قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

في قصر العمري
نسمع أصوات الزغاريت و الموسيقى و الهزار و الفرحة المرسومة على وجوه الجميع لأنه وأخيرا سوف تذف تلك الجميلة المدلله الى فارسها الجذاب كان الرجال يشرفون على التجهيزات واما النساء في الاعلي مع تلك الحورية.

في الاعلي
مايسا بفرحة: العروسة الحلوة اللى كلها شويه وهتروح لعرسها
ملكية بخوف: انا خايفة اوي
ملك: مالك بس يا قمر العيلة ليه خايفة
مليكة بدموع: لا انا مش هتجوز انا خايفة
حاولت مايسا و ملك تهدئه مليكة ولكن لم يعرفو فارسلت مايسا جاسم حتى ينده على والده و اعمامه
دخل حاتم بسرعة وجلس أمامها
حاتم بحنان: مالك يا قلبي ليه الدموع
مليكة بدموع: خايفة
حاتم: من مين يا عمر حاتو
مليكة: منك
عامر: عملك ايه الحيوان ده.

مليكة بدموع: ابية عامر هو بيقعد يقولى كلام قليل الأدب
يوسف بضحك: كلام بس متقلقيش بعد الفرح هيبقي فعل
مليكة بدموع زيادة: شايف ابيه عامر
شخص بقوة: برا يا حيوان منك ليه وسيبو بنوتي
حاتم: بس يا بابا
ماجد: قولت برا ويالا اجهزو بقي وسبوني معاها
خرج الجميع وتركوهم فضل ماجد يهدئ مليكة ويفهمها ويطمانها الى أن ضحكت وطمانت وتركها وخرج.

مليكة
جهزت مليكة ونزلت الى الاسفل مع عمها ماجد وهي تتالق بفستان زفاف رائع
اسرع حاتم اليها وقبلها من شفايفها بتملك وفضل يرقص ويتغزل لحبيبته وبعد انتهاء الفرح سافر العرسان الى شهر العسل في ايطاليا.

فى صباح يوم جديد
مايسا بزعل: انا لوكة وحشتني اوى
ملك: ايوة عمرها مبعدت عمنا
يوسف: بس يا رخمة منك ليها سبوهم يعيشو حياتهم بقي
مايسا: ديه اختنا الصغيرة امانه اهلنا اقولك اسكت انت
ماجد: صباح الخير
الكل: صباح النور
جاسم بطفولية: هي لوكه مش هترجع بقي
مازن بتأكيد: ايوة احنا عوزين لوكه
مليكة بسعادة: ولوكة جت يا حلوين.

اسرع الجميع لها وفضلو يحضنوها و يقبلونها وفي لحظة كانت تبتعد عن احضان الجميع و حاتم ينظر لهم بشر
حاتم بعصبية: محدش يقرب منها تانى السلام باليد بس او من بعيد انا قولت اهو
ماجد بحنان: لوكا تعالي يا روحي
مليكة بفرحة: عمو حبيبى
حاتم بغيرة: انا بس اللى حبيبك
ماجد بحده: سيب البت يا حيوان.

تركها حاتم بسرعة فاسرعت لماجد وسلمت عليه وفضلت تضحك مع الجميع فقام حاتم بحملها وصعد فيها الى جناحهم وطلب من مايسا عدم إرسال احد لهم غير في المساء
مايسا بغيرة: هو خدها تاني ليه
ماجد: مايسا متخربيش على اختك انتى عارفة ان حاتم بيعشقها فبلاش مشاكل
ملك: والله يا عمي عارفين بس بردو ملحقتش تقعد معانا
ماجد وهو يقوم: بكره تزهقو منها تاني
عامر: سلام ميسو
يوسف: سلام موكا.

غادر الرجال و توجه الأطفال الى الحديقة للعب و توجهت مايسا و ملك الى المطبخ لتجهيز احلى غداء لشقيقتهم الصغيرة و الدلوعة.

فى جناح حاتم و مليكة
وضعها حاتم بهدوء على السرير ووضع قبلة على شفايفها و تعمق بها بشده وفي لحظة كانت تذوب مليكة بين احضان زوجها و معلمها الأول واخذها في جولة رومانسية جميلة ومحلله لهم.

فى مؤسسة العمري
توجه كل فرد الى مكتبة لمباشرة أعمالهم وبعد فترة تجمع الجميع في غرفة الاجتماعات لمناقشة مشروع بفرنسا
يوسف: كده حاتم هيسافر
ماجد: لا حاتم لسه عريس سبوه شوية كمان مع مراته
عامر: بس حاتم المسؤل عن السفر
ماجد: قولت لا انا هسافر
يوسف بضحك: بتحبه انت
ماجد: انا بحب مليكة و مش عوزها تزعل بالذاد ان طول عمرها بتشوف حاتم هو اللى بيسافر وانتم لا فهمتم بس لو على الحيوان حاتم اسفره من دلوقتي.

عامر بضحك: خلاص انا هسافر
ماجد: علشان نقفل الشركات هناك ونقعد نقشر بصل خلاص انا هسافر خلال الاسبوع الجاي بعد ما حاتم ينزل الشغل معاكم
يوسف: اللى تشوفه حضرتك
ماجد: يالا كل واحد على مكتبه
جلس ماجد يباشر أعماله ولكن اعلمته السكرتيرة بوجود اتصال له من امريكا
ماجد: اذيك استيفن
استيفن: اهلا ماجد اذيك
ماجد: مش ناوي تيجي مصر بقي
استيفن: لا جاي هوصل بكرا
ماجد: تنور استيفن تكون في انتظارك.

أغلق ماجد معه وغادر الشركة وعاد الى القصر حتى يستريح.

فى المساء
تجمع الكل على السفرة ووجدو جميع الاكل الذي تعشقة مليكة فقط
يوسف بغيظ: مش انا طلبت منك سمك
ملك وهي تطعم مليكة: لوكا مش بتحبه
مايسا: يالا حبيبتي كلي ديه كمان
مليكة: والله باكل ارحمونى شوية الحقنييا حاتم
حاتم: لا براحتكم اكلوها كويس علشان كانت مغلباني من قله الاكل وتعبت مني
ملك بشهقة: يالهوي كده لوكا بردو اهملتي في اكلك.

مايسا: ماشي لوكا شوقى بقي مين هيسمحلك تقومي من مكانك قبل متخلصي الاكل ده كله
ماجد: عوزكم تجهزو الجناح الغربي
ملك: حاضر عمي بس ليه
ماجد: استيفن هيوصل بكرا
مليكة بفرحة: بجد ده وحشني اوي
فى لحظة كانت مليكة تصرخ وتنظر لحاتم بغيظ
مايسا بلهفة: مالك يا عمري
مليكة بغيظ: في حاجة قرصتني
حاتم بغمزة: سلمتك يا قلبي
مليكة بتخمه: ونبي كفاية اكل مش عارفة أتنفس
ملك: حته الفرخة ديه كمان.

نظرت مليكة بترجي لحاتم حتى ينقذها وبالفعل مسك اديها وقامو.

فى صباح اليوم التالي
امرت مايسا الخدم بتجهيز الجناح الغربي لستقبال الضيوف وجهزو سفرة تليق باسم عائلة العمري
بعد فترة وصلت السيارات ونزل منها استيفن و زوجته و ابنه
استيفن: اذيك عمي ماجد
ماجد بحنان: وحشتني يا استيفن اذيك ماريا
ماريا: اذيك عمو وحشتني اوي
ماجد: لو كنت وحشتك كنتى سالتي عليا
ماريا بحزن: انا مليش دعوة هو استيفن اللى مش فاضي
ماجد بحنان: خلاص ماريا متزعليش فين جورج.

استيفن: اكيد من الجنية بتاعتكم
حاتم: مراتي انت ياض سيب مراتي
نظر الجميع وجد جورج يجلس بين احضان مليكة
جورج ببرود: ديه جنيتي انا
حاتم: لا ديه حبيبتي انا
جورج وهو يقبل مليكة: مش انتي جنيتي
مليكة بحب: طبعا يا قلبي
فى لحظة كان جورج على الارض أثر رمي حاتم له واحتضن مليكة بتملك وقبلها امام الكل من شفايفها
جورج بعصبية: سيب جنيتي
حاتم ببرود: لا هي بتاعتي انا وبس
جورج بدموع: بس انا بحب العب معاها.

مليكة وهي تسرع لجورج: وانا هفضل العب معاك يا جوجو
جورج وهو يحضنها: بحب اوى جنيتي
اخرج جورج لسانه لحاتم الذي ترك المكان لهم وغادر تحت ضحكات الجميع
ماريا بغمزة: شكلك لوكا هتتعقبي من حاتم
مليكة: حاتم عمره مهيضربني
مايسا بضحكة: عقاب السرير يا بت
مليكة بغباء: يعني ايه مش فاهمه
ملك بضحك: انا هفهمها
حكت ملك انا عن قصدهم فحمر خدود مليكة وتركتهم وغادرت تحت ضحكات البنات.

مر الوقت سريعا وانهي استيفن الزيارة وسافر استيفن وكمان ماجد
- عادت مليكة الى الجامعة لانها في المرحلة الرابعة كلية تجارة
- عاد حاتم الى العمل بجانب أشقائه
- مر 3 شهور ولم تحمل مليكة مما اقلق قلبها وقررت ان تذهب إلى الدكتور.

فى المستشفي
توجهت مليكة الى المستشفي وأخيرا الجميع في القصر انها ذاهبة إلى الجامعة وعندما وصلت الى المستشفي طلبت الكشف عند دكتور أمراض نسا
مليكة: صباح الخير
الموظف: صباح النور يا فندم تحت امرك
مليكة: كنت عوزة حجز عند دكتور نسا
الموظف: في دكتورة ابتسام احجزلك عندها
مليكة: لا عوزة دكتور راجل علشان مش بحب كشف الستات
الموظف: دكتور سراج موجود في الدور الثالث اتفضلي
مليكة: شكرا.

صعدت مليكة عند الدكتور وانتظرت شوية ودخلت
الدكتور: اهلا وسهلا اتفضلي
مليكة: اهلا بحضرتك
الدكتور: خير
مليكة: انا اسمي مليكة عندي 21 سنة متجوزة من حوالى 4 شهور
سراج: تمام اوي بتشتكي من ايه
مليكة: هو يعني انا لسه محصلش حمل ونفسي في بيبي صغنن من جوزي العب بيه
سراج بابتسامة: يعني انتى عوزة بيبي علشان تلعبي بيه صح
مليكة: ايوة نفسي اوى في بيبي.

سراج: ماشي اطلعي علي السرير نشوف البيبي اتأخر ليه ونضربه كمان علشان زعل القمر ده
مليكة: لا اوعا تضربة حرام
سراج بضحك: يالا يا طفلة
صعدت مليكة على السرير وساعدتها الممرضة وجاء سراج وكشف عليها وابتسم لأنه علم بحملها ولكن وجد أشياء تظهر على الشاشة فشاور للمرضة وتحدث معها وذهبت
مليكة: هو في حاجة دكتور
سراج: لا يا قمر هي بس هتجيب دكتور التحاليل و دكتور تاني
مليكة: ماشي
بعد شوية جاءت الممرضة و معها 2 دكاترا.

سراج لدكتور: ده يا ستي دكتور ياسين هيكشف عليكي ماشي
مليكة: حاضر
ياسين: معلش هنتعبك
مليكة: هو كل ده علشان البيبي
سراج بضحك: امال انتى فاكرة ان البيبي بيجي سهل كده متخفيش
كشف ياسين عليها وطلب مجموعة تحاليل فأسرع دكتور التحاليل بسحب الدم وطلب من الممرضة بصطحاب مليكة الى غرفة الاشعة.

مر أكثر من ساعتين وكانت مليكة انهت الأشعة وسحب الدم وكتب ياسين لها علاج بسيط و أيضا سراج كتب لها العلاج وان تأتي غدا فوافقت مليكة وعادت الى القصر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة