قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

طيف فجأة لقت شخص تاني بخ حاجة في وشها,طيف وقعت بسرعة بين ايديهم.
الشخصين شالوها و ركبوها عربيتهم و مشيوا بسرعة...
في الصباح الباكر...
طيف كانت نايمة و بدأت تفوق و هي حاسة بصداع في رأسها و حطت ايديها علي رأسها بوجع.
طيف(بوجع): اوف ايه الوجع ده؟!
طيف قامت قعدت نص قعده علي السرير و هي بتفرك في عينيها و فتحت عينيها لقت نفسها في مكان غريب عليها و افتكرت اللي حصل امبارح كانت خايفة اوي.

طيف لقت الكوتشي بتاعها محطوط في الارض وطت لبسته.
طيف قامت و فتحت باب الاوضة طلعت رأسها ملقتش حد خرجت ببطء و هي بتبص يمين و شمال.
طيف بدأت تنزل علي السلالم و هي خايفة.
صقر(بغضب): انتي مين و بتعملي ايه هنا؟!
طيف اتخضت و كانت لسة بتلف علشان تبص وراها كانت هتقع صقر لحقها و حاوط خصرها بايده و هي مسكت في القميص بتاعه.
طيف كانت بتتنفس بسرعة و بتبص ل صقر بخوف.
طيف(بخوف): اا ن.
صقر(بحدة): انطقي.

طيف(بخوف و دموع): طب ابعد عني طب.
صقر(بغضب): لو مقولتيش انتي مين هرميكي من هنا و لو جسمك اتكسر بس ده يبقي ربنا بيحبك. انتي جاسوسة؟!
طيف هزت رأسها بسرعة بمعني لا,صقر كان هيوقعها طيف مسكت في قميصه اكتر...
طيف(بدموع): انا معرفش ايه اللي جابني هنا. انا امبارح كنت بتمشي علي الكورنيش لقيت اتنين رشوا حاجة في وشي و اغمي عليا بس و الله معرفش انت مين و لا اعرف انا فين.

صقر بصلها شوية و بعدها وقفها و بعد عنها حط ايده في جيبه,طيف حطت ايديها علي وشها و بدأت تعيط.
صقر: انتي من القاهرة صح؟!
طيف هزت رأسها بمعني اه و صقر اضايق.
صقر(بحدة): لما اكلمك تردي عليا فاهمة.
طيف قعدت تعيط اكتر و هي حاطة ايديها علي وشها و صوت عياطها كان عالي و صقر اتعصب منها.
صقر زق طيف علي الحيطة و مسك ايديها بعيد عن وشها.
صقر(بحدة): مبحبش اعيد كلامي مرتين.
آسر(بغضب): صقر...

آسر جري علي صقر و زقه بعيد عن طيف و مسك ايدين طيف.
آسر: اهدي يا حبيبتي عملك حاجة؟!
طيف شدت ايديها بعيد عن آسر و بعدت عنه.
طيف(بدموع): انت عايز ايه بقي ما تبعد عني يا اخي؟!
صقر(بهدوء): هي دي اللي انت كنت بتنزل كل شوية القاهرة بسببها؟!
طبف(بدموع و صدمة): هو انا مش في القاهرة؟!
صقر: لا.
آسر(بغضب): بس بقي انت عايز ايه؟!
صقر: بقولها الحقيقة الله.
آسر(بغضب): غور من وشي يا صقر.

طيف(بعياط و صريخ): ابعدوا انتوا الاتنين عني. انا عايزة ارجع لبيتي مش عايزة اتجوزك يا اخي هو الجواز بالعافية حرام عليك.
آسر مسك شعر طيف بغضب و قرب وشها منه.
آسر(بغضب): متخلينيش اطلع جناني عليكي يا طيف. احسنلك.
طيف(بعياط): سبني بقي حرام عليك.
انتصار: بتعمل ايه يا آسر؟!
آسر: مفيش. قدامي علي الاوضة.
طيف(بعصبية): مش طالعة معاك في حتة و هتمشيني من هنا يعني هتمشيني. بنات الناس مش لعبة انا.

آسر(بغضب): انتي تسمعي كلامي لاني مبحبش اعيده مرتين. قدامي يا طيف.
طيف: لا.
آسر: انتي اللي اختارتي.
آسر وطي شال طيف علي كتفه و طلع بيها لاوضتها رماها علي السرير.
انتصار: في ايه يا صقر مال اخوك و مين البنت دي و ايه اللي بيحصل؟!
صقر: روحي اساليه.
صقر خد الجاكت بتاعه و خرج بره ال?يلا.
عند طيف و آسر.

آسر: بصي بقي انا اختارتك انتي تبقي مراتي غصب عنك او برضاكي فاتعدلي كدة معايا علشان نبقي حلوين مع بعض، طول ما انتي مطيعة انا هحبك اكتر...
طيف: يا شيخ حبك برص حب ايه اللي في كام يوم ده، ابعد عني بقي ده انت معندكش دم.
آسر: طب اهدي كدة لان مفيش خروج من هنا.
طيف: هو سجن؟!
آسر: عايزاه يبقي سجن معنديش مانع.
طيف(بغضب): رجعني بيتي بقي يا حيوان انت...

آسر: فكري يا طيف هسمع قرارك بكرة في كل الحالات هنتجوز متفرقش بقي بموافقتك و لا لا.
آسر: و كلي علشان متتعبيش.
طيف(بعصبية): ده انت معندكش دم.
آسر: متحاوليش تهربي مش هتعرفي...
آسر ساب طيف و خرج من الاوضة و ركب عربيته و مشي...
انتصار طلعت لاوضة طيف و خبطت و دخلت لقت طيف ضامة ركبتها ليها و بتعيط.
انتصار: احم ازيك.
طيف لا رد.
انتصار: انتي مين يا بنتي و ايه حكايتك؟!

طيف(بانفعال): انا نفسي افهم ده شخص غبي و مجنون و مش متربي و عايز الحرق. و كمان ده ده.
انتصار: اهدي بس يا بنتي احكيلي حصل ايه؟!
طيف(بانفعال): معرفش معرفش ما انا لو اعرف كنت حاولت اتصرفت...
انتصار: طب اهدي يا حبيبتي هروح اجبلك تاكلي.
طيف(بانفعال): لا مش عايزة مش عايزة. عايزة اخرج من هنا.
انتصار: لو كان في ايدي يا بنتي كنت خرجتك، ربنا معاكي.
انتصار خرجت و طيف رمت جسمها علي السرير و قعدت تعيط بحرقة...

-في مكان تاني...
عند رفيف.
رفيف(بدموع): معرفش حضرتك و الله ما اعرف.
رفيف(بدموع): هي راحت تتمشي علي الكورنيش شوبة بس لغاية دلوقتي مرجعتش.
ظابط: خلاص اهدي متقلقيش. احنا هنتصرف.
رفيف(بدموع): بعد اذنك و النبي رجعهالي.
ظابط: طب انتي متعرفيش الاماكن اللي هي ممكن تكون موجودة فيها!؟
رفيف: لا معندهاش بيت تاني غير البيت اللي انا و هي عايشين فيه و معندهاش اهل خالص و لا ممكن انها تبات عندهم...

ظابط: طب اهدي يا آنسة؟!
رفيف: رفيف.
ظابط: اهدي يا آنسة رفيف، متقلقيش انا هتصرف.
رفيف: بس ارجوك بسرعة. انا خايفة عليها اوي...
ظابط: متقلقيش يا آنسة رفيف زي ما قولتلك احنا هنتصرف المهم دلوقتي مارسي حياتك طبيعي لغاية ما نوصل ل خبر...
رفيف(بدموع): طيب.
رفيف رجعت البيت تاني و هي خايفة علي طيف و قعدت تعيط علي طيف و فضلت زعلانة...

-في مكان تاني...
في القصر.
نجلاء: مالك يا حبيبتي؟!
نيران: مفيش يا ماما نجلاء.
نجلاء: عليا يا نيران.
نيران: زعلانة من علاقتك بماما و زعلانة علي علاقة آسر و صقر.
نجلاء: سيبك مني انا و امك لانها مستحيل تتغير. و بالنسبة لآسر و صقر الايام هترجعهم ل بعض يا نيران متخافيش...
نيران: يا رب يا ماما نجلاء.
الباب خبط.
نيران: اتفضل.
محمد: اخبار اميرتنا ايه؟!
نجلاء: حمدلله بالسلامة يا حبيبي.
نيران: ازيك يا بابا.

محمد: بخير يا حبيبتي.
نيران: الحمدلله يا حبيبي.
محمد: سيبيني مع نيران.
نجلاء: حاضر.
نجلاء خرجت و استنت محمد بره الاوضة,محمد قعد يتكلم مع نيران شوية عن دراستها و مذاكرتها.
محمد خرج لقي نجلاء واقفة مستنياه.
نجلاء: محمد.
محمد: ايه؟!
نجلاء: انت مش شايف انك بعدت يا محمد و.
محمد: بعدين بعدين.
محمد ساب نجلاء و دخل لاوضته غير هدومه و خرج قعد في البلكونة...
تحت.
مهرة: خير يا نجلاء مال وشك؟!
نجلاء: ابعدي عني يا مهرة.

مهرة(باستفزاز): ليه بس يا نوجة كدة تزعليني منك.
نجلاء: اللهم طولك يا روح، عايزة ايه يا مهرة ما تبعدي عني بقي.
مهرة: بحبك يا نجلاء.
نجلاء(بسخرية): تصدقي اني كنت هصدقك من كتر حلاوة تمثيلك.
نجلاء زقت مهرة و خرجت للجنينة قعدت علي المرجيحة و غمضت عينيها.

-في مكان تاني...
عند صقر...
زين: صقر.
صقر: امممم؟!
زين: في حاجة غريبة.
صقر: ايه؟!
زين: آسر بره.
صقر رفع رأسه ل زين و هو مش مصدق.
زين: بجد.
صقر: دخ.
آسر: مش هتقول ادخل يا اخويا الشركة شركتك...
صقر(ببرود): ما انت دخلت مش محتاج عزومة.
صقر: مجيتك لمصلحة اتفضل قول عايز ايه؟!
آسر: طب اقعد طيب و اطلبلي عصير.
صقر: البوفيه مقفول و الكرسي مكسور.
آسر ضحك بصوت عالي و راح قعد علي الكنبة و حط رجل علي وجل.

آسر: طب و نظام الكنبة؟!
زين: ا.
آسر: اخرس انت. اخرج بره.
زين(بحدة): انا مش شغال عندك.
صقر(بهدوء): زين سبني شوية معاه...
زين: تؤمر يا صقر...
زين بص ل آسر بغضب و خرج بره المكتب.
صقر: خير؟!
آسر: طيف.
صقر: مين؟!
آسر: هتستعبط البنت اللي في ال?يلا.
صقر: انا مالي بيها.
آسر: مهما حصل لو قربت منها ساعتها يبقي جثتك ملهاش لازمة يا صقر.
صقر(بتسلية): للدرجة دي.

آسر: و اكتر كمان و لو قربت منها بس هقتلك. انا هرجع متأخر و لو قربت منها بجد يا صقر هنسي انك ابن محمد الجارحي.
آسر ساب صقر و خرج بره المكتب و صقر بص عليه و هو ماشي و رجع راسه لورا بهدوء.

-في مكان تاني...
عند طيف. في الليل.
طيف قامت من علي السرير بتعب بسبب كتر عياطها و راحت ناحية البلكونة فتحتها لقت نفسها في مكان كله اشجار عالية.
طيف(بدموع): يا رب بقي.
طيف خرجت من الاوضة و بدأت تنزل ببطء و هي بتبص يمينها و شمالها و بدأت تمشي في ال?يلا لغاية ما وصلت ل باب ال?يلا فتحته.
طيف(بابتسامة): اخيرا!

طيف خرجت بسرعة و سمعت صوت حراس استخبت ورا شجرة بسرعة لغاية ما مشيوا. طيف لفت ورا ال?يلا و بدأت تشوف اي باب تخرج منه.
طيف(بدموع): ايه ده بقي؟!
طيف لقت سور القصر و فكرت انها تنط من عليه بس بتدور علي اي حاجة علشان تطوله...
طيف حاولت كتير تنط علشان توصل للسور و شبت و نطت كتير لغاية ما مسكت في السور و بدأت تطلع بس معرفتش.

طيف فجأة رأسها اتخبطت في الشجرة حست بصداع شديد في رأسها و بعدها حست بعينيها بتقفل و تفتح و رجعت ل ورا.
طيف حست بحد مسكها بين ايديه حاولت تقاوم و فتحت عينيها ملامحه مكنتش واضحة. و فجأة رأسها تقلت و غمضت عينيها و رأسها وقعت ل ورا.
صقر رفعها ليه و رأسها بقت علي كتفه,صقر دخل ال?يلا و طلع علي اوضتها حطها علي السرير.

صقر شال شعرها من علي وشها و بص علي الجرح بتاعها دخل الحمام جاب علبة الاسعافات و طهر ليها الجرح طيف اتحركت دلالة علي وجعها.
طيف فتحت عينيها ببطء لقت صقر قدامها رجعت بسرعة ل ورا رأسها اتخبطت في السرير.
طيف(بصريخ): آآآه.
صقر(ببرود): مشوفتيش عفريت يعني علشان تتخضي كدة.
طيف(بوجع): هو انا مش مكتوب عليا امشي من هنا.
صقر(بلامبالاة): نامي و متفكريش في حاجة علشان متتعبيش اكتر.

صقر قام وقف قدام طيف اللي بتبصله بخوف صقر مال علي ودن طيف و اتكلم بهمس.
صقر(بهمس): و كمان علشان تعرفي تهربي من هنا لازم يبقي عندك قوة و ذكاء و اشك انك عندك دول.
طيف: انت مين؟!
صقر(بسخرية): مش قولتك اشك انك ذكية.
صقر ساب طيف و خرج من اوضتها دخل اوضته,طيف قامت بغضب و فجأة حست بوجع شديد في رأسها وقعت في السرير.
طيف: ربنا يأخدك يا آسر و يوم ما شوفتك يا اخي.
طيف بدأت تغمض عينيها بتعب لغاية ما نامت بعمق.

-بعد فترة.
آسر دخل من باب ال?يلا و طلع لاوضة طيف فتح الباب و دخل قرب منها لقي شعرها علي وشها شاله و بص ليها.
آسر(بغضب): صقر!
آسر قام بسرعة و خرج علي اوضة صقر فتح الباب من غير استأذان.
صقر(بهدوء): خير؟!
آسر(بغضب): انت ازاي تلمسها اصلا؟!
صقر: كانت بتهرب.
آسر(بغضب): و ليه اتعورت اكيد انت السبب؟!
صقر: ايوه انا.
آسر قرب من صقر و ضربه بوكس في وشه.
صقر(ببرود): طيب اخرج بره.

آسر(بغضب): و ربي لو لمستها تاني لاكون قاتلك.
صقر: باي باي.
صقر نط علي السرير بتاعه و حط ايده علي عينه و غمض عيونه,آسر بصله بغضب و مشي راح لاوضته بعد ما اطمن علي طيف...
في الصباح الباكر.
طيف كانت بتتقلب في نومتها فتحت عينيها لقت آسر رجعت لورا بسرعة.
آسر(بابتسامة): متخافيش ده انا. صباح الخير...
طيف: ده انا مخافش من اي حاجة الا انت يا اخي، ده انت جبروت.
آسر: مقبولة منك.

آسر: دي هدوم ليكي البسيها يلا و انزلي افطري تحت.
طيف: ا.
آسر(بغضب): و لا كلمة.
آسر حط الهدوم علي السرير و خرج من الاوضة نزل ل تحت لقي صقر قاعد بيفطر.
آسر: من هنا و رايح طيف هتعيش معايا لغاية ما توافق عليا ساعتها لما نتجوز هأخد لها بيت بره.
صقر: انا مالي؟!

آسر: ممنوع الكلام معاها الا في حدود و كمان اياك تلمسها و اياك تخرج من اوضتك بصدرك ابو عضلات ده اللي انت فخور بيه و متشربش و لا كحول و لا سجاير قدامها.
صقر(بسخرية): حاضر يا ابيه.
طيف(بحدة): انا عايزة امشي من هنا.
صقر: مش عارف حبيت فيها ايه شبه خلة السنان.
طيف(بغضب): نعم يا اسمك ايه انت؟! ما تحترم نفسك.
صقر(ببرود): و لو محترمتش نفسي!؟
آسر(بحدة): صقر. و انتي اقعدي يلا.

طيف(بعصبية): لا بقي انا عايزة امشي من هنا.
آسر: مفيش خروج من هنا.
طيف شدت مفرش السفرة كله و وقعت كل الاطباق اللي عليه في الارض اتكسرت.
آسر قرب من طيف بغضب و شد شعرها جامد.
آسر(بغضب): انتي ناقصة تربية و تربيتك هتبقي علي ايدي.
صقر قرب من آسر و طيف و شد آسر بعيد عن طيف بغضب.
صقر: انت غبي.
طيف حست بوجع شديد في الجرح بتاعها و الرؤية مكنتش واضحة.
صقر(بهمس و حدة): انت عايزها تحبك و لا تكرهك اكتر.

آسر(بقلق): طيف انتي كويسة؟!
طيف(بعصبية): ابعد عني بقي و سبني امشي انا مش خدامة عندك و لا عابدة...
آسر: اهدي كدة انتي مش مقتنعة ليه انك خلاص هتبقي مراتي و هتعيشي معايا.
طيف بدأت تمسك اي حاجة ازاز في ال?يلا و تكسرها و كانت في قمة غضبها و بدأت تحدف اي حاجة ازاز علي آسر و آسر بيتفادي ضرباتها.

صقر كان في قمة غضبه من تصرفات طيف قرب منها و شالها من خصرها و في اقل من لحظة طيف كانت واقعة مغمي عليها بين ايدين صقر.
آسر(بغضب): ليه كدة يا غبي؟!
صقر(بغضب): ما تسيطر عليها ياض...
آسر شال طيف و طلع نيمها علي سريرها و غطاها نزل لقي انتصار واقفة مربعة ايديها.
آسر: متخرجش من باب ال?يلا و تأكل.
انتصار: مين دي يا آسر؟!
آسر: خطيبتي.
آسر مشي و خرج من ال?يلا.

صقر: ارجع الاقي البيت كله نضيف و البت اللي فوق لو عملت اي حاجة اتصلي بيا.
صقر خرج و راح للشركة لقي زين مستنيه.
زين: مالك يا ابني؟!
صقر: مفيش.
زين: متأكد؟!
صقر(بعصبية): قولت مفيش حاجة...
زين: براحتك.
صقر: روحي جبلي ملفات الشركات. يلا.
زين: حاضر.
صقر استني لما زين جابله الملفات و قعد بدأ يشتغل.
صقر: بقولك يا زين.
زين: ايه؟!
صقر: عايز منك خدمة.
زين: قول.
صقر: و لا اقولك روح انت انا هتصرف.
زين(باستغراب): طيب.

-في مكان تاني...
عند نيران.
نيران(بضحك): يا بنتي انتي مسخرة.
بنت(بضحك): ده انتي اللي مسخرة...
نيران: بجد بقالي كتير مضحكتش من قلبي كدة بجد شكرا.
بنت: و لا يهمك يا بطة المهم بس تبقي عارفة اني سر سعادتك.
نيران: عارفة يا بت متخافيش.
بنت: طيب.
شاب: ليلي.
ليلي: حاضر يا قاسم.
قاسم: طيب متتأخريش.
قاسم: استني مش هتتعرف علي نيران.
نيران(باحراج): خلاص يا ليلي.
ليلي: دي نيران صاحبتي و ده قاسم اخويا.

نيران و قاسم: تشرفت.
ليلي: طيب يا حبيبتي همشي انا.
نيران: طيب يا روحي و انا كمان علشان صقر اتصل بيا من شوية و قالي ارجع بدري.
ليلي: طب يلا.
التلاتة خرجوا من الكافية و نيران ودعت ليلي و مشيت ناحية عربيتها...
شاب: ما تيجي يا حلوة.
نيران: بعد اذنك ابعد.
شاب: ما هو جمال العربية من جمالك ما تيجي نأخد لفة بالعربية بتاعتك.
نيران(بحدة): افندم! وسع ده ايه قلة الادب دي.
ليلي: شكل في مشكلة يا قاسم.

قاسم: اركبي العربية و انا هروح اشوف.
قاسم قرب من نيران لقي الشاب ده مسك ايديها و بيقولها كلام قذر لا يُمكن ذكره و نيران قعدت تعيط.
قاسم(بغضب): يا روح امك.
قاسم مسك رأس الشاب و ضربه بركبته بغضب الواد حس بصداع جامد في رأسه و وقع في الارض مغمي عليه...
قاسم: انتي كويسة؟!
نيران لا رد.
قاسم: انسة نيران ممكن تردي عليا.
نيران(بعياط): عايزة صقر...
قاسم: مين؟!
نيران(بعياط): صقر.
قاسم: طب تيجي اوصلك؟!

نيران(بعياط و عصبية): قولت عايزة صقر.
ليلي: اهدي يا نيران اهدي. هتصلك بصقر.
ليلي طلعت تليفونها تحت استغراب قاسم و اتصلت ب صقر.
الخط اتفتح.
صقر: الو.
ليلي: الو مستر صقر انا ليلي اخت نيران.
صقر: نيران مالها؟!
ليلي: هي بس كانت عايزة حضرتك تيجي علشان.
صقر: هي فين انطقي؟!
ليلي: هبعتلك العنوان.
صقر قفل في وش ليلي و خرج بسرعة ركب عربيته و راح ل مكان نيران بسرعة.
قاسم: ايوه يعني طب ما كنا روحناكي مش فاهم يعني.

صقر(بقلق): نيران.
نيران جريت علي صقر و حضنته صقر رفعها من علي الارض و باس رأسها.
صقر: اهدي يا حبيبتي انا جمبك اهو.
نيران(بدموع): عايزة اروح يا صقر.
صقر: اركبي العربية طيب.
نيران خدت شنطتها و راحت ل عربية صقر,صقر قرب من ليلي و قاسم.
صقر: شكرا ليكي يا ليلي.
ليلي: لا عادي.
ليلي: اه نسيت اعرفك قاسم اخويا ده صقر اخو نيران.
قاسم: اه تشرفت.
صقر: اهلا و سهلا.
صقر(برفعة حاجب): مين اللي مرمي علي الارض ده؟!

قاسم: ده اللي حاول يضايق اختك بس انا حليت الموضوع.
صقر(بغضب من الولد اللي مرمي): شكرا مرة تانية.
ليلي: يلا يا قاسم.
قاسم: يلا.
صقر ركب جمب نيران و بدأ يسوق و يتكلم معاها لغاية ما هديت و وصل للقصر.
نجلاء(بفرحة): صقر.
صقر: نعم.
نجلاء: وحشتني يا حبيبي طمنني عليك عامل ايه؟!
صقر: الحمدلله كويس.
مهرة: مالك يا نيران؟!
صقر: مفهاش حاجة مرهقة من اليوم بس، يلا اطلعي ريحي يا نيران.
نيران: حاضر.

نيران طلعت بسرعة لاوضتها غيرت هدومها و نامت بتعب.
مهرة: ا.
صقر: مش فاضي للكلام ورايا شغل.
صقر كان خارج لقي محمد في وشه بصوا ل بعض و صقر سابهم و خرج بسرعة.
صقر ركب عربيته و رجع لل?يلا بتاعته و دخل.
صقر طلع علي السلالم و فتح عيونه علي آخرهم لما...
السؤال: يا تري حصل ايه؟! خمنوا????.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة