قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الخامس والعشرون

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الخامس والعشرون

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الخامس والعشرون

مرت الايام دون أحداث تذكر وجاء يوم الخطوبة
عند ايه تفتح عيونها لتشعر بسعادة غامره انها تعلم جيدا انه ستكون خطوبه مزيفة ولكن هي أقسمت أن أسر يكون لها لوحدها علاقاته الكثيرة أدخلتها رهان ان هذا الشخص لن يكون إلا لها. ذهبت لتوضاء ثم ادت فرضها ورنت على ملاك وحبيبة وزهراء مكالمة جماعية، زهراء: العروسة بترن علينا ي عم بقا
حبيبة: أنا حسها انى طايرة من علي الأرض من كتر الفرح.

ملاك: الزفتة كبرت وهتبقا عروسه يا ولاد
ايه: خلصتوا مجتوش لى ي ابله منك ليها
زهراء: الساعه 9 الصبح هنجي من دلوقتي
ايه: ده كده متأخر كمان انا هروح البيوتي سنتر على الساعه 12 وعايزه نهيص شويه كده وانتم هتيجوا معاي
ملاك: أسر حجزلك فين؟
ايه: مش عارفه بس غالي اووى وهتكون معاي خطيبة احمد
ملاك اضيقت: طب انا مش جايه
ايه: والله انتي مالكيش دعوى بيه
زهراء: ممكن افهم انتي مالك ومالها ما تولع.

حبيبة: مش هنروح من غيرك اصلا
ملاك: خالص هعصر على نفسى لمونة واجى
زهراء: إنا اشتريت درس تحفة عشان خاطر عيونك اعثل
حبيبة: وانا بقا خدت فستان الخطوبة بتاع اختي الى كان رصاصي ده وهحط ميك اب
ايه: انتم حلوين اصلا بحبكم اووى وانتى يا اخت ملاك
ملاك بزعل: تخيلي انا مش عارفة البس ايه عشان ماما مش معها فلوس اشترى. هلبس اي حاجه وخلاص.

كلهم زعلوا على ملاك زهراء: أنا عندي درس مركون ملبستوش بقالى كتير عشان مش حلو عليا تخدي
حبيبة: وانا كنت اشتريت طقم عشان قراية فاتحتي تاخدي. والله عادي
ملاك بابتسامة: شكرا والله انا هتصرف هقفل انا عشان الحق البس واجيلك مبروك يا يوكا.
ملاك قفلت وهم زعلانين عليها زهراء: انتي ساكته لى يا اية
اية بزعل: عشان مفيش كلام هقوله بس مش عارفة اعمل معها ايه بجد.

حبيبة: انا كده هجبلها الطقم والفستان تختار الى هي عايزه
زهراء: وانا كمان انا مش هقبل تكون اقل مننا في اللبس
ايه: خالص انا عرفت هعمل ايه اقفلوا يلا وتعالوا سلام
البنات قفلوا وايه فضلت قاعدة حزينة على صحبتها طلعت من غرفتها لقت العائلة كلها متجمعة وقعدت تسلم كتير عليهم ويباركولها. رحت لحد صافيه بفرح: مبروك يا حبيبتى عشت وشوفتك عروسه
ايه: الله يبارك فيك يا ماما بس ممكن كلمه على انفراد.

صافية وايه لوحدهم. صافية بقلق: مالك في اية
ايه: ملاك مش معها فلوس تجيب لبس ولا حتى عندها لبس ينفع تحضر بيا وانا قولت هاخد منك بس 500 جنية جبلها فستان وابقى ادهملك بعدين بس عشان خاطري وفقى
صافيه: على عينا يا حبيبتى بس انا مش معاي فلوس دلوقتى بصى روحى لطارق يمكن يكون مع وانا هشوف ابوكي اهو
اية: ربنا يخليكي ليا يا ماما
صافيه: دى ملاك بنتي زيك با الظبط انا هروح اشوف الناس
ايه راحت عند طارق وقالتله.

طارق: بصى انا لسه جايب فستان لمي والله
ايه: طب انت جبت لمي ولا لسه
طارق: جبته ولسه هروح ادهولها
ايه بزعل: طب ملاك ها تحضر الخطوبة ازاي
طارق بحزن: والله انا لو معاي مش هحوش عنك دي ملاك يعنى.
ايه: خالص يا طارق مصدقك...
ايه قعدت مع عيلتها وهي باين انها زعلانه وامها معرفتش تجيب من ابوها.

عند ملاك كان حزنها لا يوصف ليس لان ما لديها ملابس كفاية انها قد اعتدت على هذا الشيء ولكن لأن اليوم حبيبها سيكون لغيرها كانت تريد أن تبكى من كثرت الجوع تريد انا تبتسم فا اليوم أيضا خطبت صديقتها مشاعر متلخبطة. قطع صمتها دخول اختها والابتسامة في وجها ملاك: - مالك فرحانة اووى كده لي
مي: طارق كلمني واجب ليا فستان انا كنت شايله الهم بجد انا بحب طارق اووى.

ملاك: الله يسهلوا يا عم بقا بس انا مش عندي لبس ومش عارفه البس اي.
مي: صحيح انتى هتعملي ايه خودي اي حاجه من اصحابك
ملاك: لاء مش واخدها انا مش بشحت من حد
مي: عادي يعني بس يا ترى جايبه لونه ايه
ملاك: أكيد هيبقا حلو عشان طارق ذوقه حلو اصلا
مي: ايوه ربنا يخلي ليا يا رب
ملاك: انا قايمة راحه عند ايه ابقي قولي لماما يلا سلام.
ملاك مشت ومي فضلت قاعدة شويه لحد ما طارق رن عليها ورحت عشان تقابله.

مي راحت قابلته في شارع قريب من الفيلا
طارق: خودى يا ستي يا رب يعجبك
مي بفرح: أكيد هيعجبني عشان انت الى جايبه يا روحى
طارق بحب: ونبي انتي الى روحى
مي بكسوف: خالص بقا عشان بتحرج
طارق: امتي أتجوز بقا وتبقى معاي على طول
مى: هانت يا حبيبى كلها ايام ونتخطب
طارق: وقتها مش هسيبك ثانية
مي: وانا عايزه افضل جانبك على طول بس انا كده اتأخرت اشوفك بليل سلام
طارق: سلام ي حبيبتي.

ملاك وهي كانت راحها عند ايه قابلت ميرنا...
ميرنا: راحه فين بدرى كده
ملاك: عند اية عشان هتحجزنى عندها النهارده
ميرنا: طب انتى مش واخده لبس معكي لي
ملاك: عشان مفيش لبس اخد شكلي مش حضر الخطوبة
ميرنا: ازاى مش هتحضرى الخطوبة ايه هتزعل
ملاك: ما انا هعقد معها طول اليوم وأحضر ازاى وانا مش معاي لبس يليق بالمكان الى هكون في
ميرنا: طب كنتي خدتي الفستان.

ملاك: أنا مش شحاته يا ميرنا وسيبك مني انتى هتروحي بيوتي سنتر
ميرنا: اه ها كون في نفس البيوتي الى في فريده
ملاك: اشطا هاكون معك هناك نهيص مع بعض بقا
ميرنا: دى احلي حاجه والبنات كلهم هيكونوا معاى
ملاك: عشان اعرفكم بباقي الشلة
ميرنا: انا مستعده جدا
ملاك امشى انا عشان ايه هتعمل مني شاورما سلام
ميرنا: سلام ميرنا كانت زعلانه اووى على ملاك وكمان حسها مش طبيعية رنت علي ايه
ميرنا: الو يا اية.

ايه: - ازيك يا ميرنا عامله ايه
ميرنا: أنا تماك بس انا كنت عايزه اقولك على ملاك وقصت ما حدث
ايه بزعل: كلمتنا الصبح وكل واحدة فين عرضت عليها بس هي مش راضية
ميرنا: طب هنعمل اية دى شكلها زعلانة اووى
ايه: والله انا حولت كتير ومش عارفه
ميرنا: - انا عرفت هعمل ايه انا هشترى ليها فستان وانتى تقنعيها تاخده تمام
ايه: تمام بس يارب توفق انتي بتحبيها كده ولسه متعرفها عليها.

ميرنا: عشان ملاك مفيش منها حقيقى هقفل واروح اجيبه واجي يلا سلام...
ايه وميرنا قفلوا وميرنا راحت أوضته عشان تاخد فلوس لقتها خلصت راحت تاخد من احمد فلوس راحت عند غرفته وخبطت عليا أحمد: اتفضل
ميرنا: حمودي
احمد: عايزه اي يا ميرنا
ميرنا: - عايزه فلوس اشترى بيها فستان
احمد باستغراب: ما انتي جبتي عايزه تانى ليه
ميرنا بتوتر: مش ليه ده لملاك عشان مش معها فلوس تجيب وبس هي متعرفش انا عاملها ليها مفاجأءه.

احمد صعبت عليا ملاك جدا: طب خودى اهو هاتي لها كل حاجه وكمان الشوذ الى يلاقي با الفستان
ميرنا باست احمد من خده: أنت احلي أخ في الدنيا.

ميرنا مشت واحمد فاضل حاسس انه بيعمل حاجه غلط بيعذب نفسه هو مش قادر يكمل. لى ملاك بدل فريده لي الدنيا مش عادلة مع يوم ما يحب بجد تبقى بنت الخدامة كان نفسه يروح ويقولها انا مش عايز غيرك من الدنيا بس يا ترى هي بتبادله نفس الشعور ولا هو معندوش الشجاعة ميه فكره في دماغه قطع سرحانه رنت تليفونه كانت كالعادة فريدة بص الفون بزهق: نعم يا فريدة.

فريده بحماس: أنا فرحانه اووى يا روحى مش مصدقة ان النهارده خطوبتنا
أحمد: وانا كمان فرحان...
فريده: هتيجى تودينا البيوتي سنتر
أحمد: مش لازم اجي انا يعنى
فريده0: با ليز تعالي وانت وحشتنى اووى
احمد بزهق: اممم تمام يلا ها قفل عشان الحق اجهز.
قفل معها ورجع تانى لسرحانه وفجاء صورة ملاك جات في خياله ومش قادر يقاوم مسك فون وكان هيرن عليها بس مقدرش على اخر لحظة قفل الفون واتنهد وراح ياخد شاور يمكن تبعد عنه...

عند ملاك راحت عند آيه وهي بتحول تظهر انها فرحانه كان البيت ساكت طلعت سلمت على اقاريب ايه وصافيه
ملاك: متعرفيش انتى وحشتنى ازاي يا صفصف
صافيه: يا بكاشه تعالى في حضن حضنوا بعض
ملاك: النهارده خطوبه الزفت يعنى لازم نهيص كده فين الأغاني
طارق: خودى ي ستي الفلاشه اهى
ملاك: ايوه كده يا ابو طوارق
طارق: كرهتنى في اسمي.

ملاك: دانا بدلعك ي طروقه ملاك شغلت اغانى مهرجانات وشعبي والكل حس بالفرحة اول ما جت دخلت عند آيه كانت حط ماسك القهوة: ملاك اعوذ بالله من الشيطان الرجيم مين دي
ايه: خفة انتي اووى
ملاك: غصب عنك ي زفته ولا اقول يا عروسه
ايه: ملاك انتى بجد فرحانه
ملاك بتدارى: اكيد فرحانه ده النهارده خطوبتك في احسن من كده فرح
ايه قربت منها: بصي في عيني انتى بجد فرحانه
ملاك الدموع اتكونت في عنيها: بحول اكون فرحانة عشان خطرك.

ايه: عارفه انها حاجه صعب بس لازم تنسى مش هيبقا ليك
ملاك: حاضر هحاول يلا نهيص ونرقص بقا عشان انا مش جاية بليل
ايه: نعم دانا اخاصمك فيها انتى اتهبلتى
ملاك بزعل: معنديش لبس ينفع والله ما عندي ايه كانت هتكلم ملاك قطعتها مش واخده حاجه من حد عشان مش هيليقوا عليا خلاص يا ايه لو ملقتش لبس مش جاية
ايه بزعل: امشي من دلوقتى يا ملاك بدل ما انتي مش جاية
ملاك: - انا قاعدة علي قلبك اسكتي انتي.

ايه كانت لسه هترد حبيبة وزهراء دخلوا كانوا بيرقصوا وهم داخلين حبيبة: انتم واقفين عادى كده من غير رقص يلا يا ولاد زهراء: انا مش قادره امسك نفسى الأغاني جامدة
ملاك: - وسعي كده دانا هخربها دلوقتى فضلوا يرقصوا ويهيصوا لحد ما اسر رن على ايه: ايوه نعم يا أسر
البنات: الله يسهلوا يا عم
ايه: بس يا حقيرة منك ليها
اسر بضحك: اصحابك دول مشكله
ايه: مش مشكله واحدة دول مجموعه مشكله.

اسر: طب البسى عشان انا اجي اخدك انتي والبنات عشان تروح تعملوا الحاجات بتاعكم دى
ايه: - حاضر هلبس واجهز اهو حاضر
اسر: يلا سلام
ايه: جهزوا الحاجه يلا أسر جاي ياخدنا حبيبة وايه وزهراء ييجهزوا الفساتين وملاك قاعده في جانب وهم زعلانين عشانها اسر رن على ايه ونزلوا وركبوا ايه جانب أسر وملاك وزهراء وايه قاعدين ورا...

احمد وصل عند فريدة وركبت جانبه وسلمت عليا وباسته في خده احمد كان مضايق وبص لها بالامبالاة
فريدة: أنا فرحانة اووى انا كلها ساعات واكون مخطوبه ليك رسمى وانت
أحمد بزهق: فرحان انا كمان
فريده: طب احنا هنتجوز كمان شهرين صح
الكلمه وقعت على احمد كانها خنجر في قلبه: ان شاء الله يا فريده
فريده: مالك حسك زعلان
احمد: مفيش الشغل بس مضغوط فريدة حطت ايدها على ايده وابتسمت وقالت: متخفش انا جانبك مش هسيبك.

احمد اتك جامد على ايدها: وانا مش هسمح ليك انك تمشى وتسبيني، فريده: في اية يا احمد مسك ايدى كده لى.

احمد كان تخيل ان ملاك جانبه وانها قالت كده وانا فريده مقالتش كده اساسا حس ان حياته بقت صعبة وانا ملاك سيطرت علي وصلوا عند البيوتي في نفس توقيت وصول عربية أسر فريده نزلت منها واحمد وراها مع نفس دقيقه نزول ملاك بصت عليهم وهي بتحضنه وباسته في خده وايه نزلت ومكلمتش أسر الفرق كان بين احمد كان في حضن فريدة وعينه متعلقة بملاك وملاك قلبها وجعها وحولت تسيطر على نفسها أسر وايه لحظوا ولا اتنين صعبوا عليهم لأن قصة حبهم الحب المستحيل فريده سابت احمد واحمد ركب العربيه ومشى عشان ميتوجعش اكتر ملاك طلعت وايه واسر واقفين مع بعض أسر: انا أكيد الى هدفع الفلوس بتاعك وبتاع ملاك بس متقوليلهاش تمام ايه بصت لي بحب: شكرا.

اسر: العفو وياريت تلبسى كعب عشان متبقيش اوزعه جانبي
اية: امشي يا رخم من هنا يلا
اسر بضحك: همشى يا اوزعه
عند فريده وزهراء كانوا الإتنين طالعين في نفس الوقت وخبطوا في بعض فريدة بقرف: حاسبى يا بتاعه انتي
زهراء: نعم مين دى الى بتاعه عشان شكلك هتزعلي
فريدة: انتي يا بتاعه انتي هتقدرى تزعليني
زهراء بثقه: لاء دانا ازعلك وازعل اي حد
حبيبه جات على الصوت: في ايه يا زهراء
زهراء: الحلوة دى بتقول عليا بتاعه.

ايه وملاك جم كمان ايه: عيب كده يا زهراء متكلميش حد با الاسلوب ده عيب سيبني انا اتكلم مالك يا حلوة فرض ريشك علينا لى فريده: اي ده هو انتم اصحاب مع بعض وكمان صحبة دى بتشاور على ملاك
ملاك كانت هتكلم زهراء قطعتها: أيوه احنا اصحاب ولمى نفسك بدل ما نبهدل وشك الحلو دها ماشى
حبيبة: معلومة يعنى احنا مش بيهمنا حد فلمى نفسك احسن لك
ملاك بضحك: عشان تعرفي انى مسنودة يلا يا حلوة طريقنا.

فريده خفت منهم ومشت ما هما شبح برده ايه راحت تجهز وفريده كانت في الكرسي الى جانبها عدى وقت ودخلت سيرين ونسمه وسلمي رحوا سلموا على ملاك حضنوا بعض نسمه: وحشتني بقالى يومين مشوفتكيش
ملاك: وانتم والله تعالوا ما اعرفكم دى زهراء ودي حبيبة اتعرفوا على بعض
زهراء: بجد كان نفسى اتعرف عليكم بسب كلام ملاك عليكم
سلمي: مفيش من ملاك أتنين اصلا
ملاك: خلاص يا جدعان بؤحرج بس صحيح ميرنا فين.

سيرين: مش عارفه راحت فين بس زمانها جايه
ميرنا دخلت عليهم وهي شايله الفستان ملاك: يا ريت جبت سيره ربع جنيه
ميرنا: يا رخمة تعالى عشان عايزك ملاك راحت مع ميرنا: انا جبتلك الفستان ده ومتقوليش حاجه عشان خاطري.

ايه دخلت عليهم: لو ملبستهوش وجيت الخطوبة انسى ان ليك صحبها اصلا ملاك سكت شويه: طب يا رب ذوقك يعجبني ايه وميرنا حمدوا ربنا انها متكلمتش وكان فستان لونه بتفسج والطرحه من نفس الون وكان لي ديل طويل نوعا ما.

ميرنا قعدت معهم واندمجوا مع بعض في الهزار جدا وجات دارين وكانت مع فريده وقعدوا يحفلوا عليها والبنات حبوا بعض جدا عدي الوقت واسر وأحمد كان وصلوا ايه كانت في منتهي الجمال وهي ترتدى فستانها الكحلي وميك ابها الهادي وملاك كانت كالملكة بفستانها البنفسج وكل فتاه كانت تمتع بجمالها الخاص الجميع كان في اتم الاستعداد ما عدا ملاك نسمه: اي رايكم فيا
سلمي: قمر والله وأنا
ميرنا: احنا كلنا حلوين حقيقي بس ملاك فين.

ملاك طلعت من البال: أنا جاهزة اهو كلهم انبهروا بجمالها.
زهراء: ايه يا بت الحلاوة دى
سيرين: والمصحف قمر
ملاك بكسوف: بؤحرج يا جدعان مش كده ايه فين
ايه: أنا هنا اهو الكل انبهر با جمالها
ملاك: ي روحي حلوة اووى
نسمه: يا بخت اسر بيك حقيقي
ايه: شكرا والله بس انا مش عارفه امشي في الكعب العالي ده
ملاك: لازم تلبسى هتباني قصيرة اووى
ايه: بس يا رخمه.

ميرنا: يلا ننزل اسر واحمد مستنينا تحت كلهم نزلوا بس فريده كانت لسه مخلصتش اسر كان واقف وايه نزلت قدامه وهي بتعافر عشان هتقع عينه لما شافتها اتسحر بجمالها مش مصدق ان هي دي بص عليها كتير وبعدين فاق وراح عشان يساعدها أسر راح عندها ومسك ايدها: انتي مالك احلويتي كده لي
ايه: بجد حلوه
أسر: تخدي العقل والله.

ايه: طب امسك ايدي عشان شكلي هقع أسر ضحك ومسكها وكان فرحان جدا انها مع. احمد كان واقف سند على العربية ومسك الفون مشغول لى حس فجاءه انها قدامه بص عشان يشوفها لقها نزل بفستانها البنفسج وجمال عيونها كانت كالحورية اتمنى انا تكون هي بدلا من فريدة وملاك كانت تنظر له بحب وحزن أقسمت انه اجمل الرجال الذي رائتها عيونها نزلت فريدة بفستانها الاحمر والمكشوف كان يوضح الفرق بين ملاك وجمالها الهادي وفريدة وجمالها المصطنع مسكت فريده في يد احمد وركبت بجانبه بينما ملاك كانت في عربية ميرنا متوجهين الى القاعة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة