قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

في الصباح الباكر...
فهد صحي من نومه لقي صقر و طيف حاضنينه باس طيف و صقر و قام من جمبهم ببطء.
فهد دخل الحمام غسل وشه و خرج غير هدومه.
فهد نزل علي المطبخ يعمل ليه اي أكل بسيط علي ما طيف تصحي.
عند طيف و صقر...
صقر فاق من نومه ملقاش فهد فقرب من طيف و حضنها,طيف فتحت عينيها لقت صقر قدامها.
طيف: يا ابني بطل تخضني يا ابني.
صقر: انا عملت حاجة.
طيف: اوف مش متعودة اصحي علي راجل غريب كدة...

صقر: فين الراجل الغريب ده يا بت انا جوزك...
طيف: هتفضل تقول الكلمة دي كتير.
صقر: الصبر يا رب من عندك، انتي غبية يا بت؟!
طيف: مسمحلكش بقي. انا مش غبية.
طيف قامت وقفت علي السرير و حطت ايديها علي خصرها.
طيف: انا قمر و عسل و كيوت و جميلة و ذكية جدا علشان تعرف و.
صقر شد طيف لحضنه و باس رقبتها.
صقر: و احلي بنت في الدنيا دي كلها.
تليفون صقر رن.
صقر: مين الرخم ده!؟
طيف: هقوم اشوف فهد.

صقر مسك التليفون و فتح الخط و شد طيف لحضنه...
صقر: الو...
نجلاء: صباح الخير يا حبيبي.
صقر: صباح النور.
نجلاء: طيف اخبارها ايه؟!
صقر: بخير.
نجلاء: احم بقولك.
صقر: ايه؟!
نجلاء: كنت عايزة اجي اقعد معاك يومين.
صقر: مفيش اي مشكلة. هعدي عليكي بليل بعد الشغل.
نجلاء: طب طيف مش.
صقر: طيف بتنط زي العبيطة جمبي اهي من الفرحة.
طيف: انا عبيطة؟!
نجلاء: انتي ست البنات كلهم يا حبيبتي.
طيف: شكرا يا نوجة.
نجلاء: طيب هقفل انا.

صقر: باي.
طيف: بقي انا عبيطة؟!
طيف: هوريك بقي العبيطة هتعمل فيك ايه.
طيف نطت علي صقر و عضت كتفه جامد.
صقر: يا بنت المجانين.
صقر: انتي قد اللي عملتيه ده؟!
طيف: ها اه.
طيف طلعت تجري و صقر وراها ملحقتش تنزل ل تحت لان صقر شالها علي كتفه.
طيف: صقر نزلني علشان خاطري.
صقر: لا.
طيف: طب طب.
صقر دخل اوضته و قفل الباب وراه...

-في مكان تاني...
عند رفيف و رامي.
رفيف: اتفضلوا.
معتز: تسلم ايد اللي عملت الشاي.
رفيف(ببرود): طنط عبير اللي عملته.
رفيف مشيت و دخلت المطبخ ل عبير...
صابر: و انت مش بتروح شغل يا معتز؟!
معتز: ما انت عارف اللي فيها يا عمو...
صابر: اه لسة بتأخد مصروف من ابوك.
معتز: معلش بقي انا مبحبش الشغل.
صابر: مصيرك تحبه او الظروف هي اللي هتخيلك تحبه غصب عنك.
معتز: ربنا يبعد الظروف عني.

صابر(بسخرية): و هي الظروف علي مزاجك مثلا...
في المطبخ...
رفيف: ده معندهوش دم خالص يا طنط.
عبير: و هو حد قالك انه عنده دم. ده شخص عايز ضرب الجذم.
عبير: اوف بجد شخص مستفز.
رفيف: شخص مستفز بس.
رامي(بنوم): في ايه؟!
عبير: مفيش يا حبيبي، انت لسة نايم ليه كدة؟!
رفيف: حاولت اصحيه كتير بس مرضيش.
رامي: واخد اجازة اصحي بدري ليه بقي؟!
رفيف: و انت واخد اجازة ليه؟!
رامي: علشان الحيوان اللي بره ميبصش ليكي.

رفيف(بضحك): حمش اوي.
عبير: متخافش ابوك يسد.
رامي: اكيد طبعا.
رفيف: يلا و انت عامل زي الفرخة كدة، خش خد دوش كدة و فوق.
رامي: اوف طيب.
رامي رجع اوضته دخل الحمام خد دوش و خرج غير هدومه و خرج قعد مع صابر و معتز.
رامي: منور يا معتز.
معتز: بنورك يا اخويا.
رامي: رفيف اعمليلي شاي.
رفيف: حاضر.
صابر: واخد اجازة؟!
رامي: ايوه.
معتز: و هما بيسبوك تاخد اجازة؟!
رامي: انا حر.
معتز: طيب براحتك، طب ما تشغلوا التلفزيون.

رامي بص ل صابر اللي بصله بملل.
رامي: البيت بيتك قوم جيب الريموت انت.
رامي(بهمس): هيغور امتي؟!
صابر(بهمس): لسة بقنع ابوه.
معتز: بيشتغل ازاي ده؟!
رفيف و هي ماشية خبطت في معتز فوقع الشاي.
رفيف: اسفة اسفة.
معتز(بعصبية): انتي غبية؟!
رامي(بحدة): في ايه يا معتز ما تحترم نفسك؟!
معتز: شايف بهدلت البنطلون.
صابر: خلاص معلش، خد مراتك يا رامي و ادخلوا اوضتكم.
رامي مسك ايد رفيف و دخلوا اوضتهم.
رفيف: آسفة و الله.

رامي: انتي بتعتذري على ايه غصب عنك فيها ايه يعني.
رفيف: انت مش زعلان؟!
رامي: لا طبعا...
رفيف: طيب.

-في مكان تاني...
عند نيران و ماهر...
نيران لمت هدومها في شنطتها و خرجت بره اوضتها و نزلت تحت كان ماهر داخل الفندق.
ماهر راح ناحيتها بغضب و مسك دراعها بغضب.
ماهر: انتي راحة فين؟!
نيران(بحدة): انت ملكش دخل بيا.
نيران(بحدة): وسع ايدك دي.
ماهر(بغضب): مفيش مشي من هنا يا نيران، بمزاجك او غصب عنك.
نيران(بحدة): و انت مين علشان تتحكم فيا؟!
ماهر: جوزك.
نيران(بحدة): و ده من ايه ده ان شاء الله؟!

ماهر: هبقي جوزك و هكلم محمد بيه و هتتجوزيني يا نيران بمزاجك او غصب عنك...
ماهر: و انا بقي هعرفك يا نيران.
نيران(بحدة): انت مفكر نفسك مين يا عم انت؟! فوق انت مجرد واحد شغال في شركة بابا يعني انت فلوسك دي من خير ابويا انا.
نيران(بحدة): فوق يا حبيبي فوق. متكونش طمعان في الفلوس اللي عندي.
ماهر ضرب نيران علي خدها قلم بغضب.
ماهر(بغضب): لا يا روح امك لولايا و لولا شغلي مكنش في شغل اصلا.

ماهر بص حواليه لقي الكل بيبص ليهم شد نيران من دراعها و مسك الشنطة و ركب الاسانسير و قفله.
نيران(بغضب): انت رايح فين؟! انا مش راجعة و همشي دلوقتي.
ماهر(ببرود): و انتي هنا تحت امري انا.
نيران(بغضب): بكرهك...
ماهر(ببرود): و انا بموت فيكي.
نيران ضربت ماهر بغضب علي ضهره و قعدت تضربه,ماهر لف ليها و مسك ايديها رفعها ل فوق.
ماهر(بغضب): مسمعش حسك فاهمة.
نيران(بعصبية): انت متحكم كدة ليه؟!

ماهر(بعصبية): متعليش صوتك و انا موجود.
ماهر وصل قدام اوضة نيران فتح بابها و زق نيران جوا الاوضة و دخل هو كمان...
ماهر: مش عايز اسمع حسك هنروح بكرة.
ماهر: و ربي يا نيران لو خرجتي بره اوضتك مش هتتخيلي ممكن يحصلك ايه...
ماهر: جتك القرف في شكلك.
ماهر خرج بره اوضة نيران و دخل اوضته اترمي علي السرير بتعب و فرد ايديه علي السرير.
عند نيران.
نيران انهارت في العياط اول ما ماهر سابها و مشي...

نيران(بعياط): غبي كنت بحبك.
نيران فضلت تعيط لغاية ما نامت مكانها في الارض.

-في مكان تاني...
عند قاسم و وعد...
قاسم: احم انتي علطول كدة؟!
وعد: كدة ازاي؟!
قاسم: يعني ده لقاء رومانسي و حلو المفروض فستان مش قميص و بنطلون مش بقابل انا واحد صاحبي.
وعد: اهو ده انا و ان كان عاجبك؟!
قاسم: لا عاجبني اتفضلي اقعدي.
وعد: ميرسي.
قاسم: ما احنا رقيقين اهو.
وعد: افندم!؟
قاسم: خلاص اسف ليه محسساني اني قاعد في قسم شرطة.
وعد: قدامك ساعة و نص غير كدة همشي.
قاسم: طيب، تحبي تأكلي ايه؟!

وعد: مش عايزة أكل اطلب عصير فراولة.
وعد: بتحبها طبعا و لا ايه؟!
قاسم: بحبها اكيد في حد مبيحبش الفراولة. تمام هطلب.
قاسم طلب عصير فراولة ليه هو و وعد...
وعد: ها بقي عايز ايه خلصنا؟!
قاسم: بصي يا ستي مش هقول اني وصلت لدرجة الادمان و العشق بس هقدر اقول اني حبيتك...
قاسم: حبيت كفاحك و حبيت انه رغم انك عايشة لوحدك بس قدرتي تحققي حلمك و حبيت اوي اصرارك علي الشغل و حبيت اتقانك في الشغل.

قاسم: حبيت كلامك و طريقتك و عيونك عليكي حتة دين نظرة تخلي الواحد هيغمي عليه.
وعد ابتسمت غصب عنها و قاسم ضحك.
قاسم: يخرب بيت جمال ضحكتك.
قاسم: اشربي اشربي.
قاسم: بصي يا ستي انا الولد الوحيد في ليلي و دي اختي انا اللي مربيها و بابا و ماما و انتي اتعرفتي عليهم و ماما حبتك اوي.
قاسم: ماما مش من الناس الhigh اللي بيتشرطوا علي العروسة لا ماما حبتك و قالتلك كدة في وشك علطول.

قاسم: انا مهندس و عندي شقة هنعيش فيها انا و انتي و نبني بيتنا علي اصول و قواعد.
قاسم: لما نتجوز هحاول بقدر امكاني اني اسعدك و اخليكي مبسوطة.
قاسم(و هو بيكح): انتي شخصية حلوة و قوية...
قاسم: بصي متعتبرنيش بحبك اعتبريني واحد طالب ايدك و هتلاقيه فرصة و تتجوزي لانك طبعا مش هتفضلي طول عمرك مش متجوزة.
قاسم(بوجع): آه.
وعد(بقلق): مالك في ايه؟! بتهرش كدة ليه؟!
وعد(بقلق و صدمة): عندك حساسية من الفراولة؟!

قاسم(بوجع): آآه...
وعد(بقلق): طب قوم معايا.
وعد سندت قاسم و اول ما مشيوا قاسم وقع في الارض بين ايدين وعد.
وعد(بقلق): قاسم قاسم فتح عينك.
وعد(بقلق): قاسم.
وعد(بصوت عالي): اطلبوا الاسعاف بسرعة...
بعد فترة جت عربية الاسعاف و نقلوا قاسم لاقرب مستشفي.
وعد كانت خايفة علي قاسم,دخلوا قاسم اوضة المرضي و فحصوه و عملوا ليه غسيل معدة و نقلوه اوضة عادية.
الدكتور: متقلقيش يا مدام هيبقي بخير.
وعد: شكرا.

الدكتور: هيفوق بكرة.
وعد: شكرا يا دكتور.

-في مكان تاني...
في القصر.
محمد(بعصبية): و انتي تمشي ليه من البيت؟!
نجلاء: هروح اقعد عند ابني يومين.
مهرة: في ايه يا محمد اهدي؟!
مهرة: عادي عايزة تقعد مع ابنها.
نجلاء: و فيها ايه لما اروح بيت ابني؟!
محمد(بعصبية): ليه هو مش ده بيتك؟!
نجلاء: و هناك بيت ابني هشوف ابني و مراته.
محمد(بعصبية): بس...
صقر(ببرود): اعتقد انك ملكش الحق انك ترفض ام من انها تروح بيت ابنها و تشوف مراته.

محمد(بعصبية): شرفت و متجبش انت مراتك ليه؟!
صقر(ببرود): مراتي مش هتدخل القصر ده تاني بعد الاهانة اللي حصلت ليها.
مهرة(بغيظ): و هو مش انت خدت حقك و حقها و كسرت دراع الحراس.
صقر(ببرود): مش قولتلك احمدي ربك اني مكسرتش دراعك.
نجلاء(بشهقة): محمد!
محمد(بغضب): لما تتكلم مراتي تكلمها بأدب و احترام...
محمد ضرب صقر بغضب علي وشه,آسر اتعدل في قعدته و قرب منهم.
آسر: خلاص اهدوا في ايه؟!
صقر(بغضب): و انت مفكر نفسك اب؟!

تليفون صقر رن بس صقر كنسل.
آسر: صقر اهدي مش كدة.
نجلاء: اهدي في ايه يا صقر؟!
نجلاء: بعد اذنك يا محمد هروح مع ابني يومين و مش هتأخر.
نجلاء: يلا يا صقر يلا.
نجلاء شدت معاها صقر لغاية ما خرجوا بره القصر.
نجلاء: كدة ينفع يا صقر؟!
صقر: انا مش فايق يلا نروح.
نجلاء و صقر ركبوا العربية و صقر ساق العربية ناحية البيت...
في القصر.
محمد(بعصبية): و انتوا واقفين ليه ما تغوروا في داهية.
مهرة: تعالي يا آسر.

آسر: هدئ نفسك يا بابا.
محمد طلع لاوضته و قفل الباب و قعد علي السرير.
محمد(بتعب): مش قادر مش قادر.
تحت...
مهرة: هو ماله الكل احواله متغيرة كدة ليه؟! حتى انت.
آسر: طلعيني من دماغك يا مهرة.
مهرة: حبيت؟!
آسر: لا و لو حبيت يبقي حب تملك بس.
آسر طلع علي اوضته و قفل الباب و بدأ يلعب رياضة.
مهرة بصت حواليها و بصت علي القصر كله و بعدها قعدت علي الكنبة لوحدها...

-في مكان تاني...
عند طيف.
طيف كانت في اوضتها في الحمام و خرجت تغير هدومها...
طيف لبست بنطلون اسود و فوقه سويت شيرت بكم باللون الرمادي و لبست شراب باللون الابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياچ خفيف.
طيف خرجت من اوضتها و راحت لاوضة فهد.
طيف: تصبح علي خير يا حياتي.
فهد: و انتي من اهله يا حبيبتي. عايزة حاجة؟!
طيف: لا سلامتك.
فهد(بغمزة): بس ايه الشياكة دي؟! من امتي؟!

فهد(بغمزة): هو ده اللي مش هرجع معاك مش هرجع الله يرحم.
طيف(بخجل): بس يا فهد الله.
طيف(بخجل): و كمان احم يعني نام بقي الله، ده انت رخم اوي.
فهد: انا برضو؟! طيب يا ستي تشكري...
فهد: تصبحي علي خير.
طيف: و انت من اهله يا حبيبي.
طيف طلعت تليفونها و هي نازلة علي السلالم و اتصلت ب صقر بس طيف وقفت لما شافت خيال حد ,طيف لفت وراها بسرعة ملقتش حد.
طيف بدأت تتصل علي صقر و رجعت تاني علي السلالم و بدأت تمشي.

حسام: طيف.
طيف كانت هتصرخ بس حسام حط ايده علي بوقها.
حسام: هششش اهدي اهدي في ايه انا حسام مش فكراني.
طيف كانت مصدومة و بتحاول متعيطش,حسام شدها لاوضتها هي و صقر.
حسام: من يومه صقر و هو عنده ذوق.
حسام: بطلي حركة بقي ده انت غبية اوي يعني هو مش انا ممكن اخلص عليكي دلوقتي.
حسام: هشيل ايدي بس لو صرختي او عملتي حاجة البسي الاسود علي الواد الغلبان الللي جوا ده.
حسام شال ايده من علي بوق طيف و رماها علي السرير...

طيف: انت عايز ايه؟!
حسام: مفيش جايبلك هدية بسيطة كدة.
طيف: امشي من هنا...
حسام: ليه؟!
طيف: صقر لو.
حسام(بضحك): صقر الغبي اللي انا عارف كل تحركاته اه كملي كملي...
طيف: ده علشان انت عيل زبالة ممشي وراه حد.
حسام: و حياتك ابدا يا طيف...
طيف: مش عايزة اعرف المهم غور في داهية بقي.
حسام: ليه كدة يا طيف ده انا بحبك.
طيف: انت زبالة يا حسام زبالة.
حسام قرب من طيف و مال عليها.
حسام: ده انا برئ يا طيف.

حسام: بس ده مش عيبي انكم بتشوفوني قاسي.
حسام: اه نسيت اوريكي هديتي.
حسام بعد عن طيف و طيف كانت هتجري علي تحت.
حسام: عندك لابن خالك يوحشك.
طيف وقفت و سندت علي الباب و كانت خايفة,حسام مسك الثعبان و قرب من طيف.
حسام: مش هتسلمي ده جاي مخصوص علشان يشوفك.
طيف(بخوف): مين ده ابعد عني.
طيف(بخوف): ابعد يا مجنون يا مجنون.
حسام قرب الثعبان من وش طيف بس طيف كانت بترجع ل ورا و هي بتعيط...

طيف(بعياط): و النبي ابعد حرام عليك اللي بتعمله ده.
طيف(بعياط): ابعد عننا بقي.
حسام: انا جيت جمبكم يا طيف ده انا بلعب معاكم هي اللعبة وحشة و لا ايه؟!
حسام: مش انا قولتلك لعبتنا حلوة فيها جري و دم، ده احنا حتى لسة مشوفناش دم و لا حد جري ده احنا يعتبر لسة ملعبناش يا طيف...
طيف(بصرت عالي): ده انت مريض يا مريض، ابعد عني يا مريض.
حسام: طب ليه كدة هتزعليني و تزعليه منك ليه؟!

حسام: عموما كان لقاء حلو. و انا شايف خوفك و مستمتع كدة.
حسام: و كمان حد يخاف من الاشكال الظريفة دي.
حسام: يلا باي باي.
حسام بعد عن طيف اللي كانت في اخر الحيطة و بتعيط و اعصابها سايبة.
حسام راح للبلكونة و نط منها,طيف قعدت مكان ما هي واقفة و كانت بتعيط و بس...
تحت.
صقر وصل هو و نجلاء.
صقر: خشي يا امي.
نجلاء: دي ال?يلا اللي انت قولت عليها زمان؟!
صقر: ايوه.
نجلاء: فين القمر بتاعتنا؟!
صقر: طيف يا طيف.

صقر: تعالي.
صقر: طيف يا طيف.
صقر طلع الدور التاني هو و نجلاء,صقر راح ناحية اوضته خبط الباب و دخل.
طيف(بخوف): مين مين؟!
طيف حطت ايديها علي عينيها و هي بتعيط في الارض.
صقر اتصدم من منظرها و جري عليها فورا.
صقر: طيف.
طيف(بصريخ): ابعد. ابعد عني...
طيف(بعياط): حرام عليك سيبني في حالي بقي.
صقر حاول يلمس طيف بس طيف قعدت تقاومه و تضربه,صقر سيطر عليها و علي جسمها...
صقر: هشششششش اهدي انا صقر صقر يا طيف فوقي.

صقر: انا صقر اهدي يا طيف اهدي.
طيف فاقت من صدمتها و بصت ل صقر ثواني و اغمي عليها...
صقر(بقلق): طيف يا طيف حبيبتي.
صقر قعد و حط رأس طيف علي رجله.
نجلاء: اهدي يا ابني.
صقر(بقلق): طيف فتحي عينك ردي عليا. يا طيف.
صقر قعد يملس علي وش طيف و بدأ يضربها علي خدها براحة.
طيف فتحت عينيها بتعب اول ما لقت صقر حضنته و قعدت تعيط.
صقر شال طيف بين ايديه و قام حطها علي السرير و حاول يبعد عنها بس هي مسكت فيه و قعدت تعيط.

صقر: طيب خلاص اهدي انا جمبك.
صقر: احم امي معلش روحي اي اوضة لغاية بكرة الصبح اشوف مالها بس، و بكرة نتكلم.
نجلاء: طيب يا حبيبي ربنا يعينكوا، ان شاء الله هتبقي كويسة.
نجلاء خرجت بره اوضة صقر و طيف و اختارت اوضة تانية و دخلتها و بدأت تنام فيها...
عند طيف و صقر.
صقر بدأ يملس علي شعر طيف و يبوس رأسها و يتكلم معاه بهدوء...
صقر: حبيبة قلبي خلاص بقي متعيطيش كتير كدة حرام.
صقر: متوجعليش قلبي يا طيف.

صقر شال شعر طيف من علي وشها و بص عليها لقاها نايمة و وشها احمر بسبب العياط,صقر باس رأسها و ضمها لحضنه اكتر و غصب عنه نام جمبها...

-في مكان تاني...
عند رفيف و رامي.
رامي(بغضب): امشي...
رامي(بغضب): يلااااا.
عبير(بدموع): اهدي يا ابني.
رامي(بغضب): انتي جاية معانا ليه انتي اطلعي بره بره حياتنا، انتي بنت شوارع.
رامي(بغضب): يلا غوري في داهية تأخدك.
رفيف كانت بتعيط بصمت,بصت ل رامي و عبير و سابتهم و جريت بره المستشفي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة