قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا لا أريد الزواج منك للكاتبة لولو الصياد الفصل الأول

نوفيلا لا أريد الزواج منك للكاتبة لولو الصياد الفصل الأول

نوفيلا لا أريد الزواج منك للكاتبة لولو الصياد الفصل الأول

هي: يا بابا ده كان واحنا صغيرين إنما الزمن اتغير ودلوقتي مش زي زمان ازاي تجبرني أتجوزه وأنا مش بحبه.
الام: وهو عمر عيبه ايه ده كل بنت تتمنى تتجوزه ده كل بنات العيله هتموت عليه مال واخلاق وجمال وكمان مهندس قد الدنيا.
هى: اى حد غيرى انا انا لا.

الاب: بصى وده اخر كلام انا اخويا هيجى بكره نقرا الفاتحه وكمان هتقعدى وقسما بربى لو حد حس باى حاجه لهتشوفى ايام سودا وهتقعدى من الجامعه ومش هتروحى تانى نهائى.
هى: يا ماما ارجوكى قولى لبابا حاجه انا بنتك.
الام: وهو ابوكى مبيقولش حاجه غلط هو عتوز مصلحتك وعمر انسان كويس جدا ومش هيجيلك احسن منه وكمان من لحمنا.
هى: بقا كدا طيب اعملوا اللى انتوا عاوزينه: وتركتهم وذهبت الى غرفتها.

بطلتنا هى رنا فتاه في كليه السياسيه والاقتصاد ومتفوقه للغايه تكون الاولى على دفعتها كل عام وهى في عامها الاخير في الجامعه وتتميز بأخلاق عاليه ولم يكن لها من قبل علاقه مع اى شاب وعلاقتها بهم لا تتعدى حدود الزماله ولها صديقتين من الطفوله ومعها في نفس الكليه. لا اريد الزواج منك، هم هايدى وجيهان ويطلقون عليهم الثلاثى المرح هايدى بنت عمها واخت عمر العريس وجيهان ابنه عمتها وتعشقهم رنا الى حد كبير ولها شقيق واحد وهو احمد وهو في الثانيه عشر من عمره ويعتبر رنا امه الثانيه ورنا تدلعه الى حد بعيد ولا ترفض له طلب نهائيا رنا فتاه لون عيونها اسود كحيل وشعرها اسود مثل الحرير يصل الى منتصف ظهرها واها غمزتان في حدودها رائعه الجمال وطابع حسن في ذقنها يعطيها طابع خاص وخدودها دائما لونها احمر وفمها صغير يشبه الى حد بعيد القلب وتتميز دائما باللون الأحمر باختصار، لا اريد الزواج منك. انها جميله إلى حد كبير فهى ذو جمال شرقى رائع تجذب كل من ينظر اليها هذا الى جانب حديثها الطفولى وبرائتها.

رنا: انا ليه بيحصلى كده عمر ده انا مش بحبه محدش في الدنيا بيطيقه اجى انا اتجوزه ده انسان معقد يارب خلصنى منه يارب انا مش عاوزه اتجوزه ابدا: ده اخر مره شفته كان هيضربنى.
فلاش باك.
رنا بالجامعة هى وهايدى وجيهان يخرجون من الجامعه وينتظرون السائق لتوصيلهم.
رنا: السواق اتاخر اووى
هايدى: اه فعلا مع انى قلتله يجى في الميعاد بتاع خروجنا
جيهان: انا تعبانه وجعانه حاسه ان ضغكى واطى.

رنا: طي استنى هجبلك عصير من السوبر ماركت وكانت تتحدث وهى تقطع الطريق وفجاءه سمعت صوته فرمله سياره وصوتها عالى جدا.
ونزل شاب في عمر 30 من عمره يرتدى بدله باللون الكحلى وشعره اسود ناعم وعيونه عسليه وطويل القامه وواضح من شكله انه يمارس الرياضات العنيفه وخمرى البشره وحليق الذقن. نعم انه عمر.
عمر: انتى غبيه مش بتشوفى قدامك حد يمشى بضهره يا عاميه.
رنا: انا مخدتش بالى اسفه.

عمر: بزعيق وانا اعمل ايه باسفك اصرفه منين فعلا غبيه
اقتربت جيهان وهايدى
هايدى: خلاص يا عمر محصلش حاجه الحمد لله.
جيهان: خلاص بئه الحمد لله عدت على خير
عمر: انتوا تخرسوا انتوا كمان عيال تافهه ومفيش اى ادراك بالمسؤلية.
رنا: انا اعتذرت خلاص بئه هو انت مصدقت.
عمر: انتى ليكى عين تتكلمى وقسما بالله لو ما كنا في الشارع لكنت ربيتك.
رنا: انا.
هايدى: خلاص يارنا: ارجوكى.
سكتت رنا اكراما لهايدى ولانهم بالشارع.

عمر: اتفضلوا السواق مراته تعبانه وانا هوصلكم واخلصوا انا مش فاضى ليكم.
باك.
يارب ازاى اعيش معاه وهو كده انا لازم اخلص منه باى طريقة
رنا بتفكير: ايوه هى دي بس محتاجه مساعدة من هايدى وجيهان.

الحب يضع أساس البيت ؛ والمودة و الرحمة تبني جدرانه
[ والاحترام ] وحده يحفظ البنيان من الانهيار..!..
كيف تتزوج رجل لا يوجد بينهم اى حب ولا موده كيف تكون حياتهم سعيده هذا ما كانت تفكر به رنا من ناحيه عمر.
اتصلت رنا بجيهان وهايدى وكانت هايدى لدى جيهان.
رنا: افتحى مكبر الصوت يا هايدى.
هايدى: حاضر يا برنس
رنا: اشطه: انا عاوزكم في خدمه احنا لازم نفلسع عمر لانى مش عاوزه اتجوزه ومحدش هيساعدنى غيركم.

هايدى: هههههه بصى مع انه اخويا بس مرضاش ليكى الظلم وهساعدك يا جميل بس تردهالى لما اجى افلسع اى عريس
رنا: ماشى يا اختى وانتى يا جيهان
جيهان: انت عارف يا برنس انى معاك على طول الخط انت تؤمر يا جميل.
رنا: ربنا ما يحرمنى منك بس هنعمل ايه
هايدى: بصى يا موزتي يا اختي هو مغرور اوى واكتر حاجه تضايقه ان بنت تقوله مش عاوزك ومش بحبك انتي تقوليله كده مش هيفكر يتجوزك نهائي
رنا: تفتكرى.

جيهان: طبعا يعني انت متعرفيش عمر اهم حاجه عنده غروره وكرامته
رنا: خلاص هستناكم بكره من الصبح علشان تكونوا معايا اوك
جيهان وهايدى: اوك يا برنس
رنا: سلام يا حبايبى.
قفلت رنا مع جيهان وهايدى وظلت تفكر في رد فعل عمر وكانت تعلم أنه لن يتزوجها ان قالت له ذلك فهو معتاد ان البنات تجرى خلفه ولا يعيرهم اى انتباه فهو أهم شيء في حياته الرياضه والشغل غير كده لا.

نامت رنا واستيقظت صباحاً على وصول جيهان وهايدى وكانوا يقومون بضجه فظيعة في البيت.
والد رنا: مجانين العيله وصلوا طبعا محدش يعرف ينام
جيهان: بص به يا برنس انت تتجوزنى وانا نعملش دوشه
هايدى: نعم يتجوزك ايه ده حبيبي انا
والد رنا: ههههههههههه يا ام رنا الحقينى
والده رنا: سمعاهم وشكلى هحهز الشبشب ههههههه
جيهان: انا معملتش حاجه ده هو اللى عمال يقولى هاتى بوثه وانا اقوله ابدا ههههههههه.

والد رنا هو المهندس زياد الاسيوطى: ووالدتها هى ربه منزل واسمها زينب.
زياد والد رنا: انا يا كدابه قلتلك هاتى بوسه
جيهان: ايوه وبتغمزلى كمان: صح يا هايدى
هايدى: طبعا وانا شاهده.
رنا: وانا كمان شاهده عليك ههههههههههه
الجميع: هههههههههه
زياد: انتم فعلا بنات زي العسل.
احمد: اخو رنا: طيب وانا يا بابا
زياد: انت روحى يا حبيبي ها اجوزك واحده من البنات دي
احمد: لا انا بحب انجى صحبتى وهتجوزها.

زينب: ههههههههههه كمان عشنا وشفنا عيل وبيحب
احمد: بغضب: انا راجل مش عيل صح يا بابا.
زياد: طبعا يا حبيبى.
جيهان: هات بوسه يا واد وظلت تجرى ورا احمد لتقبله والجميع يضحك بشده عليهم.
زياد: اطلعوا يله جهزوا نفسكم علشان الخطوبه.
الثلاثه: من عنينا يا عبدالعال ده احنا هنريحوكوا هههههههه
زياد: اعوذ بالله امشوا من هنا.

كانوا يضحكون بشده وهم يسيرون الى غرفه رنا وظلت البنات طوال اليوم في غرفه رنا يجهزون. انفسهم الى ان سمعوا صوت الباب يدق ويعلن عن وصول عمر ووالدته ووالدته وايضا والده جيهان.
جيهان: وصلوا.
هايدى: مستعده يا رنا
رنا: بنفس عميق: كله على الله استعنا على الشقه بالله ليلتك سودا يا عمر
جيهان وهايدى: ههههههههههه امه داعيه عليه.
رنا: يله بينا.

لا تضع حدوداً ل خيالاتك: احلم: ثمّ احلم: ثمّ احلم
ف لابد يوماً ؛ أن تمطر سماوات الأحلام غيثاً وفيراً!..

وهاى رنا تحلم ان تتخلص من عمر وتنهى ذلك الزواج فهل يتحقق حلمها ام يكون القدر يرفض ذلك ويخبىء لها ما كانت تتوقعه لا احد يعلم ما تخبئه الدنيا له وما ياتى به الزمان وتغير الأيام، لا اريد الزواج منك. وليس كل ما يتمناه الانسان يحدث احيانا نتمنى شىء ويحدث العكس ولكن لا بد لنا ان نتاكد ان الله لاياتى لنا سوا بالخير فقط حتى ولو كان في بدايته سىء في نظرنا.

نزلت رنا الى الاسفل وكان يوجد والد عمر وهو عمها المهندس ضياء الاسيوطى وزوجته سوزان وعمتها الهام الاسيوطى المعروفه بشدتها وحبها الشديد للمظاهر وهى دكتوره في كليه الحقوق وطبعا عمر ووالدها ووالدتها واخوها الصغير احمد.
رنا: السلام عليكم.
ضياء: اهلا برنوش حبيبتي وحشتيني
رنا: وهى تحتضنه وانت كمان يا عمو والله
سوزان: عروسه زي القمر ماشاء الله
رنا: وهى تقبلها ربنا يخليكى يا طنط.

الهام: ازيك يا رنا يا حبيبتي عسل يا رنا ما شاء الله
رنا: ربنا ما يحرمنى منك يا عمتو
رنا: ازيك يا عمر.
عمر: كويس وكان يتحدث باستعلاء.
رنا لنفسها الله اما اطولك ياروح.
جيهان: ايه يا جماعه مالها ميرى كده ليه فكوا كده ده احنا حتى عيله واحده
الهام: بنت اتكلمى كويس وبلاش الطريقة السوقيه دي
هايدى: ايه يا عمتو مالك كده ده حتى احنا فلات امرات وعسلات.

الهام: والله انا مش عارفه اواى بنات عيله الاسيوطى يتكلموا كده مستحيل.
زياد: ههههههههه سبيهم براحتهم يا الهام
ضياء: فعلا دول احلى حاجه في العيله ودمهم شربات.
سوزان: فعلا والله هايدى هى اللى عامله للبيت حس ومن غيرها بيبقى الجو كئيب
زينب: فعلا ربنا يحرسهم بارب.
عمر: اظن كفايه كلام عن الانسات دول شويه ونتكلم في الجد.
ضياء: مستعجل انت يا عمر.
رنا: معلش بعد اذنكم ممكن انا وعمر نقعد شويه مع بعض لوحدنا.

عمر: ليه أن شاء الله
سوزان: طبعا يا حبيبتي قوم يا عمر مع رنا الجنينه.
عمر: حاضر وكان يقوم وهو مضايق جدا.
جيهان: عمر هيتصدم نفسى اشوف وشه
هايدى: ههههههههه ده انا هتريق عليه لما اروح تريقه
: جلي عمر في جنينه الفيلا بجانب رنا على احد الكنبات الموجوده هناك
عمر: خير عاوزه ايه.

رنا: بص يا عمر انت ابن عني وبحترمك جدا بس انت بالنسبة ليا اخويا الكبير وبس وبصراحه انا مش بحبك ومش عاوزه اتجوزك انا منفعكش ولا حتى انت تنفعى احنا مختلفين في كل حاجه
عمر: ها وبعدين.
رنا: يعني ايه وبعدين يعني انا مش عاوزه اتجوزك وعاوزه انت اللى ترفض لان بابا غصب عليا وياريت تحترم رغبتى
عمر: خلصتى كلام.
رنا: ايوه ايه رايك.
عمر: يله بينا ندخل.
رنا: استنى انت مقولتش ليا رايك لسه.
عمر: انا داخل وهتعرفى جوه.

وتركها ودخل.
سوزان: ها يا رنا قولتى اللى انتى عاوزه يا حبيبتي
رنا: هااا اه يا طنط.
عمر: عمى انا جاي انهارده زي ما انت عارف اطلب ايد رنا بس بعد كلامها معايا: انا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة