قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

وصلت الطائرة إلى المطار وكان في انتظارهم سيارات الحرس ركبو الجميع وتوجهو إلى الفيلا
صعدت البنات الى غرفهم ورتمو على السرائر وذهبو في سبات عميق من شده التعب
في مصر
في المستشفي
كانت روميساء تجلس بجوار مراد ويضمها مراد لاحضانة
مراد: عوزه تقولي ايه
روميساء: بس من غير زعل
مراد: قولي يا عمري انا عمري مهزعل منك
روميساء: هو ليه أدهم بيعامل رنا كده ليه على طول بيضربها ومسبب ليها الحزن.

مراد بتنهيدة: عاوزة تعرفي ليه
روميساء: يا ريت
مراد: أدهم مشيل عيلتنا جزء من زنب موت اهله وأهل اسر
روميساء بصدمة: اذاي ده.

مراد: أدهم شاف موت اهله ادامه وبعد كده موت انا اسر الى هما اهله بردو فسكت علشان مكانش يعرف هما مين بس لما اتعرف على رنا وعاملها وحش علشان فاكرها انها اذت اسر وبعد معرف انها مظلومة حبها اوى وطلي منها السماح بس لما احنا ظاهرنا وعرف ان عمي نجم الدين كان على علاقة بامه وخالته وان امه ساعدته يسافر برا مصر منقذته من الموت عرف ساعتها ان ممكن يكون اهله مات و بسبب مساعدتهم لعمي فحط غضبه على رنا لما انها هي الى ادامه بس في نفس الوقت بموت فيها ويحبها وبس يا ستي.

روميساء: هو مش غريبة الحادثة ديه
مراد: هي غريبة بس أنجي الكاشف أدخلت وقالت لاوس ان الموضوع تباعها
روميساء: تقصد جلالة الامبراطورة أنجي الكاشف صاحبة شركات الامبراطورة
مراد: ايوه هي بس مش عارف ليه احنا ساعدتنا
روميساء بنوم: معرفش بقي
مراد بحب: طيب نامي شوية
روميساء بنوم: ماشي و نامت بين احضانه
مراد بذهول: هو مين الى تعبان انا ولا هيا يالا الواحد ينام أفيد ونام
في قصر الألفي.

كان اوس يجلس يباشر بعض الأعمال فشعر بأحد يجلس امامه فرفع نظره وجده والده
اوس: مالك يا حاج
نجم الدين: خايف من الى جاي
اوس: متخفش يا قلبي احنا أقوي من الكل
نجم الدين: الجاي هيبقي بحر دم
اوس: ورحمه امي مهرحم حد وكل واحد ليه دخل زمان في موت امي ودلوقتي هفرمه وهخليه يتمني الموت
نجم الدين: بس احذر منهم هما صعبين وشداد
اوس: وانا الملك اوس نجم الدين وهنهي الى انت ابتديته من زمان.

نجم الدين: اخواتك البنات خلى بالك منهم دول امانه يا بني
اوس: انا مسلم اخواتى البنات لرجالة على أدهم انا تعرف اعرفه مقامه وهخلي اختي تاج فوق رأسه
نجم الدين: أدهم غلبان وغصب عنه احنا لسه متعرفش اهله ماتو بسببي ولا بسبب تانى
اوس: لا ماتت بسببنا و سبب تاني
نجم الدين: اذاي يا بني.

اوس: أم أدهم وأختها علشان ساعدوك لاكن ابو أدهم رفض يدخل شحنه مخدرات عن طريق شركته فقتلوه وأبو اسر علشان هددهم ده الى معروف بس الحقيقة محدش عرف بماسعده ام أدهم وخالته ليك
نجم الدين بستغراب: وانت عرفت اذاي
اوس: بالعقل كده هما غرفة اذاي انك لسه عايش وكانت العربية وقعت من فوق الجبل ووقفو علشان يتاكدو من موتك وبعد ما مشيو ادخلت ام أدهم وأختها وخبونا لغاية ماسفرنا وكمان احنا غيرنا اسمسنا.

نجم الدين: ودلوقتي هنا عرفو بوجودنا
اوس: ايوه علشان احنا ظهرنا وخدنا رنا واعلنا ادام الكل انها بنت اخوك واخت مراد وكمان بقت مرات أدهم
نجم الدين: يعني اختك دلوقتي في خطر
اوس: اطمن امال انا باعت لوسيفير معاها ليه
نجم الدين: بس انت عرفت المعلومات ديه منين وواثق فيه
اوس: انا واثق في المصدر مليار في الميه
نجم الدين: هو مين
اوس: عاوز تعرف مين تمام يبقي جاسر الدالي
نجم الدين بستغراب: تقصد القناص.

اوس: ايوه اطمن انت واحنا في ظهرك متخفش
نجم الدين بفخر: انا عارف انى مخلف ومربي رجاله
اوس وهو يبوس ايده: ربنا يخليك لينا ويفضل حسك في الدنيا
نجم الدين: ماشي يا بني انا هطلع انام عاوز حاجة
اوس بحب: تسلملي يا حاج
صعد نجم الدين الى غرفة وأكمل اوس باقي شغله
( جاسر الدالي ولقبه القناص بطل رواية الملاك الحزين )
في قصر القيصر
كان أدهم يجلس في غرفته حزين لما فعله مع رنا فتوجه إليه اسر وجلس أمامه.

اسر بضحك: مالك يا كبير
أدهم: مفيش
اسر بضحك: كل ده علشان المازة سافرت تانى توتوتوتو احمد كده يا قيصر متخفش الموزة بتاعتك شاطرة وهتخلص بسرعة يا عم ديه دحيحه و دوده وبتعشق الكتب اوى
أدهم بتنهيدة: احتمال نسيب بعض
اسر بغباء: هما مين دول الى يسيبو بعض عدم لمواخذه
أدهم: انا و رنا
اسر: اذاي يعني تسيبو بعض
أدهم: لا تعليق
اسر بصوت عالى: عملت ايه تاني يا أدهم ضربتها تانى صح
أدهم بخنقة: ايوه بس غصب عني والله.

اسر بغضب: انت مجنون هو كل مرة غصب عنك ارحم البت بقي انت ايه مش عاوز تفهم رنا عمله ذي البسكوته الهشه ايام الجامعة الكل كان بياذيها وهي بتقول كلمة واحده الله يسامحك
أدهم بغضب: وانا بردو غضب عني انا اعرف ان عمها هو السبب في موت امي وامك
اسر بضحكة سخرية: هااااااا انت عارف أدهم انت غبي اذاي هما السبب في موت امي و خالتي ها و عمها مات من زمان قبل متتولد هيا ولسه الناس عارفة انه عايش بس من فترة.

أدهم بصدمة: تقصد ايه.

اسر: اقصد اعقل كلامك ورتب الكلام الأول وانت تعرف ان الشخص الى وصل ليك الكلام عمل كده علشان تروح انت تنتقم من عيله نجم الدين كلها وممكن كمان تقتلهم وهما يخلعو وانت تخلع لو تفتكر ان امك وأبوك كانو مع بعض في العربية لما ماتو وكلام ده بعد سفر عم رنا بحوالى فترة صغيرة والسبب الأساسي علشان ابوك وأبويا رفضو يدخلو شحنه مخدرات لمصر قتلو ابوك وبعد فترة قتلو ابويا فوق يا أدهم قبل متخسر كل حاجة انا من يوم مشفت رنا وتعاملت معاها اتمنيت انها تكون ليك فكر وقرر بهدوء وانا في الشركة سلام.

غادر اسر وترك أدهم يفكر في كلام اسر ويحلله وقام بعمل مكالمه
أدهم: الو
الرد: اهلا يا أدهم
أدهم: عاوز خدمة منك
الرد: اطلب يا قيصر وانا موجوده
أدهم: عاوز اعرف السبب الحقيقي ورا موت أهلي
الرد: لونه ممكن يكون صعب بس متقلقش ادام طلبت انا هحاول اعرف اطمن
أدهم: شكرا يا اجدع صاحبه
الرد: عيب عليك يا قيصر انا الوعد
أدهم: شكرا وعد
وعد: مفيش شكر بينا انت صديقي سلام
أدهم: سلام.

قفل أدهم مع وعد وتنهد ودعا ربنه ان يظهر الحقيقة
( وعد البحيري بطله رواية وعد )
مر أسبوع كامل بحلوه و مره بحزنه وفرحه
بالنسبه للبنات كانو يخضعون لتدريبات من قبل لوسيفير بجانب امتحانتهم
بالنسبة للشباب
خرج مراد من المستشفي ونتقل الى القصر وكانت تهتم بيه روميساء بجانب شغلها
اما اوس فكان يحسر أعدائه في قائمه واحده حتى لا يفتح النار في جميع الجهات ويتابع أخبار قمر و باقي البنات.

اما سليم وميرا كان حبهم يزيد وتقربهم من بعض
اما عمار كان دائم الاتصال على سمر للاطمئنان عليها
اما أدهم فكان على نار حتى يعلم الحقيقة
اما اسر فبتدي يقترب من كلير المنصوري وسافر معها شرم الشيخ لمباشرة القري السياحية الجديدة
في ايطاليا
استيقظت رنا من النوم وأخذت دش وتؤضات وصلت ولبست فستان رصاصي وطرحة روز ونزلت الى الاسفل.

بحثت رنا بعيونها عن سمر وقمر لم تجدهم في الاسفل فقامت وبكل هدوء بالتسلل الى الخارج وذهبت الى الفيلا المقابله لهم وخرجت منها وركبت تاكسي وأعطت له العنوان وغادرت
رنا بخوف: يا رب استرها ومحدش يعرف انا خايفة اوي ده عمو المرعب لو عرف ممكن يحطني في سندوتش او ممكن يعملني خله سنان
الساق بالايطالي: وصلنا سيدتي
شكرته رنا وأعطت له الفلوس ونزلت وتوجهت الى بيت الدكتور مازن وخبطت وفتحت لها السكرتيرة ودخلت.

مازن: اهلا وسهلا استاذة رنا
رنا بأدب: اهلا بحضرتك
مازن: اتفضلي اقعدي
جلست رنا أمامه وحاولت تتكلم ولكن لم تقد
مازن: احنا اخر مرة حكيتي ليا عن عيلتك وعن أدهم في حاجة حصل تاني الفترة ديه
رنا: ايوه حصل حاجات
مازن: احكي رنا ومتخفيش سرك في امان معايا
رنا: ماشي
حكت له رنا عندما جاء أدهم الى ايطاليا وعن الفسح والخروج وحكت أيضا له بما حدث في مصر
مازن بحكمه: طيب تفتكري هو كان عاوز يضربك
رنا: مش فاهمة.

مازن: يعني في رجاله كتير مننا بتغير على البنت حبيبته من أقرب الناس ليها تعرفي ان في أسباب طلاق كتير من شده غيره الرجالة على زوجاتهم من أبوهم
رنا: دول يبقو متخلفين يعني الراجل من دول عاوز البنت بطولها وممنوع تقرب من ابوها و أخواتها يبقي إنسان مريض وعاوز الحرق
مازن: عندك حق طيب لو أدهم خيرك بينه وبين اخواتك هتختاري مين
رنا بثقة: طبعا هختار اخواتي و اهلى
مازن: طيب و أدهم هتسبيه بسهوله كده.

رنا: هو الى اختار وانا لو مليش خير في اهلى مليش خير فيه كمان ربنا وصانا على الأهلي وانا مصدقت أخويا رجع لحضني
مازن: شوفي رنا انت كل الحكاية انتى لخصيتها في كلمه ربنا ولازم تبقي قويه وتواجه الكل ولازم تخلي اخواتك دايما في ظهرك ويكونو قوتك و صلابتك فاهمه
رنا: فاهمه بس.

مازن: من غير بس مش معني انك تقفي ادام أدهم وتحدى حقك تبقي مش محترمة في الزمن ده الراجل لما يلاقي الست ضعيفة بيركبها وبيزل فيها بيكسرها خليكي دايما الند بالند ليه في الصح طبعا وانتى ما شاء الله عليكي محترمة وبتخافى من ربنا فكليكي دايما على حق
رنا: شكرا جدا دكتور مازن على كلامك
مازن: مفيش بينا شكر اهم حاجة عاوزك تعرفيها بلاش تستسلمي للضعف وانتى اقوى من اي حد
رنا: شكرا دكتور مازن.

غادرت رنا منزل الدكتور كما دخلت وعندما وصلت الى البيت وجدت قمر و سمر يبكون بشدة ويقف أمامهم لوسيفير و جو
رجعت رنا بهدوء وخبت شنطتها و رجعت دخلت تاني
رنا بخضة: في ايه مالكم
لوسيفير بغضب: كنتى فين
رنا: كنت بتماشا شوية
جو: فين تليفونك
رنا: معايا ليه
لوسيفير: تعالى معايا
رنا بخوف منه: بس.

سحبها لوسيفير خلفة ووقف في الجنينة وعرض عليها شريط فيديو ووجدت رنا نفسها وهي تتسلسل وتذهب بالسيارة وتتجه الى الدكتور وتعود بالسيارة وقفت رنا مذهوله مما رأت ونظرت لوسيفير
لوسيفير: ليه عملتي كده.

رنا: تعبت والله تعبت من كل حاجة انت عارف يعني ايه كنت عايشة مدلله طلباتي مش كتير واحلى وقت لما ألاقي ابويا و امي يقعدو جمبي ونهزر ونضحك ويا سلام لما كان ابويا بيدخل المطبخ يعمل الاكل لما امي تبقي عيانه او حتى مش قادرة تعمل حاجة وانا كان بيضمنا لحضنة انا وامي وبنام سوا بيقي احلى لحظات عمرنا كنت بشوف اد ايه ابويا بيحب امي وبيخاف عليها وتمنيت جوزى يعاملني ذيه بس وقعت في واحد عصبي كل حياته ضرب و زعيق علشان كده انا هريح نفسي وهسيب أدهم وانا لسه صغيرة وحلوة ومتفوقة وعندى عيلتي بالدنيا.

لوسيفير: وهتقدري تبعدى عن أدهم
رنا: في الأول هتعب شوية وبعد كده هيبقي مجرد ذكري وهضيع مع الوقت
لوسيفير بابتسامة: اهلا وسهلا بالانسة رنا الألفي الجديدة
رنا بابتسامة جميلة: اهلا بيك عمو المرعب
لوسيفير بخنقة: هعد من 1 الى 5 لو لقيتك لسه هنا هضربك
رنا: يعني اعمل ايه
لوسيفير: روحي على أوضتك وشوفي البنات فتحنها مندبه من شوية
رنا بضحكة: سلام عمو المرعب.

دخلت رنا الفيلا وجلست مع البنات واقنعتهم بالذهاب إلى الدكتور من أجلهم اولا ومن أجل أزواجهم ثانيا فقتنعت البنات وقررت سمر الذهاب اولا نظرا لمتحانات قمر
اتصلت سمر على الدكتور وحددت معاه معاد جلسه فوافق ورحب بقدومها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة