قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسير العشق للكاتبة شهد طارق الفصل الثامن

رواية أسير العشق للكاتبة شهد طارق الفصل الثامن

رواية أسير العشق للكاتبة شهد طارق الفصل الثامن

بعد ما داليا راحت الفيلا وهي متلخبطة. مش عارفة تعمل، لقت موبايلها بيرن بصت على الموبايل لقت قلبها بيوجعها. ردت...

داليا: الو. عامل ايه يا احمد. خير في حاجة
احمد: لأ يا هانم. انا كنت عايز اقولك أن الخطة ابتدت الى حد ما تنجح.
داليا: معقولة
احمد: اه والله. زى ما بقول لحضرتك
داليا بألم جواها. : تمم يا احمد. خليك ماشي في الخطة لغاية مااقولك تعمل ايه تانى.
احمد: اؤامرك يا هانم...

قفلت التليفون وهي نفسها تبكى نفسها تصرخ لكن فتحت شنطتها وطلعت صورة اختها وقعدت تبكى بحرقة وافتكرت كلامها عليه اد كان حنين وعمره ما جرحنى بكلمة بس للاسف كان تمثيل عشان يضحك عليا.

اول ما افتكرت لما اختها قالتها اد ايه جرحها وهنها يوم ما قالها خلاص. انا زهقت منك بئا كانوا يومين وخلصوا وقال لها ابشع الكلام. وماتت بسببه وبعدها امها و ابوها ماتوا بسبب الصدمة رجعت تمسح دموعها، ونظرات الغل والانتقام ابتدت تبان علي وشها وقالت.
داليا: لازم اكمل انتقامى. لازم اجيب حقك يا سهى. لازم اجيب حقك يا سهى...
قاطعها تفكيرها الدادة بتخبط وبتقولها أن مراد بيه وصل تحت وعايزها...

داليا: ماشي يا دادة بلغيه أنه يدينى عشر دقائق وهنزل...
الدادة: حاضر يا بنتى.
دخلت الحمام تغسل وشها من آثار الدموع ومش عارفة هتقابله ازاى. خرجت ولبست ونزلت عشان تقابله.
مراد أول ماشفها حس انها مضايقة اوى لأنه بقا عارف امتى تبقى مضايقة اوى وامتى تبقى عادى. بس مش عارف يسألها ولا لأ...

وداليا مستغربة أنه راح يوم واحد ورجع مع أنه قالها أنه هيغيب يومين.
مراد فعلا كان هيقعد يومين بس مقدرش ميشوفهاش يومين فقرر يرجع.
مراد: داليا ممكن تجيبيلى ملف الصفقة بتاعت اسوان عايز اراجع عليه قبل ما نسافر...
داليا: تحت امرك...
مراد حس انها بتعامله ب رسمية بعد ما كانت بطلتها وبعد ما جابتله الملف...
مراد: شكرا يا داليا، داليا.
داليا: نعم...
مراد: اتعشيتى.
داليا بإستغراب: لأ.

مراد: ولا انا ايه رأيك نتعشى برة...
داليا: نتعشى برة...
مراد: اه فيها حاجة. حسيت انك مضايقة فقولت اخليكى. تفكى شوية...
داليا ابتسمت وفرحانة أنه عرف انها مضايقة من غير حتى ما تبين وف نفس الوقت في صراع جواها
مراد: ايه. روحتى فين...
داليا: لأ لأ معاك...
مراد: ها قولتى...
داليا ابتسمت: هطلع اغير هدومى وانت كمان غير هودمك وانزل استنانى في العربية بس عندى شرط
مراد: طالما وافقتى شروطك مجابة. بس ايه هو الشرط...

داليا: نروح نتعشى من غير حراسة...
مراد: طبعا موافق يلا روحى أجهزى...
داليا: حاضر...

مراد طلع يغير هدومه وهو فرحان أنه هيخرج معاها لاول مرة من ساعت ما اشتغلت معاها يخرجوا لوحدهم كلها كانت خروجات شغل وفرح أنه قدر يخليها حتى تبتسم وقال...
مراد: اكيد هيجى اليوم ال اعرف فيه ايه حكايتك يا داليا وحكاية عيلتك...
مراد خلص لبسه ونزل قال للحراسة تفضل في الفيلا واستناها في العربية...
وهى نازلة لابسة فستان سماوى رقيق ورافعة شهرها ومنزلة خصلتين من الجمببين وروچ رقيق يعنى كلها على بعضها قمر.

هو اول ماشفها اتبسطت جدا من جمالها لأنها اول تلبس كدة.
هى نفسها مش عارفة هي ليه لبست كدة.
بعد ما اتحركوا بالعربية راحوا مطعم غاية في الجمال والذوق والرقة...
النادل: اهلا مراد بيه بقالك كتير مجتش ت...
مراد قطعه: معلش بئا مشاغل...
داليا: الله يا مراد المطعم حلو اوى اوى وذوقه فظيع.
مراد: كويس أنه عجبك...
داليا: متعرفش مين صاحب المطعم دة يا مراد...
مراد ضحك ضحكة خفيفة عشان هو صاحب المطعم...

مراد: لأ بس اشمعنا يعنى بتسألى...
داليا: عشان أقوله على اعجابى بمطعمه لانه مش ممكن غاية في الجمال دة كأنه لوحة فنية بجد ميعملوش حد اذا كان ذوقه فوق فوق الراقى...
مراد قاعد مبتسم من رأيها في مطعمه وعمال يفكر يقولها ولا ميقولهاش أن دة المطعم بتاعه فقرر أنه يقولها...
مراد: لأ لأ افتكرت انا عارف هو مين صاحب المطعم دة
داليا بحماس: ها مين.
مراد: انا صاحب المطعم يا داليا...
داليا اتفأجات: انت صاحب المطعم!

مراد: أيوة انا صاحب المطعم وشكرا جدا على رأيك الفظيع دة ومبسوط أنه عجبك اوى كدة.
داليا: بصراحة هو مش ممكن اكتر من رائع مكنتش اعرف ان ذوقك حلو اوى كدة...
مراد: شكرا...

بعد ما اتعشوا و روحوا الفيلا داليا حست بأرتياح فظيع
دخلت تنام لكن طول الليل كوابيس بتجيلها مابتنتهيش كل شوية تقوم مفزوعة لغاية ما ف مرة قامت تصرخ ومراد سمع الصوت جى من اوضتها راح جرى عليها لاقها كأنها مش ف وعيها وبتعيط وبتقول داليا: لأ انا دودو حبيبتك متسبنيش، لأ يا ماما لأ، يا بابا ارجوكوا ارجعوا وحضنها لغاية ما هيديت ونامت...
وهو بعد ما اطمن عليها راح أوضته...

مراد: ايه يا داليا ال حصل. ل عيلتك للدرجة دى. لازم اعرف لغز عيلتك دة يا داليا...

داليا بعد ما قامت عندها صداع جامد من كتر ال شوفتها بليل...
داليا: يا دادة ونبى اعمليلى قهوة دماغى هتتفرتك
مراد: اول ما شافها اكيد من كتر الكوابيس بتاعت بليل
داليا استغربت هو ازاى عرف انها حلمت بكوابيس امبارح...
داليا: اه. بس يا ترى عرفت ازاى...
مراد: صحيت فجأة على صوت صريخك روحت اوضتك لاقيتك مش ف وعيك وبتخرفى فضلت أهدى فيكى لغاية ما نمتى...
داليا: اخرف. اخرف ازاى...

مراد: فضلتى تقولى لا انا دودو حبيبتك متسبنيش لا يا ماما لأ يا بابا. كدة يعنى...
داليا: اه. حمدت ربنا انها مقالتش اسم اختها...
مراد: ممكن أسألك سؤال...
داليا: اتفضل...
مراد: ايه ال حصل ل عيلتك خلاكى كدة...
داليا: عن اذنك عايزة اطلع اريح شوية وقول لل دادة تطلعلى القهوة فوق...
مراد لتانى مرة يفشل في معرفة سبب مضايقة داليا عند السؤال عن عيلتها.
بس لازم هيجى اليوم ويعرف.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة