قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الثاني للكاتبة ندى الصاوي الفصل الأول

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الثاني للكاتبة ندى الصاوي الفصل الأول

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الثاني للكاتبة ندى الصاوي الفصل الأول

بعد مرور ثلاثة سنوات.
مي وطارق أتجوزوا بعد سفر أحمد بشهور قليلة وطارق اشتغل مع اسر في نفس الشركه وحالته المادية اتحسنت عن الاول مي حملت بعد الجواز بوقت قصير جدا ودلوقتى معهم تالا سنتين شبه مي بدرجه كبيرة بس شخصيتها زى طارق بتحب ملاك وايه جدا وعلي طول في خناقات ما بين آيه وملاك بسبب تالا بتحب مين أكتر حياتهم هاديه جدا وحب طارق ومي بيزيد مع الايام..

سيف ونسمه يوم سفر أحمد رجعت حنان وراشد وباسم وبعد محاولات من حنان لإقناع راشد بجواز سيف ونسمه وافق واعملوا فرح كبير بس احمد مكانش موجود ولا ملاك راحت الفرح وده زعل سيف ونسمه جدا. بعد تلات سنين معهم حازم الي سيف اصر يسمي علي اسم أبوه ونسمه معترضتش حازم سنتين شبهه نسمه وسيف بس شخصيه سيف. سيف ونسمه مازالوا بيحبوا بعض بس غيرة نسمه الزيادة هي الي مسببه بعض المشاكل بس سيف با يتجنب أي حاجه ممكن تبوظ علاقاتهم..

باسم بعد ما رجع من السفر عرف با إلي حصل اتصدمت وقرر يسافر تانى بس بلا راجعه واثناء سافره قابل بنت عايشه في أميركا بس أصلها مصريه اسمها نادين حبها أتجوزها ونسى ملاك تماما وكأنها لم تظهر في حياته. ونادين حاليا حامل وباسم قرر يرجع مصر تاني بسبب كلام حنان ازعلها من بعد ابنها عنها.

زين و سلمي، سلمي حبت زين جدا بس هو رافض التفكير بأي حد غير هيدي قلبه حبها بس عقله رافض فكره ان يكون حد بدل هيدي. زين اهتم بشغله وشركته اصبحت من اهم شركات البرمجة في مصر و سلمي فتحت صيدليه كبيرة وعملت ماجستير وبتحضر في الدكتوراه ورفضه اي عريس لانها عندها أمل زين يحبها. هيدي الصغير دلوقتى في المدرسة ومازالت متعلقة بسلمي.

كرم وميرنا. بعد سفر أحمد بشهر كرم أصر يكتب الكتاب وميرنا كانت زعلانه ان اخوها مش معها في اهم يوم في حياتها ميرنا رفضت الجواز لحد متخرج وقرروا انهم يتجوزوا مع ايه وأسر علي امل ان احمد ينزل من السفر كرم حبه لميرنا بيكبر اكتر وكل يوم يثبت لنفسه انه كان غبي لأنه مش حس بالحب ده، علاقه ميرنا بملاك مازالت زي ماهي بالعكس قوت اكتر طبعا ده من ورا اهل ميرنا...

أسر وايه كتبوا الكتاب ولسه متجوزش لحد دلوقتي بسبب رفض ايه الجواز لحد ما تتخرج وطلبت سنه بعد التخرج تشتغل فيها وكان شرط أسر الوحيدة انها تشتغل معا في نفس الشركه وايه قدرت تثبت كفأتها واسر حبها اكتر ولسه عايشين دور القط والفار بس حبهم بيزيد مع مرور الأيام وأسر بيتمني اليوم الي هتجوزها في...

ونيجى لملاك واحمد. ملاك حصلها انهيار كامل وفقدت النطق فترة والكل كان جنبها بمعني كل ابطالنا كانوا معها والكل زعل من أحمد وقطعوا فترة ومحدش كان يعرف السبب إلا أسر واحمد طالب منه ميقولش لحد ملاك رجعت اقوي من الاول وكانت رافضه الكلام علي أحمد مع اي حد ومفيش مره في الثلاث سنين حد اتكلم علي أحمد معها ومحدش يعرف هي نسته ولا لاء ملاك اشتغلت في شركة وبقت من اهم المهندسين في وقت قصير جدا وحالتها الماديه اتحسنت جدا وزين جابلهم شقه في نفس العماره الي هو فيها ودها خلها قريبه منهم اكتر. احمد موت نفسه في الشغل وكان بيحاول ينسي ملاك بس معرفش وفي خلال التلات سنين فتح شركه خاصة بي في أمريكا وبقا عنده ماله الخاص وشركته كبرت وبقت من اهم الشركات. وهو قرر يفتح فرع في مصر ويرجع تاني.

احم نتكلم بقا عن الابطال السناجل الى زي حالاتي
سيرين اتخرجت من كليه واشتغلت مذيعه وعندها قناة علي اليوتيوب ونجحت جدا في مجالها وبقت من اهم اليوتيبر في مصر ولحد دلوقتي مش مرتبطة ولا بتفكر في الارتباط وكل تركيزها علي شغلها وبس..

زهراء بعد الي حصل مع مراد اختفي ومظهرش تاني في الكلية زهراء في الأول فضلت تفكر في سبب اختفائه بس بعد فتره نست وكملت حياتها عادي واتخرجت ودلوقتى شغالها في شركه ومجتهدة جدا في شغلها ولسه مش مرتبطة ومش فارق معها الموضوع...

حبيبة. بعد ما سابت سمير وهي حالتها كانت صعبه بس وحده وحده طلعت من الحالة دى وبعد تخرجها اشتغلت مهندسه في شركه زين عشان هي اخترت مجال البرمجة غير بقيت أصحابها. وهي متميزة في جدا وزين با يعتمد عليها في حاجات كتير ومحدش في حياتها لحد دلوقتي. ودي غيرهم كلهم لأنها قافله قلبها وهي الي رافضه.

فريده بعد الي حصل قررت أنها تنسي احمد وتسافر. سفرت سنتين ورجعت تاني وكل ما تدخل في علاقة حب تفشل وحياتها باظت بس بدءت تنظمها وتشتغل وتفوق لنفسها.
ابطال الجزء الثاني
مروان: اخو زين كان مسافر ونزل من السفر من شهور بس ورجع سافر تانى ولسه راجع النهارده بقا عنده علاقه قويه جدا بأسر وسيف وطارق لانهم بقوا اصحاب وكمان زين هو شبه ملاك جدا طويل وعيونه خضره بس قمحي البشرة وطويل القامة.

ادم السيوفي: صاحب شركات السيوفي لعمارة المنافس الاول لشركه الحسينى عمره 30 سنه مطلق طويل القامه قمحي البشرة شعره كثيف يتميز بجماله وثقته في نفسه وحبه الشديد لعمل صارم لا يقبل المناقشة في اي شئ يخص العمل
مراد: وطبعا انتم اتعرفتوا عليا قبل كده
سميرة: ام زين ومروان وعمة ملاك ست طيبه جدا وبتعشق أولادها وملاك واختها
النهارده يوم مش عادي النهارده جواز أسر وايه وكرم وميرنا بعد طول انتظار.

كانت تنزل من التاكسي بعجلة شديدة كان يبدو على ملامحها القلق والتوتر الشديد واخيرا وصلت الي عملها تجرى في الطرقة والجميع ينظر لها فامن غير المعتاد ان تفعل هذا ذهبت إلي مكتبها وتركت أشياءها ملاك بتوتر: هو مستر آدم جه
ساره: ايوه وسألك عليكِ بس متخافيش مزاجه حلو النهارده اقعدي بقا واهدي شويه
ملاك بتوتر: اهدي ازاى البروجكت لو في غلطة الدنيا تتربق فوق دماغي.

ساره: حد قالك تعملي فيها ناصحه وتقولي انك الي هتمسكي تصميمات البروجكت كله.

ملاك: ماهو كان لازم اثبت نفسى وبعديم مستر آدم كان يتحداني وكان لازم اثبته له اني قد التحدي. جاءت فتاة طويلة بعض الشئ ترتدي ملابس عارية من وجهه نظر ملاك وهي السكرتيرة الخاصة لادم نرمين بدلع: مهندسة ملاك مستر آدم عايزك. ملاك بهدوء وخوف قاتل: حاضر جاية وراكي. نرمين ذهبت وملاك اتنهدت بصوت عالي. ساره: اهدي خالص مش يقتلك ملاك نظرت لها باطمئنان وذهبت الي مصيرها. استأذنت وسمح لها بالدخول كان يجلس ينظر الي الملفات بتركيز شديد آدم: اتفضلي اقعدى ملاك بهدوء وثقه بالنفس بعكس ما بداخلها ملاك: اتفضل آدم اخذ منها ونظر له بتمعن شديد وبدئت تشرح له وهو يستمع إليها بإنصات وإعجاب شديد. انتهت ملاك من شرح وجدته ينظر لها بإعجاب أدم بهدوء: البروجكت هايل وأن هعرضه علي مجلس الإدارة وتكوني موجودة عشان تشرحي ليهم زي مشرحتي دلوقتى ملاك بفرحه: شكرا جدا وانا فرحانه انه نال اعجاب حضرتك، آدم بهدوء: مش محتاجه شكر ان بقول رأي تقدري تفضلي دلوقتى. اضيقت بسبب أسلوبه. ملاك بهدوء: كنت عايزه بقي اليوم اجازة عشان فرح صحبتى لو ينفع يعنى آدم: اعتبري نفسك في اجازه، ملاك بنفس الهدوء: شكرا لحضرتك. ذهبت ملاك وهي في غاية السعادة والفرحة ساره بفرح: باين من وشك انه البروجكت عجبه.

ملاك بفرح: ايوه وهيعرضه على مجلس الإدارة ان طايرة من الفرحه وكمان ادني بقيت اليوم أجازه عشان الفرح
ساره بفرح: مبروك ي عم ويبختك بقا. ملاك ضحكت وأرسلت لها قبلة وذهبت في فرحه شديده رن الهاتف. آية: انتى فين يا كلب البحر متجيش لى هو مش أنا صحبتك تسبني في اليوم ده لوحدي، ملاك بضحك: اهدي يا عروسه مش كده ان كنت بسلم البروجكت وجايه اهو انتي في البيت و لا البيوتي سنتر.

آيه: لا ان لسه في البيت 5 دقايق وألقيكِ قد امي فاهمه. ملاك بضحك: حاضر يا ست، بعد شويه ملاك وصلت عند ايه كان موجود صافيه ومي اختها وأقارب آية ملاك اول ما دخلت تالا جرت عليها حضنتها تالا: وحشتني ي خالتو، ملاك بحب: وانتي كمان ي قلب خالتو. ملاك سلمت علي مي: اتأخرتي كده ليه.
ملاك: كان ورايا حاجات تسليم بروجكت مهم وكان لازم اكون موجوده.

مي: طب ادخلي يلا عشان ايه تنفخك، ملاك بضحك: دخللها اهو. ملاك دخلت كانوا البنات موجودين وايه زعلانة ملاك راحت عندها وباستها: مبروك ي احلي عروسه فيك ي مجرة آيه كانت زعلانه بس بعدها ضحكت: خلاص مش زعلانه يلا اجهزوا عشان ميرنا بترن من الصبح، حبيبة: وكمان سيرين ونسمه مش بطلوا رن.
ملاك: أنا جهزه والفستان في زمان بقا في البيوتي سنتر حبيبة هو زين جاي؟

حبيبة: ايوه آسر عزموا وتقرييا مروان اخو جاي من السفر النهارده
ملاك: عارفه والمفروض اروح استقبله بس طبعا مقدرش
آيه: روحى في حته وانا اقطع خبرك من الحياه كلها.
ملاك بضحك: هو انا اقدر ي باشا.
زهراء: انجزوا يلا هنتاخر، البنات ركبوا فى عربية طارق ووصلوا عند البيوتي سنتر..

يستيقظ من نومه بعد مرور وقت طويل علي رنة هاتفه، أحمد بنوم: مين معاي
أسر: احمد انت في مصر صح...
أحمد: اكيد النهارده فرح اختي وصاحب عمري ازاي مكونش موجود...
أسر بفرح: كنت متأكد انك هتكون موجود وحشتنى ي صحبي
احمد بفرح: وانت اكتر شويه كده وهجيلك بس متقولش لميرنا او كرم عملها مفأجاءه
أسر: اكيد متخفش.

أحمد: طب هقفل انا عشان أجهز قفلوا مع بعض وبدء بتجهيز أشياءه ثم ذهب الي الشرفة يتذكر ما حدث منذ ثلاثة سنوات لقد اشتق إليها كثيرا. ولا يعلم عنها اي شئ حاول كثيرا معرفة اي شئ يخصها ولكن لم يخبره احد عقابا لم ينسها قط ظلت في تفكيره طوال هذه الاعوام كانت هي الدافع الوحيد لكي يستقل بذاته بعيدا عن اهله فاليوم لن يتنازل عنها وقرر عدم البعد ثانياَ...

في مكان ما تجلس سيدتان يحتسان الشاي. سميرة: الواد مروان وحشاني اووي
سعاد: زمانه جايه ويقرفنا كلنا
سميرة بضحك: عندك حق والله الواد مغلبانى ومطلع عيني
سعاد: مش اكتر من ملاك عنيدة ودماغها ناشفة ونفسى افرح بيها
سميرة: ملاك عارفة مصلحتها جواز اي وبتاع ايه دلوقتي هي مهندسه قد الدنيا احسن من الجواز بكره يجي نصبها
سعاد: عندك حق يا سميرة ربنا يرزقها ويارب تفرحي بمروان وزين.

سميرة: زين هو حد واجع قلبي غير زين نفسي يتجوز مش عشناه عشان البت بنته
سعاد: مانتي عارفة انه بيحب هيدي ومش قادر ينسها لو لقي واحده تانيه هيتجوزها
سميرة: ربنا يهدي يا رب وافرح بي بقا. دخل شاب عليهم: ي ماما وحشتنى. سميرة احتضنته بشده: وانت كمان يا حبيبى ثم سلم علي سعاد واحتضنها، مروان بلهفه: ملاك فين وزين وهيدي.
سعاد: ملاك مع صحبتها في بيحطوا في مكياج ده اسمه ايه بيوتي سنتر تقريبا.

سميرة: وزين في شقته مع هيدي..
مروان: طب أنا رايح لملاك وبعدين ابقي اجي لزين. سلام
سميرة: شوفي الواد ملهوف علي البت ازاي.
سعاد: مش اخوها وانتي عارفة انهم طول عمرهم اصحاب لولا الي حصل..
سميرة: متيجي نسأل ونشوف عادي نجوزهم ويبقا زيتنا في دقيقنا
سعاد: - طب يارب ينفع ابقي كده مطمئنة عليها...
سميرة: خلاص انا أسال شيخ ونشوفه هيقول اي
سعاد: كده الكلام الصح ان هقوم البس واروح لصافية لازم ابقا جانبها برده.

سميرة: وانا كمان خوديني معك بدل القاعدة لوحدى..

في البيوتي سنتر ايه وميرنا يجهزوا والبنات واقفين معهم وشويه وهبيدا يجهزوا. سلمي: عقبالى يا عيال.
سيرين: مالك ملهوفة علي ايه يا ختي.
آية: مالوا الجواز يا بيرة
سيرين: مشروع فاشل غسيل وترويق وعيال وراجل يزعقلك في الآخر
آية: كلامك ده لي رد واحد ده قصر ديل يا زعر
ميرنا: انتي لو لقيتي حد بحبك بجد هاتتمني اليوم الي تتجوزي في
حبيبة: بت يا سيرين سيبك منهم احنا صح خلينا في شغلنا احسن وهم خليهم في جوزاهم.

سلمي: بااااس ماكنتش كلمة قولتها اخرسوا بقا بس ملاك واقفه ساكته لي
ملاك: فرحانه بيهم وهم زي الهبل كده. البنات ضحكت وفون ملاك رن: اسكتوا ده مروان. البنات مين مروان
ملاك بلهفه: يا مارو وحشتني اووى انت وصلت ولا لسه
مروان: وانتي وحشتني اكتر انا وصلت انتي فين بالظبط عشان اجيلك
ملاك: بالله هتيجى العنوان اهو(، )
مروان: عشر دقايق وهكون عندك سلام، ملاك دخلت وهي فرحانه اووى والبنات استغربوا فرحتها دي.

ملاك بفرح: مروان في مصر وعشر دقايق وجاي هنا
سيرين: مين مروان ده
ملاك: مروان اخو زين أبن عمتي وصحبي اووي
حبيبة: وحلو بقا زي زين كده ولا ايه
سلمي: حبييه هزعلك مش كفاية ساكته وانتي شغاله مع
ملاك: انتم ما تصدقوا مروان شبهي لدرجه الكل بيفكرنا تؤام بالذات عيونا
سيرين: اوبا ده شكل لوز خالص
حبيبة: طب احنا عايزنا تشوفه
ملاك: مانا قولت زمانه جاي ي جدعان وكمان تقريبا أسر عزموا عشان لما أسر سافر دبي كان مروان مع.

حبيبة: يبقا اشطا اول ما يجي هنستخبي ورا الباب ونشوف..
ملاك: اسكتوا بيرن ان طلع لي اهو، ملاك طلعت لي برا. مروان كان واقف ساند علي العربية ولبس النضارة البنات شافوا من بعيد اتجننوا ملاك: مارو وحشتني
مروان: انتي اكتر والله مالك احلوتي كده لي اسيبك شهور تحلوي كدة
ملاك: إن الي احلويت برده دانت خدت قلبي ي بنى اول ما شوفتك جاي النهارده ولا ايه.

مروان: جاي اه أسر رن عليا وعزمني لازم اكون موجود عشان لو حد قربلك يا جميل
ملاك: ورايا راجل وسيد الرجال كمان
مروان: اومال يا بت ولا ايه انا همشي بقا عشان الحق ارتح قبل الفرح مروان سلم علي ملاك وملاك رجعت تانى عند البنات ملاك: طلع حلو بقا ولا اي
سيرين: حلو بس ده قمر انا عايزه اجوز هالحين
حبيبة: ي جماعة هو خاد قلبي جوزوني دلوقتي.

سلمي: بس زين احلي برده، جات بنت بتشتغل: الحقوا انسة ميرنا بتعيطي ومش عرفين نسكتها البنات جروا عليها كانت آية تطبطب عليها. سيرين: مالك يا ميرنا في أي يا حبيبتي.

ميرنا بدموع: كان نفسى احمد يكون معاي في اليوم ده اووى حاله من التوتر سيطرت علي الجميع فهم يعلموا ان هذا الاسم له أثر كبير علي ملاك سيرين احتضنت ميرنا وملاك حولت الثبات وذهبت من أمامهم والبنات كانوا حول ميرنا لكي تهدئ وظلت ملاك لوحدها فهم يعلمون أنها لا تريد احد، ميرنا هدءت قليلا، والصمت سيطر علي المكان.

في مكانِ ما كانت تجرى وراءه: يا حازم تتعبني معك تعالي بقا كانت هذه صرخات نسمه علي ابنها الشقي.
سيف: أي يا حازم معصب ماما لي
نسمه بضيق: ده هيموتني انا تعبت كل ده عشان البسه بيجرني ورا
سيف شال حازم: طب ينفع كده ي استاذ حازم..
حازم: لا مث ينفع ي اثتاذ بابا
سيف بضحك: والله انت مشكله انزل العب عشان عايز ماما في كلمه حازم نزل.
نسمه: نزلته لى يا سيف عايزه البسه هنتأخر.

سيف: وحشتني بقالي اسبوع مش عارف أتلم عليك
نسمه بدلع: وانت كمان بس انت عارف ابنك مغلبانى
سيف: مانا هودي عند امك النهارده وعايزك تعترضي
نسمه: مش بعرف انام من غيره يا سيف
سيف أضيق: طب نامي مع واولع انا
نسمه بعتذر: مش قصدي والله خالص ودي عند ماما
سيف قرب منها: وحشتني ي بت والله، قطع عليهم هذه اللحظة حازم: ماما يا ماما
سيف: جتك مو روحي شوفي الواد جاتك قرف انتي وابنك، نسمه ضحكت وراحت تشوف ابنها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة