قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببته مشوها ولكن للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية أحببته مشوها ولكن للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية أحببته مشوها ولكن للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

سلطان بدأ يرقص مع عشق و كان صوت المطر لحنهم و حبهم لبعض أفضل أغنية.
كانت العائلة بتتفرج عليهم من البلكونة و هما مبسوطين بيهم.
سلطان: بحبك.
عشق: ممممم بعينك أقولك و أنا كمان.
سلطان: تقل من بدايتها!
عشق: و إن كان عاجبك.
سلطان: على قلبي جمال و دلال.
سلطان شد عشق لحضنه و حاوط وشها بين ايديه و قرب منها ببطء بعد ما غمض عينيه.
فجأة سمعوا صوت ضرب نار و صريخ إيهاب باسم سلطان.

فجأة وقع سلطان و عشق على الأرض بسبب إيهاب اللي زقهم و ضرب نار في اتجاه العمارة المقابلة ليهم.
سلطان(بقلق): أنتي كويسة؟
عشق(بوجع): إيدي.
مسك سلطان إيد عشق و بدأ يفحصها كان جرح بسيط أثر وقوعها على الأرض.
سلطان: خليكي هنا هروح أشوف إيهاب راح فين.
عشق: تروح فين أنت مش ضامن ممكن يحصل إيه.
سلطان: ادخلي يا عشق جوا.
أنور: في إيه يا سلطان؟

سلطان: مفيش يا بابا لو سمحت دخل عشق معاك جوا و اطلعوا لفوق هشوف إيهاب راح فين و أجي.
أنور: و بعدين هقعد معاك.
سلطان(بتنهيدة): حاضر.
أنور: تعالي يا عشق.
عشق: مش هسيبك يا سلطان تروح ممكن يبقى خطر عليك.
سلطان: عشق اسمعي الكلام هي من أولها تعب قلب و لا إيه!
سلطان ساب عشق مع أنور و مشي ناحية ما إيهاب مشي، أنور قرب من عشق اللي كانت بتبص على سلطان بقلق.
أنور: متخافيش عليه.
عشق: مش خايفة.

أنور: واضح أوي تعالي نطلع ليهم فوق سلطان و إيهاب زمانهم جايين.
طلعت عشق مع أنور لشقة نداء اللي كان الكل فيها قلقان من اللي حصل و مستغربين سببه.
قمر: هما راحوا فين؟
رحمة: تعالي يا عشق اقعدي.
حياء: غيري هدومك بدل ما يجيلك برد.
نداء: اه يا عشق تعالي معايا لحظة يا جماعة.
مشيت نداء ناحية عشق و مسكتها من ايديها دخلتها أوضتها.
أسماء: ربنا يسترها.

كان إيهاب بيجري على سلالم العمارة اللي قصاد عمارة نداء و هو بيحاول يلحق اللي ضرب النار، و كذلك سلطان اللي كان بيجري هو كمان عشان يوصل لإيهاب.
سلطان(و هو بينهج): إيه الأخبار؟
إيهاب كان في نفس وضع سلطان و كان تعبان أكتر منه و قعد في الأرض.
إيهاب: هرب.
سلطان: تفتكر ليه علاقة بشغلي؟
إيهاب: ليه لا؟
سلطان: و الحل؟
إيهاب: تعالى نرجع زمان السكان اتصلوا بالشرطة.
سلطان: عندك حق.

رجع كلًا من سلطان و إيهاب لشقة نداء، قمر وحياء حضنوا سلطان خوفًا عليه.
سلطان: خلاص يا بنات.
رحمة: أنتوا عايزين تخنقوا الواد يا بت منك ليها ابعدوا عنه.
سلطان: هي فين عشق؟
نداء: بتغير هدومها.
سلطان(باحراج): هو مش المفروض أقعد معاها.
إيهاب: في المطر ده لا يا عم براحتك بقى.
إيهاب: لو جالي برد هفضل ادعي عليك طول الليل.
أسماء: اهدى و متخلنيش أنا اللي ادعي عليك.

أنور: بعدين يا سلطان أنت مش شايفك حالك هدومك كلها مبلولة.
سلطان: معايا شنطة الرياضة فيها طقم.
نداء: خلاص يا حبيبي اقعد مع عشق.
رحمة: طب نستأذن احنا.
نداء: ملحقتش أقعد معاكي.
رحمة: حبيبتي الجايات كتير.
سلطان: مش يلا و لا إيه؟
أنور: خلاص يا سلطان.
الكل استأذن و مشي حتى سلطان اللي وصلهم و خد شنطة النادي تبعه اللي بتبقى دايما في العربية احتياطي و سمح لكل حراسه يمشوا.

سلطان طلع شقة نداء و هو محرج منها و لكن رغبته أنه يقعد مع عشق كانت أقوى.
نداء: هبلغ عشق و أنت ادخل غير هدومك في الحمام.
سلطان: شكرا يا خالتو.
بلغت نداء عشق اللي كانت محتارة تلبس إيه بدل فستانها اللي اتبل و قررت تلبس بيجامة شتوية باللون الأبيض.
خرجت عشق من أوضتها لقت سلطان قاعد على الكنبة في أوضة الضيوف.
سلطان: يا حلاوتك.
عشق: طلبت تقعد معايا.
سلطان: و هو مش المفروض بعد كتب الكتاب العريسين يقعدوا مع بعض.

عشق: أنت عارف الساعة كام؟
سلطان: مش مهم 12 عادي.
عشق: هترجع ازاي؟
سلطان: ده مش مهم دلوقتي.
سلطان قرب من عشق اللي رجعت لورا و هي بتبصله بحذر.
عشق: أنا مش مرتحالك.
سلطان: هو أنا عملت حاجة!
عشق: أثبت مكانك.
سلطان: مامتك و زمانها بتأكل رز مع الملايكة جوا يا حبيبتي و دلوقتي مفيش غيري و غيرك.
عشق: و هو يعني عشان مفيش غيري و غيرك تقرب مني بالشكل ده يعني.
سلطان: و أنتي مكسوفة مني ليه كدة!
عشق لا رد.

سلطان: الله يرحم طولة لسانك.
عشق: هتستفزني يا سلطان.
سلطان: قوليها تاني.
عشق(بضيق): هتستفزني.
سلطان: اللي بعدها.
عشق: يا سلطان.
سلطان: راحت فين سلطان بيه و أستاذ سلطان؟!
عشق سابت سلطان و قعدت على الكنبة، سلطان قرب و قعد جمبها و هي بدأت تبعد عنه و كل مرة هو يقرب منها و ملاحظ خجلها منه.
سلطان: أول مرة أشوفك كدة.
عشق: ما تبعد شوية و الرؤية هتبقى أحلى.
سلطان: أومال في الفرح هتعملي إيه؟!
عشق: هنيمك عند أمك.

سلطان: إيه البيئة دي!؟
سلطان: تحبي ميعاد الفرح يبقى إمتى؟
عشق: مثلا ست شهور.
سلطان: ست شهور! ليه يا حبيبتي ليه يا ماما ده ست شهور دول أخلف فيهم يا حبيبتي مش لسة هفكر أتجوز.
عشق: أومال أنت عايز إيه؟
سلطان: أصلا بابا مش هينفع يفضل هنا لفترة طويلة.
عشق: اشمعنا؟
سلطان: هو كدة.
سلطان: هما حجزوا طيارتهم أصلا كمان تلت أيام.
سلطان: يعني فرحنا يا حبيبتي بالظبط كمان يومين.
عشق: هو أنا سمعت صح!
سلطان: أيوه.

عشق: يومين إيه بس يا سلطان أن.
سلطان: طب بلاش فرح و علطول شهر عسل.
عشق: لا أنا نفسي ألبس فستان أبيض و تكون فرحان بيا و أنا عروستك.
سلطان: أنا أصلا فرحان أنك في حياتي.
عشق: عمرك ما هتسبني؟
سلطان: ده سؤال يا عشق.
عشق: هتفضل تحبني؟
سلطان: في إيه يا بنتي مبحبش الأسئلة دي؟!
عشق(بضحك): بتتكسفي يا بيضة.
سلطان: طب و الله حلال فيكي الضرب.
ضحكت عشق على سلطان فهو خجول إلى حدًا ما.
سلطان: تحبي تجيبي فستانك امتى؟

عشق: عادي مش فارقة.
سلطان: هو إيه اللي مش فارقة احنا هنتجوز مرتين يعني؟
استمر كلام عشق و سلطان طوال الليل محدش حس بالنهار، حتى إنهم ناموا مكانهم.
صحيت نداء من نومها و شافت منظر سلطان و عشق، كان سلطان نايم بعمق على رجل عشق و ماسك إيديها بين إيديه و عشق نايمة و هي قاعدة.
نداء(بصوت عالي إلى حدًا ما): سلطان.
قام من مكانه مخضوض و وقع على الأرض، عشق فتحت عينيه ببطء و انزعاج أثر صوت نداء.

نداء(بضحك): منظركم مضحك.
سلطان(بنوم): حرام يا خالتو بقى.
عشق: ليه الازعاج؟
نداء: هو أنت مش كنت عايز تقعد مع عشق ربع ساعة بس!
فتح سلطان عينه و بص لعشق و بعدها لنداء.
سلطان: الكلام خدنا يا خالتو.
نداء: طب قوم أغسل وشك عشان تمشي.
سلطان: حاضر.
سلطان: هي متنحة كدة ليه؟
نداء: لا هي كدة.
سلطان: هأخد واحدة تنحة!
عشق ضربت سلطان على كتفه.
عشق: تنحة في عينك.
سلطان قام وقف و دخل الحمام، نداء قربت من عشق و هزتها من كتفها.

نداء: قومي حطي مكيب و اغسلي وشك كدة بسرعة قبل ما يخرج.
نداء: هيقول اتجوزت واحد صاحبي.
عشق(بضيق): أنا كدة و هفضل كدة.
سلطان: صباح الخير.
نداء: صباح النور يا حبيبي.
سلطان: شكرا.
سلطان طلع تليفونه و اتصل ب فتحي.
نداء: هحاول كدة أحضر الفطار.
سلطان: مالك؟
عشق: لما بصحى ببقى كدة.
سلطان: شكلي هستغل ده.
عشق: في إيه؟
قرب سلطان من وش عشق و لكن كان فتحي رد على اتصال سلطان.
سلطان(بضيق): ألو يا فتحي.
فتحي: نعم يا بيه.

سلطان: جيب العربية و تعالى ليا.
فتحي: حاضر يا بيه.
قفل سلطان مع فتحي و بص لعشق لقاها شاردة.
سلطان: مبسوطة؟
عشق: و حد يتجوزك و ميبقاش مبسوط.
سلطان: بتتريقي يا عشق!
عشق: لا أكيد مش بتريق.
عشق: هو ينفع حد يسامح حد؟
سلطان: مش فاهم فهميني أكتر عشان أعرف أفيدك.
عشق(بحماس): هحكيلك.
عشق: بص يا عم واحدة صاحبتي كانت بتحب واحد تمام كدة.
سلطان: تمام.

عشق: بس هو عرف أنها كدبت عليه في حاجة و هو مش بيحب كدة تفتكر ممكن يسامحها.
سلطان: و ليه لا لو الغلط مش كبير و كمان الحب اللي بينهم قادر يمحى أي غلطات و كدب.
عشق: بس هو مش عايز يقتنع.
سلطان: الوقت الوقت قادر يحل كل الأزمات.
عشق: طيب هدخل أغسل وشي.
سلطان: أجي أساعدك.
عشق: رخم و الله.
عشق سابت سلطان و دخلت أوضتها، نداء طلعت قعدت مع سلطان.
سلطان: إيه يا خالتو مش هأكل و لا إيه؟

نداء: هتأكل يا حبيبي بس كان في موضوع عايزة أكلمك فيه.
سلطان: اتفضلي.
نداء: طبعا انت عارف إن بعد وفاة صلاح بقيت أنا و عشق لوحدنا و عارف طبعا إن صلاح كان بيشتغل في المخدرات بس متقولش لعشق عشان متعرفش.
سلطان(بتنهيدة): عارف يا خالتو.
نداء: و طبعا في ناس كتير عايزين يأذوني في عشق.
سلطان: طول ما أنا موجود محدش هيقدر يقرب منها هي خلاص بقت مراتي.
نداء: و كان في حاجة كمان.

سلطان: مهر عشق متكلمناش فيه يا سلطان مش مهم شبكة و لا الكلام ده المهم المهر.
.
سلطان(بهدوء): بعيدًا عن إني بحب عشق و الكلام ده فأنتوا في الأول والأخر ستات يعني ملكوش راجل يسندكم و ده كان قبل وجودي في حياتكم و متخافيش مش هأكل حق عشق.
سلطان: و مهر عشق هيبقى 3 مليون.
سلطان: عندك أي إضافة؟
نداء: هو حد يقول حاجة بعدك يا سلطان.
سلطان: في الفرح هتستلمي شيك بالمبلغ ده يا حماتي.
عشق: أسفة اتأخرت.

سلطان(بابتسامه): لا خالص.
قرب سلطان من عشق بعد ما خد حاجته و باس رأسها بحب.
سلطان: بليل جهزي نفسك هعدي عليكي.
عشق: حاضر.
سلطان: طاعتك ليا دي قلقاني.
ضحكت عشق بخفوت على سلطان اللي شدها لحضنه.
سلطان: طب قوليلي هروح ازاي كدة!
عشق: مش عمو فتحي هيوصلك.
سلطان: يا ريتك عمو فتحي.
عشق: يا رخم يلا امشي.
نداء: هتروحوا فين بليل يا سلطان؟
سلطان: هنجيب فستان الفرح.
نداء: في حتة فستان حلو أوي.
سلطان: عاجب عشق؟

نداء: هيعجبها أكيد هو بس هيتكلف 250 ألف.
سلطان: مش مهم الفلوس يا حماتي المهم يعجب عشق.
عشق: خلينا ننزل أنا و أنت نشتري أفضل.
سلطان: اللي يعجبك يا حبيبتي.
سلطان: هبقى أكلمك عشان تلبسي.
عشق: تمام.
مشي سلطان و اتبقت عشق مع نداء يتكلموا في الفرح، كانت نداء مهتمة أنها تعزم رجال الأعمال و أصحابها في النادي.
نداء: جبتي هدوم ليكي.
عشق: ما أنا عندي مش محتاجة.
نداء: لا هدوم الجواز تفرق.

عشق: ما هي كدة هدوم و كدة هدوم المهم تسترني.
عشق سابت نداء و هي متضايقة و دخلت أوضتها، سلطان رجع الفيلا.
قمر: إيه يا عريس ما صدقت!
سلطان: هطلع أنا.
قمر: عملتوا إيه ها عملتوا إيه؟
سلطان: قمر أنا مصدع ابعدي عني.
رحمة: مش هتفطر.
سلطان: هغير هدومي الأول لأني محتاج أروح الشركة اظبط حاجات قبل الفرح و شهر العسل.
اسماء: ربنا معاك يا حبيبي بس لازم تأكل.
سلطان: حاضر يا حبايبي.
سلطان طلع لأوضته و غير هدومه و نزل فطر.

أنور: يلا على الشركة.
سلطان: هتيجي معاياا؟
أنور: عندك مانع؟
سلطان: لا مستغرب.
الاتنين ركبوا عربية سلطان و الحراس وراهم.
أنور: وصلت لحاجة؟
سلطان: لا.
أنور: بقالك 7 سنين بتقول كدة يا سلطان.
سلطان: حرفيا اختفى.
أنور(بتنهيدة): تمام يا سلطان.
وصلوا للشركة و أنور بدأ يشوف أحوالها، سلطان اشتغل طول اليوم و كان بيخلص كل اللي وراه في أسرع وقت.
سلطان: أيمن.
أيمن: نعم يا فندم.
سلطان: جهزلي دعوات الفرح.

أيمن: فرح مين يا فندم؟
سلطان: فرحي يا أيمن.
أيمن: بجد يا فندم مبروك مبروك.
سلطان: الله يبارك فيك.
سلطان: اقعد أكلمك عن تفاصيله عشان هتبقى مسؤوليتك أنت.
أيمن: اتفضل يا فندم.
سلطان: هتعزم كل اللي نعرفه بلا استثناء حتى موظفين الشركة هنا.
أيمن: تمام.
سلطان: جهزلي دعوات قيمة هتوصلها بنفسك لاكبر رجال أعمال نعرفهم.
سلطان: الفرح يا أيمن تبقى مسؤوليتك انت و ليلى عايزه يبقى فرح الكل يتكلم عنه.

أيمن: عايز صحافة يا فندم.
سلطان: لا صحافة لا.
أيمن: تمام يا فندم.
سلطان: عايزك تحجزلي في الغردقة أسبوع.
أيمن: تمام يا فندم.
سلطان: لو في حاجة هبقى أبلغك.
أيمن: حضرتك ناوي تشتغل لامتى يعتبر الموظفين مشيوا حتى أنور بيه.
سلطان: عايز أخلص أكبر عدد من الشغل عشان مفيش حد من بعدي يعمله.
أيمن: كله يتأجل لأجلك يا باشا.
سلطان: يعني هو عشان هتجوز يبقى الشركة تخرب.
أيمن: تمام يا باشا.
سلطان: خلاص روح أنت.

أيمن: تمام يا فندم.
سلطان اتصل بِ عشق اللي كانت متضايقة من عدم اهتمامه طول اليوم و قعدت في البلكونة.
عشق: لسة فاكر حضرتك؟
سلطان: أقولك قد إيه الشغل متعب و عايز أخلصه قبل ما الفرح عشان ابقى فاضي ليكي انتي بس.
عشق: بس برضو كنت تطمني.
سلطان: خلاص يا ستي البسي و هعدي عليكي.
عشق: نروح فين؟
سلطان: نسيتي الفستان.
عشق: هتلاقي محل فاتح دلوقتي.
سلطان: محل يا عشق!
سلطان: اه هلاقي محل فاتح دلوقتي قومي يا أختي.

عشق: هلبس متتأخرش.
سلطان: حاضر.
عشق: تمام باي.
بعد فترة كان سلطان واقف قدام بيت عشق و اتصل بيها.
عشق: أنا هنزل.
نداء: زي ما بلغتك.
عشق: إن شاء الله.
نزلت عشق لتحت اللي لقت سلطان فاتح ايده ليها هي قربت منه و وقفت قدامه باستغراب.
عشق: إيه؟
سلطان: مفيش حضن مفيش بوسة مفيش أي حاجة.
عشق: في استظراف تأخد.
سلطان: بطلي لماضة.
خافت عشق من منظر سلطان كانت الأضواء خافتة في الشارع و منظر الحرق كان بشع نوعًا ما.

عشق: هنروح فين في الوقت ده؟
سلطان: تعالي.
فتح سلطان الباب لعشق و لف ركب جمبها و بدأ يسوق ناحية اتيليه متفق معاه.
سلطان: في حاجة؟
عشق: لا مفيش مفيش حاجة.
وقف سلطان قدام الاتيليه و هو مستغرب حالة عشق و صمتها.
سلطان: وصلنا.
عشق: تمام.
الاتنين نزلوا و دخلوا الاتيليه البنت رحبت بسلطان و عشق، عشق حست بتعب أول ما دخلت.
سلطان: مالك يا عشق فيكي إيه؟
عشق(بخفوت): حاسة إني تعبانة و عايزة أرجع.

سلطان: طب تعالي اقعدي حاولي تأخدي نفسك.
سلطان: آنسة سما جيبي كرسي.
سما: تمام يا فندم.
سلطان قعد عشق على الكرسي و قعد قدامها.
سلطان: ممكن تفهميني مالك؟
سلطان: خالتو مزعلاكي.
عشق: افتكرت بابا.
سلطان: ليه؟
عشق: كان نفسي يبقى موجود معايا.
سلطان: طب أنا موجود هنا من أجلك.
عشق: عارفة.
سلطان: بقيتي أحسن.
عشق: الحمدلله.
سلطان: سما جيبي التشكيلة اللي قولتي عليها.
سلطان: قومي بقى.
عشق: ليه؟

سلطان: عشان تقيسي الفساتين يا حلوة أنا هقعد.
عشق: هقيس ده كله يا سلطان.
سلطان: واحد واحد.
عشق: إيه التعب ده!
سلطان ضحك على عشق و قعد على الكرسي و عشق بدأت تقيسي فستان فستان.
سلطان: لا.
عشق: بس حلو يا سلطان.
سلطان: في الأحلى يا عشق.
سلطان: غيريه لو سمحت يا سما.
سما: اتفضلي قيسي ده.
عشق: أنا تعبت.
سلطان: يلا.
عشق قاست كام فستان و سلطان رفضهم كلهم.
سلطان(بملل): مفيش حاجة تانية يا سما؟

سما: لا يا فندم دول أحلى تشكيلة موجودة هنا في الاتيليه فاضل اللي هي بتقيسه و اللي على إيدي ده.
سلطان(بملل): أكيد اللي جاي هيبقى زي اللي قبلهم.
سما: بس هي حلوة في كل الفساتين حضرتك ليه بترفضهم.
سلطان: عايزها في حاجة مميزة.
سلطان بص لعشق لما خرجت من غرفة التبديل و قام وقف أول ما شافها في فستان الفرح المثالي بالنسبه ليه.
عشق: هغيره عارفة.
سلطان: لا استني هنا.
سلطان مسك ايد عشق و لفها و هي بصتله باستغراب.

سلطان: هو ده.
عشق: هو إيه؟
سلطان: أنتي جميلة أوي فيه.
عشق: بجد!
عشق: عايزة أشوف نفسي.
سما: اتفضلي معايا.
سلطان: لا هتشوفيه بكرة.
عشق: بس...
سلطان: هي كلمة.
عشق: طب حلو.
سلطان: أوي.
سلطان باس رأس عشق و مسك ايديها حطها على قلبه، حست عشق بنبضاته السريعة و رفعت عينيها ليه.
سلطان: أهو ده حال قلبي لما بتبقي جمبه.
عشق(بخجل): هدخل أغير الفستان.
سلطان: ما تخليكي شوية.
عشق: يا سلطان.
سلطان: ادخلي.

جريت عشق على الأوضة و غيرت هدومها و خرجت لسلطان اللي حاسب عليه.
سلطان: ابعتيه للعنوان اللي بعتهولك يا سما.
سما: تمام يا فندم.
سلطان: يلا اوصلك.
عشق: ما تيجي نأكل.
سلطان: أسف بس تعبان أوي و عندي شغل بكرة كتير بعد الفرح هنلف كتير مع بعض.
عشق: ماشي.
سلطان: متزعليش.
عشق: لا مش زعلانة.
سلطان: طب يلا بينا.

-عدت أيام ما قبل الفرح بسلام و هدوء، سلطان الوحيد اللي مش بيرتاح بيشتغل طول النهار و يشرف على تجهيزات الفرح بليل و بيظبط الفيلا بتاعته.
قمر: هو اه المفروض نيجي مع سلطان بس لا طبعا قولنا مش هنسيبك لوحدك.
عشق: تسلمي يا قمر.
حياء: سيبي الميكب ارتست تشوف شغلها يا قمر.
قمر: حاضر يا أختي يا نبع الحنان.
عشق: هو سلطان فين؟
حياء: زمانه بيجهز نفسه.
عشق: تمام.
قمر: إيهاب مسابهوش خالص.
عشق: ربنا يخليهم لبعض.

قمر: كان نفسي أفضل لبكرة أرخم عليكوا يوم الصباحية.
عشق ضحكت و حياء ضربت قمر على كتفها.
قمر: بطلي قلة أدبك دي.
تليفون قمر رن.
قمر: لحظة.
قمر بِعدت عنهم و فتحت الخط.
قمر: مين؟
عيسى: إيه الأخبار؟
قمر(بصدمة): عيسى!
عيسى: أيوه مالك مستغربة ليه؟
عيسى: أتأخرتي أوي.
قمر: هما أربع أيام
عيسى: و لو برضو.
قمر: أنا هقفل.
عيسى: هترجعي امتى؟
قمر: أسبوع كدة.
عيسى(بضيق): تمام.
قمر: يلا باي بقى سلطان بينادي عليا.

قمر قفلت مع عيسى و هي بتضحك عليه و سجلت رقمه و راحت للبنات.
حياء: مين؟
قمر: دي ماما بتطمن علينا.
حياء: تمام.
عشق: هو لسة فاضل كتير؟
الميكب ارتست: تلت ساعة.
عشق: تمام.
عند سلطان.
إيهاب: يا عم قلقان من إيه بس؟
سلطان: أنت عارف يا إيهاب.
إيهاب: طب و الله يا سلطان حلو.
إيهاب: يا ابني هو في حد يبقى عريس و يفكر بالشكل السلبي ده.
سلطان: أنت عارف إني.
أنور: أنك أحسن حد.
سلطان: بابا.
أنور قرب من سلطان و حط ايده على كتفه.

أنور: قلة ثقتك بنفسك دي يا سلطان هتوديك في داهية.
سلطان: ما أنا فعلا بقيت وحش يا بابا بعد الحادثة.
أنور: و عشق قابلاك كدة عايز ثقتها و حبها ليك يقل بعدم ثقتك بنفسك.
سلطان: بس متنكروش إني وحش.
بص إيهاب لأنور بضيق و كذلك أنور.
أنور: ده مش موضوعنا العروسة زمانها مستنيانا إيه يا عريس ناوي تتأخر عليها و لا إيه.
سلطان: إيه الدخان ده؟

لقوا الباب اتفتح و دخلت أسماء مع رحمة و هي معاها بخور و لفت حوالين سلطان اللي بدأ يكح.
إيهاب: حرام عليكي إيه ده؟!
رحمة: خايفين على الواد ليتحسد.
أنور: طب مش يلا نجيب العروسة.
سلطان: يلا.
إيهاب: خد ألبس ساعتك يا خفيف.
سلطان: شكرا.
كلهم نزلوا و كانت عربية سلطان متزينة.
سلطان: يلا يا عم فتحي.
حراس سلطان كلهم باركوا لسلطان و سلطان كان مبسوط و ركب العربية و معاه إيهاب.
سلطان: و احنا راجعين ملمحش قمر.

إيهاب: ليه بس دي يعني كل اللي هتعمله هتقعد بينك و بين عشق ترخم عليكوا.
سلطان: و الله أقتلك و اقتلها.
إيهاب(بضحك): سيبها عليا.
إيهاب: بس يا خفيف هتردها ليا.
سلطان: يا عم مش لما تيجي تتجوز خليك في فرحي بس.
وصلوا للفندق اللي فيه عشق و فيه القاعة، سلطان طلع لأوضة عشق بعد ما خد بوكيه الورد من إيهاب.
أنور: يلا يا ابني احنا نقف مع المعازيم.
إيهاب: يلا.
رحمة: تعالي يا أسماء.
رحمة: هي نداء فين مشوفتهاش.

أسماء: مش عارفة.
عند عشق.
قمر: وصل وصل.
حياء: طب افتحي الباب يلا.
عشق: لا خلينا قاعدين هنا شوية.
قمر: قول كلمة السر.
سلطان: لا جنان مش عايز يا قمر.
قمر: خلاص مفيش عروسة.
سلطان: يا قمر اهدي كدة و افتحي الباب منظري وحش و أنا واقف بره كدة.
قمر: عايزاه يا عروسة؟
سلطان: هي ليها رأي تاني و لا إيه؟
حياء: بطلي يا بت و افتحي الباب.
قمر: أبدا لما يقول كلمة السر.

سلطان: مش كان نفسك تصممي مشروع في شركة بابا و تكوني المشرفة عليه.
قمر(بحماس): اه.
سلطان: هقنع بابا افتحي بقى.
قمر(بخبث): بس أنا لسة صغيرة فاكر كلامك يا سلطان.
سلطان: ده أنتي كبيرة و عاقلة افتحي الله يخرببيتك.
قمر: هتقنع بابا.
سلطان: هقنعه.
حياء: وسعي يا مصلحة.
قمر فتحت الباب و جريت ورا عشق.
سلطان: بقى أنا تذليني!
سلطان: و ربي لأوريكي يا قمر.
قمر: مش كنت عايز عروستك أهي قدامك فكك مني بقى.

فريق الميكب ارتست مشي، حياء شاورت لقمر و طلعوا و قفلوا الباب وراهم.
سلطان قرب من عشق اللي بصت في الأرض بخجل و قلق.
سلطان: اتفضلي.
عشق: شكرا.
سلطان: طب ارفعي عينك في عيني.
عشق: خلينا كدة أفضل.
سلطان: هو إيه اللي خلينا كدة أفضل هتموتيني ناقص عمر يا عشق.
عشق: بعد الشر عليك يا سلطان.
سلطان رفع دقن عشق و بصلها بابتسامة.
سلطان: كنت متأكد أنك هتطلعي ملاك في فستانك الأبيض.

كانت عشق لابسة فستان أبيض بسيط جدا و واسع من بعد الخصر وسع بسيط و كان بأكمام واسعة بسيطة جدا و التطريز عبارة عن نقوش جميلة كانت أول طبقة من الشيفون، لبست صندل بكعب باللون الفضي و شعرها قصير على كتفها مع مكياج بسيط يناسب الفستان.
سلطان: جميلة.
عشق: شكرا ربنا يخليك.
سلطان: هو أنتي مدرستيش ح ر.
عشق: إيه ح ر ده!
سلطان: حب رومانسية أي حاجة من دول.
عشق: لا درست ف ف ن.
سلطان(باستغراب): إيه ده؟

عشق: في فرح و ناس يا خفيف مستنينا تحت.
الباب خبط.
سلطان: قدامي يا عشق.
سلطان مسك إيد عشق و خرجوا، كان إيهاب جه و معاه الزفة تبع الفرح و المصور.
إيهاب: يلا يا ابني ابقى حب في البيت.
عشق و سلطان نزلوا للقاعة و الكل سقف بلا استثناء أول ما دخلوا و اشتغلت أغنية طلي بالأبيض.
سلطان حس بأن عشق سعيدة لدرجة أن ابتسامتها مفارقتش وشها طول الفرح.
سلطان(بهمس): مبسوطة؟

عشق: أوي أوي يا سلطان بجد أنا مش عارفة أشكرك ازاي على كل اللي بتقدمه ليا بس متأكدة أنه هيجي يوم و أرده ليك.
سلطان(بهمس): كفاية تفضلي مبسوطة.
الاتنين قعدوا مكانهم و بدأ المعظم يجيوا يسلموا عليهم و عشق مكنتش تعرف أي حد منهم.
سلطان لاحظ أن عشق مسكت في ذراعه جامد لما كان بيسلم على شخص.
سلطان(بابتسامه): الله يبارك في حضرتك.
سلطان(بهمس): مالك؟
عشق(بهمس): أنت عزمت اللي هناك ده ليه؟
سلطان: قصدك عصام بيه؟

عشق: لا اللي جمبه.
سلطان: ده مساعده الشخصي طبيعي يبقى موجود يا حبيبتي و كمان تعرفيه منين.
عشق: بعدين بس متخلهوش يسلم عليا.
سلطان: طب فهميني.
عشق: بعدين يا سلطان بلاش ننكد على نفسنا.
سلطان: تمام.
عصام: سلطان بيه.
عصام: ألف مليون مبروك.
سلطان: الله يبارك فيك يا عصام.
حسين: ألف مبروك.
سلطان: أسف مش بتسلم.
حسين بص ل عشق نظرة شاملة و بعدها بص ل سلطان اللي لاحظ نظراته لعشق.
حسين: حقك.
سلطان: أيمن.

سلطان شاور لأيمن اللي جه بسرعة.
سلطان: عصام بيه و أستاذ حسين ضايفهم.
أيمن: حاضر يا فندم.
سلطان: اقعدي أكيد تعبتي من الوقفة.
عشق: الفرح ده حواره كبير.
سلطان(بضحك): احنا لسة بدأنا.
ليلى: سلطان بيه ألف مبروك مبروك يا هانم...
سلطان: الله يبارك فيكي يا ليلى.
ليلى: شكرا.
ليلى: ربنا يخليه ليكي يا هانم.
عشق: شكرا.
عشق(بهمس): مين دي؟
سلطان(بهمس): دي السكرتيرة بتاعتي إنسانة محترمة جدا.
عشق: تمام.

استمر الفرح و سلطان مبسوط و مسابش إيد عشق طول الفرح، بعد فترة قام سلطان و عشق بدأوا يرقصوا مع بعض.
كان المقربين من سلطان مستغربين حالته و كمية انبساطه و ضحكه مع عشق كانوا الموظفين مش متعودين على سلطان بالشكل ده.
عشق(بهمس): كان نفسي أعرف هما بيقولوا إيه في الفرح.
سلطان(بهمس): بحبك و بعشقك و كمان مرة بعشقك.
عشق(بهمس): بطل تكسفني يا سلطان.
سلطان(بضحك، همس): مش كنتي عايزة تعرفي بيقولوا إيه؟!

عشق(بهمس): رخم و الله.
بعد الرقصة، جه رحمة و أنور و قمر و حياء يودعوا سلطان و عشق.
أنور(بهمس): خلي بالك منها.
سلطان: متقلقش يا بابا.
رحمة: خلي بالك منه يا عشق سلطان غلبان و بيحبك و انا هبقى اتصل اطمن عليكي كل شوية بس حافظي عليه كويس.
عشق: حاضر يا خالتو.
حياء: هبقى أكلمك بقى.
عشق: تمام.
قمر: سلطان متنساش أنك وعدتني هتقنع بابا.
سلطان: امشي يا بت من هنا.
قمر: شايفة يا عشق؟
عشق(بضحك): متقلقيش هحاول أقنعه.

رحمة: يلا يا حبيبي هنمشي احنا.
سلطان: ماشي يا ماما.
رحمة: هستناك هناك مع عشق.
سلطان: حاضر.
عائلة سلطان مشيت، و كان لسة الفرح مخلصش جت نداء و سلمت عليهم.
سلطان(بضيق): اتفضلي يا حماتي.
نداء: ماشي يا سلطان خلي بالك منها.
سلطان: أكيد.
بعد فترة، بدأوا يجهزوا عشان يمشوا و المصور صورهم كذا صورة مع بعض.
عشق: اومال فين إيهاب و دادة أسماء؟
سلطان: إيهاب مشي مع بابا يوصلهم للمطار و دادة أسماء رجعت بيتها.

عشق: هي مش هتيجي معانا.
سلطان: طب تيجي ازاي!
عشق(بتنهيدة): طيب.
وقف فتحي العربية قدام فيلا سلطان، سلطان نزل من العربية و لف فتح باب عشق اللي نزلت و شهقت لما لقت سلطان شالها بين إيديه.
عشق: إيه؟
سلطان: إيه أنتي؟
سلطان دخل الفيلا و هو شايل عشق بين إيديه و طلع لأوضته علطول، عشق كانت متوترة و غمضت عينيها.
سلطان: فتحي عينك.
عشق: ليه؟
سلطان: أول مرة أشوفك خايفة كدة!

عشق خدت نفس عميق و اتنهدت، سلطان نزل عشق على باب الأوضة.
سلطان: نورتي أوضتي بمجيتك.
عشق: شكرا.
عشق دخلت أوضة سلطان و هي حاسة بنبضات قلبها السريعة حاولت تهديء نفسها.
سلطان: تحبي أساعدك في الفستان.
عشق: لا.
سلطان: أومال مين هيساعدك يعني الجيران؟
قرب سلطان من عشق خطوتين لكنها رجعت لورا بسرعة و مسكت فستانها في إيديها.
سلطان: هساعدك يا عشق متقلقنيش في حاجة؟
عشق: أنا حاسة إني تعبانة.
سلطان: طب غيري هدومك طيب.

عشق: طب أخرج.
سلطان: طيب لفي اساعدك في الفستان.
عشق لفت بحذر لسلطان اللي حس برعشة جسمها الشديدة و فتح سوسته الفستان و خرج بره الأوضة.
عشق اتنهدت و فتحت الدولاب و طلعت بيجامة، الباب خبط.
عشق(بخضة): إيه يا سلطان؟
سلطان: نسيت أخد هدومي ممكن تجيبيهم ليا.
عشق: طيب لحظة.
عشق مسكت فستانها و مسكت هدوم سلطان، فتحت الباب و رمتهم في وشه و قفلت الباب بسرعة.
سلطان: إيه يا عشق؟
عشق: عديها.
سلطان: طيب يا عشق لما أشوفك.

عشق: سيبني أغير بقى.
عشق لبست بيجامة باللون الأبيض بكم و شالت الميكب بتاعها و علقت الفستان بتاعها.
عشق وقفت قدام المراية و هي مش عارفة تنظم نفسها، لقت انعكاس سلطان و هو بيدخل من الباب في المراية فَ لفت ليه.
سلطان: ممكن أفهم مالك؟
عشق: مفيش.
سلطان قرب من عشق اللي غمضت عينيها و هي بتحاول تنظم نفسها.
سلطان حاوط وش عشق بين إيديه و ابتسم على منظرها.
سلطان: هتفضلي طول اليوم مغمضة عينك و لا إيه!

سلطان(بخضة): عشق!
عشق وقعت بين إيدين سلطان مغمى عليها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة