قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشق رجال الصعيد الجزء الثاني للكاتبة منار همام الفصل الخامس

رواية عشق رجال الصعيد الجزء الثاني للكاتبة منار همام الفصل الخامس

رواية عشق رجال الصعيد الجزء الثاني للكاتبة منار همام الفصل الخامس

: بتعملي اي، قالها شهاب لكارمن لما وصل البيت كانت الساعه 2 و لقي كارمن في المطبخ، كارمن او ما سمعت صوته القمه و قفة في زوره بلعته بصعوبه و ردت
: ا. انا كنت جعانه و نزلة اكل
شهاب بصله بحده و هو بيشاور عليها
: كدا!، كارمن بصت لنفسها، كانت لابسه بجامه و الطرحه على راسها
كارمن: ليه مالي...
شهاب: افرض حد من اخواتي الشباب نزل ياخد حاجه و شافك. و اه صحيح امسحي صورك إلى على الفيس.

كارمن: امسح صوري إلى على الفيس! دا ليه ان شاءلله
شهاب: بقولك اي مش ناقصه صداع هي، قلت امسحيهم امسحيهم
كارمن لسه هتتكلم قطعهم دخول مراد
: شهاب! انت مش كنت في شقتك يا ابني
شهاب وجه كلامه ل كارمن
: اطلعي انتي. بص ل مراد و كمل. تلفوني كان فاصل شحن و الشاحن في لاوضه هنا ف جيت
مراد: طاب روح نام عندنا شغل بكره.

تاني يوم شهاب واقف قدام المرايه، فتح الباب و دخل سليم
: عايز القميص لاسود بتاعك يا باشا
شهاب بيرش برفان: مزه جديده
سليم: ايوه بس اي تقفيل اوربي يا جدع
شهاب: ماشي يا خوي بس خف حط مش هحوش ابوك عنك تاني
سليم: حاضر فين القميص
شهاب: خده في الدولاب
سليم دخل و فتح الولاب
: تسلم ياريس، اه صحيح بابا بيقولك يلا علشان توصل كارمن الكليه
شهاب: يادي النيله علينا و على كارمن.

سليم: يعم حد لاقي، كمل و هو بيعض على شف تها، والبت اي بطايه
حسا بايد على قفاه و كان شهاب
: اتلم، دي بذات مش هينفع يا سليم
سليم: يعم هو انا جيت جنبها
شهاب و هو بيخده تحت تراعه
: طاب يلا يخوي علشان نفطر.

شها نازل بحماس
: صباح الخير يا ماما
آيه بحب: صباح النور يقلب ماما
شهاب: امال فين بابا
آيه: في المكتب قاعد مع جدك
شهاب: ماشي يا ست الكل جهزيلي الفطار
آيه: حاضر يا حبيبي
شهاب دخل
شهاب: صباح الخير يا بابا، ميل باس ايد عباس، صباح الخير يا جدي
عباس بحب: صباح الخير يا ابني
ادهم: في حاجه يا شهاب
شهاب قعد: لا كنت جاي اصبح عليك عادي
ادهم: عملت اي في نقلت الخضار
شهاب: وصلت و استلمت الفلوس.

ادهم: ولارض إلى عايزينه ولاد حسان
شهاب: اهم دول بقا إلى عايزين قرصة ودن
عباس: بلاش يا ابني و ندخل في مشاكل و حورات
شهاب: حورات اي يا جدي دول جاين يقولو لينا في ارضكم. انهاره قالو ارض بكره يقولو حريم
عباس اتنهد: اعمل إلى يريحك بس بحزر يا شهاب انا مش عايز اخسر حد منكم، و ولد الحساينه دول خبثه و معندهم ريحت الرجوله
شهاب: حاضر يا جدي
ادهم: طاب يلا علشان توصل كارمن.

شهاب بضيق: انا مش عارفه كارمن دي ما يوصله اي حد
ادهم: يا خفيف الكارنيه بتاعها لسه مطلعش و انت إلى قيل بلسانك امبارح ان العميد عارفك و هتعرف تدخل عادي
شهاب بضيق: ماشي يا بابا، فين هي الهانم التانيه
ادهم: اسلوبك يا زفت
شهاب ببتسامه مزيفه
: كارمن هانم فين
ادهم: رنيت عليها دلوقتي قالة نازله، روح افطر عبال ما تيجي
شهاب و هو طالع تمتم بضيق.

: مش طافح. كمل بصوت عالي، و اه صحيح خليها تمسح صوره إلى منزله على الفس علشان انا خلقي ضيق و هزعلها.

ايهاب واقف مع غفير بيخلص شويه حسبات جات عليه حور بعد ما الراجل مشي و هي شايله كوباية شاي
ايهاب اتنهد: مش هتكبري يا حور كام مره اقولك متطليش و انا واقف مع حد
حور: يا حبيبي هو مشي
ايهاب: طيب بس متعمليش كدا تاني
حور: حاضر
ايهاب: مراد مشي ولا لسه
هنا طلع مراد و هو شايل شنطه على كتفه ولابس لبس ميري وقرب باس ايد ايهاب
: هو انا اقدر امشي من غير ما اسلم عليك انت وست الكل
ايهاب: ربنا يحفظك.

حور: ترجع بسلامه يا حبيبي، جات سلسبيل عليهم و هي بتجري
سلسبيل: كدا عاايز تمشي من غير متسلم عليا
مراد ضحك و خدها في حضنه
: ما انتي كنتي نايمه مهنش عليا اصحيكي
سلسبيل: ولله ازعل منك
مراد: هو انا اقدر على زعلك.

آيه طلت براسه من ورا الباب و ادهم قاعد مركز في الورق
: تعالي شايفك
آيه ضحكت و قربت منه قعدت على رجله
: على طول كفشني كدا
ادهم اتعدل وحاوط وسطها
: اعمل اي لقلبي إلى بينبضلك علطول
آيه ابتسمت بخجل و همستله
: بحبك على فكره...
أدهم ضحك: و انا بموت فيكي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة