قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

تليفون صقر رن، الخط اتفتح...
: العربية فيها قنبلة.
صقر(بغضب): يا حسام الكلب.
حسام(بضحك): صقر انت قفوش اوي كدة ليه، اهدي يا عم...
حسام: وريني دي هتطلع منها ازاي يا بطل.
حسام: تيك توك تيك توك تيك توك تيك توك. بووووووم.
طيف(بصريخ): صقر؟!
صقر خد طيف في حضنه بسرعة و سمعوا صوت انفجار وراهم عربية من عربيات حراس صقر انفجرت,طيف و صقر سمعوا صوت ضحك كتير من موبايل صقر. صقر مسك الموبايل قفله.

طيف(بحدة): ممكن افهم مين ده بقي؟!
صقر: مش مهم...
طيف(بعصبية): ازاي يعني مش مهم كنت هموت دلوقتي.
صقر ركن العربية علي جمب و نزل طيف كانت هتنزل لقت الباب مقفول.
طيف(بغيظ): يا حيوان.
مهران: شكل في حد عايز يلعب مع حضرتك يا بيه.
صقر: مهران حماية طيف من النهاردة مسئوليتك.
مهران: بس دي مسئولية كبيرة يا بيه.
صقر: علشان كدة وكلتك انت بالمهمة دي يا مهران.
تليفون صقر رن، الخط اتفتح.
زين: صقر تعالي.
صقر: خير؟!

زين: في ظابط هنا عايزك.
صقر: بخصوص؟!
زين: مش عارف عايزك انت شخصيا.
صقر: طيب انا جاي.
زين: طيب.
صقر: اتصرف في الموضوع ده يا مهران و بعدها تعالي علي الشركة.
مهران: حاضر يا بيه.
صقر راح و ركب العربية و بدأ يسوق بس طيف قعدت تضربه علي كتفه.
صقر: في ايه يا بت انتي؟!
طيف: انت قفلت عليا.
صقر: ايوه.
طيف: ليه بقي يا رخم؟! انا بتخنق.
صقر: انتي بتتخنقي من ايه بالظبط او قوليلي ايه اصلا اللي انتي مش بتتخنقي منه.

طيف: انت بتتريق؟!
صقر: اه.
طيف: اقف هنا.
صقر وقف العربية و طيف خدت شنطتها و نزلت و صقر نزل وراها.
طيف(برفعة حاجب): انت لحقت تيجي يا فندم؟!
صقر(بغمزة): لا انا سريع متقلقيش.
طيف و صقر دخلوا الشركة مع بعض.
زين(باستغراب): صقر؟!
صقر: قابلتها علي باب الشركة عادي يعني.
زين: طيب الظابط فوق في المكتب.
طيف(بهمس): قتلت مين؟!
صقر: بذمتك ده شكل قاتل؟!
طيف(بهمس): اسأل عيونك.
زين: صقر صقر انت معايا؟!

زين حط ايده علي كتف صقر و هزهُ.
صقر: ها؟! معاك في ايه؟!
زين: لا ابدا الظابط مستنيك جوا في المكتب.
صقر: وريني شكله قبل ما ادخله.
زين: تعالي.
طيف: هسبقكم انا علي المكتب.
زين: اه طيف اعمليلي فنجان قهوة.
طيف: حاضر.
طيف راحت لمكتبها,صقر و زين راحوا اوضة التحكم الرئيسية و كاميرات المراقبة...
زين: ده...
صقر بدأ يشوف صورة الظابط...
صقر: ده في مكتبي؟!
زين: ايوه.
صقر خرج جري بره اوضة التحكم و جري علي مكتبه.

صقر(بصوت عالي): طيف.
طيف(بخضة): اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، في ايه يا صقر؟!
طيف: اقصد يا صقر بيه.
صقر شد طيف من دراعها وراه تحت استغرابها.
طيف(بحدة): سيب ايدي يا صقر احنا في الشركة.
صقر: خليكي هنا.
طيف(بضيق): في الارشيف؟!
صقر: ايوه في الارشيف متخرجيش منه لو بتموتي.
طيف(بضيق): لا بقي لازم افهم في ايه!؟
صقر(بحدة): طيف اسمعي الكلام.
طيف: هتخنق.
صقر: متخرجيش من هنا و لا تيجي مكتبي و لا تتجولي في الشركة.

صقر: فاهمة؟!
طيف: لمدة قد ايه؟!
صقر: ساعة كدة.
طيف(بضيق): اوف بقي. حاضر.
طيف راحت قعدت علي الكرسي اللي في الارشيف,صقر بص عليها ثواني و بعدها خرج و طلع مكتبه.
نانسي: مستر صقر اسفة ان طيف اتأخرت هو.
صقر: انا عارف طيف فين و مش محتاجها حاليا.
صقر دخل المكتب و وراه نانسي.
رامي: مستر صقر احم اسف اني جيت من غير ميعاد و اعتقد انك متعرفنيش...
صقر: اتفضل يا استاذ؟!
رامي: رامي.
صقر: اتفضل.
صقر: تحب تشرب ايه؟!

رامي: لا مش لازم، انا جاي لحضرتك لموضوع مهم.
صقر: نانسي روحي انتي.
نانسي: حاضر يا فندم.
صقر: اتفضل يا استاذ رامي اتكلم.
رامي: انا ظابط في محافظة القاهرة و اللي خلاني اجيلك النهاردة سمعتك اللي طبعا سبقاك و عن خبرتكم و خبرة حضرتك بالتحديد...

رامي: في بنت اسمها رفيف محسن دي اتخطفت الشرطة لسة بتعمل تحريات و الكلام ده. و طبعا انت عارف هيأخدوا وقت علي ما يعرفوا مكانها بالاضافة ان اللي خطفها شخص كبير اوي في البلد و هيبقي صعب اننا نوصلها بسهولة، فكنت محتاج مساعدتك.
صقر: تمام ممكن اخد اسم الشخص اللي انت شاكك فيه؟!
رامي: مسعد المحمدي.
صقر: رجل الاعمال المشهور؟!
رامي: ايوه.
صقر: تمام يا استاذ رامي. سيب رقمك هنا و انا هشوف الموضوع ده.

رامي: انا هثق في حضرتك البنت دي مهمة.
صقر: تمام يا استاذ رامي تقدر تتفضل.
رامي: تمام يا مستر صقر يا ريت في اسرع وقت.
صقر: تمام.
صقر اتصل ب زين و خلاه يجي.
صقر: زين وصل استاذ رامي.
زين: تمام.
صقر اول ما رامي مشي قام و راح للارشيف.
طيف: اخيرا كنت قربت اطق و اموت زهقت يا اخي زهقت.
طيف استغربت لما لقت صقر شدها ناحيته و حضنها جامد,طيف بتلقائية حاوطته بدراعها.
طيف: احم في ايه؟!

صقر شدد علي طيف و هي في حضنه و رفعها من علي الارض علشان توصل ل رأسه...
طيف: انا مستغربة يا صقر في ايه متقلقنيش؟!
صقر لا رد، طيف غمضت عينيها و ضمت صقر ليها اكتر و دفنت وشها في رقبته.
صقر قرب من طيف و هما مغمضين عينيهم و (لخيالكوا).
سارة: صقر قالولي انك هنا.
طيف فتحت عينيها و بصت ل صقر و صقر بص ل طيف و نزلها ببطء من حضنه...
صقر(ببرود): عايزة ايه؟!
سارة(باحراج): شكلي جيت في وقت مش مناسب بعتذر. انا بس.

طيف: لا تعالي عادي مفيش حاجة...
طيف: عايزة صقر؟!
سارة: اه.
طيف(لنفسها): بجحة.
طيف: احم تمام همشي انا.
طيف: هروح المكتب علشان ورايا شغل يا صقر عن اذنك.
طيف سابت صقر و سارة، سارة قربت من صقر و قفلت باب اوضة الارشيف.
سارة: صقر.
صقر(بهدوء): عايزة ايه؟!
سارة: نسيت صداقتنا يا صقر نسيت ايامنا اللي كانت سوا.
صقر: اديكي قولتي صداقتنا احنا كنا اصدقاء يا سارة.
صقر: و يا ريت يبقي عندك كرامة و غوري في داهية.

سارة: صقر انا لسة بحبك.
صقر مسك سارة من رقبتها و زقها علي الحيطة بعصبية...
صقر(بغضب): اياكي اياكي تقوليها، انتي واحدة رخيصة و واطية و متربتيش و و من كدة.
صقر(بغضب): مش عايز اشوف ضلك في شركتي و البيت لو لمحتك او عملتي تصرف مش هيعجبني هقتلك.
صقر(بغضب): انتي لسة عايشة و انا مكملتش عليكي بعد اهلك علشان خاطر طيف. انتي عايشة في بيتي علشان خاطر طيف.

صقر(بغضب): لو حاولتي بس تأذيها او حاولتي تتمادي في تصرفاتك هقتلك و ارميكي لكلاب السكك ينهشوا في لحمك الرخيص ده...
صقر ساب سارة و خرج بره اوضة الارشيف...
صقر(بزعيق): بتعيطي ليه انتي كمان؟!
طيف(بحدة و دموع): معيطتش.
صقر(بزعيق): تعالي ورايا...
نانسي(بهمس): هو ماله؟!
زين(بهمس): في حاجة بس مش عارف ايه هي، هموت و اعرف...
صقر: في ايه؟!
طيف(بغيظ): اللي اسمها صافي دي.
صقر: عملت ايه؟!

طيف: طلبت مني اني انفذ مشروع لوحدي و انا لسة مش متعودة و لسة يعتبر متدربة.
صقر(بنفاذ صبر): و هو ده سبب تزعلي علشانه؟!
طيف(بغيظ): ما انا لو معملتش حاجة صح و كويسة و مميزة هتأخدني تريقة و مش بعيد تطردني من قسم التخطيط و التطوير...
صقر: جيبي المشروع اللي هي عايزاكي تعمليه و هاتي اللاب توب بتاعك و ابعتي جيبي قهوة ليا و عصير ليكي و تعالي اترزعي هنا.
طيف(بحماس): هتشتغل معاياا؟!

صقر: ورايا حل غير كدة يعني، انجزي.
صقر قلع جاكت البدلة و فك زرارين من قميصه و تني اكمام قميصه و راح قعد علي ترابيزة الاجتماعات عدت دقايق بسيطة و كانت طيف داخلة بكل اللي هو قال عليه.
طيف(بحماس): انا جاهزة.
صقر: اترزعي جمبي.
طيف و صقر بدأوا يشتغلوا و طيف كانت مبسوطة و بتحاول تكتسب من خبرة صقر...

-في مكان تاني...
عند نيران.
ماهر(بزعيق): مبتسمعيش الكلام ليه؟!
نيران(بحدة): في ايه بقي هو انا كل ما اعمل اي حاجة تتعصب عليا قولتلك مكنش قصدي و بعت الملف الغلط مش مشكلة لسة قدامنا يومين.
ماهر(بزعيق): متعصبنيش. انا قولتلك اهم حاجة عندي الدقة.
نيران: و الانسان دايما بيخطئ.
ماهر: و الله؟!
نيران: انت عايز ايه دلوقتي؟!

ماهر: تسهري علي الملف ده و ملكيش خروج من الشركة الا لما تخلصي الملف المظبوط خلص الكلام. واتفضلي علي مكتبك.
نيران: ده ا.
ماهر(بزعيق): متنسيش نفسك انتي مش نيران الجارحي انتي مجرد سكرتيرة بتشتغل هنا.
نيران: طب و انا عليا محاضرة مهمة في الكلية.
ماهر: مش شغلي. اتفضلي علي مكتبك.
نيران(لنفسها): يا شيخ يا رب تموت.
نيران خرجت و قعدت علي مكتبها و بدأت تشتغل.
عند آسر.
آسر: الاجتماع بره.

ليلي: ايوه يا فندم بناءا علي طلبهم.
آسر: تمام، جهزي نفسك...
ليلي: هو انا هاجي مع حضرتك مش مستر ماهر؟!
آسر: لا...
آسر: انتي اللي هتيجي ماهر هيمسك الشركة مكاني، و محمد بيه وراه حفلة بليل.
ليلي: تمام يا فندم، الاجتماع 10.
ليلي: تسمحلي اروح قبل الميعاد ساعتين اجهز نفسي و ارجع الشركة لان زي ما حضرتك شايف لبسي مش مناسب لاجتماع بره خالص.
آسر: تمام مسموح.
ليلي: شكرا يا فندم.
تليفون ليلي رن، الخط اتفتح.

ليلي: الو يا حبيبي...
قاسم: ايه يا ليلي بقولك؟!
ليلي: ايه؟!
قاسم: نيران مش بترد علي التليفون شوفيها مالها.
ليلي: وراها شغل كتير.
قاسم: طيب لما تفضي خليها تكلمني.
ليلي: حاضر.
قاسم: تمام عايزة حاجة؟!
ليلي: لا تسلم باي.
ليلي: بعتذر يا فندم عن اذنك.
آسر: الملفات تكون جاهزة قبل ما تمشي.
ليلي: كلها جاهزة من امبارح.
آسر: تمام كويس.

-في مكان تاني...
في القصر.
انتصار و عزة: ايه الحلاوة دي؟!
نجلاء: بجد حلو؟!
انتصار: ايوه طبعا.
نجلاء: طب يا انتصار متاكدة ان الاولاد بخير؟!
انتصار: قولتلك اه حبيت بس اجي اقعد هنا و كمان ما هما عندهم شغالين تانين.
نجلاء: طيب طب ايه رأيكم في الفستان؟!
عزة: خلي عندك ثقة في نفسك قمر طبعا.

نجلاء كانت لابسة فستان باللون الاسود طويل مفتوح من الضهر ب ¾ كم و رفعت شعرها علي شكل كحكة و حط مكياج بسيط اوي و لبست جذمة سوداء بتلمع بكعب.
-نجلاء رغم كبر سنها كانت محافظة علي نفسها و جسمها...
عزة: محمد بيه وصل تحت...
نجلاء(باحراج): طيب انا نازلة.
نجلاء مسكت الفستان في ايديها لانه كان طويل و نزلت ل تحت لقت محمد واقف مستنيها.
محمد: جاهزة؟!

محمد رفع رأسه و لقي نجلاء و هي نازلة علي السلالم فضل مصدوم و كانت مهرة واقفة بغيظ مربعة ايديها.
محمد: احم احم.
محمد: اتفضلي.
نجلاء: تمام.
مهرة(بغيظ): شكلك حلو يا نجلاء.
نجلاء: من ذوقك يا مهرة.
محمد و نجلاء خرجوا بره القصر و محمد ركبها العربية و لف ركب جمبها.
محمد: اطلع يا عوض.
عوض: حاضر يا بيه...
محمد: شكلك جميل.
نجلاء: ميرسي، بس كنت تقدر تقولها و احنا في القصر قدام مهرة و لا كنت خايف علي مشاعرها اوي.

محمد(بهدوء): نجلاء خلينا حلوين.
نجلاء: انا ساكتة اهو.
بعد فترة وصلوا للحفلة و محمد و نجلاء دخلوا الحفلة.
راجل: محمد عاش من شافك.
محمد: اهلا يا صبري.
صبري: اهلا يا مدام نجلاء تسمحيلي اتغزل في جمالك؟!
نجلاء: ميرسي علي ذوقك يا صبري بيه.
صبري: مش اي كلام و الله.
محمد(بحدة): صبري ما نتكلم في الشغل بقي.
صبري: احنا جايين حفلة يعني نحتفل دايما دماغك في الشغل يا محمد كدة.

صبري: ازاي بتتعاملي معاه يا نجلاء هانم، يا ابني في حاجات تانية غير الشغل.
محمد(بحدة): اصلي لو شغلت بالي بحاجات تانية هرتكب جريمة، و كمان انا عارف ورايا ايه كويس.
محمد: تعالي يا نجلاء معايا.
محمد شد نجلاء و راحوا ل ترابيزة تانية...
نجلاء: في ايه؟!
محمد: مفيش حاجة.
نجلاء(برفعة حاجب): المفروض اصدقك؟!
محمد(بحدة): نجلاء اخرسي انا متعصب.
نجلاء: طيب.

-في مكان تاني...
عند آسر.
آسر كان واقف بيبص في ساعته منتظر ليلي قدام الشركة.
فجأة في عربية سوداء ظهرت قدام آسر و ليلي نزلت منها...
آسر حس ان انفاسه اتخطفت و كان مركز مع كل خطوة من خطوات ليلي لغاية ما وقفت قدامه.
ليلي: مستر آسر.
آسر: ها؟!
ليلي: انا جاهزة نقدر نتحرك.

ليلي كانت لابسة فستان باللون ال pink كب و قصير من قام لغاية الركبة و طويل من ورا و لبست صندل بكعب باللون الابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج بسيط.
آسر: يلا بينا.
آسر و ليلي ركبوا العربية و آسر كان بيأخد نفسه كل شوية بصوت عالي.
ليلي: حضرتك كويس؟!
آسر: عايزة ايه بصي قدامك.
ليلي لا رد.
بعد فترة وصلوا لمكان الاجتماع كان في مطعم غالي و شيك.
آسر و ليلي نزلوا و دخلوا المطعم.

ليلي: هما مش المفروض يجيوا الاول؟!
آسر: انا اعرفلك تعالي هنا.
آسر و ليلي قعدوا علي ترابيزة و كانوا قاعدين قصاد بعض.
ليلي: بتبصلي كدة ليه؟!
تليفون ليلي رن، الخط اتفتح.
ليلي: الو يا مستر متولي حضراتكوا فين؟!
ليلي: تمام يا مستر، و لا يهم حضرتك.
ليلي: انا هتكلم مع مستر آسر.
آسر: خير؟!
ليلي: بيعتذروا حصلهم ظرف مفاجئ.
ليلي كانت هتقوم تمشي بس آسر مسك ايديها و قعدها تاني.
آسر: بما اننا جينا يبقي نستفاد.

ليلي: و ازاي بقي؟!
آسر: اطلبي غداء.
ليلي: اعتبره اعتذار اللي انت بتعمله معاايا...
آسر: ليلي قومي امشي قومي.
ليلي(بضحك): خلاص.
آسر: شوفي عايزة تأكلي ايه؟!
ليلي و آسر كل واحد اختار اكلة ليهم. و كملوا باقي السهرة مع بعض...

-في مكان تاني...
عند صقر و طيف.
صقر كان بره المكتب و دخل لقي طيف فاردة دراعها علي الترابيزة و نايمة عليه وسط ورق كتير علي المكتب و شعرها جاي علي وشها...
صقر قرب منها و شد كرسي و قعد قدامها بالظبط و بدأ يشيل شعرها من علي وشها ببطء.
الباب اتفتح فجأة و زين دخل بسرعة.
زين(بصوت عالي): صقر مصيبة...
طيف اتخضت و قامت مفزوعة و كانت هتقع و هي علي الكرسي بس صقر شدها و قعدها علي رجله...

طيف كانت لسة في حالة صدمة من الخضة بتاعتها و مسكت في قميص صقر.
زين(باحراج): احم احم صقر.
طيف بصت ل زين و بصت ل صقر و بعدت عن صقر بسرعة و قامت وقفت.
طيف(بخجل): انا بعتذر لحضرتك.
صقر(بهدوء): خير يا زين؟!
زين: حد بيحاول يخترق ال system.
صقر(بعصبية): ازاي يعني؟!
صقر قام بسرعة و مشي و وراه زين و طيف.
طيف: ازاي ده يحصل؟!
صقر: ابعتلي صافي و مازن.
زين(بخوف): تمام.
زين: طيف روحي ناديهم بسرعة.

طيف مشيت بسرعة ناحية مكتب التخطيط و التطوير.
طيف: مستر مازن ممكن تيجي لحظة ضروري. صقر بيه عايزك...
مازن: تمام حاضر.
صافي حست بحاجة غريبة راحت وراهم...
كلهم راحوا اوضة التحكم الرئيسية مش اي حد يقدر يدخلها صقر بس الوحيد اللي يقدر يدخل ببصمته...
صقر فتح الاوضة و كلهم دخلوا وراه.
طيف(باندهاش): واو!
طيف(باحراج): احم اسفة. احنا بنعمل إيه هنا؟!
صقر: في حد حاول يخترق ال system جزئيا.

صقر: صافي انتي و مازن مسئولين عن تغيير البرمجة و هتعملوا تحديث...
صافي: حاضر يا فندم.
زين: بقترح نغير كلمة المرور.
صقر: هعمل كدة، اخرجوا كلكوا.
الكل خرج ما عدا طيف و صقر بدأ يغير كلمة المرور و طيف كانت بتحاول تشوف ايه هي كلمة المرور بس معرفتش.
صقر: يلا.
صقر خد طيف و خرجوا بره الاوضة و رجعوا المكتب.
صقر: لمي الفوضي دي علشان هنسهر علي المشروع ده في البيت.
طيف: تمام بس ممكن استفسار؟!
صقر: لا.

صفر خد الجاكت بتاعه و مشي و طيف خدت حاجتها و مشيت وراه.
طيف(بغيظ): بتجريني وراك يعني؟!
طيف مشيت مسافة و جمبها عربية صقر لغاية ما صقر وقف و طيف فتحت باب العربية و ركبت جمبه...
طيف(بكسل): هو رزق فين يا صقر؟!
صقر(بتريقة): هو رزق فين يا صقر؟!
طيف: يا حيوان بتقلدني.
صقر: رزق يا ستي في مكان امن انا وديته فيه.
طيف: طب ليه مكلمش معانا؟!
صقر: امان ل رزق.
طيف: صقر انت ليه حياتك مليانة بالغموض اوي كدة؟!

صقر: لانها حياتي حياة الصقر.
طيف: بتقولها عادي يعني.
صقر: عايزة إيه يا بت؟!
طيف: مش عارفة. بص. و لا اقولك خلاص.
صقر: تصرفاتك بتجننني يا طيف.
طيف: طبعا لاني مختلفة.
بعد فترة وصلوا للبيت و نزلوا هما الاتنين.
سارة(بلهفة): صقر.
صقر(ببرود): خير؟!
سارة: اتصلوا بيا هددوني.
طيف(بقلق): مين؟!
صقر بص ل سارة بسخرية و شد طيف من دراعها.
طيف: استني يا صقر نشوف مالها و ايه اللي حصل.
طيف: يا صقر اصبر.

صقر(بزعيق): بس بقي بس، اطلعي علي فوق.
صقر(بزعيق): علي فوق.
طيف سابت صقر و جريت علي اوضتها و رمت شنطتها و الورق اللي في ايديها علي السرير و حست بخنقة فطلعت التُراس...
تحت.
صقر(بغضب): انتي عايزة ايه؟!
سارة(بعياط): عايزة اكون معاك يا صقر. عايزة نرجع زي زمان...
صقر مسك رقبة سارة بغضب.
صقر(بغضب): ابعدي عني يا سارة ابعدي. انا نار و هتحرقك فاهمة.
صقر(بغضب): انتي هنا مجرد ضيفة كام يوم و هتغوري في داهية...

صقر رمي سارة علي الارض و طلع ل فوق.
آسر كان وصل لل?يلا و حط ايده في جيبه ببرود.
آسر: تؤ تؤ تؤ. مكانك في الارض دايما.
آسر: فاكرة انه هيرجعلك بعد اللي عملتيه.
آسر: اذا كانت علاقتنا انا و هو مرجعتش لحد دلوقتي انتي علاقتك معاه هترجع...
سارة: لان حبنا حقيقي.
آسر(بسخرية): مصدقة نفسك.
سارة: هنشوف يا آسر، صقر بيحبني انا.
سارة قامت وقفت و بصت ل آسر برفعة رأس...
آسر(بسخرية): مش عارف شايفة نفسك علي ايه؟!

سارة قربت من آسر و حاوطت رقبته بايديها و همست في ودنه بكلام كتير.
آسر زق سارة علي الحيطة بعصبية.
آسر(بعصبية): خيانتك افظع و مفيش حاجة هتبررها يا سارة.
آسر طلع علي اوضته و قفل الباب بغضب...
عند صقر.
صقر دخل اوضته لقي حاجات طيف مرمية علي السرير و ملقاش طيف...
صقر لقي ثعبان لونه اسود مرمي في الارض.
صقر(بصوت عالي): طيف!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة