قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

صقر مد ايده ل طيف و طيف بصتله و بصت لايدين صقر.
اما حسام كان ماسك مسدسه في ايده و رافعه ل وش صقر و مد برضو ايده ل طيف.
حسام: فكري في كلتا الحالات هتكوني معايا لكن تفرق بخسائر و لا من غير خسائر...
صقر: طيف اياكي تستسلمي و هاتي ايدك بطلي لعب عيال و فكري بعقلك...
طيف(لنفسها): لك و اللعنة علي اللي بيحصل ده.
طيف قربت من صقر خطوة سمعت صوت شد اجزاء مسدس حسام,طيف رجعت خطوتها تاني.

صقر(بغضب): طيف متبقيش غبية، استخدمي عقلك مرة واحدة صح.
طيف قربت من حسام خطوة بصت ل صقر في عيونه فمقدرتش رجعت نفس الخطوة.
طيف: لو كانت الحرب بينكم هتقوم بسببي و هتروح فيها ارواح ناس غلابة عندهم عيال و عائلات عايزين يربوهم فانا بضحي...
صقر و حسام بصوا ليها و لكلامها باستغراب,صقر كان بيحاول يفهم هي تقصد ايه.
طيف رجعت كذا خطوة لورا بسرعة كبيرة و نطت من علي الكوبري.
صقر(بصريخ): طيف!

صقر في اقل من لحظة كان نط ورا طيف صقر بدأ يعوم في الماية و هو بيدور علي طيف.
صقر لمح جسمها و هو بينزل للقاع راح بسرعة ناحيتها و مسك ايديها شدها ناحيته كان مغمي عليها.
صقر مسك جسم طيف بين ايديه و بدأ يعوم بصعوبة لغاية ما وصل للبر.
عند الباقي.
حسام(بغضب): اضربوا نار لتصيبهم لاما هرجع ليهم تاني.
مهران(بغضب): ما تبعد عن صقر بيه بقي انت ايه مش انسان.
عند صقر.
صقر(بلهفة): طيف طيف فتحي عينك.

صقر حط ايده علي رقبة طيف ملقاش في نبض.
صقر: اياكي و اياكي تموتي. طيف فتحي عيونك...
صقر بدأ يعمل انعاش يدوي للقلب...
صقر: طيف قومي يلا علشان خاطري...
صقر قرب من طيف و بدأ يعمل ليها تنفس صناعي.
صقر: طيف يلا فتحي عينك.
طيف رجعت مايه من بوقها و شرقت و قعدت تكح.
صقر قعد يطبطب علي ضهرها لغاية ما هديت.
صقر(بغضب): ايه اللي انتي عمليته ده؟! مش قولتلك اتصرفي بعقلك و لا انتي كمان معندكيش عقل.

طيف(بتعب): انت قولتلي اتصرفي بعقلك و العقل و القلب اتفقوا علي حاجة واحدة يا صقر.
طيف كانت بترتعش صقر قلع الجاكت بتاعه حطه علي كتفها...
صقر: قومي نحاول نخرج...
صقر سند طيف و بدأوا يمشوا لقوا نفسهم في مكان كله شجر و خضرة.
طيف: هيحصل ايه؟!
صقر: ولا اي حاجة احتمال كبير نموت لو مطلعناش من هنا...
صقر و طيف بدأوا يمشوا و صقر حس بحد وراه لف رأسه لقي حد ضربه في رأسه وقع علي الارض.
طيف(بخضة): صقر...

طيف راحت ناحية صقر بس الشاب اللي ضرب صقر شد طيف ناحيته.
شاب: حسام بيه هيفرح اوي.
صقر(بحدة): ارمي اللي في ايدك و سيبها احسنلك.
شاب: انت دلوقتي مش صقر بيه اللي عنده حراس بعدد شعر رأسه و عنده نفوذ و سُلطة انت مجرد راجل ضعيف.
صقر: و مين قالك ان الحراس هما اللي حاميني و ان النفوذ هي اللي عملاني. انا اللي عملت النفوذ دي و السُلطة انا بحرك حراسي مش هما اللي بيحركوني.

صقر ضرب الشاب ده في رجله و رصاصة خرجت من مسدس الشاب استقرت في دراع صقر.
صقر قام وقف بتعب و شد طيف ناحيته.
صقر: يلا بدل ما يجي ورانا.
صقر و طيف بدأوا يجروا و هما مش عارفين رايحين فين.
صق كان فقد قوته و وقع علي الارض.
طيف(بصريخ): صقر!
صقر(بحدة و تعب): ما تعلي صوتك اكتر انتي مش شايفة انهم ورانا و عايزين يمسكونا.
طيف: طب يلا نقوم نهرب.

صقر: (بتعب): لا اسمعيني. اهربي انتي اهربي و افضلي اجري لغاية ما توصلي للطريق العام اياكي تستسلمي يا طيف يلا امشي.
طيف(بدموع): انا مش هسيبك هنا زي ما انت مسبتنيش.
صقر حط ايده علي خد طيف و باس رأسها.
صقر: ليا اسبابي يا طيف اللي تخليني اعمل كدة.
طيف(بدموع): و انا كمان، يلا قوم.
طيف سندت صقر و حطت دراعه علي كتفها و حطت ايديها علي خصره و بدأوا يمشوا بس طيف كل شوية تتكعبل بسبب تقل جسم صقر عليها.

طيف: استحمل شوية يا صقر.
صقر(بتعب): انا عارف انه مش هيحصلي حاجة لانها كرة معدن مش خطيرة بس بتفقدلي طاقة و بتخدر كل اطرافي.
طيف: طب حاول تقاوم لغاية ما نوصل اي مكان نقعد فيه.
طيف و صقر كملوا مشي و صقر كان بيقاوم انه يمشي و طيف كانت تعبت من المشي و كمان كان صقر ساند عليها.
طيف: تعالي هنا تعالي.
طيف و صقر مشيوا ناحية كهف دخلوا فيه هي و صقر و اول ما دخلوا صقر وقع من طيف علي الارض.
طيف(بقلق): صقر انت كويس؟!

طيف بدأت تهز صقر بخوف و بدأت تعيط بس حست بايد صقر ماسكة ايديها و بتحاول تضغط عليها.
طيف(بعياط): انت فايق صح؟!
صقر هز رأسه بتعب بمعني آه طيف حطت ايديها تحت رأسه و فضلت باصة عليه و هي بتعيط بصمت,صقر كان بين الوعي و اللاوعي و مش قادر يفتح عينه...

-في مكان تاني.
عند رفيف.
رفيف بدأت تفتح عينيها ببطء و حست بخيال حد جمبها قامت مفزوعة.
رامي: اهدي اهدي ده انا رامي.
رفيف(بدموع): خوفت.
رامي: متخافيش انا اهو جمبك. حمدلله بالسلامة.
الباب اتفتح.
عبير(بلهفة): رفيف حبيبتي...
عبير راحت ل رفيف و باست رأسها...
عبير: عاملة ايه يا حبيبتي؟! منهم لله اللي عملوا كدة فيكي...
صابر: الف سلامة يا رفيف.
رفيف: الله يسلمك يا عمو. شكرا يا طنط علي خوفك.
رفيف: فهد؟!

رامي: متخافيش كويس.
رفيف: تمام.
رامي: طيب هروح اشوف الدكتور...
رامي خرج بره اوضة رفيف و صابر قرب من رفيف.
صابر: انا عارف ان اللي حصلك ده مش ذنبك يا رفيف بس.
رفيف: لا يا عمو انا مش زعلانة، انا.
عبير: بصي يا رفيف هنقولك الحقيقة رامي بيحبك و عايز يتجوزك بس خايف عليكي و خايف من ردة فعلك.
صابر: بصي خدي وقت فكري و لا كأننا قولنا حاجة بس اعرفي انه مهما كان قرارك.
عبير: احنا اهلك و هنفضل جمبك علطول.

رفيف(بخجل): شكرا يا طنط شكرا يا عمو.
صابر: متتكسفيش مننا احنا اهلك من هنا و رايح.
الباب اتفتح.
عبير: ايه اللي جابك يا نور؟!
نور: جيت اطمن عليها مهما كان برضو اعرفها.
نور: الف سلامة يا رفيف.
رامي: رفيف تقدري تخر.
رامي: نور!
نور: اهلا يا رامي. عامل ايه؟!
رامي: الحمدلله.
رفيف: كمل يا رامي.
رامي: ينفع تخرجي النهاردة لو عايزة.

رفيف: تمام و شكرا يا نور علي الزيارة بس بعد اذنك تمشي علشان انا عايزة اقول كلمة علي انفراد لطنط عبير و عمو صابر و رامي.
نور(بغيظ): و انا مينفعش؟!
رفيف: لا.
نور(بغيظ): تمام هبقي اطمن عليكي تاني.
نور بصت ل رامي قبل ما تمشي و خرجت بره المستشفي بغضب...
عبير: عايزة ايه يا حبيبتي؟!
رفيف: لا كنت بطردها بشياكة.
رامي ابتسم علي تصرف رفيف و قعد جمب مامته.
رامي: طب يلا علشان اوصلك للبيت.
رفيف: تمام.

رامي و صابر خرجوا ل بره و عبير ساعدت رفيف تغير هدومها و خرجرا ليهم و كلهم خرجوا من المستشفي...
عبير: تخلي بالك من نفسك يا حبيبتي و لازم متخرجيش من بيتك الا لما تعرفي حد و حاولي متروحيش الشغل.
رفيف: ليه القلق ده كله؟! و كمان مش انتوا قبصتوا عليه؟!
رامي: لا و تسمعي الكلام علشان متزعليش مني.
رفيف: بس.
رامي(بحدة): خلص النقاش.
رفيف فتحت عينيها علي اخرهم و عبير حطت ايديها علي كتفها تهديها.

صابر: معلش يا بنتي خوفا عليكي.
رامي: انزلي.
رامي: خليكوا هنا نازل.
رامي و رفيف طلعوا فوق ل شقتها.
رامي: هتخشي دلوقتي و تقفلي عليكي الباب و متخرجيش منه الا لما تقوليلي و هيبقي في اتنين قدام باب بيتك هنا لما تعوزي اي حاجة قولي ليهم و تتصلي بيا كل ساعة تقوليلي بتعملي ايه و لو في اي حاجة قوليلي و.
رفيف حطت ايديها علي بوق رامي بصدمة.
رفيف: ايه ده كله؟! انت اشترتني يا ابني.

رامي: لا بس انتي دلوقتي مسئولية كبيرة زي ما اتخطفتي مرة ممكن تتخطفي مرة تانية.
رفيف انكمشيت علي نفسها بخوف و رامي لاحظ ده.
رامي: بس انا مش هسمح بده يحصل خلي ده في عقلك و بس.
رامي: و يلا خشي دلوقتي و هبقي اكلمك.
رامي: باي.
رامي نزل ل تحت و ركب عربيته و وصل مامته و باباه للبيت و راح هو ل شغله.
عند رفيف.

رفيف دخلت ل شقتها و دخلت خدت دوش يريح اعصابها و طلعت غيرت هدومها و قعدت علي الكنبة و هي بتضم رجليها ليها.
رفيف(بدموع): طيف انا محتاجاكي، وحشتيني.
رفيف(بدموع): الامر بقي صعب اوي.
رفيف(بدموع): ارجعي بقي.

-في مكان تاني...
في شركة آسر.
ليلي(بعياط): حضرتك ليه مش مصدقني؟!
آسر(بغضب): لاني سامعك بوداني.
ليلي(بعياط): حضرتك سمعت غلط. او فهمت غلط لكن انا و الله ما كدة.
ليلي(بعياط): حضرتك.
آسر(بغضب): مش عايز اسمع كلمة منك، انتي مطرودة فاهمة.
آسر(بغضب): كل اللي بيشتغلوا في الشركة دي محترمين.
آسر(بغضب): و انتي بره مطرودة من الشغل.
ليلي(بعياط): انا مظلومة.
ليلي خرجت بره المكتب و خدت شنطتها و مشيت بره الشركة.

آسر مسك تليفون الشركة. الخط اتفتح.
آسر(بغضب): هاتلي ال اللي اسمه محسن ده.
بعد دقايق باب مكتب آسر خبط.
آسر: ادخل.
محسن: نعم يا بيه.
آسر(بغضب): ايه اللي حصل بينك و بين ليلي؟!
محسن(بخوف): محصلش حاجة يا بيه.
آسر(بغضب): هتكدب عليا يا روح امك.
محسن(بخوف): يا بيه محصلش حاجة دي بت شمال اصلا.
آسر(بغضب): روح علي مكتبك.
عند ماهر.
ماهر: شيري لما نيران توصل دخليها ليا.
شيري(بغيظ): لو عايز حاجة قولي انا.

ماهر: نيران هتكون اجدر منك في الموضوع اللي انا عايزها فيه.
شيري: طيب.
بعد فترة نيران وصلت للمكتب.
شيري: ماهر عايزك جوا...
نيران: تمام.
نيران دخلت مكتب ماهر و هي بتنهج.
ماهر: اشربي ماية.
نيران قعدت قدام ماهر علي المكتب و شربت كوباية الماية اللي كانت قدامه.
نيران(بتعب): بعتذر بس الكلية متعبة اوي.
ماهر: ده ملف امبارح انا راجعته راجعيه و متنسيش ان بكرة في صفقة مهمة.
نيران: حاضر يا فندم.

ماهر: تقدري تروحي النهاردة و تخلصي الملف في البيت.
نيران: تمام يا فندم.
ماهر: و عدي عليا بمرة و انتي راحة بكرة الشركة.
نيران(برفعة حاجب): انا! و ليه بقي؟!
ماهر(ببرود): عادي. يلا روحي.
نيران(بغيظ): تمام.
نيران خرجت بره المكتب لقت شيري بتبصلها تجاهلتها و خدت شنطتها و خرجت بره الشركة ركبت عربيتها و دخلت القصر.
نجلاء: ايه يا حبيبتي اللي رجعك بدري؟!
نيران: خدت اجازة هطلع اريح و انزل للحفلة.

نجلاء: طيب با روحي يلا اطلعي.
نيران: باي.
نيران طلعت لاوضتها و نامت.
-بعد فترة كبير...
كانت كل العائلة واقفة منتظرين دخول صقر و طيف.
آسر(ببرود): شكله مش جاي.
نجلاء: لا اكيد جاي.
الباب خبط...
عزة: مهران!
مهران: سيدة عزة ممكن آسر بيه؟!
عزة: اتفضل.
مهران دخل و قرب علي آسر علطول...
آسر(بسخرية): ايه صقر باعتك تقولي اخرج من بيتي.
مهران وطي ل مستوي آسر و حكي اللي حصل بالمختصر ل آسر في ودنه.
نجلاء: صقر فين؟!

آسر: مهران تعالي ورايا.
آسر: صقر مش جاي.
آسر و مهران خرجوا و ركبوا العربية و وراهم عربيات كتير من الحراس.
آسر: من امتي؟!
مهران: في حدود الساعة 10 الصبح.
آسر(بغضب): حسام حسام حسام.
مهران: فعلا يا بيه هو السبب.
بعد فترة وصلوا للكوبري.
آسر: لازم نشوف طريق نوصل للبر.
مهران: مش عارف حاولت كتير.
آسر بدأ يتمشي علي الكوبري و هو بيبص علي الماية تحت الكوبري.
آسر: تعالي لما نشوف.

ركبوا العربيات تاني و بدأوا يسوقوا لغاية ما آسر وقف.
آسر: تعالوا نشوف من هنا.
آسر و مهران بدأوا يمشوا ناحية مكان لغاية ما وصلوا لشجرة و خضرة و وراهم الحراس.
آسر: عايز كل الحراس تتوزع علي المكان ده و انت تعالي معايا...
كان الكل بيدور علي صقر و طيف.
عند صقر و طيف.
صقر نايم علي رجل طيف مغمض عينه و ملامحه شاحبة جدا,طيف حاطة ايديها علي خد صقر و ساندة رأسها لورا و هي بتعيط بصمت و بترتعش.

صقر(بخفوت): بب ب طط ل للي ي عع يا طط(بطلي عياط).
طيف(بعياط): انا مش بعيط.
صقر ابتسم ابتسامة ضعيفة و طيف لاحظته.
طيف(بعياط): احنا هنروح و انت هتعيش فاهم.
صقر(بخفوت): قق ول لي هه تت روح حي ي لل وو ححد دك لل اانن لل و فض للت تت كك ددة للل صص ببح همم ووو ت(قولي هتروحي لوحدك لاني لو فضلت كدة للصبح هموت).
طيف(بعياط و حدة): اخرس و نام.
صقر(بابتسامة باهتة): هه نناا مم ببس سس لل لا ببد د(هنام بس للابد).

طيف كانت متعصبة من كلام صقر...
طيف(بحدة): طب بطل تتكلم بقي و ان شاء الله نخرج من هنا...
طيف قربت من صقر باست رأسه بس لقت حرارته عالية...
طيف(بدموع): احنا لازم نروح مستشفي.
طيف(بدموع): اكتر من كدة.
صقر(بخفوت): هه ممو ووت ت(هموت).
طيف قربت من صقر و (لخيالكوا).
صقر(بخفوت): ااس ست تغغ لل لي نن يي ع للش شا نن اانن اا ضضع ييف(استغليني علشان انا ضعيف).
طيف(بدموع): انت مش ضعيف.
صقر لا رد.

طيف(بقلق): صقر صقر سامعني رد عليا صقر.
طيف(بصريخ): صقر.
عند آسر...
آسر: ده صوتها.
مهران: شكلهم علي بُعد قريب من هنا.
آسر: يلا بينا.
مهران و آسر و باقي الحراس بدأوا يدوروا اكتر و أسرع.
آسر: تعالوا نطلع الكهف ده.
مهران: تمام.
آسر طلع الكهف سمع صوت عياط طيف جري عليها بسرعة.
آسر: ايه اللي حصل؟!
طيف(بلهفة و عياط): آسر صقر مش عايز يرد عليا كنا بنتكلم فجأة مبقاش يرد عليا...
طيف(عياط): شوفه ماله ارجوك.

آسر بدأ يتفحص النبض بتاع صقر...
آسر(بزعيق): تعالوا بسرعة.
مهران و كام حارس دخلوا شالوا صقر مع آسر و طيف قامت وراهم و هي بتعيط و وراها حراس.
بعد فترة خرجوا من المكان اللي كانوا فيه و بدأوا يركبوا العربيات، حطوا صقر في الكرسي اللي ورا علي رجل طيف و مهران و آسر قدام.
آسر: اقرب مستشفي يا مهران فين؟!
مهران: علي بُعد بسيط يا آسر بيه.
مهران: متقلقيش يا هانم صقر بيه هيبقي كويس...

بعد فترة وقفوا قدام مستشفى و مهران نزل جاب نقالة و معاه دكتور و ممرضين.
حطوا صقر علي النقالة و دخلوا المستشفي جهزوا اوضة العمليات و دخلوا صقر العمليات و طيف كانت منهارة من العياط.
آسر: هيبقي كويس اهدي...

آسر كان بيتحرك في ممر المستشفي و هو حاسس بصداع,مهران كان بيبص علي اوضة العمليات بقلق,طيف كانت بتعيط بصمت و هي قاعدة علي كرسي و بعدها قامت وقفت و قربت من باب العمليات بتبص علي صقر من شباك اوضة العمليات.
كان قلب صقر وقف و بدأ يودوا للقلب صدمات كهربائية...
طيف وقعت مغمي عليها بين ايدين آسر.
آسر: نادي ممرضة بسرعة.
آسر: طيف طيف فتحي عينك.
ممرضة: لازم ننقلها اوضة المرضي.

آسر شال طيف بين ايديه و مشي ورا الممرضة دخلوا اوضة حط طيف علي السرير و الممرضة بدأت تديها حقنة مهدئة و علقت ليها محاليل...
ممرضة: الصبح هتكون فاقت...
آسر: تمام...
عند مهران.
مهران فضل مستني كتير لغاية ما الدكتور خرج.
الدكتور: الحمدلله انقذناه بعد معاناة. راحة ثم الراحة ثم الراحة دي اهم حاجة دلوقتي...
آسر: تمام يا دكتور شكرا.
آسر: خليك هنا جمبهم و زود الحراسة هروح مشوار و اجي.

آسر خرج بره المستشفي و ركب عربيته و مشي من غير حراسة.
آسر كان واقف في مكان مهجور مستني حد. بعد فترة في عربية وقفت قدام آسر و نزل منها شخص.
: ليك وحشة.
آسر(بغضب): يا حسام الكلب.
آسر راح ناحية حسام ضربه بوكس في وشه.
حسام: مكنش العشم يا صاحبي.
آسر(بغضب): انت ازاي تتجرأ و ترفع سلاحك علي صقر انت مجنون.
حسام: في ايه يا صاحبي من امتي الحنية دي؟!

آسر(بغضب): مش حنية و لا زفت بس اللي انت عملته ده غلط و نتيجة عملتك دي عواقب كبيرة.
حسام: لا اوعي تكون مشاعر الاخوة ظهرت دلوقتي؟! لا لا مصدقش يا آسر.
حسام: متنساش انه ابن غير شرعي و مع ذلك الكل بيفضله عنك السوق كله لما بيجي يتكلم بيتكلم عن صقر الجارحي مش آسر الجارحي مع انه ابن، و امه ست.
حسام: انت بتدافع عنه ليه؟! ده انت الابن الشرعي و مع ذلك بيعاملوك زي الكلاب.
آسر(بغضب): اخرس. اخرس.

آسر زق حسام بأيده و ركب عربيته و مشي.
حسام: و لسة اللي جاي كتير...

-في مكان تاني...
عند قاسم...
قاسم كان بيسوق عربيته بسرعة كبيرة و لقي قدامه عربية كبيرة حاول يفرمل بس ملقاش في فرامل فعمل حادثة كبيرة و عربيته اتشقلبت كذا مرة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة