قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

مهرة جالها تليفون و قامت ترد عليه.
فجأة حصل ضرب نار في المكان.
آسر(بصريخ): ماما.
آسر جري علي مهرة اللي كانت بتقع في الارض و سندها قبل ما تقع...
آسر(بدموع): امي...
نيران(بصدمة): ماما!
نيران وقعت علي الكنبة من صدمتها، الكل كان مصدوم و صقر قام لآسر وقف جمبه.
صقر: تعالي ننقلها المستشفي بسرعة.
آسر(بدموع): هنلحق...
صقر: متخافش يلا بس.
صقر و آسر سندوا مهرة اللي كانت غرقانة في دمها.

محمد(بعصبية): عزت جهز العربيات.
عزت: جاهزة يا بيه...
صقر و آسر و محمد نقلوا مهرة علطول للمستشفي.
نيران(بعياط): عايزة اروح معاهم.
طيف: اهدي يا حبيبتي...
طيف حضنت نيران و نيران قعدت تعيط.
فهد جري علي نيران و طيف قعد يطبطب علي نيران.
فهد: معلش هي هتبقي كويسة...
فهد: متعيطيش هي لسة مماتش. هي عايشة.
نجلاء(بحزن): تعالي يا حبيبي.
نجلاء حضنت فهد و كانت حزينة علي مهرة.
نيران كانت في حضن طيف بتعيط اوي.
عند صقر...

الكل كان علي اعصابه و بالاخص آسر كان متوتر و قاعد جمب مهرة...
صقر: اهدي يا آسر.
آسر(بخوف و دموع): هي مش بترد عليا.
صقر وقف قدام المستشفي و نزل جاب نقالة و كانوا الدكاترة معاه.
و بدأوا ينقلوا مهرة علي النقالة و جريوا علي اوضة الطوارئ...
محمد قعد علي الكرسي بهدوء,آسر كان واقف خايف علي مهرة و متوتر.
صقر راح وقف جمبه و طبطب علي كتفه.
صقر: هتبقي كويسة متقلقش.
آسر(بدموع): انا خايف اوي.

صقر حضن آسر و آسر كان بيمنع نفسه انه بعيط و حاول يتماسك...
نقلوا مهرة اوضة العمليات و الكل قعد منتظر انها تخرج...
عند الباقي.
نجلاء: نيران هتبقي كويسة متقلقيش اطلعي ارتاحي انتي باين عليكي انك تعبانة.
نيران(بدموع): انا خايفة عليها اوي.
نجلاء: يا حبيبتي متخافيش هتبقي كويسة متقلقيش.
طيف: لازم ترتاحي و لما تصحي الصبح هتكون بقت كويسة. لكن اننا ننتظر كدة مش هينفعنا في حاجة.
نجلاء: يلا يا حبيبتي.

نيران(بتعب): ممكن متمشيش؟!
طيف: حاضر يا روحي.
طيف: اطلعي ارتاحي و لو عوزتي حاجة ناديني.
نجلاء: هطلعها و انزلك.
طيف: تمام يا طنط.
فهد: هي مامتها هتعيش صح؟!
طيف: ان شاء الله يا روحي.
فهد: يعني هي مامتها مش هتموت زي مامتي صح.
طيف حضنت فهد و باست رأسه.
طيف: ان شاء الله لا يا حبيبي. و كمان ما انا امك اتبريت مني كدة بسهولة.
فهد: انتي ست البنات كلهم.
طيف: حبيب قلبي.
عند نجلاء و نيران.

نجلاء: حبيبتي مهرة قوية و هتفضل عايشة ان شاء الله...
نيران(بعياط): هو انا السبب في كل اللي بيحصل؟!
نجلاء: لا يا حبيبتي ده قدرنا. و كمان الدنيا كلها مش وردي يعني اكيد فيها الاسود.
نجلاء: انتي جميلة جدا و متخافيش يا قمري هي هتبقي كويسة...
نيران(بعياط): ممكن تقعدي معايا شوية؟!
نجلاء: اه يا حبيبتي.
نجلاء و نيران قعدوا مع بعض لغاية ما نيران نامت...
تحت.
فهد نام علي رجل طيف و طيف اتصلت ب صقر.
الخط اتفتح.

طيف: الو.
صقر: ايه يا طيف؟!
طيف: ايه الاخبار عندك؟! اخبار طنط ايه؟!
صقر: لسة في العمليات. اخبار نيران ايه؟!
طيف: طلعت مع طنط فوق في اوضتها.
صقر: طيب باتي عندك.
طيف: حاضر.
صقر: معلش انتي مش متعودة و.
طيف: لا خالص عادي، المهم محدش يحصله حاجة و ان شاء الله طنط تبقي بخير.
طيف: انا صاحية. هستناك تكلمني تطمني.
صقر: ماشي يا حبيبتي.
طيف: باي. ابقي كلمني متنساش مش هنام.
صقر: طيب هبقي اكلمك، باي.
طيف: باي.

نجلاء: معلش يا طيف اتأخرت عليكي.
طيف: لا يا طنط و لا يهمك...
نجلاء: هو نام كنت هعشيه هو ملهوش دعوة باللي بيحصل.
طيف: لا يا حبيبتي مش مهم، لما يصحي.
طيف: بس ممكن اطلعه ينام في اوضة.
نجلاء: اه تعالي.
طيف بدأت تصحي فهد و مسكت ايده و مشيت ورا نجلاء.
فهد(بنوم): طيف.
طيف: نعم يا حبيبي.
فهد غمض عيونه و نام بعمق و طيف باست رأسه و خرجت مع نجلاء.
نجلاء: تحبي تنامي؟!
طيف: انتي هتعملي ايه؟!

نجلاء: هقعد شوية استني اشوف مين هيرجع.
طيف: طيب هقعد معاكي.
نجلاء: تعالي يا حبيبتي.
نجلاء: عزة اعملي كوبايتين قهوة.
عزة: حاضر يا هانم.
نجلاء: تعالي يا حبيبتي.
نجلاء و طيف طلعوا قعدوا في التُراس كان في هواء جميل و المنظر حلو بالنسبة لطيف.
الاتنين قعدوا فترة ساكتين مش بيتكلموا لغاية ما جت القهوة.
طيف: ممكن اسأل سؤال؟!
نجلاء: قولي يا حبيبتي.
طيف: ايه اللي بيحصل او يعني ليه بيحصل كدة؟!

طيف: علاقتك بمحمد بيه. و مهرة و آسر و صقر و حسام.
طيف: ليه العائلة متفككة كدة؟!
نجلاء(بضحكة بسيطة): ده كله سؤال واحد بس.
طيف(باحراج): اسفة بس الفضول قاتلني و صقر انسان صامت.
نجلاء: طب ما تصبري.
طيف: اهو نسلي وقتنا و كمان صقر مش هيتكلم ابدا.
نجلاء: طيب بس مش هتقولي لصقر.
طيف: وعد.
نجلاء: بصي يا طيف.
نجلاء: زمان من 29 سنة قبل ما اخلف صقر بسنة يعتبر و قبل ما اتجوز محمد اصلا.
Flash back.
من 29 سنة.

نجلاء: انا نازلة عايزة حاجة.
بنت: لا يا نوجة.
بنت: بس خلي بالك ل الشباب يعاكسوكي.
نجلاء: لا يا حبيبتي متقلقيش.
نجلاء: بقولك ايه ما تحلي عني يا بت يا بطة(فاطمة).
فاطمة(صاحبة نجلاء): طيب يا نوجة...
نجلاء خدت شنطتها و نزلت من شقتها و هي ماشية في عربية خبطتها.
نجلاء وقعت علي الارض و اللي كان راكب العربية نزل جري ل نجلاء.
شاب: انتي كويسة؟!
نجلاء(بوجع): ايوه الحمدلله، ابقي خلي بالك.

شاب: طب نروح المستشفي نطمن عليكي. اسف جدا كنت بتكلم في التليفون.
نجلاء: و لا يهمك.
نجلاء سندت علي العربية و قامت وقفت كانت هتقع بس الشاب سندها.
شاب: واضح انك تعبانة ممكن تيجي معاياا اكشف عليكي.
نجلاء: ليه و انت دكتور!
شاب: لا انا محمد.
نجلاء: قديمة يا خفيف.
محمد: مجتش معاكي يعني.
نجلاء: مش فاضية ورايا شغل.
محمد: تحبي اوصلك.
نجلاء: متشكرين لخدماتك، عن اذنك.

نجلاء مشيت و ركبت تاكسي و راحت للمطعم اللي بتشتغل فيه...
بعد فترة.
نجلاء: تشرب ايه يا فندم؟!
محمد: ملاحظتيش ان ده قدر.
نجلاء(برفعة حاجب): اللي هو؟!
محمد: نتقابل مرتين في نفس اليوم.
نجلاء: انت كنت عايز حد يتخانق معاك اصلا بدل ما يقولك حصل خير...
محمد: ايه القمر ده؟!
نجلاء: في ايه ما تحترم نفسك.
محمد: حد جه جمبك. بس انا بؤمن بالصدف جدا و بحسها اشارة.
نجلاء: خليها ليك.
نجلاء: هتطلب ايه؟!

محمد: عصير مانجا من ايدك.
نجلاء: هيبقي مسكر اوي يا خفيف.
محمد ضحك علي نجلاء.
محمد: واثقة من نفسك اوي.
نجلاء سابت محمد و راحت تحضر طلبه و بعدها حطته قدامه.
محمد: هنتقابل تاني.
نجلاء: يا رب ارحمني...
محمد مشي و رجع ل بيته، نجلاء بعد ما خلصت شغل رجعت بيتها.
فاطمة: مالك يا بت سرحانة في ايه؟!
نجلاء: مش عارفة. شكله جميل اوي.
فاطمة: هو مين؟! مز يا بت مز؟!
نجلاء: ما تسيبيني يا بت في حالي.

فاطمة: انا غلطانة عايزة مصلحتك.
نجلاء: سيبيني انام، تصبحي علي خير.
فاطمة: و انتي من اهله.
عند محمد.
محمد وصل ل بيته لقي عائلته متجمعة.
والدته: محمد تعالي عايزاك.
محمد: ايه يا امي؟!
والدته: تعالي ورايا.
محمد: حاضر.
محمد مشي ورا والدته لغاية ما قعدوا في مكان لوحدهم.
والدته: بص يا محمد، انت عارف قوانين عائلتنا.
محمد: اللي هي؟!
والدته: هتتجوز البنت اللي نختارها احنا ليك طبعا.
محمد: اللي هي برضو؟!

والدته: مهرة بنت خالتك.
محمد: انسي يا امي، اتجوز اي حد غيرها.
محمد: دي بتلزق لزقة غبية كدة.
والدته: بتحبك يا محمد.
محمد: و انا مش بطيقها، انسانة فاشلة في الدراسة و الشغل.
محمد: مستحيل يا امي مستحيل.
والدته(بزعيق): و هتتجوزها هي يا محمد يعني هي.
والدته: و كمان مش هتتجوز حد من بره عائلتنا.
محمد: متعصبنيش يا امي...
محمد قام ساب والدته و طلع اوضته و قفل الباب.

محمد قعد علي الكنبة و رجع رأسه لورا و افتكر نجلاء و اسلوبها.
محمد: شكلي هقع و لا ايه؟!
محمد بدأ يجي المطعم اللي نجلاء بتشتغل فيه كتير و نجلاء بتصده علطول.
بعد فترة كبيرة.
نجلاء: مش ملاحظ ان الامر زاد؟!
محمد: هو ايه؟!
نجلاء: انت بتيجي هنا كتير ليه؟!
محمد: علشانك مثلا.
نجلاء: ما هو ليه برضو؟!
محمد: ممكن علشان بحبك.
نجلاء قعدت تكح و محمد طبطب علي ضهرها و شربها ماية.
محمد: انتي كويسة؟!
نجلاء هزت رأسها بمعني اه.

محمد: بحبك بحبك بحبك...
نجلاء: متعصبنيش.
محمد: بكدب مثلا.
نجلاء: ايه اللي هيخليك تحبني و تختارني انا و بس.
نجلاء: ايه عايز نضرب ورقتين عرفي، لا انسي يا باشا.
محمد: علي سُنة الله و رسوله.
نجلاء: و ليه بقي؟!
محمد: شوفتك عجبتيني خلتيني احبك...
نجلاء: و اهلك هيوافقوا ينزلوا لمستوي واحد بتشتغل في مطعم و مش من عائلة و مقطوعة من شجرة.
محمد: هنتعب في البداية بس هنعدي.
محمد: هسيبك تفكري. باي.

محمد قرب من نجلاء باسها علي خدها و مشي.
نجلاء مقدرتش تكمل الشغل و مشيت روحت علي بيتها...
فاطمة: مالك يا بت خضتيني؟!
نجلاء: قالي بحبك يا فاطمة قالي بحبك.
فاطمة: احلفي. الله الحكاية احلوت اوي.
نجلاء: اخرسي.
فاطمة: ايه؟! اوعي تقولي رفضتي.
نجلاء: عقلي وقف يا فاطمة معرفتش اتصرف.
فاطمة: عند مأذون و كدة؟!
نجلاء: ايوه.
فاطمة: رافضة ليه يا بت؟!
نجلاء: و عائلته هتقبل بيا؟!
فاطمة: طبعا و هو في احلي منك يا نوجة.

نجلاء: يعني اعمل ايه؟!
فاطمة: وافقي.
نجلاء: متاكدة؟!
فاطمة: طبعا.
تاني يوم.
نجلاء راحت شغلها و قعدت مستنية محمد يجي بس مجاش خلصت شغلها و مشيت.
نجلاء و هي في الطريق لقت عربية جاية في وشها و وقفت قدامها.
محمد: اسف عارف اني اتاخرت عليكي بس غصب عني.
نجلاء: و لا يهمك عادي.
محمد: ايه قرارك؟!
نجلاء(باحراج): موافقة...
محمد(بفرحة): احلي خبر.
محمد: بس عايز احكيلك علي حاجة.
نجلاء: قول.
محمد: اركبي.
نجلاء: بس.

محمد: انتي خايفة؟!
نجلاء: لا.
محمد و نجلاء ركبوا العربية و راحوا قدام البحر.
نجلاء: عايز تقول ايه؟!
محمد: انا والدتي صعبة.
نجلاء: تمام.
محمد: هترفض جوازنا. و هي جبرتني اني اخطب بنت خالتي.
نجلاء قامت وقفت و بصت ل محمد بصدمة كانت هتمشي بس محمد مسك ايديها.
محمد: بس انا عايزك انتي و شاريكي.
نجلاء: ازاي؟!
محمد: هنتجوز سر و.
نجلاء(بحدة): لا و الله.

محمد: مش سر اللي هو عرفي. اقصد هنتجوز و محدش هيعرف غير عدد بسيط بس.
محمد: انتي بتحبيني و متنكريش و انا كدة و اكتر بكتير.
محمد: وافقي يا نجلاء، و اوعدك هقولها اكيد.
نجلاء قعدت فترة ساكتة و بعدها بصت ل محمد.
نجلاء: لو رفضت.
محمد: هتكوني برضو ليا.
نجلاء: هنتعب.
محمد: مش مهم المهم نبقي مع بعض.
نجلاء: ماشي.
محمد: بكرة هجيب المأذون.
نجلاء: بس سريع اوي.
محمد: مش مهم...
نجلاء(بخجل): عايزة اروح.
محمد: تعالي.

محمد وصل نجلاء بيتها و نجلاء طلعت و هي مبسوطة.
فاطمة: ايه عصر السرعة ده؟!
نجلاء: بس بقي.
فاطمة: يا بيضة يا مسكوفة.
نجلاء: يا حيوانة.
في الصباح الباكر...
نجلاء كانت نايمة لقت فاطمة فوق رأسها.
نجلاء(بخضة): في ايه يا بت؟!
فاطمة: فستانك جه يا عروسة.
نجلاء(بصدمة): مين جابه؟!
فاطمة: عريسك يا عروسة.
نجلاء: وريني وريني.
نجلاء شدت الفستان من فاطمة و كانت مبسوطة اوي و بدأت تتفرج عليه.
نجلاء: حلو اوي يا بت يا بطة.

فاطمة: فعلا.
بعد فترة كانت نجلاء بدأت تجهز نفسها هي و فاطمة.
نجلاء لبست فستان بسيط لونه ابيض ب ¾ كم و الاكمام شفافة و واسع من بعد الخصر بسيط و كان سادة و في نقوش بسيطة من قدام. رفعت شعرها علي شكل كحكة بسيطة و نزلت كام خصلة علي وشها حطت مكياج بسيط اوي...
فاطمة: العريس وصل.
نجلاء: شكلي حلو يا فاطمة.
فاطمة: قمر يا بت قمر اوي.
نجلاء و فاطمة خرجوا بره كان محمد و المأذون و اتنين صحابه موجودين.

بدأوا يكتبوا الكتاب و الشهود تمضي.
المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير.
فاطمة زغرطت و محمد شد نجلاء لحضنه و باس رأسها...
فاطمة: مبروك.
شخص1: هنمشي احنا يا محمد.
محمد: طيب.
اصحاب محمد مشيوا و معاهم المأذون.
محمد: هنمشي احنا يا فاطمة باي.
فاطمة: هتوحشيني يا روحي.
نجلاء: و انتي كمان.
محمد: طيب يلا باي.
محمد خد نجلاء و نزلوا ركبوا عربية محمد و راحوا لشقة تانية في عمارة.

محمد: خشي برجلك اليمين.
نجلاء: الشقة حلوة اوي يا محمد.
محمد: من هنا و رايح انا حبيبك حبيبك انتي و بس.
نجلاء: من اول مرة شوفتك فيها اصلا و انت كنت حبيب القلب.
بعد خمس شهور.
طول فترة جواز محمد بنجلاء كان محمد بيبات كام يوم عند نجلاء و كام يوم في بيته و ما زال مخطوب من مهرة.
محمد: جبتيني بسرعة ليه يا نجلاء؟!
نجلاء: عندي ليك مفاجاة حلوة اوي.
محمد: ايه؟!
نجلاء(بفرحة): انا حامل.

محمد قرب من نجلاء بفرحة و شال نجلاء و لف بيها كتير.
نجلاء: براحة براحة.
محمد: عرفتي امتي؟!
نجلاء: النهاردة. انا حامل في الشهر التالت.
محمد: بحبك بحبك يا نجلاء.
نجلاء: حبيبي.
-محمد كان بيبني شركته و كيانه و كان بيحاول يأسس و يبني مستقبل لابنه الجديد.
مرت فترة حمل نجلاء علي خير و ولدت.
محمد(بفرحة): هسميه صقر يا نوجة.
نجلاء(بابتسامة): براحتك يا حبيبي.
محمد: حمدلله بالسلامة عليكي.
نجلاء: الله يسلمك يا حبيبي.

كانت الحياة ماشية طبيعية و كانوا عائلة سعيدة مبسوطة.
بعد فترة.
محمد: حبيب بابا.
محمد: يلا اكبر علشان تشيلني بقي.
نجلاء: هترجع النهاردة.
محمد: اه يا حبيبتي و هكلمهم.
نجلاء: ربنا معاك يا حبيبي.
محمد: حبيبتي.
محمد باس ايد نجلاء و حضنها.
محمد: هتوحشيني يا حبيبتي.
نجلاء: تمام يا حبيبي.
محمد: الواد هيكبر امتي؟!
نجلاء: عنده 3 سنين مش عاجبك.
محمد: يكبر بقي و يشيلني...
نجلاء: ربنا يخليك لينا يا حبيبي.

محمد: يلا همشي انا دلوقتي.
نجلاء: طيب يا حبيبي.
محمد مشي و نجلاء حضنت صقر جامد و باست رأسه...
نجلاء: حبيب بابا و ماما انت.
صقر ابتسم ل نجلاء و ضربها علي وشها.
نجلاء(بضحك): يا جذمة...
صقر و نجلاء قعدوا يهزروا و يضحكوا مع بعض.
عند محمد.
محمد وصل للبيت ملقاش حد غير مهرة.
محمد: خير يا مهرة؟!
مهرة: حبيت اتكلم معاك.
محمد: هما فين؟!
مهرة: في الحفلة.
محمد: طيب هاجي وقت تاني.
مهرة: ما تيجي نشرب مع بعض حاجة.
محمد: طيب.

محمد و مهرة قعدوا و بدأوا يشربوا عصير,فجأة محمد حس بتقل في دماغه...
مهرة قربت من محمد بدلع و قربت منه و (لخيالكوا)و.
في الصباح الباكر.
محمد فاق من نومه و كان مصدوم من اللي حصل.
مهرة: ايه؟!
محمد(بغضب): انتي عارفة حصل ايه؟!
مهرة: انت قولت امبارح انك بتحبني؟!
محمد(بغضب): انتي مستوعبة اللي بيحصل؟!
محمد لبس هدومه و مشي بره البيت كله و هو في قمة غضبه.
نجلاء لاحظت تغير في معاملة محمد.
نجلاء: مش ناوي تقول في ايه؟!

محمد: ا.
الباب خبط.
نجلاء: لحظة.
نجلاء راحت فتحت الباب لقت مهرة.
مهرة(بعصبية): انتي بقي. وسعي.
محمد: انتي ايه اللي جابك هنا؟!
مهرة: انت هتسبني بعد اللي حصل؟!
نجلاء: هو ايه اللي حصل؟! و مين دي؟!
مهرة: انا مهرة.
نجلاء: انتي مهرة؟!
محمد: اطلعي بره يا مهرة.
مهرة: و ابنك اللي في بطني؟!
نجلاء و محمد بصوا بصدمة لمهرة.
مهرة: ايوه. مش انت قضيت معايا ليلة من اسبوعين بمزاجك.
نجلاء قعدت علي الكنبة بصدمة و محمد قرب منها.

محمد: نجلاء انا و الله ما عارف ده حصل ازاي، و الله.
نجلاء لا رد...
مهرة: هتتجوزني انا و لا نتفضح كلنا و طبعا عصمت هانم لو عرفت ممكن يحصلها حاجة...
نجلاء خدت صقر و دخلت اوضتها.
محمد(بصوت عالي): اخرجي بره يلا يلا.
مهرة: ماشي يا محمد بس الحق اتصرف احسنلك.
مهرة مشيت و محمد دخل ل نجلاء علطول.
محمد: حبيبتي.
نجلاء: انا شايفة تتجوزها فعلا.
محمد(بصدمة): ايه؟!

نجلاء: اومال مامتك تدخل في غيبوبة و كمان حرام يجي الطفل و يتعذب و هو ملهوش ادني ذنب.
محمد: بس.
نجلاء: لو مش هتتجوزها يبقي تطلقني.
محمد: نجلاء انتي بتقارني نفسك بيها.
نجلاء: انت اللي عملت كدة يا محمد.
بعد فترة كبيرة.
محمد وافق يتجوز مهرة و بالفعل اتجوزها و الكل عرف انها حامل من محمد بعد الجواز بشهر بعد سبع شهور خلفت آسر...
نجلاء حاولت تتقبل الوضع و حاولت متبينش لمحمد ان الموضوع مأثر فيها.

محمد خد نجلاء و صقر و راح بيهم للقصر بتاعهم.
عصمت(والدة محمد): مين دي؟! جايبلي اتنين من الشارع و بتقولي مراتك و ابنك.
عصمت(بزعيق): انت اتجننت؟!
عصمت(بزعيق): علي جثتي عارف يعني ايه علي جثتي.
عصمت اغمي عليها.
محمد: ماما.
نقلوا عصمت المستشفي و كانت شبه جلطة...
نجلاء: اهدي يا حبيبي هتبقي كويسة...
مهرة: انتوا السبب منكوا لله.
صقر كان واقف شايل آسر علي ايده و بيهزر معاه.
مهرة(بزعيق): وسع كدة.
صقر(ببرائة): بس.

مهرة(بزعيق): هاته لتموته.
نجلاء: ما تحترمي نفسك في ايه.
مهرة: انتي بتكلميني انا يا بتاعة الشوارع.
محمد(بزعيق): خلاص اخرسوا.
-عصمت فاقت لكن مبقتش تكلم محمد خالص و محمد حاول كتير يصالحها لكن معرفش.
-نجلاء حاولت تتكلم معاها كتير بس كل مرة ترفضها و تطردها,و مهرة بتقولها كلام وحش كتير.
-محمد بدأ يتغير مع نجلاء غصب عنه...
Back...
طيف كانت متأثرة بكلام نجلاء اوي و زعلانة.

نجلاء: و بعد كدة عصمت والدة محمد توفت. محمد كان شايف نفسه هو المذنب علطول.
نجلاء: كره نفسه و كرهني و كره صقر حتى كره آسر و مهرة.
نجلاء: بس حاول يرجع تاني مقدرش...
نجلاء: و قعدنا علي كدة لمدة خمس سنين. متقلب المزاج.
نجلاء: و بعدها مبقاش في بينا تعامل زي زمان...
نجلاء: بالنسبة لصقر و آسر. فكانوا بيحبوا بعض جدا بس كلام مهرة ل آسر كرههُ في صقر.
نجلاء: صقر كان غصب عنه بِعد هو كمان لما لقي في جفاء من والده.

نجلاء: و الاتنين بدأوا يشيلوا من بعض. و مهرة دايما بتخلي آسر بعيد عن صقر و عملت كدة برضو في نيران.
نجلاء: بس انا حاولت قدر الامكان مسبهمش يكرهوا بعض، بس بين صقر و آسر مقدرتش.
طيف: بس ازاي ده حصل؟! و ليه عصمت هانم عملت كدة كانت تتقبلك.
طيف: و ازاي انتي قبلتي بكدة، ازاي متطلقتيش؟!
طيف: ازاي استحملتي ازاي سيبتيها تشاركك في جوزك.
طيف: لو كل الناس تفكيرهم زي تفكير عصمت هانم كنتي حضرتك مش هتقبليني طبعا.

نجلاء: انا زيي زيك يا طيف بس الفرق ان صقر حكيم و عاقل و بيعمل حساب لكل خطوة بيعملها.
طيف: فعلا. بس رخم شوية. بس انا لسة مش مستوعبة اللي حصل.
طيف: لسة بتحبي عمو محمد؟!
نجلاء: عمري ما بطلت احبه يا طيف عمري مشتاقة ليه. كفاية عندي اني اشوفه بس.
نجلاء: كفاية اشوفه مبسوط. بس ساعات بزهق و بمل بمل من اني اكون منتظرة علطول مليت من اني اكون في الاحتياطي دايما.
طيف: ممكن يكون بيحبك بس بيكابر.

نجلاء: مش مهم مبقاش ليه لازمة، هو حبيب القلب و هيفضل حبيب القلب بمزاجي او غصب عني.
طيف: ا.
فجأة طيف لقت حد ربط حبل علي رقبتها جامد.
طيف(بصوت عالي): الحقوني.
نجلاء(بخضة): انت مين؟!
حد ضرب نجلاء علي رأسها و التاني بيخنق طيف و.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة