قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا أول نظرة للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل التاسع والأخير

نوفيلا أول نظرة للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل التاسع والأخير

نوفيلا أول نظرة للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل التاسع والأخير

هيدي مسكت الفون ياسمين و قالت: ياسمين دا ادم اللي بيتصل
ياسمين بحزن: مش هرد
هيدي: طب اما تهدي نبقى نتكلم
هزت راسها بالموافقه
(هيدي نزلت الصبح اول ما ادم كلمها )
ديالا تتصل على رديت ياسمين بوجع: ألو ديالا
ديالا: ياسمين أدم عنده بطولة قفز ارتفاعات النهارده و كان نفسه تبقي جنبه
ياسمين بدموع: معلش ديالا انا تعبانة و عندي شغل كتير
ديالا بقلت حيله ؛ ي عموما البطولة هاتبتدي الساعة واحدة في النادي، يالا سلام.

(ياسمين فضلت تفكر تروح ولا ما تروحش لحد ما قررت انها تروح و تفضل من بعيد متابعة البطولة).

( ادم نادوا على اسمه في المايك عشان يطلع ينط و كان كل اللى شغله التفكير في ياسمين و بيتلفت عليها بين الجماهير يدور عليها، الحكم صفر و ادم اخد وضع الاستعدات، و خلاص بينط عينه لمحت ياسمين راح نط و هو باصص على المدرجات فوقع على راسه ع اول البيسين، و نزل وقع في الماية فقد الوعي نزل المدرب بسرعه، و طلعه و اهله كلهم جروا عليه، ياسمين ظهرت و راحت عليه جري و هي بتنادي بصوت عالي: اااااااااااااادم و مسكت ايده و كان ماية البسين اتحولت للون الاحمر.

المسعفين شالوه على النقالة الاسعاف.
في المستشفى دخلوه يعمل عملية جراحيه
و بعد ساعه الدكتور طلع من عند ادم
هيدي بقلق و توتر: خير يا دكتور، ادم عامل ايه طمنا؟
الدكتوربعمليه: هو كويس العلامات الحيوية كلها تمام بس هايستنى 48 ساعة تحت الملاحظة في العناية واتمنى ان الخبطة ما تكونش اثرت على الحواس.

بعد خروج ادم من العمليات و بعد الافاقة ياسمين قاعدة جنبه بتعيط, ادم بيفوق و هي ماسكة ايده اول ما فتح عينه قالت: انا جنبك حاسس بإيه؟
ديالا تقرب منه بسرعه: حبيبي عامل ايه؟ احنا جنبك، و ياسمين كمان اهي
(مسك جامد ايد ياسمين و بدأ يركز، لكن مش شايف حاجة بس بيحاول يجمع الرأيه: قال بصوت ضعيف: انا مش شايف حاجة
ياسمين قربت من عينه: انا جنبك أهو، انا اهو
(ديالا طلعت تجري على الدكتور و قالتله).

الدكتور دخل الاوضه بسرعه و مسك كشاف و كشف بيه على عين ادم و قال للمرضة: حضري بسرعة غرفة العمليات).

ادم قبل ما يدخل: ثواني قبل ما ادخل عايز اقول حاجة لياسمين
ياسمين تمسح دموعها و تسيطر ع صوتها: انا هنا جنبك
ادم: ياسمين انا عمري ما حبيت ولا هاحب حد زيك، ادعيلي عشان نفسي اشوفك
ياسمين مسكت ايده: هاتطلع ان شاء الله بالسلامة، و هاتبقى كويس و هاتشوف الدنيا كلها
ادم ابتسم و دخل غرفة العمليات، كلهم كانوا قلقلين عليه حتى باباه كان رايح جي في الطرقه، و بعد فتره و خرج من العمليات.

هيدي قامت جريت ع الدكتور: ادم عامل ايه يا دكتور؟ طمني عليه؟
الدكتوربعمليه: الحمد لله العملية نجحت، بس بعد كام يوم نفك الشاش و نشوف حالته عامله ايه
ادم في الاوضه ياسمين فضلت معاه حتى اكله هي اللى بتأكله
ادم بفرحه: انا فرحان انه حصل كده عشان تكوني جنبي
ياسمين: الف سلامة عليك انا مش هعبد ابدا عنك تاني.

بعد يومين فك ادم الشاش قعد يفتح و يقفل في عينه لحد ما عينه جمعت و شاف
كل حبايبه كانوا موجودين و كلهم كانوا فرحانين و اخدوا ادم و روحوا
ادم بقى كويس و بيروح شغله
ادم اتصل بياسمين: ياسمين انا تحت البيت انزلي عايز اقابلك
ياسمين: طيب خمس دقايق و هاكون تحت
نزلت ياسمين وركبت العربيه
ادم في العربية: ايه يا ياسمين مش هاتقولي رأيك بقى
ياسمين تمثل الامبالاه: نعم عايز ايه؟
ادم: عايز رأيك
ياسمين: في ايه؟

ادم: و بعدين هاتهزري؟
ياسمين: مش بهزر و الله
ادم بإيجاز: بتحبيني ولا لا
ياسمين تنحنحت و سكتت
ادم بضيق و حزن: انا اسف اني ضايقت حضرتك
ياسمين: هو انت مش بتحس ولا ايه
ادم بضيق: لا
ياسمين: انا مش بحبك...
ادم نزلت عليه الكلمة زي الصاعقة من السماء
ياسمين بضحك: أنا بعشقك من أول نظرة
ادم و بفرحه: بجد؟ طب قولي كدة من الاول
ياسمين ضحكت ع طريقته
ادم: تدوم و تنسى الهموم و قال بحب: بحبك.

ياسمين قالت حروفها ل اول مره: ب ح ب ك
ادم بخبث: حلوة، بس عايزها على بعض
ياسمين ابتسمت و قالت: بحبك
ادم بفرحه: ازغرط انا و لا اعمل ايه ربنا يخليكي ليا يا قلبي. هروح اتقدم و اطلب ايدك بكرة، اعملي حسابك هنسافر سوا
ياسمين: انتي واقع بقى
ادم: ما انتي عارفة انا واقع و واقع على دماغي كمان
ياسمين: طيب اوك
ادم: طيب اوك حاف كدة، طيب قولي يا حبيبي حتى
فضلوا مع بعض يهزروا و يضحكوا.

لحد الساعة تسعة بليل، وصلها و راح عالشركة عشان يخلص شغل، و عمل التليفون صامت وهو بيشتغل عينه راحت في النوم
الساعة12 نص الليل تليفون ادم بيرن، فصل و رن تاني و عمال يرن كل دقيقة لحد اللي بيتصل ما زهق.

تليفون ياسمين بيرنبصت لقت رقم غريب رديت باستغراب: الو مين معايا
: أنا هقولك انا مين، بس بالله عليكي اوعي تقفلي السكة في وشي
ياسمين: مش هقفل! مين؟
قالت بدموع: أنا هقولك اللي انا فيه الاول بعدين هقولك انا مين، انا في الشارع في الطريق الصحراوي القاهرة اسكندرية، شباب اغتصبوني و قطعوا هدومي و رموني في الشارع، و للأسف هدومي كلها مقطعة، لو سمحتي انا عايزة هدوم و تجيني دلوقتي
ياسمين بقلق: طيب انتي مين؟

: أنا تالين
ياسمين يعدم تصديق اللى قالته: و ايشمعنا انا اللى اتصلتي بيا، ما تتصلي بأصحابك، انتي اكيد بتهزري
تالين بدموع: و الله ابدا انا بتكلم جد
ياسمين: طب ما اتصلتيش باصحابك ليه؟
تالين بتوسل: اتصلت بيهم محدش بيرد عليا، الله يخليكي مش تسيبيني لوحدي انا محتجالك
ياسمين بقلق عليها: طب قولي انتي فين بالظبط؟
تالين قالتلها المكان بالظبط.

ياسمين بتحاول تتصل بادم مش بيرد و لبست و اخدت هدوم معاها لتالين، و هي نازلة حاولت تكلم ادم تاني، مش بيرد
ياسمين الخوف كان مسيطر عليها، حتى و هي بتوقف تاكسي خافت و قالت لا هاشوار للبعده و لتكون تالين عاملة عليها لعبة ويكون التاكسى تبعها لحد ما و قفت التاكسي و قالتله عالموضوع و قالتله مهما يحصل متسيبنيش و اللي عايزه هاديهولك
السواق باستغراب: مادام انتي خايفة اوي كده رايحة ليه؟

ياسمين: هي لجأتلي، بس مش عارفة كلامها صح ولا غلط، لو صح نلحقها و لو غلط انت معايا مش هتسيبني
السواق قلق من الموضوع: بصي يا هانم انتي عايزة تعملي خير، وانا عشان اللي انتي عايزة تعمليه مع واحدة اذتك انا مش هاسيبك مهما يحصل
حولت طول الطريق تتصل بادم لحد ما رد و هي عند بوابة القاهرة
ادم بصوت نايم: الو
ياسمين: ادم تالين اتصلت بيا و حكتله الموضوع
ادم بعصبيه: انتي مجنونة يعني انتي مش عارفة هي ممكن تعمل ايه.

ياسمين: هي بستحلفني و بتترجاني اني اقف جنبها، انا ما ينفعش حد يلجألي و اسيبه
ادم: انتي فين بالظبط؟
ياسمين: انا عند بوابة القاهرة و هي في النص بين القاهرة و اسكندرية الصحراوي
ادم: طب خلاص انا جاي وراكي و هاتصل بيها
ادم اتصل بتالين
تالين اول ما التليفون رن: ادم الحقني الكلاب اغتصبوني و قطعوا هدومي و رموني
قالت كلامها و هي مقهوره و بتعيط و هي بتعيط.

ادم بحده: قسما بالله يا تالين لو حصل اي حاجة لياسمين انا مش عارف انا هاعمل فيكي ايه
تالين بدموع: ادم حرام عليك، ايه اللي انت بتقوله ده، هو انا وحشة اوي كدة، و بعدين لو عايزه اعمل حاجه ما كنتش اتصلت بيك
ادم: طيب اهدي ياسمين قربت توصلك و انا هاتلاقيني وراها
تالين بخوف: بسرعة يا ادم الله يخليك.

وصلت ياسمين المكان و فضلت في التاكسي و قالت للسواق يقلب نور
ياسمين اتصلت بتالين: انا بقلب نور عالشارع
تالين اول ما شافت النور طلعت تجري عالعربية و هي بتستر نفسها باديها
ياسمين بخضه: يا حبيبتي تعالي تعالي اركبي بسرعة، و قالت للسواق: امشي بسرعة من هنا
ياسمين فضلت تساعدها و بتلبسها و تالين بتعيط و بترتعش
ياسمين اتصلت بادم: احنا راجعين في السكة و معايا تالين استنانا عند داندي مول.

بعد نص ساعه قابلوا ادم و نزلوا من التاكسي و ادم حاسب السواق و شكره
وصلهم بيت ياسمين و تالين فضلت تشكر ياسمين كتير و تعتذرلهم
ادم: خلاص يا تالين مفيش حاجة
ياسمين: خلاص يا حبيبتي مفيش حاجة ربنا يقويكي عاللي انتي فيه
تالين بدموع: انا كنت مهملة و اخدت عقابي و اتمنى انكو تسامحوني و ربنا ياسمحني
ياسمين: خلاص يا تالين ربنا غفور رحيم.

ادم طلعهم لحد باب البيت و نزل روح و رجع الصبح بدري وصل تالين على بيتها، و اخد ياسمين على بيت مامتها في اسكندرية.

ياسمين خبطت على شقة سامي، مامتها اول ما سمعت صوت الخبطه عرفت انها بنتعا قامت فتحت و هي فرحانه: ياسمين؟ ايه المفاجأت الحلوة دي، وحشاني
سامي اول ما سمع صوتها قام استقبالها ع الباب: يا مفاجأتك، وحشاني يا ياسمين
ياسمين: و انت كمان يا عمو، كنتوا هاتنسوني، دا ادم ابن صاحب الشركة اتفضل يا ادم
ادم: اهلا و سهلا
سامي: اهلا بيك اتفضل.

ادم: بص يا سامي باشا انا جاي اطلب ايد الانسه ياسمين و بيتكلم و هو باصص لياسمين
سامي بهزار: هو انا هنا ولا هناك ولا انت جاي تطلب ايديها منها
ادم باحراج: لا طبعا يا سامي باشا انتوا الخير و البركة بس عيونها وحشاني
سامي: طب ايه رأيك عشان صراحتك دي انا مش موافق
الكل اتصدم و ياسمين تنحت
سامي كمل كلامه: انا مش موافق انك تطلع من هنا غير عالمأذون على طول.

ادم الروح رجعتله تاني و ضحك بمجمله: تصدق ان دمك، زي العسل و انا كمان موافق
ادم اتصل بأهله و حضروا كل حاجة بسرعة و اتفقوا على معاد الفرح على الجمعة الجاية يعني فاضل اربع ايام
ياسمين اتصلت بأصحابها عشان يبقوا معاها و يحضروا كل حاجة للفرح
أميرة ندمت على كل حاجة و حاولت تكلم ياسمين و طبعا ياسمين مابتردش عليها
و يوم الجمعة الكل بيستعد للفرح و الكل فرحان حتى تالين حضرت معاهم من بدري و بتساعدها بصدق.

ادم اول ما شاف ياسمين بفستان الفرح و الميك اب الجنان اللي عاملاه قعد يعاكس فيها
ياسمين ابتسمت
ادم: بلاش ابتسمتك اللي بتججني ديه
ادم و ياسمين ركبوا عربية الزفة الاسبور و اما وصلوا القاعة الكل واقف مستنيهم و فرحان
دخلوا رقصوا اسلو و عينهم في عين بعض
الرقصه خلصت و كل بارك وهنا
فجأة صوت في المايك.

: ممكن الكل يركز معايا دقيقة و بالاخص ياسمين، انا مهما قلت عليكي مش هاديلك حقك يا احلى و ارق و اجدع انسانة في الدنيا، انتي اختي مش صاحبتي، انا اسفة على كل حاجة وحشة عملتهالك، انا مش عارفة انا ازاي عملت كدة انا بحبك اوي. و تقول دوللي بحب جنانك، ايمي بعشق رقتك و كسوفك، و انتي يا ياسمين الوردة بتاعتنا انتي احلى ضحكة بتخلي كل اللي قاعد يضحك من قلبه فعلا، بحب مقالبك و عمري ما زعلت منك بحبكو كلكو زي ما انتو و عيطت.

ياسمين و ايمي و دوللي: اميره و جروا عليها و مسكوا المايك و احنا بنعشقك و حضنوا بعض جامد و قعدوا يهزروا عالاستيدج و اشتغلت اغنية اعز اصحاب و الكل فرحان و بيصقف
ادم راح لياسمين و قالها: هو انتي نسيتيني ولا ايه يا قلبي، و اخدها عشان يطلعوا غرفتهم و سلموا على كل اصحابها و امها و ادم سلم على اصحابه و كل الناس و اخد ياسمين و ماشي و الكل ماشي وراهم
ادم بصلهم: بااااااااااااااس انتوا رايحين فين.

الكل: هانوصلكوا
اد: حد قالكوا اني معرفش المكان، ولا شايفيني صغير.
شال ياسمين و طلع يجري بيها و دخل الاسانسير و طلع الغرفة بتاعتهم اللي كانت مليانة ورد
ياسمين بفرحه: الله انا بحب الورد اوي كل ده ورد
فضلت تمسك الورد و تشمه بفرحه
ادم قرب منها و قالها: ربنا يخليكي ليا يا احلى ياسمينة في الدنيا، انا مش عارف حياتي من غيرك كانت هاتبقى ازاي، انا بحبك من اول نظرة.

ياسمبن بحب: و انا كمان بحبك ربنا مايحرمنيش منك ولا من حنيتك عليا يا حبي اللي من اول نظرة.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة