قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع والعشرون والأخير

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع والعشرون والأخير

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع والعشرون والأخير

عند مليكة ويونس
يونس بغضب: هاتي الكاميرة اللي في ايدك بدل ما اوريكي قتال القتلة علي حق هاتي
مليكة: واديك ليك عاشقة جمالك مش هديك وهروح لضهيب نفسة وادهالة وهوديك في داهية
يونس قرب منها بشويش: حافظي علي عمرك يا مليكة
جت مليكة تجري منه راح جايبها من شعرها مليكة بتصرخ وعايزة تسلك شعرها من ايده: اوعي سبني سبني.

يونس بغل: اسيبك اسيب مين بتحلمي طبعا ثم اخد منها الكاميرا وضحك بطريقة خبيثة ههههه اهو خدها ايه رايك
مليكة برعب: سبني طيب معلش سبني
يونس: اسيبك خلاص مبقتيش تتامني
مليكة: كنت بهزر معاك سامحني المرة دي
يونس: - بتهزري لا دمك خفيف اوي ثم فضل ماسكها ويدور علي حبل ثم وجد حبل قام بربط مليكة ومسكها دفانها حياه في مكان قريب منه
ملبكة بصريخ: - - لا لا الحقوني الحقوني.

يونس بضحكة سخرية: علي اساس ان المكان في حد صوتي ولا حد هيعبرك ثم اكمل دفناها
بعد كذا يوم في الفيلا
في غرفة صهبب كان صهيب نائم صحيت ملك وبداءت تصحي في: صهيب صهيب
صهيب بنعاس: اممم
ملك: يا حبيبي قوم بقي هتتاخر علي الشركة
صهيب صحي نظر لملك: صباح الورد ياحته من الجنة
ملك بطفولة: ايوا اضحك عليا بلكلمتين الحلوين بتوعك دول
صهيب: انا اقدر اضجك عليكي يا قلبي برضو دا عشق.

ملك: عشق ماشي يالا قوم بقي عشان تلحق تفطر مش كل يوم تفضل تتاخر كدا وفي الاخر تستعجل وتمشي من غير فطار انهاردة مش هسمح بي كدا حتى لو ايه
صهيب: انا بشبع لما بشوفك واخد حته من فرولتي
ملك: ولا في فراولة ولا اي حاجة من انهاردة غير لما تواظب علي اكلك عشان صحتك
صهيب: وهترحميني من الفروالة كدا مش كدا يبقي حرام
ملك: لا مش حرام الحرام هو تعب صحتك
في السجن
احمد طلب يقابل المامور السجن.

المامور: ها طلبت تشوفني ليه في ايه
احمد: انا اتحكم عليا بالاعدام وانا برئ بس عادي مبقتش فارقة هعتبر ان دا عقاب ربنا علي كل حاجة وحشة عملتها بس ليه طلب واحد عايز حد يبعت لواحد يجي يزورني عايزة ضروري لو سمحتو
المامور: مين دا واسمه ايه طيب وعنوانه
احمد: صهيب الغزولي صاحب شركة الغزولي عنوانه،
المامور: طيب تمام اوي هبعتلو طلب بكرة بلاحضار
احمد بحزن: ربنا يخليك يا سعادته البية.

في الفيلا كانت سميرة واعتماد يجلسون علي السفرة نزلو ملك وصهيب
سميرة: - ايه يا حبايبي صباح الخير ايه مش عايزين تنزلو
ملك: البية جنني عايز يقوم من النوع يجري علي الشغل وميفكرش ولا في اكل ولا في شرب
اعتماد: طول عمره كدا لما غلبت معا ومن عمايلة دي
سميرة: لا تتعب يا بني بص كدا ضعفت ازاي الاول كنت طول بعرض
صهيب بضحك: يانهاري انا والله زي منا مخستش ولا حاجة الله يكون في عون اللي متجوز اكتر من واحدة.

ملك بهزار: ايوا خاف شوف الرجل اللي بيبقي معا كام ست بيحصل ايه في
صهيب بهزار: الحمدلله انا هغير الفكرة عشان كنت بفكر اتجوز تاني بس بعد الحصار اللي انا في دا لا حرمت
ملك نظر له بغضب: تتجوز تاني طيب اعملها كدا يا صهيب وانا هوريك اعمل ايه فيك وفيها
صهيب بيغيظها: ولا تقدري تعملي حاجة هتعملي ايه يعني
ملك بغيره: هخليك اختها يا صهيب عايز ايه تاني
صهيب بضحكة رجوليا: بزمتك صهيب الغزولي ينفع يبقي اختها.

ملك بطفولة: اه انا هخليك اختها ها ومش واكلة وروح اتجوز يا صهيب ثم قامت من علي الاكل وذهبت إلى الاعلي
اعتماد بتضحك عليها: خدي يابنتي بيهزر يا ملك ثم نظرت لصهيب الذي يضحك عليها جدا
سميرة: اخص عليك يا صهيب زعلتها اهو روح بقي صالحها
صهيب بضحك: دماغها صغيرة اوي علي قد ما ساعات عقلها يبقي هيوزن بلد علي قد ما ساعات بحس انها طفلة
اعتماد: بتدلع عليك
صهيب: وانا بموت في دلعها هطلع اشوفها قام صهيب وذهب إلى ملك.

سميرة: ربنا يهنيكم يارب
في غرفة صهيب وملك دخل صهيب بابتسامته الجذابة وملك عندما راءته نظر إلى جانب اخر
صهيب يصتنع الزعل: يعني انتي لما شوفتيني وديتي وشك الناحية التانية يعني مش عايزة تشوفيني قصدك صح ثم بداءه بتمثيل جلس بجانبها علي السرير يارب اموت يا ستي ومش تشوفيني تاني
ملك بلهفة وخوف علي صهيب رميت نفسها في احضانه: بعد الشر عليك يا قلبي متقولش كدا تاني لا اتجوز احسن.

صهيب بحب حضنها اكتر: انا يا عمري عمر ما حد ملئ قلبي و عيني وحياتي غيرك انتي عمري ما افكر اني احب غيرك ابداا
ملك بحب: ربنا يخليك ليا يارب
صهيب: يالا همشي انا بس هتاخر شوية ماشي
ملك: ربنا معاك يارب
تاني يوم عند يونس
يونس: طيب تمام اوووي يبقي بكرة باذن الله
رجل: ماشي يا باشا قولي المطلوب ايه وانا معاك.

يونس: عايزك تقتلها وقبل ما تمشي من عندها تتاكد انها روحها طلعة وان عرفت تموته هو كمان يا ريت بس انا كنت عايزو يموت بحسرتها زي منا بيحصل فيا دلوقتي بس
رجل: اللي انت عايزه يا باشا انت تؤامرني
يونس: تخلص المهمة دي هتاخد مني اللي انت عايزه
في الفيلا كان
يجلس صهيب وملك واعتماد وسميرة جاءه لصهيب ظرف
صهيب باستغراب: دا ايه دا ثم فتحه ايه دا دا طلب لزيارة في سجن لحدمحكوم عليه بالاعدام وطالب يشوفني.

ملك: دا مين دا
صهيب مستغراب: مش عارف معرفش حتى حد محبوس ولا حتى اتعرفت علي حد الكام شهر اللي كنت محبوس فيهم
ملك: ودا امتي الزيارة دي
صهيب: بكرة
ملك: اجي معاك
صهيب: لا تيجي معايا ايه مينفعش
اغتماد: يا بني بدل ميكون حد عامل فيك مقلب
صهيب: مقلب ايه يا امي دا مامور القسم اللي بعته وختم من السجن نفسه متقلقوش
ملك: بلاش تروح احسن.

صهيب: دا انسان محكوم عليه بالاعدام عارفين يعني ايه يعني ممكن تبقي دي اخر حاجة يطلبها يكون محتاج حاجة ولو مروحتش اشيل ذنبها
ملك بتنهيدا: عندك حق خلاص اللي انت شايفة اعمله
تاني يوم ذهب صهيب إلى السجن
صهيب: السلام عليكم انا جالي جواب من السجن هنا ان حد طلبني لزيارة
المامور: اسم حضرتك ايه
صهيب: صهيب الغزولي
المامور: اه تمام ثواني عسكري هات المتهم احمد السيد من زنزانتة.

صهيب حاسس ان الاسم دا سمعه قبل كدا بس مش فاكر ذهب العسكري لاحمد واحضره إلى مكتب المامور
صهيب عندما رائ احمد الغضب تملك في: انت لو اعرف ان كلب زيك اللي طلبني مكنتيش جيت بس كان لازم اجي عشان اقتل كلب زيك ثم هجم عليه بضرب امام المامور
المامور شده من احمد: ايه اللي بيحصل دا انتو في سجن مش في شارع
صهيب لا يهتم بكلام المامور: هقتلك يا احمد.

احمد بحزن: انا كدا كدا ميت ميت بس انا جبتك عشان اقولك تسمحني وتخلي ملك تسمحتي عشان اموت وربنا راضي عني وبذات اني مظلوم كمان
صهيب بغضب: متجبش سيرة مراتي علي لسانك يا قلب يا بن الكلب
المامور: علي فكرة يا صهيب بيه لو مسكتش وفهمت انك في سجن هحبسك لانك كدا بتتعدي علي شخص وكمان في السجن
احمد: معلش يا باشا اعذوره هو معذور برضو
صهيب ابتدا يهدا: انت بعتلي ليه وعايزني في ايه اخلص.

احمد نظر للمامور: ممكن يا باشا تسبنا دقيقة علي انفراد
المامور: تمام بس لو سمعت اي شغب هيبقي ليه تصرف مش هيعجب حد فيكم
صهيب قاعد علي الكرسي: ها اخلص عايز ايه.

احمد: انا خلاص انسان ميت فمش عايز اقبل ربنا وانا عامل ذنب كبير ذي اللي عملته مع ملك بس اللي عايز اقوله اني اشهد ليها علي اخلاقها واحترامها وانها عملت كدا معايا عشان كانت مفكراني انسان كويس واننا بنحب بعض لكن انا سمعت للشيطان وخسرت كل حاجة كانت في حياتي حتى امي ماتت من صدمتها لما اتحكم عليا بالاعدام ثم بكي انا لسه عندي امل اني يلاقو المجرم الحقيقي واطلع براءه لكن مش هممني حتى لو الحكم اتنفذ لاني استاهل اي عقاب.

صهيب: سيبك من كل الكلام اللي قولته دا وانا مراتي عارف اخلاقها من غير ما واحد زيك يقول لانه مش محتاج يقول ووالدتك الله يرحمها ارتاحت من عارك وانها عندها شبهه رجل انا ماشي وكفاية عليك ابتلاء وعقاب ربنا احسن من عقاب اي حد
احمد: المهم لو موت سمحوني وقول لي ملك كل واحد جي عليكي اخد جزاءه وحتى المعلم عبده اتقتل واتا اتهمت فيه
صهيب: لو موت او عشت عمرنا ما هنسمحك علي كل العقابات اللي كانت في حياتنا بسببك.

ثم ذهب صهيب وترك احمد في عذابه
في الفيلا كانت تنام ملك في غرفتها تنتظر صهيب ثم كل شوية تحس واكن احد في البلكونة بداءه الخوف يتملك فيها ثم طلبت رقم صهيب وثابت الخط مفتوح ودخلت لتبحث في البلكونة وعند الاقتراب إلى اقتحم عليه شخص بسكين بداءت بصريخ: انت مين
الشخص: انا عذرائيل الموت اللي هيخلص منك.

ملك بخوف: طيب انا عملتلك ايه كل هذا الخط مفتوح وصهيب هيتجنن وكان يجري بسيارته كالمجنون عايز يرن علي امه علي سميرة لكنه لو قفل واتصل مش هيعرف اخبار عن ملك
الشخص بيلف وراءه ملك بسكينه: عايز اقتلك يا موزة عشان نخلص بقي من قرفك دا.

ملك: قرف ايه انا معملتش حاجة وحاولت ملك الابتعاد عنه ثم قربت من التسريحة مسكت بزجاحة من البرفيوم بدون ان ياخد باله ايها المجرم ثم حدفتها في راسه وجريت إلى الاسفل وعند نزوله خبطت في شخص ثم صرخت
صهيب: اهدي اهدي انا صهيب
ملك برعب وارتجاف: الحقني يا صهيب الحقني في واحد عايز يقتلني
ثم نزل الشخص وتفاجاة بصهيب
صهيب: اقفي كدا علي جنب انتي تعالالي انا بقي رجل لرجل.

الشخص بيحاول يقتل صهيب عشان يهرب ولسه هيهرب جابو صهيب وفضل يضرب في بكل غل لحد ما الشخص دا كان هيموت تحت ايده
الشخص: خلاص هموت سبني يا باشا
صهيب وهو بينهج من كتر الضرب في هذا الشخص: قولي مين اللي بعتك
الشخص: واحد عايز يقتل الهانم بي طريقة وبي تمن
صهيب: اسمه ايه الشخص دا انطق ثم ضربه تاني علي وشه
الشخص ماسك وشه: اسمه يونس
صهيب بغل: يونس اممم اسمه يونس عارف طريقة.

الشخص: اه عارف بس يا باشا دا ممكن يقتلني والفلوس اللي عنده دي محتاجها جداااا بنتي تعبانه وبتموت ومحتاجة عملية
صهيب: يعني بنتك بتموت ومخفتش عليها انك تاخد فلوس حد دم واحدة قتلتها ولا مفكرتش في اللي
هتقتلها دي ان ليها اهل عايزنها زي ما حضرتك عايز بنتك
الشخص: - غصب عني يا باشا والله مش برضايا
صهيب: طيب قول مكان الشخص دا وانا هديك اللي انت عايزه حالا
الشخص: - في مكان اسمه، سبني بقي يا باشا بنتي بتموت.

صهيب: مفروض مش اسيبك بس هسيبك عشان انت كلب جري الرجل مسرعا عندما سابه صهيب
ملك بخوف: خايفة يرجع تاني يا صهيب
صهيب: متخافيش يا روحي مش هيرجع لان اللي بيمشي هيموت انهاردة
ملك مسكت صهيب: متروحش ليه يا صهيب ارجوك
صهيب: لازم اروح واوقف المهزلة دي بقي دا شيطان
ملك: انا خايفة عليك يا صهيب
صهيب: تعالي بس معايا ثم شدها إلى الاعلي عند امه
ملك: وخدني فين.

صهيب: اخليكي تنامي مع امي معرفش ازاي كل القلق دا ومش حاسيين دا انتي كنتي هتتقتلي وهما ولا هنا
ملك: مش عارفة بصراحة طلع صهيب ملك لامه وحكالها ماحصل ونزل هو إلى المكان الذي يوجد في يونس
عند الاقتراب من بيت يونس نظر حواليه لاقه بيت في مكان مثل الصحراء لا يوجد في اي احد ذهب إلى سيارتة جاب منها بنزين
ثم نظر من نافذه البيت الاقي يونس رايح جاي من داخل البيت رمي البنزين في كة مكان وولع في البيت.

شم من الداخل يونس راحة دخان ثم خبط صهيب علي زجاج مقفول وشاور ليونس وقال ليه: انا اللي ولعت فيك يا يونس موت بقي محروق هيا دي موتك اللي تستحقها
يونس كان من الداخل لا يسمع شي من اللي قاله صهيب لكنه كان في صدمة عندما راء النار في كل مكان.

وصهيب من الخارج يتفرج عليه وهو يموت قصد عينه: سامحني يا صحبي انت اللي علمتني القسوة وعلمتني ازاي اتفرج علي صحبي وهو بيموت قصادي بلبطئ زي مانت عملت فيا ثم تركه وذهب إلى الفيلا
ملك عندما شاهدت صهيب بتلك الشكل: صهيب عملت ايه
صهيب: خلصت منه ومن قرفو
ملك: قولي عملت ايه
صهيب: ملك خلاص حياتنا هتتغير
بعد شهر
تم تنفيد حكم الاعدام علي احمد
في الفيلا
كانت ملك تعبانة جداااا جابولها دكتور
صهيب: ها يا دكتور مالها.

الدكتور: المدام حامل يا صهيب بيه مع اني مكنش ينفع بس يالا ربنا يسترها وخلي بالك منها جدا الفترة دي
صهيب مصدوم وخايف علي ملك: ازاي دا حصل دي كانت بتاخد البرشام في معاده
ملك بخوف: بصراحة مكنتش باخده عشان نفسي اخلف منك يا صهيب بقي
صهيب زعل: عايزة تخلفي تخاطري بحياتك لا مسمحش بي كدا ابدا
اعتماد: خلاص يا بني سيبها علي الله وربنا هيسترها
بعد حوالي سبع سنين
في داخل غرفة صهيب وملك دخل طفل جميل جداا زعلان.

االطفل بزعل: بابا ينفع كدا
صهيب: ايه يا حمزة
الطفل: البت كيكي جاية انهاردة عيد ميلادي وعمالة تغظني بنونو بتاعها وتقولي مامي جبتلي نونو مامتك لا.

صهيب مسك ابنه: بص يا حبيبي لما ماما جبتك كانت تعبانة جدا وتعبت فيك جدا عشام مكنش لازم تحمل فيك الفترة دي خالص غير لما تخف لكن هيا مسمعتش كلام الدكتور وحملت فيك وكانت هتموت وهيا بتولدك عشان كدا هيا مش خلفت تاني لحد دلوقتي عشان متتعبش بس ممكن الايام دي تبقي حامل لان ماما شكة في كدا بس لسه الله اعلم المهم فاهم كلامي ولا لا
حمزة: طبعا فاهم يا بابا هو انا صغير دا انا كبرت وبقيت رجل.

صهيب: طبعا احلي رجل في الدنيا الرجل بتاعي هيطلع اية بقي
حمزة: هبقي ظابط يا بابا
ملك دخلت: بقي اتا قلبه عليك الدنيا وانت هنا مع بابي
حمزة: مامي حبيبتي معلش كنت بحكي مع بابي شوية
ملك نظرت لصهيب: وبتحكي مع بابي في ايه بقي
صهيب غمزلها بسفالة: عايز نونو تاتي منيجي نسيبو هو في الحفلة بتاعتة ونشوف احنا موضوع النونو دا
حمزة بطفولة بريئة بيزوق ملك علي صهيب: ايوا يا مامي يالا روحي مع بابا جبيلي نونا.

ملك مكسوفة وبتبرق لصهيب اللي ميت ضحك: صهيب في ايه متقول حاجة
صهيب بيحاول يكتم ضحكة: حاضر انزل انت يا حبيبي لاصحابك وانا هكلم ماما واجي وراءك
حمزة: يعني هتجبولي نونو
صهيب: اه يالا انزل نزل حمزة ثم قرب صهيب من ملك بشوق وحشتيني اوي كنتي فين من بدري اتاخرتي اوووي
ملك: كنت عند الدكتور انا عالية صحبتي
صهيب: وها حصل ايه طمنيني
ملك بابتسامة: هجيب نونو لحمزة
صهيب بفرحة: بجد طيب مقولتيش ليه قدامة.

ملك: هو انت وابنك مديني فرصة اقول حاجة ارحموني
صهيب: بس يا خسارة كان نفسي اتلكك دلوقتي بنونو لحمزة بس خلاص التلكيكا راحت بوم
ملك بشوق: انت عمري مش لازم تتلكك انا ملكك بحبك
صهيب: ياعمري بعشقك انا والله بحبك تعالي في يا عمري لاحسن الواد حمزة دا اخدك مني خالص
ملك: ممكن اقولك حاجة الاول
صهيب: قولي.

ملك: هتفضل انت احلي حكاية في حياتي هتفضل انت سر سعادتي لو حتى خلفت ميت مرة فانت ابني الكبير قبل ماتبقي حبيبي وجوزي
صهيب حضنها: بموت فيكي يا اغلي من كل شي.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة