قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

مر شهر العسل بفرحة و سعادة و هنا على الجميع ووصلو كل شخص وتوجه الى منزله من يستريح من عناء السفر
بعد يومين تجمع الجميع في قصر الاعصر
دخلت رنا بسرعة ورتمت بين احضان عمها او والدها الذي ضمها لحضنه بشده ووضع قبله ناعمه على راسها
رنا بحب: وحشتني نجمي حبيبي اوي
نجم الدين بحنان: وانتى اكتر يا روني وحشتيني
مراد بحب: يعني نجمك وحشتك وانا لا كنت بايت في حضنك يا جذمة.

رنا: مش هرد عليك مرادي علشان انت حياتي كلها
مراد بحب: قلب اخوكي وعقله
رنا بصراخ: اوسييييييييييييي
اوس بضحكة رنانة: قلبي يا جنيتي الصغيرة
ادهم بغل: مش كفاية بوس و احضان ولا ايه
قمر بسخرية: لسه سبهم شوية كمان
روميساء وهي تأكل: متسبوهم يا جماعة بقالهم شهر محدش شاف بعض
ادهم بغل: ونبي خليكي في طبق المحشي اللي في ايدك ده.

روميساء بلامبالاة: عادي المهم هي ملك مين في الأول و الآخر هما اخواتها وابوها وانت لو عملت قرد مش هتعرف تفرقهم علشان لو هي ملهاش خير فيهم يبقي ملهاش خير فيك وبطل بقي الغيرة العامية ديه هي مراتك لوحدك
مراد بضحكه: ونبي مراتي بتقول حكم ومواعظ
اوس: بصراحة كلام موزين
رنا: هو البيت ده مفهوش اكل ولا ايه
نجم الدين بضحك: والله يا بنتي خير ربنا كتير
رنا: وبالنسبة للهانم امو كرش ديه لسه مخلصتش الاكل ولا ايه.

روميساء: خير ربنا كتير ولو الاكل هنا نجيب ولو الفلوس خلصت نبيع الشركات ولو خلصو ابيع مراد أعضاء وبعد كده ادور عليكو عادى يعني المهم ابني وانا منجعش
ادهم بهدوء: تعالى رنا نرجع بيتنا ونبعد عن البت ديه
روميساء بضحكة رنانة: متقلقش يا دومي بكرا هتبقي ذي المنحوس بتاعي وهي اه سفيفة بس بصراحة بتاكل قد 50 واحدة
رنا بضحك: فاكرة ريمو لما خرجنا وكنا جعانين وطلبنا اكل ولمينا من بعض تمن الاكل.

قمر: ااااه ده كان يوم ولما رحنا لعمو لوسيفير وخدنا الباقي
سمر بضحك: لا مسكتناش وحنا معدين شفنا ايس كريم وقفنا ناكل وبردو عمو لوسيفير هو اللى حاسب
روميساء بضحك: يومها كان عاوز يولع فينا
ميرا: اول مشفنا محل الشكولاته عنينا قلبت قلوب بس ربنا يسامحو بقي وقف يزعق فينا وقالنا شطب الفلوس
رنا: بس باقي الحرس لمو من بعض وجابلنا شكولاته
مراد بسخرية: وانتى يا بت قفله البلاعة بتاعتك.

نجم الدين بضحك: قومي يا مجنونة منك ليها على الاكل
مر باقي اليوم وسط الهزار والضحك وتعامل ادهم مع روميساء و قمر كانهم اخواته
مرت الأيام و الليالي
- نزلت رنا للعمل مع ادهم في الشركة ولم يرفد وكان كثير الغزل بيها
- أصبحت روميساء في الشهر 9 والكل متوقع الولاده في اي وقت
- علم الجميع بخبر حمل قمر وفرحو بشده
- وايضا من الله على سمر بالزريه الصالحة
- اما ميرا فأصبحت في الشهر 5.

- لم تحمل رنا حتى الآن وهي كثيرة القلق وخايفة بشدة لتأخر فترة الاحمل
- اما ادهم كان يعلم بشعور رنا و حزنها لتأخر حملها ولكن ما باليد حيله هي تكفيه بأطفال العالم فهي طفلته و جنيته وفضل يدعي ربنا ان يختفي السر ولا يعلمه احد غير اوس وخصوصا رنا لانه من الأكيد أن يخسرها للابد
في الليل
اتصل مراد على رنا لتسرع بالقدوم الى المستشفي.

اسرع الجميع بالذهاب إلى المستشفي وبعد فترة خرجت الممرضة وهي تحمل طفله صغيرة جميلة جدا واعطتها لمراد
مراد بفرحة: حبيبتي نورتي الدنيا وحشتيني اوى يا حبيتي تعالى بقي نروح لجدو علشان يسميكي اتفضل يا جدو سمي حفدك
نجم الدين بسعادة: حمدلله على السلامة يا قلب جدك نورتي الدنيا
رنا بفرحة: ونبي يا بابي سمي النونو العسل ده
نجم الدين: اممممممم اسمك اسمك لارا يا عسل.

مراد بضحك: بقي أخرت الاكل 9 شهور وفي الآخر تطلع البورص ديه والله حرام
ادهم بضحك: يا عم احمد ربنا انها طلعت حاجة أصلا
اخذت الممرضة الطفلة و ذهبت بيها الى طبيب الأطفال للاطمئنان عليها
بعد فترة توجهو الى غرفة روميساء وجلسو معها
مراد بضحك: بقي يا مفترية من اول يوم حملتي فيه وانتى نازله على الاكل ذي المفاجيع و في الاخر تجيبي عرسة بالحجم ده
روميساء بزعل: متقولش على بنتي عرسه كمان انا مكلتش كتير.

مراد بصدمة: صح امي هي اللي طلبت رنجه الساعة 5 الفجر
اوس بصدمة: رنجة 5 الفجر
مراد بضحك: ده كان يوم ميعلم بيه اللي ربنا
فلاش باك
روميساء: مراد اصحي
مراد: نعم يا روحي
روميساء: عوزة أهي أهي أهي
مراد: بس كفاية عياط عوزة ايه طيب
روميساء: اصل انا جعانة
مراد بذهول: جعانة وانتى لسه واكله طبقين مكرونة و طبق فاكهه وحله فشار
روميساء: انت بتعد عليا الاكل والله عال قوم هات اكل بسرعة
مراد: كان يوم اسود يوم متجوزت.

روميساء: بتقول حاجة
مراد: عوزة احلى ايه
روميساء: عوزة يمكن وبصل و جرجير
مراد بصدمة: نعم يا روح امك عوزه رنجة الساعة 5 الفجر ليه
روميساء بدلع: بتوحم يعني متوحمش عاوز الواد يطلع في وشه بطروخه
مراد بسخرية: بتتوحمي في الشهر التامن ليه وحم متأخر
روميساء: خلصت سخرية
مراد: اه خلصت
روميساء بغضب: روحي هات رنجة بسرعة
مراد: حاضر
باك
ميرا: وجبت مراد.

مراد بضحك: وجبت يا بنتي هو انا قدر ازعل حبيبتي لو طلبت لبن العصفور كنت حلبت كل العصافير وخلتها تشرب
رنا بارف: يع مقرف ريمو سيبي الواد ده
ادهم بضحك: حرام عليك ارحم البت لسه والده وتعبانه
بارك الكل لمراد و روميساء وغادرو
في قصر القيصر
وصل أدهم و رنا الى القصر وصعدو الى جناحهم جلست رنا على الكرسى وغمضت عيونها فتنهد ادهم بحزن وتوجه إليها وجلس على الارض وباس اديها
ادهم بحنان: مالك يا عمري فيكي حاجة.

رنا: لا مفيش
ادهم: طيب ليه مكنتيش بتتكلمي طول الطريق
رنا: مكنش فيه كلام أقوله
ادهم: مالك رنا فيكي ايه بقالك فترة متغيرة
رنا بدموع غزيرة: خايفة ادهم خايفة اوي
ادهم برعب من دموعها: خايفة من ايه بس انا معاكي
رنا بدموع: خايفة ابقي ذي امي ومخلفش بسرعة وقعد سنين اتعالج
وقف أدهم سحبها خلفة و جلس على السرير وهي فوق رجله وضمها لحضنه.

ادهم بحنان و حب: أولا امك خلقت مراد على طول ولما قالو انه مات تعبت وتعب ده قصر على جسمها وبالتالى يقصر على الرحم و وفضلت فترة مش مهتميه بالأطفال كذا سنه وبعد كده عازت طفل يملي عليها حياتها فتعالجت فترة وحملت فيكي
رنا: يعني انت مش هتسبني وتبعد عني.

ادهم: الموت عندي أهون من امي اسيبك انتى حبيبتي و حياتي و عشقتي و جنيتي كمان عوزة عيال ليه لسه بدري عاوز أستمتع بيكي لوحدي محدش يبقي عزوك كمان يرضيكي اصحي الفجر اجيب رنجه
رنا بضحكة: لا هاكل شكولاته متخفش
ادهم بغمزة: اه بقي هنفضل كدا كتير نتكلم
رنا: عاوز ايه طيب يالا ننام
ادهم بخبث: ماحنا هنام تعالى الأول اقولك كلمه سر.

وسقطو في بحر العشق والغرام وأصبح سعيد بشده بانه محي دموع حبيبته وهي تتمني من الله ان يرزقهم الزريه الصالحة
عند سليم و ميرا
وصل سليم و ميرا وصعدو الى جناحهم وبعد شوية نامو الى أن قلق سليم وبحث عن ميرا
سليم: هي فين البت ديه
دور عليها لقاها في المطبخ ولقى كمية اكل كبيرة ادامها
سليم: انتى بتعملو ايه
ميرا ببراءة: باكل يا سليم
سليم: كل ده اكل
ميرا: انت بتعد عليا الاكل.

سليم بسخرية: لا طبعا بس لما تدخنى تتجوز عليكى
ميرا وهي مسكة السكينة: بتقول ايه يا روحى
سليم برعب: بقول كلى بالف هنا وشفا يا قلبي
ميرا: رايح فين
سليم: هطلع انام
ميرا: لا اقعد معايا
سليم: حاضر
ميرا: تاكل سيلو
سليم بتفكير: وماله ناكل ديه حتى الحياة مشاركة
ضحك الاثنين وبتدو ياكلو بسعادة و مشاكسه
اما عمار
كان ينام عمار بكل هدوء هدوء راحة بعد يوم سوف في الشركة و توجهه الى المستشفي
سمر: عمار عمار اصحي
عمار: نعم.

سمر برومانسية: وحشتني اوى عموري
عمار بغمزة: انا بردو بقول كده تعالى اقولك كلمه
سمر: ينفع اطلب طلب منك صغنن
عمار: اطلب يا عسل
سمر: عوزة مشمش
عمار بصدمة: مشمش في الشتا انتى اتجننتي
سمر: يعنى انا مجنونة ماشي يابن محسن روح بقي نام عند امك يالا برا
عمار بذهول: اروح انام عند امي ماشي والله مانا نايم فيها
توجه عمار الى الباب ولكن سمع صوت معشوقته وهي تبكي فتنهد وعاد إليها
عمار بحنان: مالك بس يا عمري وليه الدموع.

سمر بدموع: علشان انت مش بقيت بتحبني صح
عمار: وانا من اكتر بكرهك انا من صغرك وانا بعشقك واتمنيتك من الدنيا وكتفيت بيكي
سمر بفرحة: يعني انت بتحبني وعمرك مهتسبني
عمار بحب و عشق: يوم مهسيبك هيبقي يوم موتي انا بعشقك سمرتي
وضع قبله على شفايفها وذهبو في بحر العشق الذي خلق من أجلهم
في قصر الاعصر
في جناح اوس و قمر.

كانت ينامو بين احضان بعضهم بعد ليله جميلة و مميزة و رائعة ولكن صحيت قمر تنظر للمكان باشتياق و حزن و نظرت على اوس ونزلت دموعها
قمر: اوس اوس اصحي
اوس: قمري حبيبي انتى صاحية ليه
قمر: معرفش
اوس: مالك بس يا طفلتي
قمر بدموع: اسفة أوسي
اوس: اسفة على ايه بس
قمر بدموع: اصل انا عوزة اهرب
اوس بذهول: عوزة تهربي ليه
قمر: مش عارفة ده إحساسي
اوس: من أمتي الإحساس ده
قمر: من حوالى 5 دقائق بس.

اوس بغل: يعنى انتى مصحيانى وش الفجر علشان عندك احساس الهروب
قمر بتاكيد: ايوه يعنى اقول لمين غيرك
اوس: وهتهربي فين
قمر بصدمة: ايه ده هو انا هسيب البيت وههرب
اوس: امال عوزة تهربي منى هنا يعني
قمر بتأكيد: ايوه طبعا ههرب في اي اوضه تانية
اوس بغباء: يعني هتروح اي أوضة
قمر بنوم: خلاص خليك صاحي علشان مهربش تصبح على خير وباسته ونامت.

نظر اوس عليها بذهول وكأنها أصبح لها رأسين وفضل ينظر عليها وأخيرا نام بجوارها ورفعها على صدره وضمها جامد ونام.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة