قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والثلاثون

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والثلاثون

صقر رجع اوضته هو و طيف تاني و كان بيكلم آسر.
آسر(بعياط): بين الحياة و الموت يا صقر انا خايف...
صقر وقع علي الارض علي ركبته و قفل مع آسر.
صقر صرخ بقوة و هو بيعيط هو كمان.
عند طيف.
طيف اتخنقت جدا قامت غيرت هدومها و نزلت تتمشي لفترة كبيرة كانت بتفكر و بعدها رجعت ال?يلا.
طيف طلعت اوضتها لقت صقر قاعد في الارض بيعيط,طيف جريت عليه و حطت ايديها علي كتفه.
طيف(بقلق): صقر انت كويس؟!
صقر لف و شد طيف لحضنه جامد.

طيف(بوجع): آه. يا صقر في ايه؟!
صقر حضن خصر طيف جامد و حط رأسه علي كتفها.
طيف بدأت تمسح دموعه اللي علي خده.
طيف: طب اهدي طيب.
صقر(بخفوت): انتي روحتي فين؟!
طيف(بضيق): كنت مخنوقة فروحت اتمشي.
صقر(بخفوت): مقولتيش ليا ليه؟!
طيف(بضيق): ملهوش داعي.
طيف: انت كنت بتعيط ليه؟!
صقر لا رد.
صقر بِعد عن طيف و قام من علي الارض,طيف سندت علي السرير و قعدت عليه.
طيف: خير؟!
صقر: متخرجيش من هنا بعد كدة من غير اذني.
صقر: فاهمة؟!

طيف(بسخرية): انت مصدق نفسك؟!
طيف: بجد انت معندكش دم.
صقر: ده مش مهم المهم.
طيف: و احلم انا مش هسقط ابني او بنتي. و لو انت مش قابل الطفل ده فممكن نتطلق بكل بساطة و كل واحد يروح لحاله.
صقر لف ل طيف بصلها.
صقر: و انتي هتقدري تصرفي علي نفسك او عليه اصلا.
طيف(بخذلان): فعلا عندك حق. شكرا يا صقر بيه.
طيف سابت صقر و خرجت بره اوضتهم و نزلت ل تحت,صقر جري وراها و شدها من دراعها.
صقر(بحدة): راحة فين؟!

طيف: راحة انام في اوضة الخدامين.
صقر(بحدة): عندك اوضة تانية.
طيف: بس كلامك فوق مكنش كدة. كان كلامك معناه اني واحدة ضعيفة و مش هقدر اصرف علي ابني و لا علي نفسي. عندك حق فعلا كل واحد لازم يعرف مقامه كنت عايشة علي حسابك و بفلوسك...
طيف(عيونها مدمعة): بكرهك.
طيف شدت دراعها من ايدين صقر و دخلت اوضة الخدامين و قفلت الباب و قعدت علي الارض انهارت في العياط...
صقر قعد علي السلالم حط وشه بين ايديه.

تليفون صقر رن صقر كنسل و خرج بره ال?يلا.
صقر ركب عربيته و راح ناحية المستشفي,آسر اول ما شافه جري عليه حضنه.
آسر(بدموع): مقولتش ليه؟!
صقر: مقولتش ايه؟!
آسر(بدموع): ان انا الابن الغير شرعي.
صقر بص بصدمة لآسر و متكلمش.
Flash back.
آسر كان رايح يزور مهرة...
الدكتور: مبروك يا آسر بيه مهرة هانم فاقت.
آسر(بفرحة): بجد؟!
الدكتور: ايوه.
آسر: ممكن اخش ازورها؟!
الدكتور: أكيد اتفضل.
آسر: شكرا.

آسر دخل لاوضة مامته بسرعة و جري عليها.
آسر(بفرحة و دموع): امي. وحشتيني عاملة ايه طمنيني عليكي.
مهرة(بخفوت): بخير. انت اخبارك ايه؟! و اخبار نيران؟!
آسر: كويسين انتي اخبارك ايه؟!
مهوة(بخفوت): كويسة.
مهرة: آسر.
آسر: نعم.
مهرة: لازم تعرف حاجة مهمة.
آسر: بعدين دلوقتي قومي بس انتي بالسلامة.
مهرة: مفيش وقت الواحد مش ضامن عمره، لو كنت اعرف ان اخرتها كدة كان زماني اتغيرت من زمان يا آسر.

مهرة: لو لفيت العالم كله مش هتلاقي حد يحبك انت و اختك اكتر من صقر اخوك.
مهرة(بدموع): آسر سامحني يا حبيبي الطمع عماني زمان و خلاني اغلط غلطة كبيرة اوي.
آسر(بقلق): في ايه يا أمي مالك؟!
مهرة(بدموع): صقر مش الابن الغير شرعي يا آسر.
آسر(بصدمة): قصدك؟!
مهرة(بدموع): آسفة يا آسر آسفة و الله كنت غبية و مش فاهمة حاجة زمان، كان الطمع و التملك مسيطر عليا ساعتها.

مهرة(بدموع): رغم اللي عملته الا ان نجلاء مرضتيش تفضحني انا و ابوك و وافقت تجوزني لمحمد، استحملت كتير علشان سعادة محمد هي اللي حبت محمد بجد اما انا لا.
مهرة(بدموع): انا ندمانة اوي يا آسر.
آسر(بصدمة): طب ليه ليه؟! حرام ليه كدة ليه وهمتيني بكدة ليه بس؟!
مهرة(بدموع): صقر بيحبك يا آسر انت و نيران و بيخاف عليكم انا اللي كنت بمنعه يقرب منكم. انا اللي عملت كدة.

مهرة(بدموع): انا السبب اني اخليكم تبعدوا عن بعض. بس كنت غبية اوي اوي يا آسر سامحني.
مهرة(بدموع): انا اللي فرقت بين محمد و نجلاء و فرقت بينك و بين صقر انا كنت خرابة يا آسر.
مهرة(بدموع): غصب عني بسبب عصمت هانم و امي هما اللي خلوني كدة علموني ان كل حاجة صفقة و اني ابص لمصلحة نفسي الاول...

مهرة(بدموع): رغم ان صقر عارف الحقيقة الكاملة و انه انت الابن الغير شرعي رغم ذلك فضل ساكت و كان بيستحمل اهانتي و اهانتك ليه.
مهرة(بدموع): نجلاء عرفت تربي. آسر ممكن تسامحني و تخليهم يسامحوني.
آسر(بدموع): حرام عليكي انتي متعرفيش عملتي ايه. انتي خلتيني اروح اشارك اللي عايز يأذي صقر علشان أذيه معاه، حرام عليكي ليه كدة.

آسر: انتي ليه شريرة كدة ليه سيئة كدة. رغم ده كله هو وقف معايا من ساعة ما دخلت الغيبوبة و مسابنيش لحظة...
مهرة(بعياط): سامحني ارجوك يا آسر.
آسر: لو هما سامحوكي انا مقدرش اسامحك برضو.
آسر(بدموع): بكرهك بكرهك.
آسر خرج بره اوضة مهرة و كان هيخرج من المستشفي.
ممرضة: آسر بيه مهرة هانم نبضها وقف.
آسر جري علي اوضة مهرة تاني و شاف الدكاترة و هما بيعملوا صدمات كهربائية للقلب وقع في الارض و هو بيعيط.
Back...

آسر(بعياط): ليه مجتش و قولت ليا؟!
صقر(بهدوء): لانه انت في كل الحالات انت اخويا و الدم اللي في جسمك ده هو نفسه اللي في جسمي. احنا واحد يا آسر.
آسر(بعياط): انا اللي كنت بأذيك دايما.
صقر(بهدوء): انت الصغير و هتفضل صغير و مهما حصل الكبير دايما بيغطي علي الصغير و مين قالك اني مكنتش عارف اللي بتعمله.

صقر(بدموع): انت اخويا يا آسر عمري ما سبتك لحظة واحدة حتى يوم ما اتخرجت كنت موجود لما كنت بتسافر كنت بكون عارف كل تحركاتك. انا و انت واحد انت مسئول مني يا آسر انت اخويا مقدرتش اسيبك و مقدرش اسيبك لحظة. و لو كنت بزعلك ف ده حب مني و الله ما اكتر من كدة.
آسر حضن صقر جامد و قعد يعيط و صقر حضنه و باس رأسه...
الدكتور: صقر بيه.
صقر: ايه؟!
الدكتور: مدام مهرة تعيشوا انتوا...
صقر: البقاء لله، تقدر تروح.

صقر: لازم تجمد يا آسر علشان خاطر نيران...
صقر: ده قضاء ربنا عمرها. و اللي عمل كدة اوعدك هيأخد حقه.
آسر لا رد.
صقر(بقلق): آسر آسر.
صقر لقي آسر مغمي عليه صقر قلق عليه.
صقر: عايز دكتور بسرعة.
ممرضة: لحظة.
جابوا نقالة و نقلوا عليها آسر و نقلوه اوضة مرضي و بدأوا يكشفوا عليه.
الدكتور: محتاج راحة تامة.
صقر: تمام. هيفوق امتي؟!
الدكتور: في حدود ساعتين.
صقر: شكرا.
الدكتور: طيب.

صقر: عايزك تحضرلي تصريح الدفنة بتاعت مدام مهرة.
الدكتور: تمام. عن اذنك.
صقر: اتفضل.
صقر طلع تليفونه و اتصل بمحمد. الخط اتفتح.
محمد: الو.
صقر: البقاء لله.
محمد: ماتت؟!
صقر: ايوه.
محمد: و آسر؟!
صقر: اغمي عليه.
محمد: ممكن تبقي جمبه؟!
صقر: شوف هتدفنها امتي.
محمد: تمام.
عند محمد.
نجلاء: في ايه؟!
محمد: مهرة ماتت.
نجلاء قعدت بصدمة علي الكرسي جمب محمد.
نجلاء: و نيران؟! و آسر؟! هيعملوا ايه؟!
نجلاء(بخضة): نيران!

نيران كانت ماشية و سمعتهم وقعت في الارض و هي بتعيط...
نجلاء قامت بسرعة و حضنتها و محمد راح ناحيتها.
نجلاء: اهدي يا حبيبتي اهدي. ده قضاء ربنا.
نجلاء: الروح متغلاش علي اللي خلقها.
نجلاء: متعمليش في نفسك كدة.
محمد: اهدي يا نيران. اهدي علشان خاطري.
محمد اتصل ب ليلي علشان تيجي و بالفعل جت.
ليلي جريت علي نيران حضنتها و نيران قعدت تعيط و تصرخ.
ليلي: اهدي علشان خاطري اهدي يا حبيبتي.

ليلي: معلش يا حبيبتي قدر مكتوب. افتكار ربنا رحمة.
نجلاء قامت لما لقت فهد واقف علي السلالم بيعيط بصمت راحت ناحيته حضنته.
نجلاء: اهدي يا حبيبي. بتعيط ليه بس؟!
فهد(بعياط): افتكرت موت ماما و بابا.
نجلاء باست رأس فهد و خدته في حضنها,نجلاء اتصلت ب طيف.
بعد فترة الخط اتفتح.
طيف(بتعب): الو يا طنط.
نجلاء: صقر معاكي يا طيف؟!
طيف(بتعب): لا يا طنط. خرج.
طيف(بتعب): في حاجة؟!
نجلاء: مهرة ماتت.

طيف(بتعب): أه البقاء لله يا طنط.
طيف(بتعب): هشوف كدة و اجي حاضر في اقرب وقت.
نجلاء: انتي مالك ماله صوت؟!
طيف(بتعب): مفيش حاجة تعب بسيط كدة.
نجلاء: طب خليكي النهاردة و تعالي بكرة.
طيف لا رد.
نجلاء: طيف يا طيف.
نجلاء(بقلق): يا بنتي متقلقنيش عليكي.
نجلاء(بقلق): طيف.
نجلاء اتصلت بصقر علطول، الخط اتفتح.
صقر: الو يا امي.
نجلاء: صقر كنت بكلم طيف و فجأة الصوت اتقطع.
صقر(بقلق): امتي؟!

نجلاء: الكلام ده حالا قفلت و كلمتك انت.
صقر: طيب طيب يا امي.
صقر خرج جري من المستشفي و ركب عربيته و رجع البيت بسرعة.
صقر دخل بسرعة البيت و طلع علي اوضته ملقاش طيف نزل جري علي اوضة الخدامين فتح الباب دخل الحمام...
صقر(بخضة): طيف.
طيف كانت مرمية علي الارض مغمي عليها,صقر جري علي طيف رفع رأسها من علي الارض و بدأ يضرب خدها بخفة.
صقر: طيف سمعاني ردي عليا طيف يا طيف.

صقر شال طيف بين ايديه و طلع علي اوضتهم حط طيف علي السرير و مسك ازازة برفيوم و رش علي ايده و بدأ يشمم طيف.
طيف فتحت نص عينيها ببطء و حركت رأسها يمين و شمال و بعدها غمضت عينيها تاني.
صقر ضرب طيف علي خدها و شممها برفيوم تاني.
طيف فتحت عينيها ببطء و كانت اعصابها سايبة.
صقر حط رأس طيف تحت ايديه و قربها منه.
صقر: طيف فوقي يلا فوقي.
صقر: طيف اتكلمي قومي يلا.
طيف(بصوت واطي): انا كويسة.
صقر: ايه اللي حصلك؟!

طيف(بصوت واطي): كنت بكلم طنط و بعدها حسيت بدوخة و حسيت عايزة ارجع جريت علي الحمام رجعت و بعدها محستش بنفسي الا و انا بقع علي الارض و بس.
صقر: طيب معلش. الف سلامة.
صقر وطي علي رأس طيف باسها طيف غمضت عينيها بتعب.
صقر: قومي الاول اغيرلك هدومك.
طيف(بخفوت): المفروض اروح ل نيران و طنط.
صقر: لا.
صقر قام جاب هدوم ل طيف و بدأ يلبسها هدومها.
صقر: ارتاحي هنا.
صقر: بكرة تبقي تروحي.
طيف(بتعب): لا هقوم.

صقر: متتعبنيش يا طيف خليكي هنا بكرة الصبح بدري هعدي عليكي و اخدك لهناك. خلاص.
صقر باس رأس طيف و غطاها كويس.
صقر: تصبحي علي خير.
طيف(بدموع): و انت من اهله...
صقر باس عيون طيف و سابها و مشي بره البيت,طيف قعدت تعيط بصمت بعد ما هو مشي.
تليفون طيف رن، الخط اتفتح.
رفيف: طيف طيف طيف.
طيف: حبيبتي.
رفيف: مال صوتك؟!
طيف: مفيش.
رفيف: هتخبي عني؟!
طيف: مفيش و الله.
رفيف: انتي و صقر تمام؟!
طيف: ايوه.
رفيف: اومال في ايه؟!

طيف: والدة آسر ماتت.
رفيف: اه علشان كدة، خلاص معلش قدر.
طيف: ايوه بس اكيد الاحوال مش تمام.
رفيف: اكيد ربنا يصبرهم.
طيف: يا رب.
طيف: ها قوليلي كنتي عايزة تقولي ايه؟!
رفيف: انا و رامي هنتجوز اخر الشهر ده.
طيف: يا احلي خبر. مبروك يا روحي انتي و هو تستاهلوا بعض بجد.
طيف: بيعاملك ازاي دلوقتي؟!
رفيف(بخجل): لا مش سايبني حتى اقوله محتاجة حاجة و بيجبلي اي حاجة بطلبها.

طيف(بابتسامة): انتوا الاتنين تستاهلوا بعض. ربنا يخليكوا لبعض.
رفيف: و انتي و صقر ايه اخباركوا؟!
طيف: بخير هو بس منشغل بسبب وفاة مامت اخوه.
رفيف: ربنا يصبرهم.
طيف: يا رب. انتي حماتك و حماكي عاملين ايه؟!
رفيف: رامي زعلان لان عمو لسة متكلمش ربنا يأخده معتز الكلب ده.
طيف: معلش. بس ليه الاذية كدة.
طيف: منه لله هو و اللي كان السبب.
طيف: و بما ان الدكتور قال انه لفترة مؤقتة ان شاء الله هيرجع يتكلم تاني.

رفيف: يا رب يا طيف.
طيف: طيب يا حبيبتي انتي اخبارك ايه عاملة ايه؟! مبسوطة؟!
رفيف: مبسوطة اوي و مبسوطة ان الفرح اخر الشهر ده...
طيف: ربنا يبسطك كمان و كمان يا رب.
رفيف: يا رب يا طيف يا رب.
طيف: حبيبتي.
رفيف: مفيش حاجة جاية في السكة و لا ايه؟!
طيف حطت ايديها علي بطنها و افتكرت كلام صقر.
طيف: لا لسة يا رفيف معرفش.
رفيف: هو ايه اللي متعرفيش ممكن تبقي حامل فعلا.

رفيف(بتمثيل): ايه ده ايه ده انتي سلمتيله نفسك يا حيوانه اه جبتيلنا العار هات البندجية يا ولد(هاتي البندقية يا ولدي).
طيف ضحكت علي اسلوب رفيف و قعدت تضحك.
طيف: انتي مسخرة.
رفيف: انا عسل علشان تعرفي بس اني سر سعادتك.
طيف: ربنا يخليكي ليا يا روحي.
رفيف: قلبي. بقولك بقولك اقفلي هكلم رامي و ارجع اكلمك تاني.
طيف: لا متكلمنيش عايزة انام و انتي رغاية اصلا.
رفيف: مقبولة منك يا اسطا، سلام.

طيف قفلت مع رفيف و نامت علي السرير بتعب.
عند رفيف.
رفيف: الو يا حبيبي.
رامي: قردتي بتعمل ايه؟!
رفيف: قردة في عينك.
رامي: مش عاجبك قردة ليه بس حتى كائن لطيف. ده انا بظلمها لما بوصفك بيها.
رفيف(بغيظ): طب ما تروح تتجوز قردة احسن بقي، تصدق انك انسان رخم.
رامي: في ايه يا رفيف بهزر ده انتي تزهقي.
رفيف(بدموع): انا بزهقك.
رامي: يا بت انتي الواحد ميعرفش يهزر معاكي.
رفيف: انت اللي هزارك تقيل.
رامي: طب بحبك.

رفيف(بخجل): و انا كمان.
رامي: يا خدودك الحمراء.
رفيف: بس بقي.
رامي: طب بقولك يا حبيبتي هقفل دلوقتي علشان الشغل.
رفيف: هترجع النهاردة؟!
رامي: لا بكرة الصبح.
رفيف: طيب خلي بالك من نفسك.
رامي: طيب يا حبيبتي باي.
رفيف: باي.
عبير: بتكلمي مين؟!
رفيف(بخضة): يا ماما.
عبير(بضحك): اتخضيتي؟!
رفيف: شوية. حضرتك اخبارك ايه؟!
عبير: ما انا عايشة معاكي يا بت في نفس البيت.
رفيف: هو ايه موضوع بت بت انتي و ابنك.

عبير: تعالي يا لمضة نتكلم مع بعض في البلكونة.
رفيف: عمو نام؟!
عبير: هو انا كنت هعبرك لو هو مكنش نايم.
رفيف: يا سلام علي حبي و حبك.
عبير: طبعا عِشرة 25 سنة.
رفيف: ربنا يخليكوا لبعض.
عبير: يا رب.

-في الصباح الباكر...
عند طيف...
طيف صحيت بدري من نومها قامت من علي السرير دخلت الحمام خدت دوش و خرجت بدأت تغير هدومها.
طيف لبست فستان اسود طويل بكم و سادة و فوقه بالطو باللون الاسود ب ¾ كم اكمامه واسعة,لبست بوط اسود بكعب. سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف جدا.
طيف نزلت من اوضتها دخلت المطبخ.
طيف: هو الواحد المفروض يكون معندوش نفس يأكل بس لا انا جعانة.

طيف بدأت تجهز ليها فطار خفيف و بدأت تأكل جرس الباب رن.
طيف(باستغراب): مين؟!
طيف راحت ناحية الباب و فتحت الباب ببطء.
طيف(بدهشة): منال!
منال(بخوف): طيف خبيني خبيني.
منال دخلت بسرعة البيت و قفلت الباب وراها.
طيف(بخضة): في ايه يا منال؟! انتي ازاي جيتي و عرفتي البيت ده ازاي!؟ انتي جاية ليه اصلا؟!
منال: عايزين يقتلوني يا طيف عايزين يقتلوني.
طيف: هما مين؟
منال: ممكن كوباية ماية يا طيف و هحكيلك.

طيف دخلت المطبخ و جابت كوباية ماية ودتها ل منال.
طيف: اقعدي يا منال.
طيف قعدت حطت رجل علي رجل و منال قاعدة قدامها.
طيف: ممكن افهم ايه اللي بيحصل؟!
منال: فريد و امي عايزين يقتلوني.
طيف: اشمعنا؟!
منال: علشان بحب واحد و كنت عايزة اهرب معاه.
طيف: ما طبعا لازم يعملوا كدة هو اي حد بيحب حد يهرب معاه. اكيد ممكن مش مسئول فريد مش عايزه مش مناسبك.
منال: لا يا طيف محترم جدا و بيحبني و بيخاف عليا و مهندس...

طيف: طب انتي ازاي عرفتي بيتي و ليه جيتي ليا انا؟! انا مش قادرة افهم.
منال: اللي يسأل ميتوهش و انتي بسم الله ما شاء الله جوزك اسمه الكل يعرفه.
طيف: و ليه اختارتيني انا تحتمي فيها؟!
منال: لانك كنتي في كل الاوقات اخت يا طيف بس انا كنت غبية آسفة جدا يا طيف. ممكن تسامحيني!؟
طيف كانت هتتكلم بس سمعت الباب بيتفتح بصت هي و منال لقوا صقر دخل.
صقر قرب من طيف و منال باستغراب.
صقر: مين؟!

طيف: منال بنت عمة فهد و تعتبر قريبتي يعني.
صقر: اهلا و سهلا، في حاجة؟!
طيف: لا.
صقر: عن اذنك لحظة يا آنسة منال تعالي يا طيف.
طيف و صقر طلعوا اوضتهم,صقر بدأ يقلع جاكت البدلة و القميص و هو بيكلم طيف.
صقر(ببرود): دي اخت الزفت اللي اسمه فريد؟!
طيف: ايوه.
صقر(ببرود): خير الهانم جت ليه؟!
طيف: محتجاني في حاجة و شكلها هتبات كام يوم.
صقر(ببرود): و جت ازاي!؟ و عرفت البيت ازاي؟!
طيف: سألت علي اسمك و بيتك و جت.

صقر: و المفروض اصدق الهري اللي هي قالته. هي ولي و انا معرفش.
طيف: قولت هتقعد كام يوم...
صقر: طلعيلي بدلة علشان العزا.
صقر ساب طيف و دخل الحمام يأخد دوش و طيف طلعت ليه بدلة حطتها علي السرير و نزلت ل تحت.
طيف: بصي يا منال البيت بيتك اصل انا و صقر لازم نروح مشوار مهم دلوقتي.
منال: امشي طيب و ارجع في وقت تاني.
طيف: تمشي تروحي فين لا مش هتروحي في حتة.
طيف: في اكل في المطبخ هناك اهو المطبخ.

طيف: و هوريكي اوضتك فوق.
صقر: انا شايف انك تنزلي النهاردة في فندق علي حسابي.
صقر: تعالي.
طيف(بضيق): صقر.
صقر: خير؟!
صقر: تعالي يا آنسة منال.
صقر راح مسك شنطة طيف و شد ايد طيف وراه و وراهم منال.
طيف(بهمس و حدة): علفكرة دي اسمها رخامة.
صقر: متشكر انا رخم.
منال: اتمني مكونش عاملة ازعاج.
طيف: لا خالص هو بس النهاردة هتقعدي في الفندق لاننا هنرجع متأخر و انا مش عايز اسيبك لوحدك تبقي قلة ذوق.

صقر: ما هي برضو في الفندق هتبقي لوحدها.
طيف عضت لسانها بغيظ بسبب صقر.
طيف: لا نركب يلا.
بعد فترة وصلوا الفندق صقر نزل مع منال و حجز ليها اوضة و سلم عليها و مشي.
طيف: مكنش ليه داعي مش هتسرق.
صقر: مش واثق فيها.
طيف: تصدق ممكن تكون برضو علشان كدة عايزني اسقط.
صقر بص ل طيف باستفهام مش فاهم كلامها.
طيف: اقصد انك مش مصدق انه ابنك.
صقر وقف العربية بسرعة عملت صوت بسبب احتكاكها في الارض.

صقر غمض عيونه و حاول يمتص غضبه.
صقر(ببرود): عندك حق ممكن.
صقر ساق العربية تاني ناحية القصر,طيف اتصدمت من رده.

-في مكان تاني...
عند وعد و قاسم.
قاسم: انتي هتفضلي طول ما هنتقابل حاطة رأسك في الارض.
وعد: الله مش متعودة.
قاسم: مش متعودة علي ايه؟! بقالنا شهرين مع بعض يا وعد.
قاسم: و هو مش ده كان طلبك نقعد فترة مع بعض.
وعد: ايوه و انت وافقت.
قاسم: كنت ارفض يعني.
وعد: براحتك.
قاسم: بت انتي مستفزة ليه؟!
وعد: لاني كدة.
قاسم: عايزة ضرب الجذم.
وعد: متشكرين.
قاسم: طب ايه؟!
وعد: ايه؟!
قاسم: ايوه افتحي موضوع.

وعد: وصلني المستشفي.
قاسم: لو جبتي سيرة المستشفي تاني هقلع الجذمة و اضربك بيها.
وعد: يا رخم.
تليفون قاسم رن، الخط اتفتح.
قاسم: الو يا ليلي.
ليلي: قاسم انا ممكن ابات النهاردة عند نيران.
قاسم: اشمعنا؟!
ليلي: علشان طنط مهرة ماتت.
قاسم: امتي ده حصل؟!
ليلي: امبارح بليل.
قاسم: هتدفنوا امتي؟!
ليلي: النهاردة.
قاسم: طيب انا جاب.
ليلي: ماشي، احنا هندفن في.
قاسم: طيب جاي ليكوا...
وعد: في ايه؟!
قاسم: حد عندي توفي.

وعد: البقاء لله طب اجي معاك؟!
قاسم: لا هوصلك المستشفي و هروح انا، تعالي يلا.
وعد: طيب.
قاسم و وعد ركبوا عربية قاسم و قاسم وقف قدام مستشفي وعد.
قاسم: يلا يا حبيبتي...
وعد: باي ابقي كلمني.
وعد دخلت المستشفي و قاسم راح ناحية الدفنة.
كان الكل هناك موجود واقفين.
صقر و آسر و ماهر كانوا بينزلوا مهرة المقابر,نيران بين ليلي و طيف.
نجلاء كانت واقفة جمب محمد و كان في ناس تانية كتير.
قاسم وصل و دخل راح ناحية نيران.

قاسم: البقاء لله يا نيران. انا عارف انه صعب عليكي بس لازم نستحمل و نكمل معلش يا حبيبتي.
نيران(بعياط): هتوحشني اوي.
قاسم: معلش.
دفنوا مهرة و عامل المقابر بدأ يكمل عمله.
الشيخ: ادعوا ليها.
الشيخ بدأ يقول كام دعوة ل مهرة و الكل بيردد آمين...
كانوا واقفين قدام المقابر و الناس عمالة تسلم عليهم و تمشي,في الاخر متبقاش غير العائلة بس.
آسر(بتعب): يلا يا نيران.
ليلي: البقاء لله يا آسر.
آسر: و نعمة بالله.

نيران(بعياط): و النبي سيبوني هنا.
نجلاء: حبيبتي معلش اهدي بس. مش هينفع اللي بتعمليه ده.
طيف نزلت ل مستوي نيران و حاوطت وشها بين ايديها...
طيف: انا عارفة ان الموضوع صعب هيبقي صعب في البداية هتعاني منه بس خليكي عارفة انه في الاول او في الاخر عياطك مش هيرجعها ده واقع لازم نتقبله...
نيران حضنت طيف و قعدت تعيط و طيف قعدت تملس علي شعرها...
صقر: يلا نمشي من هنا.
ليلي: يلا يا نيران.

صقر: معتصم مهران أمنوا الطريق يلا.
مهران: تمام.
نيران قامت وقفت صقر سند طيف و وقفها...
خرجوا من المقابر لقوا في وشهم حسام و ماسك بوكيه ورد.
حسام: ولاد العم وحشتوني اوي. مكنتش متخيل ان ده يحصل.
آسر(بغضب): حسام.
آسر كان رايح ناحية حسام يضربه ماهر و صقر مسكوه.
حسام: ليه كدة بس ده انا كنت جاي اهنيك اقصد اعزيك في مامتك.
حسام: بس الصراحة مامتك كانت شريرة تستاهل الموتة اللي ماتتها.

صقر(بعصبية): مهران خدوا ابن المن هنا.
حسام: ليه كدة يا صقر في ايه يا راجل هتتكبر علشان مراتك حلوة و قمر كدة.
صقر(بغضب): يا ابن ال.
ماهر و معتصم مسكوا صقر علشان مينفعلش.
حسام(بغمزة): و لا طنط نوجة القمر اللي وقعت رجالة بشنبات.
محمد(بعصبية): ده انت ابوك معرفش يربيك ده انت ناقص تربية بقي.
مهران: اهدي يا محمد بيه هو احنا نهدئ مين و لا مين.
حسام شاور ل نيران بمعني هاي بابتسامة خبيثة.

حسام: مالك يا نيرو خايفة ليه ما تيجي في حضني اق.
ماهر ضرب حسام بوكس في وشه بغضب آسر و صقر ضربوا معاه.
قاسم و مهران و معتصم كانوا بيبعدوهم عنه.
مهران: اهدي يا صقر في ايه ما تهدي كدة، ده كلب و لا يسوي.
معتصم: اهدوا.
حسام قام وقف بكل برود و مسح دم اللي علي انفه و بوقه...
طيف نزلت قربت من صقر و مسكت دراعه.
طيف(بحدة): ده انت مريض نفسي صحيح مكانك المصحة روح اتعالج يا مريض.
طيف: يلا يا صقر نمشي و لا كأنه موجود.

حسام هجم علي طيف و بدأ يخنقها و ضربها في جسمها صقر زق حسام بغضب من طيف و ضربه بوكس في وشه.
صقر جري علي طيف اللي آسر و ماهر سندوها و خدها في حضنه.
صقر: انتي كويسة؟!
طيف(بتعب): ايوه بس عايزة اروح.
صقر: معتصم جيب فهد العربية.
صقر وطي و شال طيف بين ايديه و راح ناحية عربيته ركبها فيها و فهد ركب ورا و صقر لف ركب العربية و بدأ يسوق.
قاسم: يلا يا ليلي يلا يا نيران اوصلك.

ماهر: لا معلش نيران جاية معانا، يلا يا نيران.
ماهر مسك ايد نيران و راح ركب عربية آسر و بدأ هو يسوق...
ليلي: يلا يا قاسم. عن اذنك يا طنط عن اذنك يا عمو.
ليلي و قاسم ركبوا عربية قاسم و مشيوا.
محمد تف علي حسام و خد نجلاء و مشيوا هما كمان.
معتصم: و ربي لو فكرت تأذي حد تاني لتشوف حاجة عمرك ما شوفتها.
حسام(بسخرية): ما بقاش غير العيال اللي يتكلموا.
حسام ودي بوكيه الورد ل مهران.
حسام: خديه يا بيضة مني ليكي.

حسام ركب عربيته و مشي.
معتصم: اينعم احنا مش موقف مضحك بس الصراحة لايق عليك دور البنت اوي.
مهران: يا ابن ال.
مهران: تعالي هنا...
مهران رمي بوكيه الورد علي معتصم و جري وراه.
مهران: و ربي استني بس عليا اصبر.
معتصم: يلا.
مهران: مش طايقك.
معتصم: بقولك ايه يا بيبي اجيبلك في شقتنا ايه يا تري اوضة نوم و اوضة اطفال كفاية و لا عايزة اوضة زيادة.
مهران: تصدق ياض انك تستاهل ضرب الجذم.

مهران جري ورا معتصم و معتصم ركب عربيته.
معتصم: باي باي يا قطة...
مهران ضحك علي معتصم و ركب عربيته و مشي هو و معتصم.

-بعد مرور شهر...
خلال الشهر ده طيف مشافتش صقر الا مرة واحدة,فهد و منال عايشين معاها.
ليلي واقفة مع آسر في الشركة نزل بعد وفاة مامته بيومين.
نيران نزلت الجامعة علشان تحضر الامتحانات,محمد خلي ماهر يكون معاها علطول و يوصلها للجامعة.
رفيف اجلت الفرح اسبوع علشان طيف تعرف تحضر.
محمد بيحاول يقرب من نجلاء.
مؤمن و حسام مختفين في الشهر ده...
صقر عايش في القصر و مش بيرجع ال?يلا خالص.

قاسم و وعد قرروا يعملوا خطوبة.
اهم الاحداث اللي حصلت في الشهر.
ماهر: عملتي ايه في الامتحان؟!
نيران(بنبرة حزينة): الحمدللة.
ماهر قرب من نيران و مسك دقنها رفع وشها.
ماهر: نيران علشان خاطري بلاش نظراتك الحزينة دي و كلامك الحزين. علشان خاطري.
ماهر: نيران اضحكي اللي حصل حصل و متقدريش تغيريه.
ماهر: لازم تركزي في مذاكرتك علشان تتخرجي و ترجعي الشركة. الشركة محتجاكي و ناس كتير محتاجاكي.

نيران(بحزن و دموع): انا تعبانة اوي يا ماهر تعبانة.
ماهر: نيران بصي هقولك حاجة بصي يا نيران.
نيران رفعت عينيها ل ماهر و بصتله.
ماهر: بصي معرفش ازاي او ليه او يعني هعمل ايه او ازاي ده حصل او بصي.
ماهر: انا مرتبك محدش يعرف اللي هقوله و عمري ما قولت اللي هقوله.
ماهر: بصي انا.
ماهر: انا كنت عارف اني مش هقدر اتكلم. ف خدي.
نيران مسكت الورقة من ماهر و فتحتها و بدأت تقرأ بصوت مسموع...

مضمون الورقة انا بحبك يا نيران.
ماهر كان بيقطم في ضوافره و متوتر,نيران غصب عنها ضحكت علي شكله المتوتر.
نيران: هو انت العروسة؟!
ماهر(بضيق): تصدقي انتي حلال فيكي الضرب. و مش بتضحكي بقالك شهر جاية دلوقتي تضحكي عليا.
نيران قربت من ماهر و حطت ايديها علي كتفه.
نيران(بهمس): و انا كمان.
ماهر مبصش في عيون نيران و حضنها جامد.
نيران: مبروك يا عروسة.
ماهر(بغيظ): انتي رخمة.
نيران(بحزن): انا!

ماهر: انتي احلي بنت شافتها عينيا.
ماهر(باحراج): مش يلا نروح.
نيران: يلا.

-في مكان تاني...
عند آسر.
آسر: ليلي هاتي ملف صفقة امبارح.
ليلي: حاضر هو بس عند الحسابات اول ما يخلصوه هيبعتوه...
آسر: طيب.
آسر: عايز.
ليلي: القهوة بتاعتك طلبتها.
آسر: تمام.
الباب خبط.
آسر: ادخل...
صقر: مساء الخير.
آسر: مساء النور.
ليلي: عن اذنكم انا.
ليلي خرجت بره المكتب,صقر راح قعد قدام آسر.
صقر: ايه اخبار الشغل؟!
آسر: تمام.
آسر: ايه اخبار طيف؟!
صقر: كويسة...
آسر: و هو انت كلمتها و لا روحت ليها بقالك شهر...

صقر: آسر طلعني من دماغك.
آسر: جيت ليه؟!
صقر: عايز احكيلك علي حاجة.
آسر(بحماس): احكي احكي.
صقر حكي لآسر اللي هو عايز يقوله.
آسر: و هو انت غبي ازاي تعمل كدة؟!
صقر: بص متعصبنيش قولي حل.
آسر: اخلع.
صقر: متأكد؟!
آسر: ايوه انت ازاي عملت كدة اصلا.
صقر: مش قادر حاسس اني متكتف.
فجأة الباب اتفتح و دخلوا ناس مسلحة المكان.
شخص1: مش عايز اي حركة.
آسر: في ايه؟!
شخص1: مطلوب القبض علي آسر الجارحي بتهمة قتل مهرة الجارحي...

آسر و صقر بصوا ل بعض بصدمة شديدة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة