قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

في مزرعة أسيل
صحيت أسيل و رمشيت عده مرات ونظرت وجدت مطر بين أحضانها و ماكس ينام على الكرسي فستغربت ولكن ابتدت تتذكر خبر وفاة جدها الحبيب فبكت بشدة وكتمت صوت شهقاتها ولكن نبح مطر فايقظ ماكس الذي اسرع لها وضمها لحضنة
ماكس بحنان: هششششششششش اهدي يا قلبي بلاش تعملي كده في نفسك هو راح عند ربنا كفاية عياط انتى كده بتعذبيه.

أسيل بدموع: بس كدة وحشني اوي يعني مش هشوفة تاني خلاص انا بقيت يتيمة مليش حد يحبني و بخاف عليا
ماكس بزعل: وانا رحت فين مش احنا اتفقنا أكون اخوكي و صديقك و كل حاجة
أسيل بدموع: بس انت هتسبني ذيه
ماكس: عمري مهسيبك هفضل معاكي لآخر يوم في عمري هفضل الأمان و الحماية ليكي اوعدك يا أسيل ان من اللحظة ديه تكون امانك ولو اي حد فكر ياذيكي همحية من على وش الدنيا
أسيل: يعني وعد
ماكس: وعد يا قلب ماكس بس انا زعلان منك.

أسيل: ليه ماكسي
ماكس: علشان امبارح جريتي ومفكرتيش تيجي تعيطي في حضني الحضن ده امانك مفهوم
أسيل: مفهوم ماكسي
ماكس: يالا يا عمري قومي خدي دش ونزلي علشان ناكل انتى من امبارح من غير اكل
أسيل: حاضر ماكسي
قامت أسيل و توجهت الى الحمام حتى تحصل على دش منعش يهدئها و توضات و خرجت تصلي.

دخل ماكس وجد أسيل تركع في الأرض فتخيل بأنها اغمي عليها ولكن وجدها تجلس وتركع مرة أخري فعلم بأنها تصلي فجلس على طرف السرير حتى تخلص وبعد انتهاء أسيل من الصلاة قامت ونظرت الى ماكس
ماكس: جاهزة أميرتي
أسيل: اه يالا تنزل بس ممكن احنا اللي تعمل الاكل
ماكس: هاااا
أسيل: علشان خاطري ماكسي
ماكس بتنهيدة: امرك أميرتي يالا.

نزل إلى الاسفل وتوجهو الى المطبخ وأمر ماكس الخدم بترك المطبخ و أن يغادرو المنزل فتوجهو الى غرفهم.

فى المطبخ
أحضرت أسيل البصل و الخضروات ووضعتهم امام ماكس ونظرت له
ماكس: نعم خير
أسيل بابتسامة: يالا
ماكس: يالا ايه
أسيل: اغسل الخضار او قشر البصل أخطار ايه
ماكس بصوت عالي: نعم نعم يا ختي اغسل او قشر لا طبعا
أسيل ببرود: خلصت
ماكس: اه
أسيل بغضب: اغسل الخضار ده بسرعة
ماكس: حاضر
حمل ماكس الخضار ووقف يغسلة وهو يتوعد لاسيل
اما أسيل فقشرت البصل و وقفت تجهزه واحضرت الدقيق وبتدت تجهز العجينة.

فجلس ماكس أمامها ورما عليها الدقيق فتغاظت أسيل فرمت عليه دقيق و اخذو يلعبو فترة وبعد ذلك جهزت أسيل العجينة ووضعت الخضار عليها ووضعتها في الفرن ودخلت على اليوتيوب واحضرت طريقة الثومية و الكاتشب
جلست أسيل بفخر وهي تشاهد البيتزا جميلة و متناسقة
أسيل: ايه رايك ماكسي
ماكس بذهول: شكلها روعة أميرتي تعالي ناكل بقي علشان جعان
حملت أسيل البيتزا وهو حمل الباقي وجلسو في الجنينة على الارض واكلو وهما يضحكو بشدة.

عند سادن
كان يجلس تحت الشجرة و بجوارة الفرس و هو مغمض عيونه ولكن وجد نفسه يبتسم.

سادن بابتسامة: اااااه يا قلبي اكيد هي فرحانه دلوقتي و سعيدة بصراحة انا مش مصدق نفسي بقي جيه اليوم اللي افكر في واحدة يخوفي تبقي شبة ماك ههههههههههههههه يالهوي لا بلاش تبقي شبه انا كده هدبس بقي سادن السيوفي يبقي كده مجنون الساحرة هههههههه انا سمعت عن مجنون ليلي مش مجنون الساحرة مالك يا عم برق مش عجبك الكلام ولا جدي كمان عجبه الكلام بس لازم احسسه اني نسيتها بس قلبي عمره مهينساها ياترا شكلك ايه ساحرتي بكرا الأيام هتبين كل حاجة.

قام سادن من مكانه و توجه الى الفرسة و نطلق عائد إلى المزرعة.

مر أسبوع وعاد الجميع الى قصورهم لبداية حياتهم من جديد
دخلت أسيل المدرسة واستطاعت ان تتاقلم وسط الطلبه
أصبحت أسيل علامة مميزة في المدرسة لدخولها وسط حرس دادريو
علم عامر العمري بأن والده في حسابة مبلغ 10 مليون فقط و باقي الحساب تم سحبه على فترات متباعدة واجمالي المبلغ المسحوب أكثر من 30 مليون جنيه ولكن أعتقد بأن والده ادخلهم في حسابات الشركات ولم يهتم.

استطاع جاسم العمري ان يصنع له اسم في السوق المصري و الأوروبي ولقب بالحوت
حمل ماكس راية المافيا واصبح اعنف من والده ولقب بالقب الشيطان الاسود
أشرف ماكس على تعليم أسيل فنون القتال و الدفاع عن النفس باجود الخبرات
لقب سادن السيوفي بالقب اللورد بشدة ذكائه و سرعة تفكيرة
قررت أسيل ان تنشاء حلم حياتها وافتتاح مطعم
عارض جورج أسيل في فكرتها و لكن تصدر له ماكس وساعد أسيل في تحقيق حلمها.

اختار ماكس موقع فعال لإنشاء المطعم الخاص باميرته المدلله
كان المطعم عبارة عن 3 أدوار و الدور الأخير أصبح منزل أسيل الذي صممته على أحدث تراث
الدور الأرضي للمطعم كان عبارة عن قسمين قسم خارجي للقهوة و الشندوتشات و القسم الداخلي لتناول الافطار
الدور الثاني خاص بالعائلات والأشخاص لتناول وجبات الغذاء و العشاء او اي مناسبة خاصة.

الدور الثالث خاص بالشخصيات الهامة و الاجتماعات و هو عازل للصوت بمعني من في الخارج لا يسمع من في الداخل
اما منزلها فكان عبارة عن حجرة نوم متكاملة باللون الاسود و الرمادي
وغرفة ملابس و حمام خاص والغريب بأن الغرفة بأكملها مصنوعة من الزجاج
وأيضا غرفة للرياضة احم احم اقصد جيم متكامل
وايضا ركنه كبيرة وشاشة عرض كبيرة حتى تشاهد أي شي ترغب بيه
غرفة نوم وملحق للملابس و حمام لماكس.

والحديقة الخلفية للمطعم كانت على أعلي مستوي
انهت أسيل تعليمها واصبحت شيف بمعني الكلمة و أيضا درست إدارة أعمال
اشترت أسيل مزرعة بجوار مزرعتها واصبحت تمتلك اكبر مزارع للمواشي { الأبقار } و الخضار و الفاكهة و أيضا الخيول
أصبح اسم المطعم و المزارع باسم الأميرة الساحرة
أصبح عمر ماكس 30 سنة
أصبح عمر سادن 30 سنة
أصبح عمر ادم الجيار 28 سنة
أصبح عمر مايا 22 سنة
اصبح عمر أسيل 21 سنة.

منذو خبر وفاة جدها ماجد لم تتابع أي أخبار عن تلك العائلة الكريهة
حياة جديدة و سعيدة وأخيرا استطاعت أسيل ان تحي بسلام.

في مطعم الأميرة الساحرة
فى تمام الساعة 5 صباحا
صحيت أسيل وأخذت دش و تؤضات و صلت الفجر و لبست ترنج رياضي و خرجت للجري مثل كل يوم و بعد ساعة عادت الى المنزل وصعدت تكمل باقي رياضتها و أخذت دش ولبست ملابسها ونزلت للمطعم
أسيل: صباح الخير شباب
الكل: صباح النور
أسيل: شباب في النهاردة اجتماع الساعة 3 و اجتماع الساعة 7 و كمان في تجهيزات عزومه لعائلة كروز الساعة 9
جو: كده لازم نقسم نفسنا.

أسيل: كريستينا الدور الثالث و معاكي الاجتماع بتاع الساعة 3
كريس: تمام ايسو هو كده كده المكان جاهز
أسيل: وانت مايكل عزومه العشا الساعة 9
مايكل: تمام بس كده اجتماع الساعة 7 اكيد معاكي صح
أسيل: لا مع كريس يالا شباب نجهز القهوة والفطار علشان كلها ساعة و الزبائن هيوصلو
الكل: تمام
توجه الجميع الى المطبخ لتجهيز المطلوب في جدولهم.

استوب
جو توماس: شاب يبلغ 23 عام درس مع أسيل في إدارة الأعمال و يعمل مع أسيل في المطعم
كريستينا بيتر: تبلغ من العمر 20 عام مازالت تدرس في معهد الطبخ وكانت زميلة أسيل أسيل يتيمة
مايكل لاروس: شاب يبلغ من العمر 25 سنة دارس تجارة
استيفن تارك: رجل يبلغ من العمر 45 عام و يعمل شيف في المطبخ
مونيكا تارك: امرأة تبلغ من العمر 43 سنة و تعمل شيف في المطبخ مع زوجها.

سيمون الفريد شاب في 25 سنة وهو مسؤل التنظيم و المواعيد و الحجوزات للمطعم و التوريدات.

فى مؤسسة السيوفي
دخل سادن بطولة و جذبيتة ووسامته التي تسحر أي امرأة على وجه الارض ودخل مكتبة ودخلت خلفة السكرتيرة
ليزا: صباح الخير مستر سادن
سادن: صباح النور ليزا ابنك اخبارة ايه
ليزا: بقي تمام
سادن: الحمد لله في ايه النهاردة
ليزا: في اجتماع مع رئساء الأقسام الساعة 12 و الساعة 7 في اجتماع في مطعم الأميرة الساحرة وباقي اليوم فاضي
سادن: تمام في حاجة مهمة دلوقتي.

ليزا: لا حضرتك تحب اطلب ليك قهوة و كيك من مطعم الأميرة الساحرة
سادن بضحك: ههههههه بالرغم أننا عملين معاهم عقد من 3 سنين علشان يبعتو قهوة و غدا للموظفين بس نفسي اعرف اشمعنا اختارو الاسم ده للمطعم
ادم وهو يدخل: علشان بيقولو ان صاحبة المطعم جميلة جدا وشبه الساحرات
سادن: نفسي تبطل العادة الزفت ديه مش في باب تخبط عليه
مايا بضحك: سيبك منه سيدو ولا هيكبر ابدا.

سادن بذهق: يا رب يعني انا اسبهم في البيت يطلعولى في الشركة وفي كل حته ارحها
ادم بصوت ناعم: طلقني يا مفتري
مايا بسهوكة: براحة على نفسك يا ام محسن للعيل يجرارله حاجة
ادم: اعمل ايه فيه مغلبني يا اختي
سادن بغضب: برا يا حيوان منك ليها
مايا: ظالم
ادم: مستبد
سادن بغضب: دقيقة كمان ولو فضلتم هنا والله هضربكم انتم الاتنين برا يا مجنون منك ليها
خرجو يجرو لعلمهم بصدق حلفان سادن
ليزا بضحك: هطلبلك قهوة.

سادن بتعب: ياريت ليزا هربت من البيت و جم ورايا حاجة تارف
ليزا: معلش هما بيحبوك ربنا يخليك ليهم
سادن: شكرا ليزا يالا روحي انتى بقلك ايه اتصلي على العملاء وخلي المقابلة الساعة 3 علشان مش قادر
ليزا: بس مش عارفة المطعم هيقبل بتغير الميعاد ولا ايه
سادن بغضب: لو اتكلمو هدديهم بلغي العقد
ليزا: ربنا يستر.

غادرت ليزا وتصلت على العملاء و جعلت المقابلة في تمام الساعة 3 عصرا وبعد ذلك اتصل على مطعم الأميرة الساحرة حتى تغير المعاد وتحت الاعتراض و الشد و الجذر تم الموافقة ولكن تم فرض رسوم غرامة للتقديم فوافقت ليزا واخبرت سادن بذلك فتوعد لتلك المديرة
مر الوقت و جاء اجتماع رئساء الأقسام وبتدو الاجتماع.

فى المطعم
أخبر سيمون الجميع بأن الاجتماع الخاص بالساعة 7 تم تقديمة للساعة 3 مع زيادة المبلغ كغرامة
كريس: طيب انا كده مش هعرف اتعامل مع اجتماعين هعمل ايه
أسيل: انا هبقي معاكي بلاش قلق
جو: تمام هبلغ المطبخ علشان التجهيزات
أسيل: يالا شباب اه اعملو حسابكم يوم الجمعة في حفلة في إحدى القصور و مطلوب مننا تنظيم الاكل و المشروبات و الخدمة
مايكل: يبقي هكلم الفريق بتاع الخدمة
أسيل: تمام يالا كل واحد على مكانه.

جو: هو مين صاحب الاجتماعات
أسيل: الشيطان و اللورد
مايكل: ينهار ابيض الشيطان متعودين عليه بس اللورد بيقولو صعب جدا
أسيل: اللورد لنفسه
كريس: ممكن انا اخد اللورد و انتى الشيطان
أسيل بضحك: يا بت ده الشيطان يعني عادى كمان انتى مستغنية عني ده ممكن ياكلني
كريس: ياكلك انتى عادي بس انا بيفضل يشوفني لما نكون مرعوبة
جو بضحك: بيحبك يا هبلة
كريس: حبه قرد.
أسيل بجدية: اهلا و سهلا شيطان نورت المطعم.

كريس بخضة: انا مقولتش حاجة
ضحك الجميع على تعابير وش كريس و رعبها من مجرد الاسم
كريس بزعل: انتم رخمين بس ها
صعدت كريس الى دور الاجتماعات حتى تجهز كل شي.

فى المطعم
مر الوقت و في تمام الساعة 3 عصرا وصلت مجموعة سيارات تحمل علامه الشيطان ونزل الحرس وفتحو الباب للشيطان و دخل بقوته و جبروته الى المطعم رحب بيه سيمون وصعد الى الطابق الثالث مباشرا.

الطابق الثالث
دخل الشيطان إلى المكان ونظر حوله وجد أعضاء الاجتماع يجلسون في انتظارة ولكن لم يهتم و بحث عن من سرقت قلبه وحرمت النوم من عيونه وهي كريستينا.

كان كريس تجلس في ركن بعيد وتلعب بالهاتف ولكن شعرت بانظار احد مسلطة عليها و عندما رفعت عيونها الخضراء و جدت الشيطان ينظر لها فاسرعت في الوقوف فقيمها الشيطان جيدا و هو يعلم جيدا بأن اميرته الصغيرة منعت أي فتاة تعمل في المكان ترتدي ملابس فاضحة فكان اليونيفورم الخاص بالمطعم عبارة عن بنطلون باللون الأحمر و قميص ابيض و جرفته باللون الاحمر وجاكت باللون الاسود.

جلس الشيطان مكانه وبدئو الاجتماع و بعد مرور نصف ساعة شاور لها حتى تأتي وطلب منها إحضار قهوته الخاصة و شاور للجميع بالطلب.

اما في الخارج فقد وصل اللورد بمجموعة سياراته سياساته حرسة ونزل وصعد الى الاعلى بعد ان اصتحبه سيمون الى الاعلي و دخل ووجهو الى مكان الاجتماع
لاحظ سادن وجود الشيطان في المكان ولكن لم يهتم وجلس مع العملاء
سادن: خلونا نبتدي
ليزا: تحبو نطلب حاجة الأول
سادن: يا ريت انا مصدع جدا
شاورت ليزا لكريس ولكن شاورت كريس لشخص آخر
استمع سادن لصوت كعب حذاء حريمي يسير بقوة و صلابة ووقف أمامهم
أسيل: تحت امركم.

ليزا: قهوة لمستر سادن و انا قهوة و شوفي الباقي
أملي الجميع الطلبات لاسيل واخذتها وغادرت
بعد ربع ساعة كانت أسيل تحمل الصنية المشروبات ووضعتها امام الجميع ولكن اختل توازن الصنية و سقطت القهوة على سادن الذي تعصب بشدة
ادم بسرعة: اهدي سادن هي اكيد مش تقصد
سادن بغضب: بغضب غبية
أسيل بغضب: على فكرة ديه قهوة يعني مش ميه نار
سادن بغضب: انا هولع فيكي و هرفدك.

أسيل بصدمة لزيزة: هتولع فيا اذاي بالكبريت و لا بالولاعة متهدى يا عم الشبح ده فنجان قهوة مش هياثر في الجته ديه
ادم بهمس لمايا: اخوكي هيولع فيها
مايا بهمس: اسكت خلينا نتفرج ولا اقولك انا هولع الدنيا
ادم بهمس: بلاش الله يخليكي
مايا بصوت عالي: انتى مجنونة انتى عارفة مين ديه ده اللور سادن السيوفي
أسيل ببرود: علي نفسه
سادن بغضب: فين صاحبة المطعم
أسيل بتافف: مسافرة تصيف و تبلبط.

سادن بغضب: لاااااا انتى مجنونة رسمي
أسيل بذهق: بقولك ايه كان زمانك رحت الحمام وغسلت القهوة مش موضوع يالا انا هجيب غيرها و الحمام آخر الصاله يمين سلام يا وحش
غادرت أسيل ببرود و تركت سادن ينظر لها بتعجب فمن تلك الصغيرة التي لم ترتعب منه ومن اسمه وبالعكس سخرت من جسده
ذهب سادن خلفها وعندما جاء ليمسكها وجد ايد من حديد تمسك ايده وعندما نظر وجده الشيطان
الشيطان بابتسامة: بقي اللورد يدبهدل من طفلة.

سادن بغضب: ماااااكس مش فايقلك
أسيل ببرود: سيبه شيطان لما نشوف هيعمل ايه
سادن وهو ينظر لها: انتى مين
اسيل بهمس: انا أسيل مستر لللللللورد
سادن بتلزز: أسيل
أسيل: خد القهوة و انت ماشي مش عاوزة عطله
الغريب بان سادن حمل الفنجان وعاد الى التربيزة يكمل الاجتماع وفي لحظة استمع الجميع لصوت بكاء فتاة فنتفض سادن لاعتقادة بأنها تلك الصغيرة ولكن وجدها الفتاة الأخرى.

وهنا و في لحظة استمع الجميع لصوت ضرب نار وكان الشيطان يطلق الرصاص على شخص يجلس معه حاول لمس كريستينا وكانت تبكي بين احضان أسيل وفر باقي الأشخاص هاربين
أسيل بغضب: ماااااااااكس
ماكس بخضة: يخربيتك ليه الخضة ديه
أسيل بغضب: وحيات امك يا ابن سلفا الخساير عليك و هتتدفع 3 أضعاف
ماكس بصدمة: 3 أضعاف ليه يا مفترية
أسيل ببرود: كلمة زيادة وهتدفع 5 اضعاف.

ماكس بغل: صلحي المكان و بعتي الفاتورة يا اخر صبري وانتى تعالي معايا
كريستينا ببكاء: أسيل خليه يسبني انا خايفة منه
أسيل بهدوء: متخفيش هو اه شراني بس طيب روحى اغسلي وشك
جريت كريستينا الى الداخل و حاول ماكس إلحاق بيها ولكن يد أسيل منعته وشورت برأسها بمعني بلاش فتنهد ماكس و حمل اغراضة و مشي
أسيل: العرض خلص هنا ممكن تكملو الاجتماع بتاعكم
مايا: باردة
ادم: ديه جليد
سادن: يالا.

مر الوقت وغادر سادن و الجميع المطعم بعد ان دفع المبلغ كاملا مع الغرامة والغريب لم يتكلم وأخرج مبلغ 1000 دورلا خدمة لاسيل التي هزت راسها بهدوء وغادرو
وجدت أسيل شي يلمع فنزلت على الارض وجدته سلسلة باسم سادن فحملتها ونزلت تجري وامست ايده قبل صعودة في السيارة فلتفت لها سادن و جدها امامه
سادن: نعم
أسيل: اتفضل مستر سادن السلسلة بتاعتك
سادن: اه شكرا كنت هزعل اوى لو ضاعت.

أسيل: مفيش حاجة عندنا بضيع لو فضلت 1000000 سنة
سادن: شكرا أسيل
اسيل: العفو بعد اذنك
استمع سادن لصوت الأذان و الغريب بان أسيل أخرجت هاتفها وكان صوت الأذان منه فعلم سادن بأن أسيل مسلمه وركب السيارة وغادر
سادن: ماك عوزك تجمعلي كل المعلومات عن البنت ديه
ماك: تحت امرك لورد
وغادرو المكان و ذهبو إلى القصر وصعد مباشرا الى جناحة من شدة تعبه واخذ دش و تؤضا و صلي ونام فترة.

انتهي اليوم عند الجميع وبالفعل ارسل ماكس شباب لتصليح المطعم حتى لا تتوقف أسيل عن العمل بالاضافة الى الغرامة المطلوبة
غادر الشباب الى منازلهم و صعدت أسيل الى شقتها وحصلت على دش دافئ حتى تستريح ولكن وجدت من يدخل المنزل و ينظر لها بغضب ووقف بجوارها مطر و سيما علي وضع الهجوم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة