قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

في قصر القيصر
كانت رنا تجلس بين احضان ادهم وهو يقبلها ويرفض ان تخرج من احضانه
رنا: دومي حبيبي هو شهر وهرجع
ادهم: لا سهر كتير
رنا بستغراب: هو بمزاج امي
ادهم بتزمر: مليش دعوة بس ها
رنا بضحكة: يا روحي مش احنا اتفقنا هسافر على الامتحانات وبس خلاص فاضل أسبوع على الامتحان
ادهم: هو لازم
رنا: اه وانا خلتهم يجهزو الطيارة بعد يومين
ادهم: يعني فاضل يومين طيب تعالى عاوزك في سر خطير ممكن يقلب نظام الحكم الدولي.

رنا بضحكة رنانة: يا روحي انقلاب طب تعالي شيل بقي
ادهم بحب: وماله حتى الشيل رياضة
حمل ادهم رنا وصعدو الى غرفتهم حتى يتمتعو بالوقت المتبقي
مر يومين بسرعة ولم يحدث أحداث وصل رنا ادهم و اشقائها الى المطار وحاول ادهم بالذهاب معها ولكن رفضت بشدة لانها تريد المذاكرة وهو سوف يعطلها
في ايطاليا
بعد مرور اسبوع.

وصلت رنا إلى الفيلا وبتدت تذاكر للمادة القادمة ولكن تركت المذاكرة قررت انها تروح تكشف لتأخر الحمل وبالفعل لبست و توجهت إلى الخارج
لويسيفير: راحة فين يا بنتي
رنا بتلثم: اااااااااا
لويسيفير: انطقي
رنا: اصلي بطني بتوجعني اوي وعاوزة اروح المستشفي
لوسيفير بلهفة: حاسه بايه وليه مقولتيش من الصبح
رنا بحزن: عمو انا كدبت عليك انا عاوزة اروح اكشف علشان الحمل.

لويسيفير بتنهيدة: يا بنتى ده بايد ربنا يعني انا اللي هقولك يا اللي حافظه كتاب ربنا
رنا بدموع: معرفش بقي انا نفسي في بيبي من ادهم
لويسيفير: خلاص تعالي نروح وكفاية عياط مش عارفة مستعجله على ايه يالا يا ختي بنات عاوزة الحرق
رنا بابتسامة وسط دموعها: طيب متزوقش
بعد فترة وصلت رنا الى المستشفي وطلبت دكتورة أمراض نسا ودخلت
{ الحوار بالايطالي }
رنا: مساء الخير
الدكتورة: مساء النور اتفضلي.

رنا: انا متجوزة بقالي سنه ولسه محملتش عاوزة اعرف ليه
الدكتورة: اتفضلي مع الممرضة
توجهت رنا مع الممرضة وخلفهم الدكتورة وكشفت عليها وبعد انتهاء الكشف عادو مرة اخري
الدكتورة: انتى قولتي انك عوزة تخلفي صح
رنا: صح
الدكتورة: وقولتي كمان انك بقالك سنة صح
رنا: صح
الدكتورة: انتى عايشه هنا ولا ايه النظام
رنا: لا انا عايشة في مصر بس جاية دلوقتي علشان امتحاناتي بس
الدكتورة: امممممممم.

رنا بخوف: هو في ايه انا فيه حاجة صح
الدكتورة بابتسامة: لا مفكيش حاجة خالص انتى بس اوقفي حبوب منع الحمل وهتحملي على طول
رنا بذهول: حبوب منع الحمل بس انا مش باخد اي مانع حضرتك متأكده
الدكتورة: ايوة طبعا
رنا بالم: حضرتك تعرفي بقالى قد ايه باخد الحبوب
الدكتورة: من الكشف وضح انها بقالها فترة طويلة يمكن من اول الجواز
رنا بدموع: شكرا دكتور.

خرجت رنا الى لوسيفير وهي تبكي ومسكت فايده فتوجهو الى السيارة و عادة للمنزل ولم تحكي فقط تبكي
مر يومين ولم تخرج رنا من غرفتها فقط يسمع لوسيفير صوت بكائها و صراخها
اتصل ادهم على لوسيفير وأخبره بحاله رنا فأسرع ادهم بالذهاب إلى اوس وتوجهو الى ايطاليا.

في فجر اليوم التالى وصل أدهم و اوس واسرعو الى الفيلا وصعدو الى غرفة رنا وعندما دخلو وجدو رنا تجلس على السرير وهي تبكي فأسرع لها ادهم وضمها لحضنه ولكن بعدته عنها بشده
رنا: ابعد عني متلمسنيش
ادهم: رنا مالك يا عمري
رنا بدموع: ليه ادهم ليه لسه عاوز تعاقبني على ذنب اسر وانت عارف انى مليش ذنب
ادهم: انا مش فاهم حاجة ممكن تفهميني.

رنا بصراخ: افهمك افهمك ايه انك حيوان و زبالة وبعد فترة هطلقني علشان مش بخلف وانت بتديني حبوب منع الحمل
ادهم بهدوء: طيب ممكن تهدي
رنا بصراخ: ملكش دعوة انا مش عوزاك وهخلي اخواتى يطلقوني منك
ادهم بعصبية: وانا مش هطلق انا بحبك وبعشقك
رنا بصراخ: كفاية كدب انت واحد حيوان مش عاوزة أعرفك تاني
اوس بغضب: رنااااااااا
رنا بدموع: اوس اوس شفت عمل فيا ايه
اوس بغضب: مش عاوز اسمع صوتك تاني مفهوم.

رنا بغضب: ااااايه هتبعني ليه مانا مش اختك وأكيد بردو مراد هيقف معاه وانا مليش لزمه كلكم حيوانات
في لحظة واحدة كان هناك صوت صفعة سقطتت على وش رنا من اوس تحت صدمتها فأسرع ادهم لها وحضنها
رنا بدموع: ادهم ادهم اوس اوس ضربني
ادهم بحنان: حقك عليا يا قلبي خلاص اوس
اوس بحده: أخرس ادهم عاوزة تعرفي ليه ادهم كان بيديكي حبوب منع الحمل لان قلبك مش هيستحمل حمل و ولاده وممكن تموتي
ادهم بعصبية: أخرس اوس.

اوس: اسكت انت هي لازم تعرف الحقيقة
رنا بتوهان: يعني انا مش هجيب بيبي ولا هلعب معاه وهفضل وحيدة
ادهم بحنان و حب: اهدي يا روحي اكيد في حل اهدي
سقطتت انا بين احضان ادهم مغمي عليها فحملها ادهم بسرعة وتوجهو الى المستشفي
بلغ ادهم الدكتور بحالتها حتى يستطيع الدكتور وصف العلاج المناسب
بعد فترة فتحت رنا عيونها وجدت نفسها في المستشفي ويجلس بجوارها ادهم و اوس
ادهم بحنان: حمدلله على السلامه يا قلبي حاسه باي وجع.

رنا بدموع: ابعد عني ادهم
ادهم بحنان: هشششششش اهدي والله انتى كويسه بس لازم فترة علاج وبعد كده هنجيب دسته عيال
اوس بحنان: اسف رنا علشان ضربتك
رنا: انا عاوزة اعرف من امتي الموضوع ده
ادهم: يوم موصلنا المالديف يومها انتي بقيتي مراتي مكنتش اعرف ختك اكتر من مرة وتاني يوم
حولت اصحيكي معرفتش اتصلت بالمستشفى وبعتو عربيه إسعاف ودخلتي العناية المركزة و اوس اتصل عليا يطمن عليكي وعرف علشان كده جيه هو وقمر
ل.

لمالديف علشان يبقي جامبك ويخلي باله منك ولما بقيتي كويسه خرجتي من المستشفي والدكتور نبهني مينفعش يحصل علاقة بينا بشده و الحمل لازم يتاجل فترة علشان كده كنت بديكي الحبوب لكن والله انا نفسي في 10 عيال منك انتى وبس ومتخفيش كان فاضل فترة صغيرة وكنت هوقف العلاج وكنتى هتحملي حقك عليا يا عمري والله غصب عني
رنا بهدوء: عاوزة اروح.

انهي اوس إجراءات الخروج وحمل ادهم رنا بين احضانه وعادو الى المنزل حمل ادهم رنا مرة تانية وصعدو ابى لبغرقة ووضعها بهدوء على السرير وغطاها وبدل هدومه ونام بجوارها وضمها لحضنة بشدة وفضل يقبلها ويمسح على شعرها الى ان سقط
هو الاخر في النوم
بعد مرور شهر
عادت رنا الى مصر بعد ان انتهت من الامتحانات ولم تتحدث مع ادهم و لا اوس.

بعد مرور أسبوعين علمت رنا بأنها نجحت وحصلت على تقدير امتياز فاسرعت تجري إلى ادهم ودخلت المكتب وكان يجلس حزين ومهموم من بعد جنيته عنه ولكن فتح عيونه عندما سمع صوتها
رنا بفرحة: ادهم ادهم دومي انا نجحت نجحت
ادهم بفرحة: مبروك يا قلبي
رمت رنا نفسها بين احضانه فحملها وداخ بيها ووضع قبلة على راسها بشوق و حنان ولكن لم تبتعد رنا وحضنته اكتر
ادهم بحنان: رنا انا اسف والله كنت خايف عليكي
رنا بحب: لسه بتحبني.

ادهم بعشق: لا مش بحبك انا بعشقك يا جنيتي
رنا وهي تقبله: وحشتني دومي وحشتني اوي
ادهم بعشق: الظاهر عندنا اجتماع قمة فوق
رنا بدلع: خماسي الأبعاد
حملها ادهم بين احضانه وصعد بيها الى الاعلى وذابو الاثنين في احضان بعضهم
تسريع الأحداث
- ولدت ميرا توأم وكانت غاية من الجمال واسمتهم مليكة و يوسف
- ولدت سمر طفل واسمته أياد
- اما قمر فولدت بنت تشبها في كل شي واسمتها نورسين.

كان الجميع في المستشفي لولاده قمر وكان اوس قلقان بشدة على حبيبته وصغيرته
رنا بحنان: أهدى اوسي ربنا كريم
اوس وهو يحضنها: يا رب ادعلها روني ادعلها
بعد فترة خرجت الممرضة بطفلة صغيرة جدا واعطتها لاوس الذي سعد بها بشده و كبر في اذنها
واخذتها الممرضة مرة أخري
توجه الجميع الى جناح قمر للاطمئنان عليها وعلى طفلتها
اوس بحب: حمدلله على السلامه يا قلبي
قمر بتعب: فين نونيتي
اوس: حالا هيجبوها.

رنا: بس بصراحة قمر كنت متوقعة تجيبي بنوته حلوة شبهك او شبه اوس طلعت شبه عمو عثمان السفرجي
قمر بتعب: بس احنا معندناش حد بيشتغل اسمه عمو عثمان يا رخمه
اوس: لا يا عمري البنوته طلعه قمر لامها
دخلت الممرضة وهي تحمل الطفلة ووضعتها بين احضان قمر التي فرحت بشدة واطلقو عليها اسم نورسين.

خرجت رنا لانها كانت لا تطيق رائحة المستشفي فخرجت الى الخارج وحاولت تاخد نفسها وبعد محاولات كثيرة لم تستطيع فسقطط على الارض ولكن لحقها إحدى الأطباء الذي سارع بحملها ودخل الى المستشفي مع خروج ادهم من الغرفة ليبحث عنها وجدها بين احضان الدكتور فأسرع لها
ادهم بغضب: انت مين وليه شايل مراتي
الدكتور: على فكرة مش وقت خناق خالص خليني اكشف عليها.

دخل الدكتور اول غرفة ووضعها على السرير وشرع في الكشف عليها وستدعي إحدى الممرضات لأخذ عينه دم للاطمئنان عليها
ادهم بخوف: هي مالها فيها ايه هي كويسة
الدكتور: أهدى يا عم مالك وايه كل الأسئلة ديه بصي انا شاكك في حاجة ولو صح ربنا يستر عليك
ادهم برعب: حاجة ايه
مراد بستغراب: ادهم انت فين و رنا فين وهو ب حاجة
ادهم بخوف: رنا رنا تعبانة
مراد بخضه: اختى فيها ايه أنطق.

الدكتور بذهق: هو انتم ليه مافورين اوى كده متهدى يا عم انت وهو
الممرضة: اتفضل يا دكتور التحليل
الدكتور: أخيرا هاتي خليني اخلص
قرأ الدكتور التحليل ونظر لادهم بحزن وشفقه
الدكتور باسف: انا اسف بس انت لازم تستحمل الفترة اللى جاية هتبقي صعبة عليك اوى
ادهم: مش فاهم براحه كده وفهمني
الدكتور بضحكة: مالك يا عم مبروك المدام حامل ولازم تتابع مع دكتور نسا الف مبروك
ادهم بذهول: هي مين ديه اللى حامل رنا.

الدكتور: كلهم في الأول بيعملو كده وبعد كده بيغيرو البامبز بالتوفيق يا وحش
دخل أدهم يجري إلى الداخل وجلس بجوارها وضمها لحضنه ونزلت دموعه وأخيرا معشوقته و جنيته سوف تحمل منه وما أجمل ذلك الخبر الذي إعادة إعادة الحياة
لحظات وكان الباب يفتح ودخل منه الجميع للاطمئنان على رنا ويقدمون التهاني
اوس بفرحة: مبروك يا صاحبي
ادهم بفرحة: الله يبارك فيك
سليم بضحك: أخيرا هتنضم لنادى الابهات.

ادهم بسعادة: ااااااه سليم فرحتى ملهاش وصف
ابتدت رنا في فتح عيونها و سمعت اصوات وكلام ولكن لم تفهم منه شي
رنا بتعب: ادهم
ادهم: يا عمري اخيرا فوقتي كنت لسه هبعت للدكتور
رنا: في ايه
ادهم: ربنا عوضه كبير وبيحبنا حب ميتوصفش الحمد لله ربنا رزقنا بنونه صغيرة
رنا: نونه ايه انا مش فاهمة حاجة
ادهم بحب و عشق: انتى حامل يا جنيتي
رنا بذهول ودموع: يعني هجيب بيبي منك يعني انا حامل أخير الحمد لله الحمد لله.

اوس بحنان: ربنا كبير وبيعوض الصابرين
مراد بفرحة: مبروك يا قلب اخوكي ألف مبروك
خرج الجميع وعادو الى منازلهم وتوجه اوس الى غرفة قمر و أخبرها بحمل رنا
في غرفة رنا
كان ادهم يحتضن رنا ويقبلها برومانسية
ادهم: مبروك يا عمري
رنا بسعادة: مبسوط ادهم
ادهم: مبسوط ديه كلمة صغيرة انا فرحان اوى الحمد لله ربنا كريم ورزقنا بالزرية الصالحة
رنا بفرحة: انا عاوزة اعرف النونة نوعها ايه.

ادهم: نوعها في ايه رنا هي حاجة من الاتنين يا ولد يا بنت ياما انتى بقي هتجيبي نوع ثالث
رنا بسخرية: اه هجيب نوع ثالث أبعد عني
قامت رنا من على السرير و عدلت الطرحة وخرجت تجري وراها ادهم وهو يضحك
سالت رنا أحد الممرضات على دكتور نسا فاعلمتها بالمكان
دخلت رنا الى الغرفة وخلفها ادهم وكشفت وعرفت انها حامل في الشهر الثالث ولابد من التغذيه الصحية
بعد مرور اسبوع.

- عمل اوس لابنته سبوع كبير وحضره عدد كبير من رجال الأعمال
- استمرت رنا في العمل في الجامعة و كان ادهم يحرث على تغذيتها جيدا
- كانت روميساء تترك لارا مع مراد يعتني بيها وكان يسب ويلعن ولكن أمامها يبتسم
- تقدم أسر الى كلير ووافق أهلها على الخطوبة
بعد مرور شهر
في قصر القيصر
كان ادهم ينام بعمق و راحة ولكن استيقظ على أحد يضربه بشدة ويقرصة ويعضه
أدهم بالم: اااااااه انتى اتجننتي يا روحى
ر.

نا بعصبية: متقولش روحي يا خاين
أدهم: استغفر الله العظيم مالك بس على الصبح
رنا بغل: يعنى بتخونى وكمان بتبجح
أدهم بصدمة: انا بخونك هو الى يتجوزك يفكر يخون ليه اهبل
رنا: اااااااااااه قول كده بقي عاوز تطلقنى وتمشي على حل شعرك
أدهم بصدمة: حل شعري انا قايم
رنا: رايح فين دلوقتى
أدهم: رايح الشغل
رنا برتح: يا سلام شغل الساعة 5 الفجر ليه شغال صبي رقاصة نام يالا
أدهم: حاضر هنام
نام أدهم وتكلم في سره.

ادهم بصوت واطي: فين رنا الهادية الخجولة الى كانت بتخاف تعلى صوتها
رنا بسخرية: رجعتها كارفور وجبت النسخة الجديدة نام يا دومي
أدهم برجاء: طيب انا عاوز النسخة القديمة ونبي
رنا بارف: مالك يا راجل انت متنام بقي صحيح رجالة بتاكل وبتنكر ناااااام
أدهم: حاضر نمت خلاص
ضحكت رنا عليه والله لوريك
في شركة القيصر
وصل الشباب الى الشركة وصعدو الى مكتب ادهم ودخلو وجدوه ينام بعمق على الكنبة ويضع ثلج على يده.

اوس: هشششششش هو نايم هنا ليه
عمار بغمزة: اصبرو
توجه عمار الى ادهم وخبط بشده على مسند الكنبة
ادهم بخضة: والله رنا معملت حاجة انا صحيت خلاص خلاص
ضحك الشباب بشدة عليه وهو ينظر لهم بشر
اوس بضحك: هههههه وهي ديه اخرت القيصر يا جماعة
مراد بضحكه: كان بيتريق علينا فلبس هو
عمار بدلع: هو مين عملك الساعة ديه دومي
ادهم بغضب: اخرس يا حيوان منك ليه انا كان مالى ومال الجواز والارف ده
سليم: في ايه مالك.

ادهم بغضب: الهانم بتصحيني الفجر بالضرب والخناق انى بخانها وفي الآخر شغلتني صبي رقاصة بقي انا ادهم المنشاوي اشتغل صبي رقاصة
عمار بضحك: تقصد صبي عالمه ولعب ياسطي
ادهم: برا يا حمار
اوس: خلاص بقي عمار وانت ادهم اهدي شوية اكيد هتصلحك لما ترجع
ادهم: والله خايف ارجع تقتلني المرة ديه
وبرجاء: ونبي اوس روح كارفور ورجعلى مراتي ونبي
اوس بستغراب: كارفور كارفور مين.

ادهم: هي امبارح قالتلي انهم هناك خدو النسخة القديمة و اللي موجة معايا دلوقتي النسخة الجديدة
مراد بشماته: والله جاعدة يا رنا عرفتي تربي ادهم من اول و جديد
بعد مرور 5 شهور
كان الجميع يقف امام غرفة العمليات في انتظار ولاده رنا وبعد مرور ساعتين خرج الدكتور و هو يحمل طفل صغير ايه من الجمال و الروعة وأعطاه لادهم.

ادهم بحنان ودموع: يااااااااه حمدلله على السلامة يا عمر بابي أخيرا شرفت كده عذبت مامي و بابي بس ولا يهمك وجودك بس ريحني وطمني
اسر بفرحة: ادهم ونبي هات اشيله شوية
ادهم بابتسامة: اتفضل حبيبي
اسر بفرحة: حبيب اسوره اخباره ايه وحشتني اوي بقي هو ده اللى كانت رنا حامل فيه امال صغير و سفيف ليه وهي امك كانت بتودي الاكل فين
ادهم بضحك: عندك حق ديه كانت بتاكل قد كده وفي الآخر تقول مجوعني.

الدكتور: هههههههه حرام عليكو ديه رفيعة خالص فين الاكل ده
اوس بستغراب: فعلا وديه حاجة غريبه كانت بتودي الاكل فين احنا قولنا هتجيب ديناصور وفي الآخر جايبه برص
صرخ الطفل بشده بين ايد اسر فحمله الدكتور و سكته
نقلت رنا الى جناح وجلس بجوارها ادهم واوس ومراد ولكن قام نجم الدين وجعل أوس و مراد بالوقوف وجلس هو بجوارها.

بعد فترة صحيت رنا وسألت عن ابنها وسرعان ما احضرته الممرضة وحملته رنا بين أحضانها وفضلت تقبله بحنان و حب
رنا بحب: حبيبي مامي يا ناس وحشتيني اوى
مراد بحنان: حمدلله على السلامة قططتي هتسمية ايه
ادهم: هسمية سعفان
رنا بالم: اوس ونبي خد الواد ده من هنا علشان مش قادرة أقوم أقتله
اوس بضحك: بس ادهم البت تعبانه هتسميه ايه رنا
رنا بحب: أيهم المنشاوي حبيب قلب روني
ادهم بعشق: مبروك يا ام ايهم.

مر أسبوع وعمل ادهم سبوع كبير جدا بمناسبة ابنه وحضره رجال أعمال كتير من مختلف المجالات
مرت الأيام والليالي و الأسابيع و الشهور والسنين على حب وسعادة بين الجميع ولم يسلم الشباب من جنان البنات و أولادهم
بعد مرور 5 سنوات
في قصر الاعصر
كان الجميع يجلس في قسمين البنات في جهه و الشباب في جهه
عند البنات
رنا: انا اتخنقت بقي حياتي هيا هي كل يوم شبه التاني
ميرا: صح عندك حق الواحد اتخنق.

قمر: فين ايام زمان لما الواحد كان حر طليق
روميساء بخبث: انا بفكر في حاجة مجنونة بس مش عارفة هتعملوها معايا ولا ايه
رنا: قولي بسرعة يا زفته
روميساء: نسافر نغير جو لوحدنا من غير اجوازنا ولا العيال نعيش بدماغنا
سمر بشر: اشطا عليكي والله البت ديه بتفهم
قمر: يالا اهو ناخد أسبوع نغير جو من كله
ميرا: وهما يشربو بقي
بسمه والده سمر: خدوني معاكم ونبي
والده عمار: وانا يا عيال
رنا: بس هنسافر فين.

ميرا: نروح استرليا عندنا قصر هناك
قمر: اشطا
روميساء: يبقي جهزو نفسكم ورتبو هدومكم ونجهز كل حاجة و نسيب جواب ليهم
سمر: اااااه وكمان نحط منوم علشان نعرف نخلع براحتنا
رنا بخوف: والله شكلنا هنتعلق
روميساء: ياختى كبري دماغك
اتفق البنات على الذهاب آخر الاسبوع وضحكت بشر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة