قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

ليلي راحت للسوبر ماركت,نيران وقفت طلعت موبايلها بدأت تتفحصه.
ليلي لفت بسرعة بخوف و خضة لما سمعت صوت صريخ نيران...
-نيران كانت واقفة و فجأة لقت حد بيشدها و وقعوا هما الاتنين علي الارض.
نيران صرخت هي و الشخص اللي معاهاو نيران لقت حاجة حديدة بتُستخدم للبناء واقعة في الارض.
ليلي(بخضة): نيران انتي كويسة؟!
ليلي(بخوف و صدمة): قاسم!
قاسم: انتي بخير يا انسة نيران؟!
نيران(بتنهج): الحمدلله. شكرا شكرا.

ليلي سندت نيران و سندت قاسم اول ما حط رجله علي الارض صرخ بآلم.
نيران(بخوف)حضرتك كويس؟!
ليلي: انت كويس يا قاسم؟! متقلقنيش عليك.
موظف: انت كويس يا قاسم بيه؟!
العمال التفوا حول قاسم و نيران و ليلي...
قاسم: خلاص انا كويس يا جماعة كملوا شغل و اتصلوا بمستر مصطفي يكمل مكاني.
ليلي: تعالي يا قاسم.
ليلي سندت قاسم بس مكنتش عارفة بسبب حجمه.
ليلي: معلش يا نيران تعالي اسندي.
قاسم: معجزتش اوي يا ليلي لسة بدري.

ليلي(بدموع): اهم حاجة تبقي كويس.
نيران(بحزن): انا اسفة يا استاذ قاسم اسفة يا ليلي.
ليلي: و لا يهمك.
قاسم: و يلا اخيرا شوفتدموع البت دي عليا كنت حاسس اني مش اخوها باللي هي بتعمله.
ليلي: ده انا برئية.
قاسم: هتقوليلي.
ركبوا قاسم العربية و ليلي قعدت جمبه ورا و نيران قعدت تسوق.
ليلي: سرعي شوية يا نيران.
نيران: حاضر. انا اسفة اسفة اسفة بجد يا استاذ قاسم بعتذر جدا و مصاريف المستشفي هدفعها انا و.

قاسم: ما تشوفي صاحبتك يا بنتي. حد قالك اني مش راجل و اقدر ادفع مصاريف علاجي و لا ايه؟!
نيران: مش قصدي و الله ده بس زي اعتذار كدة هو.
قاسم: يا بت اعتذراك وصلي خلاص.
وصلوا للمستشفي و ليلي نزلت جري جابت كرسي متحرك و قعدوا عليها قاسم.
قاسم: بقي اخرتها كرسي متحرك. فين شبابك يا قاسم يا عيني علي شبابك اللي ضاع يا ابني.
نيران(بدموع): انت كدة بسببي اسف.

قاسم: يا بت هديكي في وشك ما تهدي صاحبتك يا ليلي. اعتذار كتير مش عايز. كلام كتير مش عايز.
قاسم: اتهدي كدة و قولي انا هديت.
نيران: حاضر.
قاسم: اتمني اوف ده.
الدكتور بدأ يفحص رجل قاسم و دخلوه اوضة الاشعة.
الدكتور: مجرد التواء يا قاسم بيه. المهم متضغطش عليه جامد و يا ريت مترهقش نفسك في الشغل.
الدكتور: ارتاح لمدة اسبوع علي الاقل.
قاسم: بتطلب مني انتحر مش عارف ايه ده.

نيران(بطفولية): لا لازم تسمع كلام الدكتور علشان تخف بسرعة علشان محسش بالذنب.
قاسم: ماشي يا ابلة نيران. مكن نمشي بقي.
ليلي سندت قاسم بس قاسم بعد عنها و بدأ هو يمشي...
نيران: انت بتعاند مين؟!
قاسم: ملكيش دعوة انا كويس.
نيران: أوف بقي.
قاسم: مش بيأثر فيا يا حلوة.
نيران(صدمة): انا حلوة؟! انت قولت يا حلوة؟!
قاسم بص ل ليلي بدهشة و استغراب.
قاسم: ربنا يهديكي يا بنتي.

قاسم مشي هو و ليلي و نيران و قعد هو و نيران قدام و ليلي ورا.
نيران: هوصلكوا للبيت.
ليلي: طيب.
نيران وصلتهم للبيت و نزلت حضنت ليلي و سلمت علي قاسم.
نيران: يلا باي. الف سلامة يا استاذ قاسم.
نيران: عن اذنكم.
نيران ركبت عربيتها و رجعت البيت.
قاسم: محترمة زيادة عن اللزوم صاحبتك دي.
ليلي: مش احسن من البنات المايعة اللي تعرفهم.
قاسم: امشي يا بت قدامي.
ليلي: ايه بقول كلام غلط.
قاسم: اللهم طولك يا روح يا بت قدامي.

قاسم دخل هو و ليلي و ليلي سندته لغاية اوضته و نيمته علي السرير.
قاسم: خلاص بقت عيان.
ليلي: باي يا اخي العزيز.
قاسم: غوري يا به.
ليلي: غايرة اصلا.
ليلي دخلت اوضتها,قاسم قلع القميص بتاعه و شد عليه البطانية و نام.

-في مكان تاني...
في ال?يلا.
طيف كانت نايمة بعمق علي سرير صقر,صقر كان في مكتبه بيشتغل و هو مضايق من كلامها.
صقر خرج بعد فترة و دخل بص عليها لقاها نايمة,صقر دخل خد دوش و خوج يغير هدومه.
صقر لبس بنطلون رمادي و تي شيرت اسود بكم.
صقر خرج و بدأ يطفي الانوار و طلع علي السرير جمب طيف,كان في ضوء خافت جاي من ازاز التُراس.
طيف بدأت تتحرك في نومها علي السرير بتعب و ودت ضهرها ل صقر.

فجأة صقر و طيف سمعوا صوت ضرب نار تحت اوضتهم,طيف صحيت بسرعة و لفت لفت صقر حضنته صقر حاوطها بايده.
طيف خبت وشها في جسم صقر و غمضت عينيها جامد,صقر قرب منها و اتكلم بهدوء.
صقر: متخافيش ده آسر.
طيف(و هي مغمضة عينيها): بيعمل كدة ليه؟!
صقر: غضبان مني و منك و بيعمل كدة كتهديد و كملي نومك.
صقر بعد عن طيف و نام علي ضهره و حط ايده علي عينه.
طيف: طب و هو انت مش خايف؟!
صقر(ببرود): هخاف من ايه مثلا؟!

طيف: انتوا ازاي كدة اوف؟
طيف: قوم افتح الباب علشان عايزة امشي...
صقر(ببرود): اهدي كدة. و لو امك معلمتكيش ان الزوجة المفروض تنام علي سرير جوزها ممكن اعلمهولك انا بطريقة متعجبكيش.
طيف(بعصبية): هو انت اشترتني؟! و كمان هو انا خلصت من أخوك علشان تطلعي في البخت انت ده ايه الحظ الزفت ده.
صقر: اتخمدي عايز انام.
صقر بدأ ينام و طيف قعدت علي حرف السرير خالص بتفكر. لغاية ما صقر نام نوم عميق.

طيف حاولت تفضل فايقة و صاحية لغاية ما يقوم بس غصب عنها نامت,رأسها اترمت علي كتف صقر اللي حس بحركتها.
صقر فتح عيونه ببطء لقاها نايمة بس رأسها علي كتفه و جسمها في اتجاه غير رأسها خالص.
صقر اتنهد و قام شد جسمها و عدل نومتها,صقر رجع لنومته و غمض عينه و نام.

في الصباح الباكر...
في القصر.
مهرة: مالك يا بت؟!
نيران: مفيش يا امي ورايا مذاكرة بعد اذنك اخرجي و اقفلي الباب.
مهرة: هو انا مش مامتك و لا مش مامتك؟!
نيران: انتي ام الجيران.
مهرة: يا بت احترمي نفسك.
نيران: انا عملتلك حاجة يا امي الله.
مهرة: لا معملتيش ذاكري ذاكري.
مهرة خرجت من اوضة نيران لقت محمد طالع علي السلالم.
مهرة: حبيبي رجعت قلقت عليك امبارح لانك كنت بايت في المكتب.
محمد: مهرة اطلعي من دماغي.

محمد ساب مهرة و دخل اوضته لقي نجلاء قاعدة مستنياه...
محمد(ببرود): مش انتي عندك اوضة جاية هنا ليه؟!
نجلاء: لجوزي يا محمد.
نجلاء: اللي مش طايقني و مش طايق كلمة ليا. اللي كارهني بمعني الكلمة.
نجلاء: اللي انا بالنسبة ليه و لا اي لازمة.
نجلاء: تقدر تقولي انا ايه بالنسبة ليك يا محمد؟! هو مش انا كنت مراتك و ام ابنك.
نجلاء: مش انا كنت حبيبتك اللي متقدرش تصتغني عني. مش انا اللي وقفت في ضهرك و مش انا اللي سندتك.

نجلاء: نسيت كل ده؟!
نجلاء: انت ظالم يا محمد ظالم. حتى مش عارف تعدل بيني و بينها.
نجلاء: ظلمتني اوي يا محمد.
نجلاء سابت محمد و رجعت لاوضتها قعدت علي السرير يتاعها بعد ما قفلت الباب.
عند محمد.
محمد كان متعصب و علي آخره رمي جاكت البدلة بغضب علي السرير و قعد علي الكرسي حط ايده بين وشه بغضب و تعب...
عند نيران...
نيران طلعت تليفونها و اتصلت ب ليلي.
الخط اتفتح.
ليلي: عايزة ايه مش النهاردة اجازة؟!

نيران(باحراج): كنت بطمن علي اخوكي.
ليلي: بتطمني عليه ليه يا بطة؟! حب و لا ايه؟!
نيران: امشي يا بت حب ايه؟! لما اخبص الجامعة و اشتغل و حاجات كتير كدة...
نيران: انا بس بطمن علشان هو كدة بسببي انا للاسف.
ليلي: اه طيب يا اختي هو كويس زي القرد متقلقيش.
نيران: طب كويس انه بخير. اصل الصراحة شايلة ذنبه.
سمية: بتكلمي مين يا ليلي؟!
ليلي: نيران يا ماما.
سمية: سلميلي عليها.
ليلي: ماما بتسلم عليكي يا نيران.

نيران: قوليلها الله يسلمك يا طنط.
ليلي: طيب. اخبار المذاكرة ايه؟!
نيران: مقطعة بعضيها يا اختشي.
ليلي: خلي مدام مهرة تسمعك هتعمل منك شاورما.
نيران(بضحك): طبعا انتي عارفة ماما يعني.
ليلي: طيب هروح اذاكر لمحاضرة دكتور زياد.
نيران: طيب يلا باي.
ليلي: باي.

-في مكان تاني...
عند رفيف.
رفيف كانت قاعدة علي الكنبة ضامة رجليها ليها بقت تخاف تخرجة من الشقة و قافلة تليفونها.
الباب خبط...
رفيف: مين؟!
رامي: انا رامي يا رفيف متخافيش...
رفيف قامت بسرعة و فتحت الباب لقت رامي قدامها بدون وعي حضنته.
رفيف(بعياط): انا عايزك طيف جبلي طيف زهقت من العيشة دي رجعلي طيف و النبي و النبي.
رامي(باحراج): اهدي يا رفيف اهدي هتبقي بخير متخافيش.

رفيف(بعياط): بس هي وحشتني هي اللي بتقويني.
رامي مسح دموع رفيف ليها و حاوط وشها بين ايديها.
رامي: اهدي يا رفيف اهدي.
رامي(بحزن): للاسف الشديد ملف قضية طيف اتلغي.
رامي لقي رفيف وقعت بين ايديه كانت بين الوعي و اللاوعي.
رامي: رفيف يا رفيف يا بنتي فوقي اهدي كدة.
رامي سند رفيف و قعدها علي الكنبة و جري علي المطبخ يشوف اي حاجج يفوقها بيها لقي بصل بدأ يشممه ليها.

رفيف بدأت تفوق و تستعيد وعيها و اول ما شافت رامي و افتكرت اللي قاله قعدت تعيط كتير.
رفيف(بعياط): يعني مش هشوفها تاني طب و فهد فهد اقوله ايه.
رفيف(بعياط): اقوله طيف بنت عمتك خلاص مش هترجع تاني و مش هتشوفها تاني.
رفيف(بعياط): اقوله تنسي حاجة اسمها طيف خالص. ازاي بس ازاي؟!
رفيف(بعياط): طيف عايشة حاسة بيها.
رفيف(بعياط): طيف قالتلي انها مش هتسبني ابدا. و طيف دايما بتوفي بكلامها.

رامي: رفيف رفيف بصي ليا اهدي.
رامي: اوعدك هحاول افتح القضية تاني و ندور علي طيف و لو محدش ساعدني انا هعمل كدة بنفسي...
رامي: بس متتعبيش نفسك كدة.
رامي: الدنيا مش مستاهلة لازم ناخد الموضوع بهدوء و نفكر.
رامي: فكري في مستقبلك في فهد.
رامي: اهدي يا رفيف و هحاول قدر امكاني ارجع القضية اهدي انتي بس.
رامي: اهدي يا رفيف مش هينفع اسيبك و انتي منهارة كدة.
رفيف(بعياط): طب ما طيف سابتني...

رامي: محدش يعرف حصل معاها ايه يا رفيف؟! لازم ندعي ليها.
رامي: اهدي بقي.
رامي(بحدة): ما تهدي بقي.
رفيف بصتله و سكتت و بدأت تمسح دموعها.
رامي(بمرح): لازم ازعق يعني علشان الجميل ده ميعيطش.
رفيف(بعياط): طيف كانت بتقولي كدة.
رامي: يالهوي اموت نفسي طيب.
رفيف(بعياط): عايزة ابقي لوحدي.
رامي: عليا الطلاق ما يحصل...
رفيف: انت متجوز؟!
رامي: بجمع في قسط الشقة يا بنتي و الله.
رفيف: ربنا يهني سعيد بسعيدة.

رامي: طب يا رفيف اهدي كدة و روقي. و انا هروح الشغل و ه6دي عليكي قبل ما اروح اطمن عليكي.
رامي: اشطا؟!
رفيف: تمام.
رامي: لا لما اقولك اشطا تقولي اشطا.
رفيف: اشطا...
رامي: شطورة يلا باي...
رامي خرج من الشقة و نزل لسة هيركب عربيته تليفونه رن.
الخط اتفتح.
نور(بزعيق): جنابك بتستعبط صح؟!
نور(بزعيق): هو انا مليش لازمة في حياتك.
نور(بزعيق): رامي لازم تيجي و نتقابل حالنا و الا و ربي ما هيحصل طيب.

نور(بزعيق): هو انا هتحايل عليكي علشان نعمل زي المخطوبين العاديين.
رامي(بمرح): انا مش عادي علشان نعمل زي المخطوبين العاديين.
نور(بزعيق): انت بتهزر؟!
نور(بزعيق): نص ساعة و الاقيك في الكافيه اللي بنتقابل فيه.
رامي: عيوني يا روحي. باي.
رامي(بزهق): ينعل ابو شكلك و اليوم اللي عرفتك فيه يا شيخة.
رامي(بزهق): الله يسامحك يا امي قال هي دي هي دي.
رامي: دي قرف.
رامي ساق عربيته و راح للكافيه اللي نور قالت عليه.

رامي نزل و دخل الكافيه لقي نور راح قعد قدامها.
نور(بحدة): يعني انت عارف اني زعلانة منك و انت جاي مش المفروض تجيب حاجة و انت جاي.
رامي: نور اهدي كدة في ايه؟! و كمان انتي عارفة اني بجمع الفلوس علشان الشقة اللي جنابك عايزاها و نفسك فيها. استحملي بقي.
نور: انا بعمل لعيالنا يا رامي. لو انت مش فاهم.
نور: لما نخلف لازم عيالنا يعيشوا في اماكن نضيفة.
رامي: ان شاء الله، مع ان و لا اقولك بلاش...
رامي: تشربي ايه؟!

نور: شاي...
رامي: طيب.
رامي طلب شاي ل نور و استني لما الشاي جه و حاسب عليه...
رامي: همشي انا يا نور عندي شغل باي.
رامي خد حاجته و خرج من الكافيه و ركب عربيته و راح ل شغله.

-في مكان تاني...
عند آسر.
آسر صحي من نومه و قام دخل خد دوش و خرج غير هدومه.
آسر لبس بدلة باللون الكحلي و قميص ابيض و جذمة سوداء و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته.
آسر خرج من اوضته بص علي اوضة صقر اللي في اخر الممر بغضب و نزل ل تحت...
آسر(بعصبية): فين الفطار؟!
خادم: جاهز يا بيه...
آسر(بعصبية): فين هو مش شايفه؟!
خادم(بخوف): لحظة و يكون قدامك.
آسر(بعصبية): فين انتصار؟!

خادم: هي قالت انها هترجع بيتها اجازة يومين بس.
آسر(بعصبية): طيب انجز جيب الاكل.
خادم(بخوف): حاضر اهو.
حطوا الاكل علي السفرة قدام آسر. آسر كان بيبص بغضب ناحية السلالم.
عند طيف و صقر.
صقر فتح عيونه بكسل و بدأ يتمطع في السرير، صقر لف جمبه و حضن طيف جامد كان فاكرها مخدة و كان بين الوعي و اللاوعي.
طيف(بوجع و نوم): ايه ده؟! في ايه؟!
صقر فتح عينه بسرعة لقي طيف بعد عنها بسرعة,طيف وقعت في الارض.

طيف(بصوت عالي نسبيا): ربنا علي المفتري.
طيف جسمها وجعها بسبب الوقعة سندت علي السرير و قامت وققت...
طيف(بعصبية): ايه بغل؟!
صقر: احترمي نفسك و بعدين مش انتي كنتي مش عايزة تنامي جمبي امبارح ايه النوم احلو في عينك.
طيف: تصدق انك طب مش هرد عليك خليكي كدة بقي.
طيف: لعنك تصيبك يا اخي تخلصني منك. ده انت و اخوك اكبر مصبتين في حياتي.
طيف سابت صقر و دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت لقي صقر قدامها و دخل الحمام.

طيف راحت ناحية الباب حاولت تفتحه معرفتش اتضايقت اوي.
طيف وقفت قدام الحمام لفت الباب بيتفتح لسة هتزعق صرخت و ودت ضهرها ل صقر.
صقر قرب من طيف بخبث و حضنها من ورا.
طيف(بعصبية): وسع كدة عيل قليل الادب وسع.
صقر: هشششش مالك يا روحي حامية كدة ليه؟!
صقر: انا لسة حتى اتكلمت.
طيف(بعصبية): ابعد كدة انت عيل سافل ادخل البس حاجة.
صقر: طب بالعند فيكي لا و هتفطري معايا في حضني و انا كدة.
طيف(بسخرية): نجوم السماء اقربلك.

بعد فترة طيف علي رجل صقر باصة في الارض صقر بيأكل و هو مستمتع بخجلها اللي ظاهر علي وشها و توترها و تصرفاتها. و مستمتع بتنفيذ كلامه عليها.
طيف(بحدة): انت مفجوع علطول؟!
صقر: شهيتي اتفتحت لما عاندتيني.
طيف: طب وسع كدة ميصحش.
طيف بعدت عن صقر بسرعة و جريت علي باب الاوضة.
طيف: افتح الباب عايزة اخرج البس ورايا شغل.
صقر: و يا تري مين مديرك؟!
طيف: شخص غتت و رخم و حقير و سافل و قليل الادب و.

صقر(بغضب): مش شايفة انك زودتيها.
طيف: و انت متضايق ليه؟! هو انت المدير؟!
صقر بصلها برفعة حاجب و قام وقف و ربع ايده.
صقر: طيب يا طيف.
صقر فتح الباب ل طيف و طيف جريت علي اوضتها خدت نفسها بصعوبة.
طيف: منك لله انت و اخوم يا شيخ.
طيف خدت دوش و خرجت تغير هدومها.

طيف لبست جيبة باللون الازرق الهادئ ضيقة و قصيرة لغاية الركبة و فوقها تي شيرت ابيض بحمالة رفيعة علي الاكتاف. و لبست جاكت ب ¾ كم طويل لغاية الركبة باللون الاسود. سيبت شعرها علي ضهرها. لبست صندل بكعب باللون الاسود.
طيف خرجت جري من اوضتها و كانت هتهرب من ال?يلا و صقر.
صقر: غبية غبية درجة اولي اوف يا رب.
صقر: انتي متقدريش تهربي يا بيضة افهمي بقي.
طيف: اوف بقي مش المفروض نطلق؟!

صقر: غبية و انتي السبب في ده كله.
طيف: كان يوم اسود يوم ما اشتغلت في المطعم ده.
طيف: يا رب خدني.
صقر: ورايا.
طيف: ا.
صقر مشي قدام طيف و طيف مشيت وراه.
كان في عربية قدام صقر و طيف و الاتنين ماشين جمب بعض...
فجأة العربية قدامهم انفجرت و...
السؤال: يا تري هيحصل ايه؟! خمنوا????.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة