قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الخامس والثلاثون

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الخامس والثلاثون

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الخامس والثلاثون

في الشركة
تجلس بملل تتابع عملها طلب منها ملف وذهبت لمكتبه وهي غاضبه منه حتى بعد ما تخلي عن فريدة من اجلها ولكن لابد ان تعاقبه على فعلته ووجع قلبها سمح لها بالدخول رأته منغمس في العمل كان يرتدى بدله سوداء سرحت به قليلا وفاقت على: هتفضلِ تبصى كتير الملف
ملاك بتتأفف: اتفضل الملف يا باشا مهندس أحمد. نظر لها بعد استفهام لغتها الغريبة أحمد بسخرية: باشا مهندس أحمد من امتي الاحترام ده.

ملاك بضيق: قصدك انى مش محترمة
ذهب إليها وواقف بالقرب منها: انتي لسه زعلانه برده
ملاك: وازعل ليه انت شايف نفسك عملت حاجه تزعل.
أحمد: نفسى امسك لسانك واقصهولك انا سبتها خالص اي إلى مضايقك بقا.
ملاك بضيق: وانت كمان مش كنت تسبها وعايز بعد وجع قلبي امبارح تعمل ايه وبعدين حط نفسك مكاني كده تخيل انا اقعدها جانب واحد وبدلع علي. أحمد حس بنار في قلبه لمجرد تخيل: محدش يلمسك غيري سامعه.

ملاك بهدوء: قولي علاقتنا دى نهاية ايه هتواجه اهلك بيا ازاي؟! هتقولهم انا سبت فريده هانم وعايز اتجوز بنت الخدامه
أحمد بثقه: مش هتكوني لحد غيرى. ملاك بضيق: شوف انا بقول ايه وانت بتقول ايه أحمد متعصبنيش بجد محدش في الدنيا دى عرف علاقتنا غير قال كلمه واحده انتي داخلين علي حرب والله أعلم مين إلى هيكسب.

احمد بثقه: وانا ماليش بكلام حد وانتي مش هتكوني لحد غيرى ومحدش هيشوف شعرك غيرى ومحدش يلمسك غيرى فاهمه، ملاك فرحت من ثقته بس حولت تباين غير كده: بس عشان ابقى ليك لازم تحول وتحرب عشاني. أحمد بثقة: افهم من كده انك مش زعلانه مني
ملاك بسخريه: لا زعلانه يا باشا مهندس أحمد قرب منها وهي ترجع لوراه لحتي ما سندت علي الحائط. أحمد: أنا عمرى ما همني زعل حد كده...
ملاك بثقه ونبرة فرح: هو انا زى اي حد برده.

أحمد بيبص في عنيها جامد: ما هي دى المشكلة. ملاك فرحت اووى: طب عديني لو سمحت احمد سمح ليها بالخروج ملاك طلعت لسانها: برده مش مسامحك. طلعت وسبته فضل يضحك ولعب في شعره: والله عيب واحده تعمل فيك كده، عند ملاك كانت فرحانه اووى لما حصل كده وحست قد إيه هي مهمه في حياته عند احمد كلم ميرنا: خالص فهمت والله.

عند فريده كانت قافله عليها الاوضة ومش بتكلم حد دخلت عليها انعام خبطت على فريده. فريده بضيق: مش عايزه اشوف حد سبونى لوحدى. انعام بقلق: انا ماما يا فريده مالك يا روحى
فريدة بدموع: سبني لوحدى مش عايزه اشوف حد. انعام نزلت وهي زعلانة على حال بنتها ومش عارفة تعملها ايه هيثم: فريده لسه زعلانه
انعام بحزن: مش راضيه تفتح وبتقولي مش عايزه تكلم مع حد
هيثم بقلق: هو أحمد في الموضوع.

انعام بشك: تقريباً اه من ساعة ما جات من مع امبارح وهي قافله اوضتها
هيثم: تعالي فوق نشوفها هيثم وانعام طلعوا فوق وبعد مناهدة فريدة فتحت ليهم الباب انعام بقلق: مالك يا ديدا فيكى ايه
فريدة بدموع: احمد سبني عشان بنت الخدامه يا ماما شهقت انعام من الصدمة وتغيرت ملامح وجه هيثم بضيق: سيبك ازاي وقالك ايه بالظبط
قصت فريده لهم ما حدث بدموع: أنا مش وحشه كده يا ماما.

انعام بحنان وضيق من أحمد: انتي احسن منهم كلهم بس هو مقالش انه بيحب البت دى
فريده بدموع: مش لازم يقول نظراته ليها قالت كل حاجه انا بكره اووى يا مامي
هيثم بزعيق: عشان غبية خليتي حتت بنت خدامة تأخدوا منك أحمد مينفعش يروح من ايدك فاهمه
فريده بعصبية: هو مش عايزاني وانا مش هقلل من كرامتي عشان حد.

هيثم بعصبية: كرامتك ايه فلوس أحمد مش هتروح من ايدينا ده وراثه من أمه بثروتي كلها تخيلي ورث ابو انتي عايز كل ده يروح لبنت الخدامه انتِ اتجنتي
انعام بهدوء: اهدي يا هيثم كل حاجه ليها حل أحمد مش هيضيع مننا بس براحه وانت كلم سليم وانا هكلم سهير
فريدة بدموع: ممكن تسيبه الباقي من كرامتي حرام عليكم بقا.

هيثم ضرب فريدة با القلم: اخرسِ مش عايز اسمع صوتك انتِ هترجعيله مش بمزاجك هيثم سابهم ومشي وفريده كانت مصدومه من إلى حصل انعام حضنتها: متزعليش من بابي هو عارف مصلحتك وكل حاجه هتبقا كويسه فريدة فضلت تعيط ومش بترد
في الشركه
ملاك كانت بتابع عملها دخلت ميرنا عليها: مسا الفل يا جميل
ملاك بخضة: بسم الله الرحمن الرحيم يطلعوا امتي دول
ميرنا بزعل مصطنع: شوفتي عفريت.

ملاك: اكتر يا أختي، ميرنا بصت عليها بضيق: وانا إلى كنت جايه انقذك واخدك معاي نشترى هدوم
ملاك: كان نفسى يا اوختشى والله بس التنين المجنح مش هيراضي
ميرنا بضحك: متخافيش كلمته وهو وافق يلا بسرعة بقا
ملاك: طب بصي روحي قوليله أني همشى عشان انا مش بكلمه. ميرنا ضحكت ودخلت عرفته وهو قال متتأخروش وتروحوا علي الفيلا ملاك مشت مع ميرنا، ميرنا بتوتر: في موضوع عايزه اقولك علي
ملاك بخوف مصطنع: استر يارب.

ميرنا: أنا قررت أتحجب
ملاك بفرحه: مبروك احلي قرار خدتي بس علي اقتناع
ميرنا بفرح: أنا بفكر في الموضوع ده من زمان من اول ما اتعرفت عليك وقررت اتحجب الأيام دى.
ملاك حضنتها وبفرح: ربنا يثبتك ويهديك مبروووك.
ميرنا بفرح: وانا جبتك عشان نختار لبس محجبين حلو وعشان كمان ان مش بفهم في
ملاك بحب: يا سلام يوم الهنا ي ست.

أيه بضيق: والله انت غلس كانت تقف تنظر له بغضب شديد وهو يضحك بشده
أسر بضحك: أنا فرحان اووى اني ضيقتك
آيه بضيق: انت وقعت قلبي في رجليا حرام عليك انا مرواحه
تحيه: تعالي يا آيه يا حبيبتي متزعليش
ايه بضيق: اسكتي يا ماما عشان انتى متفقة مع مش أسامحك ابدا
تحيه: والله هو إلى طلب مني وانا مكنتش راضية.

أسر بضحك: بس شربتي المقلب ايه راحت تضرب في وهو كان بيضحك وتحيه كانت بتضحك عليهم دخل حامد باستغراب: مالكم بتضحكوا كده لى
ايه بضيق: استاء اسر المحترم وماما كانوا عاملين فيا مقلب
حامد بستغراب: انتي يا تحية ومقلب ايه ده
ايه: هحكيلك يا بابا.
فلاش باك
أسر: ماما يا ماما
تحيه: نعم عايز ايه
أسر بحنان: مش انتي بتحبني.
تحيه: عايز ايه يا أسر
أسر بضحك: طول عمرك فهماني. بصي بقا عايزك، فهمتي.

تحيه بقلق: بس كده هتقلق اووى يا بنى وحرام عليك
أسر بترجي: عشان خطرى يا ماما هو وحشتنى اووي ومش عارف اشوفها
تحيه بخبث: ما انت سايبها امبارح لسه
أسر: يوه خلاص يا ماما بقا هترني عليها
تحيه: حاضر هات التلفيون...
كانت تجلس بملل امام التلفاز ليرن هاتفه اتفاجاءت انه تحيه ايه بستغرب: ازيك يا ماما عامله
تحيه باصطنع الحزن: كويسه يا حبيبتي
أيه بقلق: مال صوتك يا ماما انتي كويسه.

تحيه: أسر يا آيه تعبان يا حبيبي من باليل ودرجه حراته مش بتنازل وعايز يشوفك هتعرفي تيجى
أيه بخوف وقلق: اكيد مسافة السكة وهكون موجودة...
تحيه: طب يا حبيبتي هبعتلك سواق يجبك بدل المواصلات
ايه بخوف: ماشي تحيه قفلت السكة آية: ماما يا ماما
صافيه: نعم عايزه ايه
ايه بخوف: ماما تحية رنت عليا وقالتلي ان اسر تعبان وانا لازم اروح عشان عايز يشوفني.

صافيه بخضة: طب روحى يا حبيبتي وابقي طمنينى عليه ايه بخوف: حاضر لبست في وقت قياسي لدرجه شكلها كان مبهدل وصلت البيت وجرت علي اوضته دخلت لقته نايم ايه بخوف: أسر يا حبيبى انت كويس
أسر بتمثيل التعب: اه يا ايه اول مره اكون تعب كده. ايه دمعت وقربت منه: يا حبيبي هتبقا كويس ان شاء الله
أسر: جايه تقولي الكلام ده وانا بموت د.

أيه بدموع: متقولش كده ان شاء الله هتبقا كويس. ايه قربت منه وحطت ايدها علي جبهته لقتها درجه حرارتها عاديه ايه بشك: ما انت درجه حرارتك كويسه اهي اومال ماما بتقول انها عالية لى
أسر بتمثيل التعب: اول ما شوفتك بقيت كويس يا حبيبتي
أيه بسخريه: يا حنين ولبس ساعة وانت نايم في السرير. اسر حس ان كل حاجه وضجت: ماهو انا مش تعبان
أيه بسخريه: والله. أسر بضحك: بس خضتيك صح
ايه بضيق: خضتك عفريتة يا شيخ...

حامد بيحول كتم ضحكته: عيب يا أسر إلى انت عملته ده
أيه بضيق: حتى انت يا بابا انا ماشيه، أسر مسك ايدها: ماشيه راحها فين يعنى انا عامل الفيلم ده عشان تقولى انا ماشيه تعالى أنتي هتعقدي اليوم كله وبليل اروحك آيه بضيق: مش هينفع عشان مقولتش لحد
تحيه: أنا كلمت مامتك وانتي فوق وفهمتها كل حاجه وهي معترضتش. ايه: بدل كده انا قعده. كرم دخل عليهم: ايه ده لأوزعه هنا. ايه بضيق: انتم كعلية متفقين عليا.

كرم بضحك: لا لا أزعل محدش يضيق الاوزعة غيري يا جماعة
أيه بثقه: القصر ده حاجه عظمه اصلا وبعدين الورد مش بيطول.
كرم بضحك: بس برده أوزعه...
أسر بضيق وغيره: مش هنبطل الفيلم الكوميدي ده وناكول. أيه وكرم احرجوا ورحوا علي السفرة تحت نظرات اسر النارية لايه...

ملاك بتعب: ارحمي امي وخلصي بقا رجلي وجعتني من كتر اللف
ميرنا: خلاص أخر محل هندخلوا. ملاك دخلت كان في فساتين كتير وحلو اووى شد ملاك فستان بلون البيبي بلو بكم يوجد به رسم رقيقه فقط لونها ابيض. ميرنا: شكله عجبك
ملاك بتركيز: جدا اووي.
ميرنا: خالص هنشترى، ملاك بحب: مبروك عليكى يا روحى.
ميرنا: تؤ مبروك عليكى أنتي. ملاك بضيق: ميرنا قولت ميه مره انا مش بقبل إحسان من حد.

ميرنا: بصي اهدى خالص اقراءي بس المسدج دي ملاك قراءتها كانت من أحمد ومكتوب فيها اسمعي كلام ميرنا وانتى بليل هتفهمي كل حاجه. ملاك بغباء: أنا مش فاهمه اي حاجه
ميرنا: يبقا تمشى معاي وأنتي ساكته. ميرنا اشترت الفستان ورحوا اشتروا الطرحة وبعدين جزمة بيضه بنفس لون الطرحة وكانت بكعب عالي ملاك: أنا مش بعرف امشى بكعب.

ميرنا: امشى وانتي ساكته. ميرنا خدته البيوتي سنتر وهي مش فاهمه حاجه عدى وقت وكانت لبسها الفستان وحط ميكب هادي كانت حلوة لدرجه هي مش متخيل ان دي هي. ميرنا اول ما شافتها اتفاجاءت: ونبي قمر
ملاك بعدم فاهمه: ممكن اعرف هنروح فين دلوقتى.
ميرنا بضحك: اهدي بس كده كل حاجة هتبقا فل والله ركبوا العربية وملاك مش فاهمة بس فرحانه جدا من جواها. وصلوا لمكان ضالمه ملاك بخوف: انتي جايبني هنا لى.

ميرنا بضحك: هخطفك انزلي يلا ملاك نزلت هي وميرنا وكانت هتقع بسبب الكعب وميرنا مسكتها وصلوا لمكان في نور وتربيزة وكرسي وديكورات حلو اووى وهو واقف مديلهم ضهره.
ميرنا: أحم انا كده اتميت مهمتي عن اذنكم ملاك واقفة تايه ومش فاهمه في ايه بس كانت فرحانه بطريقة لا توصف.
أحمد بحب: حلو انتي اووي النهارده.

ملاك بكسوف: شكرا بس ممكن اعرف ان هنا لي احمد ابتسم ابتسامة خدت قلبها مع. احمد: سؤال حلو برده انتي هنا لي. انا في خطوبة أسر ولاسف خطوبتي كان نفسي اخدك في مكان بعيد وانتي كده ومحدش يشوفك غيرى وحققت الحلم. ملاك فرحت اووى. احمد ثم في حاجه تانيه. أحمد ركع قدامها وفي ايده دبله وهي اتصدمت احمد بحب: عمرى ما كنت اتخيل انا أحمد الحسينى يركع قدام اي حد انتي غيرتي فيا حاجات كتير انا اعتراف مني انا بحبك لدرجه مفيش كلام يعبر مشاعري انا اسف علي كل كلمه جرحتك معرفش بقول كده ازاي بس إلى عرفه كويس اني بحبك تتجوزيني. كانت الدموع تنهر والابتسامة تعلو وجهه كانت في قمة سعادتها. ملاك بفرحة بالغة: موافقة والله موافقه البسها الخاتم واعتدل احمد: اوعى تقلعي ابدا يا ملاك مهما يحصل.

ملاك بحب وفرح: وعد مني عمرى ما هخلعوا
أحمد: ووعد مني عمرك ما هتلبسي خاتم حد تاني
ملاك بحب: اشمعنا عملت كده دلوقتى
احمد: لازم تعرفي يعنى. ملاك بفضول: اه
أحمد بحب: عشان اصالحك. ملاك ابتسمت: لا انا ازعل على طول بقا
أحمد: ازعلي تانى وانا هديك علي دماغك.
ملاك بضحك: انت النهارده تقول إلى انت عايزه ويلا عشان جعانة
أحمد: اتفضلي لتاكلني. ملاك كانت بتاكول بفرح غريب وسط الاكل ملاك بحب: أحمد.

احمد: نعم، ملاك بحب ودموع: مفيش حد في الدنيا عمل معاي كده اوعي تزعلني او تسبنى انا بحبك اووى والله
أحمد بحنان: وانا بحبك اكتر والله، فضلوا ياكلوا وبعد ما خلصوا أكل احمد: يلا نرقص
ملاك برفض: لا طبعا حرام مش هينفع وكمان وجودنا مع بعض حرام روحني بقا...
احمد: حاضر يلا بينا. احمد وملاك كانوا في العربية طول الطريق ساكتين وفرحانين ببعض
احمد: ملاك تعالي نكتب كتابنا زى سيف ونسمه.

ملاك: لا طبعا انا عايزه افرح يا أحمد
أحمد: ولا ليه مش انتي إلى اقترحتي الفكره عليهم
ملاك: هم حاجه واحنا حاجه يعني دول ولاد عم في الاول والآخر الامور هتمشى اما أنا وأنت صعبة شويه لا كتير يا أحمد، احمد بهدوء: أنا هسمع كلامك لحد ما شوف اخرتها بس لو حد وقف في طريقي هخطفك ومحدش هيعرف ليك طريق، ملاك بضحك: ماشى يا سيدي وانا موافقه. وصلوا قدام الفيلا ملاك نزلت: هكلمك بليل اشطا.

احمد: لو متكلمتيش هتكلم انا ملاك ضحكت ومشت واحمد دخل البيت لقي سهير وسليم قاعدين. احمد مساء الخير.
سليم: انت سبت فريده أمتي
احمد بزهق: أمبارح لى
سهير: وسبتها لى متقولش عشان ملاك بنت الخدامه
احمد بثقة: ايوه عشانها...
سليم بزعيق: دانت بجح كمان...
احمد بهدوء: بابا انا معملتش حاجه انا حبيت وحده ماجرمتش...
سهير بزعيق: حبيت بنت خدامة و ماجرمتش انت شكلك مجنون...

أحمد بهدوء: عشان نكون وضحين مش هتجوز حد غير ملاك تمام
سليم بعصبية: لا انت زودتها اووي
أحمد بهدوء: بابا لو سمحت ابقا هاتلي نسخه من الصور إلى معك، سليم وسهير اتصدموا. ثم اكمل احمد: لو انتم مفكرين اني مش عارف ان اونكل هيثم بعت حد ورايا يصورني انا وملاك. ونبي يا بابا انا طالع انام الصبح تكون جهزت لى الصور دى ذكره لا تتعوض. احمد طالع اوضته في منتهى الثقة وسليم وسهير في صدمه من ابنهم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة