رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الخامس
استعد الحج عبد الحميد لسفر...
وركب سيارته... وصل عبد الحميد الي شركه النوري... ودخل اليه
سليمان:اتفضل يا حج نورت القاهرة كلها
عبد الحميد:منوره بأهلها...
سليمان:خير يا حج
عبد الحميد:عاوزك تجيبلي عنوان حد...
سليمان:مين... ومن بكرا هيبقى عندك...
عبد الحميد:المهم ولا عاصم ولا عبد الرحمن يعرفوا حاجه...
سليمان:مين هو ...
عبد الحميد: ملك محمد عبد الحميد العطار...
سليمان:طب انا عاوز معلومات عنها...
عبد الحميد:معرفش عنها غير عنوان الشقة القديمة اللي كانت عايشه فيها...
سليمان:طب جامعتها مثلا اي حاجه...
عبد الحميد:انا قولت اقولك عشان انت ليك معارف كتير وهتعرف توصلها...
سليمان:اول ما اوصلها هقولك...
غادر عبد الحميد... واتصل سليمان باادهم ونادر واخبرهم ان يأتوا ف الحال...
أتصل أدهم بنادر...
أدهم:انت فين... بابا كلمك
نادر:ايوه انا لسه نازل من الشركة...
أدهم:وانا نزلك
كان نادر ينتظره أمام السيارة...
نادر:هو ف اي، انا سيبت الشغل ونزلت...
ركب أدهم السيارة وقال:يلا اركب يا نادر...
ركب نادر السيارة وقال :متعرفش ابوك عاوزنا ف اي...
أدهم:مش عارف...
نادر: انا كان لسه عندي شغل مع عمرو...
أدهم:ساعه زمن وهنرجع لشركه تأني...
وصل أدهم ونادر الشركة وصعدوا الي المكتب
سليمان:تعالوا...
أدهم:ف اي يا بابا قلقتنا...
سليمان:انا لقيت كارت مهم اوووي لو احتاجنها عشان نكسب المناقصة لو كسبنا هيبقى اسمه خدمه ومصلحه...ناقص اسبوعين على المناقصة...
نادر:اي هو
سليمان:ملك محمد عبد الحميد العطار عاوزكم تشقوا الأرض وتجيبوها وتفضل منوره عندنا لحد يوم المناقصة...
أدهم:اسمها ملك محمد عبد الحميد العطار...
نظر أدهم ونادر لبعض كل منها يفكر اهي ملك ولا تشابه أسماء...
سليمان:رحتوا فين...
أدهم:ولا حاجه هنشوف الموضوع دا و هنجيبها ف اسرع وقت...
خرج نادر وادهم من المكتب واثناء طريق خروجهم من الشركة دار بينهم تلك الحديث...
نادر:تفتكر ممكن تكون هي...
أدهم:بصراحه دي اخر حاجه اتمنى انها تحصل... انا مش عاوز اشوف البت دي تأني...
نادر:انا كان نفسي اشوفها بس مش بطريقه دي طلعت تبع عيله العطار...
أدهم:مش عارف بقا... اركب العربية انت عقبال ما انا اروح الحمام...
نادر:ماشي، هات المفتاح طيب...
خرج نادر... اخرج أدهم هاتفه واتصل بي زينه السكرتيرة بتاعته...
زينه:اي يا باشا
أدهم:ف بنت كانت متقدمة عشان تبقى المترجمة عندنا ف الشركة واستاذ نادر هو اللي عمل الانترفيو والملف بتاعتها مع غاده... تروحي تخدي منها بايه طريقه...
زينه:تمام...
أدهم:ساعه بظبط وعاوز الملف دا على مكتبي...
قام معتز بالاتصال بصديقه...
معتز:اي يا ابني مش هاين عليك تسأل عليا...
مراد:قولت اسيبك تشوف شغلك
معتز:بجد والله مش عارف اشكرك ازاي...
مراد:منه اختارتها ديما صح
معتز:منه أي ياعم... انا قصدي على ملك بصراحه مريحني اوووي ف الشغل ومحترمه ومنظمه اوووي...
مراد:ملك... اسمها حلو اوووي...
معتز:وهي زي القمر برضو...
مراد:ايوه بقا الصنارة غمزت ولا اي... تصدق عاوز اشوفها...
معتز:ههههههههه خلاص تعالي وشوفها... بس هي صغيره عننا...
مراد:هكلمك بعد ما اخلص...
معتز:اشطا وعاوزين نتقابل...
ف منزل الحج عبد الحميد
عاصم:عوجت يا ابوي... قلقنا عليك...
عبد الحميد:كنت بخلص شغل يا ولدي...
عاصم: حمد الله على سلامتك... يا بوي...
سعاد:احضرلك الاكل يا ابوي...
عبد الحميد:فين يوسف وعمر...
سعاد:تلاقيهم ف الشغل يا حج ومني نايمه فوق...
عبد الحميد:بخصوص مني انا عاوز اجوزها...
سعاد:هاااا مين...
عبد الحميد:والله العرسان كتير بس انا عاوز حد يقدرها ويعرف جيمتها...
عاصم:اكيد ياابوي...
عبد الحميد:انا هطلع ارتاح شويه َ...
سعاد:شوفت ابوك عاوز يرمي البت... عشان يوسع الطريق لبت دلال...
عاصم:اكتمي لحد يسمعنا...
سعاد:على جثتي والله...
عاصم:متقلقيش انا مش هسيب بنتنا... تتضيع...
ف مكتب سعيد المحامي...
يوسف بصوت عالي:وسعي كدا انا هدخل يعني هدخل... زق يوسف السكرتيرة وفتح الباب...
السكرتيرة:لوسمحت يا افندم ...
سعيد:اي دا...
يوسف:اقعد كدا بس بدل ما اخلص عليك...
اشار سعيد لي السكرتيرة ان تخرج
يوسف:ايوه كدا نتكلم بقا...
سعيد:عاوز اي يا يوسف...
يوسف:عاوز جدي ميعرفش طريق لملك ودا لمصلحتك...
سعيد:الموضوع ميخصكش...
يوسف وهو يضع رجل على رجل وقال:عندك حق، بس تخيل بقا لو البوليس عرف انك بتهرب آثار...
سعيد:الكلام دا مش صح...
يوسف:ههههههههه ما انا عندي الدليل...
سعيد بتلعثم وتوتر:اي فبن هو...
اخرج يوسف الهاتف من جيبه وفتح له الفيديو ...
سعيد:انت بتصورني ...
يوسف:بظبط كدا
سعيد:انت عارف انت بتلعب مع مين وبعدين التسجيل دا يوديني انا وعمك ف داهيه هو اللي كان معايا واحنا بنتفق على التهريب...
يوسف:ما دا المطلوب اني اخلص من عمي وابنه...
سعيد:عاوز اي يا يوسف...
يوسف:كل حاجه جدي هيقوليها ليك انا اعرفها... وطريق ملك مش عاوز حد يعرفه فاهم...
سعيد:تمام...
يوسف:اقوم امشي بقا... خرج يوسف من المكتب...
سعيد:وبعدين بقا ف الواقعة دي...
دخلت زينه المكتب عند غاده...
زينه:قولت اجي اقعد معاكي شويه...
غاده:انا معنديش شغل بشمهندس نادر نزل من شويه و كنت لسه هجيلك والله قولت نشرب قهوه مع بعض...
زينه بابتسامه:قولت اسبقك... قومي هاتي القهوة...
غاده:ماشي...
قامت زينه لتبحث ف إدراج المكتب على الملف الخاص بملك... ولاقيته وذهبت لتضعه ف مكتب أدهم... وبعدين راحت عند غاده تأني...
غاده:انتي روحتي فين
زينه:كنت ف الحمام...
غاده:اشربي القهوة قبل ما تبرد...
زينه:هخدها معايا واطلع على مكتبي بقا لحسن أدهم باشا يجي...
غاده بتعجب:طيب...
وصل أدهم الي المكتب...
قامت زينه وتابعته...
جلس أدهم على المكتب وفتح الملف...
أدهم اتصدم... لأنه اتأكد ان هي ملك العطار...
زينه:تؤمرني بحاجه تأني...
أدهم بضيق :لا اتفضل انتي...
استغربت زينه... من طريقته...
وتمتمت لنفسها بعد أن خرجت من المكتب :وانا مالي مش هو اللي طلب...
طلب نادر من غاده ان تدخل له...
طرقت غاده الباب ودخلت...
غاده:نعم يا افندم...
نادر:عاوز ملف ملك اللي كانت متقدمة لشغل...
غاده:حاضر هشوفه لحضرتك...
خرجت غاده ودورت على الملف ولكنها لم تجده... دخلت مره اخرى له...
غاده بتوتر:مش موجود...
نادر بانفعال:يعني اي مش موجود هو احنا ف الشارع... اتفضلي غوري من وشي...
كان حازم يجلس على الأريكة ويشاهد التلفاز... ناديه:اي يا حبيبي مش نازل...
حازم:لا قولت اقعد معاكي...
ناديه بابتسامه:ياواد...
حازم:اكيد طبعا يا ماما...
ناديه:انت قافل المكتب بتاعك... انهارده...
حازم: بصراحه اهااا، أديت للموظفين اجازه يومين وقولت ارتاح انا كمان انهارده بس هروح الشركة بكرا...
ناديه:ماشي يا حبيبي، جلست ناديه بجانبه... وقالت:عملت اي مع ملك...
حازم:روحتلها وقولتلها لو عاوزه حاجه تكلمني...
ناديه:ربنا يكرمك يا حبيبي...،هي قد اي
حازم:تقريبا عندها عشرين سنه مش فاكر والله...
ناديه:امممم، وانت مش ناوي تتجوز...
حازم:انتي بتلميحي على اي يا نونو...
ناديه:ههههههههه طب ماانت فاهم اهو بت وحيده ومحترمه واخلاقها كويسه... وانت ما شاء الله عليك محامي كبير...
حازم:بس انا بحسها زي اختي الصغيرة...
ناديه: عادي غير احساسك ولما تتجوزها مش هتبقى اختك وبعدين الفرق بينكم 10 ولا 11 سنه بس... انا الفرق بيني وبين ابوك كان 20 سنه وكنا مرتاحين مع بعض...
حازم:هفكر كدا...
ناديه:اها ونبي وفرح قلبي...
ف بيت عبد الحميد...
دخل عمر غرفه المكتب لجده وقال عمر:خير يا جدي عاوزني ف اي...
عبدالحميد:انت هتنزل القاهرة تأني...
عمر:ايوه بس انا قولت اقعد هنا اسبوع ولا حاجه عشان ماما تسكت ... كل شويه تقولي تعالي اقعد معانا وكدا...
عبد الحميد:وطبعا شركه العطار داخله المناقصة بتاعت المشروع...
عمر:اكيد طبعا لو احنا اللي عملنا المشروع دا هنكسب كتير اوووي واسهم شركتنا هتعلي ف السوق...
عبد الحميد:بس انا عاوزك تخسرها...
عمر بصدمه:نعم؟
عبد الحميد:ايوه يا ولدي انا عاوزك تخسر المناقصة دي...
عمر:مستحيل لو خسرنا الخسارة هتبقى كبيره
عبد الحميد:الخسارة تتعوض...
عمر:انا مش موافق... اسف... وخرج عمر من المكتب...
وقابل يوسف ف وشه...
يوسف:مالك بوزك شبرين ليه...
عمر: جدك عاوزنا نخسر المناقصة ...
يوسف:هاااااا ليه...
عمر:معرفش بقا... بس كدا الشركة هتقع مش كفاية أن شركه أدهم النوري قصدي لا كمان عاوزني انسحب...
يوسف:لا انت خليك مكمل عادي وانا هحاول اعرف اي ورا الموضوع دا... اصل جدك مش هعمل كدا من فراغ...
عمر:تمام... انا طالع عشان اكمل شغلي...
يوسف:ربنا معاك يا اخويا...
يوسف:وبعدين بقا ف جدي دا كل شويه يعمل فيلم دا انا زهقت...
خلطته مني علي كتفه من الخلف...
يوسف:حرام عليكي خضيتني...
مني:اصلي لاقيتك بتكلم نفسك...
يوسف ببرود :هههه اتجننت.
مني:اي الرخامة دي...
يوسف:ونبي سيبني بالهم اللي انا ف...
ذهب نادر الي سمر...
سمر:يعني تقعد اسبوع ولا تيجي ولا تسال...
نادر:كنت مشغول والله...
سمر:مش مهم بقا... ولا يهمك...
نادر:هي بوسي جاتلك تأني...
سمر:لا ليه؟
نادر:بسألك عادي
سمر: اقوم اجبلك كأس تأني...
نادر:قومي... .
قامت سمر واحضرت له الكأس وجلست...
نادر:كلمتي ملك تأني...
سمر:لا...
نادر:امممم طيب...
سمر: هو ف حاجه يا نادر...
نادر:لا يروحي بسأل...
كانت بوسي جالسه تنتظر مجي أدهم...
دق جرس باب الشقة... قامت بوسي وفتحت الباب...
دلف أدهم الي الداخل ... قامت بوسي بمعناقته وقالت:وحشتني...
وضع أدهم قبله على شفتها وقال:وانت كمان...
بوسي:هتاكل...
أدهم:لا تعالي عاوز اقولك على حاجه...
جلس أدهم وبوسي...
بوسي:خير يا حبيبي...
أدهم:فاكره حوار ملك...
بوسي:ماله...
أدهم:بابا انهارده طلب مني ومن نادر اننا ندور عليها ...
بوسي:وانت مضايق ليه يا حبيبي...
أدهم:مش عاوز نادر يوصلها... انا قطعت كل الطرق عليه مفضلش غير سمر...
بوسي بضيق:مش ملاحظ انك خايف عليها ولا اي...
أدهم:اهدي بلاش عبط انتي عارفه ان نادر متهور مش اكتر وانا مش عاوز تحصل مشاكل و بعدين دي بنت عيله العطار ...
بوسي:طب هو باباك عاوز اي منها...
أدهم:عاوز اننا نبعدها او بمعنى تأني نخطفها لمده اسبوعين...
بوسي:انا من رأيي تسيب الموضوع على نادر... وهو هيتصرف وتخلي باباك يفهمه كل حاجه...
أدهم: انتي رايك كدا...
بوسي:ايووه، أو ممكن تقول لحازم بما انه يعرفها... وحتى بدل ما حد يخدها غصبن عنها... يفهمها هو ويخدها تقعد عنده ف البيت...
أدهم:عنده ف البيت تعمل اي...
بوسي:مالك يا أدهم هو انا قولت حاجه غلطت... سواء انت ولا نادر ولا حازم كلكم اغراب عنها بس حازم على معرفه بها ف دا قصدي...
احس أدهم انه انفعل عليها بدون سبب... خلاص يا حبيبتي مكنتش اقصد حاجه...
بوسي:لا عادي...
ف منزل النوري...
ايمان:اصحى يا حبيبي...
سليمان:طيب هصحي اهو...
ايمان:انا هنزل احضرلك الفطار...
سليمان:انتي بتتعبي نفسك ليه... اومال الخدامين شغالين ليه...
ايمان:انا اتعودت اني انا اللي بحضر الفطار...
سليمان:تسلمي يا حبيبتي...
ايمان:قوم اجهز عشان متتاخرش علي الشغل...
ف الشركة... كان أدهم ينتظر قدوم حازم...
طرق حازم الباب ودخل...
حازم:حد يصحى حد من النوم ويجيبه على مله وشه كدا...
أدهم:اقعد بس...
حازم:خير...
أدهم:انت ف حاجه بينك وبين ملك
حازم باستغراب:لا مفيش...
أدهم:انت تعرف ايه عنها...
حازم:لا بجد مش فاهمك... في ايه...
أدهم:من الاخر كدا بابا عاوزنا نخطفها لحد ما نكسب المناقصة لأنها بنت عيله العطار...
حازم بضيق:نعم؟
أدهم:اهدي بس انا لو كنت عاوز اعمل حاجه كنت عملتها بس انا قولتك وخدت الملف من عند نادر عشان ميوصلش لها...
حازم:وانت هتعمل اي...
أدهم:معرفش... بس المهم ان نادر ميوصلش ليها ولا ابويا ...
حازم: متنساش ان نادر بيحفر وراها من غير حاجه اصلا...
أدهم:طب هنعمل اي...
حازم:انا ممكن اسمع كلام ماما...
أدهم:مش فاهم...
حازم: ماما عرضت عليا فكره اني اتجوز ملك... واظن ان لو دا حصل هيبعد عنها حاجات كتيره...
أدهم:خلي الموضوع دا بعدين، اكيد مش هتروح تقولها اتجوزني...
حازم:طب هنعمل اي...
أدهم:انا هتصرف...
حازم:عرفني...
أدهم:ولا حاجه هخدها وقعدها ف شقه مدينه نصر وخلاص كدا...
حازم:ازاي ومين قالك ان ملك هتوافق...
أدهم:سيب الموضوع دا عليا... بس انت حاول تقفل على نادر...
حازم:هو انت عارف عنوانها...
أدهم:ايوه كان مكتوب ف الملف...
كانت ملك بتفتح باب شقتها لكي تخرج لقيت حاتم أمامها...
ملك:خير يا استاذ حاتم ف اي
حاتم:وحشتني...
ملك:استاذ حاتم بعد اذنك اتفضل من قدامي...
حاتم:انتي قاسيه كدا ليه...
ملك:بعد اذنك غور من وشي يا استاذ حاتم...
حاتم:طب تعالي نتكلم جواه... وحاول دفعها للخلف...
ولكن تماسكت ملك وقامت بدفعه...
حاتم:انت بتزقني...
ملك:بظبط كدا... ابعد بقى عاوزه اقفل الباب و امشي...
حاتم بتوعد:ماشي يا ملك...
ذهبت ملك الي العيادة وقامت بتنظيف وترتيب بعض الأغراض...
وصل معتز الي العيادة وكان بها بعض المرضى ودخلت ملك خلفه...
جلس معتز على المكتب...
ملك:ادخل اول كشف يا دكتور...
معتز:ايوه يا ملك اتفضلي...
نادت ملك على أول كشف وبعدين جلست على المكتب تباشر باقي عملها.
اتت مريضه...وقالت:لوسمحتي عاوز احجز...
ملك بدون أن ترفع نظرها لها وقالت: مينفعش الحجز ف نفس اليوم يا مدام...
ردت عليها وقالت:ادخلي قولي لدكتور معتز وخلاص...
رفعت ملك راسها لكي تراها ولكنها اتصدمت عند رأيتها ...