قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

آسر زق صقر و خرج بره الشركة و فجأة حصل ضرب نار.
آسر(بصوت عالي): صقر!
صقر خرج جري من الشركة و حاوط آسر هو و رجالته و دخلوه الشركة...
آسر(بغضب): انت كنت عارف؟!
صقر(ببرود): ايوه.
آسر(بغضب): انت عايز ايه؟! و كمان ليه جيت ما انت بتتمني اني اموت.
صقر(ببرود): و حياتك نفسي تموت و ارتاح منك، بس اول واحد هيقولوا قتله هو انا.
صقر(ببرود): و انت ارخص من اني اقتلك بايدي.
صقر: يلا يا زين.

صقر خد زين و رجالته و خرجوا بره الشركة.
زين: قولتلك ده ميستاهلش و سيبه يموت.
صقر(ببرود): ليه يومه. و اخرس بقي قدامي.
زين: براحتك يا عم.
صقر: يلا قدامي.
صقر و زين ركبوا عربيتهم و رجعوا الشركة.
آسر(بغضب): اعرفولي مين اللي ورا الموضوع ده.
ماهر: ما ممكن يكون السبب.
آسر(بغضب): لا. و شوفلي مين السبب انجز.
ماهر: طيب.
آسر بصلهم بغضب و طلع لاوضة مكتبه...
ماهر: جيبلي كاميرات الشركة الخارجية.
حارس: حاضر يا بيه.

-في مكان تاني...
عند طيف.
رفيف: هتروحي امتي؟!
طيف: دلوقتي...
رفيف: طيب يلا باي.
طيف: باي يا روحي.
طيف ركبت المواصلات و وصلت ل بيت خالتها. طلعت البيت و خبطت.
خالتها: اهلا بالسنيورة.
طيف(ببرود): فين فهد!؟
خالتها: بعته يشتري من تحت.
طيف: اوف طيب.
طيف نزلت ل تحت لقت فهد بيتخانق و بيقول الفاظ سيئة.
طيف(بغضب): فهد!
فهد: طيف. ازيك؟!
طيف(بغضب): ايه اللي انت عملته ده؟! انت مجنون؟!

طيف(بغضب): انت جيت هنا كام سنة تتعلم الزفت ده.
طيف(بغضب): متنساش انت ابن مين يا فهد و اتربيت ازاي.
فهد(بحزن): اسف يا طيف.
طيف: اطلع بلا غير هدومك.
فهد: حاضر.
بنت: طيف السنيورة نورت الحارة.
طيف(بضيق): خير يا منال؟!
منال: ايه جابك الحارة؟!
طيف(بضيق): هو انا باجي غير علشان ابن خالي اللي انتي و امك و اخوكي استعبدتوه.
منال: عايزاه ادفعي فلوس بس.

طيف(بضيق): متخافيش هجيب فلوس و هاخده و ارتاح من شكلك و شكل امك و اخوكي الشمام.
منال(بغضب): ما تحترمي نفسك.
فهد: طيف انا جاهز.
طيف: يلا يا حبيبي.
طيف خدت فهد و ركبوا تاكسي و مشيوا.
منال: ربنا ياخدك يا شيخة.
فهد: انتي زعلانة؟!
طيف: اه.
فهد: اسف متزعليش بحبك.
طيف(بابتسامة): خلاص مش زعلانة بس متعملش كدة تاني.
فهد: حاضر.
طيف: يا اخواتي علي القمر بتاعي.
طيف باست خد فهد و حضنته...
طيف: اقف هنا يا اسطا.

طيف: انزل يلا يا فهد.
طيف حاسبت السواق و مسكت ايد فهد اللي شدها ناحية الاهرامات.
فهد: حلوين اوي.
طيف: انا وعدتك يا حبيبي المهم تنبسط...
فهد: احبك.
طيف و فهد قعدوا يهزروا و يضحكوا و يلعبوا...

-في مكان تاني...
في القصر...
نيران(بزهق): اعملوا حاجة جديدة بقي زهقت.
مهرة: اخرسي.
نجلاء: امك هي اللي بتبدأ يا نيران.
نيران: عارفة للاسف، اهدوا بقي خلوا بينكم توافق.
مهرة: انا عايزاها تعرف انه لو مكنش العيب فيها مكنش اتجور عليها.
محمد(بحدة): مهرة!
مهرة: انت رجعت يا حبيبي؟!
نجلاء: حمدلله بالسلامة.
نيران: ازيك يا بابا وحشتني.
نيران جريت علي محمد حضنته و محمد باس رأسها...

محمد: عاملة ايه يا حبيبتي؟! و اخبار الجامعة.
نيران: الحمدلله يا حبيبي. انت عامل ايه؟!
محمد: كويس، خليهم يجهزوا العشاء.
محمد سابهم و طلع لاوضته و بدأ يغير هدومه و نزل ل تحت.
مهرة: اخبار الشغل ايه يا حبيبي؟!
محمد: كويس...
نجلاء: اتغديت؟!
محمد: الحمدلله.
نيران: بابا كان في رحلة طالعة قريب ممكن اروحها؟!
محمد: من الجامعة؟!
نيران: اه.
محمد: ماشي.
نيران: شكرا يا بابا.
مهرة: آسر حبيبي تعالي.
آسر: مساء الخير.

الكل: مساء النور.
آسر: عايزك يا بابا في اوضة المكتب.
آسر دخل علطول لاوضة المكتب و محمد كمل اكله ببرود و بعد ما خلص قام و دخل اوضة المكتب.
محمد: خير؟!
آسر: مين الناس دي؟!
محمد: المفروض انا اللي اعرف، شوف اعدائك مين؟!
آسر: كنت عارف؟!
محمد راح قعد علي الكرسي بتاعه و بص لآسر.
آسر: ايه؟!
محمد: انت شاكك في مين؟!
آسر: في غيره صقر.
محمد: و ايه اللي خلاك متأكد كدة؟!
آسر لا رد.

محمد: بص حواليك يا آسر و انت تعرف عدوك. خد بالك من عدوك مرة و من صديقك الف مرة.
آسر: مين قصدك؟!
محمد: دي نصيحة مني ليك.
محمد قام و قرب من آسر و حط ايده علي كتفه.
محمد: نام هنا النهاردة بدل ما ترجع ال?يلا مشوار عليك.
محمد ساب آسر و طلع لاوضته بتاعته هو لوحده مش نجلاء و لا مهرة...
محمد قفل الباب و قعد علي السرير بتعب و غمض عيونه لغاية ما نام.
تحت...
نيران: بقولك يا مان(راجل,man).
آسر: خير؟!

نيران: في رحلة ما تيجي؟
آسر: امتي؟!
نيران: كمان كام يوم.
آسر: ورايا شغل في القاهرة.
نيران: من الاسكندرية ل القاهرة يا آسر 3 ساعات و نص بس.
آسر: ايوه عايزة ايه يعني؟!
نيران: اوف يا رخم.
آسر: بت متعصبنيش.
نيران: غلس بااااي.
إسر: تعالي هنا انا غلس؟!
نيران(باستفزاز): اه.
نيران طلعت تجري علي اوضتها بسرعة و آسر وراها.
آسر: اهربي براحتك ليكي يوم يا نيران.
آسر دخل اوضته اللي في القصر و اترمي علي السرير...

-في مكان تاني.
عند صقر...
زين: ما تراعي شعورهم شوية يا اخي.
صقر: زين اطلع من دماغي مليش في البنات. و كمان انا عندي اخت.
زين: اوف ما البنات حلوة.
صقر: عايز تستمتع اتجوز و خد اللي انت عايزه و طلق.
زين(بضحك): طبعا طبعا الا الحرام.
صقر: طيب، ناولني كأس يا ابني.
موظف: حاضر.
بنت: مش معقول صقر الجارحي.
صقر(بسخرية): علي اساس متعرفيش اني بأجي هنا علطول بس هتبقي اخر مرة. قوم يا زين.
بنت: استني بس يا صقر بيه.

صقر(ببرود): بصي انا خلقي علي قدي ابعدي من وشي مش فاضي ليكي.
صقر شد ايده من ايد البنت و مشي و وراه زين.
زين: افراج.
صقر: من الصبح تتحط حراسة مشددة علي المحامي المشهور فؤاد ده.
زين: حاضر.
صقر: و هو و عائلته كلهم تحت المراقبة. و اي حاجة غريبة قولي.
زين: عيوني.
صقر ركب عربيته و رجع القصر...
انتصار: اتأخرت ليه؟!
صقر: شغل.
انتصار: ريحة بوقك وحشة ليه يا صقر؟! انت ليه بتشرب يا صقر مش قولتلك كدة حرام و عيب.

صقر: انا كبير و بفهم. عن اذنك.
صقر طلع اوضته خد دوش و خرج غير هدومه.
صقر لبس شورت ابيض لغاية الركبة و تي شيرت رمادي.
صقر طلع قعد في التُراس و بص للسماء. و طلع علبة السجاير بتاعته و بدأ يدخن...

-في مكان تاني...
عند طيف...
طيف: يلا يا حبيبي اطلع نام.
فهد: طيب. هو انتي هتأخديني امتي؟!
طيف: قريب قريب اوي يا فهد متخافش.
فهد: مش خايف طول ما انتي هنا و معايا.
طيف: طب هات حضن كبير بقي.
فهد حضن طيف جامد و طيف باست رأسه و عيونها دمعت...
طيف: يلا يا حبيبي اطلع.
فهد طلع ل بيت عمته، طيف بدأت تتمشي و هي حاسة بتعب في جسمها.
تليفونها رن، الخط اتفتح.
رفيف: انتي فين يا بت؟!
طيف: جاية يا اختي.

رفيف: ده كله مع فهد؟!
طيف: اه.
رفيف: طيب يا حبيبتي تعالي مستنياكي.
طيف: حاضر.
طيف مشيت و راحت للعمارة بتاعتها و كانت رجليها وجعتها اوي...
طيف: ازيك يا عم فادي...
فادي: ازيك يا حبيبتي.
طيف: كويسة الحمدلله.
ست(بغضب): بتتكلم معاها ليه يا عم فادي؟!
فادي: انا مشفتش منها حاجة يا ست ثناء. اطلعي يا بنتي بيتك.
ست(بتكبر): اللي بالايجار.
طيف: و الله حتى مش هنزل نفسي لمستواكي و ارد عليكي.

طيف سابتهم و طلعت للشقة و دخلت اترمت في الارض.
رفيف: طيف مالك؟!
طيف: رجلي وجعاني شوية...
رفيف: طبعا مشيتي.
طيف: المشي رياضة.
رفيف: بس اللي بتعمليه موت، ممكن تخسري رجلك.
طيف: متكبريش الموضوع، فين الاكل بقي؟!
رفيف: خشي غيري هدومك يلا.
طيف: داخلة.
طيف دخلت اوضتها و خدت دوش دافئ و خرجت تغير هدومها.
طيف لبست بنطلون ابيض و تي شيرت اسود ب ¾ كم واسع. سيبت شعرها علي ضهرها.

طيف خرجت لقت العشاء بدأت هي و رفيف يأكلوا...
رفيف: بكرة اخيرا يوم اجازة.
طيف: بالنسبة ليكي انا هروح المطعم.
رفيف: ربنا معاكي.
طيف: و معاكي يا حبيبتي.
طيف قامت اترمت علي السرير نامت بتعب.
في الصباح الباكر.
طيف قامت علشان شغلها دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت تغير هدومها.

طيف لبست فستان هادئ بلون بيبي بلو قصير لغاية الركبة و مش ضيق و محددها و مش واسع وسط و بحمالة عريضة علي الكتف. طيف رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة. طيف لبست جذمة بيضاء بسيطة.
طيف خدت شنطتها و نزلت قابلت هاشم.
طيف(بصوت واطي): مش وقتك خالص.
هاشم زق طيف علي الحيطة و ثبت ايديها...
طيف(بوجع): يا غبي!
طيف(بغضب): وسع يا حيوان انت.
هاشم: انتي.

طيف ضربت هاشم في بطنه برجليها و سابته و مشيت و هي عمالة تشتم فيه.
طيف وصلت للمطعم لقت الكل موجود حتى رفيف.
طيف: انتي جيتي ازاي؟!
طيف: متجمعين كدة ليه؟!
المدير: آسر الجارحي هيعمل صفقة هنا في مطعمنا.
طيف: ايوه و انت فرحان كدة ليه؟!
المدير: انتي متعرفيش مين آسر الجارحي،!
طيف(بتريقة): لا معرفش آسر الجارحي.
طيف: هتلاقيه بطة كبيرة كدة و دماغه بلح.
رفيف(بهمس): سلم علي الشهداء اللي معاك.

طيف لفت ضهرها و بصت وراها لقت شخص باصص ليها بغضب و وراه حراس كتير و بصت للباقي لقتهم مصدومين و خايفين.
طيف: افندم مين حضرتك؟!
آسر(بغضب): انا اللي دماغي بلحه يا روح امك.
طيف مسكت كوباية ماية و رشتها في وش آسر.
طيف(بغضب): اياك تجيب سيرة امي احسن و ربي انت و اللي وراك دول متخرجوش علي رجليكم.
آسر قرب من طيف خطوتين طيف رجعت تلقائي خطوة.
حارس: الباشا وصل يا آسر بيه.
آسر: تمام.

آسر راح قعد علي ترابيزة مخصصة ليه و مسح وشه و دخل اللي جه و بدأوا يتكلموا في الشغل.
رفيف: تعالي الله يخرب بيتك يلا.
طيف: اوف بقي انا ليه حظي كدة.
المدير: المرة دي محدش هينقذك يا طيف.
طيف: طيب.
و بدأوا يقدموا مشروبات للحراس و لآسر و رجل الاعمال التاني.
رفيف: خليكي هروح.
طيف(بتحدي): لا.
طيف خدت القهوة و راحت ل ترابيزة آسر و حطت القهوة قدامهم...
طيف: حاجة تاني يا فندم؟!

آسر شاور ليها بمعني انها تمشي بس طيف فضلت واقفة.
آسر(بعصبية): ممشتيش ليه؟!
طيف(ببرود): انت كنت قولت او رديت. فشكيت انك اخرس و لما تعوز حاجة مش هتعرف تنادي.
آسر(بعصبية): غوري من وشي...
طيف: طاه(طيب).
طيف سابت آسر اللي كان مراقبها بنظرات مليانة غضب...
آسر: كدة تمام يا عدنان بيه.
عدنان: فعلا احنا اتشرفنا بالعمل مع حضرتك.
آسر: تمام.
عدنان: حضرتك هتبات و لا هترجع اسكندرية؟!
آسر: لسة هشوف.

عدنان: طب لو هتبات بيتي مفتوح.
آسر: لا شكرا يا عدنان بيه اتفضل.
طيف(بضيق): اوف مش هنخدم الا علي دول بس...
رفيف: ما تعقلي بقي يا طيف في ايه.
طيف(بضيق): معصبني يا رفيف معصبني.
طيف(بشهقة): يا حيوان!
طيف لقت آسر شدها من دراعها و مشاها وراه.
آسر: محدش يجي ورايا.
آسر خد طيف و خرج ل بره المطعم كان يعتبر مكان ل زبالة المطعم، آسر زق طيف بغضب علي الحيطة...
طيف(بوجع): هو انتوا ايه حكايتكوا مع الحيطة و ضهري؟!

طيف(بحدة): عايز ايه و ازاي تسمح لنفسك اصلا انك تلمسني يا حيوان.
آسر حاوط طيف بينه و بين الحائط و قرب منها.
آسر: انتي غلطتي كتير و انا سكتلك.
طيف: طالما انا غلطت فيك كذا مرة و انت سكت يبقي لما اغلط تاني يبقي تسكت برضو.
آسر فضل باصص علي طيف و علي جسمها و وشها و هدومها و عيونها...
آسر: اسمك ايه؟!
طيف: العفريت الازرق.
آسر: ا.

طيف ضربت آسر برجليها في بطنه و آسر رجع خطوتين ل ورا و طيف جريت بعيد عن المطعم و حمدت ربنا انه كان معاها تليفونها...
طيف اتصلت ب رفيف، الخط اتفتح.
طيف: متتكلميش خالص اسمعيني بس.
طيف: البغل مشي؟!
رفيف لا رد.
طيف(بعصبية): ما تردي.
رفيف: هو مش انتي اللي قولتي متكلمش و اسمعك؟!
طيف: طبعا ما الغباء ليه ناسه.
رفيف: انا برضو.
طيف: البغل مشي؟!
رفيف: ايوه.
طيف: طب الحمدلله اروح انام بسلام انا بقي...

طيف رجعت البيت اترمت علي اقرب كنبة و نامت عليها...

-في الصباح الباكر...
عند صقر.
صقر صحي من نومه و هو مضايق و قعد علي السرير و فتح اللاب بتاعه,و طلع سيجارة و بدأ يدخنها...
تليفون صقر رن، الخط اتفتح.
زين: صباح الخير.
صقر: صباح النور، عايز ايه؟!
زين: مش هتيجي الشركة؟!
صقر: لا.
زين: طب ليه؟!
صقر: مزاجي يا زين مزاجي.
زين: خلاص يا عم براحتك. باي.
صقر كان هيقفل بس لاحظ حاجة علي اللاب بتاعه.
صقر: الفأر وقع في المصيدة يا زين.
زين: بجد؟!

صقر: هبعتلك الموقع و ابعته للرائد مازن.
زين: طيب.
صقر قفل اللاب و قام دخل الحمام خد دوش طويل و قعد في البانيو ل فترة و كان بيفكر.
الباب خبط.
صقر(بغضب): مين دخل اوضتي؟!
انتصار: انا يا صقر متقلقش.
صقر: طيب اخرجي هخرج البس.
انتصار: تمام عايزاك تحت.
انتصار سابت صقر و نزلت ل تحت,صقر خرج من الحمام غير هدومه...
صقر لبس بنطلون اسود و تي شيرت اسود ب كم و كوتشي جملي.
صقر نزل ل تحت لقي انتصار منتظراه.

انتصار عاشت مع صقر و آسر فترة طويلة علشان كدة بيعتبروها فرد من عائلتهم. و كانت بتخدم محمد من زمان بس راحت مع صقر و آسر ال?يلا.
صقر: ايه؟!
انتصار: امتي هتبقي بار بوالديك؟!
صقر: امي و براضيها، عايزة ايه تاني؟!
انتصار: و محمد يا صقر.
صقر: انا مش قادر اعتبره اب.
انتصار: بس معملش حاجة ل ده كله دايما مهتم بشغله برضو.
صقر: انا...
صقر: مش هتفهميني انا رايح مشوار.

صقر ساب انتصار و خرج بره ال?يلا ركب عربيته و راح مشوار...
انتصار: ربنا يهديلك الامور يا صقر.

-في مكان تاني...
في القصر.
نيران(بصوت عالي): بس بقي يا ماما مش عارفة اذاكر بسبب كلامك.
مهرة: انا بوعيكي.
نيران: اوف لا مش عايزة.
نيران(بلهفة): صقر.
نيران جريت علي صقر حضنته صقر رفعها من الارض و باس خدها.
صقر: اميرتي الصغيرة عاملة ايه؟!
نيران: اميرتك الصغيرة زعلانة.
صقر: ليه كدة؟!
نيران: في رحلة عايزاك تطلع معايا فيها.
صقر: عيوني. امتي؟!
نيران: كمان يومين.

صقر: بصي يا حبيبتي اوعدك الرحلة التانية هاجي معاكي فيها وعد وعد.
نيران: بس هي بعد كام شهر.
صقر: و فيها ايه؟! انا وعدتك اني هأجي بس كدة.
نيران: بحبك بحبك بحبك.
نيران حضنت صقر جامد و صقر باس رأسها.
مهرة: مش كان وراكي مذاكرة يلا.
نيران: هقعد مع صقر بما انه جه.
صقر: لا يا حبيبتي متعطليش مذاكرتك علشاني. يلا ذاكري.
نيران: بس.
صقر: قبل ما امشي هأجي اقعد معاكي.
نيران: طيب.

نيران راحت تكمل مذاكرة,مهرة قربت من صقر و ربعت ايديها.
مهرة: عايز ايه من عيالي يا صقر؟!
صقر: عيالك يبقوا اخواتي يا مدام مهرة.
مهرة: انت عاير تفهمني انك بتطيق اخوك آسر و بتحبه. انت بتكره نجاح آسر انت حقود عليه دايما.
صقر ضحكت بصوت عالي كنوع من انواع السخرية.
صقر: عيدي تاني اللي قولتيه، انا و اغير؟!

صقر: علي الاقل انا معتمدتش علي فلوس حد حتى لو كانت فلوسي. انا بقي عندي بدل الشركة عشرة في كل حتة. انا مش ببص علي الماديات اللي زيك...
صقر: الفلوس بالنسبالي حاجة رخيصة...
صقر: زيك كدة بالظبط.
صقر: و اه انا مش بطيق ابنك. عندك مانع؟!
صقر: غوري من وشي و انتي عاملة زي الباندا.
صقر سابها و طلع لاوضة مامته خبط الباب.
نجلاء: ادخل.
صقر: مساء الخير.
نجلاء: حبيبي عامل ايه وحشتني.
صقر: الحمدلله.

نجلاء: ما تيجي تعيش معايا هنا يا صقر و النبي.
صقر: مش هينفع يا ماما و انا هناك مرتاح.
نجلاء: انا خايفة عليك من آسر، آسر اتغير و بقي يجري في دمه شر امه.
صقر: ابنك راجل.
نجلاء: عارفة يا حبيبي، بس الضباع و الذئاب مش بتسيب الاسود في حالها، مع اول وقعة للاسد الكل بينقض عليه كأنهم لقوا قوة شرهم.
صقر: متخافيش، آسر عيل مش هيقدر يعمل حاجة.
صقر: انتي مش ناوية تقرري.
نجلاء(باحراج): انا قولت قراري من زمان يا صقر.

صقر(بغضب): طيب خليكي كدة بقي.
صقر ساب نجلاء و خرج من اوضتها و خرج من القصر كله ساق عربيته بغضب.

-في مكان تاني...
عند آسر...
آسر: الغي السفر.
حارس: حاضر يا بيه.
آسر: كلم ماهر و قوله اني خدت اجازة و يخلي باله من الشركة.
حارس: حاضر.
آسر دخل خد دوش طويل و خرج غير هدومه.
آسر لبس بنطلون جينز و قميص ابيض و كوتشي ابيض و لبس ساعته و حط برفيوم.
آسر نزل و ركب عربيته و وراه حراسة راح للمطعم في الوقت اللي طيف وصلت فيه.
طيف(لنفسها): ايه اللي جاب البغل تاني؟!
آسر(بحدة): اقفي عندك.
طيف: افندم؟!

آسر: اجري جيبيلي فنجان قهوة سادة يلا.
طيف بصت للمطعم و بصت ل آسر و وقفت ربعت ايديها...
حارس(بغضب): انتي مش بتسمعي كلام الباشا ليه؟!
آسر شاور للحارس بمعني يسكت و طيف بصالهم ببرود و مربعة ايديها.
آسر: مش قولتلك تروحي تجيبيلي قهوة.
طيف: لاكون خدامتك اللي اشتريتها.
آسر: مش انتي بتشتغلي هنا؟!
طيف: اه.
آسر: خشي اعملي قهوة.

طيف: انت فاهم غلط انا اه بشتغل هنا و المفروض اعملك قهوة لما تطلبها و انت جوا المطعم، بس انا دلوقتي مش في المطعم و مش بشتغل فيه انا حاليا مواطنة زيي زيك.
آسر: انتي بتقارني نفسك بيا؟!
طيف: لا طبعا و دي تيجي، انت مين اصلا علشان اقارن نفسي بيك.
آسر(بعصبية): انتي قاصدة تعصبيني؟!
طيف: اه و يلا من هنا هرش ماية.
طيف قربت من آسر و زقته و آسر رجع ل خطوتين.
طيف(بصريخ): لاااااااا...

السؤال: يا تري هيحصل ايه؟! خمنوا????.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة