قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

فى القصر
عادت مليكة وهي سعيدة ووجدت الجميع يجلس وحاتم يجلس وهو يغلي
مليكة: هاي يا جماعة قعدين كده ليه
مايسا: كنتى فين مليكة
مليكة: كنت في الجامعة
حاتم بعصبية: مليككككككة كنتى فين
مليكة: كنت في الجامعة
حاتم: اممممم الجامعة اللى انتى مرحتهاش اصلا
مليكة بتلثم: ااااااا
حاتم: كنتى فين
مليكة: بصراحة كنت مخنوقة وانت بقالك كتير مش خرجت معايا فرحت المول ولفيت شوية وجيت شوية حاجات بس
ملك: وليه يا روحي مقلتيش.

مليكة بحزن: اسفة لانى كدبت
يوسف بضحك: ورينا بقي جبتي ايه
مليكة بحزن و دموع: حاتم اسفة ونبي رد عليا
حاتم بلهفة: هششششششش خلاص يا روحي انا خفت عليكي والله حقك عليا
ماجد بحنان: خلاص لوكا بلاش عياط وانت يا حيوان مش بتهتم ليه بمراتك خدها النهاردة و تعشو برا
حاتم: حاضر تعالى يا عمري
صعد حاتم وهو يمسك مليكة وعندما أغلق باب الجناح ضمها لحضنه بشدة وفضل قبلها بلهفة وخوف
حاتم: كنت خايف عليكي اوى
مليكة: اسفة حاتو.

حاتم بحب: انا اللى اسف يا قلب حاتو
مليكة بدلع: وحشتني اوى
حاتم بغمزة: وانتى كمان يا قلبي
حملها حاتم ووصعها على السرير ونعمو بقرب بعضهم في الحلال وبعد فترة ساعدها حاتم في اخذ دش وتركها تلبس ونعم هو أيضا في المغطس البارد
ارتدت مليكة فستان باللون الازرق قصير وجميل
حاتم بتصفير: ايه القمر ده موزة يا ناس
مليكة بدلع: ليه كنت وحشه قبل كده.

حاتم: مين الحيوان اللى قال كده انتى طول عمرك ملكة جمال متيجي اقولك كلمه سر
مليكة: يالا حاتم انا جعانة اوى
حاتم: امر أميرتي يالا
نزلو الى الاسفل وسلمو على الجميع وغادرو الى المطعم
انقضي الليل وجاء الصباح وذهبت مليكة الى الجامعة وبعدها الى المستشفي.

فى المستشفي
وصلت مليكة ووجدت سراج و ياسين في انتظارها
سراج: بصي يا بنتى في خبرين واحد حلو و التاني وحش
مليكة بخوف: في ايه
ياسين: ممكن تهدى مدام مليكة
سراج: اولا مبروك انتى حامل في الشهر 3
مليكة بفرحة: بجد يعني انا حامل هاااااا
ياسين: ثانيا انتى عندك مشاكل في القلب ومينفعش تكملي الحمل
مليكة بصدمة: انت بتقول ايه انا قلبي سليم وعمري مشتكيت منه.

ياسين: طيب هسالك سؤال وانتي في العلاقة مع جوزك بتتعبي بسرعة او بتتعبي من اي مجهود شاق
مليكة: ايوة لما بكون مع حاتم بتعب بسرعة من المجهود وهو بصراحة بيريحني شوية وبعد كده بيرجع يكمل و لما بجري كتير بتعب بس بقول عادي
ياسين: لا مش عادى انتى عندك مشاكل في القلب
مليكة: انا مش هنزل البيبي
ياسين: حتى لو هتموتي بعد متولدي
مليكة: العمر واحد والرب واحد انا مش هنزل النونة.

سراج: ماشي يبقي لازم تتابعي معانا من النهاردة مفهوم
مليكة: حاضر يا دكتور
سراج: مش عاوزك تخافي وكمان عوزك تبعدى فترة عن جوزك لغاية مالجتين يستقر
كتب سراج و ياسين العلاج المظبوط ليها وغادرت المستشفي وهي حزينة على الجميع ولكن ما يطمانها انها سوف تترك جزء منها معهم.

عادت الى القصر ولم تجد أحد فصعدت إلى جناحها وخبت علاج ياسين وخلت علاج سراج وجهزت نفسها لقرب وصول زوجها وبعد فترة جاء حاتم وجدها تذاكر فقترب منها وقبلها
مليكة: حمدلله على السلامة حاتو
حاتم: الله يسلمك يا قلب حاتو بس ايه القمر ده
مليكة بدلع: طول عمري قمر
حاتم: وحشتيني أميرتي
مليكة: احم احم هو يعني في ضيف هيقعد معانا هنا في الجناح
حاتم: ضيف مين ده أميرتي
مسكت مليكة ايد حاتم ووضعتها على بطنها وغمزت له.

حاتم بصدمة: انتى يعني هو انا يعني يعني انا هو انا و انت هو هنا صح يعني انا هبقي ماما و انت بابا صح
حاتم بصراخ: هااااااااااااااااااااااااا يحي العدل لولولولولولولوي
صعد الجميع عل صوت صراخ حاتم و وجده يرقص و يصيح
عامر بحدة: اخرس يا زفت في ايه مالك
حاتم بفرحة: هبقى ماما هبقي ماما
يوسف: الله يسامحك مليكة الواد كان عاقل بس اتجنن خلاص
ماجد بحدة: اخرس يا زفت.

حاتم بفرحة: ماجد يا ماجد يا احلى ماجد هتبقي جدو أميرتي حامل
مايسا بفرحة: بجد مليكة
ملك بزغاريط: لولولولولولولوي مبروك يا طفلتي
بارك الجميع لهم وبعد فترة تركوهم وغادرو
حاتم بفرحة: لازم ابارك بطرقتي
مليكة بخوف: لا مش هينفع عل
ولكن قطع حاتم كلامها عندما اخذ شفايفها بين شفيفه واخذها في عالمه الجميل اما هي فمجرد ان قبلها نسيت كل شي وذابت بين احضانه.

بعد مرور 5 شهور
أصبحت مليكة هزيلة وكثيرة التعب وأخيرا سقطت مغمي عليها بين احضان حاتم الذي حملها ونزل يجري وخلفه الجميع وتوجهو الى المستشفي
حاتم بصراخ: حد يلحق مراتي يا ولاد الكلب
عامر بغضب: فين الدكاترا
اسرعت الممرضات واخذو مليكة وعندما راتها إحدى الممرضات أسرعت في مجي الدكتور سراج و ياسين
بعد شوية جاء سراج و خلفة ياسين يجري ودخلو الغرفة وبعد فترة خرجو
حاتم: مالها مراتي
سراج: هي مليكة معرفتش.

مايسا بزعيق: أنطق مالها اختي
ياسين بعملية: مليكة مريضة قلب والحمل كان غلط عليها وهي مش محتاجة غير الدعه وبس
حاتم بصراخ: انت مجنون فين مراتي
سراج: انا عارف انها صدمة وعلى فكرة مليكة بقالها بتتعالج مع دكتور ياسين فوق 5 شهور و زيادة.

ياسين: حاتم بيه احنا هننقل مليكة غرفة العناية المركزة لانها مينفعش تفضل في البيت وكلها أسبوعين وتدخل اول التاسع وهنولدها على طول وبعد كده هنعمل العملية وباذن الله هتخرج عايشة
حاتم بقوة: نزل الجنين انا مش عاوزة
سراج: مينفعش لو نزل دلوقتي يعني موت مليكة
ملك بدموع: اختي هتروح مني يا رب خلهنا
مايسا بدموع: يا رب احنا عوزين اختي مش عوزين الجنين.

حاتم بقوة: محدش يقول عليه جنين الشي ده ملهوش اي حقوق عندي وعمري مهعترف بيه
مايسا بدموع وقهر: انا عمري مهحبه ولا هختلط بيه
عامر بحزن: عوزين نشفها
ياسين: تمام روحو مع الممرضة علشان تجهزكم بس بالدور
دخل يوسف وحزن بشدة على زهرة العيلة ووضع قبلة على رأسها وخرج يبكي
دخلت مايسا و ملك وهما يبكون على شقيقتهم الصغيرة وخرجو
دخل حاتم وجلس بجوارها
حاتم بدموع: ليه أميرتي ليه
مليكة بتعب: اسفة حبيبي.

حاتم بدموع: كنتى نزليه انا مش عاوز الشي ده انتى اهم عندي حرام عليكي
مليكة بدموع و تعب: علشان خاطري حافظ على بنتنا
حاتم بقوة وهو يضع ايده على بطنها: الشي ده عمري مهحبة ولا هعترف بيه وهفضل أكره طول عمري
مليكة بصدمة و دموع: حاتم متقولش كده ديه بنتك وحته مني
حاتم: وانا عمري مهعترف بيها لانها هي السبب في نومتك ديه
خرج حاتم وفضلت مليكة تبكي فوجد يد تمسح دموعها
عامر بدموع: ليه مليكة ليه.

مليكة بدموع: ابيه عامر خلي بالك من بنتي وحنن قلب حاتم عليها
عامر بحزن: محدش هيحبها كلنا بنكرها لانها السبب في نومتك ديه لازم تعيشي وتهتمي ببنتك لأنهم مش هيهتمو بيها
خرج عامر واخذ الكل وغادر وتركو مليكة بمفردها فدخل ياسين وجلس بجوارها
ياسين: ليه صممتي كان زمانك عامله العملية وربنا كان هيكرمك بطفل تاني
مليكة بحزن: انا وانت عارفين اني هموت والحالة متأخرة ومكنش ينفع انزل بنتي.

ياسين بحزن: قولي يا رب وانا طلبت من دكتور قلب كبير يحضر العملية متخفيش
مليكة بابتسامة تعب: ينفع اطلب منك طلب
ياسين: اتفضلي
مليكة: انا عوزاك تسمي بنتي أسيل لان حاتم مش هيسميها اوعدني انك هتكبر في ودنها وهتقولها الاسم لو حاتم رفض
ياسين: بس
مليكة: ديه وصية ميت وهسالك عليها يوم القيامة
ياسين: تحت امرك بنتك هسميها أسيل العمري وهتطلع قمر ذي امها
مليكة: ينفع تفضل في حضني وانا بعمل العملية
ياسين: صعب اوى.

مليكة: خلاص خليني ابوسها الدهب اللى كنت لبساه في سلسلة على شكل فراشة ديه لبسها ليها ممكن
ياسين: حاضر استريحي دلوقتي وربنا يعمل اللى فيه الخير.

- علم ماجد بتعب مليكة وهو في الخارج ولم يستطيع ان يأتي وتواصل مع احدي الأطباء في فرنسا بعد ان ترسل له عامر الأشعة والتحاليل
- تعب المربية الخاصة بحاتم و عامر و يوسف
- لم يذهب حاتم للاطمنان على مليكة مما أدى الى حزنها بشدة وتعبها أكثر
- كره الجميع الجنين الخاص بمليكة لأنه السبب في تعبها و حرمنهم منها
- عاد ماجد من السفر وتوجه الى مليكة للاطمان عليها ولكن منعت عنها الزيارة.

- أمر حاتم بنقل غرفة الملعونة { الجنين } الى الجهه الغربية بمفردها
- أمرت مايسا بدهن الحوائط باللون الاسود لان الملعونة نظير شوم لهم
- حاول ياسين و سراج مع حاتم و العائلة ان تاني لزيارة مليكة ولكن الجميع رفض.

بعد مرور شهر.

اتصل سراج على حاتم واعلمه بأن غدا سوف تدخل مليكة غرفة العمليات حتى تولد وبالفعل في صباح اليوم التالي وصل الجميع الى المستشفي وشاهدو مليكة
مليكة بتعب: خلي بالك من بنتي
حاتم: لو عشتي هقبل بيها غير كده لا
سراج بصراخ: خدو المريضة على العمليات
ياسين بقهر: حسبي الله ونعمة وكيل فيكم
مر أكثر من 3 ساعات ووضعت مليكة طفلتها فأسرع ياسين بتجهزها للعملية وحمل الطفلة ووضعها على صدرها.

مليكة بانفاس متقطعة: سمحيني يا قلب امك كان نفسي أفضل جمبك
وضعت مليكة قبلة على رأس بنتها و شفايفها ورتخي جسدها وصعدت روحها الى الاعلي ونطلق جهاز القلب يعلمهم بوفاتها
حمل سراج الطفلة وهو يبكي وحاول ياسين افاقة مليكة أكثر من مرة ولكن لم تستجيب
حمل ياسين الطفلة وقبلها وكبر في اذنها وأطلق عليها اسم أسيل
خرج ياسين وهو يحمل الطفلة
حاتم: مليكة كويسة صح
ياسين بدموع: البقاء لله
صرخ الجميع وبكو بشدة.

ياسين: بنتك حاتم بيه
حاتم بدموع: مش بنتي و مش هعترف بيها انا بكرها
وبعد ايد ياسين وكانت ستقع فضمها ياسين لحضنه بشده
أسرعت مايسا و ملك الى الداخل وخلفهم الرجال لمشاهدة مليكة
كانت مليكة ينام على السرير بعد ان جهزها الممرضات وجدوها عادت إلى جمالها الطبيعي وختفت معالم التعب والألم عن وجهها فبكو بشده
ياسين بحزن: هنعمل ايه في الطفلة
سراج بحزن وشفقة: هنحطها في الحضانه لغاية ميدفنو ويجو يخدوها
ياسين: ربنا يستر.

ذهب ياسين الى الحضانه ووضع الطفلة على السرير
الممرضة: اسمها ايه دكتور
ياسين: أسيل حاتم العمري
الممرضة: تمام
ياسين: يارب اجعلك خير و بر وسعادة لكل واحد يشوفك و يحنن قلب ابوكي وعيلتك عليكي وسعادة و خير ليا انا هسيبك دلوقتي وهجيلك تاني باي ايسو
غادر ياسين وترك أسيل والغريب انها لم تبكي وكانت تنظر فقط وبعد شوية غمضت عيونها.

انهي حاتم تخليص إجراءات الدفن واخذو مليكة لمسواها الأخير
انتشر خبر وفاه مليكة العمري في الوسط رجال الأعمال وأقيم العزاء وحضره عدد كبير من رجال الأعمال و الصحافة و رجال الدولة ولما لا وعائلة العمري من اكبر واغني العائلات في مصر و العالم كما ان والد مليكة كان وزير.

بعد مرور اسبوع.

ماجد: فين الطفلة مايسا
مايسا: طفلة ايه عمي
ماجد بحده: فين بنت مليكة
مايسا ببرود: معرفش
ماجد بغضب: فين بنتك حاتم
حاتم بعصبية: انا معنديش عيال والشي اللى كان السبب في موت حبيبتي مش معترف بيه
ماجد بصدمة: طيب فين الطفلة حفيدي فين
ملك ببرود: يمكن لسه في المستشفي الله وأعلم
ماجد وهو ينظر لهم: منكم لله سيبين الطفلة أسبوع لوحدها في المستشفي انا هروح اجبها
يوسف: براحتك بس احنا مش عوزنها.

غادر ماجد وهو حزين على تلك الطفلة التي ستشاهد العذاب ألوان.

فى المستشفي.

وصل ماجد الى المستشفي وسال عليها واخبروه لانها في الحضانه لرفض أحد استلامها فذهب الى هناك ولم يجدها وأخبرته الممرضة بأنها موجودة في مكتب الدكتور ياسين فذهب الى هناك ودخل وجد ياسين يطعمها ويلعب معها وهي تضحك
ماجد: ممكن الطفلة
ياسين: مين حضرتك
ماجد: انا جد الطفلة
ياسين بسخرية: ولسه فاكرين الطفلة ديه موجودة هنا بقالها أسبوع
ماجد بحزن: والله لسه عارف انها هنا.

ياسين بابتسامة لاسيل: شوفي ايسو مين هنا جدوووووو تعالى نسلم عليه
ماجد بلهفة: يا روحي بسم الله الرحمن الرحيم شبه مليكة بالظبط اسمها ايه
ياسين: مليكة الله يرحمها سمتها أسيل
ماجد: تمام انا عاوز اطلع الشهادة
ياسين: اتفضل انا طلعت الشهادة وجهزت ليها كل حاجة
ماجد: شكرا يا ابني استأذن انا
ياسين بلهفة: هو انت هتخدها ومش هشوفها تاني
ماجد: لو عاوز تيجي تشها مفيش مانع.

ياسين: شكرا يا فندم معلش بقي اسلم عليها أصلها حبيبتي اوى
حملها ياسين وفضل يقبها وحمل اللعب وأعطاها لماجد فحملها إحدى الحرس وحمل ماجد الطفلة وغادر.

يتبع
الى لقاء جديد في الحلقة القادمة
توقعاتكم بالمعاملة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة