رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر
في فيلا السيوفي
اجتمع الجميع وجلسو فى غرفة المكتب
طلال: انا شايف ان المشروع هايل
يوسف: بس الميزانية ضخمة جدا
طلال: والأرباح هتكون مهوله
يوسف: مش عارف بس كده احنا هنكون تحت ايد بدر وملناش اي احقيه بالإدارة او بالكلام
طلال: صح انا اذاي مفكرتش فى كده
يوسف: هااااااا وعد رحتي فين ليه مش بتتكلمي
وعد: مستنية لما تخلصو كلام ونشوف هنعمل ايه بس انا شايفة ان طلال موافق وانت معترض.
محمد: حبيبتي انتى شوفي ايه الصح وحنا معاكي
سمر: انا شايفة انها شركة ممتازة وكان احنا بنتعاون معاهم
طلال: رحتي فين وعد
وعد بخبث: حدد اجتماع مع بدر يكون بعد أسبوع بس مش فى اى شركة لا يكون فى مطعم
طلال: مش فاهم ليه
يوسف بخبث: شكل ياسمينة هتظهر ليه صح
وعد: ولا اقولك مش يوم الخميس فى حفلة ووصل لينا كرت دعوة للحضور يبقي جهزو نفسكم للحفلة
محمد: يبقي روحت وانا هفضل هنا مليش فى جو الحفلات و الصداع ده.
وعد بغمزة: تعالى يمكن تخرج بعروسة تكون موزة
محمد بغيظ: عروسة يا عرسة
يوسف بضحكة: هههههههههه وعد عرسة ههههههههه وعد عرسة
محمد: بس يا خرتيت
وعد بضحكة رنانة: ههههههههههه خرتيت
سمر: هو احنا هنكمل شغل من شركة الشحن ولا خلاص على كده
وعد بخبث: هنكمل يا سمورة هنكمل
طلال: تفتكري بد و نورسين هيروحو الحفلة
وعد بثقة: ايوه هيروحو لما يعرف اني هروح هيروح.
يوسف: سمعت خبر معرفش لسه صح ولا غلط ان مخازن الراوي بتتعرض للبيع وكمان القصر بتاعة
وعد بلهفة: لا ركز كده لو الكلام ده صح انا عوزاهم وبسرعة
يوسف: عيب عليك يا سطي كلها شويه والراجل هيتصل بيا وهنشوف صح ولا غلط
وعد بغمزة: حبيبي يا حريف
طلال: والله لما انتم الاثنين بتجتمعو الواحد بيخاف غل مستقبل البلد
سمر بضحك: لا وانت الصادق مستقبل العالم كله
يوسف: هرد واجي
وعد بلهفة: لا رد هنا بسرعة.
وبالفعل تكلم يوسف و ظهر على وجهه معالم الفرح والبهجة وأغلق مع الراجل
وعد: يبقي صح
يوسف بضحكة: صح الصح
وعد: مين اللى هيبيع
يوسف: شمس الراوي بنفسه
وعد: هو موجود دلوقتي فى القصر
يوسف: ايوه الحارس قالي انه فى القصر
وعد: اجهزو بسرعة هنروح دلوقتي
صعد الجميع ولبسو و توجهت إلى السيارات وتوجهو الى قصر الراوي
تم استقبلهم من قبل شمس الراوي وجلسو ولكن فضلت وعد فى السيارة مع الحرس وفتحت التليفون تسمع ما يحصل فى الداخل.
يوسف: اكيد بتسأل احنا هنا ليه
شمس: اكيد وصلكم خبر ببيع المخازن و القصر
طلال: صح وحنا عوزنهم
شمس: بس انا هحدد سعر عالي انتم عرفين القصر و المخازن يسو ملايين
طلال: قول السعر المطلوب
شمس: 200 مليون
يوسف بصدمة: ليه 200 مليون مش كتير
طلال: خلينا ننزل السعر وانت عارف ان مفيش حد هيقدر ياخد حاجة احنا عوزنها
جلسو يتناقشون وفى الخارج شعرت وعد بشي غريب وما زاد شعورها اتصال نورسين عليها
وعد: الو نور.
نورسين بلهفة: وعد شمس الراوي مات من سنتين واللى موجود ده تبع بدر عاوز يوقعكم فى الشر اوعي تنفذي خطتته وابن شمس موجود فى إنجلترا
وعد بغضب: اقفلي دلوقتي سلام
اتصلت وعد على يوسف و امرتهم بسرعة الخروج وعدم إتمام الشراء وهذا ما حير طلال و يوسف ولكن اتفقو مع شمس على لقاء قريب.
خرج طلال و يوسف و ركبو السيارات وغادرو ولكن تخلفت سيارة منهم و توجهت فى طريق مختلف وختفت عن العيون وذهبت إلى المطار فورا وكان فى انتظارها طائرة متجهه الى إنجلترا كان الله ينير لهم طريقهم
وعد بحده: نبيه على الحرس انهم يفتحو عيونهم كويس مش عاوزة اي غلط مراد
مراد: انا قولت الأوامر للحرس بلاش تقلقي
وعد: يالا
توجهو الى المطار وصعدو الى الطيارة ونطلقو الى إنجلترا.
بعد ما يقرب من 5 ساعات وصلت الطائرة الى المطار وانهت وعد الإجراءات وخرجت وجدت ماكسيوس فى انتظارها
ماكسيوس بابتسامة: القطة المشاكسة أخبارها ايه
وعد: تمام ماكسي عملت اللى قولتلك عليه
ماكسيوس: كله تمام هنطلع دلوقتي على القصر عندي دخدي دش وتفطري وبعد كده هنروح ليه القصر بتاعة
وعد: تمام بس الأول خليني اشتري هدوم انا مش جايبه حاجة خالص
ماكسيوس: توصل بس الأول والهدوم هتوصل بعدك يالا.
ركبو السيارات وغادرو المطار وتوجهو الى قصر ماكسيوس وجلسو وبعد فترة دخلت إحدى الخادمات تعلمهم بوصول الملابس لوعد و مراد فى غرفهم فصعدو الى الغرف واخذو دش ورتدت وعد بدي ابيض و بنطلون ابيض وجاكت أحمر و بوط احمر و رفعت شعرها الى الاعلى
و نزلت ونزل بعدها مراد وهو يرتدي بدله باللون الاسود
ماكسيوس: يالا الفطار جاهز.
جلسو ياكلو وبعد فترة كان جميع الحرس على أتم استعداد وغادرو القصر للتوجه الى رامي الراوي ابن شمس الراوي.
فى فيلا السيوفي
محمد: صباح الخير يا ولاد
الكل: صباح النور
محمد بستغراب: هى وعد لسه نايمة
يوسف وهو يأكل: وعد طارت امبارح
سمر بخضة: يالهوي طارت اذاي ماتت
محمد بفلعة: فال الله ولا فالك الحيوان اكيد يقصد سافرت صح يا جلوز الطين
طلال بضحك: هههههههههه ايوه صح يا برنس سافرت بس منعرفش فين
يوسف: والله حرام انا حقي ضايع فى البيت ده انا لو مش ابنكم قولولي وريحوني.
محمد باسف: للاسف انت ابني بس اعمل ايه ربنا بعتلي معتوه فى العيلة ارمية يعني قولت اكيد ربنا هيدخلني الجنة علشان بربيك الحمد لله
طلال بضحكة رنانة: هههههههههههههههههه معتوه
سمر بضحكة مكتومة: حرام عليكم ده عسل هو انت خلفت غير يوسف
يوسف وهو يلم الطعام: والله مانا واكل
مشي يوسف ونفجر الباقي فى الضحك بقوة عليه وبعد ذلك توجهو الى الشركة.
فى شركة الجارحي
بدر بغضب: يعني ايه مقبلوش بالسعر وتفاوضو
الرجل: يا بدر بيه فعلا المبلغ فعلا كبير
بدر بتفكير: ماشي اتفاوض معاهم وخليني على علم بكل شي
الرجل: تحت امرك بدر بيه
قفل بدر مع الرجل فأخذ ينظر إلى السماء و تنهد وبعد فترة سمع صوت خبط على الباب فسمح للطارق بالدخول وكان مصطفى
مصطفى: جمعت لحضرتك كل حاجة عن والده وعد البحيري
بدر بابتسامة: حلو اوي هات الملف.
اخذ بدر الملف ونظر ليه بانتصار وفتحه وعرف كل شي عن تاريخ امها وستغرب بشدة من الذي قرأة
بدر: يخربيتك يا وعد ده عيله امك هتنفخك بس الصبر بس تشتري القصر وبعد كده تروح تسلم على اهل امها بلا رجعه
أطلق بدر ضحكة رنانة هزت أرجاء الشركة فستغرب الجميع.
عودة الي إنجلترا
وصل الجميع الى قصر جميل ودخلو شاورت وعد لمراد فنشر الحرس بالقرب منهم
{ الحوار بالانجليزي }
مديرة القصر: اهلا و سهلا اتفضلو حالا البيه هينزل
جلسو فى انتظار نزول البيه وبعد فترة نزل شخص كبير فى العمر على مشارف 55 يمتلك الصحة الجيدة وكانت وعد تقف امام الشباك تشاهد منظر القصر والحديقة ولم تنتبه للشخص ولكن صوت مراد أعادها الى الارض فلتفتت وجدت الشخص أمامها فنظر لها بصدمة.
وعد بابتسامة: اهلا و سهلا
الشخص بصدمة وبالعربي: سلمي مش معقول
وعد: مين سلمي انا اسمي وعد
ماكسيوس: رامي بيه ديه بتكون وعد البحيري
رامي بدموع: يستحيل متكونيش هي
وعد: رامي بيه والله اسمي وعد
رامي: اسم ابوكي شريف مصطفى البحيري صح
وعد بذهول: صح بس حضرتك تعرف والدي منين
رامي بفرحة و دموع: يا حبيبتي يا بنتي
حضنها رامي بشدة واخذ يقبل راسها بحنان ولم يخرجها من حضنه الى على صوت شاب من خلفهم.
الشاب: الله والله مالك يا عم رامي هو انت هتتجوز الموزة ديه
رامي بضحك: بس يا حيوان وتعالى سلم بس شوفها الأول
نظر الشاب لوعد بذهول و ابتسامة جميلة وفرحة وأسرع لها ليحضنها ولكن وجد مراد أمامه
وعد بحده: بس في ايه هو كل واحد داخل يحضن و يبوس وانت يا عم الحاج مالك فيك ايه
رامي بابتسامة: انا اسف والله بس اصلك شبهم اوي
ماكسيوس: شبه مين
الشاب: طيب اتفضلو اقعدو
رامي: تعالى اقعدي جامبي.
مراد بسرعة: لا معلش خليها جامبي انا.
رامي: انا اعرف ابوكي من 24 سنه كنت في عمر جاسر إبني كده وهو جيه وسكن ادامي هو وسلمي امك كانت لسه عرسان جداد امي الله يرحمها بعتتني بزيارة ليهم بما انهم لسه وصلين وفعلا رحت و شريف استقبلني ودعيته على العشا تاني يوم فوافق وفعلا تاني يوم كنا بنستقبلهم هنا وكانت سلمي صورة تبق الأصل منك بختلاف لون عيونك وقعدنا وتعرفنا عليهم وتصاحبنا وتعرفو على مراتي و جاسر إبني كان عنده 5 سنين مرت الأيام مع بعض لغاية مجيه وقت وحصل لينا أزمة مالية كبيرة و شريف ادخل و ساعدنا والدي الله يرحمة كان عاوز يبيع القصر اللى فى مصر بس بسبب الإشاعات حولى القصر أنه مليان اشباح فمفيش حد رضي يشترية فاللاسف والدي وافق على الفلوس من شريف بس بالمقابل كان داخل بنسبة فى الشركة فوافق وعشنا كلنا مع بعض لمده سنتين لغاية معرفة بحمل سلمي ونزلو مصر فجأة وبعد كده عرفت انهم الله يرحمهم بس معرفتش اوصل ليكي واللى عرفته أن سلمي ماتت و البيبي كمان مات.
مراد: معلش بس وانت افتكرت ان وعد هى مدام سلمي الله يرحمها
رامي: استنى هوريك الصورة وانت كرر
قام رامي واحضر البوم صور واعطاة لهم فنظرت وعد لصورة امها و ابوها ونزلت دموعها فضمها رامي لحضنه
وعد: لسه البيت موجود
رامي بحنان: طبعا موجود لانه ملك شريف احلي تشوفيه
وعد بفرحة طفل: ايوه من فضلك
جاسر: تعالي نروح.
توجه الخمسه الى الفيلا التي أمامهم ودخلو الى الداخل وجدت وعد التراب فى كل مكان ولاكن لم تهتم فتوجهت الى إحدى الصور المعلقة ومسحت التراب من عليها وشاهدت والدها و والدتها فى الصورة فحملتها وضمتها لحضنها وصعدت الى الاعلي ومنعت الكل من الصعود خلفها فعادو الى القصر.
وفضلت تفتح الغرف حتى وجدت غرفة أهلها ودخلت وبعدت المفرش من على السرير وجلست عليه ونزلت دموعها بغزارة ولم تشعر بتلك الدموع التى تغرق وجهها ونامت على السرير وهى تضم صورة والديها و غفت
جاسر: هى هتفضل لوحدها كتير فوق
رامي: فعلا ديه بقالها اكتر من 3 ساعات
ماكسيوس: مين يصدق كل ده
رامي: هي كانت عوزة ايه انت لما اتصلت مفهمتش
مراد: القصر و المخازن اللى فى مصر هي عوزاهم.
رامي: القصر اللى فى مصر والأرض اللي حوليه ملك ابوها اصلا يعني ملكها
مراد بابتسامة: هايل هو فين جاسر
رامي: معرفش كان هنا يمكن بيعمل تليفون.
عند وعد
فتحت عيونها وقامت وتوجهت إلى الدولاب وفتحته وفى لحظة واحدة كان صوت صراخها يملي المكان فأسرع الحرس بالصعود لها و ذاسرع شخص حتى يخبر مراد الذي أسرع الى وعد وصعد بسرعة وجدها تقف على الكومودينو وتصرخ
مراد: في ايه وليه وقفة كده
وعد بصراخ: فاااااااااار
ماكسيوس بضحك: اااااه بقي اللى مجننه الكل بتخاف من فار
وعد بغضب: اخرس بقي ده نط عليا
جاسر بضحك: هتلقيه خاف منك
وعد:.
رامي بضحك: تعالى انزلى انتى طلعتي فوق اذاي
وقف الحرس ينظرون اللى الاسفل ويمنعون ضحكتهم بالعفية
جاءت وعد لتنزل ولكن اهتز الكوميدينو وكانت هتقع فأسرع لها جاسر ولتقطها بين احضانه وضمها بشده فخبت وعد راسها فى حضنه فحملها ونزل بيها وذهب اللى قصره وترك الجميع خلفة
نظر ماكسيوس و رامي لمراد الذي تحولت نظراته الى ذهول تام كيف تسمح وعد لشاب ان يقترب منها لهذه الدرجة فتوجهو خلفهم.
عندما دخلو وجدو وعد تجلس على الكرسي و جاسر يمسك فوطة مبلوله ويمسح وجهها و ذراعيها من التراب وينظر لها بحنان وهى تهرب بعيونها منه
مراد فى سره: مالك يا وعد من امتي وانتى كده ولا جيه الوقت اللي قلبك يستريح و يهتم حد تاني بيكي ربنا ييسر ليكي الحال يا بنتي
رامي: جاسر اتصل على والدتك شوفها فين ديه هتفرح اوى لما تشوفك.
جاسر: اه ماما زمانها جاية انا هاخد وعد لفوق علشان تغير هدومها علشان متبهدله تراب وهى لبسه ابيض تعالي
امسك جاسر يد وعد وصعدو الى الاعلي ودخلو الى جناحة ووجدت وعد إحدى الخدم تخبرهم بتجهيز الحمام فشاور ليها بالمغادرة
جاسر: الحمام جاهز خشي خدي دش دافئ ريحي اعصابك و واحدة من الخدم هتجبلك هدوم من عند سارا
وعد: مين سارة.
جاسر بابتسامة: سارا بالألف مش بالهيه المربوطة وعلى العموم سارا بتكون اختي الصغيرة وهى يا ستي متجوزة وقعده مع جوزها بس سايبه المعتوهه بتاعتها هنا
وعد بضحكة: معتوهه هو انتم كمان عندكم معتوهه ذينا
فى لحظة واحدة اقتحم الغرفة عقلة الاصبع
جاسر بضحك: المعتوهه وصلت
البنت بالانجليزي: مين الحلوة ديه جسو
جاسر: بتكون صديقة ليا واسمها وعد
البنت: ديه حلوة اوى هو ده شعرها
جاسر: ايوة شعرها.
البنت: بس شعرها أطول أطول شعري ليه ايه رايك اقصه ويبقي طول بتاعي
وعد: بس انتى لسه صغننه فشعرك لسه صغنن لما تبقي طويلة ذي هيبقي شعرك طويل ذي بس لو قصيتي شعري مش هيطول تاني وانا هزعل وعيط والناس هتضحك عليا ينفع
البنت: خلاص اعد مش تزعلي
وعد: اسمك ايه
البنت: قمر اسمي قمر
وعد بابتسامة: وانتى قمر يا قمر
جاسر: يالا يا عمري بقي نسيب وعد تاخد دش و بدل هدومها.
قمر بشهقة: هى هتستعمل جناحك اللى ممنوع حد يخشه والله عال يا جسو
جاسر وهو يحملها: اعد يييييييه اقصد وعد ادخلى يا روحي زمان الماية هتبرد
خرج جاسر وهو يحمل قمر فضحكت وعد وتوجهت الى الحمام ونظرت للمراية بستغراب وبعدت وأخذت دش وخرجت وجدت ملابس على السرير فستان باللون الاسود وحذاء تايجر
نزلت وعد الى الاسفل وتوجهت إليهم وجدت امرأة تسرع إليها وتحضنها وتقبلها
جاسر بضحك: براحة عليها يا سوسو البنت مش قدك.
سلمي: صح هي مالها رفيعة كده ليه انا هخليهم يجهزو الاكل
جلسو كلهم وبعد فترة جاءت إحدى الخدم تعلمهم بتجهيز الاكل وبالفعل توجهو الى الطعام وبعد ذلك
جلسو كلهم
وعد بجدية: خلوني أعرفكم على نفسي
رامي بضحك: محنا عرفين انك وعد بنت شريف الله يرحمه
وعد: الله يرحمه بس انا وعد البحيري برنسيسة الاقتصاد فى مصر و العالم كله
جاسر بصدمة: انتي وعد البحيري بتهزري صح
وعد: المهم ذي محضرتك قولت انا ليه نسبة فى الشركة صح.
جاسر: ايوة ليكي نسبة 15 % من أسهم الشركة
وعد: هو انتم ليه متفتحش فرع فى مصر
رامي: انا سايب كل حاجه لجاسر اتنقشي معاه وتفهمو وانا معاكم فى اي قرار
وعد: كده تمام والسوق المصري مفتوح وانا معاك
مراد: وعد لازم تكلمي طلال هيجنن عليكي
وعد: تمام انا لازم امشي بعد اذنكم.
غادرت وعد والباقي ولكن اتجهت وعد ومعها مراد الى الفيلا وأخذت تبحث عن اي شي خاص بوالدها وفعلا وجدت كل شي فامرت الحرس بحمل الأشياء وتوجهو الى شقة طلال وجلسو
مراد: كلمي طلال علشان هيتجنن بدل ملقيه واقف فوق دماغنا
وعد: تمام ميرو
مراد: نفسي تحترميني انا ذي ابوكي يا بقرة
وعد: مش هرد عليك يا ميرو يالا جود نايت
توجهت وعد الى غرفتها وتحدثت مع طلال وأخبرته بكل شي ونامت بعد عذاب.