قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس والثلاثون والأخير

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس والثلاثون والأخير

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس والثلاثون والأخير

يوسف وحنين كانوا طول الوقت محط انظار كل اللي حاوليهم وكتير منهم كان بيحقد عليهم ويحسدهم الرجالة لما بيسمعوا عن حنين وعن أدبها واخلقها وطيبة قلبها وشطارتها في كل حاجة وكمان جمالها اللي في منهم شافوا زي أمير بيتمنوها زوجة ليهم لانها انسانة نادرة. والستات لما يشوفوا يوسف بيحسدوا حنين عليه علي وسامته ورجولته وفلوسه وحبه ودلعه لحنين طول الوقت و بيتمنوه. يوسف وحنين بينسوا اللي أذوهم لكن اللي أذوهم مش ناسينهم لحد ماجه يوم يوسف كان حيخسر فيه حنين وولاده الاتنين في وقت واحد حنين كانت خلصت الشهر السابع وفي اول اسبوع في الثامن وجت شيماء زي كل يوم وحنين فتحتلها ودخلت وحنين كانت لوحدها يوسف لسة خارج والولاد في المدرسة.

شيماء: ازيك يا مدام عاملة ايه. هاه حنعمل ايه النهاردة.
حنين: كويسة الحمد لله. بصي ادخلي نضفي اوضة المكتب بتاعة يوسف. وانا حطلع فوق اشيل الفرش بتاع السراير لحد ماتخلص ماشي
شيماء: حاضر اطلعي وانا حخلص وأجي وراكي
حنين طلعت فوق وشيماء اتصلت بحد في التليفون، الو ايوة هي لوحدها ابعتبهم بسرعة، طيب طيب بس بسرعة.

وشوية وشيماء فتحت الباب براحة ودخل 3ستات شكلهم سوابق وبلطجية وشاورتلهم علي أوضة حنين وهما طلعوا. وهي مشيت بسرعة
حنين: بتشيل الفرش بتاع السرير وبتلف لقت الستات دول. انتم مين ودخلتم هنا ازاي.
واحدة من الستات: احنا اللي حنربيكي علشان بعد كدة متخديش حاجة مش بتاعتك
حنين: اترعبت من شكلهم. حاجة ايه انتوا عايزين ايه
واحدة تانية: ماقالتك حتتربي. تعالي يا حلوة ونزلوا الثلاثة ضرب في حنين وحنين تصرخ.

حنين: حرام عليكم انا عملتلكم ايه اااه اااه الحقني يايوسف حموت اااه اااه. يا شيماء الحقيني. اااه اااه ولادي حرام عليكم ولادي حيموتوا. لا كفاية حرام. ولادي. ولادي يا يوسف احقني
وهما مش فارق معهم صريخها ولا آلمها وفضلو نص ساعة يضربواها لحد مانزفت واتاكدوا انهم موتوا اللي بطنها. وكمان بتنزف من وشها حنين كانت متبهدلة من كتر الضرب
واحدة منهم: كفاية عليها كدة احنا اتفاقنا نسقطها مش نموتها يالا بينا.

حنين: كانت مش قادرة تتحرك. سحفت لحد ما جابت التليفون من علي الكمود. واتصلت بيوسف...
يوسف: كان سايق العربية. حبيبة قلبي وحشتك
حنين: صوتها مش طالع. الحقني يا يوسف انا بموت مش قادرة
يوسف: فرمل بسرعة. حنين مالك انتي تعبانة. حنين ردي عليا.

يوسف لف بسرعة ورجع علي البيت. واول ما وصل لقي الباب مفتوح دخل زي المجنون يدور علي حنين ملقهاش تحت طلع يشوفها فوق دخل الاوضة لقاها مرمية في الارضة وبتنزف من كل حتة والسجادة كلها غرقانة دم
يوسف: دموعة نزلت بسرعة. حنين. حنين. ردي عليا مين اللي عمل فيكي كدة. حنين.

حنين كانت خلاص مش دريانة بحاجة. يوسف شد الملاية اللي علي السرير ولف بيها حنين وشالها وحطها في العربية. وطلع بيها علي المستشفي. وطول الطريق بيصرخ بدموعة. حنين اوعي تسبيني اوعي. لو اعرف مين ابن الكلب اللي عمل فيكي كدة اقطعه حتت. يوسف اتصل بالدكتورة ني?ين، الو ايوة يا دكتورة انا يوسف جوز حنين. الحقيني حنين بتنزف ومغمي عليها وانا طالع علي المستشفي.

نفين: ليه حرام عليك هي لحقت دي في الثامن دي ممكن تموت. انا جاية وراك بسرعة
(في المستشفي)
حنين في أوضة العمليات ويوسف بيبكي مش عارف يسكت
عبد الرحمن: كفاية يا بني احنا فينا اللي مكفينا. اهدي كدة وادعيلها.

يوسف: بيصرخ. اهدي ازاي انا مش عارف ليه اشمعن احنا ليه كل مابنفرح الدنيا بتيجي علينا ليه. ليه حنين تتوجع كدة ليه. دي مبتأذيش حد. ليه الناس مش رحمانا ليه. ليه يارب. انا تعبت. انا السبب من يوم مادخلت حايتها وهي بتتوجع. لاسف وعدتها اعوضها عن اللي شافته زمان. بس اتوجعت معايا اكتر واكتر. انا حموت لوجرالها حاجة. حموت
علي: استهدي بالله يا يوسف واقول يارب
يوسف: يا رب. يا رب
وبعد 3 ساعات. الدكتورة. خرجت.

يوسف: جري عليها. حنين عاملة ايه طمنيني
الدكتورة: لاسف حنين اتعرضت لضرب بشع ونزفت كتير احنا طلعنا الولاد وهما في الحضانة ومعرفش اذا كان حيعيشوا ولا لا. لكن حنين بتنزف المرة دي النزيف مش حيقف الا لما نشيل الرحم. وانت يا يوسف لازم تمضي الاقرار ده بسرعة.
يوسف: هاتي. مضي والورقة غرقت من دموعه في لحظة. اعملي اي حاجة ورجعهالي. انا مقدرش اعيش من غيرها.
الدكتورة: ان شاء الله.

يوسف: انهار اكتر بعد اللي سمعه. ومحدش قادر عليه. لا علي ولا عمار ولا عبد الرحمن. وهو بخبط راسه في الحيطة. انا السبب انا السبب.
خديجة. خدته في حضنها. عيط يا حبيبي عيط بس بلاش كدة ده انت دمغك نزفت. اهدي اهدي وادعيلها تخرج بالسلامة
يوسف: كان بيعيط في حضنها زي الطفل الصغير.
وبعد ساعة ونص
خرجت الدكتورة: الحمد لله. احنا شيلنا الرحم والنزيف وقف بس هي لسة تعبانة وبننقلها دم.

يوسف: هي فاقت. يعني بقت كويسة. عايز اشوفها
الدكتورة: احنا دلوقتي بنعملها الاقفاقة الاولي. وبعدين حنوديها أوضتها وان شاء الله. ساعة بالكتير وتفوق إفاقة كاملة
يوسف: اخد نفسه وسند علي الحيطة. الحمد لله. الحمد لله
جيهان: مش خلاص يا يوسف اطمنت علي حنين روح بقي شوف ولادك واطمن عليهم. انت مشافتهمش من ساعة ماخرجوا وراحوا الحضانة
يوسف: لا انا مش حروح في اي مكان الا لما تفوق واطمن عليها.

وخرجت حنين في اوضتها وكلهم حاوليه مستنينها تفوق
حنين ابتدت تفوق وبصت لقت يوسف ماسك ايديها وموطي راسه في الارض
حنين: يوسف.
يوسف: حبيبتي الحمد لله انتي عاملة ايه
حنين: افتكرت اللي حصلها وعيطت. ضربوني يا يوسف. ضربوني كتير
وقتله ولادي. ولادي ماتوا يا يوسف ولادي متوا
يوسف: بيعيط. اشششش بس ماتخفيش ولادك بخير. هما في الحضانة ماتخفيش.

حنين: لا انت بتكدب عليا هما ماتوا انا عارفة. مش ممكن يعيشوا بعد اللي حصلي انا عارفة.
يوسف: والله مش بكدب هما فعلا في الحضانة
حنين: طيب انت شوفتهم واطمنت عليهم. انا عايزة اشوفهم وديني ليهم علشان خاطري يايوسف.

يوسف: حاضر يا روحي والله حخليكي تشوفهم بس اول ما تقدري تتحركي انتي تعبانة.
حنين: طبيب هما كويسين بجد شكلهم ايه
يوسف: معرفش. انا مشوفتهمش
جيهان: اهدي يا حنين انا كنت عارفة انك اول ماحتفوقي حتسألي عليهم علشان كدة انا صورتهملك علي التليفون. اهم بصي
حنين: اخدت التليفون وشافتهم وباستهم بعد ماغرقت التليفون بدموعها. حبيبي كنتم حتروحوا مني. بص يا يوسف حلوين ازاي.

يوسف: اه يا حبيبتي حلوين. المهم عايزك تهدي كدة وتحكيلي ايه اللي حصل من اللي عمل فيكي كدة
حنين: ماعرفش انا كنت في الاوضة وبعدين لقيت 3 ستات ماعرفهمش شكلهم غريب. وعيطت حنين تاني. ولقتم بيقولي حنربيكي علشان متاخديش حاجة مش بتاعتك وضربوني
ضربوني كتير اوي يا يوسف.
بوسف: اخدها في حضنه وهو بيعيط. اششش بس بس اهدي خلاص. طيب قوليلي شيماء كانت فين لما ده حصل.

حنين: معرفش انا فتحتلها وسبتها تحت وانا طلعت فوق. وقعت انده عليها بس مردتش عليا
يوسف: يعني شيماء ليها يد في اللي حصل. اه ياولاد الكلب وحياتك عندي لحجبهم واعمل فيهم زي ماعملو فيكي واكتر. ومشي يوسف بسرعة زي المجنون
حنين: يوسف استني. بابا الحقوا ده مجنون وممكن يودي نفسه في داهية
عبد الرحمن وعمار وعلي. جريوا ورا يوسف بس ملحقهوش
حنين: انا خايفة عليه اوي يا بابا.

عبد الرحمن: حنعمل ايه ده زي مايكون طار بالعربية. محدش عرف يحصله.
حنين: أمير. أمير هو اللي حيعرف يلحقوا ارجوك كلموا يا بابا قولو يشوف هو راح فين
عبد الرحمن: حاضر يابنتي. حتصل بيه اهو، ايوة يا أمير يابني الحقنا...
أمير: معقول. طيب طمني علي حنين عاملة ايه، حاضر انا حتصرف ووصلوا. بس قول لحنين اني مش حسيبهم وحجبهم تحت رجلها ولاد الكلب.

يوسف طلع علي الارض بتاعته اللي في 6 اكتوبر علشان يشوف شيماء
رجب: اهلا يوسف بيه اتفضل
يوسف: بنتك فين. شيماء فين. اندهالي بسرعة
رجب: خير يا بيه هو ايه اللي حصل
يوسف: انت لسة حتحكي اندهلها بسرعة ولا علي ايه انا حدخل اجبها. شيماء تعالي هنا. مسكها يوسف من شعرها. انطقي مين اللي عمل كدة في حنين. انطقي
شيماء: بتعيط. اي حرام عليك سيب شعري. انا معرفش حاجة.

يوسف: وشد شعرها زيادة انتي حتنطقي ولا اقسم بالله اوديكي القسم وارميكي ليهم وهما حيعرفوا ينطقوكي هناك.

شيماء: لا لا خلاص ابوس ايدك. انا حقولك اللي حصل. انا من اسبوع كدة جاتلي واحدة اسمها رانيا وانا ماشية من عندكم وقالتلي انها كانت مراتك ومدام حنين خطفتك منها وضحكت عليك واتجوزتك. وقالتي اساعدها انها تربيها وتعلمها الادب واديتني 5000جنيه علشان افتح للستات دول لما هي تكون لوحدها. وانا كنت متغاظة منها علشان كانت بتبعدي عنك.

يوسف: نزل فيها ضرب بالقلام. اه ياولاد الكلب كنتوا حتموتوها. بس وحياتها عندي لحربيكم. امشي معايا
يوسف اخدها وركبها العربية وطلع بيها علي بيت رانيا وطول الطريق بيضرب فيها
أمير: ، رد بقي يا يوسف. يوسف: ايوة يا أمير...
أمير: ايه مبتردش ليه.
يوسف: كانوا عايزين يموتوا حنين يا أمير. حنين كانت حتموت.
أمير: اهدي يا يوسف. وقولي بس انت فين.
يوسف: انا رايح لرانيا. بنت الكلب وديني لقتلها.

أمير: انا جاي وراك. بس اوعي تعمل حاجة لحد ماجيلك
يوسف وصل عند بيت رانيا وامير وراه. واول مارانيا فتحت يوسف حدفلها شيماء ونزل فيهم ضرب هما الاتنين. وبصوت عالي حقتلك يارنيا حتلقك زي ماكنتي عايزة تموتيها
رانيا: اضرب. براحتك. المهم اني حرقت قلبك علي ولادك. هو انت كنت فاكر اني حسيبك تتهني وتخلف بدل العيل اتنين كمان وانا ماخلفتش لا مستحيل.
يوسف: انتي ايه شيطانة ربنا يخدك بقي ويريح الناس من شرك.

وامير طلع وراه وطلب عربية من القسم وبعتهم علي هناك
أمير: تعالي يا يوسف. روح البيت
يوسف: لا انا حروح علي القسم اشوف الستات دول حجبهم ازاي
أمير: لا انا كلمت امجد وهو حياخد عنوانهم من رانيا ويجبهم انت لازم تستريح.
يوسف: لاخلاص انا حروح لحنين اشوفها
أمير: بس لازم تغير هدومك دي كلها غرقانة دم. وماينفعش ترجع لحنين وانت كدة. انت كدة بتفكرها باللي حصل.

يوسف: عندك حق انا حروح بسرعة اغير هدومي وارجعلها. يوسف وامير راحوا البيت عند يوسف وطلع يوسف وامير استناه تحت ولما إتأخر طلعلوا فوق. لقاه قاعد علي السرير وحاطط ايده علي دماغه وبيعيط.
أمير: ايه يا يوسف انت لسة بهدومك.
يوسف: شياف ده دم حنين. حنين كانت حتموت. واناالسبب انا اللي دخلت حياتها وجبتلها التعب والالم. انامااستهلهاش يا أمير.

أمير: متقولش كدة. المهم هي دلوقتي بقت كويسة. يوسف: كويسة ازاي حنين شالت الرحم وتعبانة والعيال في الحضانة الله اعلم اذا كانوا حيعيشوا ولا حيموتوا. انا مش عارف ليه بيحصلي كدة
أمير: طيب اهدي وادخل خد حمام وغير هدومك علشان منتأخرش علي حنين.

يوسف قام ودخل الحمام. وأمير قعد يشوف حاجات حنين ومسك قميص نوم من اللي كانو موجودين وحضنه. كنتي حتروحي مني انا كمان انا حالي مش اقل من يوسف بس هو بيبين علشان جوزك لكن انا حموت وحتى مش قادر اتكلم. انا بحبك يا حنين بحبك
يوسف: خرج من الحمام لقاه ماسكه. ايه ده اللي معاك.
أمير: اتخض ومسح دموعه. لا ده انا لقيتوا واقع هنافقلت اوضب الدنيا اللي متبهدلة دي.

يوسف: مكنش فايق يفكر. ياعني هي جات عليه ماانت شايف عملوا فيها ايه.
أمير: انا حستناك برة لحد ماتلبس.
ولبس يوسف ونزلوا وراحوا المستشفي. يوسف اول مافتح الاوضة لقاها فاضيةاتخض.
يوسف: أمير حنين مش موجودة. معقول يكون حصلها حاجة.
أمير: استني بس لما نشوف ايه الحكاية. بص تعالي نسأل الممرضة دي. لوسمحتي.
الممرضة: نعم.
أمير: كان فيه واحدة في الاوضة دي اسمها حنين راحت فين.
الممرضة: اه إلى شالت الرحم.

يوسف: ايوة هي فين.
الممرضة: هي واللي معاها راحوا الحضانة من هنا روحلها...
يوسف وامير راحوا عند الحضانة لقوهم واقفين وباصين علي حنين من الازاز قاعدة جوة، يوسف: ايه اللي قومها وهي تعبانة.

جيهان: دي جننتنا مش عايزة تسمع الكلام. مصممة تيجي تشوف ولادها وترضعهم.
يوسف: ينفع ادخلها.
الممرضة: اتفضل تعالي.
يوسف: دخل لقي حنين قاعدة بظهرها بترضع البنت. يوسف حضنها وباس راسها. حبيبتي ايه اقومك وانتي لسة تعبانة
حنين: كنت عايزة اشوفهم مش قادر. بص البنوتة جميلة.
يوسف: طبعامش بنتك. بس انا عايزك تبقي مستعدة انك ممكن تخسري حد فيهم او هما الاتنين
حنين: لا يايوسف ماتقولش كدة ان شاء الله حيبقوا كويسين.

يوسف: يا حبيبتي الدكتور قال صحتهم تعبانةوخصوصا الولد. المهم قوليلي انتي عايزة تسميهم ايه
حنين: انت تسمي البنت وانا الولد
يوسف: ههههه ماشي انا موافق. اناحسميها. كنزي. علشان لو ربنا خلها تخرج بالسلامة. هتكون اغلي كنز منك ليه
حنين: وانا حسميه سيف.
يوسف: خلاص يبقي كنزي. وسيف.
تعالي بقي علشان ترتاحي. انتي عاملة عمليه صعبة. الجرح لسة مفتوح.

حنين: كلو كوم والجرح ده كوم تاني انا مكنتش متخيلة اني اولد قيصري وبطني تتبهدل كدة. انا ممكن افضل كدة وشكلي يبقي وحش وانت ساعتها تروح تشوف بقي واحدة تتدلعك.

يوسف: حضنها. هههههههه انا اشوف واحدة غيرك. يا حنين انا كنت حموت عليكي. وبعدين ماتخفيش قومي انتي بس بالسلامة وانا حعملك عملية وترجعي فيها زي ماكنتي. وده مش علشان تكوني حلوة في عيني. تؤتؤ علشانك انتي تكوني مرتاحة انا لو عليا شايفك احلي ست في الدنيا. انا لما حبيتك مكنتش اعرف شكلك ايه ولا شكل جسمك حبيتك انتي فاهمة. يالاتعالي علشان ترتاحي.

وخرجت حنين. ويوسف وأمير حكولها اللي حصل
حنين: يوسف علشان خاطري خليهم يروحوا وماتحبسهمش.
يوسف: انتي بتقولي ايه انا حلبسهم قضية شروع في قتل ومحضر المستشفي بيقول كدة
حنين: لا حرام شيماء عيلة وطايشة وفرحت بالفلوس وكمان دي كانت حتتجوز ورانيا خليها تمشي حسابها عند ربنا. علشان خاطري يا يوسف. ربنا بيقول والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس.

يوسف: مسك راسها وحضنها. انتي ايه بس قلبك ده ايه ذهب. بعد كل اللي عملوه فيكي بتقولي كدة
حنين: معلش اسمع كلامي. وكمان عايزاك توعدني ماتمدش ايدك تاني علي واحدة ست انت ارجل من كدة
يوسف: حضنها بقوة. اوعدك. تعالي ارتاحي بقي ارتاحي
وراح امير ويوسف. القسم. وامير كان مصمم انه يضرب الستات اللي ضربوا حنين.
يوسف: امير بلاش انا وعدت حنين.

أمير: انت وعدتها لكن انا لا. وأمير بيضربهم كان حاسس انه بيضرب نفسه علشان يفوق من اللي كان فيه. واحدة زي حنين نقية كدة ماينفعش هويفكر فيها بالقذارة دي وفعلا أمير فاق وقرر انه يحتفظ بحبه لحنين في قلبه وميظهروش تاني ودعا ربنا انه ينساها.

وبعد شهر حنين خرجت هي وكنزي وسيف ويوسف حجز قاعة كبيرة علشان يعمل فيها سبوع وعقيقة كنزي وسيف وكمان صمم ان الهدايا اللي الناس هتخودها تكون من الفضة ويوسف مع حنين في القاعة
يوسف: حمد لله علي سلامتك يا قلبي
حنين: الله يسلمك يا حبيبي. الحمد لله ازمة وعدت.
يوسف: تعرفي انا اول حاجة حعملها بكرة ايه
حنين: ايه يا روحي.
يوسف: حكتب قصة حبنا علشان الناس تعرف احنا بنحب بعض قد ايه.

حنين: هههه ويتري حتسميها ايه. حنين ويوسف
يوسف: بصلها بحنية. لا هسميها وجع حنين. علشان انتي اتوجعتي اوي بسببي سامحيني يا حنين
حنين: اسامحك علي ايه ده انت حبيبي ونور عيني ربنا يخليك ليا يا يوسف
يوسف: بقولك ايه ماتيجي بعد حفلة السبوع نروح الولاد مع مامتك ونحجز أوضة ونقضي الليلة هنا
حنين: ههههه لا انا اتكسف ماما تقول عليا ايه سابت ولادها علشان. لا اتكسف.

يوسف: ملكيش دعوة انا حقولها انا مابتكسفش. حنين انا بحبك بحبك اوي.
حنين: وانا بحبك اوي اوي
وخلصت قصة يوسف وحنين ودلوقتي ولادهم عندهم 5شهور ويوسف مابيسبش حنين والولاد وبدل ماكان نفسه في واحد بقي عنده 4.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة