قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والعشرون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والعشرون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والعشرون

وصلت سيارة أدهم الى احدي المطاعم الراقية ونزل وتوجة الى باب رنا وفتحة ونزلها وتوجهو الى الداخل
المدير: اهلا وسهلا أدهم بيه
أدهم: اهلا بيك
المدير: اتفضل
توجه المدير وخلفة أدهم ورنا وجلسو على إحدى الطاولات
أدهم: حبيبي يأكل ايه
رنا: أي حاجة
أدهم: ايه رايك هنا بيعملو حمام تحفة و
رنا: حمام ايه انا مش بحبة خالص
أدهم: خلاص سمك
رنا: لا
أدهم: طيب ايه رايك في
رنا: بس انا الى هطلب.

طلبت رنا الاكل وبعد قليل وصل سليم و ميرا
أدهم: ايه ده سليم وميرا هنا
رنا: بجد كويس
أدهم: سليم تعالى
سليم: ايه ده أدهم هنا تعالى
ميرا: الهانم بتعمل ايه هنا
رنا ببرائة: باكل
سليم: بلاش برائة الأطفال ديه
رنا: كده يا بن خالى أهون عليك
سليم: اه تهوني
رنا: صح سليم أخبار السكرتيرة بتاعتك ايه لسه بترزل عليك وبترمي نفسها
ميرا: سكرتيرة ايه وشكلها ايه أنطق
سليم: والله هي.

أدهم: مالك خايف كده ليه بصراحة موزة جامدة ديه تغوى ابليس
سليم: والسكرتيرة بتاعتك الى شبه عارضات الأزياء وحشة
غمزت رنا لميرا
رنا: على فكرة احنا بنضحك معاكم
ميرا: صح احنا عارفين انكم عمركم مهتبصو لستات غرنا
رنا: يالا الاكل جيه عوزة اكل
سليم: طفسة
رنا بتمثيل الحزن: ربنا يسامحك
أدهم: انت يا حيوان ملكش دعوة مراتي
س
ليم: بنت عمتى واخت مراتي ملكش دعوة
ميرا بعصبية: بس بقي عوزين ناكل من غير صوت.

ساد الصمت على الترابيزة وبعد انتهاء الاكل قرر أدهم أخذ رنا معه البيت فستاذنت رنا وخدت ميرا معاها الحمام
ميرا: في ايه
رنا: انا مش عاوزة اروح مع أدهم
ميرا: طيب هنعمل ايه
رنا: عندى فكرة
ميرا: اه هي
رنا: استني
اتصلت رنا على جو وطلبت منه دخول المطعم بعد نصف ساعة واخذها هي وميرا على المنزل لان عمى نجم الدين طلب كده فوافق جو على كلامها ومسحت رنا المكالمة
خرجت البنات من الحمام وتوجهو إلى الترابيزة.

أدهم: يالا نمشي بقي انا هموت واروح
ميرا: بطل رخامة خلينا شوية
سليم: هتروحو بكرا مع مراد و روميساء
رنا: اه وهناخد سمر معانا
أدهم: ايه ده مش ده جو الحارس بتاعك
لفت رنا و ميرا وشهم وشافت جو يتوجه إلى الترابيزة بتاعتهم
جو: مساء الخير
الكل: مساء النور
جو: اسف بس انسة رنا وانسة ميرا لازم يروحو حالا
أدهم: انسة
ميرا: في ايه
جو: معرفش بس الباشا الكبير أمر انكم تخرجو حالا معايا
رنا: خلاص انا هروح مع أدهم وم.

جو: حضرتكم هتضفضلو معايا حالا
ميرا: يالا رنا
خرجت البنات مع جو وكان امام المطعم عربيات الحرس وركبو والعربيات انطلقت بسرعة الريح
داخل السيارة
كانت رنا تضحك بشدة حتى تساقطت الدموع من عيونها وكانت تنظر لها ميرا بتعجب وجو باستغراب
جو: هو في ايه
ميرا: ونبي معرف يا خويا
جو: رنا ممكن تبطلي ضحك
رنا: مش ههه قدره هههه ههه ههههههه ههههه كان هه منظرهم هههه يضحك هههه اوى ههههه
جو بعصبية: بس
رنا: حاضر.

وحطت ايدها على فمها تكتم الضحك ولكن لم تستطيع فانفجرت في الضحك مرة آخر وشاركها جو وميرا الضحك حتى وصلو الى المنزل
جو: الله يعوض عليكى كنتى عقلة بس شكلة راح بدرى
ميرا: عندك حق شكلها اتجنن
رنا: بااااااااي انا هطلع ههههههههه
صعدت رنا إلى غرفتها وصعدت ميرا الى غرفتها وبعد قليل دخلت رنا على ميرا وجلست على السرير
رنا: هتسبيه للسكرتيرة
ميرا: وانا اعمل ايه.

رنا: انا بكرا بعد منخلص مشوار مراد هروح الشركة عند أدهم وانتى روحي عند سليم
انفتح الباب ودخل أوس ومراد
أوس: متجمعين في الشر بإذن الله
ميرا: اسكت سليم عنده حته سكرتيرة صاروخ
مراد: وانتى عادى كده لما تلعب عليه وتاخده منك
ميرا: يعني ايه
رنا: يعنى يا اغبا خلق الله لازم نروح الشركة بكرا
أوس: وانتى هتروحي معاها
رنا: لا انا هروح للبيه في شركته
مراد: نعم يا روح امك منك ليها ومشوار بكرا.

ميرا: رنا قالت هنروح بعد مشوارك
مراد: ادام كده يبقي تمام جدا
أوس: بلاش شغل الهبل ده
قطع كلامهم صوت تليفون رنا وكانت سمر
رنا: خير في ايه
سمر: ميرا جامبك
رنا: اه ليه
سمر: افتحي الميك بسرعة
رنا: حاضر وفتحت الميك
سمر: ميرا رنا عمار بيخونى
ميرا: نعم
رنا: نعم
ميرا: اذاي
سمر بدموع: البيه كان عنده سكرتيرة وولدت من أسبوع شئون العمال بعتو سكرتيرة تانية ليه وإلى عرفته من مصادري في الشركة انها شبة كيم كرداشي.

ميرا: نعم تبقي موزة جامدة
رنا: اخرسي انتى ميرا سمر هتعملى ايه
سمر: هطب عليه بكرا واشوف اخرتها معاه
أوس: لحظة بنات مش غريبة شوية
سمر: هو مين معاكم تانى
أوس: مفيش غيرنا احنا الأربعة يعنى رنا وميرا ومراد وانا
رنا: طيب ايه الغريب
أوس: يعنى سكرتيرة أدهم تتجوز و سكرتيرة سليم تسيب الشغل وسكرتيرة عمار تولد كل ده في نفس الفترة
ميرا: اقصد ايه.

مراد: يعنى شكلهم عوزنكم تروحو الشركة وتعترفو بحبكم ليهم وانكم بتغيرو عليهم
أوس بجدية: بسو بنات انتم ولا هتعملو حاجة
سمر: والسكرتيررررات
مراد: طيب انطقيها صح
سمر: انا اصلا سقطة عربي اخلص
أوس: يعنى بكرا قدو اليوم عادى وهما الى هيجو مولعين
مراد: وغير كده لو كلموكم طول النهار كلموهم ببرود تام
أوس: أدهم وعمار بيعملو كده علشان متسفروش
رنا: صح احنا اذاي مفكرناش كده.

سمر: لان مفيش ست بتفهم دماغ راجل ذي الراجل مبيفهمش دماغ الست
مراد: يبقى تنفضو خالص وتخليهم يتجننو
أوس: وتعرفو ان ربنا خلق الست وستعظمها على سائر المخلوقات
ميرا: طيب وانا سليم بيعمل معايا كده ليه
مراد: علشان موضوع الشغل يا حلوة
رنا: تمام أوي كده
مراد: بت يا سمر
سمر: عاوز ايه ميرو
مراد: ميرو مين يا جذمة المهم متتاخريش بكرا
سمر: ماشي بس هتاكلنا
أوس بضحكة: يعنى الورد هيفلس ارحموه ده داخل على جواز ومصاريف.

رنا: ملناش دعوة
مراد: حبايبي يامرو وانا أنفذ
ميرا: اشطة
سمر: اشطات
رنا: اوس انا عوزة اى حاجة حلوة
أوس بحنية: عوزة ايه قطتي
رنا: اممممممممممم عوزة شكولاتة
أوس: حاضر يا قلبي
ميرا: وانا كمان
أوس: حاضر يا عصفورتي
سمر: يعنى واحدة قطة ووحده عصفورة وانا ايه مش انا بنت خالك بردو
أوس بضحكة: حاضر يمامتي حلوة كده
سمر بفرحة: حلوة اوسي طيب هتجبلي شكولاتة ذيهم
أوس: انا هروح انام افيد يالا جود نايت صبايا.

البنات: جود نايت أوسي
مراد: باي صبايا يالا كل واحدة على سريرها احسن
البنات: حاضر ابيه ميرو
مراد بخنقة: ميرو في عينكم ومشي
فضلو البنات تتكلم مع بعض شوية وبعد كده قفلو ونامت رنا مع ميرا
في صباح اليوم التالى
نزلت البنات الى الاسفل وكان مراد على اكمل وجه وتوجهو الى فيلا الوزير منصور الكاشف وخرجت البنات معهم وتعرفو على سمر وذهبو الى إحدى المولات التجارية الكبري
لفو البنات تقريبا المول كله ومعهم مراد و الحرس.

مراد: ايه كل ده لف علشان شوية فساتين
شمس: متعملش ذي آدم مفهوم
مراد: أصله يعني فستان يعنى هيتلبس ساعتين وخلاص
ماهي: ساعتين دول اهم ساعتين في حياتنا
مراد: ليه كل ده
روميساء: خير يا سي مراد في حاجة
مراد بحب: عيون مراد قلب مراد عقل مراد وحشني صوت كشماء اوى
ميرا: يعنى ايه كشماء
شمس: كشماء تطلقك على انثي الفهد يعنى ملكة
رنا: يا جامد انتى يا عسل
سمر: طيب وانثي الذئب اسمها ايه.

ماهي: اسمها سرحانة وهي من الفصائل التي تتسم بالذكاء والعبقرية
ميرا: والبيه الى مسمي نفسة الرعد اسم الانثي بتاعته ايه
رنا: بس الرعد ظاهرة مش فصيلة من البشر او الحيوانات
شمس: ذي رنا بالظبط ملهاش اسم لأنه لقب
رنا: بس انا ليه لقب
ماهي: ايه هو
رنا: جنية القيصر
مراد: ارحمو امى وتعالو نقعد انا خلاص رجلى ورمت
رنا: لسه بدري
مراد بسخرية: صح لسه بدري يعنى ايه يعنى بلف بقانا 3 ساعات على فساتين عادي.

شمس: بقلك ايه انت هتعمل ذي الرجالة الغم كده ليه
مراد: ليه يعنى وأدم ومازن بيلفو معاكم
ماهي: طبعا مش بيخلونا نلف لوحدنا
سمر: بقلكم ايه تعالو نلعب
شمس: صح في هنا صالة تزحلق على الجليد تحفة
ماهي: تعالو نلعب
ر
وميساء: يالا امسك انت دول
رنا: ودول كمان
ميرا: ودول
ترك البنات كل شئ في ايديهم امام اقدام مراد وذهبو الى صالة التزحلق
مراد بذهول: دول مشيو يالهو
اخذ يلف يمين وشمال ونظر على الحرس.

مراد بعصبية: انتم وقفين تتفرجو شيلو الشنط ديه
توجه مراد خلفهم ووجدهم يضحكون ويلعبون على الجليد كأنهم أطفال فأرسل رسالة لكلا من أدهم وسليم وعمار وأدم ومازن و أوس بسرعة المجيء الى المول للاهمية
عند الشباب عندما قراو الرسالة خرجت مسرعين وفي وقت قياسي وصلو الى المول وتجمعو على الباب
ادم: انتم بتعملو ايه هنا
سليم: مراد بعتلى رسالة اجي هنا بسرعة
أدهم: وانا كمان
الباقي: واحنا كمان
أوس: طيب هما فين.

عمار: حد يتصل عليه
حاول الشباب الاتصال بمراد ولكن لم يرد عليهم فتصل اوس على إحدى الحرس وعرف مكانهم
أوس: شباب الكل في صالة التزحلق يالا
ذهب الجميع الى هناك وانصدمو من منظر البنات وهما بيلعبو وضحكاتهم تملئ المكان
توجه ادم ومازن الى الداخل بعد ارتدائهم حذاء الجليد واخذ كل شاب زوجته في مكان وفضلو يلعبو
توجه عمار الى حذاء التزلق وارتداه ونزل يلعب مع سمر وفعل سليم كذالك ومراد نفس الشي.

فضلت رنا تنظر إلى الكل وتكون طبقة من الدموع في عيونها لعدم فرحتها مثلهم ولكن شعرت بالأمان وهي تحتضن من الخلف
رنا بضحكة: كنت عارفة انك هتيجى
ولفت ووجدت ادهم ينظر اليها بغضب ومسك ايدها وسحابها وراه الى خارج الصالة
أدهم: انتى اتجننتي صح
رنا بحزن: ليه يا أدهم
أدهم: لما تلعبي ادام الناس وتقعي وجسمك يبان يبقي ايه اكيد فرحانة بلمه الناس وتفرجهم عليكي.

رنا: تصدق عندك حق انا فعلا فرحانه بلمه الناس حوليه الى هي اصلا صالة مغطاه ومراد حجزها كلها والحرس وقفين برا وأكيد لو وقعت وجسمي بان فا مراد هو الراجل الوحيد الى موجود هنا فأكيد مش هيتفرج على جسم اخته
أدهم: رنا انا
رنا: انت ايه كل مرة قلبي بيصفا بترجع تجرحة جرح أعمق من الى قبله شكرا جدا أدهم
تركت رنا ادهم وذهبت وخرجت الى خارج الصالة وأخذت سيارة وحارس واحد وذهبت.

لف أدهم وشه وجد الجميع ينظر إليه بعضهم بستحكار وبعضهم بغضب
غادر ادهم بسرعة خلف رنا ولكن لم يستطيع الوصول إليها
أوس بغضب: انت خلاص اتجننت رسمي
مراد: بس أدهم بكل هدوء تطلق اختى ومش عاوز مشاكل انا مش هخسر اختى الصغيرة علشان خاطرك
أدهم بغضب: مش هطلق انا بحبها
ادم: انا اسف انى هدخل ده مش حب انت بتموت فيها بالبطي.

مازن: بنات وبتلعب عادى ولما جينا كل واحد حد مراته وراح في حته يلعب معاها وكمان هي لبسة بنطلون يعنى لو وقعت عادى
سمر: حرام عليك من يوم مشافتك وانت بتعذب فيها
شمس: انت كده بتخسرها
ماهي: لما الست بتنجرح من أقرب شخص ليها بيبقي صعب جدا تداوى الجرح وانت طعنتها في شرفها
ميرا: على فكرة لو كانت عريانه مراد واوس غطاها عنك احنا مصدقنا شوفناها بتضحك وفرحانة بس انت لازم تحزنها على طول.

تركه الكل وذهبو الى الخارج حاول اوس الاتصال عليها ولكن كانت لا ترظ حاول مرة واثنين وثلاثة وخمسة الى ان انغلق الهاتف الى الابد
مراد: ردت
أوس: التليفون اتقفل خالص
ادم: اهدو بس يا جماعة
أوس: اهدي اذاي بس هي ليه حظها كده كل متفرح تحزن
روميساء: وحد الله ربنا كبير
مراد: ونعمة بالله هو مين الحارس الى راح معاها
احدي الحرس: محمود يا باشا
أوس: معاك رقمه
إحدى الحرس: ايوه لحظة اتصل عليه.

بعد مرور حوالى 5 دقايق رد محمود على التليفون وكان بينهج بشدة
أوس: انتم فين يا محمود
محمود: اوس باشا الحق آنسة رنا حد خطافها
أوس بصدمة: انت بتقول ايه مين الى اتخطف
محمود: رررررناااااااا وسكت
أوس: الو الو رد عليا ولكن سمع أصوات ناس تتحدث ونطلب الإسعاف
مراد: في ايه ورنا فين
أوس: رنا اتخطفت
الكل في نفس واحد: ايه
وهنا استعاد اوس تركيزة على صوت صراخ سليم باسم ميرا وصوت عمار باسم سمر
أوس: بسرعة اطلعو على المستشفي.

حمل سليم ميرا وتوجه الى السيارة وحمل عمار سمر وتوجه الى السيارة
مراد: ادم معلش روح روميساء معاك
ادم: استنا هنا الحرس هيروح البنات واحنا هنيجي معاكم يالا
وفعلا ذهب الجميع إلى المستشفي الموجود بها الحارس بعد علمهم باسم المستشفي وانتظرو في الخارج لخروج الدكتور
وبعد حوالى ساعتان خرج الدكتور وعرفو منه بأن المريض فاق فدخلو مسرعين
أوس: فين رنا
محمود: والله يا باشا كانت كتير وانا لوحدى.

ادم: أستريح بس احنا عارفين انك راجل وعملت الصح
مازن احكي ايه الى حصل.

محمود: بعد خروج الهانم من الصاله كانت بتعيط وراحت على العربية وقالت للسواق يوصلها البيت وانا ركبت معاها بأمر من رئيس الحرس واحنا ماشيين لقينا عربيتين بيحاولو يضربونا فجرينا بسرعة بس هما كانو اسرع واحده طلعت ادامنا ووقفت في نصف الطريق والتانية ورانا وقفلت الطريق ونزلو يضربو رصاص علينا وانا نزلت وضربت عليهم نار بس واحد فيهم ضربني وخدوها والسواق كمان اتصاب
ادم: شكل العيال ديه ايه.

محمود بتعب: والله ???? كانو مغطيين وشهم خالص
أوس: أستريح انت دلوقتي
خرجو الكل ووقفو في المستشفي
امر ادم رجالة الشرطة بسرعة البحث عن رنا
امر مازن رجالة الجيش بسرعة البحث عن رنا
وصل منصور الكاشف والد روميساء الى المستشفي كما وصل نجم الدين الى المستشفي للاطمانان على بناته
سليم: لازم كلنا نقعد ونحط قوايم بأسماء أعدائنا
مراد: سليم بيتكلم صح
ادم: شباب براحه شوية على أدهم
مازن: صح هو الى فيه مكافيه.

أوس: نلقيها الأول وإلى هي عوزاه هيتنفذ
امر اوس سليم وعمار بخروج ميرا وسمر من المستشفي وذهبو الى البيت
وتوجه الى أدهم وأخذه معهم الى المنزل
صعد سليم وعمار الى الأعلى ووضعو البنات في الأوضة ونزلو
ادم: تفتكرو مين ورا خطفها
مراد: هي ملهاش أعداء
مازن: يبقي لازم نحسر اعدائكم
نجم الدين: اوس هي لبسة السلسلة
أوس: السلسلة صح وطلع يجري
ادم: سلسلة ايه
مراد: كل بنات منهم لبسه سلسلة فيها جهاز تعقب
سليم: هايل.

جاء اوس وشغل جهاز وعرف مكان السلسلة
امر ادم ومازن رجال الشرطة والجيش بسرعة التوجه الى المكان
أوس: جهزو الرجالة ويالا أدهم
مراد: فين ادهم
مازن: كان هنا لغاية معرف المكان
أوس: يالا بسرعة
انطلق الجميع الى مكان السلسلة
عند رنا.

فاقت رنا ووجدت نفسها في مكان غريب وحاولت تصوت لم تعرف لان رجليها وايديها مربوطين وفمها كمان وكانت تبكى بشدة على كل شئ حدث معها واخذ كلام أدهم يتردد في عقلها واذنها وكانت دموعها تنزل بغزارة وعليت شهقاتها
وبعد قليل انفتح الباب ودخل شاب
الشاب: أخيرا صحيتي
رنا: لا رد ودموع فقط
الشاب: اه صحيح هتردى اذاي بسي انا هفكك لو عملتى حاجة هرجع اربطك تانى وهقذيكي
وشال القمامه التي على فمها وحرر ايديها ورجليها.

الشاب: انتى مين
رنا بخوف: انا اسمي رنا
الشاب: عملتى ايه علشان يخطفوكى
رنا: والله العظيم ورحمه ابويا وامى معملت حاجة
الشاب: اهلك مين
رنا: انا اخت أوس ومراد نجم الدين الاعصر وبنت عمه سليم وعمار الاحمدي ومرات أدهم المنشاوي
الشاب: ننععععمممم اخت الملك والفهد وبنت عمه الرعد والذئب ومرات القيصر
رنا: اه والله هو حضرتك مين
الشاب: احنا رحنا كلنا في داهية
رنا بدموع: الله يخليك عوزة اروح
الشاب: حاضر متخفيش هتروحي.

رنا بفرحة: بجد ونبي هروح
الشاب بضحكة جميلة: ايوة
رنا: أمتي
الشاب: حالا
ولكن قطع كلامهم فتح الباب ودخول شخص غير متوقع
رنا: انت..
قطع كلامها قلم على وجهها
الشخص: أخيرا هخلص منك للابد
الشاب: بس ديه لو جرالها حاجة كلنا هنروح في داهية
الشخص: أخرس انت ايه عجبتك انت كمان
الشاب: انت بتقولى ايه
الشخص: انت بتتكلم كتير
أطلق ذلك الشخص رصاصة في كتف الشاب ووقع تحت اقدام رنا التي كانت تصرخ وتبكى بشدة عليه وتركهم وخرج.

رنا: قوم ونبي متموت بسببي
الشاب: انا اسف بس كنت مفكر انك ظالمة بس طلعتى ملاك
رنا: ونبي متموت
الشاب: متخفيش الرصاصة في كتفي
دورت رنا على اي شئ تربط الجرح ولم تجد فقامت بفك احدي الطرح وربطت الجرح
دخل تانى الشخص ومعاه بعض الرجالة وامرتهم يخدو الشاب
وفضل الشخص مع رنا ورجل آخر
الشخص: ياترا أدهم هيردا بيكي بعد الى هعمله
رنا: حرام انا معملتش حاجة
الشخص بخبث: ايه رايك في الراجل ده هيبسطك على الآخر وشاورت للراجل.

توجه الراجل الى رنا التي كانت تبكى بشدة وتقران آيات الذكر الحكيم وتناشد ربها ان ينقذها من ذلك الوحش
وما هي الى لحظات واستجاب الله تعالى الى استغاستها واقتحم المكان رجال الشرطة والجيش وخلفهم الباقي
بسرعة أمسك إحدى رجال الشرطة ذلك الرجل الذي كان يحاول الاعتداء على رنا ومسك إحدى رجال الجيش ذلك الشخص.

توجه أدهم بسرعة وخلع جاكت البدلة حتى يداري جسدها الشبه الظاهر ولكنها بعدت عنه ونظرت له برعي ونظرت إلى أوس ومراد
توجه اوس إليها والبسها الجاكت
أدهم: رنا حبيبتي متخفيش وضمها إلى حضنه
رنا بتوهان: ادهههههممم وفقدت الوعي بين احضانة
ادم: بسرعة شيلها الاسعاف برا
مازن: مين ديه
ادم: همعرف كل حاجة بس تفوق وتقوم بالسلامة اجمع الرجالة
غادر الجميع خلف عربية الاسعاف التي بها رنا وادهم الى المستشفي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة