قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

محمد و نجلاء كانوا بيتمشوا و فجأة سمعوا صوت ضرب نار...
نجلاء(بخضة): محمد!
محمد خد نجلاء في حضنه و خباها بعيد عن ضرب النار,الحراس حاوطوهم و بدأوا يضربوا هما كمان نار...
نجلاء(بخوف): ايه ده؟!
محمد: اهدي متخافيش.
نجلاء: بس.
محمد: عزت أمن المكان.
عزت(كبير الحرس): حاضر.
محمد و نجلاء دخلوا القصر تحت حماية عزت.
مهرة(بقلق): في ايه يا محمد؟!
محمد: منعرفش لسة.
عزت: متقلقش يا بيه كله تحت السيطرة.

محمد: عايز اللي عمل كدة يا عزت...
عزت: تمام يا بيه.
مهرة: حسام هيفضل ملازمنا كدة طول حياتنا. و عامل رعب لينا.
محمد: متخافيش انا واثق ان الموضوع ده هيتحل في اقرب وقت...
مهرة: بجد يا محمد؟!
محمد: ايوه متقلقيش.
مهرة حضنت محمد جامد و محمد باس رأسها و بص ل نجلاء اللي طلعت علي اوضتها...
محمد: اطلعي علي اوضتك يا مهرة...
مهرة: تمام.
محمد طلع لاوضة نجلاء و دخلها علطول من غير ما يخبط...
نجلاء: عايز حاجة؟!

محمد: هنام في مانع؟!
نجلاء(برفعة حاجب): من امتي؟!
محمد: مزاجي كدة...
نجلاء: طيب.
نجلاء دخلت الحمام غسلت وشها و غيرت هدومها.
نجلاء لبست عباية بيتي ل بعد الركبة ب ¾ كم باللون الكحلي و سيبت شعرها علي ضهرها,لبست شراب باللون الابيض.
نجلاء خرجت من الحمام لقت محمد نايم علي السرير,نجلاء خدت مخدة و راحت ناحية الكنبة.
محمد(برفعة حاجب): انتي راحة فين؟!
نجلاء: راحة انام علي الكنبة.

محمد(برفعة حاجب): و السرير ده ايه؟!
نجلاء: مش بمزاجك يا محمد لولا اني باقية علي العِشرة كنت اتطلقت منك يا محمد.
نجلاء نامت علي الكنبة و بدأت تتغطي بالبطانية الخفيفة.
محمد بص ل نجلاء بعصبية و قام مسكها من دراعها وقفها قدامه.
محمد(بعصبية): من هنا و رايح طول ما انا هنا في اوضتك تنامي جمبي فاهمة.

نجلاء: و انت من امتي بتيجي اوضتي ما انت بقالك 23 سنة و انت كارهني بسبب حاجة مليش دخل فيها هما اللي لعبوا في دماغك.
نجلاء بصت ل محمد و قامت نامت علي سريرها و محمد طفي النور و نام جمبها كان بيفكر و بعدها قرب من نجلاء و حضنها من ضهرها...

-في مكان تاني...
عند الشباب...
معتصم: ايه اللي اخرك؟!
صقر: و انت مالك؟!
معتصم: احم ايه ده في ايه؟!
آسر: كان ميعادنا من الساعة 6 و انت جاي لينا الساعة 11: 30.
صقر: الله في ايه هو حد فيكوا هنا متجوز انا متجوز يبقي براحتي الله.
مهران: خلاص مش وقته المهم دلوقتي الزفت حسام.
معتصم: خلاص بقي نبدأ شغلنا.
صقر: تمام، دلوقتي حسام بيدور علي ايه ممكن يضعف كل شخص.

صقر: يعني مثلا انا طيف آسر و انا نيران، محمد بيه ماما و مدام مهرة.
صقر: هو بيدور علي اللي ممكن ينهي عائلة الجارحي.
مهران: هو ازاي خرج من المصحة؟!
صقر: خرجوه لان عقليته تسمح انه يتعامل مع البشر و انه عقل و خف يعني.
مهران: طب و المفروض نعمل ايه فيه؟!
صقر: لازم نحط خطة.
آسر: المفروض يحصل ايه برضو؟!
معتصم: عندك خطة و لا لسة هنفكر.
صقر: انا و آسر حوالينا ناس تبع حسام.
آسر: ممكن يبقي مين؟!

صقر: مش عارف. انا سارة دي تبع حسام.
صقر: لكن معرفش مين تاني.
صقر: و ممكن انت مش حواليك حد ممكن تبع محمد الجارحي.
صقر: المهم دلوقتي اننا لازم نبعد الستات نسبيا عن الخناق و اللي بيحصل ده.
آسر: قصدك ايه برضو؟!
صقر: محدش يعرف حسام ده بيفكر في ايه فاحنا لازم نتعامل مع حد في الشرطة.
آسر: الرائد يوسف.
صقر: اللي بيأخد رشوة. مش عايزين الموضوع يبقي كدة. لازم من ناحيتنا يبقي نضيف.
آسر: اومال مين؟!

صقر: هدور علي الشخص اللي هيعرف يساعدنا.
معتصم: طيب، هنعمل ايه برضو؟!
مهران: انت قاعد معانا ليه ما تغور بقي؟!
معتصم: ما تحترم نفسك.
آسر: ما تهدوا بقي.
صقر: جايب ولاد اختي معايا.
مهران: ما هو حمار مش بيفهم.
معتصم: تقدر تقولي انت فهمت ايه؟!
مهران: اااا.
معتصم: ايه يا اللي بتفهم ما تتكلم؟!
آسر: ده انتوا عيال...
مهران: اتكلم يا صقر.

صقر: لازم نراقب حسام متنسوش ان حسام بيفهم في البرمجة و الهكر فممكن يعمل اي حاجة تتخيلوها.
آسر: اعتقد اننا مراقبينه مش حراسنا وراه.
صقر: مش كفاية مش كفاية الحراس.
صقر: دلوقتي لازم يبقي كل واحد فينا معاه جهاز تتبع علشان لو حد اختفي نقدر نوصله بسهولة.
مهران: تمام.
تليفون آسر رن، الخط اتفتح...
آسر: الو.
مهرة: آسر انت فين محتاجاك يا آسر؟!
آسر(بقلق): في ايه حصل ايه؟!
مهرة: حصل ضرب نار من شوية، آسر تعالي يا آسر.

آسر: طب و باابا فين؟!
مهرة: الموضوع اتحل بس انا خايفة و مش مرتاحة...
آسر: طيب جاي يا امي، اقفلي.
معصتم: ايه؟!
آسر: حصل ضرب نار علي القصر.
صقر: اكيد مش من حسام.
آسر: و ايه اللي خلاك متأكد؟!
صقر: حسام مش بيلعب الا مع اللي بيخافوا الاول.
صقر: اما امك دي بتدلع.
مهران: صقر.
صقر: انا قايم.
صقر خد حاجته و مشي...
آسر(بغضب): شايف مين اللي بيغلط؟!
معتصم: خلاص اهدوا في ايه معلش...
آسر: انا همشي.

آسر خد حاجته و مشي هو كمان...
معتصم: لا مستحيل اطيق اني اقعد معاك لحظة واحدة...
مهران: و لا انا يععععععع.
مهران و معتصم كل واحد خد حاجته و مشيوا...

-في مكان تاني...
في مستشفي ما...
وعد(بزهق): با اخي ابعد عني بقي كل شوية ناططلي.
قاسم: ما هو انتي اللي ناطة كل شوية في تفكيري.
وعد(بزهق): متبقاش تفكر ابقي خد منوم.
قاسم: يا ستي حد طايل يلاقي حد يحبه؟!
وعد: يا ربي. قاسم اطلع من نافوخي انا و ربي ما فاضيالك.
قاسم: يا بنتي بس خطوبة علي الضيق كدة نفهم بعض.
وعد: انسي.
قاسم: يا ستي هو حد لاقي عريس...
قاسم: بتتبتري ليه بس؟!

وعد كانت بتمر علي الحالات و ماشية في ممر المستشفي و قاسم وراها...
وعد وقفت و ربعت ايديها و بصت ل قاسم...
وعد: قاسم من الاخر جواز مفيش جواز انا مش بتجوز و لو هتجوز هتجوز شخص علي مزاجي مش شخص زنان زيك كدة.
وعد: انت من ساعة ما خرجت مش وراك غيري، في ايه يا ابني؟!
وعد: بص انا مش هنفعك صدقني.
قاسم: يا ستي انتي مالك؟! انا عايزك انتي.
وعد(بصوت واطي): يا ربي علي الحمار اللي مش بيفهم، استغفر الله العظيم.

وعد: قاسم حبيبي بقولك.
قاسم: قولتي حبيبي ظهر الحق...
وعد(بصدمة): لا ده انت ايه في ايه يا ابني!
قاسم: ايه بقي؟!
قاسم: طب اديني فرصة...
وعد: يا ابني انت جيت لبيتي فوق المية مرة و ورايا علطول في المستشفي مفيش شغل.
قاسم: انتي كل شغلي يا روحي.
وعد: حبتني امتي يا مجنون انتي؟!
قاسم: كفاية عينيكي بس.
وعد: يا ربي يا ابني مش بتثبت بالكلام ده.
قاسم: اممم طب اعملك ايه.
قاسم: عندي فكرة حلوة.
وعد: قول.

قاسم: تقابليني مرة واحدة بس بعيدا عن البيت و بعيدا عن المستشفي.
قاسم: ايه رأيك؟!
وعد: طيب علشان اخلص من زنك...
قاسم: ايه رأيك في بكرة؟!
وعد: بعد بكرة بكرة عليا شغل كتير...
وعد: حل عني بقي ابوس ايدك.
وعد سابت قاسم و مشي.
قاسم(بحب): ازاي بس اسيبك و انا لقيتك الحياة.

-في مكان تاني...
عند نيران و ماهر.
نيران كانت في اوضتها لقت الباب بيخبط راحت فتحت الباب.
نيران: لحظة يا ماهر.
ماهر لا رد.
نيران: مستر ماهر حضرتك معايا؟!
ماهر: عايزة ايه يا بت انتي؟!
نيران(برفعة حاجب): انا عملت ايه دلوقتي؟!
ماهر: معملتيش يلا خلصي اللي وراكي علشان منتأخرش علي الاجتماع.
نيران: حاضر.

نيران كانت لابسة فستان باللون الكحلي بكب قصير لغاية قبل الركبة و عليه طبقة من الشيفون شفافة مبينة رجليها و لبست صندل بكعب باللون الكحلي و حطت روچ نبيتي غامق و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها و حطت اكسسورات بسيطة و شيك.
نيران خرجت من اوضتها لقت ماهر واقف مستنيها.
نيران: انا جاهزة.
ماهر: جبتي الملفات؟!
نيران: اه اهي.
ماهر: طب يلا.
ماهر و نيران خرجوا من الفندق و ركبوا العربية و وصلوا للشركة.
ماهر: يلا.

ماهر و نيران نزلوا من العربية و دخلوا الشركة كل الانظار اتوجهت ناحيتهم...
بنت(بالالمانية): مستر ماهر الشركاء في انتظار حضرتك.
ماهر(بالالمانية): تمام، نيران يلا.
نيران: مستنية تأخد رقم تليفونها يلا خده يلا مستني ايه.
ماهر(برفعة حاجب): ممكن بينا علي الشغل.
نيران مشيت قدام ماهر و ركبت الاسانسير و ماهر ركب هو كمان و كان بيبص عليها.
نيران: تحب تأخد صورة؟!
ماهر: آه منكوا يا بنات حواء.

ماهر و نيران دخلوا اوضة الاجتماعات و قعدوا جمب بعض.
و بدأوا يتكلموا في الشغل و نيران كانت بتتكلم ببرود مع ماهر...
نيران(بالالمانية): كدة وصلنا لحل و مفيش داعي اننا نخسر صفقة شركة ال S. h.
شخص1(بالالماني): فعلا عندك حق...
ماهر(بالالماني): اتمني مسمعش ان في مشاكل في الشركة دي، انا مش فاضي كل شوية اسافر لالمانيا يعني.
بنت(باالالماني): نورتنا يا ماهر بيه.
نيران(بالالماني): خلي النور ليكي.

نيران(بالالماني): يلا لاني تعبانة.
نيران قامت و ماهر وراها و خرجوا ركبوا الاسانسير و خرجوا من الشركة ركبوا العربية.
ماهر(بالالماني): اطلع علي.
نيران(بالالماني): اطلع علي الفندق.
نيران: و انت لو عايز تروح مكان ابقي روح بعد ما اروح الفندق.
السواق وقف قدام الفندق نيران نزلت و ماهر وراها كانت ماشية في الممر اللي بين الاوض.
ماهر مسك دراعها و سندها علي الحيطة...
ماهر: انتي مكبرة الموضوع...

نيران: و هو ايه حصل اصلا؟!
ماهر: انتي بتغيري عليا و شكلك كدة داخلة علي حب.
ماهر حط ايده جمب رأس نيران و قرب منها.
ماهر: و انا يعتبر معجب بيكي...
ماهر: معنديش مانع ارتبط بيكي بس.
ماهر: في السر.
نيران بصت ل ماهر بصدمة. ماهر فتح عينيه علي اخره لما نيران ضربته قلم علي وشه بغضب.
نيران(بغضب): و انا مش رخيصة.
نيران سابت ماهر و دخلت لاوضتها و قفلت الباب بغضب,ماهر خرج بره الفندق كله بغضب.

-في مكان تاني...
عند طيف...
طيف كانت نايمة بعمق كانت بتتقلب حست بحد جمبها طيف فتحت عينيها بسرعة و رجعت لورا...
صقر: هششش اهدي انا صقر اهدي.
طيف(بنوم): متخضنيش كدة تاني.
طيف لفت و ودت ضهرها ل صقر و صقر حضنها من ضهرها و باس كتفها.
طيف بدأت تفوق من نومها و تفتح عينيها و بعدها افتكرت اللي حصل زقت صقر جامد بعيد عنها لدرجة ان صقر اتصدم من ردة فعلها...

طيف قعدت علي السرير في حالة صدمة و حطت وشها بين ايديها و بدأت تعيط...
صقر(بقلق): طيف مالك؟!
طيف(بعياط): ابعد عني خالص.
صقر قرب من طيف و قعد جمبها حط ايده علي رأسها.
صقر: مالك يا طيف في ايه خلاكي تعيطي كدة؟!
طيف(بعياط): طبعا دلوقتي بعد ما عملت اللي انت عايزه هترميني في الشارع و هتطلقني و هتروح للطاهرة بتاعتك.
طيف(بعياط): هترميني رمية الكلاب و مش بعيد تطلع عليا سُمعة وحشة...

صقر اتصدم من تفكير طيف و بعد عنها شوية.
طيف(بعياط): مكاني دلوقتي بقي الزبالة. و.
صقر شد طيف من دراعها بعصبية ناحيته.
صقر: مكانك هنا هنا يا طيف.
صقر مسك كف ايد طيف و حطها علي مكان قلبه.
صقر: و اللي حصل مش حرام انتي مراتي و انتي بتحبيني و متقدريش تنكري ده.
صقر: و تفكيرك المريض ده عالجيه افكارك السيئة دي عالجيها...
صقر: انا لو كنت عايز اعمل فيكي حاجة كنت عملتها من بدري حتى من غير جواز.

صقر: اتمني تكوني فهمتي.
صقر رمي طيف علي السرير و قام دخل البلكونة و بدأ يدخن سجاير...
طيف كانت بتفكر كتير و بعدها قامت ببطء دخلت الحمام و بدأت تأخد دوش و خرجت تغير هدومها...
طيف لبست شورت قطن اسود قصير قبل الركبة و فوقه تي شيرت باللون الرصاصي ¾ كم و لغاية الخصر و سابت شعرها علي ضهرها و لبست شراب باللون الابيض.
طيف خرجت من اوضة الملابس و قربت من البلكونة ببطء كانت مترددة اوي وقفت جمب صقر.

صقر بص ليها بطرف عينيه و بعدها بدأ يدخن في سيجارته.
طيف: احم احم.
صقر لا رد.
طيف: احم احم احم.
طيف كانت بتقاوم ريحة السجاير بس مقدرتش قعدت تكح صقر رمي السجاير بغضب و قرب منها.
صقر(بعصبية): عايزة ايه؟!
طيف(بدموع): ا.
صقر(بعصبية): بتعيطي ليه دلوقتي؟!
صقر(بعصبية): نفسي مرة واحدة اشوفك مبتعيطيش فيها...
صقر(بعصبية): دلوقتي انا اللي غلطان؟!
طيف(بتلقائية): افتكرتك هتطلقني بعد ما خدت اللي انت عايزه مني.

صقر بص ل طيف و بعدها ضرب دماغه في الحيطة...
صقر(بحدة): انتي جايبة اللطافة دي منين؟!
طيف اتكسفت و كانت هتمشي بس صقر مسك ايديها و شدها لحضنه.
صقر: انا مش عايز جسمك يا طيف انا عايز قلبك عقلك روحك حبك، عايزك انتي يا طيف كلك علي بعضك كدة.
صقر: عايزك تبقي معايا في حياتي.
طيف: مش هتسبني ابدا؟!
صقر: مش هسيبك ابدا ابدا.
طيف باست صقر علي خده و بعدها بصت قدامها.
صقر(بهمس): مبروك يا مدام صقر الجارحي.

طيف(بخجل): بس بقي.
فهد(بصريخ): لااااااا.
طيف(بخضة): فهد.
طيف و صقر جريوا ناحية اوضة فهد.
طيف جريت علي فهد اللي كان مش قادر يأخد نفسه و بيعرق خدته في حضنها و باست رأسه.
صقر: انت كويس؟!
فهد كان بيرتعش و بيمسك في طيف اكتر و طيف بتضمه ليها اكتر و باست رأسه.
طيف: اهدي يا حبيبي اهدي مجرد كابوس اهدي.
طيف: انا معاك اهو يا حبيبي متقلقش.
طيف: اهدي اهدي.
صقر فضل واقف بيبص علي فهد و طيف.
فهد(بتعب): خليكي معايا.

طيف: اكيد يا حبيبي حاضر.
فهد غمض عيونه و نام في حضن طيف...
صقر: في ايه؟!
طيف: فهد من ساعة موت باباه و مامته و هو بيجيله كوابيس...
صقر: اه طب تعالي يلا اوضتنا...
طيف: قولتله هنام جمبك مش هقدر اسيبه.
صقر: و انا مش هقدر اسيبك تعالي معايا يلا.
طيف: مجتش من يوم يا صقر.
صقر: ده اول يوم يا شيخة في ايه؟!
طيف: اوف يا صقر سيبني جمبه النهاردة بليز.
طيف نامت جمب فهد و حضنته و بعتت بوسه في الهواء ل صقر.

صقر راح نام جمبهم و حضن فهد هو كمان.
صقر: مش مسامح مش مسامح.
طيف: قلبك كبير بقي.
صقر شد ايد طيف و باسها و حضنها...
طيف: طب استأذني طب.
صقر: انتي بتقولي ايه؟! انتي كلك علي بعضك ملكي انا.
صقر(بغمزة): و لو كنت ناسية افكرك.
طيف: ده انت رخم.
طيف غمضت عينيها و بدأت تنام صقر فضل يبص عليها لغاية ما دخل في النوم هو كمان...

-في مكان تاني...
عند حسام و مؤمن.
مؤمن: اسمع الكلام بقي اسمع الكلام.
حسام: انت قولت حاجة اصلا يا حاج.
مؤمن: متعصبنيش يا حسام.
حسام: انت علطول متعصب.
مؤمن: اوف، انت عايز تدخل السجن.
حسام: جربت المصحة اروح بقي السجن اجربه و كمان السجن للرجالة.
مؤمن: انت مش هتهدي الا لما تموت يعني.
حسام: معلش بقي ابنك غاوي تعب.
مؤمن: ربنا يبتليك بمصيبة يا شيخ.
حسام: هو في مصيبة اكبر منك.

مؤمن كان متعصب جدا و ساب حسام و خرج بره اوضته.
حسام: خدوا كل احتياطتكم راجع متخافوش.
حسام(بسخرية): قد ايه طلعت غبي يا صقر.
حسام: خلي بالك علي مراتك الفترة دي بقي مش انت بعدتها عن اللعبة و انا هدخلها تاني عادي.
حسام: انا المتحكم في اللعبة و ادخل اللي انا عايزه.
حسام راح ناحية صندوق ازاز و مسك ثعبان من جواه و قربه منه.
حسام: احنا هنروح نزور طيف الادهم قريب خلاص عرفنا مكانها يا قمر انت.

حسام: يلا روح اجهز علشان نقابلها...
مفيش تشويق خالص اهو????.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة