قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

انتباه.

ادم الجيار صديق سادن و مايا غير ادم ابن شقيقة سما زوجه احمد بمعني اخر ده شخص و ده شخص فقط تشابه في الاسماء وادم صديق أسيل هيظهر في الحلقات القادمة يعني في منتصف الرواية.

في قصر دادريو
حاول ماكس ان يتحدث من أسيل أكثر من مرة ولكن لم تسمح له وهذا اغضبه بشدة فقتحم الجناح الخاص بيها وحدها تنام وهي تحتضن كلبها وتبكي في صمت
ماكس: أسيل مالك
أسيل بخوف: نعم حضرتك عاوز حاجة
ماكس بحنان: ليه بتعيطي أميرتي
أسيل: انا أميرة جدو وبس
ماكس بحنان: واميرتي انا كمان انا اسف علشان زعلتك مني
أسيل بحزن: عادي انا اتعوت على كده محدش بيحبني غير جدو.

ماكس بحنان: انتى من النهاردة اختي الصغيرة و حبيبتي و اميرتي
أ
سيل: يعني مش هتضربني ولا هتصعق ليا
ماكس وهو يحضنها: مفيش اخ بيضرب اخته و بيزعلها
أسيل بكسرة: لا جاسم و مازن و مريم بيعملو كده
ماكس: ايه رايك تجربي لو زعلتك او ضربتك تبعدي عني تمام
أسيل: تمام
ماكس بحنان: ايه رايك تخدي دش وتلبسي ونخرج انا وانتي نتغدي برا
أسيل بفرحة: وتوديني الملاهي
ماكس بضحكة: أمر أميرتي
أسيل بسعادة: شكرا ماكسي.

ماكس: يالا تروح البس وانتى اجهزي بس حلو الذئب ده
أسيل: لا ده كلب بس هجين بين الذئاب و الكلاب
ماكس: تمام حلو اوي الكلب ده
أسيل بغضب طفولي: اسمه مطر مش كلب
ماكس بضحك رنانة: حاضر مطر بيه حلو يالا يا أميرتي اجهزي قبل مرجع في كلامي
أسيل بصراخ: انا اصلا جاهزة اطلع برا
خرج ماكس وهو يضحك من جناح أسيل و توجه الى جناحة وابدل ملابسة و نزل الى الاسفل في انتظار أسيل.

في الاسفل
نزل ماكس وهو يرتدي كاجول ويصفر وقبل رأس امه و جلس بجوارها
سلفا: اخبارك ايه حبيبي
ماكس: كويس سوفي
سلفا: رايح فين كده ومتشيك
ماكس: خارج مع ايسو هناكل برا و نروح الملاهي
سلفا بصدمة: أسيل و غدا و ملاهي انت تعبان ماكس
ماكس بضحكة رنانة: مالك سوفي انا كنت داخل اتخانق معاها بس لقتها بتعيط وكمان ديه طفلة اوي وانا حبتها علشان كده من النهاردة أسيل أميرتي المدلله.

سلفا بجدية: ماكس البنت مسلمة وأي علاقة برا اطار دينها حرام
ماكس بجدية: انا مقصدش اللى وصلك انا هعتبر أسيل اختي اللى اتحرمت منها ومش هسمح لأي حد علي وش الارض ياذيها أسيل بقت اخت ماكس دادريو الشيطان القادم للمافيا
سلفا بفخر: كده تبقي فعلا ابني حبيبي.

ورج بفخر: وفعلا تستاهل تبقي فخر جورج دادريو
استمع الجميع لصوت اقدام انزل مسرعة ووجدو أسيل تنزل و هي ترتدي بدي حمالات و هوت شورت و صندل وتركه شعرها خلفها
أسيل: ماكسي بسرعة اعملي شعري علشان نخرج
ماكس بحنان: امرك يا أميرتي تعالي
جلست أسيل على الكرسي وبتدي ماكس يسرح شعرها و جدلهولها ورفعو وكانت جميلة بحق وتستاهل لقب الأميرة
كان جورج ينظر لابنه بفخر وسعادة لاهتمامه بتلك الطفلة البريئة.

ماكس: كده حلو أميرتي
أسيل بفرحة: شكرا ماكسي
جورج بابتسامة: اذيك ايسو
أسيل بادب: الحمد لله عمو
جورج: لما ترجعو من برا عوزك ايسو
أسيل: امرك عمو
ماكس: من رأي بلاش تستني علشان احنا هنرجع متأخر
خرج ماكس وهو يسحب أسيل خلفة و ركب العربية و خلفة الحرس
ذهب ماكس في البداية لاحدي المطاعم حتى يتناولون الطعام.

في المطعم
جلس ماكس و امامه أسيل السعيدة
ماكس: فرحانه أميرتي
أسيل بفرحة: فرحانه اوي ماكسي طول عمري كان نفسي اخرج من البيت اوي العب وافرح بس مكنش ينفع
ماكس: ليه
أسيل بحزن: هحكيلك كل حاجة بس اوعدني انك متسبنيش وتهني ذيهم
ماكس بحنان: اوعدك أميرتي الحلوة
أسيل بحزن: هحكيلك
حكت أسيل كل شئ منذو ولادتها حتى اللحظة التي وصلت فيها القصر لديهم
ماكس بغضب مكتوم: دول يستحيل يكونو بشر دول حيوانات.

أسيل بحزن: الحمد لله ربنا عوضني بجدو و عمو احمد و طنط سما و ادم
ماكس: مين دول
أسيل: عمو احمد الحارس بتاع جدو و طنط سما اللي ربتني وانا بيبي صغنن و ادم ابن اخت طنط سما وده اكبر مني بسنتين بس
ماكس: انتى عندك كام سنه
أسيل: عندي 14 سنة بس
ماكس: و انا عندي 20 سنة
أسيل: طيب اقولك ابيه ولا ماكسي
ماكس: لا قوليلي ماكسي
أسيل: ماشي انا جعانة اوي
ماكس بحنان: حالا هنطلب الاكل.

طلب ماكس الطعام وجلس ياكل مع اميرته وبعد انتهاء الطعام حاسب ماكس وغادرو المطعم للتوجه إلى الملاهي
كان ماكس يتألم بشدة من معدته وفي لحظة إصابة كحة شديدة وخرج دم من فمه فشهقت أسيل وبكت
أوقف ماكس السيارة وهو ينهج فأسرع الحرس له وحملوه الى المستشفي ومعه أسيل التي تبكي وقد تأكدت بأنها لعنة تصيب الجميع بلا استثناء.

فى المستشفي
اسرع الأطباء بإدخال ماكس الى غرفة العمليات وجلست أسيل تبكي بشدة وحاول الحرس ان يهدئوها ولكن لم يعرفو
ما هي الا لحظات ودخل جورج و سلفا و توجهو الى غرفة العمليات ووحدة أسيل تبكي فأسرع جورج لها وحملها وضمها لحضنة
جورج بحنان: أهدي أسيل
أسيل بدموع: ماكسي
سلفا بثبات: أهدي يا قلبي ماكس هيبقي كويس
جورج: والله ماكس كويس متخفيش
مر الوقت و خرج الأطباء من الغرفة فأسرع لهم الجميع.

جورج: ابني فيه ايه ستيفن
ستيفن: المعتاد جورج المعتاد
سلفا بغضب: بردو اكل اكل حار
ستيفن: أهدي سلفا من تلك الصغيرة
جورج: حفيده صديق لي
ستيفن: أهدي صغيرتي فماكس بخير فقط ان ذلك الغبي اكل بعض الطعام الحار جدا
أسيل بدموع: هل انا السبب
سلفا بحنان: لا صغيرتي فذالك الغبي دائما يأكل خارج المنزل الاكل الحار فلا ذنب لكي صغيرتي
أسيل: حسنا اريد ان أراه هل يمكن
جورج بحنان: روحي يا قلبي.

أسرعت أسيل إلى غرفة ماكس و دخل وجدته نائم على السرير ينظر لها بابتسامة ضعيفة
صعدت أسيل على السرير بجواره ونامت على صدره وبكت
ماكس بحنان: أهدي اميرتي انا كويس اسف على ضياع اليوم
أسيل بغضب و صوت عالي: ادام انت بتتعب من الحار بطتفح ليه هاااا ليه تخليني اعيط وحزن وقول على نفسي ملعونة ليييييييييييييييييه أنطق
ماكس بصدمة: أهدي يا أميرتي كمان انتي بتعلي صوتك عليا أقوم بس وبعد كده هضربك علقة
أسيل: هنشوف حالا.

حملت أسيل المخده وفضلت تضرب فيه وهو يضحك ودخل جورج و سلفا وجدوهم هكذا فضحكو
جورج بضحك: احسن علشان تبطل اكل حار
ستيفن: هتفضل فترة تآكل اكل صحي
أسيل بنهجان: انا سوف اهتم بذلك الابله
سلفا بضحك: لقد جائت التي تربيك ماكس
ماكس بضحك: وانا ملك صغيرتي
بعد فترة خرج ماكس وبجوارة أسيل والباقي.

اهتمت أسيل بطعام ماكس فكانت تجهزة بنفسها ولم تسمح للخدم بعمل الطعام
منع ماجد الاتصال على أسيل لمدة أسبوع وهذا ما اقلق أسيل بشدة
سافر سادن والباقي الى الريف لقضاء الأجازة.

في مصر
سائت حاله ماجد بشدة وطلب الأطباء ان يعود للقصر حتى يحصل على الراحة الأخيرة في سريرة
وبالفعل خرج ماجد ورفض يدخل غرفته وتوجه الى غرفة أسيل ونام على السرير ونزلت دموعة بغزارة وحمل صورة لها.

ماجد بدموع: سامحيني يا بنتي كان نفسي أفضل معاكي طول عمرك بس انا سايبك أمانه و حماية اكتر شخص في الدنيا ربنا هو الحامي ليكي اوعي يا ضي عيوني تكسريني وتخلي رأسي في الأرض عاوزك تبقي قوية و صلبة ومستحيل حد يكسرك
شعرماجد بان وقته قد اذن فنطق الشهادتين وتحررت روحى الطاهرة و عادت الى خالقها ولم يعلم أحد بوفاته
ولكن هل تشعر أسيل باختفاء روح جدها من الحياة؟

عند أسيل
كانت تجلس أسيل بجوار ماكس وفي لحظة شعرت بنسحاب روحها ونزلت دموعها فأسرع ماكس لها
ماكس: مالك أميرتي
أسيل بنهجان: جدو جدو فيه حاجة
ماكس: أهدي أسيل لو حصل حاجة كنا عرفنا
اسيل: اذاي عرفنا والكل عارف اني ميته
ماكس: جدك شخصية معروفة في العالم لأنه من اكبر رجال الأعمال وأكيد لو حصل حاجة كنا عرفنا ببلاش قلق
أسيل: ربنا يستر ويخليه ليا انا مليش الا هو.

ماكس: انا زعلان مش انا اخوكي بردو كده تقولي ملكيش حد
أسيل: اسفة ماكسي بلاش تذعل
ماكس بابتسامة: مش زعلان يا قلبي بقولك ايه تيجي نروح الريف شوية قبل الدارسة متبدا
اسيل بسعادة: انا فرحانه اوي اني هدخل المدرسة وفيها حمام سباحة و كمان اسطبل خيول
ماكس: بس فرستك لسه صغيرة على ركوبها
أسيل ببراءة: لا مانا هاخد فرستك عقبال مبتعتي تكبر
ماكس: قومي يا بت جهزي نفسك هنروح الريف في مزرعتك الجديدة.

أسيل بسعادة: انا فرحانه اوي لانها هدية جدو ليا
ماكس بحنان: يالا أميرتي اطلعي جهزي نفسك
صعدت أسيل و هي سعيدة
اما جورج فأرسل احدي الخادمات لماكس حتى يأتي له وبالفعل دخل له
جورج: ماذا هناك ماكس
ماكس: ماذا هناك
جورج: ساحذرك للمرة الأخيرة أسيل مسلمة وهي أمانه في عنقي.

ماكس: أسيل طفلة فقدت الحنان و الأمان منذو طفولتها أبي وهل اختفت نساء العالم حتى أنظر لجسد طفلة أبي فأنا اعتبرها بمقام شقيقتي ولا اريد أكثر من ذلك حتى لو أصبحت ملكة جمال و فاتنة هي سوف تظل صغيرتي و أميرتي و شقيقتي الصغيرة
جورج: حسنا ماكس متي سوف تحمل عهد المافيا فأنت وريثي الوحيد ولابد أن يعلم الجميع بأنك الشيطان الذي لا يرحم.

ماكس: حسنا ابي اعطيني أسبوع فقط حتى تذهب أسيل إلى المدرسة ونعود من الرحلة وبعدها سوف أصبح تحت امرك ولكن علاقتي باميرتي لن تتغير إذا ارت ان اقسو على الجميع بلا استثناء فاسيل خارج قسوتي ولأن سوف أجهز حقيبتي للسفر
جورج: ما سر تلك السفرية
ماكس: أسيل تقلق على جدها فارت أبعادها عن اي شئ يحزنها
جورج: أين الرحلة
ماكس: إلى الريف وخصوصا المزرعة الخاصة بيها
جورج: حسنا استمتعو بوقتكم.

صعد ماكس إلى غرفته حتى يجهز حقيبته ويسافر مع صغيرتة.

في المزرعة السيوفي
سادن: هو مستر خريستو فين
عثمان: فعلا اول مبوصل بيجي يلعب معايا طاولة
ادم: اكيد مع القطيع وهيجي
مايا: اوف اوف اوف
سادن بضحكة مكتومة: ليه ده 3 اوف مالك بس
مايا: انتم عملين تتكلمو في الشغل ومحدش بيلعب معايا
ادم بحنان: انا العب من أميرتي يالا
سادن: وانا هروح اركب الفرسة سلام
غادر سادن و ركب الفرسة ونطلق في وسط الخضار الطبيعي وهو سعيد بتلك الرحلة.

اما مايا فخرجت تلعب مع ادم الذي لم يرفض لها أي طلب
اما عثمان فجلس أمامه حارسة الأول وهو رجل حبي في العمر واخذو يلعبون طاولة و يتسامرون.

في مزرعة أسيل
وصل ماكس و معه أسيل التي تشاهد المكان حولها وهي سعيدة و كان مطر بين أحضانها
ماكس: يالا حبيبتي اطلعي خدي دش و بدلي هدومك ونزلي
أسيل بفرحة: ماشي ماكسي
صعدت أسيل وأخذت دش و صلت فروضها ولبست بدي كت وبرقبه و هوت شورت و أخفت السلاسل جيدا أسفل البدي ونزلت وعندما سالت على ماكس اخبروها بأنه عند الاسطبل فذهبت له وجدته يقف امام فرسة باللون الابيض جميلة
أسيل: حلوة اوي ماكسي.

ماكس بابتسامة: انتي احله ايسو
أسيل: عوزة اركبها
ماكس: ماشي تعالي
ساعدها ماكس على الركوب وركب هو فرسة أخري و خرجو يلعبو بالفرس
بعد مرور فترة عادو من الخارج و أسيل تضحك بشدة على ماكس فتوعد لها ماكس فجريت و جري خلفها إلى ان امسكها وفضل يهزر معها وبعد ذلك توجهو للسفرة واكلو بستمتاع تحت ضحكاتهم
مر باقي اليوم وصعد الجميع الى غرفهم.

في الصباح.

صحيت أسيل وأخذت دش و صلت فروضها ولبست ونزلت جلست على المرجوحة و أمسكت التليفون كما تعودت وبعد كذا خبر وجدت خبر وفاة ماجد العمري منذو يومين فنصدمت أسيل بذلك الخبر ونزلت دموعها ورمت التليفون و قامت تجري بسرعة وهي تجري لم تعرف أين تذهب وأين تروح كل ما يشغل بالها الذهاب الى جدها واحتضانه زي لحظة وقفت مكانها متشبسه في الأرض وصرخت لأعلي صوتها وتنده على حبيبها الأول و الاخير وامانها و حمايتها و ابيها و امها و صديقها و شقيقها.

أسيل بدموع غزيرة و صوت عالي يقطع القلوب: جدووووووووووووووووووو ااااااااااااااااااااااه ليه سبتني ليه جدوووووووووووووووووووو و نبي ارجع ليا انا مليش حد غيرك في الدنيا ااااااااااااااااااه
انهارت أسيل علي الارض بضعف و ذل وأخذت الصور تتوالي امام عيونها لجميع المواقف التي ربطتها مع جدها منذو ان فتحت عيونها حتى اللحظة الأخير لهم على الشاطئ
ضمت أسيل نفسها وأخذت و ضع الجنين.

اما ماكس فعلم من الخدم بأن أسيل تجلس في الخارج فخرج ولم يجدها وبحث عنها لم يراها ووقعت عيونه على تليفونها وعندما مسكه وجدت خبر وفاة جدها فصدم بشدة
ماكس بغضب للحرس: اقلبو الدنيا على أسيل لغاية متلقوها يالاااااااااااا
اسرع الحرس في تنفيذ أوامر ماكس واخذو أسلحتهم معهم ونطلقو
ماكس بخوف: ياترا انتى فين أميرتي.

عند السيوفي
خرج سادن بالفرسة كما تعود ولكن وقف امام الفرسة ووضع ايده على قلبه بألم ولم يقدر على التحرك وشعر بقدمة أصبحت رخوه و كان سيقع فأسرع له إحدى الحرس وامسكه وجعله يجلس هل إحدى الكراسي فشاهدة ادم و جده فاسرعو له
عثمان بلهفة: مالك يا سادن حاسس باية
ادم بخوف: سادن الله يخليك رد علينا
مايا بدموع: سادن حبيبي مالك
سادن بالم: انا كويس أميرتي متقلقيش
عثمان بخوف: فيك ايه بس يا ابني اطلب دكتور.

سادن بابتسامة: في ايه يا جماعة انا دخت شوية علشان مكالتش
ادم بخوف: طيب يالا تعالي كل وشرب أي عصير مسكر
سادن باجهاد: ماشي يالا
مشيو شوية وبعد ذلك التفت سادن يبحث عن أحد بلهفة
سادن بلهفة: هو صوت الصويت ده منين
عثمان: مفيش صوت سادن مالك بس يا ابن
سادن: هاااا لا مفيش يالا ندخل.

جلس الجميع امام الطعام فتناول سادن بعض اللقم وقام وعندما أعترض جدو اعتذر منه و صعد الى غرفته ووقف امام البلكونة وعيونه تبحث عن أحد ولم يشعر بدخول جده الغرفة
عثمان: هي مين سادن
سادن بخضة: جدو
عثمان بابتسامة: محستش وانا داخل يبقي مين هي
سادن وهو يجلس: معرفش معرفش صدقني معرفش
عثمان: بقالك قد ايه بتحس بيها.

سادن بتنهيدة: من فترة كبيرة لو قولتلك من 7 او 8 سنين تقول مجنون بحس بدموعها بكسرتها بالمها بفرحتها بس خلاص هتجنن هي مين مش عارف
عثمان: حسيت بيها دلوقتي
سادن بحزن: ايوه بس كانت بتصرخ و بتبكي أصعب من كل مرة حاسس انى عاجز على حمايتها بس المرة ديه هي انكسرت خالص بقي سادن السيوفي رجل الأعمال اللى كل الناس بتعمله الف حساب و أشهر مصارع يبقي بالمنظر ده
عثمان: اهدي سادن انت طول عمرك قوي.

سادن بضعف: قوي انا من اول يوم حسيت بيها وانا تعبان اوي والله تعبان جدو
عثمان بحزن على حفيدة: لو في أيدي حاجة أعملها كنت عملتها
سادن بابتسامة: متخفش جدو انا كويس و شوية وهستريح
عثمان: انت متأكد يعني مطلبش دكتور
سادن بابتسامة حزينة: لسه وقت الدكتور مجاش اقولك
قطع كلامهم صوت خبط على الباب فسمح سادن للطارق بالدخول وكان احدي الخدم يطلب منهم النزول لمقابلة الحارس ماك فنزلو
سادن: في ايه ماك.

ماك: ممنوع حد يخرج منكم برا البيت
عثمان: ليه ماك
ماك: رجالة الشيطان جورج دادريو قلبين الدنيا برا
سادن: ليه يعني
ماك: اللي عرفناه أنه موجود في المزرعة اللي جمبكم
عثمان: بس المزرعة ديه ملك خريستو
ماك: سيد خريستو باعها لجورج دادريو من فترة وسافر انا لسه واصل للمعلومات ديه دلوقتي
ادم: وهما بيدورو على ايه
ماك: اللي قدرنا نوصله ان ماكس دادريو كان معاه بنت صغيرة و هربت او اختفت لسه مفيش معلومة أكيدة.

عثمان: امن انت و الرجالة المزرعة كويس
ماك: انا عملت كده بس ياريت محدش يخرج سلام دلوقتي
خرج ماك وجلس الجميع يتحدثون عن تلك البنت التي اختفت من ماكس دادريو.

عند ماكس
اصبح ماكس غاضب بشدة من رعبة على صغيرته
رئيس الحرس: هنعمل ايه سيدي ان نعثر على الصغيرة حتى الان واصبح الليل على مشارف الدخول
ماكس بغضب: اعمل ايه يعني
رئيس الحرس: معرفش
ماكس بانتباه: فين مطر
رئيس الحرس: موجود مكانه
ماكس بسرعة: هاته هو الوحيد اللي هيعرف يوصلها
اسرع رئيس الحرس باخرج مطر الذي هجم عليه و اسرع ماكس في حمله
ماكس: مطر لازم نلاقي أسيل ديه مهمتك.

نزله ماكس على الارض فنطلق مطر في الجري وخلفة الحرس و ماكس ولكن كان مطر اسرع منهم وبعد فترة وقف مطر يعوي بشدة وينبح حتى وصل ماكس و الحرس لهم ووجدت أسيل تنام في وضع الجنين فأسرع ماكس لها و حملها وعاد الى المنزل وانا الحرس بإحضار دكتور
بعد فترة جاء الدكتور و كشف عليها و ركب لها بعض المحاليل ووصف لها بعض الأدوية الأدوية مواعيد العمل
ماكس: فيها ايه دكتور
الدكتور: عندها انهيار عصبي شديد لازم راحة.

غادر الدكتور وجلس ماكس حزين علي تلك الطفلة ولكن اقسم ان يكون لها الأخ و الصديق و الأب و الحامي
وجد ماكس مطر يصعد بجوارها على السرير و ينام بين احضانها و الغريب ان أسيل ضمته لحضنها ونامت
قاوم ماكس النوم ولكن سقط في بحر الأحلام ونام على الكرسي ولم يشعر بالوقت.

عند سادن
علم الجميع بأن ماكس دادريو عثر على الفتاة وكان يحملها بخوف و رعب
هدء قلب سادن وشعر ببعض الراحة و تنهد وغمض عيونه
حزن عثمان على حفيده ودعي ربنا ان يعثر حفيده على معذبته قريبا و يفرح بيه ووعد نفسه اي كان مستوي الفتاة ستكون زوجه حفيدة ولم يهتم لمستوها المادي
أثر ادم على أن تتناول مايا الطعام حتى لا تمرض.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة