قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والأربعون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والأربعون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والأربعون

نيران ضحكت علي نبرة ماهر...
نيران(بصريخ): عااااااااااااااا.
ماهر(بخضة): نيران.
ماهر قام وقف من مكانه بسرعة و كان بيغير هدومه و هو بيكلم نيران.
ماهر(بقلق): نيران سمعاني.
نيران(بخوف): ثعبان يا ماهر ثعبان.
ماهر(بقلق): طب اطلعي بره اوضتك يلا.
نيران نزلت من علي السرير و راحت ناحية الباب تفتحه معرفتش خالص.
نيران(بعياط و خوف): مش عايز يتفتح.
ماهر(بقلق): حاولي انا جايلك في الطريق.

نيران(بعياط): انا خايفة يا ماهر...
ماهر(بقلق): طب نادي علي اي حد في القصر.
نيران(بعياط): اوضتهم بعيدة عن اوضتي.
ماهر(بقلق): طب اهدي اهدي. حاولي تبعدي عنه علي قد ما تقدري.
نيران(بعياط): تعالي بسرعة...
ماهر: انا معاكي اهو علي التليفون.
نيران(بعياط): ماهر انا خايفة.
ماهر(بقلق): متخافيش يا قلب ماهر دقايق و اكون عندك، خليكي قوية يا نيران حاولي تستحملي علشان خاطري...
نيران(بعياط): حاضر.

بعد فترة ماهر وصل قدام القصر و نزل قعد يخبط علي باب القصر...
عزة(بخضة): ماهر بيه في ايه؟!
ماهر طلع جري علي اوضة نيران من غير و لا كلمة.
عزة: ايه ده في ايه؟!
ماهر راح ناحية باب اوضة نيران.
ماهر: نيران حبيبتي انا معاكي اهو.
نيران(بعياط): ماهر و النبي افتح الباب.
ماهر: طب ابعدي عن الباب.
نجلاء: ايه إلى بيحصل هنا؟! في ايه يا ماهر؟!
ماهر: يلا يا نيران ابعدي عن الباب.
نيران(بعياط): بيقرب يا ماهر انا خايفة.

محمد: في ايه يا نجلاء؟!
نجلاء: معرفش.
محمد(بصدمة): ماهر ايه اللي جابك؟! في ايه يا عزة؟!
عزة: معرفش يا بيه.
ماهر: نيران حبيبتي ارجعي لورا حاولي تبعدي عنه علشان خاطري...
نيران(بعياط): حاضر.
نيران كان الثعبان بيقرب عليها هي نطت علي السرير بسرعة,ماهر بدأ يخبط الباب بكتفه.
ماهر: نيران انتي بعيدة؟!
نيران(بعياط): ايوه.
ماهر ضرب الباب برجله بكل غضب و قلق علي نيران.

الباب اتفتح و ماهر دخل جري علي اوضة نيران و نيران جريت علي ماهر.
ماهر: هششششش اهدي يا حبيبتي اهدي انا معاكي.
نجلاء(بصدمة): ثعبان!
نيران(بعياط): انا خايفة.
ماهر: متخافيش انا جمبك اهو.
محمد: عزة نادي حد من الحراس يأخد الحية دي من هنا، خلي بالك يا نجلاء.
محمد: و انت يا عم ابعد شوية عن البت هي وكالة...
ماهر بعد عن نيران و وقف جمب محمد.

ماهر: احم اسف يا عمي كنت بكلم نيران بقولها لو هتروح مشوار بكرة فسمعت صريخها فجيت علطول.
نجلاء راحت علي نيران حضنتها و باست رأسها...
نجلاء: فيك الخير يا ماهر.
ماهر: تسلمي يا مدام نجلاء...
محمد: شكرا يا ماهر.
ماهر: علي ايه ده واجبي.
محمد(بخبث): فعلا فعلا.
ماهر(باحراج): طب همشي انا، باي يا نيران...
ماهر بص ل نيران اللي بصتله و هي بتعيط في حضن نجلاء,ماهر مشي بره القصر و هو زعلان علي حالها...

نيران: نامي معايا يا نوجة.
نجلاء: حاضر يا حبيبتي.
محمد: طب و انا مين ينام جمبي؟!
نيران: نام معانا.
محمد: معنديش اي مشكلة.
نيران نامت و جمبها محمد و نجلاء.
محمد: اهدي يا حبيبتي انسي اللي حصل.
محمد: و انتي يا نجلاء فكريني اقولك حاجة بكرة.
نجلاء: طيب.
محمد: تصبحوا علي خير.
نيران و نجلاء: و انت من اهله.
نجلاء باست رأس نيران و نامت و محمد برضو نام بس رفع ايده من فوق رأس نيران حطها علي شعر نجلاء اللي بصتله.

محمد بعت ليها بوسة في الهواء,نجلاء دفنت وشها في البطانة و نامت.

-في مكان تاني...
عند قاسم و ليلي.
ليلي كانت قاعدة في الجنينة بتبص علي القمر,قاسم شافها و راح قعد جمبها.
قاسم: مش مبسوطة ان خطوبتي بكرة؟!
ليلي: لا طبعا مبسوطة، ق
قاسم: اومال مالك؟!
ليلي(بتنهيدة): مفيش.
قاسم: عليا انا.
ليلي: هو الحب ممكن يدق باب اي حد؟!
قاسم: وارد.
ليلي: طب هو مش حب بس ممكن حد يتأذي لما يشوف حد متأذي؟!
قاسم: ايوه علي حسب مقدار حبك. بيبقي تواصل روحي بقي.

ليلي: طب لو الشخص ده مش معترف بالحب.
قاسم: مصيره يوقع...
ليلي: طب و هو المفروض نستني؟!
قاسم: المروض نودي اللي قدامنا فرصة.
ليلي: طب.
قاسم: عايزة توصلي لايه يا ليلي؟!
ليلي: مش عايزة مجرد كام سؤال.
قاسم: الحب مش عيب العيب هو اننا نخدع اللي قدامنا و نفسنا بأننا بنحب,العيب اننا نحب بطريقة غلط يا ليلي.
قاسم: الحب ليه طرق كتيرة و كلهم بيودوا للحب بس المهم انتي سلكتي اي طريق.
قاسم: فهمتي؟!

ليلي هزت رأيها بمعني لا.
قاسم: هفهمك، مثلا انا بحبك جيت اعترفت ليكي علطول انتي مش بتحبيني و بتحبي حد غيري يبقي انسحب بهدوء تام,لكن يجي حد يقول انا بحب فلان بس ده مش بيجبني فتقوم توقع الدنيا في بعضها و تخلي فلان يكره البنت اللي بيحبها و يروح للبنت دي. فليه الاذية خليكي في الحب النقي.
ليلي: مبروك يا قاسم.
قاسم: الله يبارك فيكي يا حبيبتي.
قاسم: قوليلي بقي هتلبسي فستان لونه ايه؟!
ليلي: لسة هشوف الصبح.

قاسم: طيب يا حبيبتي.
قاسم: لو احتاجتي اي حاجة انا موجود...
ليلي: طبعا يا حبيبي. يخليك ليا يا رب.
قاسم: قوليلي اخبار آسر ايه؟!
ليلي: بخير.
قاسم: و اخبار الشغل و المذاكرة؟!
ليلي: اهو بحاول افق بين ده و ده...
ليلي: وعد بنت محترمة تستاهلوا بعض.
قاسم: حبيبتي.
قاسم: يلا نطلع ننام بقي.
ليلي: يلا.
ليلي و قاسم طلعوا كل واحد دخل اوضته.
ليلي: ربنا يفرجها عنك يا آسر.

-في مكان تاني...
عند طيف و صقر.
صقر و طيف كانوا نايمين علي سرير المرضي بتاع طيف,طيف كانت في حضن صقر ماسكين ايدين بعض و صقر عمال يمسد بايده علي شعر طيف.
الاتنين كانوا صامتين كل واحد بيفكر بصمت.
طيف(بخفوت): انت ازاي كدة؟!
صقر: ازاي ايه؟!
طيف(بخفوت): ازاي قدرت تهديني بسرعة كدة ازاي قدرت تسيطر عليا؟!
صقر(بخبث): لا دي قدرات بقي مش عند اي حد.
طيف: مش هتخليني اسقط البيبي؟!
صقر لا رد.

طيف رفعت رأسها ل صقر و صقر قرب منها باس رأسها.
صقر: لا مقدرش يا قلب صقر ده ابني و روحي و كفاية انه منك.
طيف: هو مش ممكن الحرباية سارة تبقي حامل؟!
صقر: لا متقلقيش.
طيف: بص لا انا متضايقة.
صقر: في ايه يا بت؟!
طيف: لا متخانقتش معاك كفاية و اتصالحت بحضن و شوية كلام كدة لا مش كفاية.
صقر: يا بنت المجانين.
طيف: انا متضايقة.
طيف بدأت تعيط صقر فهم طيف.

صقر(بهمس): انتي بس اللي في قلبي متفكريش في حاجة تاني، و الفيديو اللي انتي شوفتيه ده انسيه يا طيف انسيه علشان نعرف نعدي و نبقي مع بعض.
صقر(بهمس): متعيطيش كدة بتوجعي قلبي.
طيف حضنت صقر جامد و صقر باس رأسها و شدها لحضنه اكتر...
صقر: شكلهم بره افتكروني اغتصبتك هخرج اشوفهم...
طيف: لا متسبنيش.
صقر: هرجعلك تاني.
طيف: خدني معاك مبحبش قعدة المستشفي.
صقر: لا انتي هترتاحي هنا.

صقر قام من علي السرير و عدل هدومه و قرب من طيف باس خدها ورقبتها.
صقر: و بعدين بقي في ام ريحتك الحلوة دي...
طيف(بخجل): اطلع ليهم يلا...
صقر: ربنا يخليكي ليا.
صقر مسك ايد طيف و باسها.
طيف: لا اكتر من كدة هسيح ايس كريم قدامك و هرمونات الرمانسية عندي هتعلي امشي كدة من قدامي.
صقر ضحك بصوت عالي علي كلام طيف و مسك خدودها بايديه...
صقر: حبيبتي انا.
صقر: راجعلك تاني.
صقر خرح بره اوضة طيف و طيف رجعت رأسها لورا.

طيف: اوف حتى مش بتقدري تزعلي يوم واحد هو يوم واحد بس.
بره...
معتصم: ايه الاخبار؟!
صقر: كله تمام. اخبار رفيف ايه؟!
رامي: منامتش الا لما قولتلها طيف كويسة و نامت نامي انتي كمان.
رامي: متعلقين ببعض اوي...
صقر: اه.
صقر لقي تليفونه بيرن، الخط اتفتح.
صقر(باستغراب): الو.
آسر: صقر انا آسر.
صقر: ازاي؟!
آسر: الشهود غيروا اقوالهم و خرجوني من الحجز.
صقر: ابن ال.
آسر: بس السجن طلع حلو اوي.
صقر: امشي يا ابن ال.

آسر(بدموع): صقر انا محتاج اتكلم معاك اوي.
صقر: اوعدك اول ما ارجع هجيلك.
آسر: انت فين؟!
صقر: في القاهرة طيف تعبانة شوية. هبقي افهمك بعدين.
آسر: طلقت سارة؟!
صقر: لا بس كشفت لعبتها.
آسر: قولت ل طيف انت ليه كنت عايزاها تسقط الطفل؟!
صقر: مش بالظبط يعني.
آسر: انت بتيجي عند طيف و كل حاجة بتبقي ناقصة...
صقر: بس بقي.
آسر: طب قولتلها بشكل رسمي انك بتحبها؟!
صقر: مش اوي.
آسر: اقفل ده انت قفلتني يا شيخ.

صقر: اوف بقي اعمل ايه كفاية افعالي.
آسر: اقفل انا رايح مشوار و ابقي اكلمك.
صقر: طيب خلي بالك من نفسك.
آسر: باي.
صقر: باي.
رامي: هروح لرفيف.
صقر: طيب و انا هروح ل طيف.
معتصم: اه لحظة بس قبل ما كل واحد يخش لمراته انا ايه موقعي من الاعراب.
صقر و رامي: امشي.
معتصم: نعم!؟ هو ده جزائي اني جبت مراتك من الاسكندرية للقاهرة.
صقر: عايز ايه يا معتصم متوجعش دماغي.
صقر دخل ل طيف و رامي ل رفيف,معتصم قعد علي الكرسي بعصبية.

معتصم: ادي اخرة اللي يعمل خير.
عند صقر و طيف.
طيف: اخبار رفيف ايه؟!
صقر: كويسة و نامت.
طيف: الحمدلله منها لله نور دي...
صقر: طب نامي يلا نامي. علشان هنرجع الاسكندرية بكرة.
طيف: ايه لا و فرح رفيف؟!
صقر: هبقي اجيبك يا طيف ساعتها.
طيف: لا مليش فيه.
صقر: طيف بطلي لعب عيال مش هقعدي هنا لوحدك خطر عليكي.
طيف: خلي معايا معتصم.
صقر: شايفك خدتي علي معتصم اوي يعني؟!
طيف: ايوه شخص لطيف و حبوب كدة و مرح.

صقر: ها و ايه كمان؟!
طيف: قعدنا متكلم و نهزر و نساني خوفي علي رفيف.
صقر(بغيظ): عارف معتصم ده هعمل فيه ايه؟!
طيف: ايه؟!
صقر(بغيظ): هقتله.
طيف: حرام يا صقورة اقصد عصفورة اقصد صقر يعني.
صقر(بغيظ): نامي احسن و ربي اطلع اقتله و اجي اقتلك...
صقر راح ناحية الكنبة نام عليها و طيف بصت عليه.
طيف: هتنام؟!
صقر: لا هقوم العب ضغط.
طيف: مش بتريق. انت ليه هتنام عندك؟! الجو سقعة و.
صقر: متعود متخافيش يلا نامي.

طيف: لا بقي انا سقعانة تعالي نام جمبي.
صقر: طيف انتي مش عيلة صغيرة.
طيف: علفكرة بقي انت رخم.
صقر قام من مكانه و قرب علي طيف اللي رجعت بجسمها لورا.
طيف: مش انت مش انت.
صقر: يا جبانة.
صقر نام جمب طيف و حضنها و طيف حاوطت خصره بايده و حطت رأسها علي صدره و نامت.

-في مكان تاني...
عند آسر.
آسر وصل ل بيت ليلي و كان واقف محتار مسك تليفونه و اتصل ب ليلي.
الخط اتفتح.
ليلي(بقلق): آسر انت؟!
آسر(بتوتر): ليلي.
ليلي(بفرحة): آسر انت كويس صح؟!
آسر(بتوتر): ايوه انا.
ليلي قامت بفرحة من علي السرير و دخلت البلكونة بتاعتها وبدأت تكلم آسر...
ليلي: انت كويس؟! حصلك حاجة؟! كنت قلقانة عليك.
آسر(بتوتر): انتي مكنتيش نايمة؟!
ليلي: الصراحة كنت قلقانة عليك بعد اللي حصل.

ليلي(بصدمة): آسر انت تحت بيتي؟!
آسر رفع رأسه لقي ليلي واقفة في البلكونة بتاعتها شاور ليها بمعني هاي بتوتر.
آسر(لنفسه): من امتي و انت كدة يا آسر؟!
ليلي كانت مبسوطة اوي نزلت جري بره اوضتها و نزلت بفرحة علي سلالم ال?يلا و خرجت بره ال?يلا جريت علي بره بسرعة و الحراس كانوا مستغربين.
ليلي(بفرحة و هي بتنهج): آسر.
ليلي جريت بدون وعي لحضن آسر,آسر كان مصدوم في البداية بس بعدها لف ايديه حوالين خصرها.

ليلي(بفرحة): كنت فين؟! حصلك ايه؟! انت ليه مقولتش انك تحت كنت نزلتلك من بدري؟!
ليلي بعدت عن آسر بخجل و آسر كان متوتر شوية.
ليلي كانت واقفة باصة في الارض و بترجع شعرها لورا...
ليلي: انت.
آسر(بعصبية): انتي نازلة و خارجة بره البيت بالشكل ده ازاي؟!
ليلي(بصدمة): ها؟!

ليلي بصت علي نفسها كانت لابسة بيجامة بيتي عباره عن بنطلون ابيض واسع و تي شيرت ضيق و قصير مبين بطنها بحمالة رفيعة علي الكتف و مسيبة شعرها علي ضهرها.
آسر قلع الجاكت اللي كان لابسة و حطه علي جسم ليلي و كان بيبص حواليه.
ليلي: آسفة من صدمتي او يعني سرعتي مخدتش بالي خالص.
آسر: طيب يلا اطلعي و نبقي نتكلم بعدين.
ليلي: لا خلينا شوية.
آسر: هتبردي و كمان انا عايز اروح اصلا مكنتش جاي ليكي مخصوص...

آسر: كنت بتمشي...
فجأة جت عربية علي الطريق بسرعة كبيرة آسر حضن ليلي و خباها في حضنه و بعد عن الطريق.
ليلي(بخضة): ايه ده؟!
آسر(بعصبية): لازم تطاعي علي بيتك دلوقتي مش امان ليكي.
ليلي: طيب خد.
آسر(بعصبية): لا خليكي بيه مش في حراس يلا خشي.
ليلي: حاضر. ل
ليلي دخلت جري علي جوا بعد ما آسر بص ليها و اطمن انها دخلت بيتها.
آسر: ماشي اللعب بدأ يا ابن الجارحي.
آسر مشي بعيد عن بيت ليلي و رجع ال?يلا.

-في الصباح الباكر...
عند فهد.
فهد صحي من نومه كان تعبان فدخل لاوضة صقر و طيف ملقاش في حد فيها.
فهد(بدموع): طيف طيف.
فهد قعد يدور في البيت كله علي طيف و دخل اوضة اوضة.
فهد(بفرحة و دموع): عمو صقر.
فهد راح ناحية صقرو بدأ يهزه.
آسر(بعصبية): مين اللب شال البطانية من علي رأسي.
فهد(بخوف): فين عمو صقر؟!
آسر(بضيق): انت البلوة اللي صقر بلاني ليها.
فهد(بخوف): انت ابه اللي جابك؟!

آسر: صقر و طيف راحوا مشوار و هيتأخروا و انا تعبان و هنام اياك تعمل شقاوة و اياك تزعجني فاهم.
فهد: عايز اكلم طيف...
آسر: هي شغلانة ما تروح يا عم في اي داهية ده ايه ده؟!
فهد: علفكرة بقي انت رخم و زنان و عامل زي البطريق علي رأيي طيف.
آسر(بصدمة): انا بطريق انت عبيط ياض؟!
فهد: سيب التي شيرت.
آسر: ده انا افرمك انت و اهلك هنا.
فهد(بحزن): متجبش سيرة عائلتي علشان هما متوفيين...

آسر(بضيق): بص متستناش اني اعتذر بس معلش تفي بالغرض.
فهد: عن اذنك...
فهد طلع يجري بره اوضة آسر و نزل ل تحت.
آسر: كانت ناقصة هي شغل عيال.
آسر قام من علي سريره و نزل ل تحت لقي فهد قاعد علي الكنبة بيعيط,آسر قعد جمب و حط دراعه علي كتفه.
آسر: خلاص يا عم طب ما انا امي ماتت من شهر.
فهد: معلش هتقابلها في الجنة علطول طيف بتقولي كدة.
آسر(بسخرية): اشك انها دخلت الجنة و ربي...
آسر: انت اسمك ايه؟!
فهد: فهد.

آسر: طيب يا عم يلا نعمل لينا فطار حلو؟!
فهد: ماشي.
آسر: يلا.
آسر و فهد دخلوا المطبخ و بدأ آسر يعمل فطار.
فهد: صقر بيعمل اكل احسن منك.
آسرتصدق انا غلطان اني عملتلك تاكل و ربي ما تستاهل.
فهد: استني استني. اكلك حلو اوي اوي.
فهد: هات.
آسر: خد هضربك.
فهد: متشكر.
آسر: بارد اوي.
فهد: تشكرات تشكرات.
آسر قعد قدام فهد و بداوا هما الاتنين يأكلوا.

-في مكان تاني.
عند نيران.
نيران كانت نايمة بعمق بين نجلاء و محمد.
محمد صحي بدري و قام من جمبهم خرج يغير هدومه و نزل علي الشغل.
بعد فترة نجلاء و نيران صحيوا في نفس الوقت.
نيران: صباح الخير.
نجلاء: صباح النور يا حبيبتي ها هتحكيلي ايه حكاية ماهر دلوقتي ولا بعد الفطار.
نيران(بخجل): حكاية ايه؟!
نجلاء: يا بت عليا.
نيران: طب طب.
نجلاء: اعترفي.
نيران(بخجل): ماهر اعترفلي بحبه و انا كمان بحبه بس كدة.

نجلاء: هيجي يتقدم؟!
نيران: ان شاء الله.
نجلاء: ماهر محترم ربنا يجعله من نصيبك يا حبيبتي.
نيران: تسلمي يا نوجة.
نجلاء: حبيبتي.
نيران: بس حسيتك صاحية منزعجة من نومك.
نجلاء: حلمتك بأخوكي صقر هو و مراته.
نيران: مالهم؟!
نجلاء: في مشكلة.
نيران: ربنا يستر.
نجلاء: يا رب.
نيران: طب يلا علشان هروح الشغل.
نجلاء: طيب يا حبيبتي...
نجلاء: هقوم انا اشوف الفطار و انتي اصحي.

نجلاء خرجت بره اوضة نيران,نيران مسكت موبايل لقت رسايل من ماهر.
ماهر: عاملة ايه؟!
ماهر: عرفتي تنامي؟!
ماهر: انتي كويسة؟!
ماهر: طمنيني عليكي؟!
ماهر: صحيتي؟!
ماهر: هتيجي الشغل اعدي عليكي؟!
ماهر: نيران نيران.
ماهر: يا نيران طب انتي صاحية كويسة.
نيران ضحكت بخجل بسبب ماهر و بدأت ترد عليه.
نيران: انا بخير و بابا و ماما كانوا معايا طول الليل.
نيران: هروح الشغل هستناك تعدي عليا...
نيران: باي.

-في مكان تاني...
في المستشفي.
صقر: صباح الخير.
طيف(بنوم): صباح النور.
صقر: قومي يا كسولية يلا.
طيف(بنوم): خلينا شوية...
صقر: طبعا طبعا مستشفي ابونا هي.
صقر: قومي يا بت.
طيف(بنوم): لا النوم حلو اوي.
صقر: هرش عليكي ماية لو مقومتيش.
طيف(بنوم): يا صقر...
صقر: لما نروح البيت ابقي اعملي اللي انتي عايزاه...
صقر قرب من طيف و سندها علشان تقوم من علي السرير و باس رأسها.
صقر: نقوم بقي و لا ايه؟!

طيف(بنوم): يا صقر النوم حلو.
صقر: نامي في العربية حلو كدة.
طيف: اوف طيب.
طيف(بوجع): آه.
صقر(بقلق): انتي كويسة؟!
طيف(بوجع): حسيت بنغزة في بطني.
صقر حاوط خصر طيف و هي قاعدة علي السرير و هو واقف قدامها و ضغط علي خصرها.
طيف(بوجع): آه يا صقر انا حامل.
صقر(بتحذير): طيف لو حصلك اي حاجة بسبب اللي في بطنك ده و ربي لاحرق الارض كلها و اخليكي تسقطي غصب عنك,فهمتي؟!

طيف(بتوتر): هيحصل ايه يعني يا صقر؟! و كمان البيبي لسة متخلقش حتى علشان يبقي سبب أذية.
صقر(بتحذير): انا قولت كلمتي، لو كان سبب في أذيتك انتي عارفة هعمل ايه.
طيف(بابتسامة متوترة): اهدي انت يا حبيبي. ربنا يخليك و يخليه ليا يا رب...
صقر: قومي يلا اعدلي هدومك و البسي البوط تاعك هستناكي بره.
طيف: حاضر.
صقر خرج كان معتصم بره بيتكلم في التليفون.
صقر: العربية جهزت؟!
معتصم: لحظة.
معتصم: ايوه يا صقر جهزت. يلا بينا.

صقر: ما تصبر طيف تلبس.
معتصم: طيب.
معتصم كمل كلامه في التليفون,صقر قعد علي الكرسي و بدأ يفكر في حاجات.
عند رفيف و رامي.
رامي: يا حبيبتي هيجوا علي ميعاد الفرح وراهم حاجات هنام و هيرجعوا تاني.
رفيف: لا حرام انا ملحقتش اشبع من طيف.
رامي: رفيف متلويش بوقك كدة. امي و بابا جايين يرضيكي يبقي شكلك كدة.
رفيف: طب عايزة اشوفها.
رامي: اكيد هتعدي عليكي قبل ما تمشي.
رفيف: اوف طيب.
الباب خبط.
طيف(بمرح): ادخل و لا لا؟!

رامي: تعالي يا طيف.
طيف: حبيبة قلبي زعلانة ليه؟!
رفيف: الفرح قرب و انتي عايزة تمشي.
طيف: اه يا قليلة الادب مستعجلة علي الفرح كدة ليه.
رفيف(بخجل): انا برضو اللي قليلة الادب الدور و الباقي عليكي بقيتي جرئية في كلامك بركاتك يا عم صقر.
طيف: بت هضربك احترمي نفسك.
رامي(بضحك): انا خارج و هسيبكم مع بعض.
رامي خرج و طيف و رفيف حضنوا بعض جامد.
طيف: يا عسل انتي عندي ليكي خبر حلو.
رفيف: ايه؟!
طيف: انا حامل.

رفيف(بفرحة): بجد؟!
طيف: ايوه يا قمري.
رفيف(بفرحة): بركاتك يا شيخ صقر. الله اخيرا يا بت.
طيف(بفرحة): انا مبسوطة اوي يا رفيف بجد مبسوطة...
رفيف(بغمزة): ده انتي وقعتي خالص.
طيف(بخجل): طبعا مش جوزي.
رفيف(بغمزة): و الله؟!
طيف: همشي علشان متأخرة، بحبك.
طيف حضنت رفيف و باستها رفيف باست خدها.
رفيف: باي.
طيف: باااااي.
طيف خرجت لقت صقر مستنيها مسكت في ايده و شاورت ل رامي و مشيت هي و صقر و معتصم.

طيف: انت ماسكني كدة ليه ههرب منك؟!
صقر: امشي و انتي ساكتة.
طيف: اوامرك يا باشا.
صقر: معتصم كلم مهران و قوله هنتجمع النهاردة في بيتي بليل...
معتصم: و الراجل الغلبان اللي عايز ينام ده,ده انت مفتري يا شيخ.
صقر: طب اوريك الافتراء علي اصوله.
طيف: حرام يا صقرده صاحبك.
معتصم: اصيلة يا ام العيال.
صقر(بحدة): نعم مسمعتش!؟!
معتصم: يلا يا باشا العربيات جاهزة...

معتصم(بصوت واطي سمعه طيف و صقر): كان مالي انا بيك كنت اشتغل في شركة ابويا معزز مكرم بدل المرمطة دي.
طيف ضحكت علي معصتم و هي في حضن صقر.
صقر فتح باب العربية ل طيف و طيف ركبت العربية بعد ما باسته علي خده,صقر لف و ركب و بدأ يسوق.
معتصم ركب عربيته ورا صقر و بدأ يسوق هو كمان.
طيف: تعرف لو خلفت بنت هسميها ايه؟!
صقر: قولي.
طيف: هسميها شمس.
طيف: و لو ولد هسميه أيوب. علشان يبقي صبور كدة بقي.
صقر: طبعا طبعا.

طيف: عايزاه يأخد وسامتك القمر دي.
طيف قربت من صقر و باسته علي خده جامد و نامت علي كتفه...
طيف: بتمني نعيش في سعادة انا و انت و ابننا.
صقر: اكيد.
صقر وطي باس رأس طيف و لف ايده حوالين كتفها.
طيف: بحبك.
صقر: و.
صقر بعد بسرعة عن طيف و حاول يفرمل بس العربية موقفتش و فجأة في عربية نقل كبيرة خبطت فيهم بقوة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة