رواية عشق رجال الصعيد الجزء الثاني للكاتبة منار همام الفصل الرابع
شهاب وقف قدام البيت بالعربيه و هو بيسند راسه لورا بتعب
: انزلي، كمل و هو بيحرك ايده على راسه
: لو امي او ابوي سئلو شهاب راح فين قوليلهم راح شقته التانيه
كارمن هزت راسها و نزلة و هو بص عليها لحد ما دخلت البيت و حرك مفتح العربيه و مشي.
دخلت هي سرحانه في موقفه الصبح. ابتسمت لما افتكرت و هو بيقرب منها وهي بتقوله انه خلاص فهمت و سحبلها منديل و دار وشه النحيه التانيه و هي شالة الروج. فاقة و هي بتحاول تخفي ضحتها لقية نفسها في المطبخ
كارمن: مساء الخير يا طنط
آيه بحب: مساء الورد يا حبيبتي، امال فين شهاب
كارمن: احم راح شقته، قربة منهة و هي بتبلل طرف شفيفها
: طنط هو شهاب عنده شقه لنفسه، هنا ضحكت حور بخفه.
: كل واحد من شباب العيله عنده شقه لنفسه شهاب و مراد حتا سليم
كارمن بصتله بفضول: بيعملو فيها اي. احم يعني قصدي البيت كبير ليه يشترو شقق
سلسبيل بسخريه: قال اي يختي بياخد فيه رحتهم، قال يعني حد بيقدر يقول تلت التلاته كام هنا، هنا شمس خبطتها على دماغه بخفه
: ركزي في إلى في ايدك، بصت لكارمن و اتكلمت بحنيه.
: بصي يا حبيبتي هما بيحبو ياخدو رحتهم اصل احنا امهات رخمين شويه و بنفضل نسال مالهم علشان كدا هما، لما بيحب يهربو بيرحو شققهم
كارمن: ااااه
آيه بخبث: اممم و انتي مهتمه ليه
كارمن بتوتر: احم عادي فضول، اه صحيح امال فين البنوته الحلوه إلى اسمه جوري
شمس ضحكت: فوق مراد بيذاكرلها
كارمن: طاب انا هطلع اغير هدومي و انزل علشان العشاء
آيه: ماشي يا حبيبتي روحي
فوق السطح
مراد: وبس يا ستي هتطلع س=11. 2 فهمتي.
جوري: ايوه فهمته
مراد: عامله اي في باقي المواد
جوري: الحمدلله كويس
مراد حط ايده على خدها و تنهد
: شدي حيلك يا جوريتي
جوري: حاضر والله
مراد: يلا ننزل هبعتلك ماما بلاكل بلاش تنزلي ذاكري شويه و نامي.
جوري: حاضر
في المطبخ
آيه كانت واقفه في المطبخ هي و سلسبيل بعد ما شمس طلعت بلاكل لجوري و حور شهاب نده عليها، دخل سليم و هو بيتكلم في التلفون
: ايوه يا موزتي. ااه، ماما معاكي اهي.
سليم ادا الفون لآيه و هي بصتله بطرف عينها و همست
: ابوك لو عرف اني بكلم البنات بتوعك دول هيعلقني
سليم: يعم تلاقيه كان خربه
آيه بفخر: فشر ابوك البنات كانت تتمنا نظره منه بس هو مكنش في باله، دا يوم ما وحده عرضة نفسها عليها خدني معاه المعرض وقالها اني مراته علشان يبعدها عنه
سليم و هو بيلقط محشي من الحله و آيه انشغلت في المكالمه.
: هييييح المعرض دا عليه شوية مزز. كمل و هو بيعض على باطن شفته، كله شهرين ولاجازه تيجي و نروح نطل عليه طله كل دا و سلسبيل واقفه تتابع بغل
سلسبيل ابتسمت بخبث و ميلت الطاسه إلى في ايده شويه الزيت اتكب على رجل سليم إلى صرخ بقوه و هو بيمسك رجله
: اااااه يا يخربيت ابوكي يا شيخه مش تفتحي
سلسبيل ببرود: ولله انا مفتحه الدور و الباقي على إلى اعما نظر و قلب.
سليم قبض على ايده و حاول يهدي من نفسه لف هخد التلفون من امه بعنف و مشي
آيه ابتسمت بخث و قربة من سلسبيل
: إلى عملتيه دا بقصد صح
سلسبيل ببرود: ايوه يا مرات عمي علشان ابنك السافل دا مش راضي يتلم كسرت الخط و حطيت التلفون في الغسالة قبل كدا و هو بيرجع يا جمع بنات تاني
آيه اتنهدت
: بصي يا حبيبتي عمره ما هيبطل كدا، مش هيبطل غير لما ياخد قلم جامد و مش يمكن لما يتجوز ربنا يهديه
سلسبيل ابتسمت بسخريه.
: هه. لما يتجوز بقا.
بعد العشاء دخلت آيه لاوضه بحماس قلعت حجابه و الجلبيه إلى كانت لابسه و جريت على حضن ادهم إلى كان قاعد مستنيها. آيه دخلت في حضنه جامد
: وحشتني، ادهم شدد على حضنه
: و انتي اكتر يا روحي
آيه اتعدلة في قعدته جوه حضنه
: شهاب
ادهم بصله و هو بيزيح شعرها
: ماله يا حبيبتي ما هو في شقته
آيه: تفتكر هيعمل زي زمان و يقعد بلايام فيها.
ادهم ضخك: سعتين و هتلاقيه هنا دلوقتي
آيه ضحكت برقه و ادهم شدها عليه
: تعالي بقا.
في شقه شهاب طلع من المطبخ و هو ماسك فنجان قهوه اترما على المقعد بتعب و مسك تلفونه يقلب فيه
عمل سيرش ب اسم كارمن على الفيس طلعله، الصفحه بتاعتها. دخل لقي صورت البروفايل عباره عن صورتها من سنه تقريبا. كانت راجعه من الدرس ولابسه، جاكت ابيض و عليه بعض الفرشات و حجاب لونه وردي و ماسكه كتب في ايده و بتبص فيها (الصوره تغفيله)
عض على شفته بغضب.
: انا مش عارف إلى زي دي يمسكوه تلفون و تعمل وتس فيس ليه معدن عليه تلفون بزراير علشان لو اتاخرت في الدرس بس، كمل تقليب لقي ليها فديو هي و صحباته بيضحكو و يهزرو
: طاب اقوم ارحله و اكسر راسها ولا اعمل اي
وقف لما شاف حاجه سحب مفتيحه بغضب
: لا دا كدا كتير بقا.