قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

مر يومين ولم يحدث اي جديد ولكن في مساء اليوم توجت عائلة مراد الى منزل الوزير منصور الكاشف وتم الترحيب بهم
منصور: اهلا وسهلا منورينا
نجم الدين: البيت منور بصحابه
مازن: مساء الخير انا مازن
مراد: اهلا وسهلا
مازن: منورين
ميرا بصوت واطي: رنا شكلنا هنطلع بعرسان
رنا بهمس: الواد عينة هتطلع عليكي يا موزة
شخص: اهلا وسهلا
منصور: ابني آدم
أوس: اهلا وسهلا
تم التعريف على العائلة
ادم: انسة رنا مرتبطة.

رنا وهي تنظر لادهم: احممم
ادم: شكل النسب هيبقي كبير
أدهم بغل: مفتكرش كفاية عليكم مراد
مازن: عندك حق آدم ويا ترا انسة ميرا مرتبطة
سليم ببتسامة صفراء: بتهيقلي احنا جاين علشان خاطر مراد صح
مها: ما شاء الله بنات العيلة قمرات وسكر اوى وصغيرين
رنا: مرسي يا انطي
ميرا: وحضرتك حلوة يا انطي
أدهم: اه مش نتلم ونتكلم في المهم
نجم الدين: منصور بيه يشرفنا أن نطلب ايد بنتك لابننا مراد
مراد: اه والله ليا انا.

رنا بضحكة جميلة: طبعا يا سيادة الوزير ولا اقولك يا عمو
منصور: ههههه سيادة الوزير ايه بقي القمر ده يقول كده انتى وميرا تقوله عمو طبعا
رنا: طيب بس بقي عمو احنا عوزين نجوز مرادي حبيبي لروميساء قولت ايه
ادم: هو في بعد كلامك انا موافق
رنا بدلع: شكرا يا حضره الرائد
ادم بحنان: رائد ايه قولى آدم على طول
ميرا بدلع: عمو بص ريمو هتكون اختنا الرابعة
مها: الرابعة ومين الثالثة
ميرا: سمر بنت خالنا واخت سليم.

منصور: والله انا مش عارف هقول ايه
رنا: بص يا عمو مراد كيوت وهادئ ورجل أعمال معروف ولينا هنا بيت كبير وهيبقي ليها جناح خاص بيها وأي حاجة هي عوزاها احنا هنفذ على طول
ميرا: ولو يا ريمو عوزة تطرديه برا خميس وجمعة معندناش مانع خالص
رنا: فعلا في أوضة في الجنينة ممكن ننيمة فيها
ادم: وانتى بقي رنا في كلية ايه
رنا: انا لسه مخلصة امتحانات كلية الاقتصاد من يومين بس
مها: يعنى عندك 21 سنة
ادم: صغننه بردو.

مازن: وانتى ميرا دارسة ايه
ميرا: انا دارسة طيران
مازن: واااو بجد
ميرا: ايوه والله
مها: يعني مضيفة طيران
ميرا: لا انطي انا كابتن طيار
منصور: عندك كام سنة ميرا
ميرا بدلع: تديني كام عمو
مازن بحنان: يعني اخرك اوي 22 او 23 صح
ميرا بابتسامة: صح 22 وهتم 23 بعد كام شهر
أدهم: منصور بيه اكيد حضرتك عارف كل حاجة عن مراد صح
سليم: دكتورة روميساء نحب نعرف رأيك
منصور: ماشاء الله على العيلة يعني اديكم بنتي وانا مطمن.

رنا: عمو منصور ايه رايك نخلي الخطوبة يوم الخميس الجاي قولت ايه
منصور بضحكة: وانتى مستعجلة ليه
رنا: علشان انا مسافرة أكمل دراستي برا
ادم بسرعة: ليه بس كده مانتى ممكن تكملى هنا عادي
رنا الحزن: بس انا عوزة ابعد شوية
مها: هتسفري فين رنا
رنا: ايطاليا انطى منحة دراسية لمدة سنتين بس
مازن: لو عوزة اي خدمة هناك اطلبي بس
أدهم: لا متخفش اكيد مش هنسبها يعني
منصور: ايه رايك ريمو
مها: بس كده مش هنلحق نعمل حاجة خالص.

ميرا: اوعى تقلقي يا انطي احنا موجودين
مراد: والله يا دكتورة مها لو وافقتم على المعاد فريق كامل هيبقي تحت امركم
رنا: بسي ريمو احنا عيلة كيوت خالص يعنى لو موافقة على مراد فأكيد احنا هنفرح اوى قولتى ايه
روميساء: يعني في شرط لازم اعرف اجابتة الأول من مراد
مراد: وانا تحت امرك روميساء
روميساء: انا مش هسيب الشغل قولت ايه
مراد: بس انا مش هخليكي محتاجة حاجة.

رنا: لا طبعا ده قرار مظبوط جدا انا هنشتغل مش علشان الفلوس لا علشان قوتنا وكيانه ويبقي لينا شخصية في المجتمع وإلى مش موافق الرجالة كتير ويتمنو بنات ذينا
ادم: بصراحة رنا كلامك مظبوط جدا شغل الست مش عيب بالعكس ده مهم علشان المجتمع ومستقبلها
منصور: والله انا مراتى بتشتغل في الجامعة وسعات بتسافر وانا كنت عندى مهمات وكنت سايب هنا ست بمليون راجل ربت ولادى وعلمتهم احسن علام واهتمت بميتقبلها ومستقبل عيالي.

ميرا: فعلا انا كمان جالى عرض من اكتر من شركة علشان الشغل
سليم: وانا معرفش ليه
مازن: ايه رايك تشتغلي في شركة واحد قربنا
مراد: ارحمونى بقي بصي روميساء انا موافق بس هتشتغلى في الشركة بتاعتنا ذي مانتى والجامعة تمام
أوس: يبقى على بركة الله الخطوبة الخميس الجاي ذي رنا مقالت
مها: وانت يا اوس مش مرتبط
أوس: لو عندك عروسة انا مستعد وفاضي حالا
منصور: ربنا يرزقك ببنت الحلال يا رب.

نجم الدين: يبقي على بركة الله ونقرأ الفاتحة
روميساء: لحظة لسه في طلب تانى
مراد: اطلبي
روميساء: البت السكرتيرة بتاعتك تتنقل بعيد عنك
مراد بخبث: ليه بتغيري عليا
روميساء: لا طبعا بس شكلها مش مظبوط
مراد: تحت امرك
رنا: نقرأ الفاتحة بقي
فعلا قرأ الجميع الفاتحة واتفق مراد مع منصور أنهم سوف ياتى هو والبنات لروميساء غدا حتى ياتو بالشبكة
كان منظر أدهم وسليم لا يفسر وكانو يودون خنق البنات.

رنا: ربنا يستر شكلى كده هتنفخ
ميرا: وانا شكلي كده هتفرم
أوس: احسن كل واحدة عايشة دور صغيرة على الحب
رنا: اوس انت هتوقف معانا صح
أوس بسخرية: اقف معاكم لا طبعا انا عاوز اروح وانام
بارك الكل لمراد و روميساء ولكن قطع الكلام مازن وادم
ادم: عمي نجم الدين بتهيقلي كده احنا عارفين بعض فأنا كنت ليا عندك طلب
مازن: وانا كمان أعتقد نفس الطلب
نجم الدين: خير يا ولاد اتفضلو
ادم وهو ينظر لرنا: انا كنت عاوز اطلب..

رنا بسرعة: اااااااه دماغي
ادهم بخضة: مالك حبيبتي فيكى ايه
رنا بتعب: دماغي ادهم بتوجعني اوى
أدهم: انتى مخيش العلاج بتاعك
رنا: نسيت ادهمي
ادهم بحب ظاهر للجميع: مراتى حبيبتي تطلب وانا أنفذ
ادم بضحكة رنانة: تحبي رنا اجبلك برشام الضغط الى بتخدية
رنا: ااااانا
نجم الدين: وانت عارف اسمة يا بني.

مازن: اكيد يا عمي احنا عارفين كل حاجة مش بس نوع البرشام لا كمان ان يوم خطوبة ميرا أدهم كتب كتابة على رنا وسليم كتب كتابة على ميرا لان الحدث كان حديث الناس
ادم: وأكيد قبل منوافق على واحد جاي يطلب اختنا الوحيدة لازم نعرف كل حاجة عن عيلتة لان النسب بيجمع العيلة ببعضها
قطع كلامهم وصول فتاتان
ادم: أحب أعرفكم شمس مراتى
شمس: انا اسفة جدا بس كان عندي عملية
مازن بحب: ودية ماهي مراتي.

ماهي: والله اسفة جدا بس احنا كنا جاين بس حصلت حادثة ووصلت المستشفي وكان لازم نفضل
ميرا: ولا يهمكم بس انتم الاتنين دكاترا
ماهى: ايوة شمس دكتورة قلب وانا دكتورة أعصاب
نجم الدين: ما شاء الله ربنا يبارك في عمركم
ادم: معلش يا عمى انا بس كنت بطلب منك ان في المستشفي بتاعتك بيحصل حاجات مريبة جدا واحنا اطلب منا ندور وراكم واكتشافنا لان مدير المستشفي مدورها من وراكم
مازن: وهو بيتعامل مع مافيا دوليه.

أوس: يعنى ايه الكلام ده لازم يتحاسب الحيوان ده
آدم: اوس اهدي احنا رتبنا كل حاجة وهيتقبض عليه بعد كام يوم
مازن: من فضلكم يا اوس انت ومراد ابعدو كل البعد عن الموضوع ده علشان خاطر عليتكم
مراد: تمام بس اسم المستشفي
ادم بجدية: مفيش حد يقدر يتكلم كلمة واحدة عن عيلتك الى هي بقت عيلتنا احنا كمان
نجم الدين: ربنا يحميكم يا ولاد
الكل: امين يا رب
منصور: يبقي أن شاء الله بكرا مراد والبنات هيجو يخدو ريمو.

شمس: واحنا كمان فضيين خالص وهنيجي معاكم
ميرا: يبقى مراد يعزمنا على الغدا بكرا
ماهى: صح كده انتى اسمك ايه وانتى كمان
رنا: ديه ميرا وانا رنا
شمس: خلاص احنا فاضيين بكرا يبقي مراد يجهز فلوس كتير علشان هناكل براحتنا
مازن: ربنا يكون في عونك هتخرج بخمس بنات موزز
مها: مازن ايه موزز ديه
رنا: موزز ديه يا انطي يعني معاكسة للبنات
ادهم: بس روني حبيبتي مش موزة
شمس: انت بتقول ايه
ماهي: انا ديه مش موزة مين يبقى موزة.

شمس: بقي العيون الرومادي ديه والجمال الربانى متبقاش موزة
ماهى: سوري أدهم بيه اكيد حضرتك لازم تشوف دكتور عيون
رنا ببرود: والله عندك حق ماهي بس هو محتاج دكتور عيون ويلبس نظارة كعب كباية كمان
ادهم: والله مقصد كده انا كنت
شمس: خلاص هي الكلمه اتقالت من اول مرة بس تقول ايه اكيد من كتر تعاملك مع الستات الوحشة ولا السكرتيرة بتاعتك حلوة
رنا: بس مروة السكرتيرة مؤدبة ومحترمة.

أدهم: لا ما مروة سابت الشغل علشان اتجوزت وجبت سكرتيرة تانية
سليم: بس ايه صاروخ
ادهم: عندك حق
رنا: والله ومالو يا أدهم بيه
ادهم: بس انتى احلى
ادم: بس اكيد رنا متقرنش بواحدة تانية
رنا: عادى انا عارفة انى حلوة فمبتفرقش معايا
انتهت القعدة وغادرت عائلة مراد
ركب نجم الدين سيارته
ركب اوس سيارته
ركب مراد سيارته
ركب أدهم مع رنا
ركب سليم مع ميرا
في عربية أدهم
ادهم بغل: والهانم مش مرتبطة صح
رنا بدلع: مالك بس دومي.

ادهم: بت اتعدلى علشان معدلكيش
رنا: هو انا عملت حاجة
ادهم: تعالى هنا انتى اذاي تهزري مع آدم ده دانا حتى احلى منه
رنا: هنكدب بقي ولا ايه
ادهم: تقصدي ايه
رنا: انت احلى يا روحي
ادهم: ايوه كده اتعدلى
رنا: ده مش طريق البيت
ادهم: عارف يا قلبي
اختفت سيارة أدهم عن باقي السيارات ولكن كان خلفة عربية جو وبعض الحرس
في سيارة سليم
سليم: حلو مازن صح
ميرا بدلع: بس مش احلى منك سولم
سليم: شكلى كده بتثبت صح
ميرا: اكيد يا روحي.

سليم: اه عروض الشغل ديه
ميرا: في عرضين عمل جم ليا النهاردة
سليم: والهانم رايها ايه
ميرا برومانسية: اكيد هنتناقش انا وانت والصح هيتنفذ
سليم: ماشي
ميرا: سليم ده مش طريق البيت
سليم بحب: هخطفك يا قلبي
ميرا بدلع: احلى خطف
اختفت سيارة سليم عن باقي السيارات ولكن كان خلفهم سيارة الحرس.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة