قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الثالث عشر

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الثالث عشر

رواية أحببت ابنة الخادمة الجزء الأول للكاتبة ندى الصاوي الفصل الثالث عشر

عند سعاد دخلت من غير ملاك ومى استغربت
مي: هي ملاك فين يا ماما
قصت سعاد لها ما حدث
مي: وانتى ازاى تسبيها وتمشى يا ماما
سعاد: يعنى كنتى عايزاني انام جنبها ولا اي
انا اطمنت عليها ومشيت هتبقي كويسه ان شاء الله
دانا جايه وقلبي وأكلني عليها والله
مي: طب اجى ان معك بكره
سعاد: لاء انتى مش وش بهدل خليكي انتى
مي: بس ملاك هتبقي تعبانة ومش هتستحمل شغل
سعاد: دي كانت نايمة هتبقي كويسه بكره سبينى اروح انام بقا.

سعاد نمت هي ومي بس كانت بتفكر في ملاك وقلقانه عليها.

اشرقت الشمس معلنه بداية يوم جديد ليستيقظ احمد وهو
ليس مدرك ما حدث حتى أدرك وجوده على الكنبة
وتذكرها وهي نائمه فاذهب ليوقظها ولكن تردد
فرماه بالوسادة حتى لا يلمسها ولا يعلم سر عدم الرغبة فلمسها
استيقظت بالسبب الوسادة
ملاك: اي ي ماما هصحي اهو
احمد: ماما مين اصحى ي انتى
ملاك: انا صحيت وهحضر الفطار
ملاك قمت بصت لسقف وبعدين احمد
ملاك: اعاااا انا فين
احمد: بتصوتى لى انتى مش فاكره
ملاك بدئت تفتكر وحده وتستوعب.

ملاك: اه افتكرت انا لازم امشى من هنا
وقمت بسرعة تمشى احم نادى عليها
احمد: انتى رايحه فين
ملاك: ماشيه
احمد: انتى لو حد شافك طالعه من اوضتي هيفهموا اي
ملاك بفهم: صحيح طب اعمل اي
احمد: استنى اكلم ميرنا تيجى تصرف خليكي هنا واياكى تقربى من حاجه
ملاك: وانا اقرب من حاجتك بتاع اي ي شيخ اتلهى
احمد قرب منها: تصدقى مشوفتش في بجاحتك يعنى نايمة في اوضتى وعلى سرير
وانا نايم على الكنبة وكمان بتزعقي.

ملاك بخوف: خلاص ي كابتن انت الكبير
احمد بصلها بقرف ومشى
ملاك في سره جاتك القرف في حلوتك الفرح والسعادة
كانوا حال ملاك في الوقت ده حست ان الدنيا مش سعيها بس
افتكرت ان امها مكنتش جامبها الدموع خانتها ونزلت
وقعدت على السرير تعيط.

عند ميرنا احمد خبط عليها وجت تفتح
ميرنا: عارفه ان اسف الدنيا مش هيكافى بس والله نمت غصب عنى
احمد: مش وقته دلوقتى تعالى شوفيها هي صحت
ميرنا: حاضر
ميرنا راحت مع احمد وداخلت هي الاول لقت ملاك بتعيط بس ملاك
مسحت دموعها الاول.
ميرنا: انتى كويسه
ملاك بود: الحمد الله هي ماما لسه مجاتش ومين الى ساعد امبارح
ميرنا: هي عملت الشغل كله لوحدها
ملاك: ي حبيبتى ي ماما زمانها اتبهدلت.

احمد داخل باندفاع: الى انتى خايفة عليها دي سبتك وميرنا والبنات الى قعدوا معكى
وبليل مشت وسبتك هنا.
ملاك معرفتش ترد واقفت بثبات وبصت لميرنا بحب. وميرنا بصت لاحمد بلوم
ملاك: مش عارفه اقولك اي عشان كلمة شكرا متكافيش
ميرنا بود: على اي ي بنتى دي حاجه قليلة
ملاك راحت حضنتها وقالت: شكرا من هنا لبكره
احمد كان على طول بيفكر ميرنا وبنات واخدين موقف من فريده وأنها بتعلمها وحش من غير سبب.

بس لما شاف قد اي هم ساعدوها ومعرفتهم با بعض متكملش ايام حبوها يبقا المشكلة مش فيهم المشكلة في فريده
احمد مشى وسبهم مع بعض.
ملاك: مش هنزل بقا
ميرنا: يلا ننزل
ملاك وميرنا نزلوا قابلوا سيف
سيف: عاملة اي دلوقتى
ملاك: الحمد الله
سيف: لازم تمشى على العلاج شوبه عما ترتاحي
ملاك بشكر: شكرا جدا ليك وعلى اهتمامك وان شاء الله هخدوا
سيف بابتسامه: على اي ده واجبى
ملاك ابتسامة لى وهو نزل ملاك وميرنا وصلوا لعند السفره.

وهم بيهزوا ويضحكوا
سلمى: الله الله بقيتي كويسه اهو الف سلامه عليكى
ملاك: الله يسلمك وبشكرك جدا
سلمى: العفو ي بنتي اتعبى بقلب جامد بعد كده احنا وراك
ملاك بضحك: حبيبى تسلم
نسمه: الف سلامه عليكى ي ملاك
ملاك: الله يسلمك ي نسمه بشكرك جدا انك كنتى جانبين انتم عيلة قمر
هاتوا حضن
كلهم حضنوها وجات سيرين: احضنونى معكم.
ضحكوا وحضنوا بغض
نسمه: انا اسفه ان زعلتك وقبل كده.

ملاك بود: ولا اسف ولا حاجة عادى انا هروح المطبخ اشوف ماما زمانها جات
كلهم تمام ملاك مشت وهي فرحانه و حست انها اكتسبت اصحاب جدد
راحت لقت امها في المطبخ مكلمتهش سعاد راحت تشوفها
سعاد: ملاك عامله اي ي حبيبتى دلوقتى
ملاك اتكلمت من غير ما تبصلها: كويسه
سعاد اتفاجاءت من رد فعل ملاك: مالك بتكلمى كده لى
ملاك: مفيش هاتى الاكل احطه
سعاد: ملاك بصيلى ان امك مالك في اي.

ملاك: بصوت شبه مرتفع لاء ولا حاجه كنت تعبانة وامي عارفه ده وبهدلتني معها فى
الشغل لحد ما اغمى عليا ومفكرتش حتى تعقد جنبي ورمتني لناس وكمان سبتني تعبانة
ومشت وجيه تسألني عامله. بعد ما قالت الكلام ده سبتها ومشت وراحت الحديقة
الخلفية وكنت ماسكة نفسها بالعافية دموعها خانتها ونزلت شافها باسم
راح عندها باسم: انتى كويسه
ملاك: ايوه ملاك مشت وهو نادى عليها
باسم: ملاك استنى.

ملاك اتخضت وبصت لى بس باينت انها عادى مش مفارق معها حاجه
ملاك: نعم
باسم: انا اسف انا مش قصدى اتطفل عليكى والله بس ان حبيت اتطمن ليكون فيكي حاجة
ملاك ارتحت لى متعرفش ليه ردت بابتسامه: انا كويسه مفيش حاجه همشى انا عشان ماما
باسم بصلها وهي ماشيه باسم لنفسه: شكلك حكاية ي ملاك وشكلك مش هتكوني واحده وخلاص...
احمد كان متابع الحوار ده من فوق شافهم من الشباك اضيق جدا واتأكد انا باسم في حاجه من ناحيه ملاك.

بس الخوف بنسبه لى ان تكون ملاك بتبادله نفس الشعور بس وهو ماله خمسين فكره دارت في راسه خلص لبس ونزل يفطر...

الكل كان ماتجمع وهم بيفطروا وملاك كنت بتحط الاكل
ونظرات باسم ليها الى بقت مكشوفه لمعظم الموجودين ونظرات احمد النارية له
ملاك راحت المطبخ.
سعاد: ملاك ي حبيبتى انا مش قصدى اتعبك
ملاك: عايزه اروح اغير هدومي ممكن
سعاد عرفت ان ملاك مش عايزه تكلم في حاجه: ماشي بس متاخريش
ملاك بصت ليها ومشت وفي نفس الوقت الى طلع في احمد
كانت واقفه مستنيه اي عربيه عدت عربيه شافتها واقفه
شخص 1: ماله الحلو واقف لوحده كده لى.

ملاك: بصت له بقرف ومردتش علي.
شخص 2: متيجي ي حلوه وانا هديكي الى انتى عايزه بعيونك الحلوة دي
ملاك بصت عليه برده مردتش وسبتهم ومشت نزل واحد منهم وقرب منها ومسكها من دراعها
شخص 1: راحها فين بس دانا هظبطك
ملاك لوت دراعه ولسه هتشتم لقت احمد: مين دي الى تيجى ي ابن...
احمد قرب من الولاة وضربه جامد والشخص التاني نزل يدفع احمد ضربهم الاتنين
وشد ملاك ودخلها العربيه بتعته وهي مصدومة ومش فاهمه في اي.

احمد بزعيق: الى واققك في مكان زي ده لوحدك
ملاك: احنا الصبح وكنت مستنيه عربيه ومعرفش ان المكان ده كده
احمد: اديك عرفتى هتروحي فين اوصلك
ملاك: شكرا هعرف اروح
احمد بص: تمام انزلي يلا
ملاك استغربت: انزل عادى يعنى
احمد: اه انزلي
ملاك نزلت وهي مستغربه ان وافق بالسهولة دي ملاك: ده لو كان مسك فيا كنت هفضل ربنا يسامحه.

ملاك فضلت ماشيه مش لقيه مواصلات احمد مهانش عليا يمشى فكان بعيد عنها بس شايفه لحد مالقها تعبت قرب منها
واقف العربيه قصدها احمد: هتركبى ولا امشى
ملاك فاتحت الشباك وقعدت وهو بص ليها با انتصار
احمد: اوصلك فين
ملاك: (، )
ملاك كانت عايزه تقوله شكرا بس متوترة
ملاك بصوت واطي: شكرا
احمد: نعم بتقولي اي
ملاك: احم شكرا
احمد بص عليها وابتسم ومردش
ملاك لنفسها: مش عارف يقول حتى العفو متكبر اووى
رن فون احمد وطلعت فريده.

احمد: الو ي فريده ملاك اول ماسمعت الاسم ركزت مع
واحمد لحظ ده وتجهلها
فريده بعيط: انا اسفه ي حبيبى
احمد: خلاص يا ديدا مش زعلان
ملاك بصوت واطى: اه ي محنى
فريده: انا بحبك اووى ومش عايزك تزعل منى
احمد: وانا كمان بحبك خلاص متعيطيش
ملاك بصوت واطى: لاء مرارتى مش قادره
احمد كان سامعها وكان مستمتع ملاك حست بالضيق لما قالها بحبك
احمد خلص مكالمه مع فريده وملاك كنت وصلت
ملاك: اقف هنا شكرا.

احمد مردش برده وهي نزلت وهو فضل واقف يبص عليها وبعد ماختفت مشت ملاك كانت فرحانه ومضايقه في نفس الوقت وراحت بيتها...

كانت تقف في الشرفة تبكى دون توقف
اخدت الصورة وفضلت تتأمل فيها وتحلم أن يأتي اليوم الذى
تكون بجانبه في أحد الصور. ليدق الباب وتذهب لافتحه فتجد امها
ميرنا: نعم ي ماما
سهير: ممكن اعرف اي الى حصل امبارح ده
ميرنا: هو اي الى حصل امبارح ي ماما
سهير: الخدامة الى خدت اكتر من حجمها ونمت في أوضه ابنى
ميرنا: ي ماما دي كانت تعبانة جدا وساعدنها وهي بنى ادمه زينا والله.

واكيد مش هنرميها في الشارع ونمت في أوضه احمد عشان هي اغمى عليها قدام بابا اوضته
سهير: رقه قلبك دي متنفعش ان عارفه الاشكال دي كويس مش عايزه يبقا ليكي اي اختلاط بيها
ميرنا: انا مشوفتش منها حاجه وحشها عشان ابعد عنها ي ماما
سهير: عندك ده هعرف اكسر دماغك كويس
سهير سبتها ومشت وميرنا اتنهدت على اسلوب امها وراحت تكمل حزنها...

فى المستشفى عند نسمه وسيف
نسمه كانت بتابع الحالات وراحت لسيف عشان تشوفه
لقته واقف مع دكتوره وبيضحك معها جامد نسمه اضيقت وكانت هتعيط
راحت قربت منهم.
نسمه: سيف ممكن دقيقه بعد اذنك
سيف: حاضر بعد اذنك ي دكتوره ولاء
سيف راح مع نسمه
سيف: في اي
نسمه: انت ازاى واقف معها وبتضحك كده مين دى عشان تهزر معها كده
سيف: وانتى مالك انتى هنا دكتوره نسمه مش مسحمولك اي حاجه تانية
وبعد كده اسمى الدكتور سيف.

قال كده وسبها ومشى وهي كانت منهارة راحت الحمام وفضلت تعيط.

عند ملاك ومى
ملاك دخلت ملقاتش مي في الشقة دخلت غيرت هدومه وهي فرحانه اووى
وحست بفرحها كبيره مسكت الفون وكلمت ايه عشان تعرفها
ملاك: وحشتنى ي كلبه البرك
ايه: انتى اكتر ي كلب البحر
ملاك: متعرفيش الى حصل ليا
ايه: اي الى حصل
ملاك قصت لها ما حدث
ملاك: شوفتي بقا انا اتبهدلت ازاى
ايه: أحلى بهدلها في الدنيا انا عايزه اتبهدل كده
ملاك: بصراحه هي جامده مش حلوة بس
بس الصراحه انا خايفه وبعدين هو بيحب البت فريدة.

ايه: ي شيخه احلمي كده كده مفيش حاجه هتحصل
ملاك: الله على الامل الى بتدهونى
ايه: اي خودعه ابقى تعالى كل يوم
ملاك: طب يلا هقفل عشان اتاخرت
ايه: في داهيه ي روحي
ملاك: داهيه تأخذك ي قلبي
وقفلوا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة