قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

وصلت قمر الى البنات وجلست
رنا: مالك يا قردة
سمر: شكلك مضروبة علقه تمام
قمر: لسه جايه من عند العميد
رنا بضحكة: انتى كمان
قمر: يعني ايه انا كمان
سمر: اصل احنا كنا عنده احنا كمان
قمر بتسأل: ليه ايه إلى حصل
حكت سمر لقمر كل شي حدث معهم وحكت قمر لهم كل شئ
رنا: يالا بقي علشان معاد الدكتور
سمر: تعالو ناكل قبل مروح
قمر بخنقة: يالا يا زفته نروح وبعد كده نروح ناكل
رنا: عوزين نروح السوبر ماركت بعد ميعاد ال دكتور.

قمر: تمام
جو: يالا صبايا معاد الدكتور
توجهت البنات الى السيارة وركبو ورمي جو و لوسيفير معهم وخلفهم الحرس وتوجهو الى الدكتور
في منزل الدكتور
نزلت البنات من السيارة ووجدو نفسهم تمام منال بحديقة جميلة
وقفت البنات تشاهد جمال المنزل الى ان نبهم جو على الدخول ولكن اعترضت رنا
رنا: احنا هندخل فين بيته لا طبعا
جو: يا بنتى هو ده نظام الدكتور وكل الناس بتيجي هنا
سمر: يالا بقي يا زفته.

توجهت توجهت الداخل استقبلهم فتاة وجعلتهم يجلسو في احدى الغرف وتركهم جو و لوسيفير ب الخارج
بعد فترة دخل شاب جميل وجلس أمامهم
( الحوار بالايطالي )
الشاب: اهلا و سهلا
البنات: اهلا بيك
سمر بالعربي: الواد ده حلو ومز اوي
قمر بالعربي: لو عمار سمعك هينفخك
رنا بالعربي: الله يحرك هضفضحينا
الدكتور بالايطالي: ممكن نتعرف
رنا بهدوء: انا رنا الألفي و ديه سمر الأحمدي و ديه قمر الهاشمي
الدكتور: انتم عرب.

قمر: ايوة ومصريين كمان
سمر: وولاد بلد وجدعان وبنشجع الشباب العسل
الدكتور بضحكة بالعربي: يخربيت عقلك انتى مش عوزة دكتور نفسي انتى عوزة دكتور مجانين
قمر بخضة: حضرتك مصري
الدكتور بغمزة: وبن بلد كمان
سمر بهبل: والنعمة كويس وهو الواحد يتكلم بالعربي بدل لسانه ميتعوج بالاجنبي
الدكتور: انا اسمي مازن الاسيوطي وانا هتابع معاكم تحبو نتكلم مع بعض ولا كل واحدة لوحدها
نظر البنات لبعضهم وكان في الف سؤال يدور في مخهم.

الدكتور بتفهم: خلاص تعالو كل واحد لوحدة وبعد كده نعمل جلسات مع بعض
البنات: تمام
الدكتور: تحبو نبدء بمين الأول
نظرت البنات لبعضهم وضحكو
قمر: اختار الكبيرة بتاعتنا
سمر بتاكيد: صح الصح خليك تبدء بالعقلة الراكزة
الدكتور: هي مين
رنا: اكيد انا
الدكتور: تمام يالا بينا وانتم البيت بيتكم ممكن تقعدو في الجنينة
توجهت رنا مع مازن الى غرفة المكتب وجلست رنا على الشيزلونج
الدكتور: تحبي تبدي من امتي
رنا: من اول ولاتي.

الدكتور: تمام
حكت رنا عن حياتها من اول يوم لغاية مقابلتها بادهم المنشاوي وما فعله معها
الدكتور: ممكن كفاية عياط وهدي شوية
رنا بدموع: بس هو اذاني كتير انا لغاية دلوقتي بخاف اشوف جسمي من الجروح
الدكتور: خلاص كفاية كده وانتى روحى اغسلي وشك
رنا: ممكن طلب
الدكتور: اكيد
رنا: انا عوزة برشام منوم انا مش بعرف انام خالص
الدكتور: انا مش عاوز اعودك على المنوم لكن انا هكتبلك علاج مهدء للاعصاب ماشي
رنا: ماشي وشكرا.

الدكتور: اتفضلي يا هانم وطلعي برا وبعتي المجنونة بتاعتكم
رنا بضحكة: تقصد سمر
الدكتور: ايوه
ذهبت رنا للى الجنينة وقالت لسمر تروح
في غرفة المكتب
دخلت سمر الى الغرفة وجلست
الدكتور: اهلا وسهلا بالمجنونة
سمر بضحك: مش مجنونة اوي يعني
الدكتور: ماشي يا ستي تحبي تحكي من امتي
سمر: عادي اي وقت
ابتدت سعر تحكي عنها حكاوي عامة وهو يسمع فقط ولم يقاطعها ولا مرة
الدكتور: ايه حصل زمان مخليكي خايفة اوى كده.

سمر بخوف: ولا حاجة حصلت
الدكتور: سمر انتى جاية هنا علشان تتعالجي وانا عمري مهازيكي
سمر بعصبية: قولت محصلش حاجة انت ليه مصمم ان في حاجة حصلت
مازن بتصميم: علشان انتى ضعيفة اوى وهشه من جوا ومن برا ولو فضلتي كده هضيعي عمار منك وهتفضلي طول عمرك لوحدك
هنا لم تستحمل سمر الكلام فأخذت تصرخ عليه ودموعها تنزل بغزارة شديدة الى ان وقعت بين ايديه
في الخارج.

كانت تجلس البنات في الجنينة وعلى بعد خطوات يجلس الشباب وعلى مسافة قريبة توجد سيارات الحرس
انتفد الجميع على صوت صراخ سمر فدخل البنات والشباب وخلفهم الحرس باسلحتهم الى الداخل
في الداخل
دخل الجميع يجري الى الداخل وعندما دخلو المكتب وجدو سمر تنام على الشيزلونج ومازن يجلس أمامها
لوسيفير: في ايه
مازن: ولا حاجة تضغط عليها شوية فحصل كده بس متخفوش هي حاليا هتنام وهتصحي الصبح
رنا بتفهم: ممكن نكمل في يوم تانى.

مازن: بس لسه متكلمتش مع قمر
رنا: اكيد من منظرها هتقع جمب سمر بلاش دلوقتي
مازن: تمام خليكي جامبها بلاش تسبيها دلوقتي
رنا: حاضر بعد اذنك
توجهت رنا لهم فقام جو بحمل سمر وخرجو الى الخارج وركبت البنات ووضعها جو بجوار رنا وذهبو الى المنزل
بعد مرور ساعة وصلو وحملها جو ووضعها في غرفتها ونزل وترك البنات معاها
في مصر
البداية في شركة الأحمدي.

كان هناك اجتماع ويجلس الجميع ولكن في منتصف الاجتماع ابتدي يشعر عمار بنغزات في قلبه بطيئة ولكن في لحظة واحدة زادت بشدة لم يستحملها فصرخ من شده الألم فنتبه عليه سليم الذي قام بسرعة وأمر شريف الجميع بالخروج
قام سليم بفتح زراير القميص وجلس يدلك في صدره ولكن في لحظة وجد الكل دموع عمار تنزل على وشه واخذ يردد اسم سمر وغاب عن الوعي.

قام شريف الأحمدي بنده الحرس الذين جاءو بسرعة وساعدو في حمل عمار ونزوله وتوجه بيه الى المستشفي بسرعة
وصلت السيارات الى المستشفي وكان في انتظارهم محسن والد عمار وفريق كامل من الأطباء واخذوه بسرعة الى الداخل
بعد حوالى نصف ساعة وصل أدهم وتوجه الى مكان سليم وبعده وصل اوس و مراد
اوس: في ايه
سليم: معرفش كل حاجة حصلت بسرعة
أدهم: هو كان فين لما حصل كده
سليم: كنا في اجتماع وفجأة مسك صدره وصرخ ووقع.

شريف: نفس الى حصل زمان
سليم بصدمة: تقصد اليوم اياااه
شريف: نفس العوارض
سليم: سمر اختي
مراد: أهدى يا عم لو حصل حاجة كانت البنات اتصلت او الحرس اكيد بخير
سليم: يا رب اقف معانا احنا مش نقصين
مر الوقت وخرج محسن وباقي الأطباء
سليم: عمار كويس في ايه حصله حاجة
اوس: أهدى يا سليم خليه يتكلم
محسن: منعرفش ايه حصل كل الحكاية ضربات قلبه عليت جدا وكانت هتسبب في جلطة بس في لحظة هدي ونام
شريف: تعالى معايا يا محسن.

غادر محسن وشريف وفضل باقي الشباب يجلسون امام باب الرعاية
أدهم: وحد الله بقي كويس
سليم بتنهيدة: انا واثق مليون في المية ان سمر فيها حاجة
اوس بستغراب: اشمعنا سمر
سليم: نفس الى حصل زمان اتكرر دلوقتي تاني
مراد: ايه حصل زمان لكل ده
اوس: مش وقته المهم عمار يبقي كويس
فضل الشباب يجلسون الى ان جاء محسن و شريف وجعلهم يذهبون إلى المنزل.

غادر الكل وفضل سليم بعد ان أثر على ذلك لأنه لن يترك رفيق عمره وأبن عمه وخالته في نفس الوقت بمفرده
مر الوقت وجاء الليل ليطول انتظار الأمل لدي الجميع
في ايطاليا
قامت رنا و قمر بتبديل ملابس سمر وتركوها تنام بهدوء وتوجهت كل بنت الى غرفتها حتى تبدل ملابسهم ويودو فريضة الصلاة.

بعد فترة نزلت قمر الى المطبخ وقامت بعمل بعض الاكل وصعدت الى غرفة سمر ووجدت رنا تجلس بجوارها فوضعت الاكل على الكنبة وشاورت لرنا ان تأتي حتى تتناول الاكل فذهبت رنا وجلست أمامها
قمر: تفتكري هو قالها ايه عمل فيها كده
رنا: كل واحد وليه سر كبير في حياته من الصعب ينساه
قمر: عندك حق كل واحد شايل هم كبير
رنا: يالا روحي ذاكري او نامي النهاردة كان صعب على الكل
قمر بحب: حاضر تصبحي على خير.

رنا بابتسامة: وانتى من اهل الجنة
غادرت قمر الغرفة وتوجهت الى غرفتها ونظرت رنا الى سمر مرة أخري وذهبت الى غرفتها حتى تنام.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة