قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا أول نظرة للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل الخامس

نوفيلا أول نظرة للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل الخامس

نوفيلا أول نظرة للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل الخامس

‏‎ فتح ادم باب الشقه واستغرب؟
‏‎ياسمين نايمه على الكنبه ومشغله ميزك ونور هادى جدا وبتفكر في ادم اللى شافته يوم الحادثة.

‏‎ادم بيبص لقى ملاك نايم قال لنفسه: هي الشقه لما نسيبها، تسكنها ملايكه مش عفاريت قرب منها و ميل ع وشها اول ما شفها اتصدم ان هي هي نفس البنت اللى اعجب بيها قبل كده
‏‎ياسمين فتحت عنيها تنحت هي كمان وفجأه هم الاثنين اتكلمو مع بعض ياسمين: انتا
‏‎ ادم: انتي مش معقول
‏‎ياسمين و هي بتفتكر انها لسه بتحلم: انت حقيقه ولا حلم.

‏‎ادم بأبتسامه: بتحلمي ايه انا حقيقه وحقيقي اوووي
‏‎ياسمين مش مصدقه نفسها تفتح وتقفل في عنيها وتقول لا ده حلم
‏‎ادم: والله انا ادم مش حلم انتى البنت اللى كنتي بتعيطى في الشارع من كام يوم صح
‏‎ياسمين: اه انا وانت؟
‏‎ادم: اه اه انا
‏‎ياسمين حركة عينه بسرعه و استوعبت الموقف و قامت بخضه و قالة: انت جيت هنا ازاي؟!
‏‎ادم: انتى اللى جيتي هنا ازاي دي شقتي.

‏‎ياسمين: ازاى شقتك؟ اللى انا اعرفه ان دى شقة توفيق السدلانى
‏‎ادم بثقه: ايوه فعلا ما انا ادم توفيق السدلانى
‏‎ياسمين بعدم تصديق: انت ابن توفيق بيه
‏‎ادم: اه، وانتى بقى مين؟
‏‎ياسمين: انا شغاله في الشركه وحكت اللى حصل معاها ل ادم وفضلت تعيط.

‏‎ادم بصون حنون: طيب اهدي، بس بقى، هششش بطلى عياط بقى انا مش بستحمل العياط والنبى بس راح قرب منها ومسح دموعها بايده وبعد كده راح جاب منديل من على الترابيزه ومسح ليها وشها كله وقال: بعد اذنك ثواني.

دخل المطبخ عمل عصير واول ما ادم دخل المطبخ ياسمين اكتشفت انها لابسه لبس البيت شورت وتشرت اتكسفت من نفسها اووي وقامت بسرعه مسحت دموعها وظبطت شعرها ودخلت الاوضه غيرت لبسها و طلعت الصاله. اول ما ادم شافها في الصاله مغيره هدومها طلعت منه صفاره: لالالالا انا والنعمه مقدرش على كده ايه القمر ده
‏‎ياسمين اتكسفت و وشها بان عليه الكسوف و بقه لونه احمر و اكتفت ب ابتسامة.

‏‎ادم اول ما ابتسمت هو ضحك: ايوه بقى اخيرا ضحكتي
‏‎ (ياسمين ضحكت بكسوف)
‏‎ادم اول ما سمع صوت ضحكت ركز اووى و قال باستغراب: ايه ده! ممكن؟!
‏‎ياسمين بعدم فهم: في ايه؟
‏‎ادم يمسك فونه: استنى كده
‏‎ياسمين: في ايه يا يا
‏‎ادم بصلها و ع شفايفه ابتسامه: ادم، وقال بتسائل: هو انتي روحتي اسكندريه قبل كده
‏‎ياسمين بضحك: روحتي قبل كده لا عمري.

‏‎ادم فقد الامل و قال: يا خساره
‏‎ياسمين: يابنى انا عمري كله في اسكندريه اصلا
‏‎ادم بفرحه: بجد
‏‎ياسمين: اه بجد فيه ايه؟
‏‎ادم: تعالي اقعدي تعالي تعالي ده موضوع كبير
‏‎ياسمين: اديني قعدت قول بقى
‏‎ادم: انا مره كنت في فندق في اسكندريه عند كوبري استانلى وشوفت شوية بنات زى العسل.

‏‎ياسمين قاطعته: ايوه يعنى عايزني الف اسكندريه كلها واقول يا بنات يالى زى العسل تعالو كلموا ادم
‏‎ادم: هش هش دا انتي فصلتيني
‏‎ياسمين بضحك: ليه تلاجه حضرتك
‏‎ادم يمثل الجديه: طيب بس بقى عشان اكمل
‏‎ياسمين: اووك
‏‎ادم: البنات دول انتى واحده منهم
‏‎ياسمين: انا واحده منهم
‏‎ادم: اه والله
‏‎وراها الموبيل حتى بصي الصور دى والفيديو ده.

‏‎ياسمينباستغراب: ده انا واصحابي
‏‎ادم بسعاده: بصراحه عجبني جنانكم قولت اصوركم ولما خلصت تصوير نزلت بسرعه عشان اكلمكم واديكم الفيديو ده بس للا سف مش لاقيتكم وعلى فكره انا كمان شفتكم مرتين
‏‎ياسمين بضحك: كنت بتراقبنا بقى
‏‎ادم: اصل كان في واحده فيكم شدتنى اوووى
‏‎ياسمين تضيق عينها و تحط ايدها في وسطها: وكنت بترسم على مين بقى.

‏‎ادم: بصي هبقى اقولك بعدين بس توعدينى انها توافق بيا
‏‎ياسمين: طبعا هتوافق وكفايه انك من طرفي انا و ده بقى حب من اول نظره؟
‏‎ادم بتهرب: اكيد انتي احسن دلوقتي استأذن أنا
‏‎ياسمين: انت كنت جاي هنا ليه صحيح، توفيق بيه قالى محدش بيجى هنا خالص
‏‎ادم بتذكر: اه صحيح ده انا كنت ميت نوم وكنت بنام وانا سايق بس يالا امرى الى الله
‏‎مكتوبلى انى اروح.

‏‎ياسمين بأحراج: انا اسفه مش هقدر اقولك خليك
‏‎ادم: لا ولا يهمك انتى هتروحي الشغل امتى
‏‎ياسمين: المفروض بعد ثلاث ساعات
‏‎ادم: طيب اشطه نتقابل هناك
‏‎ياسمين: اوك وهي بتضحك.

‏‎(نزل ادم ودخلت ياسمين الاوضه بتبص على الحيطه بتلاقى صورة ل ادم متعلقه على الحيطه لابس لبس سباحه وماسك كاس في ايده فجأه بتاخد بالها انها متنحه للصوره بشكل اووفر اووى فتكسفت وقامت جابت ملايه غطت بيها الصوره وبتنام هي وبتضحك وتحضن المخده).

يوم جديد
‏‎ادم يدخل الشركه يعاكس كل البنات: الشركه ماله كده اتمالت قمرات الواحد يغيب اسبوعين ارجع الاقى كل دي بنات
‏‎توفيق ورا ادم: طيب يالا ورانا شغل كتير
‏‎ادم بخضه: بسم الله انت رجعت من السفر امته يا حاج
‏‎توفيق: يالا من غير كلام كتير ده انا صدقت لما شوفتك
‏‎ادم: اوك بس ثواني( دخل مكتب الترجمه) السلامه عليكم وبيغمز لياسمين.

‏‎منال: وعليكم السلام وفضلت تتكلمه في شغل ومش بيرد قالت بحده. ادم يااا ادم
‏‎ادم: نعم في ايه
‏‎منال: انت حضرتك عملت ورق بتاع الصفقه الجديده عشان اترجمه؟
‏‎ادم: ياساتر عليكى هو اللي عليكي شغل شغل اهدي كده وقولى هديت يا شيخه ارحمي نفسك شويه.
‏‎منال بضيق: ماشى يا ادم خليك كده طول عمرك هزار وفسح وسرمحه ومافيش شغل حرام عليك انت مهندس والنبى الشهاده خساره فيك.

‏‎ادم: امال انا بعمل ايه دلوقتي
‏‎منال بضحك: اقول ولا تزعل
‏‎ادم فهم قصدها: لالالالالا خلاص انا في مكتبي، ‎و بيبص لياسمين ده لو حد عايز حاجة يعني أو فيه ورق مهم أو لو حد عايز يصبح...
‏‎ منال رمت على ادم الدباسة و قالتله: امشي من هنا
‏‎ادم طلع يجري قبل ما تيجي عليه فرجع تاني هه انا في المكتب اوعى تنسى انا في اخر الطرقة على ايدك اليمين و هو بيبص لياسمين.

‏‎كانت منال هاترمي عليه حاجة تاني
‏‎ادم يمثل الخوف: خلاص خلاص اهوه ماشي
‏‎(ياسمين فضلت تضحك عليه)
‏‎ياسمين سرحت و بتقول في بالها يا ترى هو معجب بحد بحد من أصحابي ولا بيقول كدة و خلاص
‏‎منال: ياسمين، يا ياسمين
‏‎ياسمين: نعم
‏‎منال: انتي رحتي فين تليفونك بيرن من بدري
‏‎ياسمين ابتسمت ليها و قامت ردت ع الفون: الو ماما واحشني جدا.

‏‎رانيا: يا حبيبتي و انتي كمان وحشاني اوي عاملة ايه في الشغل
‏‎ياسمين: اهوه الحمد لله كله بفضل دعاكي ليا يا ست الكل. هو عمو سامي جنبك؟
‏‎رانيا: اه اهوه معاكي
‏‎سامي: يا بت يا بكاشة ضحكتي على امك بكلمتين و هاتضحكي عليا انا كمان؟ مش بتتصلي ليه؟
‏‎ياسمين بضحك: هو انا قلت حاجة لسه. و الله واحشني بجد عامل ايه يا قلبي من جوا.

‏‎سامي: الحمد لله يا قلبي انتي وحشاني خالص هاتيجي امتى؟
‏‎ياسمين: ان شاء الله قريب بس حضرتك عارف اني جديدة في الشغل مش هاينفع انزل اجازة على طول
‏‎سامي: خلاص يا حبيبتي ربنا يقويكي خلي بالك من نفسك
‏‎ياسمين: ماشي يا عمو؟ خلي بالك من ماما
‏‎سامي: ماما دي في عيني من جوا خلي بالك انتي من نفسك.

‏‎رانيا تشد الفون: هات هات متقفلش. يا ياسمين خلي بالك من نفسك يا حبيبتي. و كلي كويس و ما تسهريش
‏‎ياسمين: حاضر يا ماما يالا باي بقى
‏‎( خلص وقت الشغل و هما ماشيين ادم قابل ياسمين ع السلم)
‏‎ادم: بقولك ايه تعالي نتغدى سوى
‏‎ياسمين بكسوف: خليها مره تاني
‏‎ادم بجرائه: يالا ولا مره تاني و شدها من ايديها
‏‎و هما في العربية اتصلت بيه هيدي.

‏‎ادم: الو يا حبيبتي عامله ايه، معلش كنت مستعجل الصبح معرفتش اصبح عليكي
‏‎ياسمين وشها اتغير و بتكلم نفسها: يا ترى بيكلم مين هو بيفكر فيا ولا في صحبتي ولا في اللي بيكلمها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة