قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت بصيرته للكاتبة مريم نصار الفصل الحادي والعشرون

رواية أحببت بصيرته للكاتبة مريم نصار الفصل الحادي والعشرون

رواية أحببت بصيرته للكاتبة مريم نصار الفصل الحادي والعشرون

عند حسن.

حسن: واقف ف البلكون. بيشرب سِجاره وشاى. وواقف محتار وبيفكر كتير ف الل حصل. وموقف فتون. وسرحان. وبيكلم نفسه بصمت. وقال. انا مبقتش فاهم حاجه؟ ف الاول حد يبعتلى صور فتون واقفه مع واحد غريب قدام باب شقتها ف وقت متأخر! وكمان صور مع علاء وهما بيضحكو ومبسوطين. وكمان ف وضع مش حلو ف وسط الشارع. وقولت اكيد ف بينهم حاجه. لكن بعد ما رجعت من السفر. لقيت كل حاجه زى ما هي! فتون هي فتون وتصرفاتها زى ما هي. وكمان لسه بتشتكى من علاء. والل هيجننى إن علاء اتقدم ل فتون وهي رفضت. وكمان واحد ضرب علاء ف بيت فتون؟ تؤ. انا بجد مش فاهم حاجه. والل هيخلى عقلى يشت منى. تصرف فتون انهردا. وأنها جت واقنعت امى وابويا. انها موافقه ومعندهاش مانع من جوازى من سحر؟ اله انا بجد مش فاهم. يعنى لو الصور دى بجد. فتون هترفض علاء ليييه؟ طيب ممكن ياحسن الصور دى تكون متفبركه. لأ لأ مين هيعمل كدا. اوووف طيب ممكن حد حب يوقع بينى وبين فتون. طييب مييين؟ مين ليه مصلحه ف كل ده؟ يوووه انا دماغى هتنفجر. انا احسن حاجه اعملها انى اشترى دماغى. وافكر ف سحر. انا حبيت اهتمام سحر ودلعها عليا. فتون كانت بتعاملنى كأنها واحد صحبى. لأ انا هكبر دماغى. والل حصل حصل. وابتسم. وقال كلها سواد الليل. وبكره تكونى خطيبتى ياسحر. وبعدها نكتب الكتاب. واخدك واسافر. بلاش وجع دماغ دى حاره تجيب المرض.

فيلا بدر الدين.
شريف: ف اوضته قاعد ع السرير. وفاتح اللاب توب بيتاع شغله.
فريده: خبطت عليه. شريف ياحبيبى ممكن ادخل؟
شريف: اتفضلى.
فريده: دخلت ومعاها ملف. ايه ياشريف حابس نفسك من الصبح ف الاوضه. حتى الفطار والغدا طلبتهم وانت ف اوضتك! انت ف حاجه مضيقاك؟
شريف: قفل اللاب وقال. ابدا مفيش حاجه. بس عندى شغل كتير جدا. ومحتاج منى تركيز. وكمان لازم اسافر الصين بكره بليل.

فريده: قعدت ع طرف السرير قصاده. ربنا يعينك ياحبيبى. انا عارفه كل ده. واتنهدت بحزن. وقالت. من بعد حادثة سليم. وانت كل حاجه فوق راسك. بس هنعمل ايه حكمة ربنا.
شريف: اتنهد بتعب. لو ع الشغل سهله. بس سليم يرجع زى الاول وساعتها اى تعب مش مهم.
فريده: طول عمرك شهم ياحبيبى. قولى خالك صلاح عامل ايه دلوقتي لسه مافاقش من الغيبوبه. مفيش اى جديد.؟
شريف: هز راسه للاسف مفيش اى جديد. مراته بتقول لسه زى ما هو.

فريده: بزعل. سبحان الله غيبوبه اكتر من 8 شهور! واتنهدت بحزن. ربنا يشفيه يارب. مرات خالك ست مؤمنه وإن شاء الله ربنا هيشفيه عشان خاطر ولادها الصغيرين دول. أمانه عليك لما تروح تزورهم تانى تبقى قولى أجي معاك. انا من يوم حادثة سليم. وانا مقصره معاها. ودي ست طيبه ومعاملتها طيبه زيها. وكمان عايزه اديها مبلغ كدا لعيالها. هي يعنى هتصرف منين.؟

شريف: إن شاء الله. بس انا مش مقصر معاهم. وببعت السواق يجبلها الطلبات.
فريده: مش كفايه يبنى. اى ست ليها احتياجاتها. ولازم يبقى معاها قرش تصرف بيه ع ولادها. ودى مرات خالك. وانت عشت معاهم قبل ما انا اجي ع البيت ده. وكمان وانت ف ثانوى. عشت معاهم سنتين كاملين. والست بصراحه مقصرتش ف حاجه. المهم بس اسمع منى ومالكش دعوه انت.

شريف: هز راسه. خلاص تمام زى ما تحبى. الزياره الجايه هقولك قبلها بيوم. وسألها وقال. هو سليم فين دلوقتي؟
فريده: ههههه سليم قاعد ف المكتب بيكتب الواجب. بيقولى فريده. خالد جاى ف الطريق. سبينى اركز قبل ما خالد يطب عليه ومش هعرف اعمل حاجه هههههه.

شريف: ابتسم. كويس اوى. بس انا ملاحظ تغيير سليم من امبارح. شايف انه فاكك كدا وبيضحك ومبسوط وكمان قعد معانا ع السفره. وده طبعا مفرحنى. وكان نفسي أسأله بس قولت بلاش المهم أنه اتغير للأفضل.
فريده: امسك الاول عشان مانساش ده الملف الل انت جبته امبارح. انا قريته ومضيت عليه. وربنا يبنى يوفقك.
شريف: مد ايدو واخد الملف. وحطه ع الكمود...

فريده: ابتسمت بحب. وقالت سليم فعلا اتغير للأفضل رجع يتكلم ويضحك وياكل معانا. وبدء يحب الحياه من تانى ومبقاش يحبس نفسه ف الأوضه والل مفرحنى اوى أنه رجع يصلى من تانى.
شريف: بتعجب. كل ده؟ طيب ياترى ف سبب ولا من نفسه كدا؟
فريده: هزت راسها وضحكت. وقالت مفيش حاجه ف الدنيا دى بتحصل. إلا لو كان وراها سبب. وكل ده بسبب فتون بعد ربنا طبعا.
شريف: بعدم فهم. فتون!؟ فتون مين؟ ايوه ايوه تقصدى الل بتابع مع سليم؟

فريده: ايوه هي. ربنا بعتها لسليم وجعلها سبب انها تخليه عندو أمل من تانى.
شريف: باستغراب. انا مش فاهم حاجه. هي جايه تعلمه ع طريقة برايل يعنى كتابه ودراسه وتركيز. ايه السبب ف دراسته انها تخليه يتغير كدا؟
فريده: انا هقولك ع كل حاجه. وبتحكي عن طريقة فتون وكل حاجه عنها ولما راحت عندها. وكمان احساسها ف إن ف حاجه مشتركه بينهم.

شريف: بيسمع. ومستغرب سليم الل كان رافض يتكلم مع اى حد سواء هو أو خالد وكمان المُدرسين. ومط شفايفه باستغراب. وسمع كل حاجه عن فتون. وبعدها اتفاجئ بدهشه. وقال. نعممم؟ سليم ممكن يحب واحده وبالمستوى ده؟ لأ لأ. استحاله سليم يفكر كدا ابدا. وبعدين انتى ايه الل خلاكى متاكده اوى إن سليم يكون معجب بيها. لأ انا مش مستوعب اساسا.
فريده: بزعل حقيقي. ليه يبنى بس. انا قولتلك ع الل انا حساه.

شريف: اتنهد ومسح وشه بايديه ونفخ بديق. اسمعينى حضرتك وياريت تفهمينى ومتزعليش منى. انتى عارفه الأحداث الل مر بيها سليم. وكمان رهف والل اتسببت فيه لسليم. وحالة الاكتئاب النفسي الل كان عايش فيها. والوحده الل اختارها. واول ما ظهرت الل اسمها فتون دى. وسمع أسلوبها وطريقتها. وكمان شخصيتها القويه ف اول مقابله بينهم زي ما قولتى. اكيد ده لخبط سليم شويه. سليم استحاله يحب وبالطريقه دي. وكمان فقيره وملهاش حد. طيب تيجى ازاى. بصي هي حاجه من الاتنين. يا اما احساسك غلط. يا اما دى نزوه وهتعدى. وانا مش شايف غير كدا. والبت دى ياريت تمشي ف اسرع وقت. لانها ممكن تضحك ع سليم بكلمتين وتكون طمعانه ف ثروته. انا عارف النوع ده كويس.

فريده: بصت ل شريف بعتاب. مالهم الفقرا ياشريف؟ وافرض هما الاتنين حبو بعض. وايه الل عرفك انها ممكن تضحك عليه؟

شريف: قام وقف وبصوت جهورى. الفقر اسؤ حاجه ف الدنيا دى. بتخلى الفقير يبص لينا ع أننا وليمه ولازم ينهشها. الواحده من دول تدخل حياة راجل غنى وتضحك عليه وتفضل تتمسكن. وتمثل الاخلاق والفضيله. وإن الفلوس اخر حاجه تشغل بالها. ويقوم يصدقها ويتجوزها. وف الاخر تكون هي صاحبة كل حاجه. وتاخد كل حاجه ع الجاهز. تاخد حجات مش من حقها انها تاخدها من الأساس.!

فريده: بصت ل شريف بدهشه وعتاب كبير. وغمضت عينيها. واتنهدت بوجع. وفتحت عينيها وابتسمت بتمثيل. وقالت أنا بقول مجرد احساس. وع رايك ممكن يكون احساسي غلط سيبك من الموضوع ده.
المهم بقى اقعد كدا وأهدا وقولى انت مش ناوى تخلينا نفرح بيك انت هتفضل قاعد كدا من غير جواز؟
شريف: قعد بخنقه. وقال أنا قولت لحضرتك قبل كده. انا مش هتجوز. ولو قعدتى هنا مضيقاكى. انا ممكن اروح شقة والدتى.

فريده: شهقت بصوت عالى. وقالت اخص عليك ياشريف يبنى. ايه الكلام الل انت بتقوله ده. انا اضايق منك انت؟ ده بيتك قبل ما يكون بيتى. و يعلم الله يبنى انى عايزاك تفرح وتعيش مبسوط. ونفسي ومنى عينى اشوفك انت ومراتك وحواليك عيالك. وابتسمت بدموع. بقى دي غلطتى يبنى انى بفكر ف سعادتك؟

شريف: نفخ بديق حقيقي. وغمض عينيه. وقال. انا اسف انا مقصدش انى اتنرفز كدا. وانا متأكد أنك عايزه مصلحتى. لكن ياريت تسيبيها لوقتها. وانا قولتلك قبل كدا. يوم ما قرر انى اتجوز هاجى لحد عندك واقولك. وياريت تنسي الموضوع ده. وكمان متزعليش من اسلوبى انا بجد مقصدش.

فريده: مسحت دموعها. وقامت. وقالت أنا مش زعلانه ولا حاجه مفيش حاجه تزعل. وانا بتمنى ليك انت وسليم تعيشو مبسوطين. انا هروح اصلى العشا. وخرجت وهي زعلانه.
شريف: مسح وشه بايديه. وقاعد متنرفز من كل حاجه.
سليم ف المكتب. وفاتح الدفتر. وبيكتب بالقلم اسمه 50 مره. زى ما فتون طلبت منه. وقاعد مركز جدا. وبيكتب.
الباب اتفتح.
خالد: صحبى يصحبى ههههه.
سليم: ضحك. تعالى يا فاشل. وماسك الدفتر.

خالد: دخل وقعد جمبه ع طرف المكتب. وشاف سليم بيضحك. وقال اللهم صل ع النبى. ايه الل بيحصل ده. ايه الل انا شايفه ده. سليم انت بتضحااااك!؟ هههههههههههه.
سليم: هههههههه. خبطه بالدفتر ايوه يعم بضحك غريبه يعنى؟
المهم ياض انت مبتخبطش ليه قبل ما تدخل؟ بتفتح كدا زى القضا المستعجل زريبه هي.؟
خالد: اله. دى بيتى يعم انت اخبط ايه بس؟ وبعدين هو انا يعنى فتحت عليك باب الحمام. وبص ع الدفتر. وشده من ايد سليم.

سليم: اتغاظ. هات الدفتر ياخالد.!
خالد: استنى بس. اشوف مجهودك وشاطر ولا لأ؟ ولا احنا بنرمى فلوسنا كدا وخلاص هههههههه.
سليم: غمض عينيه بنفاذ صبر. هات الدفتر ياخالد قولتلك.
خالد: طلاق تلاته ابدا. اصبر بس. وفتح الدفتر وبيقرا. ايه ده؟ سليم بدر الدين. سليم بدر الدين. انت كاتب اسمك كتير اوى. بس حلو. حلو اوى كمان أمممم.
سليم: بديق مكبت. مد ايدو هات بقى الدفتر. خلينى اخلص.

خالد: بعدم فهم. و شك من رد فعل سليم. وكشر عينيه. وقلب ف الدفتر. وشاف ورقه طرفها مطبق. وفتحها. وقرا الل كاتبه بهمس. فون ماهران. فتون مهران. وفتح عينيه بدهشه. وقال اممممم هي بقت كده؟
سليم: شد منه الدفتر. انت واد بارد جدا. ايه الل جابك؟ مش انهردا الجمعه. وبتروح لابوك. دا انت عيل فصيل بجد.
خالد: قرب من سليم. وقال بمكر. انا كنت هروح فعلا لابويا. بس بصراحه انا جيت علشان أسألك ع فتون.؟

سليم: بغيظ. تسأل عليها ليه. مش فاهم.؟
خالد: بمكر. يعنى انا من اخر مره كنت عندها ف الحي. وكانت حابسه نفسها. وبعدها معرفش عنها حاجه ما انا حكتلك ع الل حصل. شكلك بتنسى، وكمل بيمثل اللهفه. ها قولى بقى لما جت امبارح كانت كويسه. طمنى عليها.
سليم: بدء يشيط. وصك ع اسنانه بغيظ مكبت. وقام وقف. اطمنك عليها بتاع ايه؟ وبقولك اهو ياخالد من دلوقتي ابعد عن فتون. ومالكش دعوه بيها انت فاهم ولا لأ؟

خالد: ببرود. اعتبروا تحذير.
سليم: كشر عينيه وقال بصوت غضبان. لأ ده تهديد مش تحذير ياخالد. وابعد عن فتون
ومش هكرر كلامى تانى.
خالد: خبط ع كتف سليم. وقال بخبث. اممم طيب ممكن افهم غضبك واندفاعك ده سببه ايه؟
سليم: بلع ريقه بتوتر. وكح. وقعد مكانه. ا. انا. لا ابدا انا لا غضبان ولا مُندفع. خالص انت بس الل بتهايئلك. احم. تشرب قهوه.! ولا هتتعشي؟

خالد: رقص حواجبه. اممم لا هتعشي طبعا. بس قبلها لازم اعرف يابرو. ايه الل ضايقك لما سألت ع فتون!؟
سليم: غمض عينيه بنفاذ صبر. وقال بتفكير. ابدا انا بس بقولك كدا عشان عارف طبعك. وبصراحه فتون مش من نوعية البنات الل انت تعرفهم. وانت عارف انها ملهاش حد. وجايه ف شغل مش اكتر. ف متفكرش فيها بالطريقه دي. علشان كده بقولك مالكش دعوه بيها. احم سيبها ف حالها يعنى...

خالد: هز راسه بخبث. امممم تومام تومام. صدق اقنعتنى. لا لا اقنعتنى بجد. بس مين قالك انى بفكر فيها بالطريقه دي. وقال بتلميح. مش يمكن اكون بفكر ف حاجه احسن.
(ويقصد انه يتجوزها)
سليم: قلبه دق جامد بقلق. وفتح عينيه على الاخر بصدمه. تق. تقصد ايه؟ انت بتفكر في ايه ياخالد.؟

خالد: شاف تغيير ملامح سليم. وأتأكد من مشاعر سليم تجاه فتون. وابتسم وهز راسه وقال بهزار. انا اقصد انها تعلم ابويا ازاى يتعامل مع ابنه الغلبان هههههههههههه.
سليم: غمض عينيه واتنهد بأريحيه. اووف الله يخربيتك. ايه بس الل حدفك عليا. وملاقيش غيرك انت وأصاحبه؟
خالد: ههههههههه نصيب ياقلبى. ماتجيب حضن. هههههههه.
سليم: ضحك. اطلع بره يالا انت وسبنى اكمل وروح قول ل عزيزه تحضر العشا.

خالد: بتريقه. مسكه من خدو. حاضر ياقلب الولا. زاكرى يابيضه. انا عايزك تنجح. وميس فتون تكون مبسوطه منك يقلبى.
سليم: بغيظ. مسك ياقة خالد. وبيدور ع اى حاجه ع المكتب. يخبط بيها خالد.
خالد: فهم. وفتح عينيه على الاخر. وشهق. نهار اسو، عايز تضربنى ياسولى.
سليم: اتغاظ اكتر. وقام وقف.
راح. خالد زقه تانى ع الكرسي. وقعد ع رجل سليم بهزار. خلاص بقى ياسولى. متزعلش منى.

سليم: غصب عنه ضحك. وقال قوم يالا. قوم وانت بغل كدا.
خالد: فشررر. دا انا مولدز.
سليم: هههههههههههه. طيب قومي يامولدز.
خالد: قام. وشد سليم. وقال تعالى هنتعشي الاول. وبعدها كمل الواجب. شاطور ياسولى.
وفضلو يهزرو ويضحكو مع بعض. وفريده رغم أنها كانت قاعده زعلانه. نزلت وفرحت وبقت مبسوطه جدااا ع صوت ضحكهم. وطلبت من عزيزه تجهز العشا.
وخالد سليم وفريده اتعشو مع بعض. لكن شريف. لبس وخرج ف شغل مهم.

بعد العشا. شربو عصير. وخالد قعد شويه. وقام وقال. يلا استاذن انا بقى.
سليم: رايح فين. خليك معايا وبات هنا.
خالد: لا يابرو. مش هينفع. انا هروح للشرقاوى اسلم عليه. واروح البيت اخد شاور وانام. وهاجيلك بكره بدرى.
سليم: تمام. كويس انك جاى انا عايزك بكره ف حاجه مهمه.
خالد: حاجة ايه؟

سليم: هاقولك. ومسمعش اى اعتراض. انا طلبت من شريف. وجهزلى عقد شراكه بينى وبينك بالنص ف شركتك الجديده. وبكره هنمضى العقد انا وانت.
خالد: بص ل سليم بحب. وقال انا فعلا كنت بدور ع حد يشاركنى بس مش هتلاقى احسن منى تشاركه هههههههههههه.
سليم: ههههههههه. فعلا مش هلاقى احسن منك. بس اهم حاجه متنساش تيجى بكره تمام؟
خالد: بياخد الفون والمفاتيح. تمام يابرو. يلا اطير انا بقى. عايزه حاجه يافيرى؟

فريده: سلامتك ياحبيبى. ربنا معاك.
خالد: يارب. تصبحو ع خير. واتحرك
فريده. وسليم. وانت بخير.
فريده: سليم ياحبيبى انا هطلع. اقرأ الورد بتاعى. واصلى وانام.
سليم: تنامى؟ بدرى كدا هي الساعه كام؟
فريده: الساعه 8 ونص.
سليم: ماشي ياحبيبتى اطلعى انتى ارتاحى. وانا هدخل اقعد ف المكتب شويه.
فريده: ماشي ياحبيبى. وقامت تصبح ع خير.
سليم: وانتى بخير.
فريده: طلعت.
سليم: قام وقف. ونده ع القطه. توونه. تونه تعالى انتى فين؟

القطه. جت جرى وتلف حوالين رجليه.
سليم: شالها بين ايديه. تعالى. انتى كنتى فين من بدرى ها؟
القطه: عملت صوت. كأنها بترد عليه.
سليم: ههههه اكيد كنتى ف المطبخ مع عزيزه وبتاكلى تونه مش كدا؟
القطه: ردت عليه بطريقتها.
سليم: ابتسم و مسد ع ضهرها. تعالى بقى معايا المكتب. اخلص الل بدءته.
عند فتون.
سحر: قالت بزعل. فتون ا. اناااا. جايه اقولك!..

فتون: لفت ليها بسرعه البرق. وضربتها بالقلم. انتى ارخص واحده شوفتها ف حياتى ياسحر.!
سحر: اخدت القلم. وكانت هتقع بس سندت ع الحيط. وحطت ايدها ع خدها. وبصت ل فتون بزهول. انتى بتضربينى يافتون؟
فتون: بصتلها بغل. دا انا مش هضربك وبس؟ دا انا هفضحك واجرسك ف الحاره كلها ياسحر.

سحر: فتحت عينيها بصدمه. انتى تفضحينى انا؟ وزعقت. انتى بتتكلمى كدا ليييه. لاااء دا انتى متعرفنيش. وهتشوفى بقى الفضيحه الل ع حق. دا انا هخلى الل مايشترى يتفرج عليكى انهردا. وراحت تطلع من باب الشقه. ااااه.
فتون: صكت ع أسنانها بغيظ. ع باجاحتها. وشدتها بسرعه وقفلت باب الشقه وضربتها قلم اقوى من الاول بكرهه كبير. وقالت. انا مش مستغربه. البنت الفاج. ه. والبجحه زيك؟ تعمل اكتر من كدا.

الل تكلم ولد واتنين وتبقى رخيصه ومتخافش ع سمعة ابوها وامها تعمل اكتر من كدا.
الل تصور بنت واقفه قدام باب شقتها عادي ف آمان الله وتتفق مع كلب زيها ويلعبو ف الصور عشان تتفضح. يبقى تعمل اكتر من كده
الل تتفق مع علاء ع فضيحة بنت زيها تعمل اكتر من كده.
الل تحاول توقع بين اتنين مخطوبين ف بعض بحجة الحب. وتنجح ف ده يبقى تعمل اكتر من كده.

الل: ماتخافش من ربنا. ويجيلها قلب وتعمل ايميل تانى. وتبعت صور ملعوب فيها ل خطيبها وسابها وهو واخد عنها فكره زباله. يبقى تعمل اكتر من كده.
سحر: رجعت بضهرها بزهوول. وعينيها مفتوحه ع الاخر بصدمه كبيره جدا. وقلبها بيدق بسرعه كبيره بخوف ورعب. وبتتنفس بصوت عالى برعب. وقالت بتلعثم. ا. انتى. ا. انتى عرف، ا. اانتى بت بتقولى ايه.

فتون: بصت لها بغيظ كبير. وقالت بقول الل سمعتيه. انا قولت حقيقتك ياسحر. حقيقتك الزباله. انا مش مصدقه. انتى ياسحر؟ كل ده يطلع منك انتى؟
سحر: بلعت ريقها بصعوبه. وخافت. وقالت بتلعثم. انتى كدابه. انتى بتخرفى بأى حاجه وخلاص. ايوه انتى كدابه.

فتون: ابتسمت بوجع. وقالت بسخريه. اه صدقى انا فعلا كدابه. واه بخرف. بس بخرف بالحقيقه! تعرفى انا لو حد جه قالى كل الل عرفته عنك ده. كنت هقلع الل ف رجلى واضربه بيه. اه اصل انا عمرى ما كنت هصدق عليكى حاجه زى دي. بس للأسف أنا بنفسي الل شوفت بعينى. وانا الل خدت الصدمه. وانا الل حاسه بالعجز. ومش عارفه اعمل ايه.؟
سحر: من جواها خايفه جدا. وقالت بصوت مبحوح. انتى شوفتى ايه؟

فتون: ضحكت بسخريه. وقربت منها اوى. وده خوف سحر اكتر.
فتون: قالت شوف ايه؟ قصدك تقولى اكتشفت إنك واطيه ورخيصه وخسيسه ازاى.!؟ حاضر انا هاقولك شوفت ايه؟ وشدت الفون من ايد سحر.
سحر: هتتحرك تاخد الفون منها. فتون باشاره واحده وقفتها.
سحر: بدءت تصدق انها اتدمرت وانكشفت. وبدءت تترعش وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا ومرعوبه.

فتون: فتحت الفون. وفتحت الشات بين سحر وعلاء. وقالت لسحر. اهو ووجهت الفون لوش سحر. وقالت. مش دى صورة علاء الل ع صفحته. منا بردو لما شوفتها انهردا ع تليفونك استغربت. وقولت دى صورة ايميل علاء. ياتري هو باعت رسايل نت ليه لسحر.؟
ايه مالك مستغربه ليه؟ مش مصدقه انى عرفت مش كدا؟ وكمان من تليفونك انتى. وبسببك انتى.!

ايوه. انتى بعد ما ماطَلعتى كل حاجه جواكى ليا. وانك بتكرهينى موووت وظهرتى كل ذرة غل جواكى. وسبتينى وخرجتى. وكان فونك جمبى ع السرير. ورسايل. من حسن. ههههه وانا الهبله الل مسكت الفون عشان اجبهولك واحاول اراضيكى. بس القدر بقى لما يحب يكشف حد. اشوف رساله من علاء ابو سمره. ومن غبائى مركزتش ف الاسم. لكن لما شوفت صورة علاء. استغربت. ومن غبائى افتكرت إن علاء بيدايقك. وخفت عليكى وقولت هو علاء هيسبنى ويدور ع سحر الغلبانه. وخفت اكتر وقولت لااء. لازم اوقفو عند حدو المرادى. وزى ما تجي بقى المهم انه ميقربش من سحر.

اه اصل انا عارفاه شرانى. وفتحت الشات عشان اشوف بيدايقك ليه وازاى ابعدو عنك؟ قومت انا خدت الصدمه. ههههه. وشوفت اسمى موجود. وانتى بتردى عليه وخايفه. ونزلت بالمحادثه. وشوفت صور ليا ومع علاء بنضحك! تخيلى صور انا اصلا معرفش عنها حاجه ولا مين صورهالى. وطلع كمان ملعوب فيها. وغير بقى الصدمه الأكبر إنك بنفسك مصورانى وانا بكلم طلعت المحامى قدام الباب. مش دى الكارثه بقى. الكارثه الأكبر إنك انتى الل اقترحتى ع علاء انه يعمل فيا كدا. وانتى تبعتى الصور لحسن من ايميل تانى. ههههه. بس عارفه انا لازم اشكرك لانك خوفتى تشتركى مع علاء انه يغتصبنى. ههههه ولو هيغتصبنى يبقى بعيد عنك! وكملت بوجع. بزمتك ف وجع اكبر من كدا، انتى ياسحر.؟

سحر: عينيها ع شات علاء الل مفتوح قدامها. وبتسمع فتون. وكأنها اول مره تحس بحجم المصيبه الل هي عملتها. ودموعها نازله برعب حقيقي. وبدءت تترعش اكتر. ومش عارفه تعمل ايه؟ وبصت ل فتون. وهزت راسها بأسف. ومردتش.
فتون: اتكلمت بوجع وحزن كبير. ودموعها نازله زى المطر. وصوت جهورى. وقالت. ليييييه ياسحر لييييه عملت فيكى ايه علشان تأذينى كداااا؟
ومش اي اذى ياسحر؟ مش اى اذى. لأ!

انتى اختارتى اسؤا حاجه وعملتيها. شوفتى ايه الل ممكن يدبح فتون ويقتلها هي وامها وعمليته.
اختارتى شرفى وسمعتى ولعبتى بيهم.
اختارتى انك تخلى راسى ف الارض. دبحتينى بسكينه تلمه. وكل داا ليييييه؟
ليييييه علشان حسن؟ ولا علشان علاء؟ والاتنين ميستاهلوش إن حد يبصلهم. بصالى ع ايييييه؟
جواكى كره وغل من ناحييييتى لييييه؟

استاهل منك كدا؟ نسيتى وانتى صغيره انا كنت بعمل ايه عشانك؟ نسيتى وانتى ف المدرسه وتكون امك نسيت تديلك أكلك ومصروفك. واخدو منها وأجرى ف الشوارع لحد باب المدرسه واجبلك حاجتك؟
دا انا لما بشوف امك بتمسح الشقه بشمر وبدخل معاها اساعدها. وابوكي يقولى صحى سحر تساعدك اقولو لأ سيبها نايمه براحتها.

ولما كنا بنلعب ف الحاره. وانا اكسب وانتى تعيطى عشان خسرتى. كنت اقولهم نعيد اللعبه من تانى وكنت بخسر نفسي عشان انتى تكسبى.
ههههه ممكن اى حد دلوقتي لو سامع كلامى ده يقول انتى هبله اوى اوى يافتون.
بس لأ انا مش هبله ولا غبيه ولا طيبه بزياده. انا بس كنت واخداكى اختى الصغيره. وكنت بفرح لما اشوفك فرحانه.

كنت أنا بايديا دوووول الل كنت بوزع شربات نجاحك. علشان فرحانه بيكى. اتاااارررى كوووووول ده كان بيربى حقد وغل وكره جواكى.
انا مكنتش اعرف انك جواكى السواد ده كله من ناحيتى؟
وفتون. بكسره. نزلت ع الأرض مكانها والفون وقع جمبها ع الأرض. وعيطت بصوت حزين جدا. عايزه تفضحينى ياسحر؟
عايزه تخلى اسم ابويا بعد ما مات ف التراب؟ عايزه تموتى امي بحسرتها عليا؟
عايزه تخلى الكل يشوفنى سهله؟ ليه؟ ليه؟ كل دا ليه؟

وبصتلها بوجع كبير. انتى بتعيطى ليه دلوقتي ياسحر كل الل انتى عايزاه اتنفذ؟
وبصت قدامها بحزن. وسايبه دموعها تنزل من غير قيود. وقالت.
كنتى قولى انا عايزه حسن يافتون. ساعتها ممكن كنت ازعل منك شويه. بس هفكر واشوف إن حسن مش حاجه كبيره وممكن اسبهولك. وكان من غير فضيحه ياسحر. من غير فضيحه.
كنت هزعل منك شويه. بس مكنتش هنكسر كدا. ليه يا سحر ليييه؟

سحر: بتسمع فتون. وقلبها اتوجع ع فتون لاول مره. وكأنها فاقت وشافت كل حاجه ع حقيقتها. وبتعيط بندم كبير. وصوت عياطها على بشهقات لانها خايفه ع ندمانه ع مرعوبه. والفرحه ماتت جواها. ونزلت ع الأرض مكانها قدام فتون. وقالت بعياط. انا مكنتش عارفه انا بعمل ايه. حقك عليا يافتون. والله العظيم كنت أنا كنت فاكره إن حسن لما يشوف الصوره. بعدها هيتجوزنى وانتى تتجوزى علاء. والموضوع يتقفل ع كدا.

مكنتش اعرف انك ممكن تعرفى. او اى حد هيعرف. فتون انا من بعد العمله دى وانا مخنوقه وتعبانه. وعلاء مش سايبنى ف حالى ويمكن ده زنبك انتى. فتون سامحينى الله يخليكى. بس ابوس ايدك متقوليش لحد. وبالذات ابويا. ابويا لو عرف هيدبحنى. فتون انا مستعده اسيب حسن بس متفضحنيش الله يخليكى.
فتون: بصتلها بحسره. وقالت دلوقتي بتترجينى انى مفضحكيش؟

عارفه ياسحر.؟ انا لو كان عليا دلوقتي كنت جرجرتك من شعرك ف وسط الحاره وفضحتك قدام الناس كلها. واعرفهم مين فتون. ومين سحر.
وساعتها الكل هيتف عليكى ويدوس عليكى. بس انا مش هعمل كده. عارفه ليه؟
علشان عم محمد ميستاهلش كدا. كله يهون علشان الراجل الل وقف جمبى وعمرو ماصدق عليا كلمه واحده وبيعمل واجبه معايا كأنى بنته بجد.

الراجل الطيب الل المفروض بنته تحس بيه. وتشوف ابوها بيتعب علشانها قد ايه؟ تشوف ابوها بيشقى وبيتعب عشان يخليها احسن واحده. عم محمد ديما ماشي رافع راسه لفوق. مايعرفش إن بنته ف لحظه ممكن تخلى راسه ف الأرض. الموضوع كدا مات واتدفن. انا مش زيك ياسحر. ولا اتمنى انى ابقى ف يوم زيك. اخطط وادبر وافضح. لأ فتون مهران مش كدا ابدا. ولا هتكون.

وقامت وقفت بقوه. وقالت. جوازك من حسن لازم يتم ف اقرب وقت. واحسن حاجه حسن هيعملها إنه هيتجوز وياخدك ويسافر. وبكدا تبقى انتى خدتى حسن. وخلصتى من علاء.
سحر: بتسمع فتون ومنزله راسها ف الأرض ودموعها نازله بوجع كبير وحسره ع الل عملته. وإن فتون خايفه ع سمعة ابوها اكتر منها.

ورفعت راسها لفوق بسرعه وبصت ل فتون بدهشه. معقول!؟ فتون بتفكر فيا وكمان عايزانى بعد كل الل حصل ده اتجوز حسن؟ وكمان بتفكر في مصلحتى. وبتفكر ازاى هخلص من علاء! َ!
وقامت. برعشه وبصت ل فتون بندم. ولسه هتتكلم...
فتون: سابتها وراحت فتحت باب الشقه. وقالت. واجبك وصل. شرفتى يابنت الشيخ محمد.
سحر: باحراج شديد من نفسها اخدت الفون. وقامت بذل. وماشيه وعينيها دبلانه. ووقفت قدام فتون. وقالت. فتون اسمعينى.

فتون: شاورت ليها. مبقاش في كلام بينا. ويادوبك تنزلى علشان تجهزى لخطوبة بكره. وضحكت بسخريه. مبروك يا عروسه.
سحر: نزلت راسها. بزعل ومكسوفه من نفسها. وطلعت من الشقه. واتخضت من صوت قفلة باب فتون بقوه.
فتون: قفلت باب الشقه بقوه. ونزلت ع الأرض مكانها وعيطت بصوت عالى وكله حزن.

سحر: واقفه وسامعه صوت عياط فتون. وزعلت اكتر. وخافت تنزل وهي معيطه علشان محدش يلاحظ حاجه عليها. وطلعت فوق ع السطح لحد ما تهدى شويه وضميرها بدء يفوق.
خالد: سايق العربيه. وفونه رن. وكان رقم غريب. ورد. الوو. لكن محدش رد.
خالد: استغرب. الووو. ماترد يالا ايه مش عاجبك صوتى؟ مع إن صوتى حلو اوى والله. حتى اسأل جدى الله يرحمه.
خالد: سمع صوت ضحكه بسيطه جدا. وفرمل العربيه. وقال. حنين؟ وبعدها الخط قطع.

حنين: قفلت بسرعه. وبتنهج. وقلبها بيدق. ينهار اسو، عرف ازاى؟ عرررررف ازاااى. يلهوى هيقول عليا ايه دلوقتي؟

وقالت ل نفسها انتى غلطانه. مردتيش ليه؟ كان هياكلك. وانتى اصلا متصله تشكريه. اوووف. احنا هنكدب ع بعض ياحنين ولا ايه. انتى من اخر مره مش عارفه تنامى من كتر التفكير فيه. يالهوووى يانى يما. طيب اعمل ايه دلوقتي. اتصل واقول الخط قطع. ولا متصلش؟ طيب ما انا لو متصلتش تانى. وبعدها عرف إن ده رقمى ساعتها ممكن يفهمنى غلط. تؤ اوووف. ايوه انا اتصل تانى. واقول الخط قطع ايوه. احم. واتكلمى عدل بقى ياحنين متوتره ليه. ومسكت الفون بتوتر ورجفه. يييييي انا بترعش ليه دلوقتي. وبلعت ريقها بتوتر. احم ايوه انا هتصل اهو. وجابت الرقم وبتتصل.

خالد: واقف بالعربيه. وباصص ع الرقم. وقلبه بيدق. وقال. ايوه هي حنين. انا سمعت همس ضحكتها. انا حافظها. طيب هي قفلت اكيد علشان محرجه. طيب اتصل انا. لالا افرض ده مش رقمها. لأ مش عايز اعملها مشكله. واتخنق لانه كان مشتاق أنه يسمع صوتها. وحط الفون جمبه. ولسه هيشغل العربيه. فونه رن. وبص وشاف نفس الرقم. وابتسم بسعاده. ووقف العربيه. ورد بسرعه. وسمع صوت نفسها وهو متوتر. وقال بحب. حنين؟

حنين: غمضت عينيها بتوتر. وقلبها دق بقوه اول ما سمعت اسمها. واخدت نفس عميق. وحاولت تجمع أعصابها.
خالد: ممكن تردى عليا. انا متأكد من أنك هي. وياريت متقفليش.
حنين: بصوت مبحوح. اء. الوو.
خالد: أحلا واجمل الو سمعها خالد الشرقاوى ف حياته. بس ع فكره انا اسمى خالد العالمى. عارفه ليه.
حنين: بحرج كبير. احم ليه.
خالد: قبل ما اقولك ليه. قوليلى انتى الاول. عامله ايه؟
حنين: ابتسمت بحب. انا كويسه. احم وحضرتك؟

خالد: حضرتى كويس بردو.
حنين: استاذ خالد انا...
خالد: ايه استاذ خالد دى؟ قولى خالد بيه بعد اذنك ههههههههه.
حنين: ضحكت بصمت. وقلبها فرحان. وقالت أوكى زى ما تحب.
خالد: متاكده انه زى ما انا بحب؟
حنين: وشها بقى كتلة طماطم. وهزت راسها احم ايوه متاكده.
خالد: يبقى خالد. خالد وبس. وانتى حنين. ولا فيها مشكله.

حنين: بلعت ريقها بتوتر. لأ خالص احم مفيهاش مشكله ولا حاجه. انا كنت عايزه اقول لحضرتك. احم قصدى اقولك. يعنى انا كنت بتصل علشان اشكرك ع موقفك معانا عند فتون.
خالد: بمكر. وانتى لسه فاكره تتصلى. عموما يستى العفو.
حنين: اضايقت. ماشي عايز حاجه انا مضطره اقفل.
خالد: بتهايئلى الجو حلو اوى. تقفلى ليه. قومى. قومى افتحى شباك الاوضه كدا.
حنين: ههههه.
خالد: قلبه بيدق. واتنهد بحب. رقمك ده ياحنين؟

حنين: بحرج. بصراحه ايوه. انا بجد كنت عايزه اتصل عليك من زمان لكن حقيقي كنت مكسوفه اوى. لكن لازم اشكرك بجد. انت عملت معايا ومع فتون موقف رجولى جدا. انا بجد متشكرا ليك انك تفهمت الموضوع ووقفت جنبها.
خالد: بس انا كنت واقف جمبك انتى هههههههه.
حنين: ضحكت. هو انت كل حاجه كدا واخدها هزار.
خالد: لا طبعا مش كل حاجه. بس انا بقول الحقيقه ف وسط الهزار.

حنين: بتهوى ع وشها من كتر الاحراج والتوتر. ومش عارفه ترد ولا تتكلم.
خالد: حاسس برهبتها. ومش عايز يقفل معاها. وحب يخليها تتكلم معاه باريحيه. وقال. تعرفى انا لسه كنت عند سليم من شويه كدا. وكان بيعمل الهيموورك الل فتون قالتله عليه. بس بصراحه كتير اوى.
حنين: هديت شويه. وقالت. اكيد فتون عملت كدا لمصلحته.
خالد: اكيد طبعا. ده كفايه انها قدرت تقنع سليم انه يتعلم. ده كان تاعبنا جدا.

حنين: بدهشه. ياااه ليه كدا؟
خالد: عندك وقت احكيلك؟
حنين: بحرج. زى ما تحب انا بس مش عايزه اعطلك.
خالد: حط الفون جمبه. وركب سماعه بلوتوث. وقال. تعطلينى ايه بس. انا فاضي موارييش حاجه. وشغل العربيه ف اتجاه شقته غير مساره وقرر انه ميرحش لابوه. وقال اسمعى يستى.
وطول الطريق. خالد حكى ل حنين حياته باختصار شديد مع شوية تحفظات. وحكالها عن سليم. ورهف. وكل حاجه.

حنين: قعدت ع السرير ورجعت ضهرها لورا. وبتسمع خالد. وكل تركيزها ف نبرة صوته. ولما يضحك قلبها بيدق بسعاده. وتضحك هي كمان بصمت.
وبعد كدا. حنين اندمجت معاه ف الكلام. وحكتله كل حاجه عن حياتها. بتحب ايه. بتكره ايه. والساعه خلصت. وخالد هو الل اتصل تانى وبيسمعها.

خالد: وصل تحت البيت. ونزل. وطلع ع السلم. وهو بيسمعها ومبسوط جدا. ودخل الشقه. وقعد ع الكنبه ف الليفنج. ورجع ضهره لورا. وجواه شعور مختلف وإحساس مختلف عن كل مره. وكان مبسوط جدا. واتكلمو كتير جدا. وضحكو اكتر. وكانت مكالمه مميزه. وقفلو وكل واحد فيهم فرحان ومبسوط ع امل مكالمه تانيه.
ف نفس الوقت.

فتون: قامت بيأس وإحباط كبييرر. ودخلت الحمام تاخد شاور. ووقفت تحت الدُش. ومش حاسه ولا واعيه لأى حاجه. وتايهه. وسرحت كتير اوى. وكل ما تتخيل حجم الفضيحه تغمض عينيها بقوه واتنهدت بوجع. وحضنت نفسها تحت الميا وعيطت.
وبعد فتره. خلصت الشاور. ولبست بيجامه. واتوضت وطلعت. وراحت ع اوضتها. ولبست الاسدال. وصلت ركعتين لله. وسجدت كتير اوى.

ودعت وقالت بعياط هيستيرى. يارب. يااارب انا محتجالك اوى. قوينى بيك يااارب. انت السند وانت الحمايه. احفظنى من كل سوء وشر يارب. يارب استرنى بستر من عندك. يارب ماتكتب عليا الفضيحه. يارب ماحلتيش غير سمعتى يارب. احفظها بحفظك ورعايتك.
اللهم انى استودعتك نفسي وقلبى وحياتى وايامى وعمرى عندك وانت خير من تودع عنده الودائع.

وعيطت اكتر وقالت. انا خايفه أضعف. خايفه انهار. انا مش جبل. انا لحم ودم. وغمضت عينيها بس انت معايا. وانت الل مقوينى ع ظُلم الحياه. وعندى حُسن ظن بيك كبير. كبير اوى. وواثقه ومتأكده إنك هتكرمنى. انت الكريم. والحافظ. وفضلت تدعى بترجى كبير.
وخلصت صلاه. وقامت بتعب. وعينيها كانت حمرا جدا وورامه. وجابت المصحف بتعب. وغمضت عينيها. واخدت نفس عميق. وفتحت المصحف عشوائي. وفتحت عينيها. وقرأت.

بسم الله الرحمن الرحيم.
وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آَذَيْتُمُونَا وَعَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ.
صدق الله العظيم.
فتون: ابتسمت برعشه. وعيطت. وقالت. هصبر. هصبر يارب. انا متوكله عليك انا اصلا ماليش غيرك يارب. وقرأت شويه ف المصحف.
وبعد شويه. سمعت صوت الباب بيتفتح. وفاطمه بتشكر محمود انه وصلها.

فتون: شالت المصحف بسرعه. وقلعت الاسدال. ونامت ف السرير واتغطت. وعملت نفسها نايمه علشان فاطمه متشوفهاش بالشكل ده.
فاطمه: مع السلامه يا حوده. وسلملى ع أم محمود كتير. الهى يسترك يبنى يارب ويديك الصحه والعافيه ياحبيبى.
محمود: الله يايخليكى. ياخالتى أم فتون. يوصل إن شاء الله. سلامو عليكو. ونزل.
فاطمه: وعليكو السلام ياضنايا. وقفلت الباب
ودخلت.
وندهت فتون؟ يابت ياتونه. اله هي نامت ولا ايه؟

ودخلت الاوضه ونورت النور. وشافتها نايمه. وقالت اه باينها نامت. وقربت منها. نوم العوافي ياقلب امك. تلاقيكى نمتى من التعب ياحبة عينى هاتديتى حيلك ف العقيقه. يجعلو ف ميزان حسناتك يانور عيني يارب. ومسدت ع ضهرها. وخرجت وقفلت النور والباب. وراحت هي كمان علشان تنام.
تانى يوم الصبح.
فتون: طبعا بليل نامت من التعب. وصحيت من النوم. وجسمها كله واجعها.

وقامت بتعب. وبصت ف الساعه وكانت 8 الصبح. ودخلت الحمام وغسلت وشها واتوضت وصلت. وبصت ع فاطمه وكانت نايمه. واخدت البطاقه. ونزلت اشترت العيش.
وزينهم استغرب من شكلها. وعينيها الورامه وكمان قباري سألها.
هربت منهم ف اجابه. وقالت حاجه دخلت ف عينيا وطول الليل وجعانى. واشترت فطار.
وهي راجعه. لمحت حسن جاى ع الفرن من بعيد. فتون بسرعه. دخلت دكان زينهم. علشان حسن لو شافها كدا مايفكرش انها زعلانه عليه.

واشترت ازازة لبن من أم سيد. وطلعت فوق بسرعه.
وجهزت الفطار ل امها. وقاعده مخنوقه اوي. ومش طايقه وجودها ف البيت. وبصت ف الساعه وكانت 10 ونص.
قامت فتحت الدولاب وجابت طقم ولبسته. ولبست الحجاب. واخدت فونها والشنطه.
وصحت فاطمه. وقالتلها انها رايحه لحنين ف حاجه مهمه. وبعدها هتطلع ع الجلسه.
فاطمه: فاقت. واتعدلت. وقالت هتتاخرى.
قالت مش عارفه بس إن شاء الله هكون هنا قبل المغرب.

وعطت الأنسولين لفاطمه. وجابت ليها الفطار وكوباية اللبن. وفاطمه قالت ليها مش هتفطرى؟
فتون قالت انا اكلت. وودعتها وخرجت. وندهت ع نوسه من السلم. وقالت شويه كدا تبقى انزلى بصي ع أمى. وخرجت. ع الشارع. وركبت اتوبيس. ونزلت المحطه. وركبت مواصله تانيه. واتصلت ع حنين. وقالت ليها إنها جايه ف الطريق.
حنين: طلعت بسرعه من اوضتها. وراحت المطبخ وقالت. نوجا نوجا.
نجلاء: يافتاح ياعليم خير عايزه ايه ع الضهر؟

حنين: بفرحه. باست نوجا من خدها. نوجا فتون اتصلت. وجايه دلوقتي تقعد معايا شويه.
نجلاء: ابتسمت تشرف وتنور. وامسكى فيها للغدا. متبقيش معفنه.
حنين: صكت ع أسنانها انا معفنه يانجلاء؟
نجلاء: ايوه معفنه. بشيل وراكي هدومك من كل حته ف اوضتك. وشنطك بتسبيها ع السرير. وانا الخدامه الل جابها ابوكى عشان اشيل وراكى. يااا، معفنه.

حنين: باستها تانى من خدها. ربنا يخليكي ليا يارب. بقولك ايه. بنتك واقعه من الجوع. متحمرى كدا يجى كيلو بطاطس اتسلى فيهم ع ما فتون توصل.
نجلاء: رفعت ايديها للسما. ادعى إن البطاطس تنقرض. انا كنت بحبها بس انتى بطفاستك دى كرهتينى فيها. اقولك كمان انا كرهت اسمها. ولا اقولك انا كرهت نفسي مابطلعش من المطبخ. يخربيتكو مفاجيع.

حنين: ايوه ايوه. نغمة كل يوم. انا عايزاكى قدام فتون تصيتي كدا. ومتنسيش الشبشب ابو ورده. يلا خشي حمرى البطاطس.
نجلاء: بغيظ انت بتتأمرى كمان. وبتقلع الشبشب.
حنين: بتجرى. والشبشب جه ف قفاها ااااه.
نجلاء: احسن. هههههههههههه
حنين: مسكت الشبشب ومتغاظه. لكن ابتسمت بتمثيل. اتفضلى ياست الكل. احلا فردة شبشب دى ولا ايه؟ قمر قمررر.

نجلاء: ميرسي ياحنون انا هروح اتوضي واصلى الضحى. وانتى انجرى بقى روحي افتحي الباب وشوفى مين بيرن الجرس.
حنين: دي اكيد تونا. وراحت بسرعه ع الباب. وفتحت بابتسامه كبيره. لكن الابتسامه اختفت لما شافت ملامح فتون. وقالت بدهشه فتون!؟ مالك ايه الل حصل؟
فتون: عيونها لمعت بدموع. مفيش حاجه انا كويسه.

حنين: اخدت فتون بسرعه ع أوضتها. وراحت ل نجلاء قدام الحمام. وقالت ليها دى فتون ياماما. وانا وهي هنقعد ف أوضتى لوحدنا. وراحت بسرعه ودخلت الاوضه وقفلت ع نفسهم. وقعدت قدام فتون. وقالت. فتون مالك؟ ف ايه؟ انتى عينيكى حمرا جدا ليه؟ وكمان منفوخه اوى ووارمه. فتون اتكلمى. انا اتصلت عليكى امبارح كتير. ارجوكي اتكلمى متقعديش ساكته كدا.

فتون: بوجع اقولك ايه بس ياحنين. انا مش عارفه اذا كنت اتكلم ولا اسكت. بس انا تعبانه اوي. وحاسه انى خلاص. مبقتش عايزه اعيش اكتر من كده.
حنين: حطت ايدها ع بوق فتون. اسكتى يافتون ايه الكلام الخايب ده. بعد الشر عليكى ياحبيبتى. ولو حصل معاكى مشكله فضفضى لأختك. وكل مشكله وليها حل. لكن ماتتمنيش لنفسك انك تموتى ابدا. ربنا يبارك ف عمرك ياحبيبتي. وجابت كوباية ميا. اشربى يافتون. اشربى واهدى.

فتون: شربت. وبصت ل حنين. وقالت بدموع. انا عرفت السبب الل حسن سابنى علشانه ياحنين.؟
حنين: بعدم فهم! سبب؟ وايه السبب إن شاء الله. الل يخليكى منهاره كدا.؟
فتون: اوعدينى إن امى وامك مش هيعرفو بأى حاجه من الل هاقولهالك دلوقتي.
حنين: للدرجادى؟ بس حاضر. اوعدك اني مش هقول لا لطنط فاطمه ولا ماما. بس قولى انتى قلقتينى.
فتون: بدموع. امبارح وانا ف العقيقه...

حنين: بتسمع. وعينيها مفتوحه ع الاخر بصدمه. وحاطه ايديها ع بوقها. ومزهوله حرفياً من الل بتسمعه. وبعد ما فتون حكت كل حاجه وكانت بتعيط.
حنين: قالت بزهوول ينهار اسو، ايه البت دى؟ جابت كل الجحود ده منين؟ يخربيتها. وانا مش مستغربه تصرف الكلب علاء ده. بس حسن!؟ ازاى يصدق كدا؟ طيب لما رجع متكلمش ليه؟ ايوه اانتى قولتى إن سحر علقته بيها.

وبصت ل فتون. انتى هتسكتى ع كدا؟ انتى ازاى تسامحيها؟ ازاى تسبيها تفرح وتتهنى كدا عادى؟ دى اذتك اكتر من الشيطان نفسه! البت دى لازم تتفضح والكل يعرف حقيقتها.

فتون: هزت راسها بدموع. لأ ياحنين انا استحاله اكون زى سحر وانتقم كدا! استحاله عم محمد ميستاهلش يحصل معاه كل ده. انا ماسمحتش سحر ياحنين. انا سبتها لتأنيب ضميرها. وده اكبر عذاب ليها. هيفضل معاه طول العمر انها ظلمت واتكلمت ف حقى. وقذقت محصنات. كفايه عقاب ربنا ليها. كفايه فرحتها بحسن اختفت. انا سبتها لله. وكمان علشان عم محمد. انا هحاول ع قد ما اقدر أخفى السر ده. علشان خاطر المركب تمشي. وعيطت بوجع.

حنين: قربت منها واخدتها ف حضنها. ودموعها نزلت ع صحبتها الل قاست وشافت ظلم كتير. وطلعتها من حضنها. ومسحت دموعها. وابتسمت وقالت. انا بصراحه بحسدك ع قوة تحمُلك دى. وكمان بحسدك ع برائة قلبك ويقينك الل مالوش حدود. انتى اقوى بنت شوفتها ف حياتى. انتى استثنائيه زى ما خالد قال فعلا. وبعدها ضغطت ع شفايفها بلخبطه. وغمضت عينيها.

فتون: مسحت دموعها. وبتسمع حنين. وبعدها استغربت. وقالت خالد؟ وقال امتى انى استثنائيه. وشافت لخبطة حنين. وقالت حنين انتى كلمتى خالد.؟
حنين: اتنهدت وبتتهرب منها. وقالت بتفكير سيبك منى دلوقتي. المهم بقى. انا عايزاكى كدا تكونى اقوى من الاول. وكمان تحسسي الل اسمها سحر دى انها ولا حاجه.
فتون: تفهمت هروب حنين وقالت. ازاى بقى؟

حنين: مش انتى بتقولى إن الحيوان حسن ده رايح يخطب فردة الشبشب سحر؟ ويعملو خطوبه عائليه كدا. وانتى هتكونى موجوده.
انتى بقى عندك شوية فساتين تحفه يبقى بقى انا هاجى معاكى. وتلبسي اجمل فستان. وتسيبى الباقى عليا. إن ماخليت الل اسمه حسن ده. يتف ع سحر. ويندم ندم عمره انه ضيعك من ايدو. مبقاش اسمى حنين بنت نجلاء.

وحبت تفكها اسكتى يافتون امى لسه لسعانى ف قفايا حتة شبشب مقولكيش. مقاس 45. حاجه لوز اللوز ههههههههه.
فتون: ابتسمت بصمت. وسكتت.
حنين: ايوه كدا. اضحك يسطى. ابو ام واب الل يزعلك ياكبير. المهم بقى. قومى كدا ادخلى اغسلى وشك وظبطى نفسك كدا. علشان نفطر مع بعض.
فتون: حست براحه شويه. وقالت لأ انا يدوبك. انزل اشوف تاكسي. واروح الجلسه. لأن حسين مسافر ف شغل ع عربيته امبارح وانهردا.

حنين: قامت بسرعه انا هاجى معاكى أوكي.
فتون: ابتسمت. وقالت تمام بس البسي بسرعه علشان منتاخرش.
حنين: عليا الطلاق ابدا. لازم نفطر الاول. انا عارفه انك مكلتيش. دا انا موصيه نوجا ع كيلو بطاطس محمره. ههههه زمانها بتقول فيا شعر.
فتون: هزت راسها خلاص ماشي وع فكره انا مسلمتش ع مامتك.
حنين: اسمها نوجا يختى. وخشي طيب اغسلى وشك. وهنطلع وسلمي عليها لبكره. ونفطر. ونروح واشوف. فيلا بدر الدين اخيرا.

بعد فتره. فتون وحنين وصلو الفيلا...
فريده: قاعده مع حنين ف الجنينه ومبسوطه بيها وبترحب بيها. وبيتكلمو مع بعض. وحنين متوتره ومبهوره من حجم وجمال الفيلا. وكل شويه بتقول جواها بسم الله ماشاء الله. وقلبها بيتمنى انها تشوف خالد.
سليم: دخل المكتب. ومن جواه لهفه غير طبيعيه. وقال. اذيك يافتون؟

فتون: اول ماشافته جالها احساس انها نفسها تجرى عليه وتترمي ف حضنه. قلبها متأكد إن ده الأمان. واتنهدت بحنين. وقالت بصوت حزين. الحمدلله. انت عامل ايه دلوقتي؟
سليم: استغرب نبرة صوتها. وحس من صوتها انها مخنوقه وجدا كمان. ومن غير مقدمات. مالك؟
فتون: رفعت عينيها ليه. ولمعت بدموع. انا. انا كويسه. واخدت نفس عميق. نبدء الجلسه؟

سليم: معجبوش صوتها ولا طريقتها. واتأكد انها مش بخير. وقرب منها. وقعد قصادها. وقال بقلق لأ انتى مش بخير وف حاجه مضيقاكى.
ممكن انا الل ابدء معاكى الجلسه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة