قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الخامس

رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح جميع الفصول

رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الخامس

استعد الحج عبد الحميد لسفر...
وركب سيارته...         وصل عبد الحميد الي شركه النوري... ودخل اليه
سليمان :اتفضل يا حج نورت القاهرة  كلها
عبد الحميد :منوره بأهلها...
سليمان :خير يا حج
عبد الحميد :عاوزك تجيبلي عنوان حد...
سليمان :مين... ومن بكرا هيبقى عندك...
عبد الحميد :المهم ولا عاصم ولا عبد الرحمن يعرفوا حاجه...
سليمان :مين هو ...
عبد الحميد: ملك محمد عبد الحميد العطار...
سليمان :طب انا عاوز معلومات عنها...
عبد الحميد :معرفش عنها غير عنوان الشقة القديمة اللي كانت عايشه فيها...
سليمان :طب جامعتها مثلا اي حاجه...
عبد الحميد :انا قولت اقولك عشان انت ليك معارف كتير وهتعرف توصلها...
سليمان :اول ما اوصلها هقولك...
غادر عبد الحميد... واتصل سليمان باادهم ونادر واخبرهم ان يأتوا ف الحال...

أتصل أدهم بنادر...
أدهم :انت فين... بابا كلمك
نادر :ايوه انا لسه نازل من  الشركة...
أدهم :وانا نزلك
كان نادر ينتظره أمام السيارة...
نادر :هو ف اي، انا سيبت الشغل ونزلت...
ركب أدهم السيارة وقال :يلا اركب  يا نادر...
ركب نادر السيارة وقال  :متعرفش ابوك عاوزنا ف اي...
أدهم :مش عارف...
نادر : انا كان لسه عندي شغل مع عمرو...
أدهم :ساعه زمن وهنرجع لشركه تأني...
وصل أدهم ونادر الشركة وصعدوا الي المكتب
سليمان :تعالوا...

أدهم :ف اي يا بابا قلقتنا...
سليمان :انا لقيت كارت مهم اوووي  لو احتاجنها عشان نكسب المناقصة لو كسبنا هيبقى اسمه خدمه ومصلحه...ناقص اسبوعين على المناقصة...
نادر :اي هو
سليمان :ملك محمد عبد الحميد العطار عاوزكم  تشقوا الأرض وتجيبوها وتفضل منوره عندنا لحد يوم المناقصة...    
أدهم :اسمها ملك محمد عبد الحميد العطار...
نظر أدهم ونادر لبعض كل  منها يفكر اهي ملك ولا تشابه أسماء...
سليمان :رحتوا فين...
أدهم :ولا حاجه هنشوف الموضوع دا و هنجيبها ف اسرع وقت...

خرج نادر وادهم من المكتب واثناء طريق خروجهم من الشركة دار بينهم تلك الحديث...
نادر :تفتكر ممكن تكون هي...
أدهم :بصراحه دي اخر حاجه  اتمنى انها تحصل... انا مش عاوز اشوف البت دي تأني...
نادر :انا كان نفسي اشوفها بس مش بطريقه دي طلعت تبع عيله العطار...
أدهم :مش عارف بقا... اركب العربية انت عقبال ما انا اروح الحمام...
نادر :ماشي، هات المفتاح طيب...

خرج نادر... اخرج أدهم هاتفه واتصل بي زينه  السكرتيرة بتاعته...
زينه :اي يا باشا
أدهم :ف بنت كانت متقدمة عشان تبقى المترجمة عندنا ف الشركة واستاذ نادر هو اللي عمل الانترفيو والملف بتاعتها مع غاده... تروحي تخدي منها بايه طريقه...
زينه :تمام...
أدهم :ساعه بظبط وعاوز الملف دا على مكتبي...

قام معتز بالاتصال بصديقه...
معتز :اي يا ابني مش هاين عليك  تسأل عليا...
مراد :قولت اسيبك تشوف شغلك
معتز :بجد والله مش عارف اشكرك ازاي...
مراد :منه اختارتها ديما صح
معتز :منه أي ياعم... انا قصدي على ملك بصراحه مريحني اوووي ف الشغل ومحترمه ومنظمه اوووي...
مراد :ملك... اسمها حلو اوووي...
معتز :وهي زي القمر برضو...
مراد :ايوه بقا الصنارة غمزت ولا اي... تصدق عاوز  اشوفها...
معتز :ههههههههه خلاص تعالي وشوفها... بس هي صغيره عننا...
مراد :هكلمك بعد ما اخلص...
معتز :اشطا وعاوزين نتقابل...

ف منزل الحج عبد الحميد
عاصم :عوجت يا ابوي... قلقنا عليك...
عبد الحميد :كنت بخلص شغل يا ولدي...
عاصم: حمد الله على سلامتك... يا بوي...
سعاد:احضرلك الاكل يا ابوي...
عبد الحميد :فين يوسف وعمر...
سعاد :تلاقيهم ف الشغل يا حج ومني نايمه فوق...
عبد الحميد :بخصوص مني انا عاوز اجوزها...
سعاد:هاااا مين...

عبد الحميد :والله العرسان كتير بس انا عاوز حد يقدرها ويعرف جيمتها...
عاصم :اكيد ياابوي...
عبد الحميد :انا هطلع ارتاح شويه َ...
سعاد :شوفت ابوك عاوز يرمي البت... عشان يوسع الطريق لبت دلال...
عاصم :اكتمي لحد يسمعنا...
سعاد :على جثتي والله...
عاصم :متقلقيش انا مش هسيب بنتنا... تتضيع...

ف مكتب سعيد المحامي...
يوسف بصوت عالي :وسعي كدا انا هدخل يعني هدخل... زق يوسف السكرتيرة وفتح الباب...
السكرتيرة :لوسمحت يا افندم ...
سعيد:اي دا...
يوسف :اقعد كدا بس بدل ما اخلص عليك...
اشار سعيد لي السكرتيرة ان تخرج
يوسف :ايوه كدا نتكلم بقا...
سعيد :عاوز اي يا يوسف...
يوسف :عاوز جدي ميعرفش طريق لملك ودا لمصلحتك...
سعيد :الموضوع ميخصكش...

يوسف وهو يضع رجل على رجل وقال :عندك حق، بس تخيل بقا لو البوليس عرف انك بتهرب آثار...
سعيد :الكلام دا مش صح...
يوسف :ههههههههه ما انا  عندي الدليل...
سعيد بتلعثم وتوتر :اي فبن  هو...
اخرج يوسف الهاتف من جيبه وفتح له الفيديو ...
سعيد :انت بتصورني ...
يوسف :بظبط كدا
سعيد :انت عارف انت بتلعب مع مين وبعدين التسجيل دا يوديني انا وعمك ف داهيه هو اللي كان معايا واحنا بنتفق على التهريب...

يوسف :ما دا المطلوب اني اخلص من عمي وابنه...
سعيد :عاوز اي يا يوسف...
يوسف :كل حاجه جدي هيقوليها ليك انا اعرفها... وطريق ملك مش عاوز حد يعرفه فاهم...
سعيد :تمام...
يوسف :اقوم امشي بقا... خرج يوسف من المكتب...
سعيد :وبعدين بقا ف الواقعة دي...   

دخلت زينه المكتب عند غاده...
زينه :قولت اجي اقعد معاكي شويه...
غاده :انا معنديش شغل بشمهندس نادر نزل من شويه و كنت لسه هجيلك والله قولت نشرب قهوه مع بعض...
زينه بابتسامه :قولت اسبقك... قومي هاتي القهوة...
غاده :ماشي...
قامت زينه لتبحث ف إدراج المكتب على الملف الخاص بملك... ولاقيته وذهبت لتضعه ف مكتب أدهم... وبعدين راحت عند غاده تأني...
غاده :انتي روحتي فين
زينه :كنت ف الحمام...
غاده :اشربي القهوة قبل ما تبرد...

زينه :هخدها معايا واطلع على مكتبي بقا لحسن أدهم باشا يجي...
غاده بتعجب :طيب...
وصل أدهم الي المكتب...
قامت زينه وتابعته...
جلس أدهم على المكتب وفتح الملف...
أدهم اتصدم... لأنه اتأكد ان هي ملك العطار...
زينه :تؤمرني بحاجه تأني...
أدهم بضيق  :لا اتفضل انتي...
استغربت زينه... من طريقته...
وتمتمت لنفسها بعد أن خرجت من المكتب  :وانا مالي مش هو اللي طلب...

طلب نادر من غاده ان تدخل له...
طرقت غاده الباب ودخلت...
غاده :نعم يا افندم...
نادر :عاوز ملف ملك اللي كانت متقدمة لشغل...
غاده :حاضر هشوفه لحضرتك...
خرجت غاده ودورت على الملف ولكنها لم تجده... دخلت مره اخرى له...
غاده بتوتر :مش موجود...
نادر بانفعال :يعني اي مش موجود هو احنا ف الشارع... اتفضلي غوري من وشي...

كان حازم يجلس على الأريكة ويشاهد التلفاز...  ناديه :اي يا حبيبي مش نازل...
حازم :لا قولت اقعد معاكي...
ناديه بابتسامه :ياواد...
حازم :اكيد طبعا يا ماما...
ناديه :انت قافل المكتب بتاعك... انهارده...
حازم : بصراحه اهااا، أديت للموظفين اجازه يومين  وقولت ارتاح انا كمان انهارده بس هروح الشركة بكرا...
ناديه :ماشي يا حبيبي، جلست ناديه بجانبه... وقالت :عملت اي مع ملك...
حازم :روحتلها وقولتلها لو عاوزه حاجه تكلمني...

ناديه :ربنا يكرمك يا حبيبي... ،هي قد اي
حازم :تقريبا عندها عشرين سنه مش فاكر والله...
ناديه :امممم، وانت مش ناوي تتجوز...
حازم :انتي بتلميحي على اي يا نونو...
ناديه :ههههههههه طب ماانت فاهم اهو بت وحيده ومحترمه واخلاقها كويسه... وانت  ما شاء الله عليك محامي كبير...
حازم :بس انا بحسها زي اختي الصغيرة...
ناديه: عادي غير احساسك ولما تتجوزها مش هتبقى اختك وبعدين الفرق بينكم 10 ولا 11 سنه بس... انا الفرق بيني وبين ابوك كان 20 سنه وكنا مرتاحين مع بعض...
حازم :هفكر كدا...
ناديه:اها ونبي وفرح قلبي...

ف بيت عبد الحميد...
دخل عمر غرفه المكتب لجده وقال عمر :خير يا جدي عاوزني ف اي...
عبدالحميد :انت هتنزل القاهرة تأني...
عمر:ايوه بس انا قولت اقعد هنا اسبوع ولا حاجه عشان ماما تسكت ... كل شويه تقولي تعالي اقعد معانا وكدا...
عبد الحميد :وطبعا شركه العطار داخله المناقصة بتاعت المشروع...
عمر :اكيد طبعا لو احنا اللي عملنا المشروع دا هنكسب كتير اوووي واسهم شركتنا هتعلي ف السوق...
عبد الحميد :بس انا عاوزك تخسرها...
عمر بصدمه :نعم؟
عبد الحميد :ايوه يا ولدي انا عاوزك تخسر المناقصة دي...

عمر :مستحيل لو خسرنا الخسارة هتبقى كبيره
عبد الحميد :الخسارة تتعوض...
عمر :انا مش موافق... اسف... وخرج عمر من المكتب...
وقابل يوسف ف وشه...
يوسف :مالك بوزك شبرين ليه...
عمر: جدك عاوزنا نخسر المناقصة ...
يوسف:هاااااا ليه...

عمر :معرفش بقا... بس كدا الشركة هتقع مش كفاية أن شركه أدهم النوري قصدي لا كمان عاوزني انسحب...
يوسف :لا انت خليك مكمل عادي وانا هحاول اعرف اي ورا الموضوع دا... اصل جدك مش هعمل كدا من فراغ...
عمر :تمام... انا طالع عشان اكمل شغلي...
يوسف :ربنا معاك يا اخويا...
يوسف :وبعدين بقا ف جدي دا كل شويه يعمل فيلم دا  انا زهقت...
خلطته مني علي كتفه من الخلف...
يوسف :حرام عليكي خضيتني...
مني :اصلي لاقيتك بتكلم نفسك...
يوسف ببرود  :هههه اتجننت.   
مني :اي الرخامة دي...
يوسف :ونبي سيبني بالهم اللي انا ف...

ذهب نادر الي سمر...
سمر :يعني تقعد اسبوع ولا تيجي ولا تسال...
نادر :كنت مشغول والله...
سمر :مش مهم بقا... ولا يهمك...
نادر :هي بوسي جاتلك تأني...
سمر :لا ليه؟
نادر :بسألك عادي
سمر: اقوم اجبلك كأس تأني...
نادر :قومي... .
قامت سمر واحضرت له الكأس وجلست...
نادر :كلمتي ملك تأني...
سمر :لا...
نادر :امممم طيب...
سمر: هو ف حاجه يا نادر...
نادر :لا يروحي بسأل...

كانت بوسي جالسه تنتظر مجي أدهم...
دق جرس باب الشقة... قامت بوسي وفتحت الباب...
دلف  أدهم الي الداخل ... قامت بوسي بمعناقته وقالت :وحشتني...
وضع أدهم قبله على شفتها وقال :وانت كمان...
بوسي :هتاكل...
أدهم :لا تعالي عاوز اقولك على حاجه...
جلس أدهم وبوسي...
بوسي :خير يا حبيبي...
أدهم :فاكره حوار ملك...
بوسي :ماله...
أدهم :بابا انهارده طلب مني ومن نادر اننا ندور عليها ...

بوسي :وانت مضايق ليه يا حبيبي...
أدهم :مش عاوز نادر يوصلها... انا قطعت كل الطرق عليه مفضلش غير سمر...
بوسي بضيق :مش ملاحظ انك خايف عليها ولا اي...
أدهم :اهدي بلاش عبط انتي عارفه ان نادر متهور مش اكتر وانا مش عاوز تحصل مشاكل و بعدين دي بنت عيله العطار ...
بوسي :طب هو باباك عاوز اي منها...
أدهم :عاوز اننا نبعدها او بمعنى تأني نخطفها لمده اسبوعين...
بوسي:انا من رأيي تسيب الموضوع على نادر... وهو هيتصرف وتخلي باباك يفهمه كل حاجه...
أدهم : انتي رايك كدا...

بوسي :ايووه، أو ممكن تقول لحازم بما انه يعرفها... وحتى بدل ما حد يخدها غصبن عنها... يفهمها هو ويخدها تقعد عنده ف البيت...
أدهم :عنده ف البيت تعمل اي...
بوسي :مالك يا أدهم هو انا قولت حاجه غلطت... سواء انت ولا نادر ولا حازم كلكم اغراب عنها بس حازم على معرفه بها ف دا قصدي...
احس أدهم انه انفعل عليها بدون سبب... خلاص يا حبيبتي مكنتش اقصد حاجه...
بوسي :لا عادي...

ف منزل النوري...
ايمان :اصحى يا حبيبي...
سليمان :طيب هصحي اهو...
ايمان :انا هنزل احضرلك الفطار...
سليمان :انتي بتتعبي نفسك ليه... اومال الخدامين  شغالين ليه...
ايمان :انا اتعودت اني انا اللي بحضر الفطار...
سليمان :تسلمي يا حبيبتي...
ايمان :قوم اجهز عشان متتاخرش علي الشغل...

ف الشركة... كان أدهم ينتظر قدوم حازم...
طرق حازم الباب ودخل...
حازم :حد يصحى حد من النوم ويجيبه على مله وشه كدا...
أدهم :اقعد بس...
حازم :خير...
أدهم :انت ف حاجه بينك وبين ملك
حازم باستغراب :لا مفيش...
أدهم :انت تعرف ايه عنها...
حازم :لا بجد مش فاهمك... في ايه...

أدهم :من الاخر كدا بابا عاوزنا نخطفها لحد ما نكسب المناقصة لأنها بنت عيله العطار...
حازم بضيق :نعم؟
أدهم :اهدي بس انا لو كنت عاوز اعمل حاجه كنت عملتها بس انا قولتك وخدت الملف من عند نادر عشان ميوصلش لها...
حازم :وانت هتعمل اي...
أدهم :معرفش... بس المهم ان نادر ميوصلش ليها ولا ابويا ...
حازم: متنساش ان نادر بيحفر وراها من غير حاجه اصلا...
أدهم :طب هنعمل اي...
حازم :انا ممكن اسمع كلام ماما...
أدهم :مش فاهم...

حازم: ماما عرضت عليا فكره اني  اتجوز ملك... واظن ان لو دا حصل هيبعد عنها حاجات كتيره...
أدهم :خلي الموضوع دا بعدين، اكيد مش هتروح تقولها اتجوزني...
حازم :طب هنعمل اي...
أدهم :انا هتصرف...
حازم :عرفني...
أدهم :ولا حاجه هخدها وقعدها ف شقه مدينه نصر وخلاص كدا...
حازم :ازاي ومين قالك ان ملك هتوافق...
أدهم :سيب الموضوع دا عليا... بس انت حاول تقفل على نادر...
حازم :هو انت عارف عنوانها...
أدهم :ايوه كان مكتوب ف الملف...

كانت ملك بتفتح باب شقتها لكي تخرج لقيت حاتم أمامها...
ملك :خير يا استاذ حاتم ف  اي
حاتم :وحشتني...
ملك :استاذ حاتم بعد اذنك اتفضل من قدامي...
حاتم :انتي قاسيه كدا ليه...
ملك :بعد اذنك غور من وشي يا استاذ حاتم...
حاتم :طب تعالي نتكلم جواه... وحاول دفعها للخلف...
ولكن تماسكت ملك وقامت بدفعه...
حاتم :انت بتزقني...
ملك :بظبط كدا... ابعد بقى عاوزه اقفل الباب و امشي...
حاتم بتوعد :ماشي يا ملك...

ذهبت ملك الي العيادة وقامت بتنظيف وترتيب بعض الأغراض...
وصل معتز الي العيادة وكان بها بعض المرضى ودخلت ملك خلفه...  
جلس معتز على المكتب...
ملك :ادخل اول كشف يا دكتور...
معتز :ايوه يا ملك اتفضلي...
نادت ملك على أول كشف وبعدين جلست على المكتب تباشر باقي عملها.
اتت مريضه...وقالت :لوسمحتي عاوز احجز...
ملك بدون أن ترفع نظرها لها وقالت : مينفعش الحجز ف نفس اليوم يا مدام...
ردت عليها وقالت :ادخلي قولي لدكتور معتز وخلاص...
رفعت ملك راسها لكي تراها ولكنها اتصدمت عند رأيتها ...

الفصل التالي
جميع الفصول
قصص و روايات لنفس الكاتب/ة
الآراء والتعليقات على الرواية
ليصلك جديد قصص و روايات - اعمل لايك لصفحتنا