قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت صخر للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني عشر

رواية أحببت صخر للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني عشر

رواية أحببت صخر للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني عشر

محمد بغضب مسكها بهستريا وفضل يضرب فيها ويضرب لحد ماكان هيغم عليها
رحيق ببكاء: مفيش حاجة حصلت يا خوي اني اضحك علي
حسنات تعبت ومصدومة ولا قادرة تحوش ولا قادرة تتكلم
محمد بقي يضرب علي دماغه بهستريا: كيف بمنظرك دا محصولش حاجة قوليلي كيف وانتي كنتي فين ومع مين انطقي بدل ما قتلك حالا
رحيق ببكاء: هو كان هيحصل بس ربنا كرامني برجل ولد حلال انقذني من تحت يدو.

محمد راح عند رحيق ومسكها جامد من دراعها: من تحت يد مين انطقي
رحيق ببكاء: يد محمود ولد عمك اني مصدومة صدمة عمري كيف يعمل في كدا كيف ممصدقاش حاسة كاني في كابوس ومعرفاش افوق مني طلع عندك حق يا خوي يا رتني كنت سمعت كلامك يا ريت
محمد بغيظ: محمود الكلب ولد هقتلو وجري علي المطبخ ياخد سكينة وهو خارج من الباب بالسكينة لقي ايمان في وشه
ايمان بصرخة: ايه دا رايح فين بسكينة دي
محمد بعصبية: هقتل محمود ولد عمي.

ايمان: يا نصيبي يا لهوي يا خربيتي ادخل ادخل جوة تقتل مين
محمد: هقتلو الكلب الجبان دا اللي عايز يوسخ سمعتي
ايمان: اهدا كدا وقولي حصل ايه اني سامعة من البلد ان لقو محمود مضروب في الارض القبلية المهجورة تروح انت تثبت عليك انك انت اللي عملت كدا اقعد احكيلي في ايه
محمد قاعد هادي بعض الشي وحكي لايمان.

ايمان ضربت علي قلبها: يا نهاري بقي هو كان هيعمل كدا بس انتي ايه اللي وداكي معاه في حتى مقطوعة وانت عايز تروحلو عشان تغضحونا في البلد وخطيبها يشم خبر ويسبها
محمد بغيظ: عندك حق وانتي صحيح ايه اللي وداكي معا انطقي ياللي حطيتي راسنا في الطين
رحيق ببكاء: والله هو جي قالي ان الارض القبلية ولعت وانت فيها عشان كدا روحت وابتدت تلطم وتصوت ويارتني ماروحت ولا عتيبت برة الدار ياريتني.

محمد: اخرسي مسمعش صوتك خالص اكتمي جتك قبر يلمك ويخلصني منك حط وشه ما بين يدو طيب اني اتاكد كيف انها سليمة بس ياربي مينفعش ناخدها نكشفلها البلد كلها هتعرف
ايمان: ولا كشف ولا بتاع انت تكلم سفيان بيه وتعجل في الجواز
محمد: سفيان بية وافرض في شي اتفضح اني مش كنتي قولتي اخوكي عايز يتجوزها
ايمان شهقت: ايه اخوي لا بعد اللي حصل دا لا ميهتجوزهاش انت خليك مع سفيان بية.

رحيق بصتلها: حسبي الله ونعم الوكيل فيكي ربنا يمهل ولا يهمل
محمد ضربها بقلم: بتتحسبني في مرتي قدامي غوري اطلعي فوق لحد اما اشوف هعمل ايه في النصيبة دي مش جايني من وراكي غير العار
تاني يوم في بيت سفيان المنشاوي
الجميع علي طاولة الفطار
سفيان: امه جهزي حالك انهاردة بعد المغرب هنروح عند العروسة هاجي من المصنع اللبس ونمشي
سوسن بفرحة: دا اني هجهز حالي من دلوقت
سفيان: ربنا يخليكي ليا يا ست الكل يالا اني ماشي.

سوسن: صحيح انت خبرتهم انك رايحلهم انهاردة
سفيان: اها هخبر اخوها انهاردة في المصنع وهخلي يروح بدري يخبرهم
امينة بخبث: واني هاجي معاكم بقي
سوسن: خليكي انتي يا سلفتي متتعبيش حالك
امينة: ولا تعب ولا شي دا ولدي كيف مهو ولدك
سفيان: ماشي يا مرت عمي ابقي جهزي حالك
هشام قاعد ساكت متكلمش خالص
امينة بستغراب: مالك يا ولدي ساكت ليه كدا
هشام: عايز اتجوز يامه.

امينة بفرحة: ياااه يا ولدي دا يوم المني مين دي اللي غيرت رايك وشقلبت حالك
هشام بسرحان: بت حلوة قوي ياما
امينة: عرفت هيا مين يا ولدي و اهلها مين
هشام: لا بس عرفت بيتها بس هما ناس علي قد حالهم بس هيا جميلة جداااا
امينة بتلوي بوقها: علي قد حالها انت هتعمل كيف ولد عمك علي العموم بعض فرح سفيان يبقي نشوف الموضوع دا سفيات هيتجوز يوم الخميس وبعدها نشوف كدا.

هشام بفرحة باس ايد امه: ربنا يخليكي ليا يا احلي ام في الدنيا
في المصنع
سفيان بعت لمحمد يجيلو مكتبة
محمد دخل لسفيان ومرعوب ليكون عرف حاجة
محمد بخوف: حمدلله علي السلامة يا بيه امرني كنت عايزني
سفيان ببرود: الله يسلمك يا محمد اه كنت عايز اخبرك اني جاي اني والحجة ومرت عمي انهاردة
محمد بفرحة: بجد تنوره وتانسه وتشرفه.

سفيان قام من علي الكرسي بتاعه ولف ناحية محمد: وهنجي نتيفقو علي ميعاد الفرح هيبقي يوم الخميس الجاي علي طول اديني بعرفك قبل ما نجي عشان تبقي علي نور وخبر كل شي لاني مهسمحش بي تاجيل
محمد هيموت من الفرحة: لو بكرة اني موافق يا بية ربنا يتمملكم علي خير بس ممكن اطلب منك شي
سفيان: اطلب طبعا
محمد: ، دا بعد اذنك طبعا
سفيان بغضب: ايه اللي بتقولو دا ودا يخصك في
محمد بكسوف: اني متاسف بس بعد اذنك نفذلي الطلب دا.

سفيان: اني ممكن انفذهولك بس بطريقتي اني مش التخاريف اللي هتقولها علي العموم لما يجي وقته يبقي ربنا يساهل و صح ساعة كدا و ارجع انت الدار عشان تخبر الجماعة اننا جايين
محمد بفرحة: ربنا يخليك طبعا لازك اخبرهم الحجة اول مرة هتشوف خيتي وهتشرفنا في دارنا
في بيت رحيق منمتش طول الليل من التفكير والبكاء
حسنات: قومي يالا يا بتي عشان نشوف اللي ورانا
رحيق بدموع: اني صاحية منعستش اصلا يامه.

حسنات بحزن: ليه منعستيش يا بتي بس كدا هتتعبي
رحيق بخنقة: مصدومة ياما كنت هضيع حالي مع واحد مهيسواش وكنت هضيع من ايدي فرصة كل البنتة هتحلم بيها
حسنات: الحمدلله انها جات سليمة وعرفتي علي حقيقته ياما حذرنكي منه هو ولد عمك لكن شيطان ابليس هو وامه من زمان وامه هتكرهني وهتكرهكم عشاني الله يسامحها
رحيق: بس اخوي ممصدقش انه مجاش جنبي وان الشاب دا انقذني
حسنات: صحيح معرفتيش مين الشاب دا عشان نشكرو.

رحيق: لا ونبي يامه ولا عرفت مين ولا اهله مين ولا منين ولا اي شي عنه بس معرفش ليه لما شوفته حسيت انه شبه سفيان قوي واكنه خيه
حسنات: يخلق من الشبة اربعين سفيان اسمع انت وحيد معندوش اخوات
رحيق: مهو دا اللي خلاني قولت دا مجرد شبه بس
ايه هتفضلو تتساهرو كدا كتير والدار خربان معرفاش بدادي فيها علي خيبت ايه
حسنات بحزن: جاين يا بتي اهو يالا يا رحيق قومي عشان تعملي مع مرت خيك.

ايمان: ومين قالك اني هعمل تعمل هيا هيا خلاص قربت تمشي من الدار واني كل شي هيبقي فوق دماغي
رحيق بحزن: ارتاحي انتي يا مرت خوي اني هعمل كل شي مهخسش لو عملت يعني
في بيت المنشاوي بعد العصر
سوسن بفرحة: يالا نخلص اكل عشان العصر اذن وشوي وهنلبس
امينة بغيظ: وايه الحاجات اللي برة اللي جايبها دي كلها
سوسن: دي حاجات قليلة دا اني نفسي اجيب حته من سماء لعروستة ولدي
في بيت رحيق الباب بيخبط.

رحيق فتحت لقت محمد في وشها اتخضيت لانه مش معاد رجوعه
رحيق: في ايه يا خوي فيك شي جاي بدري يعني
محمد بخنقة: ايه ممنوع اجي بدري جيت عشان الناس جايين انهاردة بعد المغرب
رحيق: لا مش ممنوع انا اتخلعت عليك بس ليكون فيك حاجة بس ناس مين اللي جايين
محمد: اهل سفيان بيه خطيب سعادتك
في المغرب عند سفيان
سفيان: ها جاهزين
سوسن: ايوا يا ولدي بس نادي لحد من الرجالة برة يحط الحاجات دي في العربية.

سفيان: ايه كل دا يامه كل دا حاجات
سوسن: دا اقل شي لمرت ولدي
سفيان: مرت ولدك يا بختها بيكي مرت ولدك دي
في بيت رحيق
محمد طلع لرحيق: ايه جاهزة عايزك تفرضي خلقتك دي الناس اول مرة يشفوكي
رحيق: حاضر اني هفرض خلقتي اهو ابتسمت الباب بيخبط انزل افتح
نزل فتح محمد: اهلا وسهلا نورته ايه دا كله دا مكنش له لازمة
سوسن: دا اقل شي لعروستنا والله
محمد: تسلمي ياحجة نورتة الدار كلها اتفضلو.

دخل الجميع إلى غرفة الضيوف واتعرفة علي بعضهم
سوسن: ومال فين عروستنا الجميلة
محمد: اطلعي نادي عليها يا ام عمر
جابتها ايمان وجت بالشربات
سوسن اول ما شفتها اتصدمت من حلاوتها: الله اكبر ايه دا معقول في بلادنا في الجمال دا اللهم صلي علي النبي زين ما اختارت يا ولدي ربنا يباركلك فيها.

امينة مصدومة وبتكلم نفسها: ياخبر اسود دي هند بتي تيجي ايه جنبها دي دي ولا فرنسوين دول ولا اسمهم ايه اللي في التلفزيون يارب يكون اللي اختارها هشام تبقي نصها
سفيان: اني اتفقت مع محمد علي الفرح يوم الخميس الجاي ها رايك ايه يا عروسة
رحيق بكسوف: اللي هيشوفو اخوي
سوسن: الله يبارك فيكي وفي تربيتك زين ما ربيتي يا حجة
حسنات: تشكري وانتي زين ما ربيتي رجل ولا كل الرجال
بعد اسبوع ويوم فرح رحيق وسفيان.

فرح كبير مقسوم علي اتنين نص للرجالة ونص للستات
برة عند الرجالة بيكتبو الكتاب
الماذون: فين الشهود
سفيان: ولد عمي والعروسة قريبها اهو
الماذون: ممكن تروحو تاخد راي العروسة وتخلوها تمضي هنا
هشام: من عيوني بس كدا حاضر
دخل هشام في مكان اللي يوجد بي الستات و رحيق
هشام بكسوف ومواطي في الارض: ممكن نسمع موافقتك وتمضي هنا
رحيق بصت واتصدمت بي وقالت بصوت مهزوز: حاضر.

هشام حس انه سمع الصوت دا قبل كدا بصلها واتصدم ومن جوة: ياااه هيا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة