قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث عشر

وصلت سيارات اوس المستشفي التي كانت في انتظارهم اكبر عدد من الأطباء نزل اوس وهو يحمل رنا ووضعها على السرير وصارو بيها نحو غرفة العمليات تم قفل المستشفي نهائي برجال الملك والفهد جلس نجم الدين يبكي على تلك الصغيرة التي لم تتحمل أي شئ وجلست ميرا تبكي بشدة عليها لانها كانت ترغب بشقيقة اما الشباب أصبحت أعينهم بلون الدماء لكتم الدموع بها
مر أكثر من ساعتان وهي في الداخل.

مراد بعصبية: هو في ايه لكل ده حد يطمنا
أوس: اهدي أن شاء الله هتبقي كويسة
ميرا بدموع: هتبقي حلوة ميرو وهترجع معانا
مراد بسخرية: وانتم فكرين انها هترجع معانا هي كرهت الكل ومش هتسامح حد ابدا
نجم الدين: كل الى هي عوزاه هيتنفذ
أوس: بس
نجم الدين: مسمعش صوت
مر ساعة كمان وها هي تفتح غرفة العمليات وخرج الاطباء جري بسرعة الكل عليهم
نجم الدين: بنتي فيها ايه
الدكتور: المريضة اتعرضت لجلطة شديدة
أوس بصدمة: جلطة فين.

الدكتور: هي مش واحدة هما اتنين
مراد برعب: اتنين
الدكتور بجدية: ايوة واحدة في المخ والتانية في القلب
دكتور علاء بصوت عالى: انا حزرتكم امبارح من الانفعال وادى نتيجة غلطكم
أوس: وهي فين دلوقتي
دكتور علاء بسخرية: يعنى هتكون فين
مراد بعصبية: انت بتتكلم كده اذاي انت عارف احنا مين
دكتور علاء: عارف ولما ألاقي اهل المريض مهملين يلقيها ديه المعاملة الكويسة ليهم
نجم الدين: دكتور فين بنتي.

دكتور علاء: في العناية المركزة هتفضل هناك لغاية متفوق
ميرا: بليز دكتور عوزة اشوفها
دكتور علاء بحنية: مش هينفع يا بنتى هي ادامها 48 ساعة لغاية متفوق هي مش محتاجة حاجة غير الدعاء وجدكم ملهوش اي لزمه بعد اذنكم
نجم الدين: اتفضل.

غادر الدكتور ونظر كل شخص للآخر بحزن فلم يتحمل مراد ودخل اول أوضة امامة واصبحت منوعة تنزل من غير صوت و دخل وراه اوس الذي بكي أيضا على قطته الصغيره واخرج من جيبة سلسلة وتذكر عندما سألته ميرا عن السلسلة التي صنعت مخصوص وكانت تحمل لعبة القطة الصغيرة
فلاش باك
ميرا: اوس اوس اوووووووووووووووس
أوس بخضة: في ايه
ميرا: الله السلسلة ديه حلوة اوى ليا
أوس بحنان: هو انا بقولك ايه
ميرا: مش فاهمة
أوس: دلعك.

ميرا: عصفرتك المدلله
أوس: والشكل ده ايه
ميرا: قطة
أوس: يبقي مش ليكي ديه لقطتي السيامي الجميلة
ميرا بدموع: يعنى انت بتحبها اكتر منى
أوس: عمري مهفرق بينكم انتى اختى حبيبتي عصفورة قلبي وهي بردو اختى حبيبتي قطته عمري انتم الاتنين اغلي الناس على قلبي اوعي في يوم من الايام تكرهي اختك بالعكس انتى الكبيرة المفروض تخديها في حضنك وتحسسيها بالأمان مفهوم
ميرا: مفهوم هي اختى وحبيبتي صغيرة العيلة
أوس: ربنا يخليكم ليا.

ميرا: هي هتيجي هنا امتي
أوس: لا احناالى هنروح
{ باك }
توجة أوس الى الصلاة وبعد انتهائه دعا ربه
أوس بدموع: يا رب اشفيها وعافيها ورجعها لينا بالف سلامة يا رب انت اكتر واحد عارف انه كان غصب عننا كنا خايفين عليها يا رب تسامحنا وتحبنا
مرالوقت بالبطي على الكل رفض كلا من نجم الدين وميرا ترك المستشفي مما أجبر مراد الى حجز جناح كامل لهم
توجهت ميرا الى الخارج وقامت بالاتصال بسخص ما
ميرا: الو
الرد: ..

ميرا: لسه في غيبوبة
الرد: ..
ميرا: انا خايفة عليها اوى
الرد: ..
ميرا: والله بصلي ودعي
الرد: ..
ميرا: هتيجي فين مينفعش
الرد: ..
ميرا: انا هفقل دلوقتى
الرد: ..
ميرا: معرفش في حركة عندها سلام
الرد: ..
توجهت ميرا الى الداخل ووجت الكل واقف امام زجاج العناية والأطباء تحاوط رنا من كل جهة
بعد لحظات خرج الدكتور
الدكتور: الحمد لله اقدر اقول دلوقتى ان احنا قدرنا نمنع الجلطة
أوس: وهي عاملة ايه دلوقتي.

الدكتور: الحمد لله هتخرج لغرفة عادية بعد شوية
مراد: الحمد لله الحمد لله ربنا عالم بينا
الدكتور: بس الحمد لله قدرنا نلحقها دلوقتي بس لازم تبعد عن اي توتر ولا ازعاج
أوس: حاضر
الدكتور: حمدلله على سلامتها مرة تانية بعد اذنكم
غادر الدكتور وتم نقل رنا الى غرفة عادية وتجمع الكل حواليها في انتظار ان تفتح عيونها
في قصر القيصر
اسر: زوزو فين ادهم
زينب: هو ده سؤال اكيد في المكتب
اسر: ماشي يا موزة هروحله.

زينب: هجبلكم عصير
اسر: أحبك وانتى معايا على الخط
توجه اسر الى المكتب ولكن اوقفه رنين هاتفة
المتصل: ..
اسر: الو عاملة ايه دلوقتي
المتصل: ..
اسر: ربنا يقومها بالسلامة
المتصل: ..
اسر: ادعلها
المتصل: ..
اسر: ليه في ايه
المتصل: ..
اسر: سلام
توجه أسر الى المكتب
اسر: هتفضل كده كتير
أدهم بتعب: انا خايف عليها اوى
اسر: متخفش ان شاء الله هلقيها
أدهم: انا تعبت والله تعبت
اسر بحنية: للدرجة ديه بتحبها.

أدهم بصوت مخنوق بالدموع: انا بقيت بعشقها
اسر وهو يطبطب عليه: عيط يا أدهم
أدهم بدموع: عاوزها تسامحنى وترجعلي بقي
اسر: هتسامحك رنا طيبه وهتحبك انت طول عمرك حنين قول يا رب
أدهم: انا تعبان اوى هطلع انام تصبح على خير
اسر: احم هو ينفع انام جمبك
أدهم بضحك: تعالى حتى انت وحشتني اوى
اسر: لا يا خويا انا بخاف على نفسي
أدهم: تصدق انى غلطان انا هطلع انام
اسر: شوية وهحصلك
أدهم: تمام سلام.

صعد أدهم الى غرفتة وارتمي على السرير وفضل يعيط لغاية منام
فضل اسر يشتغل لوقت متأخر ونام مكانة في المكتب
في صباح يوم جديد
فتحت رنا عيونها بصعوبة شديدة فتوجة إليها مراد و أوس بسرعة
مراد بدموع: حمدالله على السلامة يا قلب اخوكي
رنا: ماية ماية
أوس: حاضر وأحضر طول ماية وساعدها تشرب
مراد: حاسة بايه دلوقتي
رنا: الحمد لله في صداع شديد اوى في دماغي
ميرا: حد يبعت يجيب الدكتور
مراد: صح حالا هبعت اجيب الدكتور.

بعد قليل وصل الدكتور وكشف على رنا واعطها دواء وطمان الكل وخرج
فضلت رنا مغمضة عيونها لفترة حتى تكلم اوس
أوس: انا عارف انك صاحية
رنا بصوت ضعيف: عاوز ايه ابعدو عنى انا تعبت
أوس: انا عارف انك زعلانة مننا بس والله خصب عننا مش بساهل علينا نسيب جدتي وعمى وامراته لوحدهم ونختفي
رنا: مرجعتوش ليه
مراد: مكنش ينفع خالص لو رجعنا كنا موتنا كلنا
رنا: هو مين الى ازاكم
اوس: شخص انتى متعرفهوش
رنا: تمام انا عوزة انام.

مراد بحنية: نامي يا قلبي
أوس: رنا ممكن اديلك حاجة
رنا: حاجة ايه ابعد عني
أوس: على فكرة انا اخوكى ذي ذي مراد بالظبط لان امى مكنتش ينفع ترضعنى وأمي شرين هي لأي رضعتني
رنا: بجد
مراد: اه والله يعنى متخفيش
رنا: عاوز مني ايه
اوس: طول عمري كان نفسي في اخت بنت وكنت بقول هتبقي قطتى
رنا: منتى عندك ميرا
أوس: لا ميرا ديه عصفورتي إنما انتى قطتي
وأخرج أوس سلسلة على شكل قطة جميلة مصنوعة من الماس ولبسها أيها.

أوس: بالله عليك اوعي تقلعيها مهما حصل ممكن
رنا: حاضر ممكن انام
أوس بضحكة: نامي يا قطتي السيامي
وبالفعل نامت رنا وذهب كل شاب الى كرسي وذهبو في نوم عميق
اما اسر فضل نايم في المكتب لغاية الصبح وذهبت إليه عفاف
عفاف: اسر اسر اصحي يا بني
اسر: في ايه يا فوفا
عفاف: من يوم مرجعت وانت مش راحم نفسك
اسر: أدهم تعبان وشال كتير ادعي ربنا يلاقي رنا وتسامحة
عفاف: يا رب يا بني
اسر: انا هطلع اخد دش وهلبس واروح الشركة.

عفاف: وادهم
اسر: خليه نايم النوم ارحم ليه
عفاف: كبرت يا بني
اسر: الدرس كان صعب اوى وكان لازم أتعلم منه
عفاف: ربنا يجعل طريقك كله خير
اسر: ربنا يخليكي
توجه اسر الى غرفته واخذ دش ولبس وتوجه الى الشركة
وبعد مرور وقت طويل استيقظ أدهم واخذ دش ولبس ونزل
أدهم: صباح الفل فوفا
عفاف: يسعد صباحك يا حبيبي عامل ايه دلوقتى
أدهم: هعمل ايه مخنوق اوى
عفاف: هترجع وهتسامحك
أدهم: اذاي بس
عفاف: بالحنية وانت مفيش أحن منك مفيش.

أدهم: فين اسر لسه نايم
عفاف: اسر راح الشركة من بدري
أدهم: تعب اوى الفترة ديه
عفاف: خليه يتعب و يبقي راجل يعتمد عليه
أدهم: تمام على فكرة انا جعان اوى
عفاف: من عيونى يا غالى
أدهم: ربنا يخليكي لينا
توجهت عفاف الى المطبخ وتوجة أدهم الى الجنينة وفضل يتمشي وبعد كده توجه إلى حمام السباحة وفضل يعوم كتير
مر الوقت وغابت الشمس وفرض القمر جناحاته على السماء وخيم الليل.

نشاهد حركة غريبة جدا في أروقة المستشفي الجالسة بها رنا وتم إغلاق الأنوار وبعد حوالى ربع ساعة رجعت الأضواء ولكن مع اختفاء رنا وكان أحد نزع قلب أوس ومراد منهم فجن جنونهم ولكن لم يستطيعو ان يعصرو عليها.

وفي اخر مكان نتوقعة وصول إحدى السيارات الأجرة التي تحمل شخص متخفي ووصولة الى هذا القصر وتم افتتاح الأبواب له ومرور التاكسى الى الداخل ونزل منه هذا الشخص وتم حساب التاكسي من قبل إحدى الحرس وتوجه هذا الشخص إلى الباب ودقة وهنا توجه إحدى الأشخاص لفتح الباب ووقف مصدوم مما يراه
انقلبت المستشفي على الجميع ووصل سليم الاحمدي لعلمة بوجود رنا في المستشفي فوقع تحت يد اوس ومراد
أوس: سليم فين رنا.

سليم: يعنى ايه فين رنا
مراد بعصبية: انت هتستعبط فين اختى
سليم: والله معرف حاجة انا عرفت انها هنا جيت اطمن عليها ليه هي فين
أوس: رنا مش في المستشفي كلها
سليم بصدمة: يعنى ايه
مراد بهدوء مخيف: يعني اتخطفت
سليم: وانتم كنتم فين وهي بتتخطف
أوس: هو ممكن أدهم يخطفها
سليم: بطل غباء أدهم هيموت ويشوفها يقوم يخطفها انت اتجننت رسمي
مراد: وانت عرفت منين
سليم بسخرية: عيب لما تسال صاحب المستشفي عرف منين.

مراد: انت صاحب المستشفي
سليم: ايوه ولسه عارف من شوية لما جالى تقرير واسامي المرضي بتاع كل شهر
أوس: تمام بس هتكون راحت فين
امر سليم الحرس بإحضار كاميرات المراقبة لمعرفة ماذا حدث ولكن عندما تم قطع النور تم إيقاف شغل الكاميرات.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة