قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

في المستشفي
صحيت وعد على يد حنينة تمسح على شعرها بكل حنان وحب
وعد: صباح العسل مودي
محمد بحنان: صباحك ورد و ياسمين يا قلب مودي
وعد: عامل ايه دلوقتي
محمد: مبسوط اخر انبساط وعاوز ارجع بيتنا
وعد بنص عين: طبعا علشان تعرف حصل ايه صح
محمد ببراءة: انا ابدا يا حبيبتي
وعد وهى تدفن وشها فى صدره: انت هتقولي انت غلبان و طيب و انا شريرة
محمد: احكيلي وعد
وعد بتنهيدة: حاضر هحكيلك.

حكت وعد له كل شي فعله بدر و كيف سافرت الى تركيا وما أصابها وكيف عادت
وعد: هو ده كل اللى حصل
محمد بغضب: انا هعرفه مقامه اذاي يعمل فيكي كده هو فاكرها سايبة
وعد: اهدى مودي وسبلي انا الطالعة ديه
محمد: بس ليه تعبتي
وعد: بسبب نزيف ايدي وحرقة دمي من بدر الضغط علي عليا بس الحمد لله بقولك ايه انا هبعت للدكتور وخلينا نمشي من هنا
محمد: ماشي يا وعدي اللى تامري بيه هيتنفذ يا عمري.

توجهت وعد الى الخارج وطلبت من مراد إرسال الدكتور للاطمان على صحة محمد وبالفعل وبعد مرور ربع ساعة دخل الدكتور و كشف على محمد وكتب له على خروج وعدم تعرضة لاي مشاكل وغادر
ساعدته وعد على ارتداء ملابسه وتوجهو الى السيارات للتوجه إلى قصر السيوفي بعد اتصالها على طلال بعد مجئه الى المستشفي.

في قصر السيوفي.

كان محمد يجلس بعد ان اخذ دش و بدل ملابسه فى انتظار نزول وعد التى صعدت لتبديل ملابسها لاخري مريحة و بعد شوية نزلت وعد وهى ترتدي ملابس منزلية مريحة عبارة عن بدي حمالات و شورت وجلست بجوار محمد الذي بدوره ضمها لحضنه تحت اعتراض طلال و يوسف ولكن لم يهتم محمد لكلامهم و لم يخرجها من احضانه
سمر بغيرة: شوفو البت قفشه فى الراجل اذاي
وعد بغيظ: ملكيش دعوة يا سمر
سمر بغيظ: دعوة لما تبقي تلمك ابعدى عنه.

وعد ببرود: شي ميخصكيش يا حلوة
سمر: بااااااااااردة و تلمه
وعد: موتى بغيظك
طلال: سمورة عوزك تجهزي وليمة حلوة علشان نورسين و العيلة جايين
سمر: عارفة وجهزت كل حاجه
وعد: أخبار الشغل ايه طلال
طلال بتلثم: كككككويس وعد
وعد بحدة: طلاااااال
طلال: احم الأحداث كانت كتير الفترة اللى فاتت واهملنا الشغل
وعد بنرفزة: علشان مشغله معايا شوية عيال جهزو نفسكم يا بهوات هنروح الشركة والبيه جهز تقرير الضرائب.

يوسف: كله جاهز وكنت مستني امضه مودي و امضتك وكمان اخدنا صفقة العاصمة الجديدة
وعد بابتسامة: هائل جو
يوسف: وزير التخطيط و التعمير مستني المقابلة بس هو عارف ان بابا تعبان وأنك كمان مينفعش تسبيه فماجل التوقيع
وعد: اتصل بيهم وجهز المعاد بكرا الصبح احنا اتاخرنا كتير
يوسف: علم و ينفذ
سمر: يالا حبيبتي اطلعي غيري هدومك علشان الضيوف قربو يوصلو
وعد: ليه مانا لبسه هدوم هو انا لبسه قميص نوم ده بدى و شورت.

محمد: مهدومها حلوة يا سمر
سمر: خلاص براحتها
حدد يوسف المعاد مع الوزير وعاد لوعد مع دخول عائلة الجارحي و البارون
تم الترحيب بهم وجلسو يتحدثون و يتسامرون
وعد: خلصت جو
يوسف بغمزة: عيب عليكي انا الحريف بكرا الساعة 12 الظهر المعاد
وعد بابتسامة: وانا مقدرش اشك فين يا حريف
يوسف بابتسامة: تلميذك يا برنسيسة
فاروق: معاد ايه ده وعد
وعد: مشروع جديد ولازم امضه الوزير
سمر: اتفضلو يا جماعة الغدا جاهز.

توجهو الجميع الى السفرة ولكن جلس بدر مكان وعد
وعد: ده مكاني قوم
بدر: الأماكن فاضية روحي اقعدى فى اي مكان
بريهان: تعالي بدر على الكرسي التاني
بدر: ما فكرة انا ضيف يعني اقعد مكان ما انا عاوز بس هقوم اتفضلي برنسيستي
قام بدر و جلس على الكرسي الذي بجوار كرسي وعد
وعد: ريتا ريتاااااا
ريتا: امرك انسة وعد
وعد: شيلي الكرسي ده وهاتي كرسي تاني
ريتا: امرك.

بدلت الخادمة الكراسي و جلست وعد وبعد فترة شعرت وعد بايد تمشي على قدمها فعلمت بأنه بدر فبتسمت بخبث وفى لحظة كان صراخ بدر يملي القصر
بريهان بخضة: مالك بدر
بدر بتعب: مفيش اصل الشوربة وقعت عليا
وعد باسف مصطنع: اوووووووه سوري بدر مكنتش أقصد بس ايدي لسه بتوجعتي والدكتور امر انى مشلش حاجة بيها
بدر بغيظ: ولا يهمك يا روحي
طلال: تعالي بس الأول غير هدومك.

وعد بسخرية: ريتا ونبي هاتي عسل علشان يحطة على الحرق علشان ميلتهبش أصله فى منطقة حساسة
صعد بدر مع طلال و أحضرت الخادمة العسل و أعطته لطلال ولكن رفض طلال ذلك وأحضر له مرهم للحروق وأعطاه له و نزل وبعد فترة نزل بدر فنظرت له وعد بضحكة مكتومة
بدر بغيظ: اضحكي بلاش تكتميها لتموتي.

وإلى هنا وأطلقت وعد ضحكة رنانة وشاركها الكل الضحك و بعد فترة توجه الشباب الى الحديقة و جلست سمر مع فراس فى مكان آخر و جلست بريهان و خديجة و محمد مع بعض.

عند الشباب
وعد: أخبار القري ايه
بدر بسخرية: والله مكناش فاضين كنا بندور عليكي
وعد ببرود: ليه حد قالك انى عيلة
بدر بغيظ: اه عيله ادام مش عارفة تحافظي على روحك
الخادمة: انسة وعد الضيف وصل
وعد: تمام جدا خليه يجي
الخادمة: أمر حضرتك
طلال: مين ده وعدي
وعد: هتشوف دلوقتي
بعد قليل دخل شاب وسيم و جميل والقي التحية وجلس
وعد بعملية: باشمهندس ياسين المسؤل على مشروع القرية ايه أخبار الشغل.

ياسين: كل حاجه حضرتك امرتي بيها اتنفذت
وعد: فاضل قد ايه ونستلم القريه
ياسين: مش كتير حوالى شهر ونسلمك مباني كاملة و نفضل نجهز الباقي
وعد: يبقي هنزل الديكور و الفرش
ياسين: صح يا فندم
وعد: طبعا مش اول مرة نشتغل مع بعض وأكيد انت عارف مين البرنسيسة وعد البحيري يعني اقل أقل غلطة وهندم الكل الكبير قبل الصغير.

ياسين برعب: حضرتك احنا شغلين ذي ما امرتي وكمان احنا كلنا رحنا فى اديكي و محدش يقدر يقف او يفكر ياذي حضرتك
وعد: تمام انا بكرا الصبح هكون موجودة و هاخد لفه
ياسين: تنوري يا فندم بعد اذنك لازم استأذن
وعد: اتفضل
شاورت وعد للخادمة التى اتت وأخذت ياسين حتى الخارج
فاروق: يخربيتك الواد كان مرعوب
وعد: هو ده المطلوب علشان اي حد يفكر أنه فلت من عقابي يجهز نفسه.

طلال: هو سؤال واحد بس لو حد منهم غش فى المواد هتعرفي اذاي
يوسف بسخرية: لو البيه بيروح الموقع كان يعرف ان فى لكل واحد كارت تعارف بس ممغنط ومتوصل بالكمبيوتر ومن خلاله بنشوف الكل بيعمل ايه من اول ميدخل لغاية ميخرج من المكان
بدر: اكيد فكرتك ديه وعد
وعد: اكيد
طلال بهمس لنورسين: شكل القعدة هتقلب بغم و نكد
يوسف بهمس: انا مش متفائل
نورسين: ولا انا ربنا يستر.

قطع كلامهم صوت رنين هاتف بدر وعندما رد تبدل ملامح وشه وقفل
بدر بغضب: وووووووووعد
وعد ببرود: ايه انا قاعدة ادامك مش لازم تصوت
بدر: انتى اللى ولعتي فى المخزن صح
وعد ببراءة مصطنعة: اكيد انا عمو
بدر بصوت عالى: انتى مجنونة تولعي فى مخزن فى بضاعة بملايين
وعد: اه ولسه هتشوف العجب
بدر بغضب: والله يا وعد لوريكي وهتدفعي تمن البضاعة
محمد: في ايه
بريهان: انت اتجننت بتعلي صوتك عليها.

بدر بجنان: محدش بيدافع عنها انا هولع فيها
فاروق: اهدي بدر هنتصرف
بدر بجنان: اكبر مخازن المجموعة يولع وتقولي هنتصرف و الباردة ديه قاعدة ساكته و بيغظني
فراس: اهمد بقي الله يرخرب يتك
بدر: اكتر من كده خراب تعالي معايا
امسك بدر يد وعد ولكن اسرع فراس و فاروق وامسكوه
وعد ببرود: كده انت بتزود عقابك وبصراحة بحب اعقابك
بدر بصراخ: والنعمة مهسيبك يا وعد
وعد بضحك: أعلي ما فخلك اركبو و دلدل رجليك.

بدر بتنهيدة: ليه وعد ليه
وعد بهدوء: علشان خت حاجة مش بتاعتك
بدر بثقة: وهاخد الباقي وحياة رحمه ابويا وهتبقي ملكي يا وعد ومبقاش انا الداهية بدر الجارحي اللى لما خليتك تغضعي ليا يا برنسيسة
وعد بثقة: يوم مهيحصل كده فعلا هتستاهل بقي الداهية
بدر: تعالى نعمل رهان لو مجوزتكيش مع افتتاح القرية السياحية موافق على اي عقاب ولا اقولك هتنازل ليكي على نسبتي فى القرية
وعد: وانا موافقة ولو خسرت نسبتي ليك.

بدر: لا مش عاوز نسبتك بس هتشتغلي تحت ايدي و فى شركتي
وعد بابتسامة: موافقة بدر بس المخزن برا الليلة
بدر بابتسامة: موافق وعد
طلال بصراخ: لااااااااااا انتم الاتنين هتدخلو حرب و بكده مش هتجوز
فراس: صح الواد طلال بيتكلم صح
طلال: الله عليك يا كبير احنا نعمل الفرح اول خميس فى الشهر الجاي
بريهان: يعني بعد أسبوعين
فراس: اه
طلال: اينعم
محمد: مبروك يا حبيبي
خديجة: يبقي ذي متفقنا الكل هيسافر تركيا الاسبوع الجاي.

وعد بفرحة: اشطا
نورسين بفرحة: يبقي لازم نجهز الحاجة
اتفق البنات على النزول للمول لشراء متعلقاتهم
وجلس الجميع يخطط و يفكر فى كل اشيائهم و هى الوقت و غادر الجميع.

في غرفة وعد
انتهت وعد من تبديل ملابسها ولبست ملابس للنوم وسمعت صوت خبط على الباب فسمحت للطارق بالدخول وكان طلال
وعد: تعالي حبيبي
طلال: وادي قعدة
جلس طلال بجوارها ووضعت راسها على صدره
وعد: سمعه
طلال: ليه وفقتي وعد و بدر عمل معاكي ايه علشان كده ولعتي فى المخزن
وعد بتنهيدة: صدقني معرفش وافقت ليه بس عندي احساس اجبرني انى أوافق
طلال: بدر عمل معاكي ايه
وعد: باسني اول مرة ضربته بس تاني مرة معرفتش اضربه.

طلال: انا عارف انك هترجعي حقك بس لو حاول يعمل حاجة و الله مهيهمني حد وهتصرف معاه مفهوم
وعد بنوم: مفهوم حبيبي
طلال بابتسامة: تصبحي على خير يا قلبي
ووضع قبلة حنينة على راسها و ضمها لحضنه ونامو.

- مر أسبوع وكانت البنات يجهزون ملابس سمر و نورسين
- أمرت وعد أحد مصممي الأزياء بتصميم فساتين الفرح
- ابتدي طلال فى تجهيز الجناح الخاص بنورسين
- اصبح بدر ملازم لوعد فى كل مكان
- وجد بدر كل البضاعة التى كانت موجودة بالمخزن بمكان آخر
- تم كتاب كتاب طلال على نورسين و فراس على سمر
- تابعت وعد و يوسف و بدر كافة الأعمال و تركز طلال و نورسين حتي ينهو أعمالهم.

- سافرت وعد الى الصعيد لحضور خطوبة حاتم على زميلته فى الشرطة
- تم طبع كروت الدعوة وتوزيعها على الجميع
- سافر فاروق فاروق تركيا حتى يجهز كل شي خاص بالفرح
- أمر مؤمن اغلو رجالة بحجز فندق للضيوف وتجهيز قاعة الأفراح لستقبال العرسان
- جهزت بنات عيلة اغلو و بارون كل شي خاص بالحنة بالجنة الفرح بعد ان ارسلت لهم وعد المصمم الخاص بالافراح
- جاء جاسر لمناقشة مشروع مع وعد ولكن لم يستريح لنظرات بدر لوعد فغضب بشدة.

- سافر الجميع لتركيا لإقامة حفل الزفاف وكان يوجد استقبال جميل فى المطار لهم
- توجه الجميع الى قصر اغلو للاقامة بيه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة