قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

في مصر
البداية في المستشفي
صحي عمار ووجد نفسه في المستشفي فتنهد ونزع جهاز الأكسجين من على وشه
عمار: سليم سليم اصحي
سليم بخضة: عمار انت كويس عاوز حاجة
عمار: ايوه كويس الحمد لله
سليم: هو ايه الى حصل
عمار: فين تليفوني عاوزة
سليم: هتكلم مين بس
عمار بتعب: هات التليفون بقي
سليم: خلاص اتفضل
اخذ عمار التليفون وتصل على رقم ونتظر الرد بعد اعادة الاتصال مرة واتنين وتلاتة وخمسه واخيرا انفتح الخط.

عمار بسرعة: حبيبتي انتى كويسة كنتى فين فيكي حاجة واجعاكي حبيبتي ليه مش بتردي عليا
سمر بهدوء: انا كويسة عمار انت عامل ايه
عمار بتنهيده: الحمد لله كنت مرعوب عليكي
سمر: عمار انت فين
عمار: في البيت يعني تكون فين
سمر: كويس انك صحتني رحمتني من رنا و قمر بيضربونى
عمار: ضربه في قلبهم هنا الاتنين اذاي يضربوكى انا هاجى هرنهم علقة موت
سمر بضحكة: ربنا يخليك ليا يا عموري.

عمار بحب: يالا يا عمري قومى خدي دش وجهزى واوعي تنسي تفطري مفهوم
عمار: مفهوم عموري سلام
عمار: سلام يا قلب عموري
قفل عمار مع سمر وتنهد نغمض عيونه
سليم: اطمنت عليها
عمار: صوتها مش عاجبني فيها حاجة انا قلبي مش مطمن
سليم: متخفش انا كلمت لوسيفير امبارح وقالى انهم كويسين بس حصلت خناقة في الجامعة علشان البنات محجبة
قطع كلامهم دخول شريف ومحسن الغرفة فتوجه محسن الى عمار بسرعة وضمه لحضنه
محسن: انت كويس يا بني.

عمار: الحمد لله كويس
شريف: ايه الى حصل يا بني ليك
عمار: والله معرف انا حسيت بنغزة شديدة في صدري وبعد كده حسيت بالهوا بينسحب من الأوضة ومعرفش حصل ايه تاني
محسن: انت مش فاكر ان نفس الدور ده حصلك يوم الحادثة بتاعة س
عمار بعصبية: محدش يجيب سيرة اليوم ده تاني انتم السبب اصلا فيه وانا وهي لسه بنشيل الهم لغاية دلوقتي
سليم: اهدي بس انت لسه تعبان
عمار بعصبية: من فضلكم انا تعبان وعاوز استريح.

شريف: خلاص يا بني اهدي بس علشان متتعبش
غادر محسن و شريف وفضل سليم مع عمار فطلب عمار منه الذهاب إلى المنزل
سليم: أستريح انت وانا هروح الشركة
عمار: تفتكر هنقدر نعيش حياتنا عادي
سليم: ان شاء الله هتعيشو مع بعض في راحة
عمار: بقولك ايه انا هنام روح انت الشركة
في فيلا المنشاوي
استيقظ أدهم واخذ دش وتوضا وصلي وقام بالاتصال على رنا
بعد مرة واتنين ردت رنا عليه
أدهم: صباح الجمال حبي
رنا: صباح النور دومي.

أدهم: يالهوي على دومي ده اموت وبوس الشفايف الحلوة ديه
رنا: لا رد
أدهم بضحكة رنانة: هههههههههههههههههه خلاص خلاص بلاش تحمري وتبقي عسل ابيض مكرر كده
رنا: بس بقي
أدهم: اخبارك ايه والمذاكرة عمل ايه
رنا: ماشية
أدهم: مالك يا قلبي
رنا: مفيش حاجه
أدهم: فيكي حاجة وقلبي حاسس بكده
رنا: أدهم حبيبي انا كويسة بس لسه صاحية ومنمتش كتير وعندي جامعة دلوقتي وعوزة انام ومش طالبه معايا اعمل حاجه خالص.

أدهم بهدوء: خلاص يا قلبي بلاش تروحي النهاردة وذاكري في البيت
رنا: هشوف البنات هيعملو ايه
أدهم: ماشي يا حبيبتي
رنا: انت فين دلوقتي
أدهم: انا لسه واصل الشركة
رنا: خلاص اشتغل بقي وانا هرجع انام
أدهم: ماشي يا قلبي تصبحي على خير
في ايطاليا
في فيلا البنات
توجهت رنا الى غرفة سمر ودخلت و جلست بجوارها على السرير
رنا: انتى كويسة
سمر: ايوة كويسة متخفيش
رنا: مالك ايه حصل عند الدكتور
سمر: مفيش حاجة حصل.

رنا: انتي لازم تحكي علشان تعرفي تعيشي
قمر وهي تدخل: ايوة صح
سمر بسخرية: وانتى يا هانم
قمر: انا بقي عارفة انى عمري مهقرب من اوس انا فعلا بحبه بس بخاف من اي راجل
رنا: طيب هنعمل ايه
سمر: هنروح الكليه وانا عن نفسي مش هروح للدكتور ده تاني
قمر: وانا كمان ده بيخوف
رنا: طيب يالا بينا نجهز
قمر: بنات انا قررت البس الحجاب وهلبس ذيكم
رنا بفرحة: بجد هاااااا
سمر بفرحة: مبروك يا قردة
قمر: بعد الكليه هننزل نلف على المحلات.

سمر بفرحة: اشطا عليكي
رنا: تعالى معايا اختاري من عندي
قمر بغرور: طبعا هاجي اختار برحتي
رنا وهي تحدف الشبشب عليها: قودامي يا جذمة
قمر: تسلم ايدك يا كبير
اختارت قمر هدوم وتوجهت الى غرفتها وجهزت البنات
ارتدت قمر فستان اسود بيه ورود وعليه تنك اسود وحجاب اسود
ارتدت سمر بنطلون وبلوزه بيضاء لمنتصف الرجل وعليهم جاكت كت وحجاب اسود.

ارتدت رنا فستان باللون الأبيض وحجاب بنفس لون الفستان. نزلت رنا وسمر الى المطبخ وجهزو الفطار وبعد قليل نزلت قمر بشكلها الجديد والجذاب الرائع وكانت اسم على مسمي
قامت رنا بتصوير قمر وأرسلت الصورة الى اوس وقامت سمر بالتصفير لشده جمال قمر
جلسو ياكلو وبعد فترة توجهو الى الجامعة
في مصر
في شركة A M
كان اوس في الإجتماع عندما سمع صوت رساله وقام بفتحها واخذ ينظر للهاتف ولم ينتبه للموظفين الذين يجلسون أمامه.

مراد: اوس اوس اوووووووس
اوس: في ايه
مراد: مالك
اوس: مفيش كمل انت الاجتماع وخرج
مراد: الواد ده شكله اتجنن
روميساء بهمس: ده عاشق حد النخاع
مراد بجديه: الاجتماع اتلغي برا
خرج كل الموظفين بسرعة من يستطيع ان يراجع كلمه قالها الفهد
مراد بهدوء: بقي هو عاشق حد النخاع وانا ايه
روميساء برومانسية: حبيبي انا وملكي انا و بس
مراد بحب: وايه كمان
روميساء: وقلبي وحياتي
مراد وهو يحضنها بتملك: وايه كمان.

روميساء: عشيقي المفضل والوحيد و
قطع كلامها عندما أخذ مراد شفايفها في قبله رومانسية بث فيها شوقه وعشقة و حبه وتملكه لها وقامت روميساء بوضع يديها في شعره وقربته منها جامد وتبادلو القبل المجنونة
( ملناش دعوة بيهم ناس فاضية ???????? )
عند اوس
دخل اوس مكتبه واخذ يتأمل تلك الحورية المتألقة بحجابها الذي ذادها جمالا ونقاء وبرائه فوق برائتها وقام بالاتصال عليها
قمر: اوس اذيك
اوس: ملاكي الصغير اخبارك ايه.

قمر: الحمد لله وانت
اوس بحب: انا بخير ادام انتى بخير
قمر: اوسي الحلو ابو عيون حلوة
اوس: يعني بعد اوسي ديه اعمل ايه
قمر بضحكة رقيقة: ولا حاجة تكلمنى وبس
اوس: عارفة انتى ذي القمر بالفستان ده يعنى اسود فابيض حاجة كده جامدة ربنا يصبرني وستحمل السنتين مجيش دلوقتى وتمم الجوازة
قمر بصدمة: انت عرفت منين انى لبسه فستان اسود
اوس بخبث: لا وكمان الحجاب ذاد جمال فوق جمالك
قمر برعب: اووووس انت فين وعرفت اذاي.

اوس بسرعة: حبيبتي اهدي كل الحكاية رنا صورتك وبعتتلي الصورة وبس علشان تفرحني
قمر بتهيدة: يعني كده بس
اوس: اه كده بس
قمر: حبيبي قفل دلوقتى علشان مش فاضية
اوس: وراكي محاضرة
قمر: لا هروح اقتل رنا بس سلام وقفلت
اوس بصدمة: يا بنت المجانيين هتقتل اختي
اتصل اوس بسرعة على أدهم
اوس: أدهم حبيبي اذيك
أدهم: اذيك اوس
اوس بسماجة: كنت عاوز أعرفك ان قمر هتقتل رنا بس علشان متقلقش عليها
أدهم بصدمة: انت اتجننت اذاي يعنى.

اوس: بص انا هروح الحق قمر قبل متتسجن
أدهم: انا جاي معاك هنتقابل في المطار
اوس: انا هتصل على عمار ويسافر معانا بالمرة
أدهم: ماشي سلام
اتصل اوس وبلغ عمار ووافق وتوجهو الى المطار بعد ساعتين
في ايطاليا
خرجت قمر من الجامعة تجري وخلفها لوسيفير يجري بسرعة ولم يلحقها وتوجهت الى كليه رنا وسمر ودخلت القاعة بسرعة تحت صدمة الكل
وكان قد وصل لوسيفير وهو ينهج وشاهد الدهشة على وش جو الواقف ينظر الى داخل القاعة.

توجهت قمر الى رنا
قمر بغل: بقي انتى تصوريني وتبعتي صورتى لخوكى
رنا برعب: اهدي بس يا قمر انا معملتش حاجة غلط
قمر بغل: والله مانا سيباكي تعالى هنا
جريت رنا بسرعة في القاعة من جهه وقمر تجري من جهه أخري وصوت الصراخ عالى
وكانت تجلس سمر وتضحك بشدة على أفعالهم المجنونة
وهنا أصدر الدكتور صراخ عالى
الدكتور بالايطالي: بس انتى وهي ايه الجنان ده
قمر بعصبية: انت اتجننت انت اذاي تتكلم مع قمر الهاشمي بالأسلوب ده.

الدكتور: انتى هبلة يا بت يعنى داخله المحاضرة وبتضربي طالبة وعوزانى اسكت
قمر بسماجه: اخت جوزى وبعلمها الأدب في اعتراض
الدكتور: اطلعي برا يا حيوانه
قمر بغضب: مين ديه الحيوانه انا عاوزة مدير الجامعة حالا
بعد فترة جاء مدير الجامعة ونظر برعب لوسيفير و جو ودخل القاعة لقي 3 بنات يجلسو وامامهم الدكتور
العميد: خير يا دكتور
الدكتور: البنت ديه اقتحمت القاعة وضربت البنت ديه.

العميد بخوف: انت عارف مين ديه اسمها قمر الهاشمي اخت عدنان الهاشمي وزوجه اوس الألفي
الدكتور: وانا مالى ديه لازم تتحول لمجلس التأديب حالا وكمان البنت ديه
سمر بسخرية: مالك بس يا دكتور مبراحة شوية
العميد بصوت واطي: انا عارف انهم سنتين سود على دماغي ومش هخلص منهم شكلي كده هموت
الدكتور: حضره العميد مالك
العميد: انتم تعالو على مكتبي عاوزكم
سمر: عمو العميد انا معملتش حاجه اروح بردو.

الدكتور: دانتى ضحكتك كانت تسمع الكلية كلها وكمان كنتى بتاكلي عادي
سمر ببراءة: يعني اموت من قله الاكل
الدكتور: برا يا حيوانه منك ليها برا
رنا بغضب: لو صوتك علي علينا تانى او شتمت لهوريك الحيوانات دول ممكن يعملو ايه
العميد: انا اسف اكيد ميعرفكوش بعد اذنكم اتفضلو على مكتبي
رنا بخنقة: احنا هنروح مش فضيين للعب العيال ده يالا بنات
غادرت البنات وتنهد العميد وجلس يحكي للدكتور من يكونو هؤلاء البنات
عند البنات.

ركبت البنات السيارة ونطلقو الى المول وعند وصولهم حاوطهم الرجالة على جميع الجوانب لخفهم عليهم
سمر: انا جعانة
قمر: وانا كمان
رنا: صدقو وانا
توجهت البنات الى المطعم واكلو وبعد ذلك ابتدو يلفو في المول وسط الهزار والضحك والاستمتاع وشترو ملابس كتير خروج وبيت
لم تنتبه البنات بصوت رنين هواتفهم وفي لحظة وقف أمامهم لوسيفير
لوسيفير: هو الهوانم مش سامعين التليفون
سمر بضحك: مالك بس يا عم الشبح.

قمر: زعلان ليه يا عمو المرعب
رنا: مالو التليفون ميرن
لوسيفير بغضب: والله يا هوانم اجوازكم هرين التلفونات رن وخيفين عليكم
جو بهدوء: أهدى يا عم المرعب هنا خلاص هيروحو
قمر برعب: ايوة احنا هروح حالا
لوسيفير: يالا ادامي
جريت البنات على العربيات وبعد حوالى ساعة كانو ينزلون الى المنزل ودخلو
سمر: يالهوي يانا ياما ده كان ناقص يشفطنا
قمر: انا قلبي كان هيقف من الرعب
رنا: انا بقي اقريت القرآن كله.

صوت من خلفهم: والهوانم كانو فين لحد دلوقتي
قمر بهبل: مش عارفة ليه سامعة صوت اوس
صوت من خلفهم: والهوانم ليه مردوش على التليفون
رنا بستعباط: بس يا هبلة ده صوت أدهم مش اوس
صوت من خلفهم: والهوانم متعودين يرجعو متأخر
سمر بضحكة: بس يا هبلة منك ليها ده صوت عمار
انتفضت البنات مرة وحدة ونظرو خلفهم وجدو اوس و أدهم و عمار يقفون وعيونهم بطلع شرار وكانو على وضع الاستعداد للضرب
رنا بخوف: بس براحة أدهم انا هقولك.

أدهم بصوت عالى: هتقولى ايه ها انطقي على فوق اتفضلي ادامى
رنا بدموع: لا مش هطلع انت هتضربني تانى
سمر بدموع: ايوة انتم كل شوية بتزعقو لينا
قمر برعب ودموع: انا عوزة عدنان هتولي أخويا
نظر الشباب لبعضهم وصعبو عليهم البنات فتوجه كل واحد لحبيبته
اوس بحنية: حبيبتي فراشتي الحلوة متخفيش محدش هيقدر يعملك حاجة تعالى معايا
قمر برعب: هتضربني
اوس بحنية: لا طبعا تعالى يالا نطلع أوضتك.

اكتفت قمر بهز دماغها وصارت معه الى الاعلي
عمار: حبي المجنون تعالى ننام اصلي تعبان اوي
سمر: يعني انت مش زعلان
عمار: عمري مزعل من مجنونتي تعالى
توجهو الى غرفتها حتى يلهياها ولا تبكي
أدهم: روني تعالى متخفيش
رنا برعب: لا انت هتضربني تاني
أدهم: عمري مهعملها تاني
رنا بدموع: بالله عليك متضربني علشان مكرهكش
أدهم بصدمة: انتى لسه بتكرهيني
رنا بسرعة: لا لا والله مش بكرهك
أدهم: اطمني انا هرجع مصر حالا.

خرج أدهم من الباب وما هي الا لحظات وكانت رنا تسرع خلفه ومسكت ايده ورمت نفسها في حضنه وتبكي بشدة
رنا بدموع: أسفه أسفه أسفه حبيبي خليك معايا انا محتاجة حضنك اوي ونبي متمشي
أدهم: شششششش خلاص يا عمري انا هفضل
قام أدهم بحمل رنا بين ايديه وتوجه الى غرفتها ووضعها على السرير وتوجه الى الباب واغلقه ورجع بجوارها تانى وقام بخلع حذائها وتحرير شعرها من الطرحة وضمها لحضنة ونامو بجوار بعضهم
في مصر.

توجه مراد الى مكتب روميساء واخذها وخرجو
روميساء: هنروح فين
مراد: بحي عاوز يروح فين
روميساء بدلع: عوزة اطلع على يخت وفضل في البحر على طول
مراد: مولاتى تامر وانا انفذ
اتصل مراد على شخص وتوجه الى شرم الشيخ لقضاء عده ايام مع معشوقته الغالية.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة