قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون

وصلت سيارة الاسعاف الى المستشفي وخلفها باقى السيارات ووقفت عند مدخل الطوارئ
تجمع الدكاتر واخذو رنا ودخلو بسرعة على غرفة الكشف وفضل الجميع برا على نار
مر الوقت وبعد حوالى ساعة خرج الدكتور من الغرفة
أدهم: فيها ايه
اوس: أختي مالها
محسن بستحقار: وانتم خايفين عليها اوى
مراد: تقصد ايه.

محسن بعصبية: علشان ديه ثالث مرة يجلها انهيار عصبي ومش بس كده انتم ناسين انها جالها من فترة جلتتين لو عوزين تموتوها وتخلصو رصاصة او طعنة سكينة ولا حقنة هوا وتترحم من الى هي فيه شوية كان يوم اسود يوم معرفتكم بس خلاص هي ممكن تريحكم خالص لانها ممكن تكون نفسها بسهولة خالص وانتم تفرحو
سليم: عمي أهدى شوية
محسن بعصبية: أهدى حراااام عليكم بنت لسه في عز شبابها يتعمل فيها كده ايه مفيش احساس.

ونظر للكل بستحقار ومشي
وطي الكل رأسه في الأرض لصدق كلامه
دخل ادهم غرفة رنا ونام جمبها وضمها لحضنه.

أدهم والدموع تجري على وجه: انا اسف بس والله العظيم جالي صور ليكي مع جو الحارس دمى فار انا عارف انى قاسي كتير عليكي وكل شوية بطل السماح وانتى بتسامحي بس انا حاسس ان المرة ديه الناهية بس لو بعدتى عنى انا هموت انا هصبر الفترة الى انتى عوزاها بس ورحمه امي لو فاكرتي تسبينى هضمر لانك مالكتى كل حاجة فيا قلبي وعقلي وروحى هو انتى ممكن تختاري الموت عنى ونبي بلاش انا اتحرمت من حنان الام والاب بلاش تسبيني ونبي والله العظيم بحبك اوي.

وباس شفايفها وباس وشها وضمها بشدة لحضنة ونام جامبكها
في الخارج
ادم: هما مين ورا خطف رنا
سليم: بنت كانت معاها في الجامعة
مازن: اه عوزة منها ايه وليه الحقد الى هي فيه ده
أوس: بسبب تفوقها من صغرها هي بتحقد عليها
سليم: ابو البنت ديه كان بيقارنها برنا في كل حاجة
ادم: على فكرة هي غلطة الأب مش البنت استفاد ايه دلوقتى من دمار بنته
مازن: هي اسمها ايه
أوس: اسمها رغد المنياوي هي فين
ادم: رجالتى مسكوها
مراد: فين ادهم.

مازن: عند رنا جوه
توجه مراد الى الغرفة وتوجه خلفة الباقي وعندما فتحها سمع كلام أدهم فخرج وقفل الباب
جلس مراد على الكرسى ووضع دماغة بين ايديه
ادم: وحد الله
مراد: لا إله الا الله محمد رسول الله
أوس: انا خايف عليها
مازن: ينفع اقول حاجة بس متفهموش غلط
مراد: قول
مازن: لازم رنا تروح عند دكتور نفسانى تتكلم معاه كلام الدكتور بانها ممكن تموت نفسها صعب وكلكم هضيعو وراها وخصوصا أدهم
مراد بحقد: يا رب يموت ونستريح.

سليم: حرام عليك انت مش معقول
عمار: ماكل الرجالة بتتخانق مع مراتتهم ولا انت مفكر نفسك ملاك ومش هتتخانق
ادم: انا سمعت أدهم وهو بيقول على صور وجو مين جو ده
شخص من وراه: انا جو
ادم: انت تعرفها منين
جو: انا الحارس الشخصي ليها
مازن: وعلقتك بيها اذاي
جو بسخرية: وانتم مفكرين انى ممكن ابص لاختى بصه وحشه
ادم: اختك.

أوس: والدت جو رضعت ميرا وانا راضع مع مراد يعنى يعتبر جو أخوها وانا طلبت منه حارس يبقي معاها قالى انه مش هيامن على اخته مع راجل غريب
مازن: يبقي أدهم لازم يعرف علشان ميظلمهمش تانى
جو: فعلا كلامك صح
قطع كلامهم وصول راجل كبير
الراجل: مساء الخير
الكل: مساء النور
الراجل: رنا عاملة ايه
أوس: مين حضرتك
الراجل: انااااااااا
مراد: ايه ناسي اسمك
الرجل: لا يا ابنى انا مدحت المنياوي
ادم: والد رغد صح
مدحت: ايوه والدها.

مراد بعصبية: وانت جاي هنا ليه عاوز تطمن على مصيبة بنتك
شاب بجوارة: انت بتعلى صوتك ليه صوتك ده يوطى
مدحت بدموع: انا السبب بس كنت عاوزها احسن بنت في الدنيا
الشاب: اهدي يا بابا معلش
أوس: تعالى يا فندم اقعد
مدحت: انا اسف طول عمري بحب رنا والله وعيط
سليم: طيب ممكن تهدى
الشاب: انا عمرو المنياوي
عمار: اكيد عرفينك عمرو.

عمرو: تمام جدا من زمان ووالد رنا شغال في شركتنا وكان كل سنة بتنجح رنا كان بيبقي فرحان اوى ويوزع شكولاتة وبيبسي على الناس كلها ورغد ورنا قد بعض بس رغد كانت على طول تجيب درجات قليلة وبابا بيقارنها بيها
أوس: والمطلوب مننا ايه أستاذ عمرو
مدحت: عاوز رنا تسامح بنتي
مراد: اااااااااه قول كده من الأول بلاش شغل عاوز اطمن عليها والجو ده.

عمرو بصوت عالى: اسمعني كويس انا لو عاوز اختى تخرج من النصيبة ديه هخرجها بسهولة
مراد: يبقي على جستي اختك المحروسه كانت عوزة واحد يغتصب اختى انت فاهم يعني ايه
ادم: اختك هتشيل ثلث قواضي الأول خطف انثي والتانية محاولة اختصاب والثالثة محاولة قتل
مازن: يعنى اقل واجب 15 سنة حبس
مدحت بضعف: مش هتلحق تكمل أسبوع
سليم: يعنى ايه
عمرو بصوت مخنوق بالدموع: رغد دلوقتى في حبس انفرادى لأنهم اكتشفو انها مريضة كانسر.

أوس: لا حول ولا قوة الا بالله
مدحت بدموع غزيرة: كل الى عوزة تموت في سريرها وفي بيتها
مراد: مفيش علاج
مدحت: الحالة متاخره جدا فاضلها أيام معدودة
عمرو: كل المطلوب بس ان رنا تسامحها كفاية الى هي فيه
تليفون ادم رن وذهب بعيد يرد ورجع بعد المكالمة
ادم: انا معرفتش رنا غير امبارح بس هي طيبه وإنا هقولك على حاجة رنا مسامحة رغد ربنا يغفر ذنوبها
مدحت بفرحة: يعنى بجد الحمد لله
تليفون عمرو رن وعندما جاء ليرد مسكة ادم.

ادم: اختك دلوقتى في طريقها للبيت وصل أبوك وخليك راجل جامبة ده قدر ومكتوب
عمرو بدموع على طرف عيونة: يعنى ايه خلاص كده راحت
ادم: اللقاء لله انا امرت الرجالة يوصلوها لغاية البيت واسمها هيتشال من القضية
عمرو بدموع: لله الامر من قول ومن بعد الحمد لله يالا يا بابا
مدحت: سلامه عليكم
غادر مدحت وعمرو وغادرت رغد من دار الباطل الى دار الحق وهنا تنزل الستار عن عائلة المنياوي.

( رسالة الى كل اب او أم بيقراو الرواية لا تقارن ابنك او بنتك بشخص آخر في نفس عمره ولكن ضع شخص اكبر منه في العمر ذو شهره عالية في اى مجال واجعله يتمني ان يصبح مثله لان غلطة مدحت والد رغد هي غلطة اباء وامهات كثيرون )
أوس: في ايه يا آدم
ادم: جالى اتصال من المدريه قلولى ان رغد ماتت فامرتهم بارسالها الى منزلها واسمها هيتشال من القضية
نجم الدين: خير ماعملت يا بني
ادم: انا طبعا اسف انى عملت كده.

مراد: انت عملت الصح
عمار: على فكرة يا جماعة عيلة المنياوي ناس محترمة جدا
أوس: خلاص ربنا يرحمها
جاء محسن وبص ليهم بسخرية
محسن: ايه ده انتم لسه هنا
سليم: مالك بس يا محس البت كانت مخطوفة والله مش ذنبنا
محسن بعصبية: علشان انتم حمير اخت اتنين حمير من اكبر رجال الأعمال ومعرفوش يحموها وبنت عمت اتنين بقر معرفوش يحموها ومرات واحد طور معرفش يحميها بلا وكسه غورو روحو هي مش هتصحي غير الصبح ومشي
نظر الكل لعمار.

عمار: ايه بتبصولى ليه هو لسه شاتمنى معاكم وقال عليا بقرة وانا مالى
مراد: بقي الحلاوة ديه والرقة يبقي حمار
سليم: أحمد ربنا انه قال عليك حمار واحنا بقر وعلى أدهم طور كده ارحم
أوس: مين هيفضل هنا
ادم: بتهيقلي مفيش حد ليه لزمة هي معاها أدهم كفاية اوى عليها
جو: صح انتم ملكوش لازمه هنا يالا روحو وانا هفضل هنا وهامن المستشفي
ادم: تمام وانا أمرت رجالة الشرطة بحراسة المستشفي
أوس: خلاص يالا بينا.

مراد بغيرة: وهنسيب أدهم نايم جوه معاها
ادم: والنعمة جوزها بلاش الغيرة ديه
مازن: يخربتك ذي روميساء بالظبط يوم دخلة ادم فضلت قاعدة في اوضته ومسبتهوش خالص وبكل بجاحة نامت في حضنة
ادم بضحكة رنانة: ايوة والله كان يوم ميعلم ليه غير ربنا
مازن بفخر: انا بقي عملت معاها الصح.

ادم بحقد: اااه ابن اللزينة خرج من القاعة على المطار على طول وكان لوحده هو وماهي والسواق وبس وهي يا عيني كانت قعده مستنياه ولما عرفت فضلت تعيط كتير فبابا نام جامبها بس يوم مرجع فضل شهر يبوس رجليها علشان تسامحه
مازن: جباره والله
أوس: ما شاء الله مجمع الى موفق
مراد بخنقة: خلاص يالا نمشي
غادر الكل وقام جو بتأمين المستشفي وساعده رجال الشرطة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة