قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا شاربي الدماء و المتحولون للكاتبة فاطمة وائل الفصل الثاني

نوفيلا شاربي الدماء و المتحولون للكاتبة فاطمة وائل

نوفيلا شاربي الدماء و المتحولون للكاتبة فاطمة وائل الفصل الثاني

في مدرسه مرام
كانت قاعدة بتفكر
مرام في نفسها: يا تري ايه اللي مخبينه عليا لدرجه خلت روان تتخطف كده اول ما صحيت ايه بس يا مرام تخلف ده تلاقيهم بيجهزوا لحفله عيد ميلادك يا هبله
يقطع شرودها صوت المدرس بيعلن عن رحله سفاري وسط الصحراء لمده 3‪ ايام
سرحت تاني بتفكر في الرحله دي.

نرجع تاني عند قصر المستذئبين
فهمي بشر:عاوزين ياخدوها مننا مصاصين الدماء بس علي مين ده انا فهمي ان مخليتك يا قاسم تجيلي راكع مبقاش انا فهمي ملك المستذئبين
يارا:اهدي يا فهمي وكل حاجة هتتحل انا عندي فكرة حلوة والله ومش هتفشل ابدا بس يبعد رأفت عننا
فهمي بستغراب:اشمعنا رأفت.

يارا:بيبوظ خططتي بتفكير الغبي ده دايما
فهمي: ازاي
يارا:تقدر تقولي ليه منعنا اننا نتأكد ان كانوا الذئاب الحداد دول مننا ولالا
فهمي بتفكير: تصدقي صح ازاي
يارا: بس برضوا متعرضين للخطر يا فهمي
فهمي: ايوة صح المهم قولي فكرتك
يارا بشرود:كده كده هتعرفها هتعرفها بس مش دلوقتي يا فهمي بعد الامتحانات بتاعت مرام وحق الولد اللي موته ده هيرجع هيرجع
فهمي:ماشي يا يارا اديني ماشي واركي
يارا ببتسامه: هتكسب في الاخر صدقني لما تمشي ورايا هتكسب
فهمي بابتسامه:اوك يا يارا

 

في قصر مصاصين الدماء
دخلت روان بغضب ظاهر عليها اوووي لما عرفت اللي بيحصل من وراها
عند قاسم جوا الاوضه بتاعته
دخلت عليه روان والغضب مالي وشها
قاسم ببرود: رورو ليكي واحشه والله
روان بغضب:انت بتستعبط يا قاسم
قاسم بعنف: التزمي الادب يا روان انا ساكت من اول ما دخلتي بطريقتك البشعه دي.

روان ببرود: لا يامي يا مي خفت تصدق هتعملي ايه يعني يا قاسم ولا علشان انا عرفت انك بتلعب علي اختي علشان تقع في قصر مصاصين الدماء بتاعك ده انا بحظرك مرام لا يا قاسم مرااااام لا
قاسم: لا براڨو تصدقي خوفت قولتك مليون مرة هتساعدنا علشان هي الوحيده اللي ورثه قوة فيروز وفاروق
روان ببرود: وانت اش عرفك
قاسم بنرفزة: لا انتي ولا محمد عندكم القوة يبقا اكيد مفيش غيرها
روان اتحولت لمصاصه دماء وقالت بنبره كله شر:انا بحظر مراااااااام لااااا يا قاسم كله الا مرام
واختفت روان فاجأه وسابت علامات الخوف ظاهرة علي وش قاسم
دخل ليث له.

ليث: بقولك يا قاااسم ايه ده مالك
قاسم بخوف وشرود:جت وهددتني
ليث بستغراب: هي مين
قاسم: روان
ليث بضحك:طب يا عم فكك هي روان طول عمرها كده أقوال لا أفعال
قاسم بغضب: غبي احنا لازم ناخد روان في صفنا علشان نعرف ننفز الخطه يا متخلف
ليث بغباء: ولو ماخدنهاش في صفنا يعني ايه هيحصل هتموتنا
قاسم بنرفزة: روان تمتلك ربع قوة فيروز والتلت تربع التانيين قوة اكبر من قوة فيروز وقدوتنا كلنا انت نسيت ان ابوها كان ملك المستذئبين يا متخلف
ليث بخوف: طب احنا مالنا بقا بيهم مالناش دعوة بيها لا هي ولا اختها.

قاسم: ازاي بقا دي مرام عندها قوة توزن مصاصين الدماء كلهم
ليث بصدمه: بجد
قاسم: اومال انت فاكر ايه ها هنكمل الخطه امتي
ليث:لا يا عم اعفي عني انا مليش دعوة
قاسم بقرف: غبي ومتعجرف وحيواااان ابعد عن وشي وابعتلي دارين
ليث بخوف: حاضر حاضر
خرج ليث بسرعه كبير علشان عارف رد فعل قاسم
راح ينادي دارين اخت قاسم

 

في البيت
كل واحد كان بيفكر في حاجة كل
مرام كانت بتفكر ازاي تقول لمامتها علي الرحله وروان كانت بتفكر ازاي تقول لمامتها ان يوسف عاوز يتقدملها
ومحمد كان بيفكر في حاجه مجهوله
الأم كانت بتفكر في ازاي تقول لمرام الحقيقه
قطع تفكيرهم رنين الجرس
فيروز برعب: يا ترا مين اللي بيخبط الوقت ده
روان: استني يا ماما انا هشوف مين
مرام: ايه ده مين يا روان.

بصت مرام لقت بنوته هاديه هدوء مش طبيعي بتسلم علي فيروز وروان لكن روان كانت متعصبه جامد
دخلت البنت بهدوء
محمد بصدمه: ايه ده
مرام وهي بتتفحص البنت: مين دي يا ماما
فيروز بتوتر: دي دي دي
روان بتمسك: دي دارين بنت خالو رفعت
مرام بسعادة: انتي بنت خالو انا
دارين بهدوء: ايوة يا مرام
مرام بحماس: انتي في سنه كام.

دارين: انا في3 ثانوي وهتنقل مدرسه قريبه من هنا علشان هقعد هنا معاكم ولا ايه يا عمتو
فيروز بصدمه: هاااا
روان بغضب مكتوم:اكيد طبعا يا حبيبتي تنوري
رد فعلا روان صدم محمد اللي كان علي وشك الكلام وفيروز اتصدمت اكتر لكن روان شورت ليهم بالهدوء
مرام بفرحه: يعني اليوم اللي اعرف فيه ان ليا بنت خالو يبقا هو اليوم اللي تبقا هي قدي في الله بقا راحت لتحتضنها بفرحه كبير لكن دارين ابستمت بخبث علي نجاح خططها اللي قالتلها لقاسم علشان يوقعوا مرام في قفص قصر مصاصي الدماء...

في اوضه روان كانت قاعده هي ومامتها بعد ما نبهت علي محمد ميسبش مرام لوحدها نهائي مع البنت دي
فيروز بخوف: ناويه علي ايه يا روان
روان بهدوء مصطنع: متخافيش يا ماما انا عارفه دماغ قاسم كويس
فيرزو: خالك لو كان عايش مكنش لكل ده حصل
روان بغضب:خالي لو كان ربه عيالوا مكنش كل ده حصل
فيروز بخزن:طب والعمل يا بنتي
روان: انا هتصرف متقلقش بس في حاجه كده كنت عاوزة اقولهالك بما اننا لوحدنا
فيروز باهتمام: قولي يا حبيبتي
روان بخجل: احم يوسف عاوز يجي يقابل حضرتك

فيروز بفرحه: بجد يا بنتي اخيرا اتكلم
روان بخجل:الله يا ماما بقا مانا قولتلك قبل كده انه بيلمح لحاجه كده انا مكنتش فهماها بس انا كده فهمت خلاص
فيروز:ربنا يسعدك يا بنتي خليه يجي بكرة الساعه8 نكون عرفنا نسرب البلوى دي
روان بفرح:بجد يا ماما
فيروز بدموع: بجد يا روح ماما
روان: طب ليه الدموع
فيروز: فرحانه يا حبيبتي فرحانه
روان ربنا يخليكي ليا يا احلي ام في الدنيا
فيروز بحنان:ويخليكي ليا انتي واخواتك يا حبيبتي
روان: يلا نخرج نشوف البلوي السوده دي
فيروز بضحك:يلا يا حبيبتي

في الخارج
كانت قاعده في هدوء تام زي ما قالها قاسم علي عكس شخصيتها اصلا لكل التزمت الصمت والهدوء علشان يعني عارفه ان مرام فضوليه درجه اولى
قطع الهدوء سؤال مرام ليها
مرام بفضول: دارين انتي كنتي عايشه فين
دارين:كنت عايشه في لندن
مرام بزهول: هاااااا لوحدك
دارين بابتسامه: مع مامي
مرام:وهي فين
دارين بدمع مصطنعه: توفت من اسبوع
محمد: لا بجد
دارين بغيظ: يعني هكدب
محمد:لا سمح الله يا اختي
دارين بغضب:التزم حدودك يا ولد انت.

محمد بنرفزة: بت انتي متخلنيش اتحول عليكي
مرام بزعيق: ايه يا محمد دي ضيفه ينفع تعمل معاها كده يعني
وجهت الكلام لدارين اللي كانت تصتنع العياط
مرام بشفقه: دارين معلشي يا حبيبتي متزعليش منه ده عيل صغير معلشي
دارين بدموع مصطنعه:فكرني بمامي اوووي
مرام بدمع: ربنا يرحمها يا حبيبتي متعيطيش يا روحي انا معاكي وماما وروان كلنا معاكي اهو ليه الدموع
محمد بزهول في نفسه: ازاي قدرت تمثل كده والعقرب امها عايشه اصلا لسه لا وانا اختي عبيطه بتعيط
مرام: اقولك تعالي افرجك علي اوضتي
دارين بابتسامه خبيثه:اوك يلا

راحوا الاوضه ومحمد وراهم وهما علي الباب
دارين بخبث:رايح فين يا محمد
محمد بضيق:داخل معاكم الله
دارين: احنا بنات
مرام:هي صح
وقفلت دارين الباب في وشه وعلي وشها ابتسامه شر
زهل محمد من رد فعل دارين وجري علي روان يقولها
روان بزهول:ايه البجاحه دي
فيروز: الحقي اختك يا روان
جريت روان تخبط علي الباب بقوة فظيع لتدخل مفيش رد ولا استجابه اصلا
اتحولت روان ومحمد وفيروز واختفوا ودخلوا من الشباك لقوا
بصوا لدارين بصدمه

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة