قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

توقفنا عندما أخذت رنا البنات ونزلو الى الكافيتريا
قمر: خير رنا في ايه
سمر: عاوزة تقولى ايه روني
رنا: انا قررت اني افضل هنا ومش هسافر تاني اللي على الامتحانات وبس
قمر: ليه رنا.

رنا: هنا الكل محتاجنا عمي امبارح كان هيروح مني وبصراحة انا نفسي اعيش معاه وكمان ادهم متغير ومحتاجلي و اوس و مراد كمان محتجني ومينفعش ارمي كل ده ورا ظهري وسافر وعيش حياتي انا هكمل وهشتغل انا عندي بدل الشركة 3 اخواتي و جوزي و ابن خالي ومعتقدش أنهم هيرفضو
سمر: وانا معاكي
رنا: وانتى قمر هتعملي ايه
قمر بحزن: انا طول عمري عايشة لوحدي وانتم اخواتي علشان كده هخلي اوس يحول الورق لهنا
رنا بفرحة: اشطا جدا.

سمر بفرحة: انا هشتغل مع عموري وهنولع في بعض
قطع كلامهم صوت رنين هاتف رنا و كان ادهم يطلب منهم الصعود للاعلي
بعد فترة غادر الجميع ماعدا اوس ومراد و رنا و ادهم و قمر و روميساء
اوس: مراد وصل البنات وبقي تعالى الصبح
رنا: انا هفضل مع نجمي روحو انتم
اوس: لا هتروحي وتعالى الصبح
رنا بجدية: انا قولت هفضل مع بابي وانتهي الكلام
نجم الدين: خلاص اوس روح وسيب روني معايا
رنا بضحكة: يعيش نجم يعيش نجم.

مراد: روني خلى بالك منه
اوس: لو احتجتي اي حاجة اتصلي مفهوم
رنا بزهق: برا ياض منك ليه
غادر الجميع ونام نجم الدين جلست رنا بجوار ادهم ووضعت راسها على كتفه فضمها لحضنه
ادهم بحنان: مالك يا قلبي فيكي ايه
رنا بدموع: خفت اوى ادهم خفت اخسره ذي مخسرت ابويا هو حنين و طيب مش وحش انا خايفه ادهم انا عوزة أفضل معاه العمر كله
ادهم بحب: اهدي يا عمري ربنا كبير وهيخليه ليكي أدعي انتى بس ربنا رحيم.

رنا بهدوء: ادهم انا قررت قرار وعوزاك تعرفة
ادهم: قرار ايه رنا
رنا: انا قررت مسافرش تاني اللي على الامتحانات وفضل جمبكم هنا وشتغل معاك ان مع اخواتي
ادهم بفرحة: بجد رنا بجد يعني مش هتسافري تاني وهتفضلي هنا انا فرحان اوى خلاص عمي يقوم بالسلامه ونتجوز على طول
رنا: بس انا ليا شروط وانت هتنفذها مفهوم
ادهم بحب: شروطك أوامر وهتتنفذ يا قلبي.

رنا: أولا انا عاوزة اشتغل مش هقعد في البيت ثانيا هسافر امتحن و هستلم شغلى في الجامعة ثالثا انا مش عاوزة اعيش في بيتك وبس
ادهم بحنان: شرطك الأول و الثاني هيتنفذه انما الثالث ده ليه
رنا بخوف: انا كل مخش البيت ده افتكر اللي حصل ليا فيه بص هات اي مكان علشان خاطري دومي
ادهم بحنان: انا هفتح بيت أهلي و اي حاجة عاوزة تجهزيها تحت امرك والبيت التاني هيتقفل ومن بكرا هنروح هناك وأي تجديد هيتنفذ.

رنا بسرعة: بس اسر مش هيسبنا هيفضل معانا حتى لو أتجوز هيعيش معانا انا بحبه اوى ذي اوس و مراد
ادهم: حاضر وبت مفيش حاجه اسمها بحبه انتى تخليني انا وبس
رنا بدلع: بس انا مش بحبك انا بعشقك قيصري
ادهم بعشق: وقيصرك بيعشق كل حاجه فيكي ربنا يفرحك يا قلبي
رنا بضحك: طيب يالا بقي عوزين نرش ماية
ادهم ببرود: وهو محدش قالك اني هفضل هنا ومش هسيبك لوحدك.

رنا بجدية: مينفعش طبعا يالا روح استريح وبقي تعالى الصبح وكمان زمان عمو لوسيفير جاي وهو هيفضل برا مع الحرس
الباب خبط ودخل لوسيفير و أعطي لها ملابس وخرج جلس مع الحرس
رنا: شفت بقي يالا روح وستريح وكمان الدكتور مش هيجي تاني يالا حبيبي
ادهم: ماشي تصبحي في حضني يا رب
رنا بابتسامة: ربنا يجمعنا مع بعض على خير
وضع ادهم قبله على شفايفها بهدوء وحنان وغادر توجهت رنا الى الحمام وبدلت ملابسها لاخري مريحة.

وصلت فروضها وقرأت وردها الذي اهملته كثيرا.

مع كل حرف تقرأه كانت دموعها تنزل بغزارة قد ايه بقت مهمله ومهمله في ايه في القرآن و الصلاة ياريتها كانت مهمله في الاكل او الشرب خلاص حب ادهم وقربه منها نساها دينها و ربها هي ديه تربية عاطف و شرين عاطف اللي صوته عذب في قراءه القرآن عاطف الراجل اللي كان بيصلي بالناس عاطف الراجل اللي حببها في قراءة القرآن وعلمهلها بالتجويد ولا شرين الست الطيبة اللي كانت بتهتم بجوزها و بنتها و بيتها وبالقران ولما كانت بتتعب كانت بردو بتصلي وبتقري القرآن مكنش بيمنعها حاجة عنه لغاية يوم موتهم.

انما هي اذاي هتقف ادام ربنا وهي ماهمله القرآن الكريم شفعها وهي عذابها اكبر من اي حد لانها من حفظة القرآن وجه الوقت اللى سابته
فات الوقت و نامت مكانها على السجادة مكانها
مر وقت ودخل لوسيفير وجدها على ذلك الوضع فأسرع لها
لوسيفير: رنا رنا اصحي
رنا بنوم: امممم بس بقي
لوسيفير: رنا اطلعي نامي على السرير.

قامت رنا ونامت بجوار نجم الدين فوضع عليها لوسيفير الغطاء وحمل المصحف و السجادة ووضعهم على الكرسى وطفئ النور وخرج
مر باقي الليل وفي الصباح وصل اوس و مراد ودخلو وجدو رنا تنام بجوار نجم الدين
اوس بحنان: رنا روني حبيبتي اصحي
رنا بنوم: صباح الخير اوسي
اوس بابتسامة: يسعد صباحك يا قلب اوسك
مراد: قومي حبيبتي بدلى هدومك علشان لو الدكتور جيه
رنا: ماشي
اوس: مالك قطتي
رنا: مفيش بعد اذنك.

توجهت انا الى الحمام الملحق بالجناح وأخذت دش ولبست وخرجت وجدت الدكتور و أخواتها
الدكتور بعصبية: يا ريت يا اوس بيه تخلي الحرس يبعدو عن الجناح
اوس بستغراب: مش فاهم
الدكتور: امبارح بالليل حبيت اجي اطمن على نجم بيه بس هما رفضو ادخل
لوسيفير ببرود: كنت داخل للبيه ولا للهانم اللي قاعدة لوحدها
مراد: حد يفهمني في ايه.

لوسيفير: الدكتور بالليل كان داخل لما عرف انكم مشيتو واللي قاعد معاه رنا فحب يدخل ليها وانا مسمحتش ليه
اوس بغضب: وعزة جلاله الله لوريك
قوم اوس بضربه وتجمع عدد كبير من الأشخاص وطلب مراد صاحب المستشفي فاعلموه بأنها سوف تأتي بعد شوية
دخل اوس وجد رنا تجلس تنظر إلى الفراغ فجلس بجوارها و مسك اديها
اوس بحنان: مالك يا عمري
رنا بدموع محبوسة: هو ربنا غضبان عليا صح
اوس بخضة: مين قالك كده.

رنا بدموع هستيري: علشان بعت عنه ومبقتش اقرأ القرآن و لا أصلي ذي الأول و كمان سمحت لادهم ينام جامبي ويحضني و يبسني و شافني بشعري صح ربنا مبقاش يحبني حتى امي و ابويا كرهوني.

اوس وهو يضمها لحضنه: هشششششششش اهدي يا عمري ربنا غفور رحيم ومش حرام ادهم ينام جامبك او يحضنك او حتى يبوسك انتى مراته ادام ربنا و الناس وابسط حاجة ممكن تبقي مراته بجد من غير فرح انتى اصلا مراته وعمر عمى عاطف او طنط شرين يزعلو منك انتى بنتهم الوحيدة انتى طفلتهم وعشقهم و زرعتهم في الدنيا إنما بقي ممكن يكون ربنا زعلان منك شوية صغننين علشان بعتي عنه ارجعي ليه ربنا اسمه الرحمن الرحيم الغفور ارجعي ليه ورفعي ايدك وقولي يا رب عبتدك الفقيرة الضعيفة الغلبانة طمعانة في رحمتك و عفورك و ريضاك هو هيستجيب ليكي مفهوم يا قطتتي.

رنا: مفهوم اوسي ربنا يخليك ليا
اوس: ويخليكي ليا يا عمري
رنا: اوس انا مش هسافر تاني وهفضل هنا وهسافر على الامتحانات وبس
اوس بتفهم: قمر قالتلي وانا معاكم في اي حاجة قولتي لادهم
رنا: ايوه قولتله وفرح جدا وبعد ما بابا يخرج من المستشفي هنجهز القصر بتاعة مش هنعيش في القصر اللي هو قاعد فيه دلوقتي
اوس: اللي انت عاوزه يحصل هيحصل تمام يا قطتتي
رنا بابتسامة: تمام حبيبي.

أدهم بدرامه: قلبي مراتي مع أخوها والاتنين حضنين بعض
اوس بصدمة: ونبي استر علينا وخلاص هنصلح غلتطنا
ادهم بدامية: اذاي طيب
اوس: كده يا سي ادهم
ضم اوس رنا لحضنه ووضع قبله على خدوها تحت ضحكات رنا و مراد فأسرع ادهم وسحب رنا من حضن اوس لحضنه فضحك نجم بشده على أفعال اوس و ادهم
بعد مر شهر
- جهزت رنا القصر الجديد من كل شي و ساعدها البنات
- خرج نجم الدين من المستشفي ليكمل علاجة في المنزل.

- علم الجميع بحمل روميساء وكانت في الشهر الثاني
- علم الجميع بحمل ميرا و كانت في الشهر الأول
- تقرب اسر من كلير واصبحو يتقابلون كثيرا
- باشرت قمر العلاج النفسي مع الدكتور مازن الذي عاد لمصر ليستقر بها
- ساعد لوسيفير رنا بشده في تجهيز بعض الأشياء
- أخبرت سمر عمار بما حدث يوم الحادث وأخبرته بأنها مازالت بنت ولم يلمسها أحد مما اسعده بشده أنه اول شخص سيلمسها.

- جهز عمار الجناح الخاص بيه ليستقبل حبيبته و زوجته الصغيرة
- جهز اوس الجناح الجديد الذي يضمه مع قمره
بعد مرور شهرين
في احدي القاعات الكبري وكانت تضم اكبر رجال الأعمال في مصر والعالم لحضورهم زفاف القيصر و الملك و الذئب
اجل اليوم سوف تزف كل فتاة الى حبيبها ومالك قلبها
حضر عدنان شقيق قمر ليسلمها الى زوجها
نزلت سمر في يد شقيقها ووالدها وسلموها لعمار الذي وضع قبله على اديها وضمها لحضنه.

عمار بحب: أخيرا بقيتي ملك انا وبس
سمر بحب: وانت ملكي يا عماري
كانت ترتدي فستان كب وله أكمام من الشيفون وأسفل الفستان بدي ابيض وطرحة جميلة
اما قمر فنزلت في يد شقيقها عدنان وهي جميلة واخذها اوس ووضع قبلة على راسها وضمها لحضنه بشده
اوس بحب: أخيرا قمري أخيرا
قمر بكسوف: اه اوسي قمرك بقت ملكك
كانت تلبس فستان زفاف قريب من فستان سمر
اما رنا فنزلت في يد نجم الدين وسلمها لادهم الذي انسحر بجنيته الجميلة.

اقرب أدهم من رنا وبكل حب و حنان و رومانسية ووضع قبلة على شفايفها وضمها بشدة لاحضانه وهنا هاج الجميع بالتصفير و التصقيف ودخلو القاعة
كان فستان رنا أشبه بفستان الاميرات وكان طول الطرحة حوالى 7 متر او أطول
مرت ساعات الفرح وغادر العرسان لقضاء شهر العسل
- ذهب أدهم و رنا الى المالديف
- ذهب عمار و سمر الى سويسرا
- ذهب اوس و قمر الى تركيا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة