رواية سيد القصر للكاتبة لولو الصياد الفصل الثالث
وقفنا المره اللي فاتت لما حياة نزلت بلبسها ده وشريف بصلها...
حياة دخلت السفره علشان العشا وشريف التفت ينظر اليها واول ما نظر اليها شعر بالصدمه
شريف: بصوت عالى: ايه اللي أنتي لابسه ده ايه ده عاوز أفهم
حياة بكل برود دخلت قعدت: قلتلك قبل كده متتدخلش في حاجه متخصكش.
شريف: يعنى ايه قومى غيرى هدومك احسنلك يا حياة
حياة: بعند مش هغير واللى انت عاوزه اعمله
شريف، حياة أنتي...
قطع كلامه خالد، خلاص يا شريف مش وقته وبص لخالته واولادها
شريف سكت بس كان حاسس بغضب كبير
محمد ابن خاله شريف: مش تعرفنا يا خالد.
خالد، حياة بنت عمى: ده محمد ابن خالتى ودى فرح اخته ودى حالتى
حياة: أهلاوسهلا بيكم
خالتهم، بقرف اهلا بيكى وتنظر لحياة بقرف
فرح: اهلا بيكى: وكانت تنظر ليها بغيره قاتله
محمد، اهلا ياقمر: وانا بقول مصر منوره ليه هو القمر نزل بيت خالتى وانا معرفش.
حياة، هههههههع ربنا يخليك واضح انك مجامل اوووى
محمد: انا لا والله ده انا غلبان
حياة: عمتا ميرسى لذوقك
شريف: خلاص بئه يا محمد...
كوثر: في ايه يا شريف محمد بيهزر
شريف: ماما لوسمحتى خلاص انا بوجه الكلام لمحمد واى حاجةتخص حياة محدش يتدخل فيها.
الكل سكت وكملوا عشا في هدوء يشوبه الكثير من التوتر واتنقلوا الصالون
مى، حياة امريكا حلوه
حياة: طبعا رووعه ومتحضره جدا بس مصر جوها أحلى بصراحة.
مى، انا نفسي اسافر امريكا من زمان
فرح دخلت في الكلام: امريكا ايه كل البنات اللي هناك مش محترمه وكلهم بيعملوا علاقات من سن صغير ومفيش بنات هناك بتهتم بالعذريه ولا الاحترام وكمان اهم حاجه العلاقات مع الشباب ولا ايه يا حياة
حياة: بهدوء مصطنع، اولا الكلام ده كلام سطحى وميطلعش غير من شخص تافه
فرح: أنتي قليله الادب
حياة بصوت عالى: لا فوقى يا حبيتى مين دى الل قليله الادب ده انا احسن منك ومن اهلك.
شريف سمع الكلام بس كلام حياة بس
شريف: حياة انت ازاي تقولى كده
حياة: دى انسانه مش محترمه
كوثر، انت اللي مش متربيه والظاهر اهلك معرفوش يربوكى كويس
حياة: بصى يا ست انت الا اهلى احترمى نفسك احسنلك
اخت كوثر: بنت مش محترمه ازاي تتكلمى كده
محمد: خلاص يا ماما وانت يا فرح خلاص
فرح: لا يا محمد لازم تتعتذر دى شتمتنى وبتعيط زي التماسيح
خالد: خلاص يا فرح حياة بس مش واخده على الجو.
شريف بصوت عالى: خلصنا الكل يسكت مش عاوز اسمع صوت وانتى يا حياة اعتذرى لماما وفرح
حياة: ههههههههههانا اعتذر انا حياة الحديدى اعتذر لدى انت بتحلم
شريف: قرب منها ومسك ايديها جامد: هتعتذرى غصب عنك
حياة: مش هعتذر واللى تقدر عليه اعمله.
شريف ضغط على ايديها اكتر اعتذرى يا حياة
حياة: وهي دموعها في عنيها، سيب ايدى
شريف: مش هسيبك الا اما تعتذرى ومش بمزاجك.
حياة: بصت له بانكسار: اسفه وزقته وطلعت تجرى على اوضتها وقفلت عليها
مى: شريف حياة مغلطتش حرام عليك
شريف: ازاي مغلطتش انا سمعتهابتشتمها
حكت له مى اللي حصل
شريف موجه كلامه لفرح: أنتي ازاي تكلميها كده
فرح: اصل: يا شريف
شريف: مش عاوز اسمع حاجه
كوثر: في ايه يا شريف هي البت دى هتقلبك علينا
شريف: مامالو سمحتى حياة بنت عمى ومسؤله مني ولو حد زعلها انا اللي هقفله.
الكل سكت والجو اصبح، متوتر استاذنت خالته واولادها وكله طلع اوضته شريف حاسس بالذنب من ناحيه حياة وقرر يصالحها بكره
حياة في اوضتها بتعيط وقررت انها تسيب البيت وتروح فندق وترجع امريكا وبالفعل حضرت شنطتها واخدت حاجتها وخرجت من القصر وركبت تاكسى وطلبت منه يوديها أي فندق...
شريف مش قادر يستنى للصبح وقرر يروح يصالحا خبط مفيش أي رد فتح الباب ووجدها مش موجوده ولا أي حاجه ليها عرف انها هربت...
شريف، حياة، حياة، وبيدور عليها في البيت مفيش أي حاجه ومش موجودة الكل صحى من النوم على صوت شريف
كوثر: في ايه يا شريف
شريف: بعصبية حياة هربت من البيت
كوثر وانت معصب نفسك ليه في ستين داهيه
خالد: ماما خلاص دى بنت عمنا وبنت ويتيمه حرام
كوثر: وانا مالى هو انا اللي خليتها تهرب
شريف: خلاص بئه مش عاوز اسمع حاجه خالد اندهلى الحراسه اللي بره
خالد: حاضر وخرج ينادى على الحراسه.
مى: يا ترى أنتي فين يا حياة دى متعرفش حاجه خالص ياابيه
شريف: ان شاءالله هترجع
حنان: اهدى يا شريف كله هيبقى خير متقلقش
الحراسه جت
شريف، انا عاوزه افهم ازاي حياة تخرج وانتم نايمين انا عاوز اعرف خرجت ازاي وكان صوته عالى جدا
الحراسه: اسفين يا فندم احنا بجد مشفناش أي حاجه
شريف: اطلعوا بره مش عاوز اشوف وشكم دلوقتى ابدا وحسابكم بعدين
شريف اخرج موبايله واتصل بواحد صاحب والده
شريف: مدحت بيه اخبار حضرتك ايه.
مدحت: اهلا شريف حبيبي اخبارك ايه
شريف: الحمد لله كويس
مدحت: طيب الحمد لله خير في حاجة
شريف. اسف يا عمو للإزعاج وحكى له اللي حصل
مدحت: ماشى يا شريف انا هتصرف واكلمك
شريف: شكرا يا عمو: وقفل.
شريف يتصل بجميع الفنادق وفعلا وصل لمكان حياة وركب عربيته وخرج وكانت الساعه اصبحت الثالثه صباحا ولما وصل الفندق اتمنع ان يطلع وهي كانت مانعه أي حد يزعجها شريف قرر يستناها في مطعم الفندق للصبح وظل منتظر طوال الليل لدرجه انه نام مكانه وصحى والناذل بيصحيه
شريف: الساعه كام.
الناذل: 9
شريف قام جرى وسال في الاستقبال عرف انها حجزت تذكره لامريكا
شريف كلم مدحت تانى وطلب منه يعطلوها في المطار.
حياة وصلت المطار ولحظت ان ةرقها اتاخر
حياة: في ايه الطياره هتفوتنى
موظف المطار: ى إجراءات يا فندم
حياة: انا مواطنه امريكيه وممكن اقلب الدنيا
وجدت صوت خلفها، اظن مفيش داعي لكل ده
التفت تنظر خلفها وجدت شريف هو اللي بيتكلم...