قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

في الصباح الباكر...
نجلاء صحيت من نومها بدري و ملقتش حد صحي نزلت للمطبخ و بدأت تجهز فطار ل صقر و طيف.
فهد صحي من نومه و نزل ل تحت...
فهد: طيف اعمليلي فطار معاكي.
نجلاء(باستغراب): انت مين؟!
فهد(باستغراب): انتي اللي مين؟!
نجلاء: انا والدة صقر. و انت؟!
فهد: انا ابن خال طيف.
نجلاء: تشرفت بيك يا حبيبي.
فهد: و انا اكتر، هي فين طيف؟!
نجلاء: فوق نايمة مع صقر.
فهد: اه طيب.
نجلاء: تحب تفطر معاياا؟!

فهد(باحراج): لو مش هتعبك معايا.
نجلاء: لا عادي يا حبيبي.
عند طيف و صقر.
صقر يعتبر منامش اوي كان كل شوية يقلق و يبص علي طيف,صقر قام من جمب طيف بهدوء و دخل الحمام غسل وشه...
صقر دخل اوضة الملابس غير هدومه و خرج لقي طيف لسة بتفوق.
صقر: عاملة ايه دلوقتي؟!
طيف(بنوم): الحمدلله.
صقر قعد جمب طيف و شدها ل حضنه.
صقر: ممكن افهم ايه اللي حصل امبارح بقي؟!
طيف(بتوتر): محصلش حاجة.
صقر(بحدة): طيف مبحبش الكدب خليكي صريحة.

طيف: مفيش حاجة يا صقر.
صقر: و انهيارك امبارح و خوفك ده ايه سببه؟!
صقر: انا غبي مثلا او مغفل علشان اصدق كلامك.
طيف(بدموع): انا.
صقر: يا ربي يا طيف ليه بتعيطي دلوقتي؟!
طيف: و انت بتزعق ليا ليه؟!
صقر: خلاص يا ستي انا آسف راضية كدة.
صقر: احكيلي حصل ايه.
طيف بدأت تحكي اللي حصل بينها و بين حسام امبارح.
صقر: و انتي متصلتيش بيا ليه؟!
طيف: اتصلت بيك كتير بس انت كنسلت عليا.

صقر غمض عيونه بتأنيب ضمير و خد طيف في حضنه و باس رأسها.
صقر: انا اسف يا حبيبتي معلش كنت بعمل حاجة.
صقر: خلاص اهدي هو مش هيقدر يجي هنا تاني الفترة دي خالص.
طيف: ده معناه انه هيجي بعد فترة.
صقر: من امتي الذكاء ده يا بت اخاف عليكي.
صقر: متخافيش هكون بعته السجن متخافيش انتي، انا موجود و معاكي.
طيف: ما هو ممكن احم هو.
صقر: قولي في ايه؟!
طيف(باحراج): ممكن يفرقنا عن بعض.

صقر(بخبث): طب ما نتفرق هو مش انتي عايزة تتطلقي؟!
طيف(بغيظ): عندك حق فعلا.
طيف مسكت المخدة و ضربت بيها صقر و قامت من جمبه و صقر قعد يضحك عليها.
طيف(بعصبية): ما تسكت بقي.
صقر(برفعة حاجب): هو الضحك حرام؟!
طيف(بعصبية): علفكرة بقي انت.
صقر: ايوه انا.
طيف: انت.
صقر: قولي.
طيف: انت بتقرب ليه خليك عندك؟!
صقر: اقرب براحتي.
طيف: اوف طب.
صقر: ايوه اتكلمي مالك بتتكلمي الجمل علي مقاطع كدة ليه، فين لسانك المترين ده؟!

طيف: انا بقولك خليك عندك احسنلك.
صقر: مش فاهم يا طيف وضحي اكتر.
طيف(بتوتر): انا كدة اتحبست صح؟!
صقر: ايوه.
طيف(بعصبية): طب وسع بقي بعيد عني وسع وسع وسع.
صقر: لا لا لا.
طيف ربعت ايديها و ودت وشها ناحية تانية غير صقر,صقر قرب منها باس خدها.
طيف: ايوه يعني هفضل متذنبة كدة كتير؟!
صقر: اخرجي.
صقر اتفاجئ لما طيف حضنته لف ايديه علي خصرها و شدها ليه اكتر...
صقر: انتي كويسة؟!
طيف: اه...
صقر: خليكي لحظة...

صقر بعد عن طيف و راح ناحية اوضة الملابس و خرج ل طيف.
طيف: ايه؟!
طيف لقت صقر بيلبسها سلسلة في رقبتها و باس رقبتها.
صقر: دي متقلعهاش حتى و لو بينا خلاف مع بعض، دي تذكار مهم جدا اياكي تقلعيها يا طيف.
طيف: حاضر.
السلسلة كانت علي شكل مفتاح صغير باللون الفضي و في نصه في دائره صغيرة باللون الاسود و كان فيه فصوص بتلمع.
طيف: السلسلة حلوة اوي.
صقر: كويس انها عجبتك.
طيف: اه صح هي طنط جت؟!
صقر: ايوه. يلا ننزل ليها.

طيف: بس انا محرجة هقولها ايه علي امبارح؟!
صقر: ملكيش دعوة، يلا بينا.
صقر مسك ايد طيف و نزل ل تحت لقي نجلاء و فهد بيفطروا.
صقر: صباح الخير.
طيف: صباح الخير.
نجلاء و فهد: صباح النور.
نجلاء قامت وقفت و قربت من طيف.
طيف: ازيك يا طنط؟!
نجلاء: قولنا ايه!؟
طيف: نوجة اسفة.
نجلاء: حبيبتي، المرة اللي فاتت ملحقتش اشوفك كويس بس انتي بسم الله ما شاء الله بدر منور.

نجلاء حضنت طيف و طيف حضنتها,صقر ابتسم ل طيف و راح قعد جمب فهد.
صقر: ايه الاخبار يا بطل؟!
فهد: كمية انبساط مشوفتش زيه.
صقر(بضحك): متتعودش هتروح مدرسة بس شوية كدة...
فهد: ايتا في ايه؟!
صقر: انت بتتكلم زي البت العبيطة اللي وراك دي ليه؟!
طيف: انا مش عبيطة اهو انت.
صقر: ما انا فعلا عبيط علشان اتجوزتك كانت فين دماغي بس يا رب.
نجلاء: مالها اهي بدر منور عايز ايه تاني...

صقر: و الله نفسي في حبة ذكاء غبية درجة اولي.
طيف: ما تحترم نفسك بقي.
نجلاء: خلاص يا صقر متضايقهاش.
صقر: انا عملت حاجة خالص.
طيف: كنت عايزة اكلم رفيف يا صقر.
صقر: تمام هشوف الموضوع ده.
طيف: اوك...
نجلاء: طب كلوا يلا.
الاربعة قعدوا و بدأوا يأكلوا و يتكلموا...

-في مكان تاني...
عند ماهر و نيران.
نيران كانت نايمة في اوضتها لقت الباب بيخبط قامت فتحت الباب...
ماهر(ببرود): اجهزي علشان هنمشي.
نيران: طيب.
نيران دخل الحمام غسلت وشها و خرجت خدت شنطتها و خرجت بره الاوضة.
بنت(بالالمانية): ماهر بيه اتفضل.
ماهر(بالالمانية): ايه ده؟!
بنت(بالالمانية): الانسيال اللي حضرتك طلبته.
ماهر(بالالمانية): خديه ليكي...
ماهر(ببرود): يلا يا نيران.

ماهر و نيران مشيوا و ركبوا العربية اللي وصلتهم المطار و بعدها خلصوا كل اوراقهم و ركبوا الطيارة.
ماهر و نيران طول السفر محدش كلم التاني.
-بعد فترة طويلة.
وصلوا مصر و هما الاتنين نزلوا ركبوا العربية اللي مستنياهم و بدأ السواق يمشي.
نيران و ماهر كل واحد بيبص في اتجاه تاني.
بعد فترة حصل ضرب نار علي عربية ماهر و نيران.
نيران(بصريخ): عاااااا...
ماهر غطي جسم نيران و نزلوا عن الازاز.

ماهر(بعصبية): اقفل الشبابيك. و ابعد قدر الامكان عن هنا.
السواق(بخوف): حاضر يا بيه.
ماهر: هشششش اهدي...
ماهر طلع تليفونه و بدأ يتصل ب آسر.
الخط اتفتح.
آسر: الو.
ماهر(بصوت عالي): آسر حصل علينا هجوم ابعت حراس بسرعة.
آسر: و نيران؟!
ماهر: معايا بس انجز.
آسر: طيب طيب ابعتلي مكانك.
نيران كانت بتعيط و خايفة و ماهر محاوطها بايده.
ماهر رفع جسمه و بدأ يشوف الوضع بس حصل ضرب نار.
نيران(بصريخ): ماهر.

السواق(بخوف): يا بيه سامعني؟!
نيران(بصريخ): وقف العربية بسرعة.
نيران: ماهر ماهر سامعني.
ماهر اتضرب رصاصة و وقع علي كرسي العربية نيران طلعت قعدت جمبه و بدأت تكتم الدم بايديها.
نيران(بخوف): ماهر سامعني؟!
ماهر كان مفتح عينه و سامع صوت نيران بس تايه مش قادر يتحرك او يتكلم.
السواق: ضرب النار وقف...
نيران: اطلع علي اقرب مستشفي انجز...
السواق: حاضر.
نيران: استحمل يا ماهر علشان خاطري.

ماهر ضغط علي ايد نيران فوق جرحه.
نيران: ايه؟!
بعد فترة بسيطة وصلوا للمستشفي و السواق نزل جاب دكاترة و ممرضين و نقالة.
شالوا ماهر و حطوه علي النقالة و دخلوه اوضة الطوارئ و نيران كانت واقفة خايفة.
تليفون نيران رن، الخط اتفتح.
ليلي: انتي فين يا نيران؟!
نيران(بعياط): ماهر يا ليلي ماهر.
ليلي: ماله؟!
نيران(بعياط): اتصاب.
ليلي: طب اهدي يا حبيبتي قوليلي انتي فين؟!
نيران(بعياط): في المستشفي.

ليلي: فوقي يا نيران و قوليلي في مستشفي ايه؟!
نيران(بعياط): معرفش معرفش.
ليلي: طيب اقفلي.
عند ليلي.
ليلي: ايه هنعمل ايه؟!
آسر: صقر.
آسر مسك تليفونه و اتصل ب صقر.
الخط اتفتح.
صقر: خير!؟
آسر: صقر عايزك تعرفلي مكان نيران.
صقر(بقلق): حصل ايه؟!
آسر: الكلب حسام بيلعب معانا، و ماهر اتصاب و نيران معاه.
آسر: بس نيران في حالة انهيار و مش عارفة تتكلم.
صقر: اقفل هتصرف انا اقفل.
آسر: طيب لما تعرف مكانها ابعتلي.
صقر: ماشي.

عند صقر...
طيف: في ايه يا صقر؟!
صقر: مفيش.
صقر طلع الدور التاني لاوضة مكتبه...
نجلاء: اطلعي وراه يا حبيبتي خليكي معاه.
طيف: حاضر يا طنط.
طيف طلعت الدور التاني دورت علي صقر لقته في اوضة مكتبه فتحت الباب و دخلت.
طيف: اساعدك؟!
صقر: طيف سيبيني دلوقتي.
طيف حطت ايديها علي كتف صقر و فضلت واقفة جمبه.
بعد كام دقيقة.
صقر مسك تليفونه و اتصل ب آسر، الخط اتفتح.
صقر: في().
صقر: شوفلي الاخبار و كلمني يا آسر.
آسر: مش هتيجي؟!

صقر: مش هينفع نظهر سوا مع بعض.
صقر: هبقي اكلم مهران و نبقي نتجمع بس المرة دي بطريقة تانية.
آسر: في ايه؟!
صقر: بعدين. روح و طمني علي نيران و اللي اسمه ماهر ده...
آسر: تمام باي.
طيف: في ايه يا صقر؟!
صقر: حسام بيلعب معانا كلنا.
طيف: قصدك ايه؟!
صقر شد طيف و قعدها علي رجله و رجع شعرها لورا.
صقر: مالك خوفتي كدة ليه؟!
طيف: انا انا مخوفتش خالص.
صقر باس خد طيف و حط ايده علي خدها و قربها منه...

صقر: بصي يا حبيبتي طول ما انا عايش اياكي تخافي من حاجة و تأكدي انه لاخر نفس في حياتي هنقذك من اي سوء.
صقر: يلا اضحكي.
طيف: بس حسام ده شكله خطير اوي يا صقر، هو ايه العداوة اللي بينكم احكيلي.
صقر: مش انا قولتلك اضحكي يلا اضحكي.
طيف: يا.
صقر قرب من طيف و (لخيالكوا).
صقر: يعني انا لازم اعمل كدة علشان تبتسمي...
طيف(بخجل): يلا ننزل ليهم علشان منتأخرش عليهم...
صقر: انتي يا بت جميلة كدة ازاي؟!

طيف بصت ل صقر و بدأت تلعب في زرار قميصه.
طيف: انا و لا سارة؟!
صقر: انتي بتغيري منها؟!
طيف: انا لا طبعا.
طيف: مش عارفة حبيت فيها ايه زمان دي.
صقر: هقولك انا حبيت ايه.
طيف(بغيظ): بقولك ايه متعصبنيش بقي سيرتها بتعصبني.
صقر(ببرائة مصطنعة): هو مش انتي اللي جبتي سيرتها؟!
طيف(بغيظ): خلاص اقفل علي السيرة الزفت دي.
تليفون صقر رن، الخط اتفتح.
صقر: الو يا سارة.
طيف ضربت صقر في كتفه و صقر شاور ليها بمعني متتكلميش.

سارة: انت فين يا صقر سايبني كدة لوحدي؟!
صقر: هو مش احنا بنشوف بعض في الشغل خلاص عايزة ايه تاني؟!
طيف فتحت بوقها من كتر صدمتها بان سارة بتشتغل مع صقر.
صقر: هبقي اقابلك يا سارة.
سارة: يا حبيبي انا بحبك.
طيف مسكت الموبايل من صقر و شغلت الاسبيكر.
سارة: صقر انا نفسي بجد نتجوز و نخلف فاكر انت قولتلي انك نفسك تخلف دستة عيال مني. فاكر لما كنت بتقولي اني اجمل واحدة في الكون.
سارة: انا سارة حبيبتك يا صقر.

صقر: لا طبعا يا سارة بس بقي اكلمك بعدين و نتقابل، اقفلي دلوقتي.
طيف بعدت عن صقر و كانت هتخرج بره الاوضة...
صقر: طيف.
طيف(بعياط): نعم.
صقر قام و قرب من طيف و حاوط وشها بين ايديها.
صقر: ايه يا طيف يا حبيبة قلبي!
صقر: طيف سارة دي كانت في الماضي دلوقتي انتي الحاضر و المستقبل كمان.
طيف(بعياط): سارة الماضي و الحاضر و ممكن تبقي المستقبل يا صقر...

صقر: انا خلاص حطيت خطة المستقبل يا طيف هي انتي، انتي الاساس اللي هبني بيه مستقبلي.
طيف(بدموع): بس.
صقر: مفيش بس. مش قولنا مش عايزين حد يفرقنا عن بعض.
طيف هزت رأسها بمعني اه.
صقر: بحبك يا طيف...
طيف رفعت عينيها بسرعة ل صقر.
طيف: ا.
الباب خبط.
صقر(بضيق): ادخل...
نجلاء: احم كنت جاية اشوفكوا اتاخرتوا ليه؟!
صقر: جايين اهو يا امي.
نجلاءطيب يلا انا عملت فشار.
صقر: يلا يا حبيبتي.

صقر و طيف و نجلاء نزلوا ل تحت و قعدوا جمب بعض و معاهم فهد...
صقر: فهد ما تيجي كدة.
فهد: انا مرتاح كدة.
صقر: اوف يا ابني.
طيف: خلاص سيبه يا صقر.
فهد طلع لسانه ل صقر و صقر كان متغاظ منه.
صقر كل شوية يفتح تليفونه و يبص علي حاجة.

-في مكان تاني...
عند قاسم و وعد.
وعد: حسستني انك مُت.
قاسم: بعد الشر.
وعد: انت نايم بقالك اكتر من يوم و نص.
قاسم: هو حرام ما احلي النوم.
قاسم(بغمزة): بس ايه كنتي قلقانة.
وعد: الله ما هو اكيد كنت اقلق مش انا اللي قولتلك تشرب فراولة.
وعد ضربت قاسم علي كتفه بغضب.
وعد: بس انت كنت ترفض و متشربش طالما عارف انك عندك حساسية.
قاسم: علشان اثبتلك اني عايزك و شاريكي.
وعد: مجنون.
وعد: قوم يلا نمشي.

قاسم: هو انتي هنا من امبارح؟!
وعد: لا مشيت و رجعت هقعد هنا اعمل ايه يعني كنت حبيبي.
الباب خبط...
ممرضة: حمدلله بالسلامة يا استاذ.
ممرضة: الانسة مسابتكش و لا لحظة امبارح.
وعد حطت ايديها علي وشها باحراج و عصبية,قاسم بص ل وعد بابتسامة.
وعد(بعصبية): مش يلا نمشي.
قاسم: طبعا بس اسنديني.
قاسم قام قعد علي السرير.
وعد: يلا انا تعبانة و عايزة اروح...
قاسم: لازم تبقي تعبانة ما انتي سهرانة من امبارح.

وعد: تمام مش يلا بقي و لا ايه؟!
وعد و قاسم خرجوا بره المستشفي.
وعد: بعت جبت عربيتك.
قاسم: طب يلا اوصلك.
وعد: طيب.
قاسم و وعد ركبوا عربية قاسم و بعد فترة قاسم وقف قدام بيت وعد.
قاسم: باي. بس الخروجة دي متتحسبش.
وعد: الخروجة دي تكفيني يا قاسم.
وعد: رأيي هقوله كمان يومين...
وعد: بس يا ريت طول اليومين دول متنطش ليا في كل حتة...
وعد: عن اذنك باي...

وعد نزلت من عربية قاسم و قاسم اطمن عليها لما دخلت العمارة و بعدها بدأ يسوق لغاية ما وصل لل?يلا بتاعته.
قاسم دخل البيت ملقاش فيه حد.
قاسم: منار هما فين؟!
منار(الخدامة): سمية هانم و فريد بيه سافروا. ليلي هانم كانت في الشغل.
قاسم: طيب.
قاسم طلع لاوضته غير هدومه و نام بعمق علي سريره...

-في مكان تاني...
عند رامي...
الدكتور: صابر بيه بقي احسن دلوقتي.
رامي: شكرا.
الدكتور: اه، بس زي ما قولتلك اول مرة.
عبير: طيب ينفع نخش ليه بقي؟!
الدكتور: اكيد اتفضلوا.
الدكتور: بس مش هيرد عليكوا.
رامي: هيقعد مدة؟!
الدكتور: لسة هنشوف بس اللي هو خده أثر عليه بطريقة كبيرة.
معتز: هي السبب معندهاش دم.
رامي: خشي شوفيه يا امي.
عبير: طيب.
عبير دخلت لاوضة صابر قربت من سريره باست رأسه و هي بتعيط.
عبير: حبيبي...

عبير: حمدلله علي سلامتك.
عبير باست رأس صابر و قعدت جمبه...
عند رفيف...
رفيف رجعت لبيتها و هي منهارة في العياط و من يومها و هي قاعدة علي سريرها بتعيط بس.
رفيف كانت مخنوقة و بتعيط بس مقدرتش تفضل ساكتة...
رفيف مسكت موبايلها و اتصلت بطيف بس تليفونها مغلق اتصلت ب صقر.
الخط اتفتح.
رفيف(بهدوء مصطنع): السلام عليكم.
صقر: عليكم السلام...
رفيف(بهدوء مصطنع): ممكن اكلم طيف اصل بكلمها علي تليفونها مغلق.

صقر: اكيد اتفضلي.
صقر: طيف خدي رفيف.
طيف(بلهفة): بجد؟! هات.
طيف مسكت تليفون صقر و كلمت رفيف.
طيف: الو يا رفيف اخبارك؟!
رفيف(بدموع): طيف.
طيف(بقلق): مالك؟!
صقر و نجلاء و فهد بصوا ل طيف و طيف سابتهم و قامت طلعت اوضتها.
طيف: مالك يا رفيف؟!
رفيف(بعياط): مخنوقة اوي يا طيف.
طيف: طب ممكن تهدي يا حبيبتي و تفهميني حصل ايه.
طيف: انا اهو معاكي.
رفيف(بعياط): هحكيلك يا طيف.
رفيف(بعياط): انا.

طيف: بطلي عياط الاول علشان اعرف افهم منك.
رفيف: حاضر.
رفيف: انا روحت عشت مع رامي زي ما فهد او صقر حكولك، و بعدها جه شخص قريب ليهم او صاحب للعائلة يبات عندهم.
طيف: تمام كملي.
رفيف: كانت معاملته وحش و شخص مستفز. و نسيت اقولك ان والد رامي بيقعد علي كرسي متحرك.
رفيف: طنط عبير مامت رامي نزلت هي و رامي و قالت احتمال تتأخر شوية. انا و عمو و اللي اسمه معتز ده قعدنا مع بعض.
طيف: سكتي ليه كملي؟!

رفيف(بعياط): و الله معرفش حصل ايه يا طيف معرفش ازاي عمل كدة و الله.
طيف: اهدي اهدي و فهميني عمل ايه و مين هو؟!
رفيف(بدموع): اللي اسمه معتز ده.
طيف: احكيلي عمل ايه.
رفيف: قام عمل لينا حاجة نشربها احنا التلاتة، عمو و انا شربنا انا اول ما شربت محستش باي حاجة و لقيت نفسي بقع في الارض.
طيف: قرب منك او عملك حاجة؟!
رفيف: لا بس.
طيف: ابوس ايدك بطلي عياط و احكي يا رفيف متوجعليش قلبي.

رفيف(بعياط): كل ما افتكر رامي و هو بيقولي اطلعي بره حياتي الموقف صعب يا طيف صعب اوي.
طيف: طب اهدي يا روحي و امسحي دموعك امسحي دموعك الامور كلها هتتحل و انا متاكدة من كدة.
رفيف: كل اللي فاكراه اني صحيت من نومي لقيت عمو والد رامي مرمي في الارض بيرتعش و كان في نوبة مش عارفة نوبة ايه انا قومت حسيت بدوخة.
رفيف: قعدت علي الكنبة من أثر الدوخة.
رفيف: و بعدها لقيت رامي و طنط رجعوا و رامي جري علي عمو صابر.

رفيف: هو و طنط عبير...
رفيف(بعياط): رامي افتكرني اني انا اللي عملت كدة لانه دخل عليا و لقاني قاعدة علي الكنبة.
رفيف: خرج الزفت اللي اسمه معتز و هو عامل نفسه انه نايم.
رفيف: و بعدها نقلنا عمو المستشفي، و معتز قعد يقول كلام في حقي وحش و رامي كان في قمة غضبه و طردني بره حياتهم...
طيف: انا شاكة ان الزفت اللي اسمه معتز ده متفق مع العقربة اللي اسمها نور اللي انتي حكيتي عنها.

رفيف: مش عارفة انا خايفة اوي يا طيف.
رفيف(بعياط): كنت بحبه.
طيف: و ما زلتي بتحبيه و هو ما زال بيحبك، بس لازم في اي علاقة تحصل مشاكل.
طيف: اهدي انتي بس و مترهقيش نفسك علشان خاطري ابوس ايدك.
طيف: و علشان خاطري تأكلي و تهتمي بنفسك، و انا هحاول اجيلك.
رفيف: لا متجيش خطر عليكي.
طيف: و لا يهمك هتكلم مع صقر الاول.
طيف: انتي بس علشان خاطري متهمليش في نفسك، و انا هحاول اتصرف في موضوع رامي ده.

طيف: و انا هفتح تليفوني.
طيف: حبيبتي متتعببش قلبك و قلبي ابوس ايدك، متحسسنيش بالذنب لاني بعيدة عنك.
رفيف: متخافيش، ربنا يخليكي ليا يا طيف.
طيف: و يخليكي ليا يا نور عيني...
رفيف: يلا هقفل.
طيف: اقفلي و قومي كلي اطلبي بيتزا او كريب اتصرفي لازم تاكلي لاني عارفاكي مكلتيش اكيد.
رفيف: الصراحة اه.
طيف: طب قومي كلي و لا عايزاني اجيلك و اجري وراكي بالشبشب.
رفيف: لا اسفة، هأكل حاضر يا احلي اخت.

طيف: روحي يلا باي و متشليش هم اي حاجة.
رفيف: حاضر بحبك.
طيف: و انا كمان باي.
طيف قفلت مع رفيف و لفت لقت صقر في وشها طيف اتخضت و حطت ايديها علي قلبها.
طيف(بشهقة): حرام عليك يا صقر.
صقر(بهدوء): معلش. مالها رفيف؟!
طيف: مشكلة بسيطة كدة.
صقر(بهدوء): يعني مكلمش رامي؟!
طيف: و الله ما اعرف.
صقر قرب من طيف خطوتين و حاوط وشها بين ايديه.
صقر: عايزة تقولي ايه؟!
طيف: مش عايزة اقول حاجة.
صقر: هحاول اصدقك يا طيف.

صقر: عموما ماما و فهد طلعوا اوضتهم يناموا، انتي ايه نظامك!؟
طيف: هنام هنعمل ايه يعني.
طيف: خد اهو تليفونك.
طيف دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت تغير هدومها...
طيف لبست بيجامة باللون الاسود عبارة عن بنطلون اسود و فوقه تي شيرت بحمالة رفيعة علي الكتف قصير لغاية الخصر و لبست فوقه سويت شيرت خفيف باللون الابيض ب ¾ كم. سيبت شعرها علي ضهرها...

طيف خرجت من اوضة الملابس و راحت نامت علي السرير بتعب، صقر قرب من طيف و حط ايده فوق رأسها.
صقر: الوقت لسة بدري قومي اقعدي معايا لغاية ما انزل.
طيف: هتروح فين؟!
صقر: يهمك اوي؟!
طيف: قولي فين؟!
صقر: هقابل حد.
طيف: سارة صح؟!
صقر: لا مش سارة.
طيف: اومال؟!
صقر: نيران تعبانة شوية هروح اشوفها.
طيف: طب مش واجب برضو اني اروح معاك.
صقر: لا مش واجب.
طيف: يا صقر، انا زهقت من الحبسة زهقت زهقت زهقت...
صقر: يا طيف ما انتي.

طيف قربت من صقر باسته علي خده و حضنته.
طيف: انت هتأخدني معاك طبعا و مش هتزعلني.
صقر: كدة المفروض اني اتثبت؟!
طيف: ايوه ايوه ايوه يلا بقي.
طيف: و كمان معرفتش اتعرف عليها خالص و كمان علشان اقولها الف سلامة.
صقر: طب تعالي انتي اقولك حاجة.
طيف: بس يا صقر ا.
صقر قرب من طيف و...
بعد فترة.
طيف: هتروح امتي؟!
صقر: قومي البسي و انا جاي وراكي هعمل مكالمة...
طيف: طيب.
صقر مسك تليفونه و اتصل ب آسر...
الخط اتفتح.

صقر: ايه الاخبار عندك؟!
آسر: ماشية كويس. ماهر خرج من العمليات و نيران اغمي عليها و نقلناها اوضة عادية.
صقر: تمام انا جاي.
آسر: طيب كويس علشان اعرف اوصل ليلي.
صقر: اوك. باي.
صقر لقي تليفونه بيرن مسك سيجارة و ولعها.
الخط اتفتح.
زين: صاحبي.
صقر: عامل ايه؟!
زين: اخبارك انت اهم؟! ايه فينك؟! مختفي.
صقر: مشاغل بقي.
زين: من امتي و انت متقدرش تبعد عن الشغل لحظة.

صقر: في حاجات اهم من الشغل ما انا ياما اشتغلت لازم ارتاح شوية.
زين: انت اللي بتقول كدة؟!
صقر: قدر، عموما ايه الاخبار عندك؟!
زين: كلها ماشية تمام كله تمام التمام متقلقش.
صقر: متخافش مش قلقان مش انت في ضهري يا صاحبي.
زين: اكيد.
صقر: تمام، هقفل انا باي.
زين: باي.
صقر: غيريه يا طيف.
طيف: حبيته.
صقر: و انا محبتهوش و انتي عارفاني مش هرجع في كلمتي غيريه فورا.
طيف دبت برجليها الارض و دخلت تغير هدومها.

طيف لبست بنطلون كحلي جينز و فوقه تي شيرت ب كم و لبست فوقه جاكت بحمالة عريضة علي الكتف لكن مش بكم. لبست بوط اسود بكعب. سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف جدا.
طيف: و كدة سعاتك؟!
صقر: مش بطال.
صقر قام و دخل غير هدومه...
صقر: يلا.
طيف: يلا.
صقر مسك ايد طيف و خرجوا بره ال?يلا و ركبوا عربية صقر و صقر بدأ يسوق...

-في مكان تاني...
عند حسام.
حسام كان واقف قدام كذا جهاز و عليه اماكن اشخاص...
حسام لف و بص وراه كان علي الحيطة صور عائلة صقر كلها و ليلي و ماهر و طيف و فهد و رفيف و قاسم و عائلة رامي و فريد و منال ولاد عمة فهد.
حسام: مش عارف ادخل علي مين فيكوا الاول.
حسام: يا تري انهي علي صقر الاول علشان اخلص من الثعبان الكبير و لا ابدا بالصغيرين قبل ما يكبروا؟!
حسام: لا الموضوع محير اوي.

حسام: و لا ابدا بقصة الحب العظيمة نجلاء و محمد و مهرة اللي بوظتها ليهم.
حسام: لازم برضو الغلطان يتعاقب و انا قررت اعاقبهم واحد واحد...
حسام: بس انا بحب اللعب. هلعب.
حسام مسك سهم من علي الترابيزة و حدفهم علي الصور.
حسام(بخبث): قدرك جه.
حسام: دلوقتي نعمل حاجة بسيطة علي ما افكرلك.
حسام مسك تليفونه و اتصل بشخص، الخط اتفتح.
حسام: شوفوا شغلكم يا رجالة.

-في مكان تاني...
عند آسر في المستشفي.
آسر: يعني يا دكتور الاتنين هيفوقوا علي الصبح؟!
الدكتور: ايوه يا بيه و كمان متقلقوش الانسة نيران بقت بخير.
الدكتور: مجرد ضغط اتعرضت ليه.
الدكتور: اما ماهر بيه احنا ندعي ليه يقوم بالسلامة في القريب العاجل...
تليفون آسر رن، الخط اتفتح.
آسر: انت فين يا صقر؟!
طيف(بعياط): آسر تعالي بسرعة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة