قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

توقفنا عندما ترك ادهم رنا مع البنات ونزل وتوجه الى مكان جاك شانيل ودخل
توجه ادهم بسرعة له وقام بلكمه اكثر من مرة تحت اعتراض الشباب ولكن لم يستطيع أحد الوقوف أمامه وبعد فترة بعد عنه بعد ان أصبح جاك لا يصلح
للاستخدام مره أخري
ادهم بنهجان: مين ده بقي
ادم بصدمة: يعني طحنت الواد وفي الآخر بتسأل مين ده
اوس بجديه: اطلع شوف رنا وخليك جمبها
مراد: اوس انت تعرف حاجة.

اوس بغموض: كله في وقته حلو يالا شباب كل واحد يطلع لمراته وانت لوسيفير خلي الرجاله هنا اوعي يهرب
لوسيفير بسخرية: هو بقى نافع علشان يعرف يهرب
صعد الشباب إلى الأعلى وخبط ادهم وفتحت له سمر خرجت البنات وتوجهت كل بنت بغرفة زوجها
دخل أدهم الى الغرفة و وجد رنا تنام كما هي فتوجه إلى الدولاب وأخرج ملابس لها وبدلها هدومها وبعد ذلك بدل هدومه ونام بجوارها وضمها لحضنه بشده ووضع قبله ناعمة على شفايفها ونام.

استيقظ ادهم على حركة من رنا كانها تعافر مع احد فضمها لحضنه ومسح على شعرها
ادهم: هششششش اهدي يا قلبي انا جمبك متخفيش
رنا بدموع: هو هو هيضربني ذي مانتا بتضربني صح
ادهم بحزن: لا يا عمري انا اسف انسي بقي اللي حصل زمان
رنا: خلاص متزعلش انا مش هعيط تاني بس عاوزة انام
ادهم: تعالى يا حبيبتي نامي
نامت رنا على صدر ادهم وفضل يلعب بشعرها الى أن غفت مرة تانية وهو أيضا نام
مر يومين دون أحداث تذكر.

- رجوع الجميع الى القاهرة وذهبو الى منازلهم وصمم ادهم على أخذ رنا معه
- وصول بيتر شانيل الى مصر بعد ان علم اختفاء ابنه
- علم اوس بوصول بيتر فامر رجاله بستقباله في الطريق واخذوه الى إحدى المخازن
- اتصل اوس على ادهم و نجم الدين و مراد بسرعة المجي الى المخزن
في المخزن
وصل أدهم مع وصول مراد و وصول نجم الدين نظرو لبعضهم بستغراب و ذهول
مراد: انت بتعمل هنا ادهم وانا عمي
ادهم: اوس اتصل عليا وقالي تعالى هنا.

نجم الدين: فعلا اوس قالي تعالي هنا
لوسيفير: اهلا وسهلا يتعالو يالا
دخل الجميع الى الداخل ووجدو اوس يجلس امام رجل مرمي على الارض و جاك بجواره
نجم الدين: في ايه اوس ومين دول
اوس: أحب أعرفكم بيتر شانيل او امجد الشافعي
نجم الدين بصدمة: اااايه أمجد الشافعي اذاي ده مات من زمان
اوس بسخرية: اصل شكله كان بيتفرج على افلام أجنبية كتير فقرر يعمل ذيهم
ادهم: انا مش فاهم حاجة خالص حد يفهمني ممكن.

اوس بجدية: افهمك البيه كان زميل ابويا في الشغل وهما اكتشفو سرقة الآثار فقرر ابويا يبلغ بس البيه لعبها صح راح للناس وعرفهم وخد فلوس كتير ومش بس كده لا ده لعب معاهم وعرفهم طريق كذا مقبرة فرعونية ومن حظه الأسود ان ابويا سمعه فقرر يخلص منه فأمر بقتله بالإضافة ان امك و خالتك يا ادهم كانو شغالين على مقبرة وعرفو انه هيسارقها فاتلهم ومعاهم أبوك و عمك والواد ده ابنه.

ادهم بشر: يعني هو ده السبب في يتمي وحرمانى من اهلي موته على أيدي
اوس: اعقل ادهم مش انت لوحدك انا كمان انحرمت من امي و اخويا و ابويا اتحرم من مراته وابنه و أخوه
نجم الدين بدموع: انا عمري مهوسخ أيدي في دمه
مراد بشر: انا هقدر
ادهم بشر: انا هقدر
اوس بشر: انا هقدر
وقف الثلاثة شباب وحملو سلاحمهم واطلقو عليهم الارصاص حتى ماتو وصعدت رحهم الى السماء محمله بالمعاصي والذنوب.

خرج ادهم يجري وساق العربية بسرعة و خلفة الحرس ووصل الى القصر وصعد الى غرفته ووجد رنا تجلس تصلي فجلس بجوارها وبعد أن انهت رنا صلاتها وجدته أمامها
رنا: دومي انت كويس
ادهم بدموع غزيرة: انا خت حق أهلي انا قتلته بأيدي
ضمته رنا لحضنها و زاد عياط ادهم بشدة فضلت رنا تقرأ قرآن بصوتها العذب إلى ان هدء وقامت و ساعدته يقف وتوجهت الى السرير و جعلته ينام ولكن تمسك بها فنامت بجوارة
في قصر الملك.

وصلو الى القصر وصعد كل شاب الى غرفة زوجته وفعلو كما فعل ادهم
في المقابر
ولكن توجه نجم الدين الى المقابر لزيارة أهله جلس نجم امام قبر امه و ابوه وفضل يبكي بشدة.

نجم بدموع: ااااااااه شوفتي يا امي طول السنين ديه عايش ميت وكنت ياست انى ارجع تاني بس النهاردة اقدر اقف ادامك وقولك انى عايش انتى عشتي طول السنين ديه فكراني ميت سامحيني يا امي بسببي عيشتك وعيشتهم في عذاب اسف امي اسف والله غصب عني كنت بحافظ على ولادي انا النهاردة بس اطمنت على ولادي اوس ربنا رزقه ببنت حنينه اوي وطيبة و مراد جاتله القوية اما بقي الدلوعة الصغننه رنا سايبها مع راجل بمعني الكلمه هيحافظ عليها حتى ميرا سليم بيعشقها الحمد لله على كده هجلكم قريب اوى.

قام نجم الدين و مشي الى العربية ولكن في لحظة كان يسقط وسط الحرس الذين اسرعو بحمله وانطلقو الى المستشفي وتصلو على اوس و مراد الذين اسرعو الى المستشفي وتصلو في وقت قياسي ووجدو نجم الدين في غرفة العمليات
مراد: انا هتصل على سليم يجيب ميرا وانت اتصل على ادهم
اوس: تمام
وبالفعل إتصل كل شاب على الآخر
عند سليم
سليم: اهلا اهلا باخو مراتي اللي منفض ليا
مراد: سليم هات ميرا وتعالو المستشفي عمى نجم تعبان.

سليم بسرعة: مسافة الطريق
قفل سليم مع مراد ووجه الى غرفته وطلب من ميرا اللبس حتى يخرجو
عند ادهم
اتصل اوس على ادهم وردت عليه رنا
رنا: الو ايوه اوس
اوس: فين ادهم رنا
رنا: نايم ليه
اوس: طيب صحيح بسرعة
رنا: حاضر
صحي ادهم على صوت رنا وهي تتحدث مع اوس فأخذ منها التليفون
ادهم بصوت مخنوق: ايوة اوس
اوس: تعالى انت و رنا على المستشفي ابويا تعبان اوى
ادهم: مسافه الطريق وقفل
رنا: في ايه ادهم.

ادهم: مفيش حبيبتي خشي البسي بسرعة
رنا: ليه ادهم
ادهم: اوس عاوزنا يالا
لبست رنا و غادرت مع ادهم وتوجهو الى المستشفي
في المستشفي
وصل الجميع الى المستشفي ووقفو امام غرفة العمليات في انتظار خروج الدكتور
بعد ما يقارب من ساعتين خرج الدكتور فتوجه الجميع له.

الدكتور: اطمنو بإذن الله هيبقي كويس بس من الكشف عليه اكتشفنا أنه عنده انسداد في الشريان التاجي وغيرنا صمام هو دلوقتي في الرعاية ومش محتاج منكم غير الدعاء بعد اذنكم
غادر الدكتور وفي لحظة انهارت رنا و ميرا و قمر وفضلو يبكو بشده فأسرع كل شاب يضم زوجته
حاول اوس و سليم و ادهم ان يجعلو البنات يذهبن ولكن رفضو بشده فرضخي الشباب وجلسو بجوار البنات.

وفي الصباح طلبت رنا من إحدى الممرضات ان تدخل الى عمها فوافقت وتم تجهيزها ودخلت
رنا بدموع: عمو لا انت مش عمو انت ابويا ونبي خليك معايا انا مصدقت ألاقي ابويا مرة تانية انا عارفة انى بعيده عنك انا اسف بابي ونبي خليك معايا والله مهسيبك تاني أفضل معايا انا عارفة انك هترجع لينا تاني انا محتجاج اوي مين هيوصلني لادهم انا مش عاوزة حد من اخواتى انا عاوزة ابويا ونبي أفضل معايا.

نجم الدين بمجهود: هفضل يا دلوعتي وهسلمك لادهم لونه ميستهلش واحدة ذيك
رنا بدموع و ضحك: عندك حق قوم انت بس بالسلامة وانا هسمع كلامك ربنا يخليك لينا
الممرضة: من فضلك لازم تخرجي
رنا: بلغي الدكتور ان بابي فاق بسرعة
خرجت الممرضة تجري لابلاغ الدكتور الذي أسرع في الدخول الى الرعاية وطلب من رنا المغادرة ولكنها رفضت بشدة
رضخ الدكتور وكشف على نجم الدين وطلب من التمريض نقله إلى غرفة عادية.

خرجت رنا وهي سعيده وبلغت الكل بأن نجم الدين فاق وستقر حالته وسوف ينتقل إلى غرفة عادية
بعد فترة انتقل نجم الدين الى جناح واسرعت رنا في الجلوس بجواره وجلست ميرا في الجهه الاخري
بعد فترة طلبت رنا من سمر و قمر ان ياتو معها الى الخارج
سمر: خير رنا في ايه
قمر: رنا انتى قررتي حاجة وعاوزة تقوليها ايه هي
رنا: انا قررت.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة