قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

صقر ركب عربيته و رجع لل?يلا بتاعته و دخل.
صقر طلع علي السلالم و فتح عيونه علي آخرهم لما لقي حاجة حادة بتنغرز في كتفه.
طيف(بغضب): و الله يا آسر لو ممشتنيش من هنا لاكون.
طيف شهقت اول ما صقر لف ليها و هي عرفت انه مش آسر...
طيف بدأت ترجع ل ورا بخوف و هي حاطة ايديها علي بوقها و دموعها بدأت تنزل.
صقر(بحدة): بطلي شوية و خشي اوضتك.
صقر(بحدة): يلا اسمعي الكلام.

طيف جريت علي اوضتها و قعدت تعيط في الارض بسبب تأنيب ضميرها.
صقر دخل اوضته و دخل الحمام قلع قميصه و رماه في الارض و بدأ يبص علي الجرح اللي في كتفه لقاه جرح بسيط.
صقر وقف تحت الدش و بدأ يأخد شاور و خرج غير هدومه و غير علي الجرح...
صقر قعد في التُراس بتاعه و بدأ يشرب سجاير، صقر لاحظ حاجة غريبة و طلع تليفونه بسرعة اتصل بآسر...
الخط اتفتح.
آسر: خير؟!
صقر: متجيش ال?يلا النهاردة.
آسر(بعصبية): افندم!

صقر: انت و انا و حبيبة قلبك دي في خطر متجيش احسنلك.
آسر: و طيف؟!
صقر: هتصرف.
آسر: لو حصلها حاجة هقتلك...
صقر: عرفنا.
صقر قفل مع آسر و خرج من اوضته دخل لاوضة طيف علطول.
طيف(بخضة): يا قليل الادب.
صقر: مش وقته تعالي.
طيف: اجي فين؟! هتروحني؟!
صقر مسك ايد طيف و شدها معاه و طلع الدور التالت و طيف مش فاهمة حاجة.
طيف(بحدة): انت واخدني علي فين و انا بالشكل ده.
صقر بصلها و بص علي لبسها شتم نفسه.

طيف كانت لابسة عباية بيتي قصيرة باللون الاسود و ب حمالة رفيعة علي الكتف. سيبت شعرها علي ضهرها و كانت رجليها و دراعها باينين.
صقر كان هيرجع تاني لاوضتها بس سمعوا صوت ضرب نار.
صقر: مش وقته.
صقر شدها ل سطح ال?يلا فتح باب و دخله هو و هي داس علي زرار، طيف فجأة لقت المكان اللي هي فيه بيتحرك لتحت طيف اتخضت و خافت.
صقر: اهدي.
صقر فتح الباب و خرج و هو ماسك طيف في ايده و طيف لقت مكان ضلمة هي فيه.

صقر ساب طيف و مشي خطوتين و طيف لقته ركب عربية و شغل اضائتها.
صقر: ناوية تباتي عندك ما يلا.
طيف فتحت باب العربية و ركبت جمب صقر,صقر بدأ يسوق بسرعة كبيرة.
طيف: هو بيحصل ايه؟!
صقر: اسكتي.
طيف(بعصبية): من حقي اعرف ايه اللي بيحصل و من حقي ارجع بيتي انتوا عصابة و لا ايه بقي.
صقر(بهدوء): لو فضلتي هناك في ال?يلا كنتي هتموتي و لو سكتي و سبتيني اركز في الطريق هتفضلي عايشة.
بعد فترة طيف لقت صقر وقف قدام خيمة.

طيف(بصدمة): إيه ده!
صقر: خير؟!
طيف: انت جبتنا فين يا عم؟!
صقر: يا عم! بيئة بيئة يعني.
صقر: انزلي.
طيف نزلت و هي حاسة بسقعة في جسمها كله صقر قفل العربية و خد سلاحه حطه في ضهره و نزل التي شيرت علشان طيف متشفهوش و نزل من العربية.
طيف: هنعمل ايه هنا؟!
صقر: انتي شايفة ايه ادخلي.
طيف دخلت الخيمة و لقت صقر دخل وراها.
طيف(بخوف): انت هتعمل ايه هنا؟!
صقر: هنام.

طيف: لا لا مينفعش لا مستحيل مقدرش انام معاك في مكان واحد و كمان انت واحد غريب مستحيل.
صقر نام علي المرتبة الصغيرة اللي كانت محطوطة في الخيمة.
صقر(ببرود): قدامك لاما تنامي في كيس النوم ده لاما تخرجي بره لوحدك مع الذئاب.
صقر غطي نفسه بالبطانية و غمض عينه,طيف قعدت تفكر و خرجت بره سمعت صوت ذئب دخلت بسرعة الخيمة و قفلتها.
طيف بصت علي صقر و بصت علي كيس النوم مسكته و دخلت جواه و حاولت تنام بس مش عارفة.

صقر(بحدة): بطلي كل شوية تتحركي بقي.
طيف(بعصبية): مش عارفة انام الله.
صقر: تعالي علي نفسك.
صقر(ببرود): مش عايز اسمع كلمة...
صقر غمض عينه و بدأ ينام,طيف غصب عنها نامت من التفكير و التعب.
صقر فتح عيونه و نام علي ضهره و حط ايده تحت رأسه...
في الصباح الباكر.
طيف بدأت تفتح عينيها ببطء و هي حاسة بصداع.
طيف: اوف بقي همشي امتي؟!
صقر: قولتلك محتاجة قوة و ذكاء.
طيف(بخضة): اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.

صقر: اتخضيتي يا بطة!؟
صقر قام بنشاط و بدأ يعدل هدومه و ربط الكوتشي بتاعه.
صقر: قومي يلا.
طيف(بحدة): انت ناسي انت جايبني ازاي؟!
صقر(بزهق): اوف، آسر جابلي مصيبة ليه مش عارف...
صقر قلع الجاكت بتاعه و رماه ل طيف و سابها و خرج.
طيف: ده هيعمل ايه ده؟! اوف.
طيف قامت و لبست الجاكت و خرجت ل صقر لقته ركب العربية و مستنيها,طيف لفت ركبت جمبه و هو ساق ناحية ال?يلا.

اول ما صقر و طيف وصلوا لقوا آسر بيتحرك بغضب في الجنينة.
آسر(بغضب): هقتلك يا صقر. قافل موبايلك ليه يا حيوان؟!
آسر قرب من صقر و مسكه من رقبته بغضب.
آسر(بغضب): عارف فكرت في ايه و انت سايبني هنا من غير اي معلومة و كمان قافل تليفونك.
صقر(ببرود): متخافش مش نوعي المفضل.
آسر قرب علي طيف و حاوط وشها بين ايديه.
آسر: انتي كويسة؟! عملك حاجة؟!
طيف(بدموع): عايزة امشي من هنا.
آسر(بحدة): ردي عليا عملك حاجة؟!

طيف: لا بس انا عايزة امشي.
آسر: نبقي نتكلم بعدين اطلعي علي اوضتك.
طيف: لا بقي عايزة امشي من هنا.
آسر ضرب طيف علي وشها بغضب و قرب منها خطوتين.
آسر: علي فوق من غير و لا كلمة.
طيف جريت علي ال?يلا رنت الجرس و دخلت جري علي اوضتها قفلت الباب و اترمت في الارض بتعيط.
بعد فترة الباب خبط و دخل آسر وقف قدامها...
آسر: طيف.
آسر: متزعليش مني انا اسف. بس انتي بتعصبيني يا طيف كل شوية عايزة ارجع عايزة ارجع.

آسر: انا يا طيف عايزك معايا هنا، و لو هديتي و بصيتي حواليكي و استمتعتي بالجمال اللي حواليكي هتنسي اي حاجة كانت هناك و هتحبي هنا.
آسر: و هتعرفي تقيمي علاقتنا مظبوط.
آسر: طب بصي.
آسر: ه.
طيف(بدموع): هترجعني ل رفيف؟!
آسر: لا بس ممكن بشرط.
طيف(بدموع و أمل): ايه؟!
آسر: بصي هتأخدي فرصة ل شهر هتعيشي هنا معايا و هخليكي تحبيني.
طيف(بدموع): بس انا مش بحبك و مش عايزة اعيش هنا.

آسر: لمدة شهر يا طيف لمدة شهر و انا متاكد انك هتغيري رأيك.
آسر: و علشان تنبسطي هخليكي تشتغلي.
طيف(بدموع): انا مش.
آسر: في شركة البرمجيات اللي نفسك تشتغلي فيهم و تطوري التكنولوجيا.
آسر: صدقيني مش هتخسري حاجة.
آسر: وافقي علشان خاطري.
طيف: انا عايزة ارجع.
آسر(بغضب): ايه بقي هو كل ما احاول اسعدك تعمل كدة دي مبقتش عيشة.

طيف(بدموع): انا مش بحبك و مش حابة البيت ده و مش عايزة اعيش معاك هو الجواز بالعافية. الجواز قبول و ايجاب المفروض متجبرنيش علي حاجة.
طيف: و كمان انا مينفعش اقعد مع راجل غريب زيك كدة.
آسر: طيب اذا كان كدة بقي، فانا هجيب المأذون دلوقتي و اكتب عليكي.
طيف(بصريخ): لاااااا.
طيف(بدموع): موافقة اقعد شهر.

آسر: و انا موافق، لكن و الله يا طيف لو عملتي حاجة معجبتنيش هقتلك و قبلها هكون متجوزك و واخد جسمك. فلو في دماغك حاجة كدة و لا كدة هتندمي.
طيف: حاضر طيب.
آسر(بابتسامة): شطورة.
آسر حاوط وش طيف بين ايديه و قرب منها بس طيف بعدت بسرعة عنه.
طيف: اطلع بره علشان اغير.
آسر: طيب.
تحت.
صقر كان خارج من القصر بعد ما غير هدومه بس وقف علي صوت آسر.
آسر: استني.
صقر: افندم!
آسر: عايزك في موضوع مهم.

صقر: و من امتي في بيني و بينك حاجة.
آسر: اخلص تعالي معايا.
آسر شد صقر معاه و دخلوا اوضة مكتب آسر و قعدوا.
صقر: انجز ورايا شغل.
آسر: طيف.
صقر: الصبر. مالها الهانم؟!
آسر: هتشتغل عندك.
صقر(قام بغضب): نعم يا زفت انت؟! انت بتقول ايه!؟ مش كفاية انك جايب بنت من الشارع محدش يعرفها. و كمان معيشها معانا هنا لا و كمان هتتجوزها.
صقر(بغضب): تقدر تقولي لو قولت لمحمد الجارحي انك عايز تتجوزها و هو رفض هتعمل ايه.
آسر: ا.

صقر(بغضب): اقولك انا هتبيعها علطول.
آسر(بغضب): التزم نفسك انا بحبها و بحبها اوي كمان.
صقر(بغضب): و كمان مش هشغل واحدة عندي هشغلها ايه يعني تمسحلي الجذم.
آسر(بغضب): الزم كلامك يا صقر.
آسر(بغضب): طيف عندها خبرة في المجال ده و تقدر تشتغل.
صقر(بتحدي): تمام و انا بقي هشوف مين فين اللي كلامه صح يا آسر.
صقر: نادي الغندورة.
آسر(بتحذير): لو عملتلها حاجة هزعلك.
آسر طلع لاوضة طيف وخبط الباب و دخل.
طيف: في ايه؟!

آسر: قومي البسي هتبدأي شغل.
طيف: من دلوقتي؟!
آسر: ايوه يلا.
طيف: طيب.
طيف دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت تلبس مم الهدوم اللي آسر جابها.
طيف لبست بنطلون اسود و تي شيرت ب ¾ كم باللون البيبي بلو الواسع من عند الخصر. و لبست كوتشي باللون الابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة و منزلة كام خصلة من شعرها علي وشها.
طيف خرجت من اوضتها لقت آسر واقف مستنيها.

آسر: طيف لازم تثبتي نفسك في الشغل ده. لانه بسببه ممكن تعلي اكتر و اكتر، فاهمة؟!
طيف لا رد...
آسر دخل ب طيف اوضة المكتب لقي صقر واقف بيبص ليها بسخرية.
صقر: يلا بينا.
آسر: زي ما اتفقنا. و انتي يا طيف خلي بالك من نفسك. و انا هجبلك موبايل.
طيف(بلهفة): موبايلي فين؟! هطمن بس علي رفيف و النبي.
آسر: يلا.
صقر(بحدة): ورايا.
صقر مشي و طيف و آسر وراه.
آسر(بغيظ): هي خلاص قفلت تركب موتسكل النهاردة.

صقر: مش عاجبك؟! و لو مش عاجبك جبها انت و تعالي ورايا و انا مبحبش حد يدخل بعدي المكتب فاعتبرها مطرودة من الاول.
آسر: اركبي يا طيف متخافيش.
طيف: مشيني بس و مشاكلكم اللي بسببي دي هتتحل و الله...
صقر(بحدة): يلا.
طيف ركبت ورا صقر و صقر ساق بسرعة و طيف مسكت في جامد و غمضت عينيها لانها بدأت تحس بصداع.

-في مكان تاني...
عند رفيف.
فهد: هي طيف فين يا رفيف مش بترد عليا ليه؟!
رفيف: قولتلك يا حبيبي هي سافرت شوية علشان تجمع فلوس و تيجي تأخد من عمتك دي.
فهد: طب ليه مش بترد؟!
رفيف(بتوتر): علشان علشان.
: علشان المكان اللي هي فيه مفهوش شبكة.
رفيف: حضرة الظابط!
فهد: مين ده يا رفيف؟!
رفيف: ده عمو يا فهد.
فهد: عمو مين؟!
: انا عمو رامي يا حبيبي...
فهد: بتشتغل ايه؟!
رامي: انا ظابط.
فهد: انا لما اكبر عايز اكون ظابط...

رامي: هتكوني احلي و افضل ظابط في الدنيا دي.
رفيف: روح اشتري حمص يا فهد يلا.
فهد: مش هتمشي يا عمو رامي؟!
رامي: لا يا حبيبي.
فهد: طيب.
فهد جري يشتري حمص و رفيف قربت من رامي بلهفة.
رفيف: طيف بخير صح؟!
رامي: للاسف لغاية دلوقتي مفيش خبر...
رفيف(بدموع): يا رب بقي زهقت حرام حرام.
رفيف(بدموع): روحتي فين يا طيف بس؟! ارجعي علشان خاطري مليش حد غيرك...
رامي: اهدي يا انسة رفيف.
رامي: بس مين فهد ده؟!

رفيف: يبقي ابن خال طيف.
رامي: اه. ربنا يخليه.
رفيف: بس حضرتك عرفت مكاني ازاي؟!
رامي: احنا منعرفش الخطف ده عن قصد و لا لا فلو عن قصد هيتعمدوا يخطفوا كل حد قريب منها فلازم حط عينيها علي اللي قريبين منها.
رفيف: اه.
فهد: خدوا اشربوا.
رامي: لا بقي مرة تانية يا بطل.
فهد: لا بليز اشرب.
رامي: حاضر علشان خاطرك.
التلاتة قعدوا يشربوا الحمص.
رامي: هستأذن انا.
فهد: احنا من النهاردة صحاب؟!
رامي: اكيد، اتفقنا يا فهد؟!

فهد: اتفقنا يا رامي.
رامي: حبيب قلب عمك رامي، يلا عن اذنك يا انسة رفيف.
رامي كان هيمشي بس رجع تاني.
رامي: احم تحبي تسجلي رقمي علشان لو حصلت اي حاجة او حد حاول يعملك حاجة.
رفيف(بتردد): ماشي.
رفيف خدت رقم رامي و رامي خد رقم رفيف و فهد.
فهد: هبقي اكلمك فيس.
رامي: تمام. باي...

-في مكان تاني...
عند نيران.
ليلي: يا بنتي بابا فظيع بقي بتدخل في كل حاجة في حياتي، لولا وجود قاسم مكنتش عارفة هعمل ايه.
نيران: ربنا يخليه ليكي انا برضو صقر مهم اوي في حياتي هو و آسر.
ليلي: بس بشوفك قريبة من صقر اكتر من آسر بالرغم ان صقر ابن واحدة تانية.
نيران(بضحك): القلب و ما يريد.
ليلي: طيب يا بت قدامي.
نيران: مليش نفس احضر محاضرات الله.
ليلي: اومال نعمل ايه؟!
نيران: مش عارفة.
ليلي: و لا انا.

نيران: اوف بقي.
ليلي تليفونها رن، الخط اتفتح.
قاسم: ايه يا بنتي فينك؟!
ليلي: في الكلية.
قاسم: قدامك كتير؟!
ليلي: لا.
قاسم: طب اخرجي اوصلك.
ليلي: معاياا نيران.
قاسم: اممم طيب خلاص.
ليلي: و لا اقولك استني. تعالي.
قاسم: طيب.
نيران: ايه في ايه؟!
ليلي: قاسم هيوصلنا بدل التاكسي النهاردة.
نيران: لا لا اخوكي لا.
ليلي: اشمعنا؟!
نيران: لا يا ليلي انا زعقتله امبارح لا.
ليلي: زمانه نسي يا بنتي.
نيران: و لو برضو.

ليلي: يلا يا بت.
ليلي شدت نيران من ايديها و خرجت بره الكلية لقت قاسم لسة واصل.
ليلي: يلا بقي اوف.
ليلي و نيران ركبوا عربية قاسم و ليلي باست خد قاسم.
قاسم: ها يا حبيبتي عملتي ايه النهاردة؟!
ليلي: و لا اي حاجة.
قاسم: فخور بيكي.
ليلي: شكرا شكرا علي ثقتك الغالية.
قاسم: طيب يا فاشلة.
ليلي: هنوصل نيران الاول.
قاسم: طيب.
قاسم وقف قدام بين نيران و نيران نزلت...
نيران: باي و شكرا.

نيران جريت علي جوا بسرعة و قام و ليلي رجعوا للبيت.
نجلاء: حمدلله بالسلامة.
نيران: اله يسلمك.
نجلاء: اطلعي غيري هدممك و انزلي علشان تتغدي.
نيران: حاضر يا روحي.
نجلاء: يلا يا حبيبتي.

-في مكان تاني...
عند صقر.
صقر وقف قدام الشركة بتاعته و فضل مستني.
صقر(بحدة): ايه جنابك هتفضلي كدة كتير!؟
طيف(باحراج): اسفة.
طيف نزلت من علي الموتسكل و صقر نزل بعدها.
صقر: ورايا.
صقر دخل الشركة و طيف وراه لغاية ما وصل ل مكتبه.
زين: نورت. كله ت.
زين(باستغراب): مين دي؟!
صقر: ملكش دعوة.
صقر دخل مكتبه و طيف وراه,صقر راح قعد علي كرسيه و حط رجل علي رجل.
صقر(ببرود): لما نشوف جنابك بتعرفي تعملي ايه؟!

صقر: تعرفي التصميم الهكر التتبع؟
طيف لا رد.
صقر(بصوت عالي): سمعاني؟!
طيف(بخضة): ها اه.
صقر: ردي علي سؤال. تعرفي تصميم الهكر و التتبع؟!
طيف: ايوه...
صقر: تعالي قربي.
طيف مشيت ناحية صقر و وقفت جمبه.
صقر: ده ايه؟!
طيف: خريطة خاصة بشخص واحد بتحتوي علي كل المعلومات اللي ممكن تتصورها.
طيف: بتحفظ الصور و الاماكن بسرعة كبيرة.
طيف: و.
صقر: بس.
صقر رفع السماعة و طلب من زين انه يجي.
زين: نعم؟!

صقر: خدها هتبقي سكرتيرة ليا و مساعدة ليك.
زين: حاضر بس.
صقر: قولت بعدين يا زين خلاص.
زين: طيب.
صقر: قبل ما تشتغلي شغلك مع زين تعالي ورايا.
صقر قام و طيف مشيت وراه بعدم فهم.
صقر: هنا عايزك تطلعي كل المتشابه في برمجة كل المفات دي.
طيف: تمام.
طيف: مش المفروض حد يساعدني.
صقر: لا و اتفضلي علي شغلك يلا.
صقر ساب طيف و طيف بصت للملفات اللي قدامها بتعب.
طيف: انا كنت ناقصة.

طيف بدأت تشتغل و تفتح ملف و تقفل التاني و منهمكة في الشغل اوي.
طيف قامت و طلعت علي الكرسي علشان ترجع الملف مكانه.
فجأة النور قطع و طيف وقعت من علي الكرسي علي الارض و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة