قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل التاسع

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل التاسع

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل التاسع

احمد: أقسم لك اني عمري ماقولت لأي بنت اني بحبها وكنت بدور في كل وحده فيهم على الحب اللي بتمناه ماكنتش بلاقيه لحد ماقابلتك انت لاقيتك انت الحب اللي بدور عليه والفتاه اللي طول عمري بحلم تكون معي وتشاركني حياتي وهي انت امال.

امال: احمد انت عارف انا بكون مين كويس وحالتي الإجتماعية عاملة ازاي يعني مستوانا مختلف انت شاب غني من عائلة غنية وانا من اسرة متواضعه كل اللي تملكه كرامتها وعزة نفسها هل اهلك هيوافقوا ان ابنهم الوحيد يتجوز واحده من طبقة غير طبقتهم فوق يااحمد ارجوك انا مش عايزة اتعلق في احبال الهواء الذائبه وارجع اقع واتكسر ارجوك سيبني في حالي عايشه في عالمي وراضيه بيه وانت روح عيش في عالمك واختار عروسه من وسطك تناسبك اكثر مني.

احمد: امال ده كله مايفرقش معايا كل اللي يفرق معايا هو انت وبس ارجوكي بلاش تعاندي معايا انا حاسس بحبك بلاش تكابري ومستعد اتقدملك ونتجوز اول مانخلص الجامعه وخلاص كلها شهر ونخلص ونتخرج ارجوكي بلاش تبعدي عني
امال: ارجوك تبعد عني وتسيبني في حالي ارجوك يااحمد مش انا الانسانه اللي هتقدر تسعدك.

احمد: مستحيل ابعد عنك ولاهاقدر انساكي غير في حالة واحده انك تكوني بتحبي حد تاني غيري ياامال في حد تاني في حياتك غيري ها ردي
سكتت امال وتذكرت كلام والدتها لها واللي حصل معها هي ووالدتها ولم ترد عليه بكلمه واحده ثم كرر احمد سؤاله في حد تاني في حياتك ردي عليه مين هو خالد صح، نظرت بدموع متحجرة ولم ترد عليه.

احمد: كنت حاسس وشاكك من الأول من يوم حفل الميلاد ان في علاقة بتربطكم ببعض وعارف انه بيحبك بس ما كنتش متأكد انك انت كمان بتحبيه وبلع ريقه واخذ نفسه بصعبوبه وكانت الدموع هتنزل من عيونه ولكن امسك نفسه وقال لها ربنا يسعدكم خالد انسان كويس وبيحبك وهيخاف عليكي واحب اقولك لو احتاجتي اي حاجه مني اوعي تترددي للحظه انك تكلميني انا خسرتك كحبيبه ارجوكي بلاش تحرميني من صداقتك وتركها ومشي وكان قلبه يعصره الألم والوجع وهي ايضا كانت تتعذب ومجرد ما رحل عنها انهارت في البكاء وفجأة سمعت صوت يكلمها ويسألها يقول لها، طالما بتحبيه ليه رفضتي حبه وخلتيه يعتقد ان فيه علاقة بيني وبينك وانت بتحبيه اكيد عرفتم مين هو اي نعم خالد اصر الذهاب خلفهم بغرض الحمايه ليس التجسس لأنه خاف لما اخذها احمد من يدها ولايعلم اين اخذها ولكنه سمع كل الحوار اللي داربينهم وعرف انه يحبها بجد واحترمه كثيرا وحزن لأنه ظلمه وظن فيه ظن السوء.

وهنا التفتت له امال انت هنا من امتى، رد عليها
خالد: من ساعة ماأخدك من يدك واتكلم معك وسمعت كل اللي دار بينكم ليه رفضتي حبه لك انا كنت خايف عليكي منه في الأول انه يلعب بيكي لكن هو اثبت العكس انه بيحبك ليه عملتي كده وخلتيه يعتقد اعتقاد خاطئ انك على علاقة بيا ليه
امال: عشان بحبه ماعنديش استعداد يخسر اهله بسببي ساعتها بكون انسانه انانية.

خالد: وانت ايه اللي خلاكي تحكمي ان اهله هيرفضوكي من غير مايعرفوكي ولا تعرفيهم.

امال: لأن هوده الواقع مش مستعدة اكرر اللي حصل مع ماما وبابا اللي انت ماتعرفهوش اهلي الله يسامحهم حرموا بابا من ورثه مقابل زواجه بماما وهما كانوا اخواته ليه وليه اختار يتزوج من ماما وهي كانت من اسرة طيبة ميسورة الحال وهما كانوا اغنياء رفضوا جوازهم وكان شرطهم انه يتنازل عن حقه في الميراث مقابل حبه لكن بابا ضحى بكل شئ مقابل مايخسرش ماما ومن ساعتها واحنا مانعرفش حاجه عنهم وانا ماعنديش اي استعداد انه يخسر اهله بسببي خصوصا دول والده ووالدته ومستحيل هيقدر يعوضهم لو خسرهم ازاي هقدر اعيش معاه قولي.

خالد: غلطانه كنت اعطيه فرصه ويروح يعرف اهله وساعتها لو اهله رفضم كان ساعتها انا اللي كنت قولتلك تبعدي عنه انت بسبب اللي حصل مع والدتك ووالدك فكرتي ان الناس كلها زي بعض خلاص الدنيا اتغيرت وزي مافي ناس قلوبها عمتها القسوة والمال في برضه قلوب رحيمه بتحب الخير وبتدور على الاصل الطيب قبل المال انت هنا ضيعتي حبك بإديكي بسبب اوهام حرام عليكي ده الواحد مابيصدق يلاقي قلب صادق بيحبه بجد ظلمتيه وظلمتي نفسك معاه.

وهنا شعرت امال انها جرحت مشاعرة دون قصد وقالت امال: بعتذر منك جرحتك من غير ماقصد انا ماقصدش اني اجرح مشاعرك انا عارفه انك بتحبني وبتخاف عليه وكان نفسي اقدر اقدملك جزء من حبك ليه بس غصب عني مش بإيدي بس انت تستاهل واحده احسن مني وتستهلك اكثر مني والصداقة اللي بينا اعظم ماكبر بكثير ربنا مايحرمنيش منك ياأغلى اخ وصديق ليا.

خالد: ليه الإعتذارانا عارف الشئ الوحيد اللي يملكه الإنسان ومايقدرش يتحكم فيه هو القلب وانا بحبك ومش معنى اني بحبك يبقى اكون اناني بالعكس حبي ليكيهو اللي بيدفعني اقولك لازم تحاربي الكون كله في سبيل تفوزي بحبك بلاش تخسري حبك خصوصا انه هو كمان بيحبك وانا هكون اسعد مخلوق في العالم لما تحققي حلمك وتفوزي بحبك ساعتها شعرت امال بالضعف وارتمت في حضنه وقالت له.

امال: بجد مش عارفه اقولك ايه لولا وجودك في حياتي ماكنتش هكون حاسه بلأمان ربنا مايحرمنيش منك ولا من وجودك في حياتي.

خالد: ولايحرمني منك ياأعظم وأغلى أخت وصديقة لي قي العالم ثم اخذها وصلها لمنزلها وعزم انه يذهب لأحمد ويخبره بكل شئ وينقذ حبهما من الضياع بسبب اوهام وعندما وصلت امال الى منزلها كانت نوال جالسه مع والدتها تنتظرها لتعلم ماحدث بينها وبين احمد ودخلت امال المنزل وكانت منهاره من البكاء وحكت لهم على كل حاجه حصلت معها ردت.

نوال: ليه ياأمال حرام عليكي عملتي كده ليه تكسري قلبك وقلبه مش هوده كان حلمك ليه تضيعيه خالد معاه حق في كل كلمه قالها لك ولولا حب خالد لكي مكانش قالك كده اتكلمي قولي حاجه ياطنط عرفيها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة