قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثامن عشر

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثامن عشر

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثامن عشر

هبط الجميع إلى الاسفل
واطمئنت رباب على بناتها أما نجلاء فجلست مع جوان تحدثه عن لين لانها ترتعب منه هو فطمنها انه سيتصرف معها
دلف احمد إلى الداخل ليجد زوجته تجلس بجانب جوان وينظر لها باشتياق
أحمد صباح الخير ياعريس
جوان صباح النور يا بابا
أحمد أمال فين همس
جوان بتحضر الغدا مع طنط رباب
مليكة أنا الا هنا انفع اعمووو
أحمد بسم الله الرحمن الرحيم ايه يابنتي خضتيني
محمد هههههه هي اخده ورديات النهارده ههههه.

مليكة بزعل مصطنع كدا ياعمو طب انا زعلت وزعلي وحش أوي
مالك مين دا الا مزعل روحي
أحمد جوان
جوان في حاجه يامالك
مالك لا ياحبيبي خد راحتك
مليكة هههههه مسيطر ياجيمس
جوان في الخدمه يامليكه لو عمل حاجه عرفيني بس
وضعت همس الغداء فوجدت أحمد يقترب منها وعلى وجهه ابتسامه فرحه فهو يحبها حبا جما فحاله كحال الكثير
أحمد اهلا اهلا بهمستي
همس وقد تلون وجهها بحمره الخجل أيه الدلع دا كله.

أحمد حبيبتي انا بعزك. معزه خاصه اكتر من جوان نفسه
كان يستمع له جوان وهو في حاله استغراب من الجميع وتعاملهم مع همس خصيصا
مالك الحق ابوك بيعلق همس وانت اقعد. كدا
جوان بيعلقها اذي خاليك في مراتك احسن
مالك ههههه ماشي ياعم انا حذرتك وانت حر أبوك عسل وعيونه زرقه هيلهفها منك
جوان أيه الالفاظ الزباله دي انت دكتور جامعه ولا أيه بالظبط.

مالك انا هقوم اكلم إسلام عشان يتغدا معنا اصل امي تعلقاني وانت خاليك اقعد تتفرج
وتركه مالك واتجه إلى الشرفه ليحدث إسلام
اما أحمد فاعطي لهمس هديه مغلفه ففتحتها تحت انظار جوان
سعدت همس حتى ادمعت عيناها من السعاده وحملت المصحف بين يدها وقبلته وقالت احلي هديا جيتلي في حياتي مش عارفه اقولك ايه
احمد الصراحه دورت كتير على اكتر حاجه ممكن تكوني بتحبيها فاستعنت بمساعده ريناد
احمد متشكره اوي ياعمي.

وضع احمد يده على راسها وقال ربنا يحفظك يابنتي يالا كملي تحضير الغدا لاني هموت من الجوع
همس بابتسامه حاضر
واخذت المصحف وقبلته ثم وضعته على الطاوله وتوجهت إلى المطبخ
قام جوان وتوجه إلى الطاوله وحمل المصحف بين يديه واخذ يرتل القرآن الذي حرم من قرأته منذ سنوات تغلب منه الشيطان.
رن هاتفه برقم اللعنه التي ستدمر حياه همس او لم تحسب حياه حتى تدمر.

جوان بغضب أنا مش قولتلك ميت الف مره متتصليش بيا أنتي بارده مش بتحسي
مايا وحشتني يا جوان الله استنيتك كتير ومش سالت عليا
جوان بصوتا مرتفع صوتا دمر همس التي تستمع له وهي تحمل الاطباق قولتلك لما اعوزك هيجيلك وميت الف مره اذكرك الجوازه دي ليه لو شوفتك في الشغل تاني او اتصلتي بيا صدقيني هتندمي أنتي متعرفيش انا ممكن اعمل أيه.

وأغلق الهاتف والقاه ارضا بغضب ليستمع إلى صوت أشياء تتهشم ليستدير ليجد همس محطمه كالاطباق المكسوره ودموعها حلفيتها نظرت له باعين دامعه تكسوها الحمره
لما يتحرك قلب المغرور بعد
لكن سيحين الوقت لك ايها الاحمق المغرور لتشعر بقلبي الذي حطمته
لتشعر بي اعدك انك ستندم وتبكي عيناك لكني لن اكون بجوارك لازيحها عنك ستندم على كل جرح سببته لي ستندم على قلبك القاسي
ستندم يوما ما قريب وليس بالبعيد.

صدمت همس مما إستمعت إليه فهذا المتعجرف يحطمها شيئا فشئ
نظر لها جوان ببرود ولم تتغير نظراته نظرات غرور قسوه برود
أتي الجميع على صوت الكسر
رباب بخوف إنتي كويسه ياحبيبتي
همس أيوا ياماما متقلقيش عليا ياحبيبتي الطبق وقع غصب عني
نجلاء فداكي ياحبيبتي أهم حاجه إنك بخير ياحبيبتي
مليكة تعالي ياهمس أقعدي واحنا هنحضر الغدا
استمعت همس لحديث مليكة لانها بحاجه إلى الراحه بعد ما استمعت.

جلست وهي تنظر له بتعجب على احتفاظه بهدوءه المميت لم يأثر به أنها علمت أم لا
توجه الجميع إلى المطبخ وبقيت هي معه
همس بصوتا متقطع من الصدمه فلا تقوي على الحديث ولكنها جاهدت أنت متجوز
رفع جوان عيناه وقال بلا مباله من 6شهور
همس وعيناها تترقرق بالدموع طب اتجوزتني ليه
جوان بسخريه مش معقول تكوني مش عارفه ليه
همس بدموع معرفش ليه ممكن تساعدني.

أقترب جوان منها وانحني ليكون مقابل لها قائلا عشان اكتشف أيه المميز فيكي!وليه أمي إخترتك أنتي ليا رغم أن في بنات احلي منك مليون مره ليه أنتي بالذات
إبتسمت همس له مما زاد تعجبه وقالت همس عيونها جميله فبتشوف الناس كلها جميله ثم اذادت بسمتها وقالت حلوه
جوان بتعجب هي مين
همس مراتك
نظر لها جوان كثيرا حتى يستوعب ما تتفوه به تلك الحمقاء
ليقطع حديثهم دلوف إسلام
إسلام السلام عليكم.

رفع جوان عيناه له ولم يتحدث احتفظ بالصمت
همس بابتسامه وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
إسلام أهلا بعروستنا الحلوه
كادت همس أن تجيبه لتجد مليكة ملتفه على ظهر إسلام
مليكة هي عروسه وانا عروسه لعبه يعني ولا أيه
ضحك إسلام بصوتا مرتفع على تلك الفتاه التي مازلت محتفظه بجزء من طفولتلها
إسلام لا اذي احلي عروسه في الدنيا
ريناد طب وأنا
همس ههههه أنت أتعمل عليك حفله كبيره
إسلام أيه دا مش هتساعديني أخرج منها.

همس وهي تتجه للمطبخ لا ساعد نفسك ههههه
كان جوان يتابع تلك الفتاه الصامده أمامه بكبرياء لا يعلم هل تتصنع البرود أما تنجح في كبت مشاعرها لايعلم أتحبه أم لا؟
لا يعلم أنها محطمه مكسوره
دلفت همس إلى المرحاض قبل أن يرها أحدا ما وهي تبكي
لم تسمح لدموعها أن تسقط أمامه ولا لاحدا من قط أحست بسكين ينغرس بقلبها فلم تجد سكينه الا في القرب من الله اغتسلت همس وصعدت إلى الاعلي وصلت كثيرا حتى تستريح.

ثم جلست تحدث نفسها قائله
لما أشعر بجرحا كبير بقلبي
لما تدمع عيناي
لما أشعر بأني محطمه مكسوره
اهذا هو الحب
ياويلتي لا
لا ينبغي لهذا القلب أن يحب أحدا لا يبغي لي الحب
أفاقت همس من شرودها على صوت دقات الباب فأزحت دموعها الحارقه عن وجهها وأتجهت لتجد ريناد
ريناد بابتسامه أيه يا همسه طلعتي ليه أحنا حضرنا الغدا يالا
همس بابتسامه حاضر ياحبيبتي هلبس الحجاب وجايه
إبتسمت ريناد وقالت اوك هستانكي تحت متتاخريش.

همس لا ان شاء الله هنزل بسرعه
وبالفعل هبطت ريناد وارتدت همس حجابها وهبطت هي الاخري لتجد فتاة بالاسفل ترتدي ثيابا تظهر اكثر مما تخفي
مايا بدلع مصطنع الف مبروك يا حبيبتي كدا ما تعزمنيش على الفرح
ريناد بتزمر من لبسها وطريقتها التي تعرفها جيدا معلش يا مايا أنا معملتش فرح أصلا
مايا بصدمه Oh my god إيه الكلام دا بجد
ريناد أيوا بجد
دلف جوان ليأخذ هاتفه ليتفاجئ بها
قامت مايا وأتجهت اليه تحت أنظار همس.

مايا وهي تمد يدها اليه مبروك جوان
نظر لها جوان طويلا وأمد لها يده قائلا بلا مباله ميرسي
كانت مايا تنظر له باشتياق سحب جوان يده منها بقسوه وقال اتفضلي أقعدي هتفضلي واقفه كدا كتير
جلست مايا وهي تشعر بالحرج من اسلوبه الجاف معها ولكنها تحاول أن تثبت للجميع انه على علاقه معها.

كانت همس تتابع ما يحدث من اعلي الدرج فتوجهت للصعود عاليا وعيناها تزرف دماء وليس دموع تشعر بأنها فقدت شئ ثمين هي تعلم أن تلك الفتاه هي زوجته من طريقه حديثهما تأكدت أنها هي كسر قلبها في اول يوم بعد زفافها لم ينتظر عده أيام تشعر بالفرح قليلا حطمها وحطم قلبها
وقفت همس مكانها عندما استمعت إلى صوت ريناد تناديها
التفت لها وهي ترسم إبتسامه زائفه حتى لايشعر الجميع بشيئا
ريناد أيه يا بنتي رايحه فين أنزلي.

هبطت همس إلى الاسفل وشعرت بان على درجه تهبطها يقتلع قلبها
ريناد دي مايا صديقتي بالجامعه ودي همس مرات جوان يامايا
صعقت مايا وقالت بدهشه دي مراتك ياجوان
ريناد بعضب أيوا مراته أختارها من وسط ملايين البنات هي بس الا ملكت قلبه
كانت تستمع لها همس وتبتسم بسخريه فهي تعلم أنه لا يكن لها أي مشاعر فقط لانها إختيار والدته
دلفت رباب وقالت اهلا يابنتي أتفضلي الغدا جاهز لازم تتغدي معنا
مايا ميرسي يا أنطي مش جعانه.

أتجه جوان إلى السفره وانضم للجميع
بينما ظلت ريناد وهمس معها.
اردت مايا ان تنفرد مع همس قليلا حتى تعلمها أنها الزوجه الاخري لجوان
فقالت لريناد معلش يا رودي كنت عايزه منك الفلاشه الا عليها محاضرات الدكتور هشام ذي مانتي عارفه الامتحانات قربت وانا مكنتش بحضر ودي أخر سنه لو منجحتش فيها ممكن بابي يعاقبني
ريناد حاضر هطلع أجيبها وأجي
همس بلهفه لا ياريناد مش ماما حذرتك من طلوع السلم كتير.

ريناد بابتسامه متخافيش يا حبيبتي أنا كويسه
وبالفعل صعدت ريناد إلى الاعلي لتجلب الفلاشه لها وظلت همس معها لحين عودتها رغم عدم رغبتها في البقاء ولكن من عادتهم عدم ترك الضيف واكرامه
وضعت مايا قدما فوق الاخري ونظرت لهمس بتعالي
همس بستغراب على طريقتها المتفحصه بتبص لي كدليه؟

مايا بغرور مستغربه أذي جوان مستواه انحدر كدا أنا افتكرت أن مراته هتكون ملكه جمال متوقعتش أنك تكوني بالبساطه دي جمالك عاديه من وجهه نظري أنتي مش جميله أصلا
إبتسمت همس قليلا وقالت معاكي حق والله دا الا أنا مستغراباه أنتي ماشاء الله جميله عشان كدا جوان اتجوزك
صدمت مايا فهمس تعلم بعلاقتها الخفويه بجوان سويلم.

همس بابتسامة غموض لم تعلمها مايا ولم ينجح جوان فك شفرتها كلامك صح إنتي جميله وإتجوزك في السر وأنا وحشه واتجوزني أدام الناس كلها جواز رسمي تعرفي ليه؟
مايا بابتسامه إنتصار فلم تحتاج معاناة لتعلمها أنها الزوجه الاخري لزوجها أو انها ليست جميله فهي معترفه بذلك
فقالت بثقه ليه
همس بهدوء بالحديث يعكس العاصفه المشتعله بداخلها فقالت بسخريه لانك جميله اوي لدرجه أنه خايف عليكي من الحسد عشان كدا مدريكي عن العين.

مايا بغضب أنتي بتتريقي
همس لا ابدا والله ثم قالت بنبره تحمل الكبرياء يمكن أكون مش جميله من وجهه نظرك لان للاسف الجمال هو تعريه الجسم أنا ممكن اكون اجمل منك لو عملت كدا لكن مش هخسر دنيتي عشان حد يقول عليا جميله أنا ملكه جمال برضا ربي عليا وبحمد ربنا ميت الف مره على كدا حتى لو هكون مش جميله من وجهه نظر البشر كله يكفيني ربي عن اذنك هروح اتغدا أصل جوعت.

وتوجهت همس إلى الغرفه ثم وقفت وقالت اه في حاجه نسيت أقولهالك
أقتربت منها قليلا وقالت أنا عارفه أن جوان مش بيحبني بس الا متاكده منه أنه عمره ما حبك مفيش حد بيحب حد ويرضا أنه يمشي كدا
وأشارت على جسدها العاري واكملت الحب يعني غيره والغيره مش موجوده بدليل لبسك فبقولك انا واثقه إنك في حياته نزوه مش اكتر أسفه لو كنت جرحتك متفكريش اني بردلك الاهانه بالعكس أنا بفوقك عن اذنك.

وتركتها همس تغلي غضبا وحقدا على تلك الفتاه فحملت حقيبتها وغادرت مسرعه إلى الخارج قبل أن تفعل شيئا سخيف تندم عليه من جوان سويلم
كان جوان يستمع لحديثهم من البدايه اذداد حيرته في تلك الفتاه التي لم يرى لها مثيل هل هي ضعيفه أما قويه لم يجد أي جواب على إسئلته فتوجه إلى غرفه والدته ليجدها تجلس على الكرسي المتحرك وتنظر للنافذه بشرود.

قبل جوان يدها وجلس بجانبها يشكو لها عما يدور بداخله من مشاعر متلخبطه لا يعرف بدايتها ولا نهايتها
جوان بحزن تعبت يا أمي تعبت من كل حاجه حواليا مش عارف أخر الطريق الا بمشيه دا أيه عمر ما قلبي دق لحد غير ليها هي
عارف إني كنت صغير بس الشعور الا حاسيته وقتها مش قادر احسه مع غيرها عارف إنها مكنتش جميله بس كنت بحاسها ملكه لكل الستات الا شوفتهم الراحه الا كنت بحسها وأنا بكلمها مش حاسسها مع حد.

نظرا لوالدته الشارده وقال كان أول مره أحس بالفراق لما الاجازه خلصت وسابنا اسكندريه ورجعنا مصر
طلبت منك كتير اسافرها وأنتي رفضتي
ووعدتيني اني لما أكبر هتخليني أشوفها
بس تعبتي ومش قولتيلي عنها أي حاجه
ثم قام واستند على النافذه أمامها وقال بابتسامته الساحره هموت واشوف شكلها بعد السنين دي كلها بقا أيه كل شئ فيها غامض حتى إسمها سندريلا
ثم شرد بالماضي.

جوان بملل يا ماما أنا زهقت من الاقعده هنا يالا نرجع مصر لبابا
همس حاضر ياحبيبي كلها كام يوم وأنكل يحيي يخلص شغله ونرجع معاه وبعدين مش أنت كان نفسك تيجي اسكندريه أنت ومالك وصممت أن أنكل يحيي ياخدنا معاه ليه زعلان دلوقتي وعايز ترجع القصر
جوان بملل مش لقي حد العب معاه
همس وهي تحتضنه يا خبر مانا موجوده معاك اهو يا روحي
جوان بزعل لا إنتي الا24 ساعه على التلفون.

انفجرت همس ضاحكه وقالت أسفه ههه طب ما مالك موجود
جوان بغضب مش بحب العب معاه بحس إني بلعب مع طفل
لم تتحمل همس كلام هذا المساغب الذي لا يتعدي السابعه عشر من عمره
همس طب اجبلك منين بس رجاله كبار تتكلم معهم عموما يا سيدي أنا خارجه مع اصدقائي تعال أخرج معنا وهناك في الحديقه في ناس كتير العب برحتك
جوان بلا مباله وهو يصعد للاعلي هفكر.

وبعد قليل توجهوا جميعا إلى الحديقه فركض مالك إلى الالعاب الموجوده لها وكذلك ريناد التي اعتبرتها همس إبنة لها وتولت هي تربيتها
أما جوان فنظر لهم بسخريه وانسحب ليجلس أمام البحر يشاهد جمال الطبيعه ليجد فتاه صغيره تهبط إلى المياه بحذرا كبير تحاول أن تلتقط عروستها الصغيره ولكن لم تستطيع قام جوان وإتجه اليها وعرض عليها المساعده.

نظرت له تلك الفتاه بخجل ولكنها عروستها المميزه الذي احضرها لها والدها فسمحت له
أستطاع جوان بكل سهوله التقاط تلك الدميه الصغيره
واعطها للفتاه التي سعدت للغايه واحتضنتها بسعاده
فجلس بجانبها وتودد لها بالحديث لتخبره بأن منزلها قريبا من هنا وأن إسمها سندريلا
تعجب جوان من الاسم فاخبرته أن والدها هو من اطلقه عليها لجمالها الغامض.

لم يعلم جوان لم هو منجذب اليها وظل يتحدث معها لساعات طويله إلى أن إستمع لصوت والدته فأنصرف بعد أن تواعدوا على الالتقاء مجددا
وبالفعل تقابلوا اكثر من مره بنفس الفتاه لا يعلم جوان سعاده والدته به لانها اخترت تلك الفتاه له من والدتها وها هو الان ينجذب لها نجحت في خطتها ولم تعلمه أنها إبنه عمه...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة