قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون والأخير

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون والأخير

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون والأخير

في المستشفي
دخل طلال ووجد بدر ينام بجوار وعد وعندما شافه قام وجلس على الكرسي وجلس طلال على الكرسي التاني
طلال: نحمد ربنا انها كويسة والحيوان ده معملتش حاجة فيها
بدر بحزن: الحمد لله بس فى حاجة
طلال: ايه هي
بدر: المعروف عن وعد انها بتعرف تدافع عن نفسها اذاي مقدرتش عليه ومعرفتش تضربه
طلال بستغراب: تصدق عندك حق لزم اسأل الدكتور
بدر: انا هجيبه.

رن بدر الجرس ودخلت الممرضة وطلب منها استدعاء الطبيب المعالج وبعد فترة جاء الدكتور
الدكتور: خير بدر بيه
بدر: وعد بتعرف تدافع عن نفسها كويس جدا اذاي مقدرتش تدافع عن نفسها دلوقتي
الدكتور: ممكن لما اتخبطت فى الحيطة او اي شي يكون ضعف الرؤية ادامها وان شاء الله لما تفوق الصبح نعرف اكتر
طلال: تمام شكرا يا دكتور
غادر الدكتور وجلس طلال و بدر بهدوء وبعد فترة أغمض الشباب عيونهم من كتر التعب.

مر الوقت ولكن انتفض طلال على صوت صراخ وعد فأسرع لها وضمها لحضنه ووقف بدر بجوارها
طلال: هششششششششش اهدي يا وعدي انا جمبك متخفيش
فتحت وعد عيونها بهدوء ونظرت وجدت طلال بين أحضانها
وعد بنوم: طلال
طلال بحنان: قلب طلال وحياته
وعد بنوم: متسبنيش طلال خليني فى حضنك
طلال: تعالي يا عمري حضني ملكك لوحدك
دخلت وعد بين احضان طلال بشده وكأنها تريد الاحتفاء من الجميع فشاور لبدر ان يستريح فجلس بدر وغمض عيونه
فى الصباح.

استيقظ الجميع وجهزو نفسهم وتوجهو الى المستشفي
بعد فترة وصل الجميع وتوجهو الى غرفة وعد ودخلو وجدو طلال يحتضن وعد بتملك فجلسو
محمد وهو يجلس بجوارها: لسه مصحيتش
بدر: صحيت بالليل دقيقة ونامت تاني
مؤمن: حد يبعت للدكتور
فاروق: حاضر
استمع الجميع لصوت خبط على الباب ودخل الدكتور ومعه الممرضة
الدكتور: من فضلكم عاوز اكشف عليها
محمد: هى هتصحي امتي
الدكتور: المفروض دلوقتي ولازم تتقبلو اي حاجة هتعملها.

يوسف: اهم حاجة تصحي بس وتبقي وسطنا
توجه الدكتور وكشف عليها بعد خروج الكل وفضل محمد وطلال معها وبعد شوية دخل الجميع
الدكتور: وعد وعد
فتحت وعد عيونها بهدوء وفى لحظة انتفضت وبعدت عن ايد الدكتور ونظرت حولها ومسكت راسها بشده فأسرع طلال لها وضمها لحضنة تحت اعتراضها الشديد ولكن عندما سمعت صوته هدأت وضمته لحضنه ولكن بكت بشده وبصوت عالي قطع قلوب الجميع
محمد بدموع: اهدي يا عمري انا جمبك.

يوسف بحنان: وعدي انا جو حبيبك كفاية عياط قلبي بيوجعني عليكي
طلال بحنان: وعدي اهدي كنا حوليكي متخفيش
بعدت وعد عن حضن طلال فمسح دموعها بهدوء
وعد بدموع: انا ضعت طلال والله حاولت كتير بس معرفتش
طلال: هششششششش اهدي انتى ذي منتي محدش لمسك
وعد بصراخ: كداب هو ضيعني انا عارفة
طلال: والله معمل حاجة احنا وصلنا ولحقناكي
وعد بهستيرية: كداب كداااااااب ابعدو عني
الدكتور بعملية: ممكن تهدي انتى سليمة محدش لمسك.

ولكن كانت وعد فى دنيا أخري فقط تبكي وتصرخ وترفض ان تسمع من أحد وهذا ما اقلق الجميع عليها ولكن توجه اليها بدر وقام برفع ايده حتي يصفعها ولكن أمسكت وعد ايده ونظر له بعيون حمرا بشده من اثر الدموع ونظرت له بغل
بدر بحدة: فوقي لنفسك الحيوان ده معملش فيكي حاجة وانتى لسه سليمة
وعد بهدوء: بجد
بدر بحب وحنان: بجد يا قلب بدر
وعد: يعني انتم لحقتوني
بدر: ايوه
وعد بشر: عملتم فيه حاجة.

يوسف بابتيامة بشر: فى انتظار اوامرك يا برنسيسة
وعد بشر: تمام اوي بابي تعالي هنا
جلس محمد بجوار وعد ووضعت راسها على صدره فضمها لحضنه وقبل راسها
بدر بغيرة: مكفاية يا عم الحاج بوس
وعد: وانت مالك
بدر بغيظ: خطبتي وحبيبتي
وعد ببرود: عند امك يا روح امك ولسه فى عقاب القلم اللى كان هينزل على وشي
بريهان بغيظ: اهي رجع لسانها طول تاني
بدر: انا عملت ذي الأفلام وانا زمبي ايه
وعد: علشان تبطل فرجة على التلفزيون.

نورسين بفرحة: عندي خبر حلو دودو
وعد: ايه هو يا زفته
نورسين: زفته فى عينك المهم هتبقي عمتو قريب
وعد بصدمة: انتى حامل يا زفته
نورسين: ايوة حامل
وعد بفرحة: مبروك يا طيلو بس انا مش هبقي عمتو بس ها
طلال بضحكة: امال الواد هيقولك ايه غير عمتو
وعد: هيقولي وعدي
سمر: احم احم طيب ابني هيقولك ايه بردو وعد
وعد بفرحة: سمر انتى تقصدي انك حامل فى بيبي
سمر بابتسامة: ايوه حامل يا قلب سمر.

وعد بسعادة: انا فرحانه اوى سمورة ألف مبروك هتبقي مامي يا عسل
فر اس: على اساس جابته لوحدها ما انا ليا دور رئيسي
وعد: دور رئيسي لا يا برنس انت عامل مساعد ليس الا
فاروق: يخربيتك انتى فايقة للهزار والضحك
وعد بارف: وانت مال امك يا زفت
فاروق: لا يا روحى روحى مش بدر فلمي لسانك معايا
بدر: وماله بدر يا فاروق بكرا اتجوزها بس وسحب لسانها ده وغسلة بماية نار علشان ينضف
وعد ببرود: لما افكر بقي.

حاتم: حمدلله على السلامه وعد
وعد: شكرا حاتم تعبتك معايا
حاتم: انتى اختي الصغيرة وعد
مؤمن بضحك: قرده العيلة أخبارها ايه
وعد: كويسة
خديجة بدموع: انا اسفة وعد انا السبب فى اللى حصل زمان لامك وليكي دلوقتي
وعد: كله قدر و مكتوب وانا هرجع حق امي و حقي من ولاد الكلب دول بلاش تقلقي
طلال: هتعملي ايه وعد
وعد: كل خير طليو فين مراد
طلال: ربنا يستر الخراب وصل
يوسف: برا يا عمري
وعد: خليه يجي عوزاه
يوسف: امرك يا موزة.

فاروق بضحك: منورة برنسيسة
جاسر: وعد امبارح كان فى بنت فى القصر هربت منهم
وعد: هى فين اوعي تكون سبتها
جاسر: لا متقلقيش موجودة فى القصر عند جدو مؤمن وأمرت الرجالة متطلعش
وعد: كويس جاسر هنشوف هي عوزة تعمل ايه وهنفذ كلامها
فاروق: هى مين ديه وعد
وعد: اسمها برين وهى من عيلة يلدنج
فاروق: لا معرفهاش
قطع كلامهم دخول مراد الذي اتجه بسرعة وأمسك ايد وعد بحنان
مراد: حمدلله على السلامه وعدي.

وعد: الله يسلمك وسلامتك انت كمان مرادي
مراد بابتسامة: فداكي عمري يا عمري
وعد: ربنا يخليك ليا عوزة خدمة
مراد: امري برنسيسة وانا انفذ
وعد: قرب مني
قرب مراد منها وتحدث معه فى ودنه فتبدلت نظرات مراد للشر و القوة وبعد عنها
مراد: أوامر البرنسيسة تنفذ ساعة واحدة وكل شي هيتنفذ
وعد بثقة: وانت بثق فيك
مراد: سلام موقت برنسيسة اه تليفونك
غادر مراد وفضل الجميع ينظر لوعد لمعرفة ماذا طلبت من مراد ولكن لم يعرفو.

يوسف: انتي قولتي ايه ليه
وعد: ملكش دعوة
طلال بضحك: احسن فرحان فيك
وعد: طلال عاوزة اخرج من هنا
محمد بحنان: خليكي يومين هنا علشان نطمن
وعد: لا انا مش بحب المستشفيات
طلال بحنان: امرك يا قلبي هخلى الدكتور يكتب على خروج
يوسف: هروح اجبلك لبس
جاء الدكتور وكتب على خروج وأحضر يوسف ملابس عبارة عن فستان باللون الابيض بيه بعض الورود باللون الاحمر وحذاء باللون الأحمر.

خرج الجميع وتركو الحرية لوعد فى تبديل ملابسها فأخذت دش بارد وغمضت عيونها وتذكرت ما فعله مروان معها فشتعل شعرها بالغضب وفتحت عيونها ولبست وخرجت ورمت الجاكت فى وجهه يوسف
نظر الجميع لمنظر عيونها برعب لانها أصبح بدرجة غامقة جدا تدل على غضبها اما شعرها وما لعنته كان يتحرك خلفها أقسم من رأيها انها ساحرة شريرة سوف تقضي على الجميع كان العمال او المرضي فى المستشفي يختفون من أمامها فبتسمت بسخرية.

فتح مراد لها باب السيارة
وعد للجميع: ارجعو القصر وانا شوية وهاجي
محمد بخوف: راحة فين
وعد بنظرة مرعبة: متخفش هرجع حقي وحق امي
طلال: وعد بلاش
شاورت وعد لإحدى الحرس فتوجه لهم وجعلهم يركبون السيارات
ركبت وعد العربية و بجوارها بدر وفى الإمام مراد ونطلقو الى وجهتهم
فى قصر يلدنج
وصلت مجموعة سيارات تحمل وعد والغريب انضمام مجموعة أخري من السيارات وقتحمو القصر.

نزلت وعد بكل جبروت وعظمة وبجوارها بدر وأمامها مراد والحرس وانضم لها من سيارته يوسف يعقوب آغا
يوسف آغا: برنسيسة شرف ليا التعاون معاكي
وعد بعظمة: اهلا ديناصور
يوسف آغا: رجالتي تحت امرك
وعد بسخرية: وانت كمان اوعي تنسي انا مين
يوسف آغا: اكيد طبعا
دخلت وعد ووجدت إسحاق و مصطفي يجلسون وفى لحظة سقط مروان تحت أقدامهم
إسحاق بخضة: مروان
مصطفى برعب: وووووووعد
وعد بعظمة: اسمي البرنسبسة وعد البحيري.

إسحاق: عوزة ايه يا بنت البارون
وعد بثقة: وانت فاكر انى بستعر من لقب عيلتي بالعكس يزيدني شرف
إسحاق: عوزة ايه
وعد بشر: روحكم و سمعتكم و كيانكم و حياتكم
مصطفى: تقصدي ايه
مروان بتعب: ايه جاية تكملى اللى اخواتك مكملهوش.

وعد بعظمة: تو تو انا بفكر بالعقل مش بحب استخدم ايدي علشان كده جميع شركة يلدنج أصبحت صفر بمعنى تاني اسهمكم بقت فى النازل و كل شركائكم انسحبو بامر مني انا وكمان البنوك موجودين دلوقتي فى المجموعة علشان ياخدو فلوسهم
إسحاق بذهول: يستحيل انتى كدابة
وعد بضحكة رنانة: البرنسيسة مش بتكدب انت لعبت مع واحدة مينفعش تلعب معاها لأني مش سهلة
مروان: هقتلك يا وعد.

وعد بسخرية: هشوفك فى يوم القيامة بقي اصل الناس اللى شغال معاهم فى السلاح و تجارة البنات عرفو انك خاين فعلشان كده قررو بصفوك انت و ابوك شايف دول
شاورت وعد على أشخاص لسه دخلين
مروان: مين دول
وعد: دول عملك الاسود اللى هيخلصو عليك
توجه الرجالة واخذو مروان وأبوه تحت اعتراضهم وشكرا وعد وغادرو
وعد: وانت اسحاق خلاص انتهيت اه احنا سحبنا كل الفلوس اللى فى البنوك و هديهم لبرين تستفاد منهم
إسحاق: إسحاق رد.

وعد: العين بالعين و السن بالسن والبادي اظلم انت قتلت جدي وضيعت امي و خطفتني وكنت هضيعني علشان كده انا ضيعت كل فلوسك وحتي ابنك و حفيدك هيموتو وانت قابل سلام يا إسحاق
غادرت وعد القصر ونظرت مرة أخيرة للقصر وركبت بعد ان شكرت يوسف آغا و غادرت المكان
غمضت وعد عيونها ووضعت راسها على كتف بدر الذي ضمها لحضنه وهى لم تعترض وعادو الي قصر
اغلو
مر يومين بدون أحداث تذكر غير.

- طلبت برين من وعد بيع الشركات و القصر لانها سوف تسافر للخارج ولن تعود
- وفاة إسحاق يلدنج نتيجة جلطة فى القلب
- استقرار الأحوال بين الجميع فى قصر اغلو
- جهز فاروق موتمر صحفي للإعلان عن المجمع الجبلي فى مدينة ازمير
- طلبت برين من وعد ان تساعدها للسفر الى ايطاليا فأسرع جاسر بالتدخل واعلمها بالسفر معه فوافقت
بعد مرور شهرين.

انتهي العمل فى القرية السياحية وأصبحت جاهزة على الافتتاح الذي نظمة يوسف على أحدث و أضخم افتتاح شهده العالم
تجهز الجميع للنزول فكان طلال و نورسين فى غرفة و فراس و سمر فى غرفة و الباقي متوزع فى غرف
اما برنسيستنا الحلوة فكانت تجلس فى جناح بمفردها وهذا ما غاظ الجميع وعندما طلبو تغير غرفهم الى أجنحة ولكن وجدو بأن وعد ماصدرة تعليمات بعدم تغير الغرف
طلال بغيظ: ووووووووووووووعد
يوسف بغيظ: انا يا بت.

وعد ببرود: عوزين ايه
بدر: يعني واخدة لوحدك جناح وحنا اوض عادية ليه
وعد بابتسامة: لانى انا البرنسيسة وعد البحيري
طلال بصراخ: بااااااااااارده انا طالع انام
يوسف: يالا كل واحد يطلع ينام علشان محدش هيستفاد منها
مشي الكل فقامت وعد بإطلاق ضحكة رنانة مما اغاظ الشباب فعادو لها وقامو برميها فى حمام السباحة ومع الأسف فضلت وعد تضحك بهستيرية عالية فنزل طلال و يوسف لها وفضلو يهزرو وبعد فترة صعدو الى الغرف.

مر يومين وجاء موعد الافتتاح ونزل الجميع وكان الجميع يقف فى انتظار نزول البرنسيسة وعد البحيري
وأخيرا وبعد طول عذاب نزلت وعد بفستان باللون الازرق عاري الصدر و مفتوح لمنتصف الفخد وترتدي جذمة بكعب عالي بنفس لون الفستان
انبهر الجميع بجمال وعد فتحرك طلال ليأتي بها ولكن سبقة بدر وتوجه لها ومسك ايديها ووضع قبلة عليها
توجهو الى مكان الافتتاح وطلب فريق الأعداد من وعد الصعود حتى تلقي كلمه الافتتاح.

وعد: ليه انا فى طلال او يوسف او بدر ليه انا
بدر بحب: علشان انتي مهمه عندنا كلنا وأي كلمة حد فينا هيقولها هتكون نقصة
طلال بحنان: انتى قوتنا وجبروتنا انتى وعدنا
يوسف بحب: لو مكنتش وعد البحيري موجودة مكنش هيبقي موجود
وعد بحنان و حب: انتم سر سعادتي و حبي انا موجودة بسبب وجودكم وهفضل سند و ظهر ليكم لغاية اخر يوم فى عمري وربنا يجعل يومي قبل يومكم
طلال بلهفة: بعد الشر
يوسف بلهفة: بعد الشر.

بدر بحب: يالا أميرتي الناس مستنية الكلمة
توجهت وعد الى الميكروفون وتوجهت عدسات الكاميرات.

وعد بعظمة و قوة وثقة: اهلا وسهلا بالحضور تتشرف مؤسسة السيوفي مع مؤسسة الجارحي ولأول مرة افتتاح مشروع مشترك وذي محضرتكم اخدتم جولة فى القرية وهى متكاملة وبأذن الله هيكون اول مشروع بينا وقريبا فى مشروع جديد بنفس الضخامة و القوة والمشروع هيكون موجود بيه طرف ثالث وهو رجل الأعمال التركي فاروق بارون اللي بيكون ابن خالي والمشروع هيتعمل فى تركيا وفى نهاية كلمتي اشكر اخواتي طلال السيوفي و يوسف السيوفي و والدي العزيز محمد السيوفي وعمتو وامي الجميلة و صديقي و اختي الكبيرة سمر السيوفي شكرا لأنكم فى حياتي من اول يوم ولادتي وبشكر عيلتي التانية عيلة مؤمن اغلو و عيلة سامي بارون و عيلة الجارحي ودلوقتي جاهزين لاي اسأله.

صحفي 1: احنا كنا عارفين ان طلال بيه بيكون حبيبك اذاي بقي اخوكي
وعد بهدوء: هو فعلا حبيبي و قلبي و عقلي و روحي واخويا و ابويا و صديقي و بئر أسراري
صحفي 2: احنا لغاية دلوقتي منعرفش اسم القرية
وعد بستغراب: اذاي يعني اسمها اللؤلؤة
طلال: لا اسم القرية فعلا اتغير من اللؤلؤة الى البرنسيسة
صحفي 3: و بدر بيه موافق على تغير اسم القرية
بدر بثقة: انا صاحب الفكرة و طلال و يوسف وباقي العيلة وافقو على التغير.

صحفي 1: بس اتضح أن وعد هانم متعرفش
طلال: فعلا وعدي متعرفش لانها هدية مننا ليها
وعد بفخر: انتهت الأسئلة أتمني الحفلة تعجبكم وهنبدتي اول الفقرات برقصة افتتاحية
نزل طلال وتوجه الى نورسين واخذها وتوجه الى ساحة الرقص وتوجه بدر الى وعد واخذها
بعد مرور 10 دقائق انتهت الرقصة وذهب طلال وفضلت وعد وأمامها بدر
وهنا توجهت عدسات الكاميرات مرة أخري لهم بسبب ركوع بدر على قدمة امام وعد واخرج خاتم.

بدر بحب: يوم مسمعت اسمك اتمنيت اشوفك كل واحد يتكلم يتذكر اسمك وقوتك و جبروتك خلتيني بتعقب اي ظهور ليكي فى اى مناسبة علشان اشوف مين هى وعد البحيري ويوم مشفتك انبهرت وتجننت بيكي حاولت اعمل مشاكل كتير علشان اشوفك وفرحت جدا لما عرفت انك تقربي لينا اخترعت المشروع ده علشان ابقي قريب منك وحوليكي انا بدر الجارحي المعروف بالداهية خضعت للبرنسيسة وعد البحيري فتسمح جلالة الأميرة تكون نصي وقسمتي انا بعلن ادام الكل انى بعشقك وعد موافقة.

كانت وعد سعيدة جدا ونظرت للكل فهز محمد رأسه بالموافقة و طلال ضحك و يوسف غمزلها ولأول مرة فى تاريخ حيات وعد تتكسف وتهز راسها بالموافقة
اسرع بدر بوضع الخاتم فى اديها ووقف وحملها ودار بيها
بدر بفرحة: مبروك يا دلوعتي
وعد بابتسامة جميلة: الله يبارك فيك
هنا أصدر الجميع تصقيفات عالية عندما دخل الماذون وجلس بجوارة محمد وتوجه بدر إليهم بعد ان غمز لوعد.

تم عقد القران وكان طلال و فاروق الشهود على عقد القران وبعد انتهاء الماذون القران توجه بدر لها وحملها ودار بيه وقبلها على شفايفها قبلة رومانسية عاشقة وسط تصفير الشباب وأخيرا بعد عنها
بدر بعشق: بعشقك يا دلوعتي
وعد بنظرة حب: وانا بحبك بدري
بدر بصوت عالي: الكل طبعا معزوم بكرا بالليل على الفرح انا وعدت دلوعتي انها هتكون اول فرح فى القرية وانا هنفذ الوعد لاحلى وعد.

انتهت الحفلة وصعد الجميع الى الاعلي وتوجهو الى جناح وعد لمعرفة سبب غضب وعد
بدر: مالك دلوعتي
وعد بغضب: الفرح بكرا صح
طلال: مالك يا عمري
وعد بغضب: يعني ايه الفرح بكرا فين الفستان
بدر بحب: موجود دلوقتي على سريرك يا دلوعتي
وعد: والميكاب ارتست
بدر بخبث: موجود طقم كامل من لبنان
وعد: والجذمة
بدر: موجودة بردو جمب الفستان
وعد: وا
بدر بهمس فى ودنها: موجود فى الدولاب
وعد بهمس: هو ايه ده.

بدر بخبث: لما تفتحي الدولاب هتعرفي
وعد وهى تبعده: برا يا بدر
بدر وهو يجلس: قاعد مع مراتي
وعد: طلال مشي بدر من هنا
بدر بضحك: طلال مين بس يا موزة كلهم تاروووووووو وسبونا لوحدنا
وعد: اطلع برا يا بدر
بدر وهو يقترب منها: ليه
وعد وهى تبلع ريقها: برا بدر
بدر بعشق: بس الأول لازم اقولك تصبحي على خير
وعد: تمام قول.

ولكن فاجئها بدر عندما أخذ شفايفها فى جولة طويلة مليئة بالعشق و الحب وفى لحظة رفعت وعد ايدها على رقبته فتعمق بدر أكثر فيها الخير بعد عنها بصعوبة
بدر برغبة: تصبحي على خير يا دلوعتي
تركها بدر وغادر الجناح فجلست وعد مكانها وهى تنهج من شده الإثارة و الرغبة وبعد فترة توجهت الى الحمام و أخذت دش بارد ونامت على السرير وهى سعيدة وغمضت عيونها براحة
في الصباح.

توجهت نورسين و سمر الى جناح وعد وجدوها انام بعمق ولا تهتم باي شي
سمر: وعد وعد اصحي يا عمري بقي
وعد: سبيني شوية سمر ونبي
نورسين: يا موكوسة النهاردة فرحك
وعد: كفاية زن بقي عاوزه انام
بدر بهمس: دلوعتي اصحي بقي
وعد وهي تنتفض: بدر
بدر برومانسية: صباح الورد و الجمال دلوعتي وباس شفايفها بهدوء
وعد: اطلع برا عوزة اقوم
بدر: اعتبريني ذي جوزك
سمر وهى تدخل: كويس يا بدر انك صحتها احنا زهقنا
بدر بغمزة: اي خدمة سمورة.

نورسين: يالا يا حنين برا
خرج بدر وقامت وعد بغيظ وأخذت دش ولبست وخرجت ونزلت الي الاسفل حيثو الجميع وتناولو الفطار وجلسو شوية بعد ذلك صعدت وعد الى جناحها وخلفها نورسين و سمر و بريهان و خديجة و بنات الميكاب ارتست للبدا فى عمل بعض المسكات وإنهاء الشعر و الميكاج
مر الوقت واحضرت نورسين و سمر الفستان الذي انبهر بيه بنات المكياج بشدة من شده فخامته و عظمته.

رقت خديجة وعد وحصنتها بايات الذكر الحكيم حتى تبعد العين عنها من شده جمالها
انتهت وعد من التجهيز والباب خبط ودخل محمد و خلفة طلال و يوسف و فاروق
محمد بسعادة و دموع: كبرتي يا عمري وبقيتي عروسة ذي القمر
وعد بحنان: ربنا يخليك ليا يا احن اب فى الدنيا انا لو ابويا عايش مكنش هيحبني ذيك
طلال بابتسامة: مبروك يا قلب طلال ربنا يوفقك ويسعدك
يوسف بابتسامة حنينة: كبرتي يا وعدي وبقيتي عروسة ذي القمر.

وعد بحب: ربنا ميحرمني منكم و يخليكم ليا يا رب
نزلت وعد فى يد محمد و خلفها الشباب وكان الفستان بالفعل ملكي و ضخم
بدر بعشق: مبروك يا دلوعتي
وعد بابتسامة: الله يبارك فيك يا حبيبي
بدر بعشق: انا فرحان اوى انك واخيرا بقيتي ملكي.

استمر الحفل و رقصت وعد مع طلال و يوسف و محمد وأخذت الصحافة الكثير من الصور واصبح الفرح حديث العالم لفترة من شدة فخامته و عظمته وأخيرا انتهي الحفل وغادر العرسان لقضاء شهر العسل الذي لم يخلي من عشق و رومانسية بدر و دلال و دلع وعد
- مر شهر وعادت وعد من شهر العسل بسعادة وفرحة ولم يبخل عليها بالسعادة و الفرحة
- نزلت وعد الشركات ولم يعترض بدر بالعكس هو من صمم على استمرارها فى العمل لتكون بجوار اشقائها.

- مر باقي اشهر الحمل على نورسين و سمر بتعب واخير رزق طلال بطفل صغير اسماه محمد على اسم والده اما سمر رزقت بطفلة واسمتها وعد ولكن رفضت وعد مما احزن سمر ولكن وافقت وعد على الاسم
- مر حوالي 7 شهور منذو زواج وعد وما اقلقها ء ان تحمل حتى الآن فذهبت الى الدكتور الذي فاجئها بخير حملها فى 3 شهور وهي لم تعرف
- سعد الجميع بخبر حمل وعد
- مرت أشهر حمل وعد وزاد جمال وعد فوق الجمال وكانت بالفعل برنسيسة متألقة.

- عرفت وعد بخبر بأنها تحمل فى تؤام ولد و فتاة وهذا اسعدها
- مر الوقت ووضعت وعد تؤامها بخير واسمتهم فهد و مرام.

مر الأيام و الأشهر و الأعوام وفات أكثر أكثر عامين وجاء الخبر الذي كسر ظهر الجميع وخصوصا وعد بموت محمد السيوفي ولكن توقع الجميع انهيار وعد لانها الأقرب من محمد ولكن فؤجي الجميع بوقف وعد بجوار اشقائها فى العزاء بقوتها و عظمتها المعروفة عنها وستقبلت الناس وتقبلت العزاء من الجميع وبعد انتهاء العزاء صعدت وعد إلى غرفة محمد وأغلقت على نفسها ولم تخرج منها حاول بدر الدخول ولكن لم تعير وعد أحد وفضلت 3 أيام بمفردها ولكن استطاع طلال الدخول ونام بجوارها وفؤجي بدخول يوسف ونام بجوارها من الجهه الاخري.

دخل بدر وجد الثلاثة ينامون بجوار بعضهم فطمن عليها وتوجه الى غرفة وعد وحمل مرام و فهد واخذهم ونام
فى صباح اليوم التالي غادر طلال و يوسف وتركز وعد ادخل بدر واخذها في حضنه وفضل يمسح على شعرها
بدر بحنان: حبيبتي ده وقته و معادو ومحدش يقدر يعمل حاجة بلاش حزن لانه اكيد هو زعلان على زعلك يعني انتى بنته الوحيدة بدل متدعي ليه بالرحمة تعيطي.

وعد بدموع: وحشني اوى بدر كان ابويا واخويا و صديقي وكل حاجة فى حياتي انا لسه مفرحتش بقربة طول عمره تعبان فى الشغل ولما وقع وتعب كان لازم نوقف جامبة ونساعده
بدر بحنان: علشان كده بقولك ادعيلو وعملي صدقة جارية باسمه قومي وعد انتى قوة اخواتك وصلابة مؤسسة السيوفي
وعد: عندك حق بدر لازم ارجع وعد البحيري
بدر: غلط لازم ترجعي البرنسيسة وعد البحيري يالا يا دلوعتي تعالى خدي دش وبدلي هدومك.

وعد بتعب: مش قادرة اعمل حاجة بدر
بدر بحب: تعالي دلوعتي
حملها بدر بحنان وتوجه الى جناحها وجعلها تجلس على السرير وتوجه الى الحمام وجهزه وعاد لها وحملها ووضعها داخل البانيو يساعدها فى الاستحمام وبعد ذلك حملها ولبسها ونزلو الى الاسفل
مرت الايام وعاش الجميع بسعادة وهناء وتعرف يوسف على فتاة واحبها وتقدم لها و تمت الخطوبة.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة